Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

De Zuid-Koreaanse fabrikant gaat dit jaar nog vijf smartphones uitbrengen met een amoled-scherm. Dat heeft de fabrikant gezegd op een bijeenkomst over schermtechnologie. In de afgelopen jaren gebruikte LG hoofdzakelijk lcd's en hadden slechts enkele modellen een amoled-scherm.

Het enige huidige model van LG met een amoled-scherm is de G Flex met gebogen scherm. Daarvoor maakte LG in 2011 een smartphone onder de naam Optimus Sol met een 3,8"-amoled-scherm, maar die kwam nooit in Nederland uit.

Voor het einde van het jaar komen er dus vijf nieuwe modellen met amoled-schermen, zei LG Display op US FPD, het congres van DisplaySearch. Het is onbekend of het daarbij gaat om gebogen schermen of dat er ook modellen zullen zijn met conventionele 'rechte' schermen.

LG maakt als een van de weinige fabrikanten zijn eigen amoled-schermen. Ook concurrent Samsung gebruikt eigen amoled-schermen, onder meer in de Galaxy S, S II, S III, S4 en S5.

LG G Flex

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Mooizo, dan kan het monopolie van Samsung eindelijk worden doorbroken op het gebied van Amoled schermen in telefoons. Dat was namelijk de reden dat ik altijd voor Samsung telefoons ging en krijgen mensen zoals ik veel meer keuze.
Niet om te willen trollen, maar hoeveel mensen zijn er als jij?
Wat is de USP van een Amoled t.o.v. reguliere schermen?
Ik sluit me de rest aan, ik heb de s4 verkozen boven de snellere g2 vanwege het amoled scherm. Als de g3/g4 een amoled krijgt stap ik mischien over naar lg. Anders blijf ik bij samsung. Ondanks de bloatware
amoled brandt wel in , las ik. De blauwe ledjes verminderen in intenstiteit als ze vaak aan staan en hierdoor blijf je dingen zoals de taskbar die bijna altijd aan is, zien in andere beelden.
Ja, maar in werkelijkheid merk je hier helemaal niks van. Na 4 jaar gebruik van MN oude Galaxy S, zie je inderdaad de burn van de notificatiebalk. Je hebt hier echter nooit last van omdat het effect zo gering is. Na bijna 2 jaar mn s3 te hebben zie je helemaal niks.
Dit treed vaak pas op na 4 a 5 jaar gebruik en een smartphone gaat vaak 2 a 3 jaar mee dus je merkt er bijna niks van.
Contrast is vele malen beter, zeker als je in het donker je telefoon gebruikt is het beeld veel beter. Of bijvoorbeeld als navigatie als je 's nachts aan het rijden bent.

Ik zal ook altijd voor amoled gaan als ik de keuze heb bij een telefoon.

[Reactie gewijzigd door burgt op 6 maart 2014 09:28]

Plus dat notificaties en bv een klok permanent op het scherm kunnen worden weergegeven, zonder dat de batterij in no time leeg loopt. In tegenstelling tot LCD heet amoled geen backlight, maar geeft ieder ledje zelf licht.

Overigens had Nokia met de N8 en de 808 ook amoledschermen in gebruik.

[Reactie gewijzigd door pegagus op 6 maart 2014 09:59]

Maar die schermen werden allemaal bij Samsung ingekocht, nu kan de ontwikkeling (onder andere omdat LG en Samsung gezworen aartsvijanden zijn) veel sneller gaan.

Een klok permament laten weergeven is trouwens niet heel handig vanwege het risico op inbranding wat vrij snel (rond de 5 jaar gebruik) optreed bij Oled schermen.
Daarom laat je de klok dus verspringen. Hebben screensavers eindelijk weer daadwerkelijk nut. ;)
Een klok permament laten weergeven is trouwens niet heel handig vanwege het risico op inbranding wat vrij snel (rond de 5 jaar gebruik) optreed bij Oled schermen.
En daarom gebruiken mensen hun smartphone ook niet 5 jaar, gemiddeld licht dat tussen de 1 a 2 jaar.

En ja concurrentie is altijd goed, de alleenrecht van Samsung is nooit goed geweest.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 6 maart 2014 17:15]

hahaha ja 'screensavers'... prachtig dat het nog steeds zo genoemd wordt.

By the way zitten er serieus mensen te wachten op gebogen telefoons?... ligt niet stabiel op tafel, past niet comfortabel in je broekzak (tenzij je hem dwars legt?...)

oprolbaar/buigbaar is een ding maar 'vast' gebogen lijkt mij echt het toppunt van nutteloos. :|
Ahm, positief misschien bij gebruik in het donker maar dan stopt het ook, navigatie met telefoon, en als je dan lekker aan het navigeren bent dan gaat je telefoon, en dan, headsetje erbij om je navigatie niet te onderbreken, of gewoon je gps aan je oor gaan hangen, hou de zaken es gescheiden aub en minimaliseer de te gebruiken apparaten, er gebeuren al genoeg ongelukken omdat men teveel met andere dingen bezig is in de wagen...
Hier nog 1 :)

De zwartwaardes (once you go black you never go back :X), de knallende kleuren, de mogelijkheid om een deel van het scherm te gebruiken zonder dat het hele scherm stroom verbruikt, de responsetijden. En daarbij gewoon leuk voor tweakers die graag nieuwe technieken gebruiken. Want het is een nieuwe techniek die nog in de kinderschoenen staat.

Wil niet zeggen dat het 1 groot feest is hoor, zijn ook weer nadelen, zoals lagere helderheid, hoger verbruik bij browsen (meestal veel wit, en wit gebruikt het meeste)...

Ik ben zeker benieuwd naar LG's schermen, die in de flex kreeg iig veel kritiek maar dat is maar het begin :)
De USP is imo de mogelijkheid om het scherm in een low power mode te gebruiken, dat kan niet eens met een lcd.

Gezien zwart weergeven betekent dat de oleds uit staan gebruiken die dan ook geen energie.
Zo kan een fabrikant een modus inbouwen die notificaties weergeeft op een zwarte achtergrond ipv dat het scherm volledig uit gaat.
Met de tekst dan ook nog eens op laagste helderheid (perfect leesbaar tegen een zwarte achtergrond) verbruikt dit amper energie.

Om zelfs maar 1 puntje weer te geven met een lcd moet de backlight al aan staan en verbruikt die dus al een pak energie, meer zelfs dan wanneer het scherm helemaal wit zou zijn.

Zie bv https://www.google.be/sea...power+mode&tbm=isch&cad=h
En ik dacht dat er de laatste tijd ook wp8 toestellen met deze functionaliteit waren.
Niet om te willen trollen, maar hoeveel mensen zijn er als jij?
Wat is de USP van een Amoled t.o.v. reguliere schermen?
Sign me up! Ik kies ook vnl voor Samsung omwille vh Super AMOLED scherm en dit kan me wel overhalen om naar LG over te stappen ooit... Maar HTC en zelfs Sony laat ik om deze reden links liggen.
Laat het me zo stellen: once you go Amoled, you can't go back. Zeker 's nachts met apps als 'night mode' kan je nog uren lezen zonder dat je ogen pijn doen ;-)

't zijn gewoon prachtige schermen!
Ik meld me even. Net een SGS 4 gekocht om die reden. Daarvoor een SGS2 en daarvoor een Omnia HD (een van de eerste tels met een goed Amoled scherm). Ik zweer er echt bij kijkt heerlijk!
Gelukkig zijn er al meerdere merken die toestellen met een amoled-scherm leveren: http://tweakers.net/categ...kDKxNDSAEiZGZibKMXW1tYCAA

Er is dus zeker geen sprake van een monopolie van Samsung, de markt wordt met de toestellen van LG natuurlijk wel weer diverser.

Edit: het is echter wel van belang om op te merken dat zelfs de amoled-schermen van de Nokia Lumia-serie door Samsung gefabriceerd worden.

Edit 2: en hier nog een interessante markanalyse en prognose: http://www.digitimes.com/news/a20130702RS400.html?chid=2

[Reactie gewijzigd door lionzeye op 6 maart 2014 09:35]

Je gooit er een mooie link in, maar ~95% is Samsung (in die lijst) en de meeste andere merken gebruiken ook Samsung's schermen. Dus er is zeker wel sprake van een monopolie...

Bij jouw 2de edit zie ik een prognose staan waarbij enkel Samsung en LG als Amoled producenten staan die de markt in handen hebben, waarbij Samsung het grootste deel daarvan in handen heeft.

Dus d.m.v. je eigen links spreek je jezelf dus aardig tegen: "Er is dus zeker geen sprake van een monopolie van Samsung, de markt wordt met de toestellen van LG natuurlijk wel weer diverser." en: "Edit: het is echter wel van belang om op te merken dat zelfs de amoled-schermen van de Nokia Lumia-serie door Samsung gefabriceerd worden."

8)7 8)7 8)7

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 6 maart 2014 10:05]

Ik reageerde op gallery: max998 , hij gaf aan dat hij voor telefoons van het merk Samsung ging, omdat hij graag een amoled scherm wil. Ik liet vervolgens zien dat je als consument voor meerdere merken kan kiezen, maar dat je wel moet onthouden dat de panelen vaak door Samsung geproduceerd zullen zijn. Mijn uitspraak heeft ook weer te maken met de keuze tussen verschillende OS en OS-schillen.
Ik reageer op jouw opmerking over dat Samsung NIET de monopolie heeft, terwijl de cijfers die je zelf aanhaalt dit tegenspreekt.

Deze ontwikkeling bij LG kan ervoor zorgen dat die positie van Samsung gaat veranderen. Dus wat dat betreft vind ik de reactie van max998 een goede. Aangezien er eigenlijk (praktisch gezien) maar 1 grote fabrikant van Amoled's is: Samung

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 6 maart 2014 10:26]

Ik reageer op jouw opmerking over dat Samsung NIET de monopolie heeft, terwijl de cijfers die je zelf aanhaalt dit tegenspreekt.
Nee jij snapt hem nog steeds niet :) Hij heeft het over smartphones met AMOLED, jij hebt het over de AMOLED-panelen zelf...

Als 90% van de panelen door Samsung gemaakt worden = monopolie op AMOLED-panelen. Als ze vervolgens de helft verkopen, dan is dus ongeveer de helft van de smartphones met AMOLED van Samsung, en is het dus geen monopolie...

http://en.wikipedia.org/wiki/AMOLED kijk hier dan hoeveel non-Samsung merken een AMOLED scherm hebben :) Dat is wat hij zegt! DAAR is geen monopolie op!

Jij hebt het over het 1, hij over het ander, miscommunicatie dus :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 maart 2014 11:02]

Er zijn inderdaad "wel wat andere merken" met Amoled schermen, maar als ik dan vervolgens in die link van hem kijk, zie ik vooral Samsung, eigenlijk alleen maar. Hier en daar een Motorola en Nokia, maar daar houdt het dan ook op... .. .hence mijn comment.
Er zijn veel meer merken/types, Nederland is niet de rest van de wereld hoor, zie mijn link bijv, daar is het 50/50 kwa toestellen!

En in de PW vind je dus 132 toestellen met AMOLED waarvan er alsnog maar 80 van Samsung zijn! Wat 60% is, geen monopolie dus op het aanbod van smartphones met AMOLED (waarschijnlijk wel in verkoop, maar het ging/gaat om het aanbod) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 maart 2014 11:26]

Alle schermen die tot nu toe werden geproduceerd werden en Oled schermen waren werden door Samsung geproduceerd en als er concurrentie is gaat de ontwikkeling veel sneller wat een positief effect zou hebben.
In hoeverre is dit een monopolie positie van Samsung?

Samsung maakt zijn eigen scherm en verkoopt ze daadwerkelijk, LG maakt ze ook maar zet ze niet in behalve in momenteel 1 model?

Als nou Samsung als enige alle schermpjes zou maken en restricties oplegt dat LG of anderen ze niet mag hebben dan hebben we het over een monopolie positie.

Dit is gewoon een teken dat LG zijn amoled techniek nog niet goed onder de knie heeft en dus bij lange na niet voldoende kan of heeft geproduceerd om er meer modellen mee uit te brengen.

Daarbij, ik ben geen Samsung fan, maar als ik zou moeten kiezen tussen een LG en een Samsung toestel dan ga ik voor de Samsung, heb ooit een LG gehad en wat een drama was dat zeg.
Ooit waren de LG toestellen slecht maar de G Flex is ook echt een mooi toestel met de resolutie als bottleneck maar alle smartphones met een OLED paneel tot nu toe waren van Samsung (of de schermen werden door Samsung geleverd) en nu blijkt dus dat er meer concurrentie gaat komen wat goed is voor de ontwikkeling van OLED, misschien krijgen we dan eindelijk mid- en low end toestellen met OLED schermen.
Dank voor de antwoorden heren :) Erg informatief!
Samsung gebruikt over het algemeen Amoled schermen bij toestellen vanaf eind Mid-end devices (volgen jullie me nog) en dan alle high end toestellen ook.
Toch moet ik zeggen, ook al heeft Amoled een aantal zeer positieve eigenschappen, ik blij ben weg van Amoled te zijn.
Mijn redenen zijn simpel
- Helderheid; is inderdaad veel te laag. Je moet deze op een zeer goede stand hebben wil je zowel buiten in de zon als binnen gewoon willen kunnen kijken. Ookal werkt autobrightness etc gewoon goed op die toestellen het zit me niet altijd even lekker..
- Kleurenweergave; deze is in mijn ogen niet mooi. De kleuren spatten inderdaad van het scherm wat in vele momenten goed en fijn is maar soms lijkt het alsof ik een kinderboek in me handen heb. Zo ontzettend over the top die kleuren en dat is na een poos niet mooi..
- Accu; bekend iets. Kies geen witte achtergrond anders is je accu binnen no time leeg. Dit is jammer

Al met al een dubieuze zaak. Toch is het wel prettig dat meerdere toestellen Amoled krijgen aangezien de kijkhoeken velen malen beter zijn dan bijvoorbeeld de schermen van Sony (even als voorbeeld).

We zullen zien of meerdere fabrikanten Amoled gaan gebruiken..
Met je eerste en derde punt heb ik niet echt ervaring, maar met je tweede punt ben ik het volledig eens. Elk Samsung toestel dat ik al in mijn handen heb gehad lijkt hetzelfde probleem te hebben ... onnatuurlijke kleuren. 2 weken geleden nog een Note 3 vastgehad en wat me onmiddellijk opviel was het wit dat meer blauw was en het groen dat fluo groen leek. Voor mij is dit zelfs één van de voornaamste redenen dat ik nooit een Samsung toestel zou kopen. Geef mij maar iets minder 'spattende' kleuren, maar wel natuurgetrouw.

Als je de kleuren inderdaad kan aanpassen zoals wttj zegt, kan ik me wel voorstellen dat AMOLED voordelen heeft (zoals dieper zwart).
Je kan uit iets van 5 presets kiezen en zoals de reviews ook laten zien, komen de film en pro-foto stand erg dichtbij de gewenste 6500K qua kleurechtheid. Vergelijk dat maar eens met de 5S of de One, die komen niet eens in de buurt.
reviews: Samsung Galaxy S4: kiezen voor de keuze

Bovenstaande geldt ook voor de Note3 bijvoorbeeld:
reviews: Samsung Galaxy Note 3: dure krachtpatser

De telefoon staat standaard erg overdreven ingesteld, alsof het een LCD-tv bij de MediaMarkt is, maar is erg makkelijk aan te passen:
Instellingen > Apparaat > Display > Scherm-modus > have your pick
Kijk dit wist ik niet en waarschijnlijk nog een heleboel mensen. Maar het klopt dat je dit bij vele flatscreens ook ziet. Het eerste wat ik doe als ik een tv moet beoordelen, is deze op 'film' zetten. Mooi dat Samsung deze keuze aanbiedt op hun smartphones, alleen snap ik nog steeds niet waarom ze het dan standaard niet op film of pro-foto zetten. Zelfde geldt voor flatscreens die in de winkel op 'dynamisch' staan ... daar houdt toch niemand van? Zal dit weekend m'n vriend z'n Note 3 eens vragen om het verschil te checken, ben benieuwd.
Eerste punt: Ik vond mijn Galaxy S Plus met een super Amoled scherm echt niet helder. In donkere omgevingen brand je zowat je ogen uit maar met een klein beetje zonlicht heb je al een probleem.

Derde punt: Ik heb een aantal achtergronden getest en ik kwam erachter dat mijn display meer verbruikte wanneer ik een witte achtergrond (of eentje met veel lichte kleuren) in gebruik had.
Kleurweergave is net de s4 opgelost, al is het wel iets wat je zelf moet instellen, standaard is het idd oververzadigd.
Op de S3 kon je het al instellen, het verhoogde contrast en zwartwaardes zijn toch echt wel meer waard dan de genoemde minpunten.

Accu is nonsens, gewoon geen witte achtergrond kiezen.

Ik heb de helderheid nooit vol open, alleen als het buiten nodig. Maar nog nooit problemen mee gehad.
ik vind die witte achtergrond ook een beetje onzin. Hoe lang kijk je nu tegen je homescreen of appdrawer aan? je zoekt je app en je selecteert hem. in verhouding is dat zo kort dat ik verwacht dat je het amper terug gaat zien
Al sinds de S2 heb je de keuze tussen minimaal 4 kleurprofielen, waarvan de meest neutrale minder verzadigde kleuren heeft dan het gros van de telefoons met LCD schermen. Blijft een beetje een achterhaald argument als je al zo lang de keuze hebt.

Daarbij komt dat de afname in helderheid (naast minder verlies aan contrast) onder een hoek bij Amoled schermen veel geringer is dan bij LCD schermen. Zie o.a. recente Displaymate tests.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 6 maart 2014 14:14]

De S2 ja maar ik maakte gebruik van de allereerste S (nou ja eigenlijk de vertiefte versie van samsung de S+) en daar zat die functie dus niet in :)
Maar je baseert een algemeen oordeel in je eerste bericht op basis van een 3-4 jaar oude implementatie. Niet een eerlijk vergelijk tussen bestaande technieken.
Ik heb kort gespeeld/gewerkt met een S3 en ook daar vind ik dat Amoled mooi maar way too much op het gebied van kleur. De overige punten waren wél een stuk beter dan de eerste galaxy s reeks..
En zoals aangegeven heb je bij de S3 ook al de keuze tussen kleurprofielen. M.a.w., oververzadigde kleuren zijn een gebruikerskeuze, geen noodzakelijk kwaad.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 6 maart 2014 14:37]

Zo heel diep ben ik niet gaan kijken naar de instellingen van het scherm. Zoals ik al aangaf vind ik de amoled schermen over het algemeen prima op die paar punten na. Als er nu een goed degelijk systeem komt/is waarbij je de kleurenweergave dusdanig kan aanpassen dat het geen discobal lijkt ben ik tevreden. Ik heb nu een Sony Xperia SP en die is qua kleuren wel een heel stuk natuurlijker maar goed daar zit ook geen amoled in.
Betekend dit dat een nieuwe Nexus eventueel ook van LG met amoled komt?
Ik hoop het in ieder geval wel. Bezit momenteel een S3 en ik wil nooit meer terug naar een LCD scherm. Dat wordt dus wachten totdat andere fabrikanten dan Samsung ook met OLED schermen komen. Als LG wat moois op de markt weet te zetten wordt dat mijn volgende, de S5 vind ik in ieder geval niet vernieuwend genoeg om van de S3 af te stappen.
Dat zou leuk zijn en dat zou, naar mijn idee, ook de cirkel rond maken, aangezien de eerste Nexus, de Nexus One, ook een Amoled-scherm heeft. Het is alleen wel te hopen dat er nog een nieuwe Nexus komt, want naar wat ik heb gelezen schijnt Google dit jaar te stoppen met de Nexus-lijn. :-(
Mooi toestel, zelf lijkt mij het wel raar om met een gebogen scherm te werken.
eindelijk wat lg telefoons dat zou kunnen concurreren tegen samsung S4 en de S5.
ben benieuwt :)
dat niet alleen LG gaat bezels nog dunner maken, eigenlijk heeft Samsung zijn voorsprong beetje weggegeven en HTC en LG kunnen weer in halen als ze een mooie product op markt brengen.

Ik verwacht die van LG iig bijna of zonder bezel en aangezien LG bijna altijd trend van Samsung volgt, kan het zijn dat G3 ook waterbestendig is
Zou graag nog eens een nieuw toestel zien met AMOLED-schermen. Nu er ook projecten op o.a. XDA lopen met ActiveDisplay-achtige taferelen, waarbij er een notificatin op een zwart scherm verschijnt, heb je wel een geweldige notificatiemethode die de kleine notification LEDs kan vervangen en ook veel nuttiger is :) Gebruikte het maar al te graag op mijn tablet, maar de batterij gaat er dan wel wat sneller van achteruit omdat het een AMOLED was.
Ik vind dat amoled helemaal niet zo geweldig, de helderheid is laag, kleuren vaak erg onecht en in combinatie met een Samsung telefoon al helemaal niet meer aantrekkelijk. De S5 vind ik een beetje teleurstellend en voorgaande modellen voelen goedkoop aan.
Amoled heeft toch een hoop verbeteringen gemaakt afgelopen tijd. De conclusie van tweakers bij de S4 bijvoorbeeld:
Hiermee kan gesteld worden dat amoled veel van de achterstand op lcd heeft ingehaald bij het weergeven van zowel wit als natuurlijke kleuren. Samsung heeft het voor elkaar gekregen om een amoled-scherm op hoge resolutie te produceren dat zowel wit als kleuren voldoende kan weergeven, met behoud van het grote voordeel van amoled: het vrijwel oneindige contrast door het diepe zwart.