Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 206 reacties

Samsung heeft toegegeven dat de software die het maakt 'niet zo goed' is als de hardware. Daarom werkt momenteel de helft van de afdeling research and development aan het verbeteren van de software voor onder meer Galaxy-smartphones en -tablets.

Samsung logo (45 pix)In welke opzichten Samsungs software tekortschiet, liet Samsung in het midden. Maar het maken van software is 'erg moeilijk', zei een van de topmensen van Samsung tijdens de presentatiedag voor analisten, waar zakenkrant The Wall Street Journal verslag van deed. Mede daarom zal in de toekomst meer dan de helft van het r&d-personeel aan software gewijd worden. "We zitten wel in de software-business, maar we zijn er niet zo goed in als in hardware."

Dat Samsung investeert in software, is niet voor niets. "Ontwikkeling van technologie in de hele industrie verplaatst zich van hardware naar software", aldus een van de Samsung-topmensen. Daarom neemt Samsung meer software-experts aan en opent het r&d-centra over de hele wereld om 'regionale behoeftes te adresseren'.

Samsung heeft in de afgelopen jaren steevast veel kritiek te horen gekregen op zijn software. Het maakt een eigen skin voor zijn Android-smartphones en -tablets, TouchWiz, die een relatief zware wissel op de hardware trekt, vergeleken met de aanpassingen die andere fabrikanten maken.

De fabrikant wil met het verbeteren van de software meer bereiken dan enkel het tevreden maken van klanten; Samsung wil een 'ecosysteem van apparaten' maken die via software met elkaar communiceren. Daarmee heeft de fabrikant volgens een eigen slide de 'potentie voor een lock-in van klanten': dat de onderlinge samenhang en afhankelijkheid tussen producten en diensten zo sterk is dat de behoefte afneemt om een product van een concurrent te kopen, ook als dat mooier of beter lijkt. Dat is een strategie die door veel bedrijven wordt toegepast.

Wanneer de eerste vruchten van de toegenomen investeringen in software zullen blijken is onduidelijk. Vaak brengt Samsung in het voorjaar samen met een nieuw Galaxy S-toestel een nieuwe versie van zijn software uit, die later als update naar eerdere toestellen komt. De laatste keer dat dat gebeurde was een halfjaar geleden met de release van de Galaxy S4.

Samsung: lock-in klanten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (206)

En toch, de beste keus software-wise op telefoons: Stock Android.
Laat al die rommel en eigen apps eens achterwege en hou de boel zoals het bedoeld is.
100% mee eens
ikzelf heb niet 100% stock maar tog bijna, het enige wat niet stock is bij mn acer liquid e2 is dat er acercloud app op staat en het swype toetsenbord, draait veel vlotter dan de touchwiz die samsung meelevert
Kun je met je hand op je hart beweren dat je helemaal niets getweakt hebt? Geen andere launcher?
Ik vind stockandroid steeds beter worden maar ben nog altijd heel blij met verschillende tweaks die stock android zelf niet heeft. Niets is perfect.
Wow, knap om zoiets toe te geven.

Ik ben zeer benieuwd met wat ze gaan afkomen qua skin dan binnenkort.
Momenteel is de skin niet echt de mooiste en de toegevoede apps voelen een beetje aan als bloatware.

Nu nog iets doen aan hun goedkoop aanvoelende high end telefoons en ik vind het misschien minder erg dat HTC zou verdwijnen.

Hm, toch eig wel. Ik ben een te grote liefhebber van HTC :-). Maar toch, Samsung. Ik ben benieuwd!

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 7 november 2013 08:28]

Knap, misschien, Maar om meteen een customer lock-in plan te gaan opzetten ga ik wel 4x nadenken of ik in de toekomst nog wel een Samsung wilt hebben.

Vaak gaan vendor lock-in's proprietary dingen maken die dus geen standaarden betreft. Iets wat Samsung met Android zich groter heeft gemaakt.

Jammer Samsung, Jammer.
Die "Lock-in" zoals op die afbeelding is nou niet echt staaltje geniale marketing hoor...
Het komt er op neer dat als je een Samsung product koopt en Samsung jou vervolgens zo gek krijgt nog een product van ze aanschuift uit een andere categorie, je vervolgens heel de electronica range van ze aanschaft (omdat ze dat ook kunnen aanbieden, evt. met korting). Wat ze op internet gooien is dus dat ze binding met het merk willen creëren, zoals elke commerciële organisatie.

Wat ze in de toekomst willen is die apparaten afhankelijk van elkaar maken middels software...ik denk in de vorm van een soort Domotica? Dit plaatje dus niet zo handig is gekozen wat mij betreft.
Kortom ze wille de apple toer op: je koopt een iPod, moet vervolgens aan de itunes en je volgende audioinstallatie zal vast een iPod dock hebben. Als je vervolgens een smartphone zoekt, past de iPhone weer netjes in de dock. apple heeft door de verkoop van een iPod de consument belangrijke argumenten aangerijkt om voor andere categoriën van apparaten evengoed Apple (of Apple approved) te kopen.
Een ander apparaat zal niet passen binnen de 'gebruikerservaring' die Apple je zo graag opdringt.
En laten we ook een MacBook of iMac niet vergeten, of iTV, want dat werkt allemaal zo lekker enkel met elkaar samen.
Het punt is wel dat je ook prima andere apparaten kan gebruiken, alleen die zijn niet zo diep in het systeem gebakken en dus minder soepel. Alleen een iPhone kan prima, en heeft zelfs meer functionaliteit met Windows (Local Sync met OS X Mavericks bijv). Alleen je hele hebben en houden syncen zonder er ooit naar moeten omkijken icm met iCloud werkt het soepelste op een Mac.
De iPod veroorzaakt geen lock-in. iTunes is immers beschikbaar voor Windows en je kunt er gewoon elders verkregen MP3'tjes mee op je iPod zetten. Heb je geen in meer in je iPod dan zet je diezelfde MP3'tjes op een andere MP3 speler. Geen enkel probleem.

Pas als je de iTunes store gaat gebruiken loop je het risico op een lock-in. Sommige songs zijn DRM beveiligd en kun je niet naar MP3 exporteren (maar veel ook wel!) Het gebruik van de store is echter volkomen optioneel en heeft niet direct iets met je iPod te maken.
Maar het omgekeerde is ook waar:

Door net geen lock-in te doen, verlaag je de drempel om naar jouw dienst over te stappen...
Met andere woorden, door ervoor te zorgen dat je:
- samenwerkt met andere devices, dmv standaard protocollen
- je data uit de devices kan halen, dmv standaard fileformaten
- ...
is de drempel om jouw product te kopen lager. Een beetje een "niet tevreden, geld terug" garantie: je kan namelijk bij de volgende aanschaf gewoon iets anders kopen en zonder veel moeite migreren.

De moeilijkheid is dan natuurlijk dat je ook best een _beter_ product moet hebben.
Vendor lock-in is dus eigenlijk gewoon zelfbehoud bij inferieure producten.
Als iedereen aan lock-in doet behalve jij, dan gaat dat niet meer op helaas...
Die lock-in is feitelijk een vorm van koppelverkoop. En dat is iets dat op het randje is van wat nog legaal is. Zie bijvoorbeeld "koppelverkoop" op wikipedia.

Het zou zomaar kunnen dat bijvoorbeeld de EU dit soort praktijken nog sterker aan banden gaat leggen.
Nee in feiten is dat niet. Een lock-in zoals dit gaat een klant nog altijd zelf aan, je kan ook voor een andere fabrikant kiezen (er zijn zat producenten van wasmachines, telefoones, koelkasten etc.) en de concurrenten worden niet belemmerd in het mededingen. Ze bieden gewoon een totaalpakket aan en daar doen ze niemand kwaad mee. Scheermesjes fabrikanten worden toch ook niet aangeklaagd omdat alleen mesjes van hun merk op hun scheerapparaat passen?

Zaken die de EU aan banden legt zijn "koppelverkopen" door monopolisten, zoals Microsoft met Internet Explorer deed. Hierbij had de concurrentie vrijwel geen kans om mee te dingen in de browser-markt. Dit schade de consument in een dusdanige manier dat er minder keuze in browsers ontstond.
Want jij denkt dat andere bedrijven dit niet op hun agenda hebben staan? Google, Microsoft, Apple, allemaal willen ze je in hun ecosysteem locken.
Elk commercieel bedrijf heeft als plan een vendor lock-in.

Niemand heeft als doelstelling dat ze jou 1 ding verkopen en dat je de rest maar bij de concurrent gaat halen, iedereen heeft als doelstelling dat je zoveel mogelijk bij hun koopt.
Vendor lock-in hoeft niet persé slecht te zijn als je er bewust voor kiest. Zo heeft mijn Android lock-in voor mij het voordeel dat ik alle Android telefoontjes die door mijn handen gaan kan voorzien van dezelfde software. Er ontstaat natuurlijk wel een nadeel als ik naar een ander wil overstappen.

Voor Samsung gaat het waarschijnlijk om synergie tussen hun apparaten (domotica achtige zaken zoals hierboven genoemd), waarbij er, waar mogelijk, een push zal zijn richting chat, muziekdiensten, gamediensten, etc. voor terugkerende inkomsten. Ook dit hoeft overigens niet slecht te zijn, zo lang deze producten goed kunnen concurreren. En daarmee zijn we weer bij goede software beland :)
Ze mogen wat skin betreft toch wel een beetje bij Sony afkijken als je 't mij vraagt. Ik vind de skins van Sony de prettigste (alhoewel ik de nieuwe 'tile'Sense van HTC nog niet in handen heb gehad).

Bij me eerste Galaxy S vond ik TouchWiz toch best prettig, nu (kijkend naar de S4 en Note 3) lijkt het nog veel op het 'oude', ondanks de vele (handige!) toevoegingen. :') Deed bij mij een beetje aanvoelen als de iOs sinds de iPhone 3G t/m iOs 6 (ofzoiets?)... qua uiterlijk was dat ook niet veel veranderd.
Nu vind ik qua uiterlijk dat alle bedrijven het niet heel bijzonder goed doen. Sommige zullen zonder meer prettiger werken dan andere, maar als je kijkt wat de mogelijkheden zijn van Android om er echt iets unieks van te maken, dan zijn de resultaten toch best wel teleurstellen.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar Windows Phone launchers, dan kan je duidelijk zien dat Android de mogelijkheid geeft om een echt compleet ander design te gebruiken, dus daarom vind ik het ook jammer dat 1 van de bedrijven niet een echt compleet nieuw design maken, dat zou de concurrentie van Android toestellen veel groter en interessanter maken.
Zit je weer met een Windows Phone imitatie te kijken, nee dankje ;)

Het is natuurlijk altijd een balans vinden ztussen wat gebruikers gewend zijn en wat je zelf kan bedenken, en het eerste zal toch vaak een veilige zone zijn terwijl de eigen UI fratsen mensen misschine weg jaagt.
Gaat niet over of je het design wel of niet mooi vindt, gaat erom dat Android genoeg mogelijkheden geeft om een compleet anders design and interface te gebruiken, en dat laat zo'n WP launcher duidelijk zien.
Nu lijkt het meer op stock Android met een vleugje Samsung, Sony, LG enz, terwijl ik toch denk dat veel mensen hopen op nieuwe designs en dan kan de consument zelf bepalen welk design ze aantrekkelijk vinden.
Sony doet het inderdaad het beste als het om de software gaat. Alles van Sony is te vinden op GitHub en ze luisteren en doen ook iets met het commentaar wat ze krijgen van developers. Daar kan Samsung nog een heleboel van leren. Ze spelen vieze spelletjes als het gaat om garantie en hebben kwalitatief (samen met HTC) afgrijselijke code. Niemand kan er iets mee, zie bijvoorbeeld: http://www.slashgear.com/...sung-galaxy-s-4-19274587/

- edit: spelfout -

[Reactie gewijzigd door WizX op 7 november 2013 11:22]

Zou mooi zijn als Samsung de mogelijkheid biedt om te kunnen kiezen tussen Touchwiz en een gewone stock android skin. Daar zou ik en vast veel anderen wel baat bij hebben.
Bij de HTC One en Samsung S4 had je de mogelijkheid om de stock android versie te kopen.
Dit vind jij knap? Ik vind hier helemaal niets knap aan, buiten het feit dat heel veel mensen kritiek hebben geuit op de software, zegt Samsung hier ook niet "Onze software is slecht ontwikkelt", nee ze zeggen "het is niet zo goed als onze hardware", dit is nogal logisch want iets moet altijd het beste zijn.

Tevens vind ik dat hardware verhaal ook niet zo sterk meer sinds ze hoofdzakelijk Qualcomms zijn gaan gebruiken.
Nou, gezien de enorme kritieken die Samsung krijgt op TouchWiz konden ze ook niet anders, ben echter blij dat ze het zelf ook inzien en hoop dat de nieuwe vesies van TouchWiz inderdaad minder zwaar voor een device gaan zijn.

I.p.v. More is Better naar Less is Faster.... ;)
Ze hanteren meer een policy: More sells more...till it sells less.
Het is een kwestie van sales tactiek.
Het is overigens niet zo dat less altijd faster is. Ik ervaar Apex-launcher sneller dan stock android 4.2.1 en daar zit wel degelijk meer functionaliteit in.
Volgens mij kan het nog wel meer rede hebben.

Android 2.X was gewoon stock slecht. En juist door Touchwizz en sense(HTC) was het redelijk goed bruikbaar. Sindsdien heeft android (met 4.x) grote stappen gemaakt en is het niet echt meer nodig. Echt slecht is hij overigens ook niet.

Daarnaast is de hardware superieur van samsung aan alle telefoons. Alleen qua snelheid komt dat er niet altijd goed uit. Gewoon meer optimaliseren en je kan daar veel gevoelsmatige winst halen natuurlijk.
Waarom is de hardware superieur dan? Ik denk dat die opmerking puur op eigen smaak is gemaakt en zeker niet op feiten. Bouwkwaliteit is naar mijn ervaring niet altijd even best bijvoorbeeld.
Bouwkwaliteit heeft in mijn ogen niks te maken met hardware. Als je puur naar de individuele componenten kijkt stoppen ze bv in de S4 het snelste van het snelste wat er toen was.

Bouwkwaliteit is integratie en hoort ook wel bij de hardware. Mogelijk hangt overigens veel af van wat ze maken en waar het vandaan komt. Om Samsung als één geheel te beschouwen is namelijk echte onzin.

Het zijn gewoon erg veel losse bedrijven onder één naam. Zo kan de bouwkwaliteit van product A super zijn, maar dat van product B nergens op slaan.

Ik bedoel ze maken alls van auto's tot telefoons tot huishoudelijke appartuur en witgoed.
Nee klopt maar die is bij geen enkel merk altijd in orde. heb bij HTC ook al 2 keer een toestel gehad, desire hd en de one x die vol gebreken zaten. De iphone heeft ook flink wat te verduren gehad met de slordige bouwfouten. en die 10 talle nokias die ik heb gehad was ook altijd wel iets mee... ik heb werkelijk nog nooit een toestel in mijn handen gehad waarvan ik dacht. ja dit is superieure bouwkwaliteit... tegenwoordig draait alles om massa productie.
Ze kunnen idd bijna niet anders, maar vaak zijn de grote bedrijven dan alsnog te arrogant om hun fouten toe te geven (zou Apple of MS dit niet zo snel zien doen, Google misschien?). Pluspunten voor Samsung in dit geval, ik heb dit keer de Note 3 nog laten schieten vanwege mijn vorige touchwiz ervaringen. :)
Microsoft heeft anders ook al regelmatig in het openbaar toegegeven dat hun windows mobile 6 platform een mislukking was
Achteraf hebben ze dat toegegeven ja, toen ze de stekker uit de ontwikkeling getrokken hadden.
Samsung geeft nu toe dat een applicatie die nog volop in ontwikkeling is niet zo goed is als ze zouden willen.
Vind ik toch prijzenswaardig.
Nu hopen dat ze er echt iets aan doen.
Touchwiz is misschien zwaar... maar om nou te zeggen dat mijn note 2 moeizaam loopt... Wat mij persoonlijk het meeste stoort is, dat samsung ,de meest simpele dingen niet inziet, of niet over nadenkt. Neem de instellingen, sms en email. door de zwarte achtergrond zijn deze schermen niet af te lezen in direct zon licht. witte achtergrond met zwarte letters oogt moderner en is functioneler. En met een paar kleine wijzigingen aan de UI ziet het hele OS er opeens verfrissend modern uit. Dit is echt niet "moeilijk".

Ik ben eigenlijk een beetje uitgekeken op die windows 3.11 interface die ze nu gebruiken.

Nog een nadeel vind ik dat mijn note 2 een monsterlijk groot scherm heeft, maar als je de note 2 en de s3 met elkaar vergelijkt er exact evenveel oppast zelfde hoeveelheid iconen in een rij en noem het maar op... in mijn ogen sla je dan behoorlijk de plank mis als je een groot scherm op de markt brengt. hier moet juist meer op passen zodat je ook echt voordeel hebt. theoretisch gezien kun je dan net zo goed de s3 kopen. De reden dat ik uiteindelijk voor de note2 ben gegaan is de pen en de gigantische accu. Waar ik van overtuigd ben dat als ze er de stock android op zetten ipv touchwiz ze nog wel enkele uren zwaar gebruik meer uit het toestel kunnen persen.
Alleen hebben de amoled schermen die ze meestal gebruiken baat bij een zwarte achtergrond om energie te besparen. Ondanks dat er dus wat haken en ogen aan de donkere interface zitten is er wel degelijk over nagedacht.
Dit ben ik wel met je eens. maar het uurtje minder accu weegt in mijn ogen niet af tegen de negatieve gebruiksvriendelijkheid en de looks van het os
Witte achtergrond op een AMOLED gebruikt meer energie dan een IPS LCD met witte achtergrond.

Apple heeft strategisch gezien een slimme zet gedaan door iOS 7 kleurvol en heel licht te maken (veel wit achtergrond).
Samsung kan niet hetzelfde doen zonder behoorlijk veel accuduur in te leveren. Of Samsung het AMOLED scherm vervangen met een LCD, wat natuurlijk ook niet zo slim is na al die hoge investeringen.
De moderne andoirds kunnen de camera als lichtsensor gebruiken, dus technisch zou het mogelijk moeten zijn te switchen tussen lichte en donkere achtergrond afhankelijk van de hoeveelheid licht
Achteraf hebben ze dat toegegeven ja, toen ze de stekker uit de ontwikkeling getrokken hadden.
Samsung geeft nu toe dat een applicatie die nog volop in ontwikkeling is niet zo goed is als ze zouden willen.
Vind ik toch prijzenswaardig.
Nu hopen dat ze er echt iets aan doen.
Totaal niet mee eens, MS reageert juist vrij snel, MS heeft jaren geleden al veel kritiek gehad en is toen al andere weg ingeslagen. Bijv. op Win8 kritiek reageerde ze snel op, Samsung laat helemaal niks van zich horen en doet er maanden over om update door te voeren en dan zit die vol met bugs en dan hoor je niks meer van Samsung, wellicht word het nooit meer opgelost. (Edit: Heb het over Galaxy S advance die ik vorig jaar heb gekocht voor 389 euro, net iets lager dan wat de Nexus 5 moet gaat kosten, geen budget toestel dus)

Dat is toch echt heel anders dan bij MS, die toch echt wel snel reageert en veel al ook fouten toegeeft en er iets aan wilt doen. Bugs worden ook altijd op gereageerd. ingeslagen.

Of Xbox one kritiek, is al op gereageerd en aangepast voordat apparaat überhaupt in de winkels ligt. MS luistert dus wel degelijk en geeft ook fouten toe en veranderd ze dan ook, soms niet helemaal zoals we zouden willen maar er word wel degelijk wat meegedaan.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 7 november 2013 15:02]

MS reageert juist vrij snel. MS heeft jaren geleden al veel kritiek gehad en is toen al andere weg ingeslagen. Bijv. op Win8 kritiek reageerde ze snel op
Het nadeel is dat de kritiek op Win8 helemaal nergens voor nodig was. Ze hadden bij voorbaat de keuze moeten laten tussen 'iets nieuws' en 'het oude vertrouwde in een nieuw jasje'. Dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest en W8 mogelijk nu al marktleider.

MS heeft blijkbaar niet erg veel geleerd van de voorgaande flaters (W98, ME, Vista), waar ook alles mooier, beter en sneller zou zijn.

En onlangs pas heeft Steve Ballmer semi-officiëel toegegeven dat Vista een ramp was. 6 jaar na dato vindt ik persoonlijk niet erg snel ;)
En vergeet niet, Bill Gates himself probeerde bij de presentatie van W98 een BSOD nog goed te praten als een 'feature'... Valt vast nog wel op YouTube terug te vinden.
Of Xbox one kritiek, is al op gereageerd en aangepast voordat apparaat überhaupt in de winkels ligt.
Ze zullen wel moeten want de PS4 streeft ze op vrijwel alle vlakken voorbij. Willen ze überhaupt een afzetmarkt voor de XBOX One hebben dan moeten ze het publiek wel tevreden houden.

Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik W7 met plezier. Gezien de grote diversiteit aan hardware die moet worden ondersteunt draait het ook, op een enkele versie na, prima en de support is inderdaad vrij goed op orde.
Maar de mensen die het qua bedrijfsvoering voor het zeggen hebben hebben de laatste tijd (W8, X-One) gewoon geen slimme keuzes gemaakt.
Wanneer hebben ze dat gedaan dan? Ik kan het niet zo snel terugvinden.

Ik ben het er ook niet mee eens. Behalve de features en beveiligde email-protocollen die een groot voordeel waren van het systeem, was het alleen kwa GUI minder goed als Android en iOS. Echter, met een degelijke skin zoals HTC destijuds deed met de HD2, zag het er allemaal prima uit en werkte het snel en vloeiend.

Dat het systeem door de tijd voorbijgestreeft werd, tsja. Dat gebeurt op een gegeven moment overal mee. Maar in de basis was het niet verkeerd. Dat bewees WP7 ook, dat gewoon op dezelde CE-basis werkte.

Wat Samsung betreft, tsja, er is een negatief idee gaande over TouchWiz dat te bloated is, en teveel dingen doet die al standaard in Android zitten, of gebruikers graag eigen aparte apps voor gebruiken. Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom men zich als telefoonfabrikant geroepen voelt om juist op dit punt iets toe te voegen en die moeite te doen. HTC maakte die fout eerder ook al.

Wanneer Samsung iets exclusiefs wil toevoegen, moeten ze behalve het uiterlijk, het eerder zoeken in een wisselwerking met andere Samsung producten, en misschien wat concrete nuttige zaken als een eigen navigatiedienst, en overige diensten die ze evt. in samenwerking met andere bestaande diensten van andere partijen, aanbieden.

Overigens zou het natuurlijk ook kunnen dat die 'dubbele apps' aangehouden worden zodat ze meteen overgezet kunnen worden op Tizen wanneer de tijd komt dat dat klaar is voor markt-introductie. Met het sluiten van de Androidomgeving kan ik het me voorstellen dat voor iemand als Samsung, dat systeem ook minder interessant wordt. Al denk ik dat Google tegen Samsung wel wat voorzichtiger zal zijn als het gaat om het verplichten van bepaalde normen. Het is immers maar zeer de vraag of de overige merken in staat zijn ook maar deels in het gat van Samsung te springen wanneer ze inderdaad van Android af stappen.
Als samsung echt weg gaat van android, of anders gezegt de google producten niet meer bundled maar we moeten samsung gebruiken, komt er bij mij en vele rondom mij heen geen samsung meer in..

Ik gebruik niks van die "google cloned" samsung dingen (calender, app store, backup, email client). Ik ben daar gewoon niet geïnteresseerd in, ik heb al die dingen bij google staan, dus ik hoef die samsung dingen niet.

Ik snap wel dat Samsung nu graag dat zo wilt, zodat ze niet zo afhankelijk zijn van Google, maar ik zie het gewoon niet snel gebeuren.
Ja echt 100% mee eens. Ik wil ook al die troep van samsung niet. De kalender die op mijn note 2 zit als je daar iets aan toevoegt wordt het automatisch opgeslagen onder samsung account. en niet op je google account. als je je samsung account verwijderd blijft ie zeiken dat je een account moet aanmaken. ook als je dit niet doet en je instelt dat de kalender op je google account moet schrijven dan nog werkt dit maar tot je je note 2 reboot. daarna krijg je weer de melding dat je niet kunt synchroniseren met je samsung account en slaat simpel weg de taak op in je telefoon maar niet op je google account.

Hierdoor kun je nooit een agenda bijhouden die synced met je google account. tenzij je het steeds handmatig instelt en dit dus niet vergeet.

Samsung duwt hun services te veel door de strot van de consument, die zich er alleen maar meer aan kapot ergeren. Ik heb nu dus een de google kalender geinstalleerd met widget en dit werkt echt perfect. vele malen beter dan die troep van samsung.

Verder ben ik het niet eens met wat Kenju zegt. iedere fabrikant komt tegenwoordig met hun eigen navigatie, hun eigen chat programma en weet ik het allemaal. Wat ze met zijn allen even vergeten is dat er tegenwoordig voortaan zoveel platformen zijn dat de mart versplinterd raakt. Ik installeer chaton en ben in mijn vrienden groep de enige. waarom zou ik het dan willen? ik wil een app waar ik iedereen op kan bereiken... niet 20 chatservices waarbij ik zelf moet onthouden welke vriend welke dienst gebruikt.

Met de navigatie precies zo. google heeft een prima navigatie met gratis real time verkeersinformatie en dagelijkse updates van kaarten. waarom zou samsung ook nog eens hun eigen navigatie software moeten gaan maken... wat is het nut?

En dan lees ik in het artikel dat samsung alles meer met elkaar wil verbinden zodat mensen altijd samsung willen... ik lees meer dat wanneer je straks een note 4 of 5 koopt je gebonden bent aan samsung omdat je dan helemaal niets meer kan syncen als je niet alles van samsung hebt. Dit werkt gewoon niet. Het zou in mijn ogen veel beter zijn als alle fabrikanten samen zouden werken aan een grote cloud die alles met elkaar verbind zodat welk merk je ook kiest je altijd verzekerd bent dat ook alles werkt.

Zulke dingen roepen als wat samsung nu doet kan maar op 1 manier werken... en dat is dat iedereen in de hele wereld over moet op samsung zodat je alle services kan laten werken.

Ik vraag me af wat samsung denkt...bijvoorbeeld met die kalender op de note 2. Je kunt geen moer met die kalender als je alles op slaat op je samsung account. outlook werkt er niet mee, als je een tablet hebt van een ander merk heb je er ook niets meer aan. en als je over 2 jaar over stapt op een ander merk ben je alle data die je had kwijt. omdat je het niet kan syncen. Die Koreanen dachten slim te zijn om zo mensen te pushen om consumenten afhankelijk te laten worden van hun software. Maar gelukkig trapt niemand daar in.

Dit zelfde kun je natuurlijk ook van google zeggen. je bent voortaan voor alles afhankelijk van google... voordeel is echter wel dat je die services op alle devices kunt terug halen en zelfs op je desktop.

[Reactie gewijzigd door sygys op 7 november 2013 14:32]

Ik had het alleen over een eigen navigatie he. En dan puur als voorbeeld waarmee ze een selling point hebben. Google Maps is leuk, maar wel afhankelijk van data. Verder gebruik ik zelf het liefst gewoon een echte navigatie app.

Verder Google met een eigen OS komt, is dat Tizen, en daarvoor zullen bepaalde apps toch echt moeten bestaan. Niemand zegt dat met die apps geen Google accounts ondersteund zou moeten oudersteunen oid.
MS heeft al vaker toegegeven dat ze fouten gemaakt hadden. Neem Vista bijvoorbeeld (Bill Gates maakte publiekelijk excuses hiervoor) of hun fout niet op de mobiele markt in te haken wanneer het nog ' makkelijk' was om mee te spelen.

Van Apple of Google weet ik het zo net niet. Daarvoor ga ik even het internet afstruinen of ze dat ooit hebben gedaan.
Van Apple Maps hadden ze dat dus al gedaan met een publieke verontschuldiging.

Apple had ook toegegeven dat mobileme niet hun beste zet was.

En de recente iWorks update zorgde voor kritiek, waardoor Apple nu heeft toegezegd om binnen 6 maanden de verdwenen features te herintroduceren.

Dus antwoord is ja.
Kijk eens, ook dus. Daarmee is het geen waar ik op reageerde dus redelijk invalid.
Ze kunnen idd bijna niet anders, maar vaak zijn de grote bedrijven dan alsnog te arrogant om hun fouten toe te geven (zou Apple of MS dit niet zo snel zien doen, Google misschien?).
Excuses voor het wegdonderen van het start menu hebben we anders nog niet gezien.
Nee in plaats daarvan is het geherintroduceerd. Dat het nu full-screen is zul je aan moeten wennen maar de startknop en het bijbehorende menu wat opent zit gewoon in 8.1.
Bullshit. Het is net Media Center, alleen nu MOET je het gebruiken. Het is een gedrocht en ik kan er niet mee werken.
wat deed je daar? snelkoppelingen openen? heel de "metro" interface is een grote snelkoppeling. voor de rest heb je het start menu niet nodig.

Ik vind wel dat het afsluiten van de pc wat omslachtig is geworden.

[Reactie gewijzigd door sygys op 7 november 2013 14:40]

start -> "progra" -> geen "add/remove programs".
En waarom werkt dat in win7 wel?...

Die shit werkt gewoon bagger, en het vreet resources bij het leven. Daarnaast rukt het je uit je flow.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 8 november 2013 12:46]

Start menu kwam toch terug in 8.1? Ik heb daar geen idee van verder dan wat ik op internet zie, gebruik geen W8.
Nee, het start menu is nog steeds weg. Ze hebben linksonderin een plaatje toegevoegd wat de Metro crap opent als je erop klikt. Ik voelde me behoorlijk besodemieterd toen ik dat zag. Microsoft heeft complete lak aan gebruikers die het start menu willen.
Apple doet dit wel. Kijk naar Apple maps waar men de verantwoordelijke op straat hebben gezet en zelfs een publieke verontschuldiging volgde door de CEO. Vervolgens werd deze persoon meerder malen indirect uitgelachen tijdens de keynotes. Ook Steve Jobs deed dit al toen het een maand na de aankondig van de eerste iPhone de prijs liet zakken heeft die zich openlijk verontschuldigt tegenover de klanten.

Samsung aapt gewoon wederom Apple na en de sammyschapen trappen er weer volledig in maar het komt er dus wel op neer dat Samsung nu ook zegt wat elke Apple fanboy al zegt over Samsung "het is gewoon een slechte kopie" ;)

[Reactie gewijzigd door olapola op 7 november 2013 14:38]

Mooi voorbeeld dat apple dit ook goed, zie maar naar de lancering van Maps. Daar heeft Apple ook openlijk toegegeven dat het niet goed was. en dit pas na enkele weken.
Hoe lang bestaat die touchwiz al?
Dat is een leuke: de eerste reactie van apple was daarbij dat Apple Maps leert van de gebruikers, dus hoe meer gebruikers het gebruiken hoe beter het wordt. Pas later toen niemand dat antwoord accepteerde hebben ze toegegeven dat Maps niet zo goed was als wat ze zeiden.

Een andere van apple is het antenne probleem bij de iphone 4. Je moest daarbij je telefoon op een andere manier vasthouden om beter bereik te krijgen. Een leuk argument voor een high-end telefoon. Toen iedereen daarover klaagde hebben ze 2 maanden gratis hoesjes gegeven bij de telefoon om het antenne probleem op te lossen.

Het accu probleem van apple waarbij accu's spontaan in brand vliegen. Degene die het hebben gehad kregen een brief wat ze moesten tekenen, daardoor kregen ze een nieuwe telefoon of een vergoedding in ruil voor het verzwijgen van wat er is gebeurd. Natuurlijk houd dit ook geen stand als iemand met die brief naar de pers gaat.

Kortom apple komt telkens eerst met een smoes en als niemand dat slikt dan geven ze hun fouten pas toe. Dat is hetzelfde als Samsung in dit bericht zegt: De software is goed, de gebruiker dient er alleen aan te wennen.

Gelukkig is dat laatste niet gedaan (of ik heb het gemist) en hebben ze direct toegegeven wat het "probleem" is.
ze kunnen er iemand de schuld voor geven... apple is nog steeds zelf verantwoordelijk voor het uitbrengen van die software... niet alleen die ene persoon.

Maar dit is geen apple discussie
Heeft Apple al toegegeven. En de verantwoordelijke persoon is officieel afgemaakt. Die is in ieder geval from the face of the internet verdwenen.
afaik hebben ze nog dezelfde CEO, so I beg to differ....
En hoe is de Iphone 4 zo kunnen beetpakken dat er geen signaal meer is, geen fout?

En de Apple muis? Die werd door Jobs zelf aangeprezen als "de beste muis ooit gemaakt", terwijl hij eigenlijk verschrikkelijk slecht was.
is dat niet met alles wat jobs heeft aangeprezen ;)
Productieproblemen heeft ieder bedrijf. In mijn HTC one zaten kieren en de Note 3 voelde alsof hij ieder moment kon breken en bladderde snel de rand al van af.

De apple maps werken nu perfect, google maps was in het begin ook niet geweldig. Apple is niet overpriced, je betaald voor het uiterlijk en het gebruiksgemak, en dat is veel mensen wat waard.

Ik heb nu mijn eerste iPhone en ik vind het een verademing dat er niet standaard heel veel rommel op staat. Daarnaast ben ik nog steeds groot HTC fan en zal ik weer terug gaan naar Android als ze weer iets moois dat me imponeert uitbrengen. O+
Inderdaad. ik vond de software al lang best wel ruk maar nu geven ze het teminste toe en is er hoop.
dat betekend dat er in iedergeval na een hoop ontkenning toch geluisterd word naar de consument.
kan ze geen groter gelijk geven

god was is samsung kies BRAK zeg galaxy s3 connecten maar niet
en wat blijkt software is gewoon BRAK!
Erg simpel denk, geen software meer ontwikkelen? Gewoon stock Android op alle toestellen! Iedereen blij denk? Sneller updates, geen trage touchwiz meer!
Nope, ik ben erg blij met die Touchwiz interface.
Ik vind het niet lekker werken, ooit de s1 gehad. Was erg blij toen ik Galaxy nexus kreeg! Voelde stuk sneller aan en vond het zelf stuk lekkerder werken. Maar dat is mijn mening
De verkoopcijfers tonen aan dat verreweg de meerderheid het niet met jouw mening eens is.
Denk je serieus dat die massa goed heeft nagedacht over hoe de Samsung modellen zich verhouden t.o.v. de Nexus modellen?
Het antwoord is nee. Ik word bijna dagelijks met klanten geconfronteerd die enkel en alleen kiezen voor Samsung "omdat heel veel mensen die hebben, dus dat zal dan wel goed zijn" of "omdat ik overal Samsung zie".
Het gigantische marketingbudget van Samsung lijkt me daar vooral de grootste oorzaak van te zijn.

Verkoopcijfers hangen ook grotendeels samen met marketing. Veel consumenten zijn jammer genoeg nog steeds amoeben als het aankomt op eigen vermogen om te denken en te redeneren...
Alles is marketing. Of dacht je dat coca cola werkelijk zon fantastisch drankje maakt? De vraag of ze wel of niet nadenken is niet relevant. Het feit wil dat de consument uiteindelijk besluit om geld te trekken voor een Samsung telefoon incluis TW.
Ik word bijna dagelijks met klanten geconfronteerd die enkel en alleen kiezen voor Samsung "omdat heel veel mensen die hebben, dus dat zal dan wel goed zijn" of "omdat ik overal Samsung zie".
Dus hoe zit het dan met de isheep? Die deden toch iedereen na? Zo aan jouw commentaar te lezen zijn de echte iSheep samsung gebruikers.....
Uiteraard zal het de meesten een worst zijn of er een FHD-scherm op een smartphone zit. Wat pleit voor de Samsung gebruiker is dat ze naar prijs/prestatie kijken. In jip en yanneke taal: kan ik met een foon van ¤150,00 net zo goed whatsappen als met eentje van ¤900,00. In dat opzicht heb je geen gelijk.
Je argument is niet valide. Samsung koper zeggen volgens de persoon die ik aanhaal "omdat heel veel mensen die hebben, dus dat zal dan wel goed zijn" of "omdat ik overal Samsung zie" en niet dat ze "naar prijs/prestatie kijken". In dat opzicht heb ik zeker gelijk. Maar het is meer een verweer tegen de apple haters, het maakt mij persoonlijk niets uit.
"omdat heel veel mensen die hebben, dus dat zal dan wel goed zijn"
Dat gaat inderdaad op voor iSheep, 1 modelletje maakt het overzichtelijk om te kiezen en onder het mom 'duur is goed' rennen de iSheep naar de winkels.
Dit geldt niet voor Samsung. Door het enorme aanbod werkt dat eerder tegen ze dan voor ze.
Er zijn genoeg goedkope telefoons te koop. Toch verkoopt Samsung meer dan wie ook in elk segment. De vraag is: hoe komt dat. In mijn beleving niet omdat ze "de markt overspoelen" zoals werd gesuggereerd maar omdat ze in elk segment het juiste product leveren, goed en goedkoop. Het spreekt in elk segment iig de koper aan waarbij de individuele reden niet echt relevant is (wel interessant maar niet relevant) want iedereen heeft zo zijn eigen reden. In elk segment is voldoende concurrentie.
De verkoopcijfers geven aan dat Samsung de markt overspoeld met reclame en goedkope toestellen die ze overal dumpen. Ze zijn met een hoop low-end toestellen de goedkoopste waardoor ze veel verkocht worden
Jij schetst een compleet vertekend beeld. Loop eens een telecomshop binnen voor de gein. Het beeld is daar heel anders dan dat jij schetst. De HTC's, Sony's, Samsungs en Apple''s liggen daar gewoon naast elkaar. Merken als Alcatel en Acer vertegenwoordigen goedkopere modellen even goed als Samsung. Er is gewoon concurrentie bij elke telefoon.

[Reactie gewijzigd door ikkuh61 op 7 november 2013 12:02]

Een schil erover heen heeft echter toch zijn pluspunten. Zo kan de fabrikant weer iets extra's bieden boven het fijne Android OS. Vooral marketing-technisch biedt dit voordelen aangezien het "verhaal" vaak doorslaggevend is hoe het nieuwe vlaggenschip in de markt wordt gezet.
Zelf ben ik erg tevreden met HTC Sense maar wellicht zal ik ooit afscheid nemen van mijn One en overstappen naar een nieuw Samsung model. Zo vind ik Touchwizz minder prettig tov Sense.
Omdat je Touchwiz minder prettig vind ga je overstappen naar Samsung?
Das Logisch :) Uit bovenstaand verhaal maak ik op dat Samsung zijn software zal verbeteren, in dat geval durf ik de gok best te nemen.
Samsung maakt zijn eigen SoCs, dus ze zullen op z'n minst de drivers daarvoor moeten schrijven, en ook dat is niet makkelijk.
dus elke fabrikant moet maar gewoon stock Android erop zetten?
Dan is de enige reden om voor een bepaald merk te kiezen het uiterlijk van de telefoon.
Ik snap tot de dag van vandaag niet waarom ze mensen de keuze geven d.m.v. een opt-in oid of je hun sausje op android wil gebruiken. Ik dacht dat het groots nieuws was toen ze de Galaxy S4 bij Google aankondigde (Heb die versie nog niet te koop gezien in NL trouwens).

Btw, Het is niet alleen de android software die zuigt. Heb zelf ook een TV van Samsung (prachtig beeld), als je iets met hun Allshare software probeert werkt het ... soms, de app hangt vaak en op alles nieuwer dan Windows 7 is het onbruikbaar.

Erg jammer. Ik snap eigenlijk niet hoe ze dan wel zulke fantastische HW kunnen maken. Ze kunnen het immers zelf niet goed testen 8)7
Dat komt door de originele gedachten achter deze sausjes. Andriod liet fabrikanten hun eigen draai eraan geven, zodat de software een 'uniek selling point' kon worden. Dat je een Samsung telefoon koopt in plaats van een HTC doordat Samsungs variant van Andriod fijner is bijvoorbeeld. Als je alle miljoenen die in Samsungs skin zijn gegaan weggeeft, geven ze hun uniek selling point weg
Maar ze geven nu toe dat ze falen. Tevens was dat in een periode dat Androids native skin echt verschrikkelijk gebruikers onvriendelijk was. (Alle pre 4.0 Android versies dus)
Terwijl het toch zo simpel is. Als iedereen stock Android zou gebruiken alle toestellen vrijwel hetzelfde zijn en de klant dus veel te gemakkelijk voor de goedkopere kan kiezen.
[..]
Btw, Het is niet alleen de android software die zuigt. Heb zelf ook een TV van Samsung (prachtig beeld), als je iets met hun Allshare software probeert werkt het ... soms, de app hangt vaak en op alles nieuwer dan Windows 7 is het onbruikbaar.
[...]
Windows 8 is als Vista vs. XP, dus zolang windows 7 nog geen serieuze opvolger heeft, lijkt me dat een non issue :+
Ik heb 5 jaar geleden een "full package" Samsung gekocht: 2 tv's (geen instapmodellen). Netwerk kleuren laser printer, koel/vries combinatie, magnetron, settopbox, gsm phone.
Op één apparaat (tv) na is alles tussen de 2 jaar 2 maanden en 2 jaar 8 maanden kapot gegaan. Één apparaat laten repareren via een coulance regeling (30% korting op reparatie).

Ik weet het: andere mensen hebben andere ervaringen. En samsung bied veel bang voor de bucks. Maar voor keuken apparatuur ben ik weer op de DE (Duitsland) merken teruggekomen.
In dat geval zou mijn rechtsbijstand het knap druk gehad hebben.
De garantie eindigt in NL niet na twee jaar maar na 1 jaar PLUS een redelijke gebruikstermijn en die heb je dus nergens mee gehaald.

30% korting, mijn god, ik zou ze hebben laten bloeden, ook voor de overlast.

Ken de wet en sta op je rechten...
Scheelt je geld.

[Reactie gewijzigd door coinoperator op 7 november 2013 09:24]

De wet is zo onduidelijk dat het vaak erg moeilijk is je gelijk te krijgen.
Doordat er geen 'redelijke levensduur' is vastgelegd vis je toch vaak achter het net.
Veel bedrijven hanteren tegenwoordig gewoon 2 jaar of 3 jaar, soms meer op bepaalde onderdelen, kom je daarboven kun je inderdaad je rechtsbijstand aanspreken maar de kans dat je wint is klein.
Daarbij, veel mensen nemen die moeite niet gezien we steeds meer in een wegwerpmaatschappij leven, dingen gaan korter mee omdat mensen toch steeds meer, beter en sneller willen.
Bedrijven spelen daar op in en gaan beknibbelen op kwaliteit.
Sorry maar de kans dat je wint is 100% plus een flinke kans op een schadevergoeding en vergoeding van de gerechtelijk en buitengerechtelijke kosten.
Rechters zijn redelijke scheutig tegenwoordig als het om "wij zijn groot en jij bent klein" zaken aankomt.

Consumentenrecht is nogal een hot issue en consumentenbond en aanverwante organisaties staan te trappelen met hun juristen om zulke wantoestanden aan te pakken....

Daarnaast, als je als consument na een afwijzing van garantie flink van je laat horen, zoveel mogelijk lawaai schopt op recentiewebsites, kassa, radar, hier en ga maar door dan piepen ze wel anders.
Niet iedereen heeft de tijd, de zin of de kennis om voldoende lawaai te maken. Voor elke 10 lawaaischoppers die een fabrikant compenseert zijn er misschien wel 1000 die het na 1 telefoontje hebben opgegeven. Voor de fabrikant blijft het dus (helaas) lucratief om terughoudend te zijn.
Ik heb redelijk vergelijkbare ervaringen. Qua features is Samsung altijd top, maar qua kwaliteit en gebruikersvriendelijkheid blijven ze naar mijn persoonlijke ervaringen toch echt achter bij veel van hun concurrenten.
vooral gebruikersvriendelijkheid... daar schieten ze nog op tekort imo...

we hebben een blueray speler gekocht met zo'n 2.1 speakerset erbij, en allemaal heel mooi hij kon zelfs bestanden uit je Windows netwerk zo openen, no problemo allemaal... ja, mocht je willen... wazige meldingen, en die userinterface is zo traag als dikke stront... we houden hem maar op AUX en zetten de xbox maar aan, die werkt tenminste wel altijd
Hetzelfde hier in 11 jaar tijd 13 producten gekocht van ze en alle 13 was wel iets mis mee het komt er bij mij dus ook niet meer in.
Helaas daarom ook geen nexus 10 voor mij...
Hhoop dat asus de volgende nexus 10 dan ook gaat maken.
Fout, Samsung biedt weinig 'bang voor de bucks', dat heb je nou eenmaal met topmerken, als je een goede telefoon voor weinig geld wil, dan ga je voor een b-merk! Mis je alleen de 'status'.
Lekker subjectief....

Ik ben absoluut geen voorstander van het bedrijf Samsung (Consumer Electronics) (heeft niks te maken met hun producten, eerder met de strategie en bedrijfsvoering), maar zeggen dat Samsung een B-merk is geeft vooral aan dat je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

De definitie van A-merk of B-merk heeft te maken met branding oftewel hoe sterk (bekend) je merk is. Dat dat vaak gepaard gaat met goede kwaliteit wil niet zeggen dat dat ook altijd het geval is. Samsung kiest ervoor om zo breed mogelijk in te zetten, maar dan kun je niet altijd dezelfde kwaliteit leveren als je topmodellen.

Je reactie is daarom bij dezen geclassificeerd als totale kolder.
Linksom of rechtsom: Samsung heeft toch echt de status van een A-merk. Helaas, want ik ben zelf ook niet kapot van het merk en hun producten.
Verschilt ook nog wel een beetje naar welke product groep je kijkt. Mijn Samsung televisie is een fantastisch apparaat. Mijn Samsung vriezer echter is sinds dag 1 al een probleem geval.
Ik kan het helaas geen A-merk noemen, ik vind de producten daarvoor echt kwalitatief te laag. En kwaliteit is ook onderdeel van de term A-merk.
Eindelijk, min of meer geven ze het zelf nu ook toe dat de TouchWiz interface veel te log en zwaar is. Android 4.3 loopt op zich zelf erg vlot, nu kan ik me voorstellen dat veel mensen extra functies boven een kale Android versie willen hebben, maar hoe Samsung dat tot op heden heeft aangepakt is naar mijn mening zeker niet de beste manier. Samsung heeft getracht zoveel mogelijk functies en designfratsen in het ontwerp te stoppen. TouchWiz is hierdoor een draak van een schil geworden. In vergelijking met HTC en Sony bijvoorbeeld veel langzamer.

Ze geven nu dus eigenlijk toe dat ze op het verkeerde spoor zaten, laten we hopen dat de toekomst een lichtere schil gaat brengen die minder zwaar is voor een telefoon om te draaien. Iets wat HTC bijvoorbeeld al heeft ingezet vanaf Sense 4 t/m nu Sense 5.x
TouchWiz is hierdoor een draak van een schil geworden. In vergelijking met HTC en Sony bijvoorbeeld veel langzamer.
En toch als je de benchmarksboosters uit zet staat Samsung nog steeds vrijwel altijd boven de hardwarematig gelijkwaardig toestellen van andere merken :)

Dus het is echt vooral de launcher waar we het over hebben en enkele Samsung Apps, maar alle andere apps zijn wel degelijk sneller op een Samsung dan een HTC/LG/Sony met dezelfde hardware...
Dat benchmarks beweren dat een Samsung-smartphone sneller is dan de concurrentie in dezelfde categorie, daar ben je vet mee als er zo veel mensen zijn die beweren dat hun Samsung-smartphone trager aanvoelt dan diezelfde concurrenten.

Vroeger was er dezelfde "benchmark madness" bij computerhardware, maar gelukkig zijn ze daarvan afgestapt omdat het eigenlijk toch nietszeggend is; het zijn enkel de gebruikservaringen die uiteindelijk van tel zijn.

[Reactie gewijzigd door IveGotARuddyGun op 7 november 2013 09:35]

Wat het wil zeggen is precies wat Samsung zegt met dit statement:
De hardware is prima in orde, op software gebied lopen ze flink achter
Mooi dat ze er zelf mee komen. Ik had 3 jaar geleden de Galaxy S1 gekocht en daarbij moest je "Kies" gebruiken als software. Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat een manager daar akkoord op heeft gegeven. Die moest haast wel op vakantie zijn geweest :).
Hear, hear. Helemaal mee eens, zo jammer hoe slordig ze daar mee zijn om gegaan. En dan hebben we het nog niet eens over de licenties die ze wellus/nietus voor een beetje fatsoenlijke support om de media af te spelen. Waardoor alles wel wordt aangeboden dat het KAN afgespeeld worden, maar het dus NIET DOET.

Ah, de frustraties... Tegenwoordig gebruik ik m'n TV meer als display i.c.m. een XBMC config :)
Snap eerlijk gezegd ook eigenlijk niet wat er mis zou zijn met de 'kale' Android. De keuze voor een Nexus variant of een een met vendor specifieke skin is bij vergelijkbare hardware denk ik snel gemaakt: de Nexus variant. M.a.w, leveranciers geven vaak bakken met geld uit aan ontwikkelaars die de beleving van het OS er eigenlijk vooral slechter op maken.
Ja inderdaad, geeft op zijn minst de optie voor kale roms voor al je telefoons, of geef altijd alle drivers vrij.

Eigenlijk zouden we het moeten afdwingen dat ze systeem maken net als bij Windows, linux, etc dat je achteraf drivers kan installeren. Dat android standaard minimale drivers heeft voor hardware om beeld te krijgen en dat je achteraf zelf drivers kan installeren. Kunnen mensen zelf hun eigen ondersteuning geven mocht fabrikant het laten afweten.

We zijn te afhankelijk van de fabrikant, dat zou anders moeten!
Valt ook moeilijk te ontkennen toch? Als je de allersnelste hardware in een toestel stopt en nog steeds last van vertragingen hebt, dan moet dat wel door de software komen. Microsoft en Apple lijken daar hun zaken toch een stuk beter op orde te hebben.

Tevens verwacht ik niet de Samsung het op softwarevlak veel beter gaat doen. Ze brengen te veel hardware uit om de software zorgvuldig te kunnen optimaliseren. Tenzij ze zich meer gaan focussen op bepaalde productlijnen en daar een bepaalde software kwaliteitsmaatstaf voor hanteren.

[Reactie gewijzigd door xzip22 op 7 november 2013 11:41]

Ja logies dat apple het beter voor elkaar heeft, hun besturingssysteem is zo ongelooflijk simpel dan kan het ook niet mis gaan.
Waarschijnlijk een hele goede tip voor Samsung: hou het eenvoudig. :)
Als je voor Samsung kiest dan wil je juist veel features
Ik denk dat Samsung de juiste weg niet zo heel lang geleden ingeslagen is, door ook een GPE (Google Play Edition) uit te brengen van de S4. Ik draai een daarop gebaseerde ROM op mijn S4 (i9505) en heb nu de look en feel van AOSP met de stabiliteit van een Samsung ROM, omdat de drivers van Samsung vandaan komen.

Ze zouden hun 'aanvullingen' voor alle ROMs beschikbaar moeten maken, niet alleen voor Touchwiz, eventueel natuurlijk wel met een build.prop controle zodat het alleen op Samsung toestellen komt te staan, en dan in de Play Store plempen, zodat iedereen zelf kan kiezen welke onderdelen hij van Samsung wil gebruiken en toe wil voegen aan zijn GPE ROM.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True