Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

Een Tizen-fansite heeft screenshots gepubliceerd van Intels interface voor Tizen. De interface gebruikt ruitvormen voor snelkoppelingen, notificaties en andere interface-elementen. Er zijn Google-apps zichtbaar in de screenshots, wat erop wijst dat Tizen Android-apps draait.

De screenshots, die Tizen Indonesia online zette, tonen vooral het hoofdmenu van de Obsidian-interface die Intel voor Tizen heeft gemaakt. Daarin zijn allemaal ruitvormige iconen te zien voor applicaties. Tussen die applicaties staan ook het inmiddels niet meer functionerende Google Currents en Google Drive. Omdat Google alleen apps maakt voor Android en iOS, lijkt het voor de hand te liggen dat Tizen Android-apps kan draaien.

De afbeeldingen tonen ook hoe de interface met notificaties omgaat: in de snelkoppelingen staat een cijfer met de hoeveelheid notificaties, terwijl een ruitvormige overlay nieuwe notificaties kan tonen. Eerder beeldmateriaal duidde erop dat de interface veel gebruikmaakt van overlays over het hoofdmenu, in plaats van een nieuw venster.

Intel gebruikt de interface op een referentietoestel met de naam Josephine; dat toestel is sinds vorig jaar zomer in handen van ontwikkelaars. Het is onduidelijk of de interface ooit op een toestel zal verschijnen dat echt in de winkels komt te liggen.

Obsidian-interface van Intel voor TizenObsidian-interface van Intel voor TizenObsidian-interface van Intel voor TizenObsidian-interface van Intel voor Tizen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Als ik heel eerlijk ben, vind ik het meer een ruit dan een diamantvorm :)

Maar dat gezegd hebbende, ik vind het er wel slick uitzien. Je scherm krijgt de illusie dat het wat leger is, vanwege alle optische 'open' ruimte. Het heeft wel wat. Ben dan ook erg benieuwd naar de eerste Intel-gebaseerde Tizen-telefoon. Nee.. ik ben gewoon benieuwd naar de eerste echt goede Tizen-telefoon :)

@ATS e.a.: Uiteraard weet ik dat diamond de Engelse vertaling is van ruit (zie ook de smiley), maar het gaat er mij om (wat mad_max234 ook al zegt), dat er hier letterlijk vertaald is. Een diamant-vorm in het Nederlands is wat anders dan 'diamond' in het Engels. De goede en enige juiste vertaling van 'diamond' (als vorm) is 'ruit'. :)

Maar, zoals anderen al weer scherp opmerken, het lijkt meer op een vierkant. En nu is het mooie dat een vierkant k een zgn. 'bijzondere ruit' is, namelijk een ruit waarbij alle hoeken gelijk zijn. Linksom of rechtsom, het is dus een ruit :)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 12 maart 2014 12:58]

ATS was me net voor.
De icoontjes zijn eigenlijk best klein, maar lijken doordat ze gedraaid zijn groter, waardoor het weer lijkt alsof er optisch meer ruimte over is. Even een hele snelle photoshop laat zien dat er heel veel ruimte tussen de icoontjes zit.

(even snel een copy paste van het eerste icoontje gedaan en die 45 graden gedraaid)

http://i.imgur.com/HXDTEcq.jpg
Diamond figure is engelwoord voor ruit, beetje te letterlijk vertaald denk ik. :D
Of je kunt je afvragen waar het nederlandse "ruit" vandaan komt.

Ook op speelkaarten worden ruiten gewoon "diamonds" genoemd. Ik zie zelf de associatie met een "ruit" ook nog niet echt ;)

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 12 maart 2014 11:59]

Ahja, juist. Wij West-Vlamingen noemen dat bij speelkaarten 'koekens'
Edit:westvlaanderen uiteraard ;p

[Reactie gewijzigd door efari op 12 maart 2014 14:52]

Uit jou deel van vlaanderen dan, hier word het gewoon ruit genoemd :)

OT: ik vind het er wel leuk uitzien, maar ook in mijn ogen, weinig vernieuwend.
Het Nederlandse woord 'ruit' komt eigenlijk van ruiten (vlaams voor vensters). Vensters bestonden vroeger uit kleine ruitvormige plaatjes glas die ingezet waren in lood.
Dat is geen illusie: er is gewoon meer lege ruimte. Als je de icoontjes gewoon als vierkant had neergezet, dan hadden er makkelijk vijf op een rij gepast met dezelfde onderlinge afstand. Zoals vix-ducis al zei: er gaat veel screen real-estate verloren hiermee.
Beetje letterlijk vertaald van Tweakers, lijkt me. 'Diamond' in 't Engels kan ook 'ruit' betekenen.
De app shortcuts in ruitvorm lijken me niet zo slecht, maar die Facebooknotificatie in de eerste afbeelding is naar mijn mening niet echt goed gedaan...
Voor de rest is de interface eenvoudig en simplistisch, mooi zo!

Edit: oeps, ik zie dat Arnoud het al heeft aangepast :)

[Reactie gewijzigd door skrall op 12 maart 2014 12:06]

Helemaal mee eens, de iconen vind ik best stijlvol maar ze zijn compleet doorgeslagen met deze vorm. Teveel is nooit goed...

Doelend op de notificatie uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 12 maart 2014 20:21]

Wat moeten ze er dan van maken, in de vorm van een kapstok :P
Waarom Tizen??? is het niet naam van Samsung's onvoltooide en gecanceld besturingssysteem?
Het linkje bij 'lees meer' ontbreekt en ook in het stukje wordt niet uitgelegd wat Tizen precies is.
It goes something line this:

" Tizen is an open source, standards-based software platform supported by leading mobile operators, device manufacturers, and silicon suppliers for multiple device categories such as smartphones, tablets, netbooks, in-vehicle infotainment devices, and smart TVs. Tizen offers an innovative operating system, applications, and a user experience that consumers can take from device to device. "

Een soort android next-gen dus... Integrate everything and interface everyting with everything

[Reactie gewijzigd door fre0n op 12 maart 2014 12:58]

Tizen is inderdaad de naam van OS project van Samsung en Intel. Dat zijn de twee belangrijkste partijen maar er zijn meer partijen actief bij dit project. Wiki leert ons:
Members of the Tizen Association represent every major sector of the mobility industry and every region of the world. Current members include operators, OEMs and computing leaders: Fujitsu, Huawei, Intel Corporation, KT, NEC CASIO Mobile Communications, NTT DOCOMO, Orange, Panasonic Mobile Communications, Samsung, SK Telecom, Sprint and Vodafone.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 12 maart 2014 13:16]

Hoewel ik het niet lelijk vind, vind ik het toch onderscheiden omwille van het onderscheiden. Er gaat hierdoor een hele hoop screen real estate verloren jammer genoeg.
Dat dacht ik ook meteen, als we een ruitvormig scherm hadden had dit wel functioneel geweest. Helaas is het niet zo en blijft het echter inefficient ruimtegebruik.
Helaas is het niet zo en blijft het echter inefficient ruimtegebruik.
Ze hadden de ruiten binnen de kaders van de huidige 4-kante iconen kunnen doen, kleiner dus. Helemaal handig, door de gebruiker de grote in te stellen.

Maar die stap is voor komende generaties smartphones, dus niet a la windows phone nu (voor-keuzes in grootte) maar echt zo groot of klein je een icon hebben wilt in pixels, percentage, you name it.
met die ruiten had ik verwacht dat men de iconen ook zo zou schikken
een beetje zoals de honinggraad van WM6.5

het lijkt dan ook eerder op een "we willen iets anders, maar wisten niet hoe"
Vind op de eerste indruk dat de ruitvormige icons wat drukker overkomen dan niet gekantelde icons.
Misschien kwestie van wennen.
Het is geen diamant en ook geen ruit.
Het is gewoon een vierkant.
Een ruit of diamant is aan de noord-zuid verbinding langer dan oost-west zijde (korter)
Inderdaad, vraag me af hoe hun een 45 graden gedraaid rondje noemen :P
Het is een vierkant n een ruit, want een vierkant is een bijzondere vorm van een ruit. Komt uit de meetkunde enzo :)
  • Diamant: Edelsteen (maar wordt vaak foutief vertaald vanuit het Engels alszijnde een meetkundige vorm)
  • Ruit: Meetkundige vorm, waarvan er diverse soorten bestaan, zoals een vierkant
  • Vierkant: Meetkundige vorm, ook wel bijzondere ruit (gelijke hoeken) of bijzondere rechthoek (gelijke zijden) genoemdt
Het ging mij meer om de foutieve vertaling van de vorm vanuit het Engels, maar goed.. ;)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 12 maart 2014 13:02]

Als het een vierkant is, dan is het automatisch ook een ruit.
Doet me een beetje denken aan Microsoft met windows 6.5. Daar hadden ze een hexagon vorm voor de icoontjes.
Geen goed teken. Als je cht denkt dat de vorm van je icoontjes voor de differentiatie met andere OS'en moet zorgen dan heb je blijkbaar geen idee meer hoe te innoveren. Iets dat MS met windows 6.5 ook heeft laten zie meen ik.
Innovatie op zichzelf staat niet gelijk aan commercieel succes, de tech geschiedenis ligt bezaaid met innovatieve bedrijven die geen klanten konden vinden.
Als je echt denkt dat de vorm van je icoontjes voor de differentiatie met andere OS'en moet zorgen
Dat maak jij er van, niet hun hoor :P

Als je een OS op een launcher gaat beoordelen dan vraag ik me af of je er zelf wel wat van snapt...

De eerste smartphone DAT was een innovatie, de rest daarna is evolutie!
Dus omdat de icoontjes anders van vorm zijn ga je er van uit dat dat wel het enige verschil zal zijn?
Morgen bij Tweakers: "NPO klaagt Intel aan vanwege ontwerp interface Tizen". :+

Ik vind het interface met die ruitjes vernieuwend, maar de indeling maakt geen voordelig gebruik van de vorm.

Tussen die rijtjes van 4 iconen had ook een rij van 3 kunnen staan, nu is het allemaal loze ruimte waardoor je meer moet scrollen.
Dat dacht ik ook gelijk, het logo van Nederland 1,2 en 3
Het vormt wel enig sinds wat rust. Het scherm is dan wat leger dan normaal. Het heeft wel wat....


Ieder zijn eigen natuurlijk, ik vind het wel fijn eens een keer wat anders dan "normaal".
Zoals Windows Phone dus. Inderdaad erg fijn vergeleken met de drukkere interfaces.
Die drukkere interfaces lijken vaak net als een Windows 95 bureaublad met een drukke achtergrond met daarop heel veel iconen. Ga dan maar eens snel het juiste icoon vinden.

Rust, contrast en white/blackspace. Heerlijk.
Ik zou het eerder ruiten noemen dan diamant vorm, klink zo wel extra chique voor iets wat het eigenlijk niet is.
Het ziet er wel clean uit, maar lijkt zo op het eerste gezicht wel sterk op < iOS6
Eens, en aangepast. Dank!
Ziet er netjes uit, alleen vraag ik mij meteen af wanneer zijn deze screenshots gemaakt.
Het logo van Current (al dan niet gebruikt) is een oud logo, het laatste logo was blauw/groen.

De ruitvorm maakt het wel weer uniek, wat wel betekend dat er misschien minder iconen op het homescreen passen, er kunnen er toch minder naast elkaar bij dezelfde grote. Waarschijnlijk zal het icoon iets kleiner zijn.
Leuk weer eens een andere interface. Het maakt mij eigenlijk wel nieuwsgierig. Ook gewaagd van Intel om eens af te stappen van de standaard vormen die veelal gehanteerd worden. Voor nu vind ik het er wel leuk uitzien. Al ben ik erg benieuwd hoe er omgegaan wordt met meldingen. Voor m'n gevoel lijkt het nu alsof je wat ruimte mist om bijvoorbeeld een mail bovenin deels weer te geven. Nu kan dit wel middenin, maar dan is een notificatie wel erg ''la grande''. :+