Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties
Submitter: Loller1

Mozilla heeft te kennen gegeven dat het opnieuw de Metro-versie van de Firefox-browser uitstelt. De voor Windows 8 geoptimaliseerde variant van de browser komt nu bij de release van Firefox 28 uit. Deze is gepland voor een release in maart.

De nieuwe releasedatum voor de Metro-versie kwam naar buiten via de wiki-pagina die Mozilla heeft opgesteld voor de ontwikkeling van de browser. Daar noemt Mozilla een releasedatum van 18 maart, tegelijk met het geplande uitbrengen van Firefox-versie 28. Overigens moet de software op 31 januari het ontwikkelaarskanaal Aurora hebben verlaten.

Een versie van de Firefox-browser die is geoptimaliseerd voor Microsofts Metro-interface in Windows 8 wordt al geruime tijd verwacht. Ruim een jaar geleden werd al een testversie gepresenteerd, terwijl in september bekend werd dat de release wordt doorgeschoven naar 2014, waarbij de datum van 21 januari werd genoemd. Het is onduidelijk waarom de release opnieuw is vertraagd. Er is overigens al wel een vroege versie van Firefox Metro vrijgegeven.

Tegelijkertijd heeft Mozilla laten weten dat het de releasecyclus van zijn nieuwe Firefox-versies met twee weken heeft vertraagd. Dit heeft betrekking op de komende Firefox-versies 27 en 28. Versie 27 komt nu op 5 februari uit, terwijl versie 28, zoals genoemd, op 18 maart verschijnt. Reden voor de vertraging is een vakantieperiode voor de ontwikkelaars.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Zit iemand hier werkelijk op te wachten? Zo'n applicatie die zonder nuttige reden in fullscreen start en dan maar een klein deel van die ruimte echt gebruikt?
Gegeven het feit dat Windows 7 voorlopig nog de meest gebruikte Windows is, lijkt me idd dat er niets mee wordt gewonnen om 'FireFox Metro' overhaast uit te brengen.
In tegendeel... Het marktaandeel van Win 8.1 zit rond de 10% en een hele boel zal wel een andere browser willen dan IE (al heeft MS naar mijn mening toch wel een mooie metro browser gemaakt). Wie als eerste een degelijke metro interface browser kan aanbieden kan al meteen wat zieltjes voor zich winnen.
Moest ik een browser maker zijn zou ik erop vliegen, het zou stom zijn om het niet te doen. je weet immers toch dat dit marktaandeel nog enorm zal stijgen (ookal wordt Win 8.1 een flop, het zal zeker naar de 20+% gaan).
Pas een uitbrengen als er al 4 browser zijn maakt dat je moet concurreren in een bikkelharde strijd.

Verder is Firefox de laatste tijd marktaandeel aan het verliezen aan Chrome. Google heeft al vaker laten weten geen enkele interesse te hebben in Metro apps, het is dus aan de concurrentie om er wel een zier om te geven.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 2 januari 2014 17:00]

Vervelend is dat niet duidelijk is wat die 10% in concrete getallen voorstelt.
10% van de 1 000 000 sukkelaars die geen Adblock Edge, NoScript en Ghostery (kunnen) gebruiken en daarom worden meegenomen in het onderzoek? Of toch 10 000?

Het een gemene redenering, maar mij lijkt het me dat die 10% grotendeels early-adopters en/of Microsoft-fanboys zijn. De vraag is dan of ze überhaupt FF wel willen op als IE 'evengoed of beter' werkt.
Early adopters? Het is is ondertussen al meer dan een jaar oud.
Verder ik ben geen MS fanboy maar heb je Win 8 al eens gebruikt op een tablet? Je kan Win 8.7 voor alles gebruiken: fun, internet, werk. Ik bezit ook een Nexus 7 maar als ik er een moest opgeven, wees gerust dat het de Nexus 7 zal zijn.

En ja, ik mis wel een andere browser. Opera zou ideaal zijn gezien ik het ook op desktop gebruik. Maar ik neem zeker genoegen met IE11. Prima browser in de metro interface, wel een ramp in desktop modus.
Ik heb sinds ik op een Win8 apparaat werk geen andere browser meer geïnstalleerd. IE11 is zo goed geworden dat Chrome er ook niets meer op heeft.
Wat heeft IE11 dan dat Chrome niet heeft? Ik gebruik beiden maar kan niet meteen iets bedenken, terwijl Chrome wel mijn voorkeur draagt dankzij een paar handige plugins.
De IE11 metro versie is best wel goed (verschoot er zelf van). Goede en zeer touch vriendelijke UI, standaard readability, sync met andere toestellen, Flash ondersteuning in metro,...
Als tablet browser hebben ze een zeer goede browser neer gezet. Heb ook een Nexus 7 en IE11 vind ik persoonlijk beter dan Opera en Chrome op Android.

Natuurlijk wat concurrentie kan nooit kwaad.
Zou cool zijn op de Windows RT en Windows 8 tablets :). Nu heb je alleen IE en een Chinese browser dus Firefox erbij zou een leuke optie zijn.
Je kan Chrome ook als app gebruiken tegenwoordig.
Chrome Metro is nu niet bepaalt een app om over naar huis te schrijven, vreselijke omgeving voor touch. Werkt gewoon veel te omslachtig, ik snap niet waarom Google dat überhaupt heeft gedaan. Wat heb je aan een app die een OS nabootst?
Google Chrome heeft gewoon een normale browser app voor windows 8, dit boots helemaal geen OS na.

Jij ben in de war met Chrome OS
Chrome heeft in zijn development versies wel een tijdje ChromeOS nagebootst hoor (weet niet of ze dat nu nog hebben). De browser was letterlijk ChromeOS binnen Windows 8.

Om een voorbeeld te pakken
http://www.engadget.com/2...-interface-for-windows-8/
Wanneer was de laatste keer dat jij Chrome hebt zien draaien in Metro modus? Dan krijg je iets als dit: http://i1-news.softpedia-...-388728-17.jpg?1381127269. Dat is toch echt "een OS nabootsen", meer bepaalt Chrome OS.
Ik heb Chrome even geopend in windows 8 modus, bij mij ziet het er toch echt zo uit

https://dl.dropboxusercontent.com/u/47517921/Chrome.png

Dat stuk onderin heb ik niet dit zal wel even van een beta versie zijn geweest.
Ik draai gewoon windows 8.1 met de laatste stabiele chrome versie

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 2 januari 2014 17:53]

Nee, dat doet hij ook in de stable versie van Chrome MITS Chrome als default browser is ingesteld.
Uiteraard als default browser ingesteld, ik ga geen interpret exploder gebruiken als default browser :+
Wat een onzin, dat heb ik dus ook niet als ik Chrome in Windows 8.1 draai.
mee eens. ik gebruik graag Firefox, maar op RT heb je niet zoveel keuze..trouwens, goed dat ze wel hun tijd nemen om iets goeds op het markt te brengen.
Firefox updates zijn al jaren traag en sinds Google zelf begonnen is met een browser is alles ingekakt bij Mozilla, want de investeringen die Google in mozilla deed hielden ineens op. Dan gaan ze bij mozilla ook nog het flink beperkte aantal ontwikkelaars verspreiden over meerdere projecten, ja, dan blijf je dingen uitstellen. Ging er eigenlijk vanuit dat iedereen FF al opgegeven had. Leuk begonnen ooit hoor, maar prestaties in het verleden bieden overduidelijk geen garanties voor de toekomst.
Zeg dan niks. Er komt nog elke zes weken een nieuwe versie van Firefox uit, en Google betaalt Mozilla nog steeds ruim 300 miljoen dollar per jaar.
Flauwekul. Google heeft de laatste biddingwar (tegen MS en Yahoo in December 2011) om Firefox traffic gewonnen en heeft daar dieper dan ooit voor in de buidel moeten tasten. Bijna één miljard dollar voor een contract van drie jaar. AllThingsD: Google Will Pay Mozilla Almost $300M Per Year in Search Deal, Besting Microsoft and Yahoo.

Het is erg gewild, daarom lopen die bedragen zo op, omdat Firefox de default-search engine positie aan de hoogste bieder levert. Er zijn waarschijnlijk tussen de 200 en 300 miljoen Firefox gebruikers, de meesten veranderen hun default search niet dus al dat verkeer gaat naar de hoogste bieder. Advertenties en SEO gepruts zijn echt kattenpis vergeleken met het traffic dat zo'n deal kan brengen.

Als MS aan het einde van het huidige contract nog steeds Bing serieus neemt en Yahoo nog steeds op het oorlogspad-met-diepe-zakken is dan wordt het volgende contract waarschijnlijk nog hoger. Deze drie bieden tegen elkaar op en Mozilla is de lachende vierde.

Niet alleen betaald Google tegenwoordig veel meer voor hetzelfde contract (bijna twee keer zoveel als het vorige contract), ook de inkomsten uit andere bronnen zijn gigantisch gestegen. Mozilla boekte in 2012 een omzetgroei van 90%(!). ComputerWorld: Mozilla banked $274M in '12 from Google-Firefox search deal.

Dat ze tegenwoordig drie simultane 'productielijnen' in plaats van twee kunnen onderhouden (en daardoor dus zeswekelijks een major release kunnen doen) komt omdat ze veel meer geld hebben dan vroeger. Het mag dan Open Source zijn, een groot deel van het development team is gewoon in dienst bij Mozilla.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 2 januari 2014 20:04]

Wad dat hogere bedrag ook niet omdat Google toen ook zelf een browser had, het contract daarvoor was er nog geen spraken, en ik meen mij iets te herinneren dat Mozilla er ook niet echt meer om stond te springen om met Google in zee te gaan, gevolg daarvan is dat er nu ook al sinds 2011 een "Firefox with Bing" is.
Mozilla krijgt nog steeds ondersteuning van Google. Ten tweede, volgens mij, elke drie maanden hebben we een nieuwe browser van Mozilla.
Ga jij maar 's changelogs vergelijken tussen Chrome versies en FF versies. Het is verbazingwekkend hoe klein een FF changelog is (en hoeveel onzindingen erin staan, net als de iOS changelogs, opgevuld met onzinnigheden) en hoe groot changelogs van zelfs Opera in verhouding zijn.
Ik weet niet wat jij klein noemt maar de changelog van Firefox 26 was 679 regels. Niet erg kort als jij het mij vraagt.

Volgens mij ben jij in de war met het kleine overzichtje van een regel of 20 waar ze alleen wat dingen in Jip en Janneke taal uitleggen. Dat is nou eenmaal omdat de meeste mensen geen flauw benul hebben wat alle echte wijzigingen in houden. Dan focus je dus alleen op wat top line features.
Zit iemand hier werkelijk op te wachten? Zo'n applicatie die zonder nuttige reden in fullscreen start en dan maar een klein deel van die ruimte echt gebruikt?
Ik denk dat als ik RT zou draaien ik ook in mijn bed zou liggen te draaien, wachtend op de release. Je hebt IE en practisch niets anders op het moment.
Jammer genoeg moet er dan eerst een RT versie uit komen, en gezien er ook geen Chrome RT versie is zal de Firefox RT versie er ook wel niet komen.
Ik betwijfel of er een RT versie komt. Dat is alleen mogelijk als Microsoft Firefox zou signen, want anders kan je alleen Modern UI apps installeren, en ik betwijfel of ze dat zullen doen.
Je kunt het altijd snappen.
Tja, maar dat vind ik al helemaal niet fijn werken. Beter zorgen ze er gewoon voor dat al die Metro applicaties in een window kunnen draaien.
Volgens mij heb jij geen ervaring met de modern interface/Metro, want die werkt toch echt een tikkie anders dan dat jij beschrijft. Ik ben zelf ook groot fan van de modern interface, je kunt vanalles naast elkaar draaien en alle apps gebruiken ruim voldoende van mijn scherm, meer dan voorheen het geval was. Je bent nu in Metro veel meer met de dingen bezig waar je mee bezig wilt zijn, zonder concessies te hoeven doen. Het is geen ipad waarbij je dat probleem dus wel hebt.
Een andere (tiling) window manager had een betere oplossing kunnen zijn naar mijn mening. Een volledig nieuwe blokkendoos van widgets en style guidelines waren daar niet voor nodig geweest.
Ik heb pas ergens gelezen dat dat met Windows 8.2 straks kan.
Met het tooltje ModernMix van Stardock kan het nu al. Kost wel 5 dollar.
Dat is juist ideaal. Met de Twitter app o.i.d. ernaast en voor directe link verwijzing. Als je de apps in 'Windows' draait, ben je veel te veel aan het resizen.
Ik heb nog een windows 8 pro tablet liggen en daar werkt een metro browswer toch echt fijner, maar idd voor de pc lijkt me niet snel.
Het kan handig zijn als je een Surface Pro gebruikt.
Voor de PC niet, maar voor een tablet wellicht wel.
Ik vraag me af of het ook op WP8 komt. Ik zie dat MS wel beide stores samen gaat voegen: http://winsupersite.com/w...dows-rt-and-windows-phone
Mozilla kan een Firefox browser maken voor Windows Phone, maar voor zover ik weet moeten ze dan wel Trident 6 gebruiken (de render engine van Internet Explorer 10 in Windows Phone 8 ). Maar het gaat voor de rest wel. Dit is trouwens wel de echte up-to-date render engine, en niet zoals op iOS waar browsers een verouderde en trage engine moeten gebruiken. Ze kunnen dus best een Firefox uitbrengen voor Windows Phone ook voor Windows RT trouwens, maar voor RT moeten ze wel Gecko thuis laten.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 2 januari 2014 20:23]

Hoezo zou Mozilla Gecko thuis moeten laten op WP8?
Volgens mij verbied Microsoft nergens het gebruik van alternatieve render engines en zeker niet in combinatie met native C++ apps.
Voor Windows RT gaat dat niet, sorry, onduidelijk geschreven... Ik heb het aangepast in de reactie.
Nou Firefox doet het nog niet zo slecht volgens de laatste statistieken!
http://www.zdnet.be/artic...r-11-maakt-enorme-sprong/

(waarom staat dit bericht trouwens niet op tweakers?)

[Reactie gewijzigd door matthewk op 2 januari 2014 16:19]

Omdat deze statistieken per aanbieder ervan verschillen

W3schools zegt dat meer dan 50% chrome gebruikt, terwijl wiki bij verschillende bronnen vandaan haalt dat het gebruik van chrome onder de 50% zit en volgens sommige is het niet eens de meest gebruikte browser.

Het is maar net aan wie je het vraagt en daarom niet echt nieuwswaardig
Over het algemeen wordt ook aangenomen dat je de statistieken van W3Schools moet negeren, zeker omdat die maar van 1 website komen, en dat is net zo betrouwbaar als dat je gewoon cijfers uit je duim zuigt. :)
Misschien kunnen ze beter aan de normale versie werken.. ze zijn echt zwaar ingehaald door chrome afgelopen jaren en dat is echt niet zonder reden. Firefox voelt gewoon niet lekker aan en heeft bij mij althans een stuk meer last van crashes etc.
Met de nadruk op "bij mij". Geen last van, werkt gewoon prima - zelfs met een aantal behoorlijk zware addons erin die van alles en nog wat filteren en manipuleren per request. Maar goed, ik ben dan ook niet zo'n supermens die het verschil merkt tussen 50ms laaddtijd en 100ms laadtijd.
Op een tablet werkt het mooi maar op een Desktop vind ik dat metro gebeuren nog altijd helemaal niets.
Ik heb er zelf op mijn PC geen behoefte aan.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 2 januari 2014 16:39]

voor een tablet is de Firefox metro interface ook niet nodig.

wat extra spacing in menu's en iets grotere knopjes en de desktop Firefox werkt perfect met touch.
en dan heb je ook meteen ondersteuning voor alle plug-ins en add-ons, en krijg je overall netjes de normale pagina te zien.
wat extra spacing in menu's en iets grotere knopjes en de desktop Firefox werkt perfect met touch.
Perfect? Firefox mist bijv. traploze pinch-to-zoom. Chrome heeft het eindelijk (in ieder geval in Canary), maar in het geval van Chrome gaat het nog niet zo vloeiend als in IE11.

Edit: Verder kun je in Firefox (26.0) niet in twee (laat staan meer) vensters tegelijkertijd scrollen met je vingers, maar in plaats daarvan begint het buggy scrollgedrag te vertonen.
en krijg je overall netjes de normale pagina te zien.
Krijg je dat dan niet te zien met IE11?

[Reactie gewijzigd door RayNbow op 2 januari 2014 20:27]

ik snap niet helemaal wat je bedoelt met in twee vensters tegelijkertijd scrollen.

en ik heb niks gezegd over IE11, ik was de metro en desktop versies van firefox aan het vergelijken.
ik snap niet helemaal wat je bedoelt met in twee vensters tegelijkertijd scrollen.
Twee Firefox vensters naast (of onder) elkaar en dan in beide vensters tegelijkertijd scrollen.
en ik heb niks gezegd over IE11, ik was de metro en desktop versies van firefox aan het vergelijken.
Ik ging in op je opmerking dat Firefox perfect met touch werkt en vergeleek de touch-ervaring met twee andere browsers (Chrome, IE) waarin touch beter werkt dan in Firefox.

Edit: Ah wacht, je refereert naar m'n tweede deel van m'n reactie. Bedoel je in je oorspronkelijke reactie dat je met FF Metro niet de normale pagina te zien krijgt maar met FF Desktop wel? Waarom zou dat het geval zijn?

[Reactie gewijzigd door RayNbow op 3 januari 2014 07:15]

ik heb maar weer eens de metro ui van firefox aangegooid.
firefox metro toont de paginas redelijk normaal(ik dacht eigenlijk dat de browser als tablet browser gezien werdt) maar er zijn wel een paar dingen anders:
geen adblock, kan er ook niet ingezet worden.
geen flash.
alles is een stuk groter, en de knoppen(firefox zelf) zien er uit alsof ze gemaakt zijn voor een 7" tablet.
verder zit je met een browser die nog beperkter is dan de gemiddelde telefoon browser.

touch in 2 vensters tegelijk heb ik zelf nooit nodig gehad, maar is ook iets dat geen enkele metro browser kan gebruiken voor zo ver ik weet omdat je dan niet eens 2 vensters naast elkaar kan hebben.(IE en FF ondersteunen het in ieder geval niet)

en ik zie de noodzaak niet in traploos zoomen, nu is het voor mij makkelijker om een eerder gebruikt zoomniveau terug te vinden.
geen flash.
Vreemde keus. IE10/11 ondersteunt daarentegen wel Flash, dus ik zie niet in waarom FF Metro dit zou kunnen aanbieden (tenzij het een technische beperking is van een set APIs en dat IE hier omheen werkt).
touch in 2 vensters tegelijk heb ik zelf nooit nodig gehad, maar is ook iets dat geen enkele metro browser kan gebruiken voor zo ver ik weet omdat je dan niet eens 2 vensters naast elkaar kan hebben.(IE en FF ondersteunen het in ieder geval niet)
Sinds versie 11 kan IE een nieuw browser venster openen. Het nieuwe venster wordt dan ernaast gesnapt.
en ik zie de noodzaak niet in traploos zoomen, nu is het voor mij makkelijker om een eerder gebruikt zoomniveau terug te vinden.
Traploos zoomen (en pannen) is vnl. intuitiever (directer) wanneer je met je vingers (touch) zoomt. Zoomen van de gehele pagina in vaste stappen is verder in zowel IE als Chrome nog steeds aanwezig (d.m.v. Ctrl+Scroll/+/-).
Ze kunnen beter de desktop variant optimaliseren als ik zie dat de meeste Tweakers tegenwoordig op Chrome zitten. Zelf vind ik ook dat Firefox regelmatig vrij traag is of soms sites niet goed laadt. Dat laatste ligt vast aan de incompatibiliteit van sommige add-ons maar die werkte in vorige versies nog prima.
Ik dacht dat het geen Metro meer genoemd mocht worden maar Modern UI moest zijn.?
Iedereen weet wat Metro is. Moden UI klinkt als een lettertype. Microsoft heeft niets te zeggen over hoe wij hun producten noemen, net als niemand ooit spreekt van "enhanced with Adobe Photoshop" maar van "photoshopped".
Dat is meer een werkwoord maken van iets, net als "gegoogled" MS moet het Modern UI noemen, dan moet iedereen dat overnemen anders kan er verwarring ontstaan voor de niet wetenden.