Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Project Spark wordt niet alleen gratis speelbaar op Windows, de Xbox 360 en de Xbox One, er is ook geen Xbox Live Gold-abonnement nodig om de game op een van beide consoles te spelen, maakt community manager Mike Lescault bekend.

Lescault maakt de stap van Microsoft bekend via Reddit, waar hij reageert op een vraag van een fan van het project. Bij gratis speelbare games die via Xbox Live worden aangeboden, is het gebruikelijk dat een Xbox Live Gold-abonnement nodig is om de game te kunnen downloaden. Microsoft schrapt die eis echter bij Project Spark. De game verschijnt volgens Lescault voor de Xbox One, Xbox 360 en Windows 8, en de game is op alle platforms geheel gratis te downloaden en te spelen, zonder dat er een betaald abonnement nodig is.

Naar verwachting begint deze maand een bètatest van de Windows-versie van de game. Een vergelijkbare test van de Xbox One-versie begint in januari. Wanneer de game uitkomt, is niet bekend. Microsoft kondigde Project Spark aan tijdens de E3 van dit jaar. Het is niet echt een game, maar een programma om games mee te maken. De bediening van de software verloopt via Kinect en SmartGlass. Zo kunnen gebruikers de spelwereld vormgeven met armbewegingen die Kinect oppikt.

Introductie Project Spark

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

vraag me af of Microsoft de eis ook bij andere games / programma's gaat schrappen. Is niet helemaal eerlijk als deze eis alleen maar voor dit programma geld en voor andere niet. Daarbij wie neemt er nou geen Xbox gold? zelfde als een ps3/4 zonder ps+...
vraag ik mij ook af. Bijv Netflix, waar je dan opeens 2 abbo's voor nodig hebt.
Ik hoor die redenatie vaker en ik vind het eerlijk gezegd een onlogische gedachtegang tegenover de ontwikkelaars en aanbieders. Je moet niet zo redeneren.

Ik hoor het als men een crackberry abonnement neemt, een maandelijkse betaling moeten doen voor Netflix, voor het downloaden in nieuwsgroepen en bij de X-Box Live. Bij crackberry hoor je: ''zie je dat pingen niet gratis is want je moet voor internet betalen'' , bij de X-Box hoor je dat je moet betalen om online te komen en de playstation bied het gratis aan.

Ten eerste krijg je bij X-Box vervroegde demo's die je kan downloaden die exclusief voor de X-Box uitkomen, je kon vanaf dag 1 met de 360 je games in de cloud opslaan en ''buiten dat je op de X-Box alles in 1080P speelt'' waardeer je het online gedeelte veel meer en krijg je een goede service als je belt omdat er geld binnen komt om die mensen te betalen. Playstation daar in tegen verliest al jaren geld en is straks verplicht om een betaald abonnement te vragen. Ik weet zeker dat mensen gaan klagen straks omdat ze ineens moeten betalen en dat komt omdat het altijd gratis is geweest.

Ik vind het geen probleem om voor een dienst te betalen. UPC levert altijd netjes mijn snelle internet verbinding, mijn iTunes match doet het altijd, Netflix bespaart me een hele hoop schijfruimte en is die 7,99 meer dan waard en voor nieuwsgroepen betaal ik ook graag.

Betalen is niet erg zo lang de dienst maar geleverd wordt. Ik ben benieuwd hoeveel mensen te gierig zijn om die 0,89 cent voor whatsapp te betalen?

[Reactie gewijzigd door Sciletto op 16 oktober 2013 11:33]

vraag ik mij ook af. Bijv Netflix, waar je dan opeens 2 abbo's voor nodig hebt.
Hoezo heb je 2 abbo's voor Netflix nodig??
edit: ah, Netflix op de Xbox... Dacht voor gewoon kaal Netflix op je pc of tablet. Ok, wist niet dat je daar ook Gold voor nodig had.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 16 oktober 2013 13:35]

Je moet Xbox Live Gold hebben om Netflix te kunnen gebruiken op je Xbox360. Ja, ik weet het, klinkt belachelijk maar het is helaas echt waar...
Nog veel meer zelfs, helaas. De diverse apps voor YouTube, Facebook etc, ook allemaal Gold voor nodig.
Krijg je daar nog iets voor terug dan? hogere kwaliteit streams of iets dergelijks?
Ja, xbox krijgt hd streams met dolby 5.1
Ik zie duidelijk verschil in de hoge streams op de pc en de xbox stream (laatste is duidelijk beter)
Omdat je naast een Netflix abbonement ook een XBL Gold abbo nodig hebt om de XB app te kunnen gebruiken. Absurd.
netflix + xbox gold
Gold van microsoft en de abbo van netflix zelf.
hmm gold op xbox nodig om netflix app te kunnen draaien.
In het hypothetische geval dat ik een console koop gaat dat allicht zijn zonder multiplayer. Ik speel zelf alleen MMO's (Guild Wars 2 op het moment van schrijven) en shooters zoals Battlefield 3, straks 4, online. Eerstgenoemde is er uberhaupt niet op de console (en heb je een tobo voor nodig) en laatstgenoemde kan ik niet fatsoenlijk spelen zonder muis en toetsenbord.
Mijn consoleervaring zou zich derhalve beperken tot off-line single player gaming en dan kan je je afvragen wat de waarde is van zo'n live abonnement.

Daarbij vraag ik me af waarom dat uberhaupt geld moet kosten.
Zelfs voor MMO's betaal ik geen maandelijkse fee meer tegenwoordig en dat buiten beschouwing gelaten heb ik nog nooit een cent betaald iets online te kunnen spelen op mijn PC. Vind dat concept tamelijk bezopen zelfs.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 16 oktober 2013 10:52]

De reden voor Xbox Live Gold die MS volgens mij altijd heeft aangevoerd is dat zij zelf servers aanbieden aan publishers waarop het online deel van een game gehost kan worden. Op die manier kan Microsoft zelf de kwaliteit van alles wat Xbox Live heet min of meer in de hand houden.

Dat ze daar de consument gewoon lekker voor laten dokken is slim want het werkt blijkbaar. Hoe vaak hoor ik wel niet dat Xbox Live beter is dan PSN OMDAT men er voor betaald.
Maar dat is het net: dedicated servers worden niet door Microsoft of Sony gehost. Deze worden al sinds jaar en dag door de developers zelf gehost.

Hoe vaak hoor ik wel niet dat Xbox Live beter is dan PSN OMDAT men er voor betaald. Klopt, er zijn bepaalde zaken die beter zijn bij Xbox Live dan op PSN.
Maar als we het nu is hebben over de essentiŽle dienstverlening, namelijk de toegang tot online matches spelen: daar zijn Xbox Live en PSN volledig gelijk. Matches op PSN zullen niet magisch meer lag vertonen dan op Xbox Live.
De meeste games zijn namelijk peer-to-peer waardoor een eventueel perfect uitgedost serverpark van MS hier niets mee te maken heeft.

Wat ik wil zeggen: het is smerig dat MS Xbox Live verkondigt als HET multiplayer platform per uitstek, terwijl PSN evengoed is als je Battlefield en CoD MP matches wilt spelen.
Wil je verder kijken naar extra's zoals Cross Game Voice Chat: ja dan wint Xbox Live. Maar er zijn zeer veel gamers die enkel de essentiele functies willen en niet om Skype, Cross Game Voice Chat en al die andere extra's geven.
Voor die doelgroep zou MS een apart gratis abo moeten voorzien.
Daarnaast zijn veel zaken beter op XBL niet omdat PSN het niet aankan. maar door limitaties van de PS3. Zoals cross-game VoIP e.d.
Ook als de uitgever stopt blijven de servers draaien. Dat vind ik wel een voordeel. Uiteindelijk trekt Microsoft ook de stekker uit servers (zie eerste xbox), dus ooit stopt het ook al betaal je.
mensen die niets geven om mutiplayer?
Ik denk dat die eis niet geschrapt zal worden voor games, mogelijk wel voor (een aantal) programma's. De hoofdreden dat het voor Project Sparks geschrapt is, is mijns inziens dat dit een manier is voor Microsoft om Kinect te promoten en om de ontwikkeling van apps en games die daarvan gebruik maken te boosten. De met Project Sparks ontwikkelde apps en games die via het Xbox ecosysteem beschikbaar komen, zullen dan, ook al zijn ze gratis, gewoon weer speelbaar zijn via een Live Gold account.

Verder is het dat ik de multiplayer van Battlefield op de console speel, anders zou ik ook vrijwel nooit online spelen en een betaalaccount om online te spelen dus ook kunnen missen.

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 16 oktober 2013 10:43]

vraag me af of Microsoft de eis ook bij andere games / programma's gaat schrappen. Is niet helemaal eerlijk als deze eis alleen maar voor dit programma geld en voor andere niet. Daarbij wie neemt er nou geen Xbox gold? zelfde als een ps3/4 zonder ps+...
Nooit gold gehad, zal ook nooit nemen. multiplayer speel ik niet op de console, alleen op de pc. ;)
En zijn meer spellen die je op de xbox360 gratis de multiplayer versie kan spelen, zoals assassin's creed, kan je gewoon spelen zonder live gold, als het goed is want heb alleen single player deel van spel gespeeld.
Ik heb ook geen PS+.
Simpelweg, ik game eigenlijk nooit online op de PS3.
Xbox Live Gold heb ik wel, dit mede voor Netflix en af en toe eens een game online te kunnen spelen.
En nu ook voor de Games for Gold trouwens :)
Dan kan je net zo goed Netflix gebruiken op je PS3, want daar hoef je dan al helemaal geen PSN+ voor te hebben.
Hangt er vanaf, hoeveel games zijn er die je tussen die paar platformen samen kan spelen? Voor zover ik weet, geen. Het zou oneerlijk zijn om voor een Xbox gebruiker geld te vragen terwijl die persoon dezelfde game dan gratis kan spelen op pc. Dat telt wel voor meer games, maar daarbij kunnen de gebruikers van de verschillende platformen niet met elkaar spelen. Mogelijk doen ze het dus enkel zolang de game binnen hetzelfde ecosysteem zit.
Downloaden is trouwens altijd gratis geweest, er zijn maar enkele gold exclusive games en meestal dan ook maar tijdelijk. Het online spelen is waar gold voor nodig is.
Ook ik en uit principe. Ik ben van huis uit een PC gamer en ben van mening dat multiplayer gratis moet zijn. Daarom heb ik GTA IV een 2e keer gekocht toen deze voor PC uit kwam. Als ik eerlijk ben vond ik het ook veel leuker dat we toen zelf games hosten en daarbij meer vrijheid hadden om te modden e.d.
Je vergeet misschien dat je betaalt voor een service en de perks die daar aan verbonden zijn, korting, gratis games, en noem maar op. Een jaar xbox live gold kost ~35euro dacht ik de laatste keer betaalt te hebben. Mijn internet per maand zit daar ver boven. Een counter strike server of battlefield + voip is al veel meer. Wil je ook nog een beetje degelijke kwaliteit in de hosting, betaal je er ook voor. PC gamen is qua dat altijd duurder geweest.
Tenzij je draadloos internet bij iemand leached, al je games download en via mumble en skype of op de kosten van iemand anders op hun servers speelt, kun je goedkoper zijn. Want multiplayer is nooit gratis, er is altijd iemand die ervoor betaalt. En dat zelf hosten kan nogal een probleem zijn met de games van tegenwordig^

Ik zelf heb GTA IV 2x op de PC gekocht, disk 3 heeft het nooit gedaan bij mij(en bij vele niet). Kon ik hem alsnog downloaden. Later via steam sales nog een keer gekocht. Maar imho gta IV-mp leek meer op een party game dan een goeie multiplayer game.

En als je moddb beetje in de gaten houdt zie je nog altijd belachelijk veel mods uitkomen. Maar wat afgelopen jaren juist vaker is gebeurd. Is dat veel projecten er mee stopte of er te veel tijd voor namen. En beiden zeer begrijpelijk. En dat was vroeger heel wat minder. De kwaliteit vond van de mods vond ik vroeger wel slechter.

OT: Wel leuk dat je geen Live gold nodig hebt, kan toch die paar extra mensen aantrekken.
Laatst nog een live stream van hun gevolgd. Verbaasd me nog steeds hoeveel je eigenlijk kunt doen en hoe makkelijk sommige dingen waren. Kan al niet wachten op deze titel!

[Reactie gewijzigd door 291608 op 16 oktober 2013 12:22]

Het verschil is dat je het niet kunt vergelijken, op een console kun je alleen op door specifieke hosters gehoste dedicated servers spelen met alle beperkingen van dien, of via p2p, er is geen modding mogelijk etc etc, dan is 35 euro ineens behoorlijk wat als je kijkt naar hoe het voorheen op de pc ging (duizenden dedicated servers die door gebruikers gehost worden tegen prijzen die per gebruiker aanzienlijke lager liggen dan 35 euro per jaar).
Een 10 man dedicated server + voip is aanzienlijk goedkoper dan 350 euro per jaar.
Volgens mij heeft xbox live nu evenveel systemen als in het jaar 2001 er was, alleen al voor hun service. Dat je zelf niet door een server lijst kunt browsen wilt niet zeggen dat ze er niet zijn.

En dan als we kijken naar watvoor games er tegenwordig zijn. Nou succes met een BF3/4 server stabiel te laten draaien thuis(als het kon). Vroeger met cs of quake etc kon het makkelijk. En de prijzen van internet waren ook niet bepaald goedkoop. Volgens mij zat ik toch rond de 100gulden weliswaar bellen erbij. maar niet meer dan 10gulden. Dus die cs 1.6 wat ik thuis had is ook niet gratis geweest. En met de 1.6 update van cs verdwenen ook tig servers, alleen al door de fps/bandbreedte. Flinke kwaliteits verlies dus.

En dat modding vind ook altijd maar onzin rede. Vele mensen downloaden geen mods meer. Als ze de keus hebben voor bijv een golden wapen van fpsbanana te downloaden of eentje wat ze kunnen kopen op de market. Raad eens wat iedereen kiest?
Mods/plugins zie je ook niet veel meer op CSS/GO. Mensen zijn daar al lang over heen. En dan los van de vele projecten wat afgelopen jaren zijn gestopt..

Ligt inderdaad aan de game, halo gebruikt wel ded servers en niet. Cod is dan weer P2P, FFXI en BF wel weer ded servers en GTA V weer een host systeem. Dat geldt ook voor PC games. Dat ligt echter aan de uitgevers, maar het is wel minder.

Denk dat je in je laatste zin 35euro per jaar bedoelt? :P Het was toen per gebruiker inderdaad misschien wel goedkoper. Maar de kwaliteit en eis en norm waren ook vele malen lager.
Met een 11slots server +voip zit ik al ver over die 35euro per jaar helaas.
En van welk Xbox Live Gold perks spreken we hier?

- Ik zou verwachten, omdat mensen voor Xbox Live Gold betalen op de Xbox 360, dat alle online matches van alle games gehost worden op dedicated servers. Maar neen hoor: de meeste matches zijn gewoon peer-to-peer wat zorgt voor lag.
- Als je enkel services wilt zoals Netflix moet je naast een Xbox Live Gold abo ook nog een Netflix abo kopen. Bij Sony kan je een PSN Plus abo omzeilen om enkel het Netflix abo te moeten betalen.
- Gratis games is bij Microsoft pas begonnen onder druk omdat Sony hiermee is gestart. Xbox Live heeft jaren geen gratis games aangeboden.

Dus ik vraag me werkelijk af hoe mensen de kostprijs van Xbox Live Gold kunnen goedkeuren. De essentiŽle dienstverlening - het spelen van matches bij bv. Battlefield en CoD games - is volledig gelijk op de 360 en op de PS3 dus daar kan het niet aan liggen. Ik bedoel dus dat 360 gamers niet minder last hebben van lag dan PS3 gamers omdat PS3 gamers geen geld moeten geven voor multiplayer.
Als er zelfs dedicated servers worden aangeboden voor consolegamers worden die namelijk volledig beheerd door de developers, en niet door Microsoft of Sony, wat vele mensen denken.

Dus ja, ik vraag me nog steeds af waar dat geld voor Gold voor dient... :)
Nou de kortingen bijv en wat avatar en etc dingen.

- er zijn genoeg games die ook op dedicated servers draaien. Wel minder ja. En je kunt een prima potje gamen met het P2P systeem. Het kan zorgen voor lag ja, maar het werkt prima over het algemeen.
Kom zelden lagg tegen^ Op de PC gebeurt ook vaak hoor :P er is nooit een vlekkeloos systeem.

-Dus bij sony kun je het omzeilen? Werkt op beiden consoles niet zoals het hoort dus. Dat netflix is een maand uit, en heeft nog steeds een belachelijke kleine assortiment. Maar goed op tablets, telefoons, TV, PC/laptop werkt het toch ook nog altijd op? De keus is aan jezelf voor die live of PS+

-Nou enkele gratis, doritos crash, harms way, paar puzzel games, zo'n wars game en paar kerst spelen. En nu zijn ze inderdaad begonnen met die Gold games. En hetzij dat Sony hiermee is begonnen. Of ga je nu zeggen dat dit verkeerd is en dat MS dit helemaal niet moet doen? Maar onder druk? Denk dat dat soort concurrentie er niet is :P Onder druk 8)7

Maar op PSN zijn MP games gestopt met ondersteuning, omdat sony er niet voor wou betalen. Of dat het gewoon niet werkte.
Dan zit je toch mooi te kijken naar een brakke online mp game. Dat is ook een van de rede's.

En volgens mij ging sony nu ook geld vragen voor hun diensten. Ja je kunt je zelfs je eigen server op BF3 huren dacht ik. En de meeste uitgevers beheren het ja.

Nou het heeft wel meerdere rede's bijv* blijven betalen voor de ondersteuning, servers waar ook de uitgevers een bedrag van zien, kortingen, gratis games en gimmicks en ga zo maar verder.

[Reactie gewijzigd door 291608 op 16 oktober 2013 14:03]

Denk dat het percentage van niet online spelers nog redelijk groot is. Kan het zo snel niet vinden maar in 2010 waren het blijkbaar maar 24% van alle XBOX360 gamers die al eens online hadden gespeeld. Zal wel al een pak meer zijn ondertussen dankzijn releases van wat populaire online franchises...


Zelf speel ik enkel online games op PC, veel makkelijker voor chat ed... En console voor rustig chill vanuit de sofa wat singleplayer games te spelen zonder stress eventueel locale multiplayer... Fifa met z'n allen in de zetel.
Microsoft heeft 46 miljoen subscribers.
Ik bezit al jaren een 360 en heb nog geen enkele dag Gold gehad, zelfs de trial periodes die bij sommige games zitten heb ik nooit verzilverd.
ik wil ze wel verzilveren voor je hoor :P
Niet eerlijk. Dit is een gewoon een reclame blaadje om mensen naar de Xbox te lokken. Niet iedereen wilt gelijk gold aanschaffen Dit maakt het dus voor somige mensen iets laag drempeliger om de console te kopen.
Voor de mensen die zich willen inschrijven voor de βeta: https://joinprojectspark.com/
game-changing? het lijkt meer op aanpassen van templates met een beperkte set aan mogelijkheden.
Misschien iets meer verdiepen in project spark?

http://www.youtube.com/watch?v=m8lO0x6u7U8

Voor meer videos, kun je hun kanaal checken. http://www.youtube.com/user/JoinProjectSpark/videos

Het spel komt met een visuele programmeertaal. Vooral het feit dat je je Kinect kan gebruiken als mocap is al game changing.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 16 oktober 2013 12:03]

ik zeg, koppelen aan de oculus rift
Om een optimale Oculus Rift ervaring te hebben moeten games in 1080p resolutie draaien en liefst ook nog eens op 60 FPS. Als je games rond de 30 FPS speelt op een scherm dat zo dicht op je ogen zit, zal je sneller de slowdowns merken en kan je je ziek gaan voelen.

De next-gen consoles zullen - als we de reports mogen geloven - vrij weinig 1080p/60 FPS games hebben...

Op 720p draaien is overigens wel mogelijk op de Oculus Rift maar het is dus ietsje minder optimaal. Dus Oculus Rift op next-gen consoles is zeker nog niet uitgesloten, wil ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door Asgaro op 16 oktober 2013 13:08]

De stijl van de graphics paste niet echt bij de stijl van deze reclame, visueel + muziek/geluid. Bovendien zie ik @ 00:58 Geomtry Wars. Denk dat ze nog eens goed moeten overleggen hoe ze Project Spark in de markt willen zetten.
Ik snap niet zo goed wat je probeert te zeggen. Het is toch juist tof dat het met de tool mogelijk is om games zoals Geomtry Wars te maken?
Dit geeft ook hoop voor The Elder Scrolls online! :)

Voor de mensen die denken dat dit offtopic is:
nieuws: Bethesda hoopt Xbox Live Gold te omzeilen bij The Elder Scrolls Online

[Reactie gewijzigd door CH40S op 16 oktober 2013 11:37]

Nu nog voor Netflix. Dat je daar Live Gold voor nodig hebt slaat nergens op. Video wordt volgens mij gewoon vanaf de Netflix servers gestreamd.
agree. ik heb in mn gratis maand netflix, weer opgezegd. heb geen live gold en wil het niet.
HAHA, prachtig die marketing.
"I love games, but they all start to feel the same"
Terwijl er op de achtergrond worstenpop gespeeld wordt en de hele presentatie zo lowest common denominator is dat zelfs oma het zal slikken.
En dan denken ze ook nog dat we allemaal keihard "I want project Spark" mee gaan roepen. :)