Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Gigabyte heeft de Nvidia-variant van zijn Brix-pc onthuld. De mini-pc heeft een behuizing met een groen-zwart Nvidia-ontwerp en heeft een Nvidia GTX 760-videokaart aan boord. Daarnaast is de pc uitgerust met een quadcore-processor van Intel.

The Tech Report bekeek het apparaat op een privé-evenement in Las Vegas. De processor is een Core i5-4200H die standaard op 2,8GHz draait, met een turbofrequentie van 3,4GHz. De processor heeft een tdp van 47 watt, maar de Nvidia-kaart heeft een tdp van 170 watt. Hoeveel geluid de pc onder belasting produceerde, kon The Tech Report niet schatten vanwege het achtergrondgeluid. De redacteur meldt echter wel dat de pc 'warm aanvoelde' tijdens het gamen.

Brix mini-pc met Nvidia-ontwerp

Foto: The Tech Report


De Nvidia-variant van de Brix-pc's heeft verder 2 sodimm-slots, ondersteuning voor 802.11ac-wifi, bluetooth en gigabit-ethernet. De Nvidia-Brix heeft zowel ondersteuning voor msata- als 2,5"-opslagmedia. Aan de buitenkant zitten drie usb 3.0-poorten, twee hdmi-poorten en een mini-displayport. Gigabyte Nederland verwacht dat de Brix-pc in Nvidia-smaak eind juni uitkomt, maar waar het product dan precies uitkomt en hoeveel het gaat kosten, is nog niet bekend. De AMD-variant is ook nog niet verkrijgbaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

gigabyte 760 is er vanaf ¤210een vergelijkbare i5 is voor ¤165
dat is ¤375,- daar moet dan nog een mobo en adapter bij dus zul je voor een winkelprijs wel rond ¤500,- zitten.

wel een leuk apparaat.
@bigbadbull
dit is 2x consumenten prijs. dit mag je niet zomaar optellen.
ik snap dat ik hier 2 consumentenprijzen optel, maar gigabyte zal de prijs ook doorbereken in de marge. omdat het hier om custom hardware gaat brengt het dat juist wel weer in balans. het is uiteindelijk ook maar een schatting en dan moet je ergens vanuit gaan.
@bigbadbull nog altijd te duur als console
het is natuurlijk ook geen console. overigens is een xbox one voordeelbundel er vanaf 449 maar bij deze brix moet je zelf nog opslag en geheugen kopen

[Reactie gewijzigd door dezejongeman op 24 april 2014 11:36]

dit is 2x consumenten prijs.
dit mag je niet zomaar optellen.
misschien dat je dan aan 400 - 450 uit komt, nog altijd te duur als console ;)
Wat mij hieraan vooral stoort is maar 3 USB poorten, daar kom ik echt niet mee toe.
Zie trouwens net dat
[quote] included along with four USB 3.0 ports [\quote]
verschilt van
[quote] zitten drie usb 3.0-poorten [\quote]

[Reactie gewijzigd door bigbadbull op 24 april 2014 11:05]

ah joh, je hebt toch maar 1 of 2 snelle poorten nodig, op die andere zet je een usb 2 hubje toch.
Hoezo stoort je dat? Het is ook niet zo'n groot kastje, dus kun je er niet alles van verwachten.
Mocht je deze willen kopen en echt meerdere USB-poorten nodig hebben, dan kun je nog altijd een USB-hub kopen. Het is misschien niet de allerbeste oplossing, maar wel de makkelijkste.
Dat ziet er wel uit als een gave SteamBox en ook als desktopvervanger zou het geen slechte zijn. Sony, Nintendo en Microsoft gaan het nog zwaar krijgen hiermee.
Dat zeker. Ook een enorme prestatie om zoveel power in zo'n klein kastje te stoppen. Een GTX760 doet 2,3 TFLOP, tegenover de 1,8 TFLOP van de PS4. En een i5 is ongetwijfeld een stuk sneller dan die 8 Jaguar ULV-cores die je ook terugvind in tablets.

Ik ben erg benieuwd naar de prijs! Zou de videokaart overigens nog te vervangen zijn?
Ik ben heel erg benieuwd naar de toekomst van de steambox en SteamOS. Waarom zou je SteamOS installeren als je ook Windows kunt installeren en daardoor veel meer met je "steambox"/pc kunt? (Denk aan tekstverwerking, photo en video bewerking, ontwikkelen etc.).

Tevens is de prijs van een console zoals de Playstation, XBox en Wii U nog enigszins te verantwoorden door de optimalisatie voor de hardware en de exclusives (Deze consoles worden tenslotte met verlies verkocht). Steamboxen zijn relatief duur vergeleken met regulieren consoles en ik vraag me af of dat prijsverschil op de lange termijn wel te rechtvaardigen is...

[Reactie gewijzigd door Nano2009 op 24 april 2014 11:06]

Volgens mij is de gedachtegang dat de steambox de PC-game ervaring naar de woonkamer brengt. Tekstverwerking, audio/video verwerking e.d. lijkt mij ook zo gezegd dan ook niet echt geschikt om in de woonkamer te doen.

Ik zie de steamOS/steamBox/Big Picture Mode ook niet als een directe concurrent voor de consoles, maar een uitbreiding op Steam / Pc gaming. Ik denk niet dat ze een andere markt willen aanboren, eerder de diensten voor de huidige markt uitbreiden. De optie om deftig te pc gamen in de woonkamer met het gemak van een console.
Zo denk ik er ook over, Valve kreeg de vraag van hun gebruikers of ze hun games ook vanuit een zetel op televisie zouden kunnen spelen. Consolegamers proberen verleiden om over te stappen naar hun platform zal er ook wel voor iets tussen zitten, maar het voornaamste doel is om de pc-gamer iets voor in de woonkamer te geven. En of die pc nu Windows of SteamOS draait, maakt hun volgens mij weinig uit, zolang er maar gespeeld wordt met Steam. Ik zie het nut ook niet echt van tekstverwerking op een televisie, SteamBox moet gewoon goed te bedienen zijn met een controller en ook als mediaspeler kunnen dienst doen en dan heb ik wat ik wil.
Deze generatie consoles wordt níet met verlies verkocht. Het zou ook wel een heel gek verhaal zijn als ze hierop zouden inleveren want qua specs is het allemaal totaal niet exotisch of speciaal, het is 'oude' hardware in feite. Je bouwt voor 450 euro zélf een degelijke PC van dat kaliber, zelfs nog zonder daarbij massaal in te kopen zoals dat bij AMD is gedaan. Maar je betaalt er wel gewoon de hoofdprijs voor, net zoals voorgaande generaties waarbij de hardware wél een stuk duurder was.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 april 2014 12:50]

Volgens o.a. CNET wordt bijvoorbeeld de Playstation 4 toch echt met verlies verkocht en moet Sony het vooral hebben van Playstation + en de PS4 games.

http://www.cnet.com/news/...-but-sony-expects-profit/
Volgens CNET die het van Sony heeft gehoord. Zo kan ik het ook. Maar als je gewoon op een rij zet wat er aan hardware in de PS4 zit en wat er voor prijs tegenover staat, en daarin meeneemt dat het hier gaat om een bulk order, is dat gewoon bijna niet meer te verdedigen.
http://allthingsd.com/201...ion-4-costs-381-to-build/

En dan hebben we het nog niet over ontwikkelingskosten, shippingkosten en de winst van de leverancier/winkelier gehad.

Maar goed, ik denk dat we nu iets te off topic raken... back to the subject! :)
dit klopt inderdaad, Sony verwacht van de gemiddelde ps4 speler dat deze minimaal 3 tot 5 spellen koopt bij de ps4.
Geen gezeur met drivers, instellingen, installlatie. Plus t geeft amd en nvidia een uniformer platform, zodat ze hun drivers beter kunnen optimaliseren.
Heb jij nog gezeur met drivers en instellingen dan? ik heb een hekel aan games waar je niks kan instellen. Alle recente games (afgelopen 4 jaar of zo) herkennen uitstekend wat voor hardware je hebt en is meteen (goed) speelbaar. (dan heb ik het niet over bugged games als BF4 waar sommige mensen veel werk voor moesten doen). Ik heb met een intel/nvidia/W8.1 setup geen enkele problemen.. ooit eigenlijk.
De enige drivers problemen die ik wel heb is met legacy apps en sommige alias software, maar dat draai je sowieso niet op een steambox. En met de komst van de DX12 & amd mantle begint de console het steeds zwaarder te krijgen aangezien de optimalisatie steeds sneller outdated zijn/overhead van de PC steeds kleiner wordt.
Als je een Nvidia kaart hebt kun je ook nog gebruik maken van Geforce Experience, dan hoef je alleen op optimize settings te klikken en start het spel.

Toch wil ik SteamOS maar niet zozeer om het native te draaien van games, maar ik zie wel degelijk toekomst in de stream functie. Daarmee kan ik op mijn tv gamen met een controller in "Steam big picture" modus. Met behulp van een goedkoop PCtje zoals een BRIX is dat goed mogelijk de processor hoeft alleen H264 en H265 af te kunnen spelen.
Maar de consoles gaan niet altijd even lekker om met oude games (aka, die mag je opnieuw kopen), terwijl je via Steam vrijwel al je oude games nog kan spelen. Zeker op den duur.

Vergis je niet dat een kastje als dit alleen maar FullHD hoeft uit te sturen, net als de consoles. In feite kan je hier dus een stuk meer mee.

En anders is het Windows + Steam + GoG + XBMC + Officewerk. Dan kan je helemaal los als desktopvervanger. Een laptop als desktopvervanger met deze specs is vaak een stuk duurder.
Dan moeten wel al je oude games geport worden naar Linux :)
Misschien gaan ze wel voor oude games wine versies uitbrengen. Een beetje verlies voor emuleren maakt bij oude games niet uit. Ja ik weet dat wine geen emulator is maar vind er maar een beter woord voor.
Aan de ene kant kan ik me ergens wel voorstellen dat je SteamOS verkiest boven windows omdat het een gestroomlijndere ervaring zou zijn voor een media-pc. In mijn geval gebruik ik letterlijk alleen Chrome, Spotify en VLC Media Player, dat moet toch lukken op SteamOS. Aan de andere kant is daar natuurlijk nog het streaming aspect. Ik ben in ieder geval klaar om het te proberen, terug kan altijd nog :-)

[Reactie gewijzigd door Atreus op 24 april 2014 10:59]

Maar dan kan je toch steam big picture draaien? En dan eventueel dus XBMC ernaast zetten etc? SteamOS heb ik zelf nog niet begrepen, zo lang het assortiment nog niet exact of groter is dan de windows variant zal je altijd hebben dat je bepaalde gekochte games dan ineens niet kan spelen.
Dat is dan punt 2, je kan je games streamen vanaf een windows pc, zodat je dus bijvoorbeeld CS:GO op je oude bak in de woonkamer kan draaien. Dus hoewel het assortiment niet anders is, vergroot je wel het aantal (in de woonkamer) speelbare games.
Deze consoles worden tenslotte met verlies verkocht
Deze generatie is dat niet zo extreem als bij de vorige voor de Xbox One en PS4 - ondertussen zouden al op break-even kunnen zitten. In het ontwikkelingstraject wilden de fabrikanten door de crisis ook niet zo'n groot risico lopen en hebben ze voor meer standaard componenten gekozen in plaats van grote R&D-kostenposten voor fancy custom CPU's a la Cell.
Steam Machines zijn helemaal niet zo duur hoor. Als je de apparaten uit deze folder bedoeld, ja die zullen inderdaad waarschijnlijk falen. Maar er zitten er ook een aantal competetief geprijsde tussen, zoals die van iBuyPower($500), CyberPowerPC($500) en Alienware(rond console prijs).
Zal meevallen, steambox is vrij prijzig en kan lang niet alles draaien wat een PC op dit moment doet. Als desktopvervanger zit je al niet meer in het segment van de consoles, en vraag me af of deze wel krachtig genoeg is beetje top games te laten spelen (waar console natuurlijk hardware-op-maat gemaakte games heeft).

Wel grappig, alsof deze dingen opeens de 'nieuwste' hype zijn geworden, terwijl ze al jaren uit zijn (ik heb zelfs nog een P3 variant hier staan).

Maar zou ik voor simpel desktop gaan, ga ik eerder voor een onboard variant (zoals de AMD versie), ipv een 200+ watt doosje wat denk ik nog behoorlijk warm kan worden.
"steambox is vrij prijzig"

Welke Steam Machine is prijzig? Alienware wil er een uitbrengen in de prijsklasse van de consoles, en iBuyPower heeft er ook een van $500,-. Daarbij gaat die van Gigabyte waarschijnlijk nog een stuk goedkoper worden.
Leuk, maar de iBuyPower komt qua GPU performance voorlopig nog niet in de buurt van de XB1 en PS4 en is daarnaast duurder. Het goedkope model van Gigabyte gaat naar mijn weten ook $500 kosten, en heeft nog minder performance (Intel HD5200).

En deze brix van Gigabyte zal in ieder geval aanzienlijk duurder zijn dan $500.
Weet jij welke GPU er in de IBuyPower gaat zitten dan? Dat hebben ze nog niet vermeld. De CyberPowerPC, die ook $500,- gaat kosten, zal een R9 270 of een GTX 760 bevatten. De R9 270 is in rauwe rekenkracht sneller dan de PS4 (2.69 TFLOPS vs 1.84 TFLOPS).

Verder is hij niet duurder. In de VS zal hij even duur zijn als de Xbox One ($500), maar dat vertaald zich in Europa naar zo'n ¤360,-. De PS4 wordt hier voor ¤400 verkocht.
Het prototype waarvan gezegd werd dat hij $500 zou kosten had een X4 740 CPU, 4GB RAM, 500GB HD en een R7 250.

Naast het feit dat de hardware in de PS4 sneller is (XONE durf ik zo niet te zeggen), is de $500 zonder belasting. De belasting wordt bij Amerikaanse prijzen niet vermeld omdat dit per staat verschilt.

Bron: http://www.engadget.com/2014/01/06/ibuypower-sbx/

[Reactie gewijzigd door Nano2009 op 24 april 2014 13:05]

In dat geval zou de CyberPowerPC een beter deal zijn, als hij werkelijk op $500 zit. Dat is op zich niet ondenkbaar gezien de R9 270 rond de ¤160 zit, en hardware in grote (custom) batches goedkoper is.

Natuurlijk gaat het apparaat wel wat meer dan ¤360 kosten, maar mijn punt is dat die machines helemaal niet zo duur zijn als men ze voordoet. Er zijn zelfs wel mensen die misschien voordeliger uit zijn door voor een wat mindere console te gaan.
Steambox kan je zelf maken - specs zijn bekend waardoor je het zo duur of goedkoop kan maken als zelf wilt - tevens is de steambox niet bedoel om te "officen" maar te gamen. Daardoor valt de noodzaak van windows weg. Het is ongelovelijk maar valve heeft zelfs een os voor ons geprepareerd.. Dus... Kies je componenten en volgens ben je alleen gebonden aan een nvidia graka

(ben wel benieuwd of ik mijn xbox360 draadloze controllers op steamos kan gebruiken - ze hangen nu dus aan de windowspc/big picture :D )

[Reactie gewijzigd door shades op 24 april 2014 11:24]

Deze is echt wel krachtig genoeg hoor... ik game zelf nog op een (stock) i5 2500K met een 560Ti. De CPU in dit kleine monstertje zal ongeveer gelijkwaardig zijn, de GPU beter.
Ik speel alles nog met het grootste gemak, soms even iets tweaken aan de settings maar dat komt omdat ik de framerate boven de 50 (en liefst stabiel op 60) wil houden. Mijn ervaring is echter dat bij gamen op een TV met een controller de framerate een stuk minder belangrijk is, zolang deze niet onder de 30 zakt zit je eigenlijk wel goed. Bovendien is op een TV weer 10% minder pixels aan te sturen dan op mijn monitor (full HD tegen 1920x1200). Met andere woorden, dit apparaatje gaat prima voldoen voor iedereen behalve de meest veeleisende gamers (en die gamers zullen toch al nooit van zijn leven een console overwegen).
@ Senor Sjon, Ik begrijp nou niet wat er off-topic is aan jouw comment. Het ziet er naar uit dat het moderatie systeem niet in handen van kleine kinderen moet vallen; best triest eigenlijk, ik dacht namelijk dat deze website was gemaakt voor en door tweakers. Niet voor en door idioten.

On topic:

Ik vind het prachtig om te zien hoe elke keer de formaten gehalveerd worden, terwijl de performance elke keer een beetje stijgt. in verhouding is dat natuurlijk fantastisch, sinds de prijs/performance zwaar verbeterd word. Ik wil graag meer van dit soort dingen zien.
@ Senor Sjon, Ik begrijp nou niet wat er off-topic is aan jouw comment. Het ziet er naar uit dat het moderatie systeem niet in handen van kleine kinderen moet vallen; best triest eigenlijk, ik dacht namelijk dat deze website was gemaakt voor en door tweakers.
Jammer is het, mensen beginnen de V&A ook al als marktplaats te gebruiken. De handelaartjes schieten daar ook als paddestoelen uit de grond. Verder wordt ook het excuus "sorry maar ik ben nieuw hier" veel te vaak misbruikt.
Ga er maar aan staan, want op het forum, de 'aangewezen' plek om dit soort kritiek neer te zetten, is men er heilig van overtuigd dat dit modsysteem geen enkele verandering behoeft.

Best kans dat wij nu dus -1 gaan sprokkelen.
Het ziet er leuk uit en de specs zijn nice maar het doet me zo wel erg veel denken aan een console waar windows op draait. Je hebt zo veel minder de mogelijkheid tot sleutelen aan je pc. Afijn er zijn nog steeds mensen die een hele nieuwe pc kopen al de oude iets niet meer doet. Er zal best wel een markt voor zijn.
Yes, yes, nu nog hopen op een 750ti versie en dat wordt mijn volgende (semi-mobiele) werk-pc (als ie minder dan 650 kost).
Want performance per watt is in een dergelijke form-factor essentieel.

Edit: jammer genoeg is de i5 blijkbaar geen quad-core :( daar gaat mijn hoop.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 24 april 2014 12:58]

De processor Core i5-4200H is een dual core Haswell volgens Tech Report, en geen quad core, zoals aangegeven in het berichtje.
Als je Hyper-Threading niet meerekent klopt het ja. Doe je dit wel dan is het inderdaad een quad-core. Maar goed, we noemen i7's ook geen octocores dus deze i5 is dan gewoon een dual-core.

http://ark.intel.com/products/75027/Intel-Core-i5-4200H-Processor-3M-Cache-up-to-3_40-GHz
offtopic:
Daarom wordt het onderscheid gemaakt tussen virtuele (HT) en fysieke cores. Jammer dat AMD dan weer met modules werkt waardoor je feitelijk 2 fysieke cores hebt, maar doordat (meen) de FP gedeelt wordt, heb je effectief toch maar 1 echte full-fledged core per module hebt en dat is de module zelf. Wat een AMD FX8xxx IMO geen echte octa-core maakt ook al zitten er acht physieke cores in.
Hyperthreading valt niet mee te berekenen bij het aantal cores. Als we het hebben over een quadcore, dan moeten er ook 4 fysieke cores zijn. Niet dat daar naamgevingsregels over bestaan, maar het is wel de conventie in de pers, en daarom maken we net onderscheid tussen cores en threads. AMD rekt het begrip multicore al ver genoeg met hun modules. Er is geen discussie over dat die i5 4200H een dualcore (met hyperthreading) is, de redactie heeft de tekst ondertussen zelf ook gewijzigd. Met dank aan Intel voor hun onnavolgbare naamgevingskluwen: i5 is quadcore zonder hyperthreading, behalve mobiel want dan is het dualcore mét hyperthreading 8)7.
zeker leuk om als steambox in te zetten maar verwacht wel dat base prijs minimaal 500 euro wordt...

[Reactie gewijzigd door Qualixo op 24 april 2014 11:23]

IMO hadden ze beter een GTX750 kunnen pakken,
200watt koelen in zo'n klein systeempje is gewoon bijna niet te doen.. Vraag me ook af hoe groot de adapter wel niet moet zijn die erbij zit (a la xbox 360?).

Edit: was bedoeld als reactie op hoofd-thread.

[Reactie gewijzigd door spNk op 24 april 2014 10:53]

Die bij de orginele BRIX, die een full-voltage CPU hebben, is de adapter vergelijkbaar met die van een mainstreamlaptop. Deze zal vast ietsje groter zijn, maar X360-achtige afmetingen geloof ik niet :P
Het brix project is windows geen steambox
Nee, Windows is een stuk software en geen fysiek product.

En je zit fout, gigabyte brengt een Brix met SteamOS uit: http://youtu.be/caH_JLC_8fY?t=14m20s.
Gaat een brix uit brengen dus houdt niet in dat het om deze gaat
Dat klopt, maar jouw opmerking ging over het gehele "brix project".
ben benieuwd naar de prijs
Een full blown gtx 760 in een Brix? Wow, impressed.
Ik las hier ook over op Anandtech waar ze nog niet zo zeker zijn of het nu een mobiele of desktop 760 is, maar de bron was bij hun ook TechReport en daar staat wel degelijk desktop 760 te lezen. Ik zou toch nog even afwachten op een officiële aankondiging. De AMD versie doet het wel met een mobiele GPU, en een desktop 760 zou een vreemde keuze zijn omdat een 750 een TDP dat maar half zoveel is heeft.

Ik zou ook wel zeer onder de indruk zijn als het een echte GTX 760 is, ik geloof ook wel dat het mogelijk is, als ze die wat slim thermisch scheiden van de rest van het systeem en een heel efficiënte voeding gebruiken. Maar vind het toch wat onzinnig omdat nVidia met Maxwell veel zuiniger gpu's heeft die relatief gezien niet zoveel slechter presteren. Vraag me ook af of die GTX 760 dan ook niet met lagere kloksnelheden moet werken dan de standaard 1020MHz.
Ja, een 750 ti zou beter zijn geweest. Iets mindere prestaties maar een 60W TDP ipv 170W. Redelijk verschil.
Ik ken genoeg mensen die van zo'n aperaat onder hun tv zouden smullen. Gewoon W8 er op een controller en een toetsenbord met touchpad. Heb je en multimedia, en console, en 'werk' computertje in in een. (deze konden ook aan een tv/monitor worden bevestigd of niet.)

Tis zund dat ik geen geldboom in de tuin heb. Zijn leuke hebbedingetjes.
Ik dacht eerst "waarom zitten er USB aansluitingen op deze voeding?" :+