Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

Het is een Google-ontwikkelaar gelukt om een Amiga-emulator om te zetten naar een variant die werkt in Google Chrome. Met die emulator kan het meer dan 25 jaar oude besturingssysteem in de browser gedraaid worden en kunnen zelfs enkele spelletjes worden gespeeld.

Een Google-ontwikkelaar heeft via Google+ aangekondigd dat het hem geluk is om het Amiga 500-besturingssysteem uit de jaren 80 als webapp in Google Chrome te laten werken. De emulator voor Chrome kan online geïnstalleerd worden, waarna de virtuele machine opstart en er enkele spelletjes gespeeld kunnen worden.

De ontwikkelaar genaamd Christian Stefansen gebruikt de Open Source Universal Amiga Emulator die hij werkend heeft gemaakt voor Chrome. Hiervoor heeft Stefansen de 400.000 regels C-code overgezet naar de Portable Native Client van Googles browser. Deze oorspronkelijke port was in vier dagen af, maar moest daarna nog meer dan twee weken worden bijgeschaafd.

Het is in de emulator in Chrome mogelijk om ook zelf floppy's te laden, maar hiervoor moet wel de extensie Amiga Forever Essentials geïnstalleerd worden. Er kunnen dan officiële rom-bestanden in de emulator uitgevoerd worden.

Met de Native Client die in 2011 is geïntroduceerd, is het mogelijk voor webapps, voor hoever daar nog sprake van is, om bijna directe toegang te krijgen tot de hardware van de computer via Chrome. De code wordt uitgevoerd in een sandbox en is vooral bedoeld voor C/C++. Die code wordt door Google vertaald naar de html5-api door middel van de Pepper Plugin-api.

Amiga-OS in Chrome

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

Ehhhh... als je hart weer iets sneller gaat kloppen hiervan...zegt dat dan dat je oud wordt? :o
Super tof in ieder geval, eens kijken of de classics als Pinball Fantasies, GODS, W.A.L.K.E.R., Alien breed hier ooki te spelen zijn. Leuk dat deze "retro" consoles op deze wijze in leven worden gehouden.
Yup dat betekend het wel maar I don't care :D

Starting Red Sector Megademo :D
Haha, die 'sinus'-teksten waren echt wel de bom toen! :D
The good old days.
Floppies swappen, en later BBSen :D
Copy parties !!
Ouders waren ook erg blij met de telefoonrekening :P

[Reactie gewijzigd door Nosfera7u op 13 december 2013 16:54]

De Amiga scene was ook redelijk beperkt dus had je snel een ons-kent-ons gevoel. En de BBSen: Professsor .. van The Lab in Friesland en MuadDib met zijn meerdere nodes waar chatten mogelijk was (hoewel je er wel snel afgegooid werd want de nieuwste releases moesten door een of andere Pool geupload worden).. urenlang onbereikbaar totdat eindelijk ISDN beschikbaar kwam.

Vroeger was uploaden met 2k4 heel gewoon! :)
helft zal echt geen idee hebben waar dit enthousiasme vandaan komt. Mooie tijd, vooral 'Dogs of War' heb ik tot in de treure gespeeld (toen waren spelletjes ook nog moeilijk - of zijn wij beter gaan gamen?)

Moest gelijk denken aan purno-de-purno, amiga, mooi spulleke :+

Wel tof om te zien dat dit soort funties mogelijk zijn via een webinterface, kuddo's.
Ik heb zowaar laatst nog weer even dť amiga emulator op de pc geÔnstalleerd met een paar klassiekers uit mijn tijd. De muziek van die spellen zijn (in verhouding) ook echt voortreffelijk.
De Intro's van de Lotus games en de hele soundtrack van Turricane 2.. ik kan er uren naar luisteren...
Die soundtrack van Turrican 2 is zelfs op cd uitgebracht, wat zeg ik, er is zelfs een website: http://www.turricansoundtrack.com/
De Turrican trilogie heb ik zo vaak gespeeld is niet normaal, ook veel met mijn vader gespeeld, was een erg leuke tijd, erg goede spellen.

Leuk om weer is wat van de Amiga te horren
Spare me :), ik ken ze allemaal al uit de kop :).
Ik ken dr helemaal niks van, leuk om op deze manier de oude besturingssystemen te kunnen testen.
Bijna waard om te kijken of sommige van de oude diskettes die ik nog ergens moet hebben liggen nog werken :)

(Zou ook natuurlijk gewoon mijn Amiga 500 kunnen afstoffen en kijken of die het nog doet, maar dat is minder leuk)
Discs geformatteerd voor een Amiga gaan niet gelezen kunnen worden in een PC station. Daar heb je speciale hardware voor nodig. Dus je kunt niet simpelweg een emulator gebruiken om de oude games vanaf disc te kunnen spelen, je moet de games als ADF rom-file(s) hebben.
Heb je er echt speciale hardware voor nodig, of alleen een speciale driver? De diskettes van de Amiga werden op een ander formaat geformatteerd dan een PC, waardoor er 880 KB op ťťn diskette kon (in plaats van 720 KB in MS-DOS). Maar ik denk niet dat de diskdrive zelf daar hardwarematig anders voor was.
Volgens mij was het niet echt speciale hardware, maar was de controller programmeerbaar. Hierdoor was het ook makkelijker om andere formaten te schrijven/lezen. Zo kon Amiga wel MS-DOS formaat lezen.

De hardware in PC disk-drives was hard-coded op MS-DOS formaat.
Volgens mij was het niet echt speciale hardware, maar was de controller programmeerbaar. Hierdoor was het ook makkelijker om andere formaten te schrijven/lezen. Zo kon Amiga wel MS-DOS formaat lezen.

De hardware in PC disk-drives was hard-coded op MS-DOS formaat.
Nou, niet helemaal. Het was het OS dat niet mee wilde spelen. BIOS en/of DOS wildealleen met 512 byte sectors werken. De hardware kon het best.

De floppy disk controller in de IBM PC was een NEC uDP765 (http://en.wikipedia.org/wiki/Floppy-disk_controller#.C2.B5PD765, datasheet: http://www.classiccmp.org/dunfield/r/765.pdf ). Die kon sectorgroottes 128, 256, 512 en 1024 bytes aan, single en double density (FM/MFM). Tijdens het formatteren gaf je voor ieder track een tabel aan de controller waarin de layout van het track stond, en de bytes die in de header geplaatst moesten worden (zo kon je bijvoorbeeld een track sectoren 0,1,2,3,4,5,6,7,25 geven waardoor die door "normale software" zoals MS-DOS diskcopy niet te kopieren was. De 765 vulde de rest zelf in: inter-sector gaps, initiele inhoud van de sectoren etc. Je kon die uDP765 ook de opdracht geven het hele track, vanaf de index hole rauw op te lepelen, inclusief alle inter-sector gaps etc etc.

Rond die tijd waren er ook een andere veelgebruikte floppy controllers van Western Digital (zoals de WD 177X en WD 179X reeks) - http://en.wikipedia.org/wiki/Western_Digital_FD1771 . Deze werden vooral veel in CP/M systemen (8080, 8085 en Z80 systemen) gebruikt. Bij deze controllers moest je meer zelf doen, zo moest je bij het formatteren niet een tabel opgeven en de controller vult de gaps etc wel in, nee bij de WD controllers moest je zelf de inhoud van het hele track (inclusief filler bytes in de gaps) klaarzetten waarna de controller die vanaf de index hole rauw wegschreef. Dat gaf meer gedoe, maar wel veel meer flexibiliteit (je kon spelen met de inter-sector gap lengte waardoor je nog meer op een track kon persen, maar eigenlijk wel buiten de specs ging.

Ik was destijds betrokken bij een project om floppies van vreemde formaten in te lezen ter conversie.
Het is mij destijds nooit gelukt om ze te kunnen lezen. Voorzover ik weet zijn PC floppy drivers hard wired voor 9 of 18 sectoren, Amiga had er 11 * 80 tracks * 512 bytes * 2 sides is 720/1440KB voor dos en 880KB voor Amiga.

Is deze emulator nu een andere dan van dit artikel?

nieuws: Ontwikkelaar maakt Amiga-emulator in html en javascript
Het kan WEL. Je hebt twee floppies nodig op een pc (A en B-drive). Heb zelf ooit wat disks omgezet met games die ik eh... wat aangepast had :-). De instructieset van de 68000 was echt geweldig!

Hier de link met meer info:
http://www.amigaforever.com/kb/13-118
De drive is het probleem niet, maar de floppy controller die in PC's wordt toegepast. Als je een dergelijke floppy wil uitlezen op een PC dan heb je een controller zoals de Catweasel of de KryoFlux nodig.
Ik heb zo'n 10 jaar geleden mijn oude collectie wel met een pc omgezet. (en daarna verkocht) Ik had alleen even 2 3,5" standaard diskdrives nodig op mijn pc.

http://www.oldskool.org/disk2fdi/index_html en alleen dos based platformen. (was destijds beta of zo.. geen betaalversie iig)
Bijna waard om te kijken of sommige van de oude diskettes die ik nog ergens moet hebben liggen nog werken :)

(Zou ook natuurlijk gewoon mijn Amiga 500 kunnen afstoffen en kijken of die het nog doet, maar dat is minder leuk)
Die van mijn zijn bijna allemaal overleden, heb paar bakjes vol, maar veel spellen zijn niet meer te lezen. Zat zo even te denken, maar ging vroeger veel naar amiga beurzen, had daar dan standje waar je je Amiga neer kon zetten en daar heb ik meeste spellen vandaan, zijn bijna allemaal (nu, toen nog niet) illegaal kopieŽn, oeps. :D
X-copy FTW! brengt weer oude herinneringen boven. Wellicht de oude DD flops eens omzetten naar HDD, gaan ze weer paar jaartjes mee.
Zoals al aangegeven hierboven gaan die niet zondermeer werken en heb je iets nodig als http://www.kryoflux.com/.

Wat ik me nog afvraag, de 3.5'' diskdrive is dezelfde maar de controller is volledig anders in bv een Amiga. Tegenwoordig met USB floppydrives (ja ik heb ze nog ;)) moet het toch mogelijk zijn daar een andere firmware oid in te flashen? Zou je op die manier nog amiga compatible kunnen worden?
Heb ook nog 1000den diskette liggen. Maar deze kan je toch niet in een gewone diskette lezer steken ? wel ? Ik heb het over die het zelfde formaat hebben als die meest recente diskettes va neen tijdje terug.
Heb jij nog een floppy drive in je PC? Wow (serieus impressed)
(Zou ook natuurlijk gewoon mijn Amiga 500 kunnen afstoffen en kijken of die het nog doet, maar dat is minder leuk)
Schaam je om dat te zeggen zeg! :p
Ik heb me hele amiga 500 kit nog staan.. Heb hem vorig jaar toeavloig nog een keer gestart..
Naar mijn eigen verbazing werkte alles nog... :P

Het voordeel van emuleren is dat het laden stuk vlotter is. Het viel me meteen op hoeveel geduld ik als puber had met het laden van al die floppies. :?

Ik ga dit zeker ook eens proberen. :9
Duurt het langer dan de 5 minuten die BF4 nodig heeft om een map te laden? er is weinig veranderd wat dat betreft, terug naar de cardridges! :P
Bij mij duurt het laden van BF4 maps bij lange na niet zo lang.. lang leve SSD :9
Ja, daar zeg je wat. Zelfs de cassettebandjes met die herrie. Minuten.
Dat was de commodore 64
Spectrum (ZX?) in ons geval.
Ik doelde voornamelijk op het geduldsaspect.

[Reactie gewijzigd door HMC op 13 december 2013 12:51]

Kan je zeggen dat er nog steeds liefhebbers zijn van die hardware, zuinig op zijn :+
Hmm ik weet niet of dat zomaar mag. denk dat ze hiervoor moeten betalen of niet?
De intellectuele rechten voor verschillende delen van de originele hardware & software zijn inderdaad ondergebracht/gelicenseerd bij verschillende bedrijven. Vraag me dan ook af of & hoe lang deze emulator in de Store blijft staan.
emulators zijn legaal. Zijn al tientallen jaren juridische oorlogen mee gevochten. De ROMs kunnen een probleem worden. Het is niet verboden zel iets te schrijven wat functionaliteit nadoet :P
Zeg dat niet te snel. kijk in het land der licenties en andere zaken waar apple en google mee schermen. maar je zou gelijk kunnen hebben. andere kant zou het me niets verbazen dat er toch een rechtzaak volgt. Dit os is toch door iemand bedacht. ik bedoel je mag nu ook niet effe windows95 installeren van gratis of emuleren...
Je mag een PC, de hardware emuleren. Je mag wine of ReactOS gratis draaien.
Was het niet zo dat je de kickstarter niet mee mag leveren?
Deze wordt bij de Amiga emulator WinUAE ook niet meegeleverd.
Klopt, die worden nog commercieel verkocht. In WinUAE is intussen wel werk gestart om een vervangende van de grond af aan geschreven kickstart in te bakken volgens mij, wellicht dat je in de toekomst al wat eerste games kan spelen zonder daarvoor een echte kickstart nodig te hebben.
Zal zo'n vaart niet lopen.

1) De emulator draait in Chrome (de webbrowser van Google) en staat dus niet in de play store.
2) De Google play store is vergeven van de emulators. En die worden gewoon toegelaten.
Boeken mag je ook niet zomaar kopieren.
Totdat google books daar anders over dacht...
Is het niet allang verouderd, als bedrijf zou ik er niks aan doen, zou alleen maar negatieve publiciteit geven.
Mmmmmm, Knightmare :9

Oh. Helaas geen diskdrive (720 Kb) meer.... ;(
was dat niet op de MSX?
Ja ook.... op de MSX-2 volgens mij.

inderdaad op de MSX


edit:
ik praatte poep over de MSX-2

[Reactie gewijzigd door Tiny op 13 december 2013 12:28]

Nope, Amiga 500 (heb nooit een MSX gehad)
Op de MSX had je een Konami ROM module dat Knightmare heette. Super koel spel. De Amiga heeft dus een totaal ander spel dat Knightmare heet. ;)

http://en.wikipedia.org/w...are_%281986_video_game%29

[Reactie gewijzigd door Foofah op 14 december 2013 08:38]

Amiga had 880Kb disks toch??
Er staat me nog iets bij van gaatjes boren in de rand van de disk :P

Mijn avatar had ik vroeger op mijn Amiga als background ;-)

[Reactie gewijzigd door good4u op 13 december 2013 13:21]

Gaatjes boren, was dat ook niet om 'double density' te maken ofzo?
Mooie tijden, Amiga-500. Heb heel wat kranten gelopen toen om de hele zooi bij elkaar te sparen. :P
Me too! Toen moest je nog hard werken voor je hardware en naar mijn menig had het toen veel meer waarde. Ik herinner me nog dat ik maanden droomde en de folders aan het lezen was tot het moment dat er een aanbieding kwam: Amiga 500 voor 999,- gulden.
Volgens mij heb je inderdaad gelijk _/-\o_

I stand corrected.......Again :*) (word echt oud)
Ik begrijp niet helemaal wat het nut ervan is om een dergelijke emulator in de browser te hebben... M.a.w., waarom is dit beter dan als losse applicatie?
Ik vermoed dat de ontwikkelaar een Tweaker in hart en nieren is die vroeger een Amiga had.

Nut?

Nou... gewoon omdat het kan!
Ik denk dat dat ook wel meevalt... Deze emulator kon alleen maar tot stand komen doordat het in een extension nu mogelijk is om lower-lever toegang tot het systeem te krijgen en je in C/C++ kunt programmeren.

Dat maakt het feitelijk in grote lijnen niet anders dan ActiveX :X

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 13 december 2013 13:26]

Nut, ik weet nu wat een Amiga is, dat ding is bijna 2x zo oud als ik ben...
Hmm... Mijn laptopje heeft er toch wel moeite mee... Processor richting 100%...
Zijn ook twee extra lagen die nog eens over je Windows laag heel ligt. Op die manier krijg je hardware wel op zijn knieŽn. Chrome is al soort van emulator die dan ook nog eens amiga emulator gaat draaien. Waarschijnlijk is de code ook nog erg inefficiŽnt, is immers nog experimentele code.
Dat zijn ook drie zware emulators bij elkaar, dat gaat niet zomaar,
Ik ben dan wel een Atari freak, maar dit vind ik ook erg leuk. Heb nog steeds in mijn nieuwste machines een floppy zitten zodat ik voor de Atari / Amiga kan downloaden en ff snel op floppy zetten :)
Gaat je met een Amiga floppy niet lukken zonder extra hardware. Amiga heeft een 880K formaat, dat kan je PC floppy controller niet aan (de drive zelf wel). Of heb je daar extra hardware voor en zo ja welke? :)
Net het ding even opgestart. Hij vond de ReadMe.txt niet, maar robo-city werkt bijvoorbeeld wel. Het ding is wel enorm traag, maar toch wel bijzonder knap gedaan :) Zelf had ik geen amiga 500, maar ik dacht dat de standaard lay-out er anders uitzag of vergis ik me?
Nee hoor, klopt aardig ( zoniet exact ) maar het is al een paar ja geleden ....

http://www.gregdonner.org/workbench/wb_13.html
Hiervoor heeft Stefansen de 400.000 regels C-code overgezet naar de Portable Native Client van Googles browser. Deze oorspronkelijke port was in vier dagen af, maar moest daarna nog meer dan twee weken worden bijgeschaafd.

Ligt dit aan mij of is ruim ~ 20-100k regels per dag niet erg veel om om te zetten?
kan je zoiets niet automatiseren? dat in 4 dagen heeft hij zijn PC heeft geleerd de code om te zetten.?
Het was converteren en dat proces heeft deze ontwikkelaar denk ik kunnen automatiseren zodat hij zelf niet alles hoefde te typen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True