Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Motorola gaat zijn recent aangekondigde smartwatch Moto 360 waarschijnlijk voorzien van een oled-scherm. De geruchten wijzen er tevens op dat het apparaatje draadloos oplaadbaar zal zijn. De fabrikant zelf heeft nog weinig specificaties vrijgegeven.

De geruchten zijn geplaatst op de Chinese sociale-netwerksite Weibo en werden opgemerkt door G for Games. Volgens de site gaat het om een betrouwbare bron, die eerder al de komst van de Moto X verklapte. Volgens de bron wordt de Moto 360 voorzien van een oled-scherm dat bedekt is met saffierglas. De resolutie van het scherm werd daarbij niet vermeld. Waarschijnlijk kiest Motorola voor oled om energie te besparen, waardoor het scherm mogelijk altijd aan kan blijven staan. Bij smartwatches met een lcd moet het scherm doorgaans door de gebruiker zelf worden aangezet, al kan de Galaxy Gear automatisch aangaan als de gebruiker zijn pols draait.

Tevens zouden gebruikers de smartwatch van Motorola draadloos kunnen opladen via inductie. Welke opladers precies worden ondersteund is echter nog onduidelijk. Daarnaast werd gesteld dat de Moto 360 duur zou zijn om in productie te nemen; daardoor wordt verwacht dat er een behoorlijke prijs gevraagd zal worden, al ontbreekt verdere informatie.

Motorola kondigde de Moto 360 onlangs aan bij de introductie van Android Wear, een mobiel besturingssysteem van Google dat speciaal bedoeld is voor wearables. Rond de zomer moet het apparaatje uitkomen, maar verder heeft de fabrikant officieel nog niets losgelaten.

Motorola Moto 360

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Het wordt steeds leuker met deze smartwatch. De vraag is alleen welke prijs dit mooie horloge gaat meekrijgen en randzaken, waaronder:
- blijft de smartwatch continue aan? Dat de tijd wordt getoond. Zo ja, brand het scherm niet in?
- hoe lang gaat de accu mee bij continue het tonen van de tijd? Of normaal gebruik (welk schema hier ook voor wordt gebruikt)
- hoe goed is het scherm afleesbaar in de zon? Dus de helderheid moet ook voldoende zijn

Ik ben benieuwd, maar de voortekenen zijn zeker niet verkeerd.

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 21 maart 2014 17:08]

Ik ga er van uit dat je de smartwatch even moet 'aanzetten' om de tijd te laten zien, net zoals je bij de meeste telefoons daarmee het lockscreen met de tijd naar voren haalt. Volgens Motorola gebeurt dit doormiddel van een gyroscoop, die detecteert wanneer je de horloge wilt gebruiken.

Ik heb een 'normale' digitale horloge die de tijd weergeeft met LEDs. Zelfs die staat uit totdat je op een knopje duwt, om stroom te besparen. Ook al wordt er OLED gebruikt, ik ga er vanuit dat ze de vinding doen dat deze horloge het geen 24u trekt met het scherm áltijd aan.

Als het scherm áltijd aan is, dan zul je inderdaad vrijwel onvermijdelijk een hoop energie verspillen. Daarnaast zal het scherm inderdaad inbranden, want zover ik weet is dit probleem met OLED nog steeds niet opgelost.

De afleesbaarheid van het scherm tegen het zonlicht zal grotendeels afhankelijk zijn van de helderheid van het scherm. Ik kaartte eerder al mijn LED horloge aan; ook die is moeilijk af te lezen in de buitenlucht, en dan hebben we het over losse LEDs, en geen LCD/OLED scherm. Echter zijn de LEDs in mijn horloge hopelijk zwakker dan het OLED scherm in de 360, en daarnaast is OLED in zijn algemeenheid beter af te lezen dan andere schermtechnieken (behalve e-paper).

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 21 maart 2014 21:30]

pebble is always on en houdt dat 5 a 7 dagen mee volgens de site de meeste gebruikers halen er zeker 4 dagen uit met zwaar gebruik en anderen met normaal/weinig de aangegeven 5/7 dagen

[Reactie gewijzigd door fantafriday op 22 maart 2014 10:29]

Ja, maar de Pebble heeft een transflective e-paper scherm, en dat maakt een drastisch verschil in het energieverbruik! Een OLED scherm heeft voortdurend energie nodig om iets te laten zien; een e-paper scherm alleen om het scherm te refreshen.

De Pebble heeft wel backlight, maar daar wordt juist minder intensief gebruik van gemaakt als er meer omgevingslicht is, omdat een e-paper scherm in veel omgevingslicht juist beter af te lezen is. Een OLED scherm moet met veel omgevingslicht juist feller branden om te compenseren; het scherm is niet af te lezen zonder backlight.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 21 maart 2014 17:44]

klopt inderdaad maar het vervult alsnog dezelfde functie de tijd weergeven en je berichten
OLED, zoals bij Samsung 'super'-amoled is inderdaad alles behalve 'super' in de zon. Vorige zomer moest ik op straat vaak zat met m'n hand een 'zonnekap' maken om mijn Note 2 af te lezen.

En mijn Pebble gaat sinds de laatste update 8 dagen mee, 4 dagen indien alle notifications aan staan + vibreren. Ik werk nu met notification geluid van m'n telefoon ipv. vibratie, als ik het wel handig om je Pebble terug te vinden op je kamer tussen je lakens of een stapel kleren.
Ja, je moet de smartwatch even omhoog 'liften' om de tijd te zien. Bron: https://www.youtube.com/w...r78&feature=share&t=9m00s
Ik haal daar niet uit dat je het horloge moet omhoog liften om de tijd te zien. Dat is contradictorisch met wat hij eerst stelt. "You will always be able to see the time". Wanneer je het moet omhoog liften kan je dus niet 'altijd' de tijd zien. Zie eerder het tweede als een voorbeeld wat mensen doen dan echt een 'moet'.
Wss wordt de Moto X zijn Active Display gebruikt voor permanente weergave van de klok.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 21 maart 2014 18:35]

Als je in dat filmpje kijkt op 18:18 -> https://www.youtube.com/w...page&v=HpY8O5Zer78#t=1098. Dan zie je de interviewer ook de moto 360 dragen en kan je de tijd aflezen.
Nice catch :).Lijkt idd permanent te zijn en dus wss met de Moto X zijn Active Display.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 21 maart 2014 20:01]

Je mag dat van mij zoveel zeggen als je wil, maar de uitspraak van in het interview werd verkeerd geïnterpreteerd. De horloges die ze dragen in het interview geven wel degelijk een horloge weer zonder die beweging, daarom is permanent nog altijd VEEL waarschijnlijker dan met bewegingssensoren.
Motorola heeft nog altijd geen officiële bevestiging gegeven van wat jij als zeker beschouwt en er is ook geen bewijs (buiten een fout geïnterpreteerde zin in het interview). Snap niet waar je zo een attitude uit haalt. Maar als jij dan toch zo graag op letterlijke interpretatie van het interview af gaat, laat mij een zin in het interview quoteren: "You will always be able to see the time". Als je dat interpreteert betekend dat niet activatie via sensoren maar ALTIJD. En later in het interview gaat hij voort: "...and a lot of the stuff you saw in Moto X around active display, and touchless control and the ability to integrate all this sensors was really really cool. The learnings from Moto Activ went into Moto X and everything we learned in Moto X is actually now into this watch".
Zie je... :) Kans op active display is heel groot.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 22 maart 2014 03:01]

Enkele vragen zijn reeds beantwoord.

- Motorola heeft (in een interview) laten weten dat het horloge altijd de tijd zal tonen als je jouw arm naar je toe brengt. De sensoren van de Moto X moeten uitkomst bieden, zodat het toestel (scherm) niet altijd aan staat.
- Het scherm zal een OLED worden (volgens de geruchten) en dit is een prima optie ivm zonlicht.
- De precieze accuduur laat zich nog raden. Ik denk dat dit mensen nog zal tegen gaan vallen (niet veel langer dan je telefoon). Wellicht kunnen ze een deel van de pijn wegnemen door het opladen makkelijk te maken: op een matje, om een kokertje of in dock zodat het als wekker functioneert.

De prijs zal top-end zijn. Gedeeltelijk vanwege de technologieen. Het scherm dat ze willen gebruiken is nog niet eens beschikbaar. Waar is de controller? Voor een ander deel zal je de exclusieve prijs bepalen omdat ze enige zijn met een exclusief aanbod in smart-watches.

Ik speculeer op een prijs die in lijn ligt met top-end telefoons: in de richting van 700 euro. Voor de mensen die zeggen, ik koop hem pas bij 200 of 300 euro: voor jullie komt vast een andere oplossing (LG?). Hiervoor ga je gewoon de hoofdprijs betalen en 700 euro is dan nog een koopje op horloge-gebied.
Tijdens dat interview benadrukte de project verantwoordelijke toch regelmatig dat battery life één van de belangrijkste punten was bij het ontwerpen van het horloge. Dat ze daar echt op gefocust hebben. Dat doet me denken dat het juist beter zal zijn dan verwacht (gok, mss 2 of heel optimistisch 3 dagen).
Wat de bewegingsensoren betreft. Volgens mij zal het eerder werken met de Moto X zijn Active Display en permanent aanstaan. Kijk maar naar S. van der meer's comment hieronder met een link naar een deel in het interview waar je duidelijk de klok kan aflezen bij de interviewster zonder die beweging (uiteindelijk verbruiken bewegingssensoren ook energie). Helemaal op het einde van het interview is het ook heel duidelijk te zien. Het deel van naar je toe brengen was gewoon een voorbeeld van wat mensen meestal doen en een voorbeeld van als je dat doet je niets meer moet aanraken ofzo in plaats van een 'dit moet je doen om te activeren' vermoed ik.
Voor de rest ben ik het met je eens. Voor een product als dit zal je idd wel een premium prijs betalen en moeten we niet verwachten dat het goedkoop zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 21 maart 2014 20:30]

700 dollar? No way. Tis geen volledige telefoon om je ppols, enkel een notificatie doorgeef pparaat, met dus veel minder electronica erin. Tevens is dat kleine scherm (al is het rond) een factor goedkoper dan een 5 inch HD scherm.

Mijn gok? Het symbolische bedrag van $360, ofwel zo'n 250 euro.
- Het zou perfect mogelijk moeten zijn om de smartwatch continue aan te laten met een oled scherm. De Moto X heeft bijvoorbeeld Active Display dat continue notificaties kan tonen zonder de batterij al te veel te belasten. Het doet dit door één van de voordelen van oled te gebruiken, namelijk de mogelijkheid om individuele pixels te activeren. Hierdoor kan dus bijvoorbeeld een selectief aantal pixels geactiveerd worden (de rest is dan gewoon zwart) wat resulteert in minder batterij verbruik.
- Over het inbranden kan ik helaas niets zeggen. Inbranden bestaat wel bij oled maar in hoeverre dit echt een probleem kan zijn weet ik niet. edit: nu ik er verder over nadenk, aangezien de zwarte stukken (pixels) echt afstaan en dus niet kunnen inbranden zou er genoeg variatie moeten zitten op welke pixels branden om inbranden te voorkomen. Het enige is mss de wijzerplaten zelf.
- Het scherm zou goed afleesbaar moeten zijn in de zon, heb toch nooit problemen gehad met mijn oude Samsung Galaxy S2 bijvoorbeeld dus.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 21 maart 2014 17:53]

Bij smartwatches met een lcd moet het scherm doorgaans door de gebruiker zelf worden aangezet, al kan de Galaxy Gear automatisch aangaan als de gebruiker zijn pols draait.
Maar is wel OLED welke zeker niet de hele dag aan kan blijven, als ik hoor hoe snel die leeg is als die hem uit zet :)

Een rond scherm is wel echt heel vet, ben benieuwd hoe het er in de praktijk er uit ziet, en of de randen dan niet te kartelig ogen door de vrij lage resolutie...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 maart 2014 17:09]

Een rond scherm is wel echt heel vet, ben benieuwd hoe het er in de praktijk er uit ziet, en of de randen dan niet te kartelig ogen door de vrij lage resolutie...
Een simpele oplossing zou zijn door de rand van het scherm de buitenste pixels te laten overlappen. De buitenste pixels worden dan haarscherp met de ronding mee afgesneden door het materiaal.

Het OS kan hier indien nodig uiteraard rekening mee houden.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 21 maart 2014 17:27]

Nadeel is dat sommige subpixels dan bedekt worden en andere niet, hierdoor kan je regenboog effecten krijgen langs de rand. Mij lijkt toch beter dat ze gewoon een kleinere cirkel aansturen dan het zichtbare deel van het scherm.

Overgens, wie zegt er dat de resolutie laag zal zijn?
Het zou dan even afwegen zijn wat significanter is; het regenboogeffect, of het kartelrandje.

Overigens is het zinloos om een deel van het scherm onder de rand te laten vallen zoals ik beschreef, om dat deel vervolgens niet aan te sturen. Als je het regenboogeffect wilt voorkomen, dan laat je het scherm simpelweg niet onder de rand vallen.

Over de resolutie (of belangrijker; de pixeldichtheid) is nog niks bekend. Dit probleem bestaat dan vooralsnog alleen in de speculatie dat er mogelijk een kartelrandje zichtbaar zou kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 21 maart 2014 22:37]

Het zou dan even afwegen zijn wat significanter is; het regenboogeffect, of het kartelrandje.
Beide zijn gewoon sterk afhankelijk van de pixeldichtheid. Als de pixeldichtheid hoog genoeg is, maakt het niet uit welke oplossing je kiest. Als de pixeldichtheid laag is, dan zal je bij beiden een negatief effect ervaren (of dat nu een kartelig randje is of een regenboogeffect maakt in die zin niet zoveel uit).
Ja dat is een goede, dus dan zie je zeg maar een klein deel van de pixel!

Ben benieuwd hoe ze dat zo mooi kunnen snijden oid :P
Niet snijden, maar de pixels afdekken met een ring die over het scherm ligt.
En dan de buitenste rand een beetje mat maken. :)
De Sony smartwatch 1 ging al aan wanneer je je pols draai en had ook een (hoewel waardeloos) oled scherm :-)...

Maar het ronde scherm oogt inderdaaf erg aantrekkelijk. Tja, Alleen E- ink blijft constant aan maar heeft geen og geen kooie kleurweergave. Het wachten is op het eerste horloge met half e-ink en half Oled. Totdat er een techniek is die kleur kan weergeven en constant aan kan zijn natuurlijk.
Qualqomm had laatst toch mirasol schermen gepresenteerd, dat kon kleuren weergeven en was redelijk zuinig. Misschien wordt het dit of een doorontwikkeling op mirasol

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door thehidde op 22 maart 2014 07:13]

Klopt inderdaad, maar dat duurt nog even voordat dat een beetje kwaliteit heeft.
in de tijd-stand kunnen ze gewoon een zwarte wijzerplaat gebruiken, en dunne lijntjes(het liefst een beetje aan de rode kant van het visuele spectrum) als wijzers.

oled verbruikt veel bij het weergeven van wit, groen, en blauw, maar zwart verbruikt bijna niks.
helemaal als het maar een klein schermpje is.
Waarom niet gewoon ouderwetse wijzers, en dan is de wijzerplaat eronder een scherm. Lijkt mij ideaal, je kunt altijd de tijd zien en toch "smart functies" hebben.
Extra mechanische aandrijving van wijzers? Twee of drie wijzers die zich voor het scherm bevinden dat je wilt bekijken? Een gat in het scherm voor de as? Extra dikte om de wijzers kwijt te kunnen?

Voor jou vast ideaal, maar voor de meesten een zinloos compromis.
de cookoo werkt op die manier, en is in ieder geval al te krijgen bij fotoklein.
http://www.cookoowatch.com/
http://www.klein.nl/catalogsearch/result/?q=cookoo

ook zijn er nog voorlopers van de smartwatch: bluetooth horloges.
deze zijn dan niet zo slim, maar geven wel meldingen door en hebben muziek besturing.
ook zijn ze redelijk platform-onafhankelijk.

zelf vindt ik echter het idee van verschillende watchfaces wel leuk en wil ik geen wijzers voor mijn berichten, dus heb ik vandaag een pebble besteld(eindelijk bij een nederlandse winkel te krijgen, coolblue heeft ze voor ¤200)
Deze zal zeker niet goedkoop worden. Ik ben wel erg benieuwd naar de specificaties van de hardware.
Ik vind het wel een heel mooi ding. Helaas zijn smartwatches vak even duur als mid range smartphones, waardoor ze niet echt de prijs van een accessoire hebben. Maar gezien dit van Motorola komt, wat weer eigendom is van Google, kan het wel eens zijn dat dit als het ware de Nexus onder de smartwatches gaat worden, en wie weet krijg je dus een mooi apparaat voor een mooi bedrag. Dan zou ik er wel oren naar hebben.
Ik ben het helemaal met je eens, behalve over je punt dat Motorola eigendom is van Google. Inmiddels is Motorola overgenomen door Lenovo, een bedrijf dat ook erg mooie dingen maakt natuurlijk :)

http://tweakers.net/nieuws/94004/google-verkoopt-motorola-aan-lenovo.html
"waardoor het scherm mogelijk altijd aan kan blijven staan"

Doe mij maar een smartwatch met gyroscoop techniek.
Die opmerkt wanneer je je horloge wilt bekijken. (zelfde techniek die samsung bijvoorbeeld bij de S4 gebruikte)
Als het mogelijk is om het scherm altijd aan te laten, zonder dat de batterij tegen de middag al leeg is zou het toch wel fijner zijn. Het systeem dat Samsung gebruikt werkt, maar niet foutloos, waardoor je dus mateloos geïrriteerd kan worden wanneer het niet werkt.
ik denk dat het best zou kunnen werken met een OLED paneel. Als je de achtergrond zwart maakt hoef je alleen 2 lijntjes weer te geven. Dat valt wel mee qua stroomverbruik.
Zou liever zien dat ze in de richting van qualcomm gingen. Zij gebruiken een Mirasol scherm (E-ink, maar dan met kleuren). Natuurlijk zijn de kleuren niet zo mooi als op LCD of OLED, maar de batterij zou wel veel langer meegaan.
Nokia heeft op haar WP8 een techniek waarop je altijd de tijd en notificaties kan zien,
schijnbaar werkt dat erg goed, dus kan hier mogelijk ook geod op werken.
Ja, dat heb ik op m'n Lumia 925 en dat werkt inderdaad heel goed, maar die batterij is natuurlijk veel groter, waardoor je het verschil ook niet gaat merken.
Zelf heb ik de S4 in bezit, en tot nu toe ben ik nog niet geirriteerd geraakt!
Ik zou het toch zonde vinden om het scherm te laten branden als ik er 4 uur niks mee doe.
Dat zou betekenen dat de batterij onnodig aan het werk is.

Als het scherm uit gaat als je er niks mee doet. scheelt dat aanzienlijk in de accuduur. Oled of niet.
Dit is echt iets waar ik naar uit kijk. Als het nou ook een prijs heeft onder de 200,-, en een goede batterij, dan ben ik verkocht!
Onder de 200? LOL Man wat zie jij de wereld positief. :)

[Reactie gewijzigd door mcgaag op 21 maart 2014 18:16]

Is dat zo een rare verwachting dan? Ik bedoel, de Galaxy Gear kost nu ook 189,- in de Pricewatch, en de Galaxy Gear 2 295,-. Moterola was in mijn ogen altijd een goed merk met een goed prijskaartje ( Kijk o.a naar de Moto G)
Jazeker.

Het is duidelijk dat ze mikken op high-end design, materialen en technologie. Niemand kan zelfs nog vertellen hoe je een rond display maakt zonder flinke bezel. Alles wat nu technisch mogelijk is, heeft de vorm van een wc-bril en het is duidelijk dat dit niet in dit design past.

Saffier glas van deze afmetingen, rond en geslepen? Dat kost flink.

Dan heb je het alleen nog over de kosten kant. Als Motorola (initieel) mikt op exclusiviteit, en dat lijkt me geen gek plan, zal de prijs navenant zijn.

Wil je het met andere gadgets vergelijken? Vergelijk het liever met de Motorola Aura: deze kostte $ 2.000.

Wellicht is het niets voor jou, maar Rolex doet het ook aardig met klokjes van een paar duizend Euro.
ai, dat is wel heel erg duur! Dan maar wachten op de tweede generatie.
Ze maken alleen wel een gigantische PR show hiervan. Vraag me af of ze dat zouden doen voor een toestel van 2k. Maar je weet het niet. Het lijkt mij, als je kijkt naar de kosten voor een nexus of moto g dat tegenwoordig vrij veel mogelijk is voor een klein budget, zeker als de producent dat wil!
laten we niet vergeten dat dit wel een bedrijf van google is, google zou niet 99% van zijn gebruikersgroep gaan uitsluiten door te hoge prijzen te vragen.

Het zou me zelfs niks verbazen als ze enigsinds verlies gaan maken in kosten op de moto360 met als idee dat meer mensen google voice gebruiken waarna Google meer data verkrijgt en zij hun service kunnen verbeteren (kijk naar youtube, maken ze enorme verlies op, maar het is het voor hun waard vanwege de enorme hoeveelheden data die ze verkrijgen van gebruikers)
Mocht het allemaal zo goed werken als ze beweren dat verwacht ik niet dat de prijs onder de 1000 euro zal liggen.
Ik schat de Moto 360 net even onder de $1000. De techniek en de exclusiviteit bepalen deze prijs. Ik zou het nog overwegen ook, maar dit jaar gaan we haar in Europa nog niet zien, schat ik.
Dit horloge is wel één dat zo door mij gekocht kan worden. Ik vind het qua design mooi maar ook de mogelijkheden van android wear trekt mijn aandacht. Tenminste wat in het filmpje getoond wordt aan mogelijkheden trekt mijn aandacht. "OK Google" 'What's the price' :)
Gelukkig is Motorola al bekend met ronde schermen, precisie mechaniek en b.v. saffier glas. Check www.motorola.com/aura maar eens. Is misschien ook meteen een indicatie voor de prijs van het horloge. Dit was een duur mobieltje.

[Reactie gewijzigd door black_eye op 21 maart 2014 19:17]

"De geruchten wijzen er tevens op dat het apparaatje draadloos oplaadbaar zal zijn. "

De geruchten? Alstublieft zeg, als je de "foto's"(renders) bekijkt zie je gewoon dat er geen aansluting zit. Daarbij is het natuurlijk fijn om snachts gewoon de horloge neer te leggen (niet dat geklooi wat Samsung heeft) in plaats van een kabel te gebruiken.