Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Gebruikers van Facebook krijgen de nieuwe lay-out met grotere afbeeldingen, die Facebook dit voorjaar aankondigde, toch niet. Uit statistieken van de eerste gebruikers met de nieuwe lay-out blijkt dat gebruikers Facebook minder gingen gebruiken door de aanpassing.

Facebook heeft daarom besloten de aanpassing niet door te voeren voor de overgrote meerderheid van de gebruikers, zegt All Things Digital. Vermoedelijk houden de gebruikers die de nieuwe lay-out al hebben, deze wel. Het nieuwe nieuwsoverzicht moest de lay-out versimpelen en meer nadruk leggen op beeld.

De nieuwe lay-out is volgens All Things Digital onderdeel van een strategie om Facebook meer een 'digitale krant' te maken, waarmee gebruikers 's ochtends de dag zouden beginnen. Een ander onderdeel van die strategie is om memes omlaag te drukken ten faveure van kwalitatief hoogstaandere artikelen. Bovendien heeft Facebook intern al een tijdje ondersteuning voor animated gifs klaar, maar implementeert het niet. Die strategie zou echter haaks staan om wensen van gebruikers, die Facebook juist bezoeken voor memes en updates van vrienden.

Facebook zou inmiddels werken aan een nieuwe versie van het nieuwe design, maar wanneer die wordt aangekondigd en wanneer gebruikers die krijgen, is onduidelijk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Hier kunnen bedrijven een voorbeeld aan nemen, if it ain't broken, don't fix it!
Nou dat is wel makkelijk gesteld, Facebook snapt ook wel dat het moet blijven innoveren anders wordt het snel een 'one trick pony'. Helemaal gekoppeld aan de opkomst van andere sociale media (nog niet een gesproken over de klonen van fb) moet je nieuwe features blijven toepassen.

Facebook word bijvoorbeeld onder de jeugd als steeds minder populair:
1) http://blogs.telegraph.co...rm-bells-are-ringing-but/

en wijken uit naar alternatieven:
http://www.forbes.com/sit...oing-instead-of-facebook/

Dat heeft facebook zelf ook door:
http://www.forbes.com/sit...rop-in-usage-among-teens/

De 'wow' factor is er een beetje voor tieners af:
http://www.computerworld....l_factor_with_bored_teens
WeChat zou het populairste alternatief zijn? Ik zie dat meer als een alternatief voor WhatsApp niet voor Facebook. Verder zie ik zelf totaal niet de meerwaarde van WeChat boven WhatsApp.
Geen enkele chatapp/systeem/protocol heeft een meerwaarde boven de andere. XMPP is gewoon de beste. Je bent daardoor onafhankelijk van bedrijf, developers, OS, app, etcetera. Je kan gewoon wisselen als een bedrijf vervelende beslissingen begint te nemen, je hoeft er niet te blijven hangen 'omdat iedereen bij die aanbieder zit'.

Ik zit altijd te facepalmen als ik lees dat mensen ontevreden zijn met een app en dan vervolgens naar de concurrent gaan die precies hetzelfde doet. (alleen communicatie mogelijk met andere klanten van dat bedrijf) 8)7
Helemaal met je eens, maar alleen heeft de grootste kanshebber om groot te worden (Google Talk, met Gmail, Android, etc.) ervoor gekozen af te stappen van XMPP met de lancering van Hangout.
Geen enkele chatapp/systeem/protocol heeft een meerwaarde boven de andere. XMPP is gewoon de beste.
Je spreekt jezelf wel heel erg tegen. ;)
Ik heb het inderdaad niet zo goed geformuleerd :+

chatapp/systeem/protocol > app.

XMPP != app
Ja, maar als ik het bericht zo lees dan zijn ze dus aan het afwijken van wat Facebook nu eigenlijk was naar een nieuws site. En ik gok dat het nieuws af komt van bedrijven zelf in plaats van de pers.

Blijkbaar zitten mensen daar dus niet op te wachten, en gebruiken ze het vooral om met vrienden te praten.

Als ik mensen soms met hun mobiel zie, dan heb ik het idee dat het tegenwoordig meer als veredelde IM word gebruikt dat iets anders.

Facebook gaat gewoon ten onder, misschien niet nu en ook niet over een jaar maar over 5 jaar verwacht ik toch dat het flink wat gebruikers kwijt is.

En dat is ook niet raar, want zo gaat het met alles. De ene dag niet weg te denken, de andere dag is het iets van vroeger.
om Facebook meer een 'digitale krant' te maken,
Die quotes staan niet voor niets om 'digitale krant' heen. Er zou helemaal geen écht nieuws op komen te staan, alleen de layout zou meer op een digitale krant gaan lijken, de berichten zelf blijven hetzelfde: 'nieuws' van vrienden.

[Reactie gewijzigd door Devin19 op 11 december 2013 11:41]

Nou dat is wel makkelijk gesteld, Facebook snapt ook wel dat het moet blijven innoveren anders wordt het snel een 'one trick pony'. Helemaal gekoppeld aan de opkomst van andere sociale media (nog niet een gesproken over de klonen van fb) moet je nieuwe features blijven toepassen.

Facebook word bijvoorbeeld onder de jeugd als steeds minder populair:
1) http://blogs.telegraph.co...rm-bells-are-ringing-but/

en wijken uit naar alternatieven:
http://www.forbes.com/sit...oing-instead-of-facebook/

Dat heeft facebook zelf ook door:
http://www.forbes.com/sit...rop-in-usage-among-teens/

De 'wow' factor is er een beetje voor tieners af:
http://www.computerworld....l_factor_with_bored_teens
ik zou bij god niet weten hoe de hell je facebook kan vervangen met een chat-app en/of instagram? Dat impliceert dat je al niet meer deed dan beetje foto's delen en chatten, dan gebruik je sowieso nog geen 10% van fb...
Stilstand is achteruitgang.

Het is logisch dat Facebook steeds wil innoveren: vanwege het verdienmodel (aan memes kun je niet veel verdienen) en tegelijkertijd om gebruikers te behouden. Er is op social media-gebied natuurlijk veel concurrentie. Zie maar eens hoe snel het afgelopen kon zijn met MySpace of Hyves.

@bigbadbull: klopt. Dat heet risico nemen, iets dat wel vaker gebeurt bij commerciële bedrijven ;-).

[Reactie gewijzigd door StephanVierkant op 11 december 2013 11:35]

en bewegen is niet altijd voor uit gaan, maar kan soms nog snellere achteruitgang betekenen.
Mijn vraag rest... is de achteruitgang in gebruik wel door de nieuwe interface. of zijn mensen de opkomende reclame berichten gewoon spuugzat. en de rechts voorgestelde Russische sletjes op de foto die smeken of je ze toe wil voegen.

Dit is namelijk de reden dat ik structureel nog maar weinig facebook gebruik.

En daarnaast durft niemand te zeggen waar het op staat. alleen maar geslijm op die facebook. althans in mijn lijst. iemand uit mijn lijst zet een afschuwelijk lelijk kapsel erop. en vervolgens reageren er 50 wild vreemde op dat ze het geweldig mooi vinden. Ik zeg gewoon, het ziet er niet uit. Maar daarmee ben ik de enige lijkt wel die eerlijk zijn mening durft te geven op heel facebook.

Het zal wel aan mij liggen denk ik....

[Reactie gewijzigd door sygys op 11 december 2013 14:33]

niet altijd. In een recessie is stilstaan vooruitgang. ;)
Ik doelde op innovatie, niet op een vermogenspositie ;-). Anders zou zelf een lichte vooruitgang (rente op mijn spaarrekening) een achteruitgang zijn (immers minder dan inflatie).
Ik vraag me wel eens af... wat nou als een programma zo perfect is, dat alles werkt zoals iedereen het zou willen hebben. En niemand kan nog iets bedenken wat er aan toe te voegen is. Wat dan?

Er komt een moment dat alles erin zit. We willen steeds meer. Er heerst een hebzucht onder de bevolking tegenwoordig. iedereen wil steeds meer en meer. En waarom? heb je het zo niet goed dan?

Misschien moeten we met zijn allen eens wat meer tevreden zijn met wat we hebben. Dat is trouwens ook een mooie gedachte om de kerst mee in te gaan.

Meer vreten meer cadeaus meer van alles!! en waarom? Er zijn mensen die hebben niks... ook hier in nederland niet. Misschien moeten we daar deze kerst allemaal eens bij stil staan voordat iedereen zijn dikke nek vol duwt met eten en gauw 5 euro over maakt naar serious request om een paar afrikanen te helpen... zo we hebben onze goede kant weer laten zien toch??

Maargoed ik dwaal af. Ik ben er niet zo zeker van dat vooruitgang altijd goed is. In sommige gevallen misschien wel. in dit geval met facebook zeker niet. sinds ze naar de beurs zijn gegaan is het niks anders dan reclame troep en ongevraagde suggesties. iets wat google in hun hangouts ook belachelijk veel doet
Ik denk dat het net zo is als youtube.
De site is de meeste aanpassingen alleen maar slechter geworden. zowel voor normale viewers als voor youtubers zelf.
Facebook was prima zoals het was, toen de lay-out veranderde begon iedereen opeens te zeuren dat het klote was.

Ik denk dat gebruikers niet willen dat de lay-out veranderd, maar dat er achter de schermen wel aanpassingen worden doorgevoerd aan services die ze bieden, om inderdaad stilstand en achteruitgang tegen te gaan. Innoveren kan immers ook zonder de lay-out te veranderen.

Daarbij plaats ik wel de kanttekening dat na een aantal weken iedereen weer gewend was aan de lay-out en nu niemand er meer over zeurt. zowel op youtube als facebook.
Daarbij plaats ik wel de kanttekening dat na een aantal weken iedereen weer gewend was aan de lay-out en nu niemand er meer over zeurt. zowel op youtube als facebook.
Ik denk eerder dat de mensen het 'zeuren' hebben opgegeven omdat er toch niets met hun opmerkingen worden gedaan. Of is de koppeling tussen bijvoorbeeld YouTube en Google+ die een paar weken geleden werd ingevoerd weer verdwenen?
dat werd een hele tijd misbruikt met dat hele bob verhaal, maar nu zie je eigenlijk onder iedere video gewoon weer de normale troll reacties ipv al die vage plaatjes enzo. dus ik denk dat er misschien een aantal restricties binnen het nieuwe chat gevonden.
Er is op social media-gebied natuurlijk veel concurrentie. Zie maar eens hoe snel het afgelopen kon zijn met MySpace of Hyves.
Er moet eigenlijk staan:

1. Er WAS op social media-gebied natuurlijk veel concurrentie.
2. Door Facebook was het snel het afgelopen met MySpace of Hyves.

Inderdaad de groten blazen de concurrentie gewoon weg. Jammer.

P.S. wat zijn meme's eigenlijk ? Huilende kinderen of zo ?

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 11 december 2013 11:41]

Meme's zijn over het algemeen populaire plaatjes of video's. Dan moet je denken aan plaatjes van 9gag met extra tekst, gedeelde afbeeldingen bv Paul Walker, Mandela, etc.. Maar ook vines en dat soort troep vallen er onder lijkt mij.

Ondertussen staat m'n halve Facebook vol met dat soort zooi. Bijna niks is de moeite waard. Populaire filmpjes kom ik wel tegen op andere sites.

Ik heb Facebook ook ingesteld op chronologische volgorde maar af en toe verspringt het op magische wijze weer naar de "populaire" volgorde.
Dan moet je denken aan plaatjes van 9gag met extra tekst
Dan moet je juist niet denken aan 9gag. 9GAG is een site die plaatjes steelt van andere sites en er gewoon hun eigen watermerk erop zet. Ze maken zelf helemaal geen memes, laat staan originele content.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 11 december 2013 15:18]

Ooit was MySpace ook zo'n 'grote' hé. Tumblr, instagram, snapchat, ... allemaal zijn ze klein gestart in een wereld waar facebook al welig tierde. Facebook is ooit ook als kleintje moeten beginnen in een wereld waar MSN, Hyves, Friendster, Myspace en andere (intussen) fossielen toen de grootste waren.

Morgen kan er een nieuwe opduiken die met een eigenzinnige look & feel en USP facebook ook een flinke deuk kan geven... Of Facebook moet ze overnemen. Ze blazen m.a.w de concurrentie zeker niet altijd weg. Opkopen oké; maar zie je ze Google+ kopen? ;-)

@ Rey, dat niet, maar dat wil niet zeggen dat er vandaag (of morgen) geen klein alternatief bestaat dat dezelfde toekomst tegemoet gaat hé ;-) Facebook moet ze ofwel een stapje voor blijven ofwel snel opkopen, net als alle bedrijven kan het snel bergaf gaan als een concurrent opkomt die de klanten weet te verleiden

[Reactie gewijzigd door musback op 11 december 2013 20:52]

Ooit was MySpace ook zo'n 'grote' hé. Tumblr, instagram, snapchat, ... allemaal zijn ze klein gestart in een wereld waar facebook al welig tierde. Facebook is ooit ook als kleintje moeten beginnen in een wereld waar MSN, Hyves, Friendster, Myspace en andere (intussen) fossielen toen de grootste waren.

Morgen kan er een nieuwe opduiken die met een eigenzinnige look & feel en USP facebook ook een flinke deuk kan geven... Of Facebook moet ze overnemen. Ze blazen m.a.w de concurrentie zeker niet altijd weg. Opkopen oké; maar zie je ze Google+ kopen? ;-)
Volgens mij is er nooit 1 socialmedia netwerk geweest met meer dan een miljard leden behalve facebook?
Dat wil niet zeggen dat er geen nieuw netwerk kan onstaan dat net zo groot of groter wordt. Of een aantal wat kleinere, meer regionale netwerken die veel leden trekken omdat mensen het op een gegeven moment wel gehad hebben met Facebook.
Trouwens, hoeveel van die 1 miljard leden is ook daadwerkelijk actief? Aangezien je niet met goed fatsoen je profiel kunt verwijderen zodat je eeuwig uit de Facebook wereld verdwijnt. Log je over een aantal jaar weer in of registreer je je weer met dezelfde naam dan is alles nog van je bekend.
Er is nog steeds veel concurrentie hoor. Denk aan Google+, Instagram, WeChat, Vine, Flickr, Twitter, etc. etc: Schnitzel in 'nieuws: Gebruikers Facebook krijgen toch geen nieuwsoverzicht met grotere plaatjes'
En dan vergeet je de belangrijkste nog: Reddit, Tumblr, Imgur. Dat zijn de sites van de toekomst.
Tja, zo bekeken zouden we allemaal nog in een text-based browser te kijken naar zwart/wit tekst zonder enige vorm van opmaak anders dan bold. italic en underlined gebruikmakend van Lynx als browser.

Maar er is een vraag & aanbod van ervaringen en beleving van een bepaald iets; experimenteren is dus helemaal zo gek nog niet :)
Uiteindelijk wil je nieuws dat voor jou relevant is.
Dit zijn interessante nieuwsberichten van vrienden, plus regionaal nieuws dat voor jou interessant is, plus nationaal nieuws dat voor jou interessant is, plus internationaal nieuws dat voor jou interessant is.

Het zou mooi zijn als ze met al die vergaarde persoonlijke data een mooie mix van nieuws kunnen presenteren, want tot nu toe lijkt het nog nergens op...
Er zouden wel een hoop mensen mee geholpen zijn als Facebook animated gifs zou gaan ondersteunen. Met Hyves is er een hele community weggevaagd van mensen die zelf aangeven dat Hyves onvervangbaar is, juist vanwege de glitterplaatjes.

Een leuk recent item van Man bijt Hond hierover: http://www.youtube.com/watch?v=5pVhH3d74n4

Ja bizar, maar wel waar. Ik heb er zelf natuurlijk ook een andere mening over. ;)
Er zouden wel een hoop mensen mee geholpen zijn als Facebook animated gifs zou gaan ondersteunen. Met Hyves is er een hele community weggevaagd van mensen die zelf aangeven dat Hyves onvervangbaar is, juist vanwege de glitterplaatjes.
Dat is een niche waar Facebook niet veel tijd aan zal besteden. Er zijn ook zat alternatieven voor.

Er zal ook wel een reden zijn waarom Facebook geanimeerde GIF plaatjes actief weert. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 december 2013 11:22]

Liever niet dat dit gebeurt! Juist om die reden heb ik Hyves verlaten, veel te druk al die onzin!

Ik ben ook erg blij met de blokkeer-functie van Facebook waarbij ik alle spellen, meme pagina's en andere like&share (like als dit kind zielig is, like paul walker bla bla, like en win een iphone) onzin heb geblokkeerd.

Ik ontvang nu voornamelijk informatie welke me interesseert.
Geweldig filmpje! Je hoort ook echt het ongeloof in de stem van de interviewer..
Er zouden wel een hoop mensen mee geholpen zijn als Facebook animated gifs zou gaan ondersteunen. Met Hyves is er een hele community weggevaagd van mensen die zelf aangeven dat Hyves onvervangbaar is, juist vanwege de glitterplaatjes.

Een leuk recent item van Man bijt Hond hierover: http://www.youtube.com/watch?v=5pVhH3d74n4

Ja bizar, maar wel waar. Ik heb er zelf natuurlijk ook een andere mening over. ;)
Dat gaat vooral over glitterplaatjes die je in je profiel kunt gebruiken, tenzij ik het gemist hebt kun je je facebook bij lange na niet zo customizen als Hyves en da's some maar goed ook.

Webdesign is niet voor iedereen weggelegd, ik heb mijn hyves at some point maar ingesteld om de default skin te tonen, zo gek werd ik van die balkjes en muziekjes -_-'
Ik sta nog steeds op de wachtlijst voor het nieuwe design. Hoe lang moet je ongeveer wachten?
Stel als taal us-en in dan heb je normaal direct de nieuwe layout.
De English US taal heeft alleen invloeid op de graph search, het nieuwe layout ontvang je niet zodra je je taal op US zet (en op de wachtlijst staat uiteraard) althans dit was bij mij en vele andere niet het geval.

Het nieuwe layout is/was op geen enkele wijze opt-in afgezien van een wachtlijst die na mijn inzien weinig voorrang gaf ten aanzien van de test-doelgroep die facebook voor ogen had.

[Reactie gewijzigd door IMarks op 11 december 2013 12:43]

Die staat al verschillende jaren op US-EN. De search balk is inderdaad nieuw design vergeleken met de NL versie
Vrij lang, aangezien ze hier niet meer mee door gaan.
Daalt het gebruik onder de gebruikers met de nieuwe layout dan nog sneller dan het gebruik van Facebook in het algemeen?
Ik ben blij dat ze proberen memes omlaag te drukken, voor memes moet je maar oop 9gag ofzo zijn, en daarbij komt ook nog dat de plaatjes die gedeeld worden vaak 'Like en WIN' acties zijn. Het is nu al een hels karwei om deze 'troep' uit je nieuwsoverzicht gefilterd te krijgen. Hopen dat dit dan binnenkort opgelost is.
Daalt het gebruik onder de gebruikers met de nieuwe layout dan nog sneller dan het gebruik van Facebook in het algemeen?
Ik ben blij dat ze proberen memes omlaag te drukken, voor memes moet je maar oop 9gag ofzo zijn, en daarbij komt ook nog dat de plaatjes die gedeeld worden vaak 'Like en WIN' acties zijn. Het is nu al een hels karwei om deze 'troep' uit je nieuwsoverzicht gefilterd te krijgen. Hopen dat dit dan binnenkort opgelost is.
Zouden de Meme's random geplaatst worden, dan snap ik jouw statement.
Alleen worden de meeste geplaatst door "vrienden" en zie ik niet in waarom FB die zou moeten verplaatsen.

Ik zou graag de update's rangschikken in een volgorde die ik wil bepalen, één groep vrienden eerder dan de rest ( ongeacht WAT ze plaatsen ) ik wil de meme's best zien die mijn maatje plaatst, maar die van de tuinstoelenboer juist niet.

Het laatste jaar is FB zo'n onoverzichtelijke zooi geworden, door de 'halve' vrienden die maar raak posten.
Ik heb meer dan de halft van die lijst al gekortwiekt door geen update's op MIJN tijdlijn te krijgen, maar toch mis je dan soms "dat" ene bericht ;)
Geef mij maar 3 of 4 categorieën dan, waar ik mensen in kan plaatsen, zodat ik daar kan filteren
Ik gebruik die nieuwe lay-out nu al een paar maand en ben er eigenlijk zeer tevreden over.
De eerste lay-out aanpassing die ik echt goed vond en nu gaan ze hem niet doorvoeren naar andere gebruikers |:(
Juist, vooral ivm de eerdere update dit jaar, waarbij we opeens allemaal gradients in de maag kregen gesplitst. Vooral leuk bij de cover foto... :(

http://socialfresh.com/facebook-black-gradients-on-photos/
Facebook checken om nieuws te lezen, dat gaat hem dus niet worden facebook! Heel apart dit doel.

Op Facebook ben ik bevriend met mensen die ik ken. Nogal een verschil met bv Twitter en Google+, waar ik mensen volg die ik interresant vind.

Facebook overschat daarmee de waarde van posts op FB. Veel ia onzin, gein en fotootjes etc.