Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

IBM heeft samen met sensorfabrikant Libelium een starterkit ontwikkeld waarmee toepassingen voor 'internet of things' gebouwd kunnen worden. Ontwikkelaars kunnen sensoren ipv6 op basis van 6lowpan-technologie laten gebruiken.

De Internet of Things Starter Kit bestaat uit diverse hardware van Libeliums Waspmote-sensorplatform, waaronder vijf zogenaamde end nodes, diverse sensoren, antennes en batterijen. Voor de koppeling met een pc is een ethernetmodule aanwezig. Libelium claimt dat het zeer energiezuinige hardware bouwt die toegepast kan worden voor 'internet of things'-toepassingen. Ook gebruikt het bedrijf zes verschillende protocollen: wifi, zigbee, 802.15.4, bluetooth, nfc en 3g/gprs.

IBM heeft aanvullend op de starterkit Mote Runner uitgebracht. Deze ide is gebaseerd op Eclipse en moet het volgens IBM voor ontwikkelaars eenvoudiger maken om sensoren via het 6lowpan-protocol, ofwel ipv6 over low-power wireless personal area network, aan te sturen. Mote Runner ondersteunt onder andere C# en Java. Verder bevat de starterkit de broncode van de 6lowpan-libraries.

Naast de starterkit, die 1500 euro moet kosten, is er ook een uitgebreide Lab Kit beschikbaar. Deze biedt meer typen sensoren, onder andere om CO² en vochtigheid te meten, en zonnepanelen om de sensoren te kunnen voeden. Deze set moet 2550 euro kosten. Beide kits kunnen met tal van verschillende sensoren worden uitgebreid.Lab Kit van Libelium

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Daar is inderdaad een hele stoere collectie sensoren voor beschikbaar: http://www.libelium.com/p...mote-mote-runner-6lowpan/

Ik was niet bekend met het 6LoWPAN protocol maar ziet er interessant uit. Vooral ook omdat de nodes elkaar ondersteunen in de communicatie.
Lijkt me stevig geprijsd voor een verzameling sensoren. Weet niet hoe dit zich precies onderscheidt t.o.v. de vele sensoren + arduino achtige toepassingen die nu al te verkrijgen waren. Of mis ik nou echt de clou?
Het zijn wel veel componenten, maar toen ik de prijs zag was ik ook wel verbaasd. Hoeveel kost een ethernet shield nou? 20 dollar? Arduino ook, RF communicatie een paar euro per transceiver, je moet je behoorlijk best doen om daar boven de 1000 euro te komen. Misschien dat je duizend euro extra neertelt voor de support?

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 22 oktober 2013 15:07]

Deze hardware is vele malen complexer en krachtiger dan Arduino, ook al kun je met een Arduino veel vergelijkbare oplossingen bouwen via de verschillende shields en andere add-ons. De Libelium hardware beschikt over veel krachtigere controllers, out-of-the-box veel geavanceerdere opties voor communicatie, meer/complexere/specifiekere sensoren (denk aan chemische analyse, luchtvervuiling, overstromings detectie, beeldherkenning, geluidsherkenning, etc) en alles is veel compacter en kleiner zodat het ook daadwerkelijk in 'echte' producten geintegreerd zou kunnen worden. Het Waspmote platform is dan ook veel meer gericht op professioneel gebruik (zowel prototyping als productie) dan op een beetje hobbyen met breadboards, shields, draadjes en knopjes. Zo gebruikt San Francisco bijvoorbeeld op Waspmote gebaseerde parkeerplaats detectors gekoppeld aan een websysteem dat live data gebruikt voor bijvoorbeeld dynamische parkeertarieven etc. In theorie zou je dit ook best met een Arduino kunnen doen, maar in de praktijk is dat gewoon een veel te gammele, onpraktische en breekbare oplossing.

Kort gezegd: dit is geen speelgoed maar bedoeld voor serieus gebruik

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 22 oktober 2013 15:19]

"Deze hardware is vele malen complexer en krachtiger dan Arduino, "

LOL, onzin.

Er zit gewoon een ATMega op de boards:
Microcontroller: ATmega1281
Frequency: 14MHz
SRAM: 8KB
EEPROM: 4KB
FLASH: 128KB
Weight: 20gr
Dimensions: 73.5 x 51 x 13 mm
Temperature range: [-10║C, +65║C]
Clock: RTC (32KHz)

De controller is dus bijna hetzelfde gespecced als een arduino.
De geleverde sensoren, zelfs die van de uitgebreide kit, zijn spotgoedkoop.
Ik snap ook niet helemaal waar je het vandaan haalt dat een arduino gammeler, onpractischer of breekbaarder zou zijn dan dit spul. Volgens mij heb je het gewoon verzonnen.
De werkelijke waarde van deze kit is hooguit een paar honderd euro.
Je betaalt, denk ik, vooral voor de vertrouwde naam. Maar ik moet zeggen dat die antennes er wel profie uitzien...

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 22 oktober 2013 15:41]

Ik heb het niet alleen over deze kit, maar over het hele Waspmote platform, waarvoor hardware beschikbaar is die varieert van wat je in deze kit krijgt, tot hardware met ARM controllers waar je een complete linux distro op kunt runnen en on-board audio/video processing kunt uitvoeren. Wat betreft de 'gammelheid' van een Arduino-oplossing: heb je ooit wel eens op de Libelium site opgezocht hoe een Waspmote voor productie doeleinden er uit ziet, vergeleken met de verzameling draadjes, bordjes, knopjes en lampjes die een typische Arduino oplossing voor zelfs het meest basic probleem oplevert?

Heel het idee van dit spul is dat je hier niet alleen mee kunt hobbyen, maar dat je je prototypes uiteindelijk ook daadwerkelijk kunt realiseren als eindproduct, gebruik makend van de (nog veel duurdere) professionele Libelium hardware en ontwikkeltools en dergelijke. Arduino is puur voor hobbyisten, daar ga je geen sensor network voor serieuze professionele toepassingen mee uitrollen. Iets verder kijken dan je neus lang is voordat je gaat zitten ranten dus.
Heel het idee van dit spul is dat je hier niet alleen mee kunt hobbyen, maar dat je je prototypes uiteindelijk ook daadwerkelijk kunt realiseren als eindproduct,
En waarom zou dat met een ATMega uit een Arduino niet kunnen? Als je al wat meer weet van een Arduino, dan weet je ook dat je de bootloader gewoon kan verwijderen. De ATMega microcontrollers kan je gewoon in een professioneel bordje opnemen, een Wiznet controller en andere modules vaak ook.. Het voordeel van dit platform is dat er al iets meer voor je uitgekauwd is waardoor je niet zelf het wiel hoeft uit te vinden (vooral met betrekking tot het wireless combineren van meerdere sensoren). Daar betaal je dus ook meer voor.
"Ik heb het niet alleen over deze kit, maar over het hele Waspmote platform, "

Ow?
Volgens mij zei je: "Deze hardware is vele malen complexer en krachtiger dan Arduino"
En dat is dus echt niet zo. In feite is het gewoon precies hetzelfde.

"heb je ooit wel eens op de Libelium site opgezocht hoe een Waspmote voor productie doeleinden er uit ziet"

Hun site is voor mij de enige bron van informatie over dit product.

"Ik heb het niet alleen over deze kit, maar over het hele Waspmote platform,.."

Nou, volgens libelium leveren ze maar 1 type controler voor het waspmote platform en dat is die ATMega. Geen ARM in zicht qua controllers. Wel een x86 linux board dat als router moet dienen.
Verder leveren ze een uitgebreid assortiment aan sensoren die allemaal ook gewoon aan een arduino kunnen hangen.
Ze leveren sommige spullen in mooie doosjes, maar al die cases etc. zijn allemaal standaardcomponenten die je gewoon los kan halen bij de vakhandel.

Qua hardware dus echt niks bijzonders.
Het grote verschil zal um wel in de software zitten. Zo verwacht ik dat alle sensors die ze verkopen gewoon direct te gebruiken zijn.

Hoe je arduino project eruit ziet ligt vooral aan jezelf. Als je met losse draadjes gaat klooien dan wordt het inderdaad al snel rommelig. Je moet dan gewoon hetzelfde doen als deze mensen, alles netjes afwerken. Dan krijg je gewoon precies dezelfde hardware als deze mensen verkopen.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 22 oktober 2013 16:16]

Ik ben het hier maar voor een deel mee eens. Met arduino heb je wellicht meer development tijd nodig van engineers om hetzelfde te bereiken (al valt dit te betwijfelen afhankelijk van hoe "out-of-the-box" libellium nou echt is, inclusief learning curve en mogelijke bugs).

Voor wat betreft (massa) productie is Arduino net zo geschikt als Libellium: daarvoor zijn ze allebij namelijk totaal ongeschikt. Libellium is misschien leuk voor plug 'n play applicaties ontwikkelen en uitrollen, waarbij dan alleen wat software geschreven hoeft te worden en de hardware er al is. Echter, hoe groter het project hoe meer argumenten er te vinden zullen zijn om custom hardware te ontwikkelen en daarbij open source software aan elkaar te knopen (op basis van bijvoorbeeld Arduino, Pandaboard, Beagle met al dan niet Zigbee achtige modules).

Ik kan je "Wasmote is professioneel en voor productie" argumenten onderuit halen met 1 Waspmote specificatie: als je Waspmotes bijvoorbeeld buiten in Nederland uit zou rollen (Libellium claimt immers dat ze geschikt zijn voor buiten gebruik) dan zouden ze in de winter vastlopen/uitvallen. De Waspmotes kunnen namelijk niet tegen temperaturen lager dan -10C. Waspmotes zijn alleen daarom al niet geschikt voor productie of uitrol. Arduinos gaan overigens tot -40C, maar die zijn dan weer om andere redenen ongeschikt voor productie ;) Bron: zie waspmote datasheet.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 22 oktober 2013 16:12]

Arduino Nano + ENC28J60 Ethernet LAN Kosten samen net iets meer dan 13 Euro via Chinese import.

XBee of Wifi zijn best duur in verhouding tot wired voor een Arduino. Deze starterkit is mij dan ook veel te duur gezien er een hoop duurdere hardware inzit die ik toch niet nodig heb,

http://www.libelium.com/p...pmote-mote-runner-6lowpan

Hardware lijkt wel veel op Arduino hardware, ATMega microcontrollers, WizNet ethernet controller. Ze hebben een extra laagje van hunzelf er alvast overheen gegoten.
Met Arduino bouw je meer een lokaal sensornetwerk die je aan internet kan koppelen. Met deze set heb je de mogelijkheid om iedere sensor via internet uit te lezen. Bij het Arduino platform moet je hier zelf nog flink voor programmeren, terwijl de sensoren in deze kit direct zijn uit te lezen op ieder device en zijn te benaderen dmv een ipv6 adres.
Volgens mij hebben deze sensoren nog steeds een soort "gateway" nodig om op het internet te komen. Of die er nu net naast ligt, verbonden met een draadje, of 100m verderop via zigbee sensordata uitleest, het is allemaal een beetje lood om oud ijzer. Heel duur oud ijzer in dit geval.. Functioneel voegt het volgens mij niet veel toe. Qua gebruikte technologie en implementatie is het wellicht wel anders, maar of dat de prijs rechtvaardigt?

[Reactie gewijzigd door RatedR op 22 oktober 2013 15:10]

Daar komt het inderdaad wel op neer. Er is in de praktijk zowieso maar 1 voordeel van draadloze sensornetwerken ten opzichte van bedrade sensor netwerken: er zijn (in de gevallen waar stroom uit zonne energie kan komen) geen kabels nodig. Dat maakt de uitrol goedkoper. Dat is alles. Power is vaak een probleem dat domweg opgelost wordt door de apparaten steeds uit te schakelen en "wakker te worden" wanneer data verzonden dient te worden. Je motes staan dan dus bijvoorbeeld 10ms per 1sec aan (of 10ms per minuut) afhankelijk van hoe vaak je data nodig hebt en afhankelijk van hoeveel energie er beschikbaar is. Zo kan een systeem dat 1x per minuut data doorstuurt misschien een paar jaar op accus draaien zonder externe stroombron (en dus kabels) nodig te hebben.

Dat is ook gelijk een nadeel; radio is minder betrouwbaar en snel dan bekabelde verbindingen (naar mijn ervaring). Kijk simpelweg naar het verschil tussen je WIFI verbinding en je ethernet kabel verbinding.

Draadloos is natuurlijk handig, maar als ik mag kiezen wil ik een kabel :) Datzelfde geldt al snel voor sensor motes die meer zouden moeten doorsturen dan elke seconde bijvoorbeeld 1 temperatuur parameter. Snel live sensor data doorsturen over een multi-hop Zigbee verbinding kun je dus vergeten, laat staan audio of video streamen.

Conclusie: applicaties waarin dit soort systemen echt onmisbaar zijn, zijn nogal beperkt en naar mijn mening is deze technologie daarmee niet erg bijzonder of baanbrekend...

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 22 oktober 2013 16:17]

kijk, leuk materiaal voor scholen!
Dat is leuk materiaal voor een bedrijf. Een school kan geen starterskit a 1500 euro per groepje gaan aanschaffen, dat is veel te duur.

En om laracroftonline te helpen met een verklaring, de reden dat zulk soort posts gedownmod worden (ook al is hij op het moment van schrijven +1), is omdat ze nietszeggend zijn. Waarom is dit nou mooi voor scholen? Omdat het peperduur is? Maakt het echt wat uit voor uitleggen aan jeugd dat het een IPv6 paket is?

Je kan iets soortgelijks doen met arduinos of ARM microcontrollers voor een fractie van de prijs. Wat maakt het uit voor die leerlingen dat ze IPv4 gebruiken? Het is niet alsof ze zelf de network stack gaan schrijven normaal gesproken.

Dit is leuk voor bedrijven in de wireless sensor business die toekomstbestendig willen zijn en dus naar IPv6 willen kijken. Hoe zo'n random persbericht dan weer tweakers frontpage haalt is mij een mysterie.
Helemaal mee eens. Dit is mooi spul om de beginselen van robotica te leren.
Maar voor een 'starterskit' vind ik 1500 euro behoorlijk prijzig als ik eerlijk ben.
Arduino en Raspberry PI zijn hier toch een pak goedkoper denk ik ... en voor 1.5k kun je al heel wat sensoren kopen.
Ik vind het meevallen, voor bedrijven. Ook voor de hobbyist is dit betaalbaar. En zelfs voor een scholier die dit echt wil - laten we eerlijk zijn - met 10 jaar kopen ze tegenwoordig al een ipad of ipod touch. Even doorsparen, papa lief aankijken en goed beargumenteren hoe dit hun ontwikkeling ten goede komt, en de wereld gaat open!
ja, maar ik geloof echt niet dat er ook maar 1 kind is die als die 1500 euro van zijn papa kan krijgen die het hier aan uit gaat geven...

en als je wel zoon super leergierig kind hebt zijn dat meestal de kinderen die ook al hun eigen geld kunnen opbrengen.
ik snap je downmod niet zo goed want je reactie heeft wel enige waarde.
want inderdaad het zou mooi spul zijn voor op school.
precies, ik had "vroeger"op school van die electronica bordjes waar je modules op kon zetten. Dat je met dit spul IPV6 onder de knie krijgt is een goudmijn voor de toekomst. Noem eens itÚrs op die fatsoenlijk ipv6 kunnen uitleggen laat staan er mee werken.
Al denk ik dat het fatsoenlijk uitleggen van ipv6 niet hard nodig is, ik denk dat we namelijk in een fase komen waar iets ontwikkeld wordt op basis van 'onder de motorkap werkt het'. Natuurlijk zullen er mensen moeten zijn die verstand hebben van dergelijke technieken maar het gros, waaronder ik zelf, weten dat we inmiddels kunnen bouwen op bepaalde technieken, het versturen van packets vereist voor mij geen kennis meer van netwerken of protocollen, slechts de API's die aangeroepen dienen te worden voor hetzelfde resultaat.

Hetzelfde geld voor dit soort projecten, de sensoren etc krijg je, aan jou is het de taak iets heel nuttigs ermee te doen, hoe de verbinding tot stand komt is inmiddels minder belangrijk ;-)
Ik denk dat je hier supercoole projecten mee kan bouwen, alleen spijtig dat dit buiten mijn budget valt. Als dit nu goedkoper zou zijn zou ik het zeker kopen.
wat artikelen over internet of things;
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_of_Things
http://readwrite.com/tag/...ngs#awesm=~ol0amR8ndJDapp
Eigenlijk lijkt dit heel veel op wat pas geleden op Tweakers stond:
http://tweakers.net/nieuw...ard-op-zonne-energie.html
Wanneer je een paar van deze bordjes met Wifi-shields, sensoren en zonnepanelen uitrust en een Fine Offset weerstationnetje kan je precies hetzelfde, voor maar een fractie van de prijs.

Of het ook met ipv6 werkt weet ik niet, maar daar valt prima omheen te werken. Zeker als alles to 1 geheel wordt gemaakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True