Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Submitter: tweaker2010

Acer heeft drie nieuwe tablets in zijn Iconia-serie aangekondigd. Het gaat om 7"-, 7,9"- en 8,1"-modellen. Het goedkoopste model, de Iconia B1, krijgt een prijs van 129 euro. Daarnaast komt het bedrijf met de Liquid Z5, een 5"-smartphone voor 169 euro.

De Iconia A1-830 heeft een 7,9"-scherm met ips-paneel en een resolutie van 1024x768 pixels. De processor is de Atom Z2560, een dualcore van Intel die zijn werk op 1,6GHz doet. De accuduur zou 7,5 uur bedragen. Verder zijn er 1GB lpddr2-geheugen en 16GB opslaggeheugen, dat uitgebreid kan worden met micro-sd-geheugenkaarten. Welke Android-versie de tablet draait, is nog onbekend en de prijs zal 169 euro worden als de tablet in februari beschikbaar komt.

Acer Iconia A1-830Acer Iconia A1-830Acer Iconia A1-830

Ook de nieuwe Iconia B1 krijgt met 129 euro een relatief lage prijs. Daarbij gaat het om de Iconia B1-720 met wifi-ondersteuning en 16GB opslagcapaciteit. De Iconia B1-721, die daarnaast 3g-ondersteuning biedt, moet voor 179 euro van de hand gaan. De processor is in beide gevallen een niet nader aangeduide soc met een kloksnelheid van 1,3GHz, 1GB geheugen en een micro-sd-kaartsleuf. Beide tablets komen eind januari beschikbaar.

Acer Iconia  B1-720Acer Iconia  B1-720Acer Iconia  B1-720Acer Iconia  B1-720Acer Iconia  B1-720

Verder heeft Acer aangekondigd dat de Iconia W4 eind januari beschikbaar komt voor 299 euro. Acer introduceerde deze 8.1"-tablet met Windows 8.1 in oktober, maar gaf toen nog geen details over de beschikbaarheid. De resolutie van de tablet is 1280x800 pixels. De processor is een Atom Z3740-quadcore van Intels Bay Trail-generatie, met een kloksnelheid van 1,8GHz. Verder is er ondersteuning voor bluetooth 4.0, wifi-n en gps, en er zijn micro-usb en hdmi aanwezig. Er komen varianten met 32GB en 64GB opslaggeheugen, dat uit te breiden is via sd-geheugenkaarten. Accessoires voor de tablet zijn een 'Crunch Keyboard' en 'Crunch Cover', die tegelijkertijd als steun kunnen dienstdoen. 

Acer Iconia W4Acer Iconia W4Acer Iconia W4Acer Iconia W4Acer Iconia W4Acer Iconia W4Acer Iconia W4Acer Iconia W4Acer Iconia W4

Ten slotte heeft Acer een nieuwe smartphone in de Liquid-serie aangekondigd. De Liquid Z5 heeft een 5"-scherm met een resolutie van 854x480 pixels. De processor is een 1,3GHz-dualcore en er is 1GB geheugen. De hoeveelheid opslaggeheugen bedraagt 4GB en er is een sd-geheugenkaartsleuf om dit uit te breiden. De Liquid Z5 draait Android 4.2 als deze half januari in het wit en grijs beschikbaar komt.  

Acer Liquid Z5

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Die Liquid Z5 heeft naar mijn weten toch een best een vreemde resolutie? Is het voor hen niet kostbesparender om een paneel te kiezen met een resolutie die veel vaker voorkomt? In de Pricewatch staan slechts 20 toestellen met die resolutie, waarvan sommige van dezelfde productreeks.
De veelvoorkomende resolutie is 800x480, maar bij deze gsm zullen de back en home knop softwarematig zijn en dus op het scherm horen, waardoor er 54 extra pixels zijn in de hoogte.

Op andere sites wordt overal gesproken over 512MB RAM, en aangezien alle voorgangers uit de liquid Z serie ook maar 512MB RAM hebben ...
Geen idee wat correct is, maar ik neig toch naar de 512MB

Op de press page van acer wordt niets over het RAM gezegt: http://www.acer.nl/ac/nl/NL/press/2014/74383

[Reactie gewijzigd door matthijs33 op 3 januari 2014 13:26]

Je ziet duidelijk dat er capacitieve knoppen op het toestel zelf zitten, dus dat lijkt me niet.
duidelijk? dat kunnen net zo goed onscreen knoppen zijn. aan de bovenkant zie ook de overgang van scherm naar behuizing niet.
idd je hebt gelijk, ik had alleen op het eerst linkje geklikt maar daar stonden geen foto`s bij. Ik ging uit van het onderste plaatje van bovenstaand artikel.
aan de bovenkant zie je wel duidelijk de overgang van het scherm naar behuizing.

maar dat terzijde, volgens mij is dit best een leuke budgettelefoon. mits hij niet te veel gaat kosten...
In de press-page geven ze een richtprijs van 169,-
The Acer Liquid Z5 will be available in France, Benelux, Germany, Spain, Portugal, Ukraine and UK starting from mid-January at a suggested price of 169. The Acer Liquid Z5 will be available in two colors: Essential White and Gentle Grey. A range of accessories will be available including flip and protection cases.
Nette prijs, Acer vind ik best een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Viel me in deze test/review ook al op; reviews: Grote test: de populairste Androids tussen 200 en 350 euro

[Reactie gewijzigd door Kars op 3 januari 2014 13:36]

hmm, beetje jammer ja. voor een 5" vind ik het net als jij een rare resolutie. had eigenlijk minimaal 720p geweest moeten zijn, imho
Want? Oneindige discussie waarschijnlijk maar ppi op een dusdanig klein scherm, houdt in een kijkafstans van onwaarschijnlijk weinig. En alles wat je het display verder houdt, zie je het verschil toch niet.
puur omdat je meer telefoons hebt met 720p en 1080p. dus vind een lage resolutie jammer. maar je hebt gelijk, je ziet het verschil niet heel erg, maar toch. er zijn, volgens mij, bijna geen telefoons met een resolutie van 854x480.. het kan wel op een telefoon, en HD is wel een beetje overkill, maar het kan. dus waarom niet doen.
Je doet dat niet om de simpele reden dat het resources bespaart.

Je gaat toch ook geen 4K film afspelen op een full HD tv? Het verschil zie je niet op een paar meter afstand, maar de resources (gpu) om het te renderen zijn wel 4 keer zo hoog...

Ik vind het een verstandige keus. Full HD's telefoons of nog hoger slaan gewoon nergens op met die kleine schermgroottes. Pure marketing.

Laat ze eerst eens fatsoenlijke schermen in laptops proppen, daar heeft een resolutie hoger dan full hd nog wl nut!

Ik heb trouwens de eerste generatie liquids gehad van Acer: prima telefoontjes. Wat mij betreft de meeste bang for the buck. En ook best veel support in de community, vooral uit Canada enzo :)
Ik kan je uit ervaring vertellen dat full HD op een telefoon buitengewoon prettig is. En duidelijk beter dan een 720p scherm op hetzelfde beeelddiagonaal.
Omdat op 5 inch met die resoutie je pixel kan gaan tellen.(196ppi) Daarbij als er zo'n lage resolutie word gebruikt denk ik dat de kleurweergave ook wel om te janken zal zijn.

Acer probeert mee te komen, maar bengt dan halfgebakken producten op de markt tegen een relatieve lage prijs. Dus je krijgt wat je er voor betaald, en daarom zullen dus velen nog even iets doorsparen en dan toch maar een betere/andere telefoon halen.
hmm, beetje jammer ja. voor een 5" vind ik het net als jij een rare resolutie. had eigenlijk minimaal 720p geweest moeten zijn, imho
Alles om de prijs te drukken he, de rest van de specs zijn ook niet bepaald high-end te noemen. Met een 720p of 1080p 5"scherm zou die 1,3 GHz dual core CPU ook tekort komen denk ik.
Deze resolutie heeft zelfs een eigen Wikipedia pagina: http://en.wikipedia.org/w...phones_with_FWVGA_display ;)
854x480 heeft de verhouding 16:9, is dus ook aantrekkelijk voor plekken waar je op een klein scherm video wil afspelen.
De W4 lijkt me erg interessant. Een 8 inch tablet met W8. Nu alleen maar hopen dat het scherm niet zo bagger is als de W3, dat heeft mij er echt van weerhouden om die te kopen. Het heeft me sowieso al verbaast dat er niet meer W8 tablets zijn van rond de 8 inch
Het was voor Windows 8.1 niet toegestaan vanuit Microsoft om tablets met W8 te maken onder de 10". Waarschijnlijk gaan we deze kleinere tablets op Windows de komende maanden meer zien.
Dat was voor Windows 8, Windows 8.1 ondersteund juist wel kleinere schermen, tevens
mag bij de kleinere windows 8.1 tablets gratis Office home/student meegeleverd worden.
Dat was exact wat ik bedoelde, misschien is mijn zinsbouw wat krom geweest.
Het ligt er net aan hoe je er tegenaan kijkt,nu ik het terug lees kan je het idd op
2 manieren opvatten :)
Die zijn er pas (De Acer W3, Dell Venue Pro 8, Lenovo Miix 8 ( http://shop.lenovo.com/us...eatab/miix-series/miix-2/ ) en er komen er nog meer aan. Zoals de Asus VivoTab Note 8 (met als gerucht een Wacom digitizer), de Surface Mini e.a.
Zelf wacht ik met wat MS komt, maar deze heeft naar mijn idee wel een streepje voor op de rest. Diverse hebben namelijk geen HDMI, en juist het kunnen nemen van een kleine tablet en die op een monitor aan te kunnen sluiten, is voor mij een grote plus.
Ik gebruik een Surface 2 met een Netgear PTV3000 om zo draadloos met het Miracast protocol het beeld van mijn Surface te spiegelen op mijn 40" TV. Inclusief Full HD films. Gaat Super!
Met de komst van Miracast/WiDi zie ik eigenlijk steeds minder aanleiding voor HDMI op je tablet/telefoon.
Het is zonder meer waar dat in de toekomst dit niet meer nodig zal zijn, maar op dit moment hebben bij verre de meerderheid van de schermen dit niet. Dus ja denk maar aan het gebruik bij familie, op je werk, scholen oid en je zult zien dat dit systeem hier (vaak) niet werkt. Dus ja het is leuk op je eigen TV als je die hebt, maar anders is het een systeem waar je absoluut nog niet op aan kan wil je het buiten de deur gebruiken.
Dus ja, HDMI is voor mij echt een vereiste.
Ik vind de W4 een leuk apparaat, maar de cover/toetsenbord zijn groter dan de tablet, dus kwa draagbaarheid onderweg heb je niks aan het kleinere formaat, tov bijvoorbeeld de Asus T100.

Persoonlijk vind ik het jammer dat die A1 android draait, als daar nu gewoon Windows 8 op draait, simpel BT keyboardje er bij, en dan heb je een lekker compact x86 windows machientje voor onderweg, eigenlijk wat de originele eee-pcs van asus hadden kunnen zijn.
VAn de importeur weet ik dat de W4 uitgesteld is (hij zou al in november 2013 in de winkel moeten hebben liggen), juist omdat het scherm te bagger was. Dus deze heeft zeker een beter scherm dan de W3 echter hoeveel beter kan ik niet zeggen.

Overiegns zullen de accessoires ok relatief redelijk aan de prijs zijn. Kortom op dit moment is de Asus t100 een intressantere keuze als je voor iets met een toestenbord gaat.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 3 januari 2014 18:48]

Het is jammer dat er zoveel aandacht uitgaat naar budget-spul en er zo weinig vernieuwing is op de Android-tablet-markt. Waar blijven de high-end Android-tablets van degelijke materialen, dito hardware en vernieuwende concepten?

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 3 januari 2014 13:50]

High end Android tablets verkopen voor geen meter. De dure Nexus 10 en Galaxy Note 10.1 verkochen nog geen fractie van goedkope tablets als de Nexus 7, Kindle HD en Galaxy Tab. De Atom tablets met Windows van 500 euro liepen wel behoorlijk goed (tegen mooie prijzen), dus hebben de fabrikanten dit jaar allemaal dezelfde conclusies getrokken: de high-end klant die een alternatief voor een iPad zoekt, kiest Windows en zorgt voor redelijke mares, de budget markt wil Android en de grote concurrentie van budget tablets met Mediatek en Rockchip SoCs trekt de marges omlaag.

Of dit de juiste conclusie is, dat moet nog blijken, maar dit is nu de realiteit.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 3 januari 2014 19:46]

chef... het probleem is dat er crisis is en dat men goedkoper spult prefereert boven the high end stuff. Overigens is deze markt een stuk groter dan de high end markt gericht op tweakers, waardoor je een enorm low end segment krijgt.

Ik heb geen harde data, maar kijk de cijfers er maar op na en je zult zien dat ik gelijk heb :)
Ik vind de W4 wel een interessant apparaat. Op het eerste oog lijkt dit aardig aan te sluiten op mijn tablet-wensen, voor een relatief zachte prijs.
als je 10 inch niet erg vindt is de asus transformer t100, inclusief toetsenbord en office, voor 349 een goede prijs.
Als ik dit artikel lees, denk ik maar n ding; mensen, koop lekker een Nexus 7 2013 voor een paar tientjes tot honderd euro meer en je hebt 1000x zoveel genot ervan dan zo'n budget tablet.
Als je twee keer boodschappen doet, geef je hetzelfde verschil uit en heb je het binnen 48-96 uur uitgekakt op de plee, als je het hiervoor gebruikt (even voor de verhouding, anders zit je een week op water en brood) dan is je plezier zoveel langer… :)
Inderdaad. Ik investeer wel niet in het android ecosysteem, maar ik vindt wel dat als je een android koopt, het best een nexus is of een google play edition want als je dat niet hebt, loop je eeuwig achter met je android versie, heb je last van haperingen in het systeem enz.
Weet je wel waar je over praat?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben groot fan van Nexus apparaten, maar gewone htc en samsung apparaten zijn ook prima hoor
Toevallig vandaag bij de buren een videoreview van de Toshiba Encore WT8-A-102 , tablets van ~300 met volledige windows 8 in combinatie met de nieuwe Intel Atom Z3740 zijn een leuke vervanging van de oude goedkope netbooks (de ASUS Transformer Book T100 is een fraai 10" exemplaar)

Gebruik zelf nog een oude Samsung NC10 voor op vakantie of werk tripjes. Handig om de foto's op te slaan, eventueel te kijken of eea gelukt is en het downloaden van wat filmpjes (voor als er geen internet berschikbaar is b.v.). Lees alles wat met een echte tablet niet lukt.
De single core Atom's zijn anno 2014 echter wel erg achterhaald / te traag om veel websites fatsoenlijk te bekijken. Dit soort tablets zijn leuke opvolgers!.
Een tablet met Win8.1 en Atom-processor is eigenlijk gewoon een netbook zonder toetsenbord. Een Surface is eigenlijk gewoon een midrange laptop, maar dan minder zwaar.

Ik begrijp niet dat men beweert dat "de pc-markt instort".
Wat performance betreft zijn de nieuwe Atom wel heeeel veel sneller en zuiniger.
Dan moet je de definitie van een netbook wel bijstellen. Een Surface is uiteraard wel heel veel meer als alleen een laptop. Zowel de RT als Pro versies. Meer een tablet met 'laptop functionaliteit'.
Volgens mij heb jij dan nooit een "echte" tablet gehad. Ik heb micro SD kaartjes met een adapter in mijn camera. Die kan dan gewoon mijn tablet in. Prima te doen met bijvoorbeeld een Samsung Tab 7.7 en nu met mijn LG G Pad 8.3.

En wat bedoel je met downloaden van films wanneer er geen internet is?
Welke Android-versie de tablet draait, is nog onbekend en de prijs zal 169 euro worden als de tablet in februari beschikbaar komt.
Volgens TabletsMagazine heeft deze tablet Android 4.2.1 Jelly Bean als besturingssysteem. ;)
http://www.tabletsmagazine.nl/2014/01/acer-kondigt-iconia-a1-830-en-b1-720-android-tablets-aan/
Die Windows tablet lijkt me wel wat, ben op zoek naar een 8" tablet, maar er zijn daarvoor maar weinig goede beschikbaar van.

Verder kan je weinig inovatie verwachten van Acer als het gaat om tablets en telefoons, vind ze ook zeer matig, maarja de prijs is er natuurlijk ook best naar.

@Bosmonster ben het helemaal met je eens, echt high-end android tablets zijn maar op n hand te tellen als het gaat om ook kwalitatief goede tablets, Samsung probeert het maar komt amper uit de verf!
De voorloper van de W4 had toch zo extreem slecht scherm?
De W3 wel, die werd na enkele maanden door Acer zelf van de markt gehaald.
De opvolger W5 daarentegen is een heel mooie tablet met zeer goeie prestaties.
Deze W4 gaat dan weer een stuk lager in prijs dus er van uitgaand dat ze dezelfde fout van de W3 niet herhalen zie ik hier zeker een topper in
Yes nog een kilometer goedkope OEM Windows en Android tablets. Alsof die er nog niet genoeg zijn...

Ik heb het idee dat er echt maar weinig bedrijven zijn die durven mee te doen in het top segment. Erg jammer, het kost natuurlijk veel meer tijd en geld om daar te willen excelleren. Wat goedkope onderdelen bij elkaar schrapen en er dan een logo op plakken is veel makkelijker.

Oprechte vraag: Hoe moet de normale consument (dus geen tweaker) ooit weten wat een goede tablet is? Als je de dixons/mediamarkt/saturn of wat dan ook in loopt dan staan daar soms wel tientallen tablets naast elkaar die allemaal een klein beetje verschillen. Volgens mij weet de gemiddelde consument totaal niet hoe 'ie daaruit moet kiezen. De verkopers proberen 9/10x gewoon te verkopen waar de commissie of winst marge het hoogst op is.
Als ik naar de W4 kijk onderscheid deze zich juist door als enige een 8.1 inch tablet met windows 8 aan te bieden in Europa. Voorheen was het of 10 inch of importeren uit de VS. Makkelijk kiezen voor mensen die een 10 inch tablet te groot vinden maar wel Win8 willen gebruiken als tablet os
Een oprechte antwoord op je oprechte vraag.

Door niet impulsief te kopen en te informeren en te vergelijken.
En dit afspiegelen naar hun eigen wensen.
Dit gaat op voor elk product, van tablets tot senseoapparaten
van senseoapparaat tot aan televisies.
Immers wat is goed?
Dat ligt geheel aan de behoefte van de gebruiker.
Veel tweakers gaan uit van de specs, maar die zijn irrelevant voor een doorsnee gebruiker die alleen maar even zijn mail wil checken of even wat wil browsen op de bank.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True