Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

ARM heeft het bedrijf Geomerics overgenomen, zo meldt het Britse bedrijf. Geomerics ontwikkelt technologie die wordt gebruikt voor lichtweergave in games. ARM zou met de overname een grotere rol willen spelen op de markt voor visual computing.

De overname werd door ARM bekendgemaakt via zijn website, maar de financiële details omtrent de deal werden niet openbaar gemaakt. Met de overname van Geomerics wil ARM ervoor zorgen dat het een grotere vinger in de pap krijgt op het gebied van visual computing en graphics. Tegelijkertijd moet Geomerics zijn technologie verder ontwikkelen voor mobieltjes. ARM stelt dat er met de overname van Geomerics voor wordt gezorgd dat de graphics van games voor mobieltjes op het niveau van de nieuwste consoles kunnen komen.

Geomerics ontwikkelt belichtingstechnologie voor games, genaamd Enlighten, die onder andere wordt gebruikt in Battlefield 3 en 4, Need for Speed Rivals, Eve Online en Medal of Honor: Warfighter. De ontwikkelde software is onder andere beschikbaar voor ontwikkelaars die games maken voor de consoles van Sony en Microsoft. Ook wordt de pc ondersteund, waarbij er software is voor Windows, Mac en Linux. Daarnaast worden iOS en Android ondersteund: waarschijnlijk wordt er op deze besturingssystemen ingezet voor de toekomstige ontwikkeling van Geomerics belichtingstechnieken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Klinkt wel interessant, dus over een paar jaar ontwikkeld ARM zelf ook games? Zal deze techniek ook in OS interfaces gebruikt kunnen worden?
denk eerder dat je moet denken aan wat Nvidia heeft met physics dat ARM dat nu heeft met deze licht techniek.
Nee, deze belichtingstechniek is speciaal ontwikkeld om volledig op de GPU te draaien en heeft dus geen specifieke hardware nodig. Ik vermoed dat ze gebruik maken van Radiance Hints maar dat weet ik niet zeker.

Ik vind dit maar een vreemde overname. Wat moet een chipontwerper immers met een zeer gespecialiseerde softwarefabrikant?

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 december 2013 17:51]

er wordt veel research gedaan naar lighting in de cloud voor oa mobile devices:
http://www.youtube.com/watch?v=aiWdJxshWMM

En dit is onder andere wat geomerics ook doet maar dan lokaal, hier een wat oudere demo voor op de vorige generatie consoles (en wat dus ook kan draaien op huidige mobieltjes in principe) http://www.youtube.com/watch?v=JZO1LF305UE

Geomerics draait voorlopig lokaal, echter je zou ook een hogere kwailteits pass kunnen doen op de server en het resultaat streamen. maar denk dat het juist voordelig is dat het lokaal kan draaien in tegenstelling tot de cloud oplossing van Nvidia.

edit:

hier wat research gepresenteerd door enlighten over lighting op mobile:
http://www.geomerics.com/...2-SamMartin-Advancing.pdf

voor de meer tech savvy mensen nog een laatste paper/presentatie gedaan tijdens siggraph 2013 in samenwerking met ARM:
http://www.geomerics.com/...MartinEtAl-Challenges.pdf

[Reactie gewijzigd door freaq op 13 december 2013 19:38]

Het lijkt me dat juist voor deze techniek wel specifieke hardware benodigd is, nml. de GPU. Ik kan de interesse van ARM daarom wel verklaren...
PhysX draaide eerst ook gewoon op alle GPU's en heeft tot de dag van vandaag geen specifieke hardware nodig. Alleen heeft Nvidia het proprietairy gemaakt en draait PhysX onnodig alleen op Nvidia kaarten. Zelfde truukje kan ARM prima doen met deze techniek dus.
Misschien kunnen ze nu de algorithmes en de hardware beter op elkaar afstellen om zo aanzienlijke prestatie verhogingen te verwezenlijken zonder meer energie te verbruiken :)
Klopt dat deze 2 elementen hand in hand gaan.
Ik betwijfel of ARM zelf games zal gaan maken.

Ik acht het waarschijnlijker dat ARM hardwareondersteuning voor belichtingseffecten in zijn Mali GPU wil inbouwen, of dat ze een universele API willen maken voor belichtingseffecten voor gebruik in de ARM architectuur.
Een goede zaak zo te horen!
Demo van wat Geomerics voor engine ontwikkelt.
http://www.youtube.com/watch?v=7P3xMCg-Iuk
Klinkt tof, de games op mobiele apparaten mogen van mijn part wel een treetje hoger weer. Sowieso ben ik heel benieuwd waar de next gen consoles toe in staat zijn!
ARM stelt dat er met de overname van Geomerics voor wordt gezorgd dat de graphics van games voor mobieltjes op het niveau van de nieuwste consoles kunnen komen.
Ja tuurlijk. Hardware van dezelfde prijs als een console met 1/10 van de thermal envelope, gaat sowieso wel flinke games draaien.

Marketing department weer lekker knullig bezig zeg. Complete onzin. In nog geen 5 jaar.
Real Racing 3 ziet er niet verkeerd uit, en infinity blade hoeft zich echt nergens voor te schamen.
dus hierdoor zal arm beter zijn in de grafische toepassingen als games of zie ik dit nu verkeerd?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True