Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Microsoft zou plannen hebben om zijn Xbox Live-dienst uit te breiden naar Android en iOS. Het bedrijf zou een crossplatform opensource-framework willen maken dat door ontwikkelaars kan worden gebruikt op Windows, Windows Phone, Android en iOS.

De nieuwe, maar nog onaangekondigde, software zou het voor game-ontwikkelaars gemakkelijker moet maken om Microsofts Xbox Live-dienst te integreren in games, zo meldt The Verge. Het nieuwe ontwikkelaars-framework zou opensource zijn en minder restricties opleggen aan game-makers dan de huidige Xbox Live-ontwikkelaarstools. Het is nog onduidelijk wanneer Xbox Live-ondersteuning uitkomt voor Android en iOS. Volgens The Verge zou een aankondiging binnenkort moeten volgen.

Door het ondersteunen van Android en iOS naast de eigen besturingssystemen van Windows, wordt het waarschijnlijk mogelijk om zaken zoals achievements en vriendenlijsten uit te wisselen en games crossplatform tegen elkaar te spelen. Microsoft hintte zelf al naar de plannen met Xbox Live via een recente vacature die op zijn website verscheen. Daarin zegt het bedrijf ook dat het game-ontwikkelaars 'terug wil winnen'.

Google en Apple hebben voor hun mobiele besturingssystemen al ondersteuning voor games. Zo heeft Android met Play Games een eigen gamedienst waarbij onder andere achievements opgesteld kunnen worden, terwijl Apple met Game Center een vergelijkbare dienst heeft.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Past in de 'devices and services' strategie. Goede actie.
Alleen bij 3th party games zou je dit dus gaan zien meer niet.
Hoezo? 1st party developers kunnen hier net zo goed gebruik van maken.
Ook leuk zou zijn als je smartphone zou kunnen gebruiken als een soort headset. Als je headset bijv kapot is, kun je alsnog praten in een party. Maar ook bijv de camera zou een functie kunnen hebben.
dit kan zowieso al via de kinect (in elk geval op de xbox one), dus dat is geen probleem meer ;)

anywyas dit kloinkt erg verstandig, om dit alleen op windows phone te houden sluit ruim 90% van de markt uit, en niemand gaat een windows phone kopen omdat er xbox live op zit. latenw e eerlijk zijn het is geen killer feature, maar het is wel leuk.

kortom goede zet imho :)
kinect zuigt... als ik met iemand in party zit (x360) hoor in continu het geluid van zijn/haar game , vet irritant. ik weet niet of dit met xbox one beter is...
Spijtig dat het soms omgekeerd het geval niet is :)

Veel zaken worden nooit naar Windows Phone overgezet, sommige zaken blijven op iOS en Android

[Reactie gewijzigd door Dragunov op 3 maart 2014 19:52]

Ik kan alleen maar hopen dat er geen enkele gamesontwikkelaar of uitgever dom genoeg is om hierin mee te stappen. Ze hebben dezelfde onzin al eens geprobeerd met Games for Windows Live. En aangezien dat een enorme flop is geworden hebben ze de stekker daar uitgetrokken met alle gevolgen vandien voor games die er gebruik van maakten ( deze zijn onspeelbaar geworden!).
Als ze iets vergelijkbaars maken als Battlefield 4 en de Battlescreen (twee monitor setup) dan kan dit nog wel heel groot worden. Ik ben benieuwd wat de devs kunnen maken :)
Dat is al mogelijk via SmartGlass companion apps.
Ik doelde meer op dat de SmartGlass wel leuk was maar gaf niet echt gevoel van meerwaarde aan het spel. Niet met mijn spellen iig. rr
Dat ben ik met je eens. Ik vond het (ook) niet inventief/lekker werken in je Home screen, en zie ook de meerwaarde niet.
Dat is nt mogelijk met de Smartglass app van Windows 8.1. Die geeft aan "browser not supported" terwijl daar niets raars mee aan de hand kan zijn. Die doet het nu niet en heeft het nooit gedaan. Schandalig om te zien trouwens.

En ik heb met de Xbox One ook geen andere mogelijkheid om die Battlescreen te gebruiken, gezien ik bij de webpagina de melding krijg om Smartglass te installeren (waar ie dus niet werkt). IOS en Android lijken wel te werken, maar ook niet vlekkeloos. Bij Android heb je bv vooral het probleem dat Smartglass niet wil installeren vanwege regio-lock.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 4 maart 2014 07:59]

Dit wordt niet bedoeld als 2e monitor, maar eerder als de Xbox Live games op Windows Phone en Windows 8 (Modern UI). Daar kun je ook achievements mee halen e.d.

Probleem is alleen dat er de laatste maanden hl weinig Xbox Live games zijn uitgekomen voor het platform. Er is nu al een jaar of wat vrij weinig voor beschikbaar gekomen, terwijl het daarvoor vrijwel wekelijks geupdate werd. Volgens mij is de laatste grote game die Halo game geweest, maar verder is er weinig boeiends bij gekomen.

Als een ontwikkelplatform kan het interessant zijn, zeker als ze ook enkele DirectX dingen mee gaan nemen. Zeker met de instelling dat ze (net als AMD) pedal-to-the-metal willen gaan werken met de volgende versie.

Toch vind ik het wel erg jammer als het Xbox Live element niet exclusief voor Windows Phone blijft. Dat maakte het toch wat specialer.
Om dit verhaal te ondersteunen, MS schijnt te werken aan een opensource framework voor cross-compatible games ontwikkelen voor zowel WP, Android als iOS.
Het bedrijf zou een crossplatform opensource-framework willen maken dat door ontwikkelaars kan worden gebruikt op Windows, Windows Phone, Android en iOS.
Eerste alinea van het artikel, vet gedrukt :)
Dit heeft toch geen nut om bij Sony aan te kloppen?
Ik bedoel hun hebben hun eigen shit. En later met PS now is het helemaal klaar.

Je koopt geen ps4 om Xbox live services te kunnen gebruiken. En ja bij 1th party games voorop de ps4 of Nintendo ga je dit echt niet zien.
Vraag me met de introductie van SteamOS af of game ontwikkelaars niet liever een ontwikkelplatform kiezen waarop ze ook voor SteamOS/Linux kunnen ontwikkelen. Vermoedelijk probeert Miscrosoft dat platform juist erbuiten te houden?

[Reactie gewijzigd door 2green op 3 maart 2014 20:21]

Waarom? StreamOS heeft 0 toegevoegde waarde op welke markt dan ook.
Dat is hoe ik denk over iedere gameconsole... toch doen ze het allemaal erg goed.
In mijn mening zijn spelcomputers voor iedereen die niet bereid is een game-pc te kopen/samen te stellen. Waarom een game-pc samenstellen die 2x zoveel kost als een console, als je voor de helft van dat geld bijna alle spellen die op de pc uitkomen gewoon kunt spelen? En dan ook nog eens in de woonkamer?

Echter is de markt, zeker gezien de SteamBox geen unieke features heeft t.o.v. de rest (waar Nintendo dat wel had met bijv. de Wii) een beetje verzadigd.
Android natuurlijk ook, zeker met de huidige plannen die o.a. amazon, google en enkele anderen hebben met een android game/media box.
Merkwaardig dat MS Xbox Live naar Android en IOS wil brengen, terwijl ze met Games for Windows Live (oftewel de PC -versie van Xbox Live) gaan stoppen over een paar maanden. GfWL werd door gamers gehaat vanwege de gebrekkige functionaliteit, de slechte UI en de geringe betrouwbaarheid. Dat MS met GfWL probeerde om PC-gamers te laten betalen voor online gamen was wel de grootste schoffering uit Redmond.
Nou, nou, dat is wel sterk overdreven.
Vreemd. 2 keer +3 en 4 keer -1 op mijn comment. Verdeelde meningen precies. Spotlight verdient de comment niet, maar ongewenenst? Ik denk dat ik toch vrij duidelijk heb gearticuleerd waarom ik en veel andere PC gamers wat schrik hebben bij deze aankondiging.

Ik heb voor meer dan 200 euro aan spellen uitgegeven die ik na een tijd niet meer kon spelen zonder een crack te downloaden. Ik ben absoluut niet tevreden als klant. Ik hoop dat GFWL dood blijft omdat voor mij en veel anderen spellen met GFWL letterlijk onspeelbaar zijn. Fallout 3, Dirt 2, Bioshock 2, Red Faction: Guerrilla, GTA 4... Allemaal heel goede spellen die ik gewoon niet kon starten zonder crack. Als je me niet gelooft: Ik upload met plezier een filmpje of wat screenshots als bewijs.

EDIT: Ondertussen kan ik het precies niet meer reproduceren, maar dat betekent niet dat het geen issue is. Hier is een Google search voor de error die ik kreeg. Ik was niet de enige. Dit neemt trouwens ook niet weg dat binnen een paar maand de service gewoon plat gaat voor iedereen.

Ja ik kan het nog spelen met een crack en nee dat is niet zo moeilijk... Maar als ik dan toch naar louche sites moet gaan, waarom betaal ik dan? Dit kan je toch onmogelijk goed praten?

Ik ben simpelweg een ontevreden kant aangezien dat de producten die ik gekocht heb niet werken. Bijgevolg ben ik het vertrouwen in de producent van die producten kwijt en denk ik wel 2 keer na voor ik opnieuw een aankoop maak.

Waar overdrijf ik?

[Reactie gewijzigd door Niosus op 4 maart 2014 16:37]

Ze verkopen elke Xbox One die ze kunnen produceren. Dat Sony de PS4 in 4x meer markten levert en daardoor meer lijkt te verkopen zegt weinig ;)

Dit is niets anders dan de nieuwe strategie van MS. Niet op 1 platform wedden, maar cross-platform werken. Zal Sony nooit doen.
Xbones zijn in de VS in veel winkels al lang vrij verkrijgbaar. Wie zoekt kan zelfs nog Launch Day edities in de winkel vinden...
Ze liggen zelfs in de mediamarkt in de schappen hier omdat ze ze in denk duitsland niet kwijt raken. Ook in USA zijn ze gewoon overal in alle winkels op voorraad. Dat Microsoft ze allemaal nog verkoopt zegt niets over de daadwerkelijke verkoop aan consumenten. Ik denk dat Microsoft zelf ook wel ziet dat overal alle schappen nog vol liggen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 3 maart 2014 23:32]

Klopt niet. De Xbox One is sinds januari zowat overal ruimschoots in voorraad, terwijl de PS4 reeds sinds de launch quasi wereldwijd is uitverkocht.
uhh, daarom liggen er in de winkels in de VS nog zoveel xbox-ones.. Ze verkopen dus ondertussen al lang niet meer elke console die ze kunnen produceren..
Zal Sony nooit doen? Playstation Mobile..................
Moah, minimaal 4 miljoen. Poeh wat verkoopt het slecht zeg...
Slecht is inderdaad niet het juiste woord. Maar de X1 loopt wel behoorlijk achte rop de concurrentie, aangezien de PS4 reeds over de zes miljoen exemplaren verkocht heeft.
Dus de X1 'loopt wel behoorlijk achter op de concurrentie' omdat het aantal verkochte systemen 15 a 20% lager is? 8)7
6 miljoen vs 3.9 miljoen is volgens mij een verschil van meer dan 50%...
Terug naar school graag.
Ja ok, mijn fout. Er zijn in totaal 10 miljoen next-gen consoles verkocht, waarvan 4.000.000 X1 (33%) en 6.000.000 PS4 (66%). De PS4 verkoopt dus 33% meer, dus we moeten allebei terug naar school ^^

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 4 maart 2014 09:53]

Ik wist nog niet dat er 3.9 miljoen verkocht waren en had het hoger ingeschat.
Maar nee, dat is geen 33% meer. Het verschil is ca. 2 miljoen, dus het is 50% meer dan 4 miljoen.
En het is dus 35% minder dan 6 miljoen.
Blijft moeilijk, percentages...

En ja, ik zou graag terug naar school willen, maar dat zit er helaas niet in.
Het is bijna 20 jaar geleden dat ik nog statistiek gehad heb, dus het is in die tijd nogal vaag geworden. ;)

We zullen het anders formuleren: het marktaandeel van de PS4 ligt dubbel zo hoog dan dat van de Xbox One, dus ik denk niet dat ze bij Microsoft zo gelukkig zijn.
Uiteraard willen ze zoveel mogelijk verkopen... gewoon business.

Als consument heb ik niks met het gehypte 'marktaandeel' of verkoopcijfers. Als ik dat wel had zag mijn leven er een stuk anders uit :)
Voor de duidelijkheid: MS meldde half januari dat ze 3.9 miljoen Xbox Ones aan winkeliers hadden verkocht - maar die zijn nog lang niet allemaal in handen van consumenten beland.

In de laatste week van december hadden ze wel drie miljoen Xbox Ones aan consumenten verkocht (volgens hun eigen persbericht). In de VS, met voorsprong de grootste markt voor de Xbox One, zijn er in januari zo'n 145.000 Xbox Ones verkocht. Als we voor het gemak aannemen dat MS hetzelfde aantal in februari verkocht en dat de Europese verkopen minstens de helft zijn van de Amerikaanse verkopen, kom je grofweg op een totaal aantal van zo'n 3.5 miljoen aan consumenten verkochte consoles t/m februari. MS heeft dan tov Sony's PS4 een achterstand van 2.5 miljoen consoles opgelopen in slechts een paar maanden tijd.

Tegelijkertijd heeft MS last van overproductie, een probleem dat tijdelijk is opgelost door winkeliers veel te veel voorraad te leveren (oftewel stuffing the channels). Overduidelijk wordt gehoopt dat de release van Titanfall de verkoop een boost geeft, zeker als MS zowel in de VS als UK Titanfall gratis meelevert aan nieuwe Xbox One-kopers. Het is een verkapte prijsdaling om de achtergebleven vraag te stimuleren. Of het op de lange termijn helpt is de vraag. Titanfall is tenslotte geen exclusieee Xbox One-one, maar is voor de Xbox 360 en PC te koop. Vooral in Europa zie ik meer gamers de PC-versie aanschaffen dan dat ze 500 euro uitgeven voor een Xbox One plus een Kinect-accesoire die nergens voor gebruikt wordt.
Wat kan mij dat schelen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True