Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 153 reacties

Apple zal zijn nieuwe iPads volgende week presenteren. Dat blijkt uit de uitnodiging die Apple naar de pers heeft gestuurd. De grote iPad zou een nieuw ontwerp krijgen, terwijl de iPad mini mogelijk voorzien wordt van retina-scherm.

De uitnodiging toont de tekst 'we still have a lot to cover', wat een verwijzing lijkt naar het feit dat naast nieuwe iPads ook vernieuwde hoesjes kunnen uitkomen. Dat Apple dinsdag de uitnodiging verstuurt, komt niet als een verrassing. Eerder werd al duidelijk dat Apple zijn evenement volgende week zou houden en Apple stuurt zijn uitnodigingen steevast een week voor het evenement plaatsvindt. Bovendien lag het voor de hand: Apple presenteerde zijn huidige iPad-modellen bijna een jaar geleden.

De geruchten over nieuwe iPads gaan al maanden. Onlangs kwamen foto's naar buiten die erop wijzen dat de iPad 5 een ontwerp zou krijgen dat lijkt op de huidige iPad mini met smallere bezels aan de zijkanten. Bovendien zou er net als bij de iPhone 5s een grijze versie in plaats van een zwarte verschijnen. Over de opvolger van de iPad mini bestaat nog veel onduidelijkheid: de tablet zou wellicht een retina-scherm krijgen met een resolutie van 2048x1536 pixels, maar andere geruchten spraken weer over een uitstel van die versie tot volgend jaar.

iPad-invite

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (153)

Vraag me af of er een budget ipad komt zonder retina.

Ik bedoel, volgens de geruchten krijgt de ipad mini retina display en de latest hardware, dit kan nooit 325 euro worden.
Er komt geen budget.
Er kwam geen Apple netbook, er kwam geen iPad 9,7" voor ¤249 (wel de iPad mini voor ¤329) , er kwam geen iPhone voor ¤299 zonder contract.
Net zoals er geen budget mercedes of audi komt.
Er komen ook geen budget Philips LED lampen of budget Honeywell thermostaten.
Niet dat er geen markt is voor budget; een Kruidvat tablet van ¤99 werkt prima voor 50% van de consumenten , een kruidvat LED lamp voldoet ook voor de vele, maar budget past niet bij Apple.
En daar is niets mis mee.
Er zou ook nooit een iPad mini komen, want een mini tablet zou geen afzet vinden dacht de toenmalige Apple CEO. Die zich nu in zijn graf zou omdraaien als hij de iPad mini en iPhone 5C zou zien denk ik :')

Wat betreft budget Mercedes en Audi:
De baby-benz is wat mij betreft budget, evenals de A1. Niet te vergelijken met een 'echte' naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door djvdthemaster op 16 oktober 2013 10:12]

oh er is wel een budget audi en budget mercedes, ooit gehoord van a-klasse- b-klasse- c-klasse, SLK en GLK de laatste twee koop je als je de SL of G/GL niet kan of wil betalen. audi a1, audi a2,audi a3 allemaal auto's onder de 35 duizend euro of zelfs 20k. mercedes heeft een aantal modellen die over de 3 ton kosten en audi over de anderhalf. een audi TT is een budget R8. Zo bestaat er ook een budget porsche(boxster) poormen's 911

[Reactie gewijzigd door Hippievogel op 15 oktober 2013 21:09]

Nee, dat zijn kleine audi's en Mercedessen, geen budget modellen. In hun respectievelijke markt zitten ze qua prijs aan de bovenkant van het prijsnivo. Een A3 is bijvoorbeeld een premium Golf. Zelfde bodemplaat, vaak zelfde motorisering en uitrusting, alleen meer premium. Daar betaal je voor. En ook daarom dus geen budget auto.

En hoe kom je erbij dat de TT een budget R8 is? De TT bestaat al vele jaren langer. Dan zou je juist moeten concluderen dat de R8 een Luxe TT is. Daarnaast heeft de R8 meer gemeen met de Gallardo dan met een TT.

Ontopic: Hoop dat er wat leuke modellen tussen zitten. Ik heb nog een iPad 2 met 16GB en 3G. Wil volgend jaar meer gaan DJ'en met de iPad en heb een groter model (qua geheugen) nodig. Ook zonder DJ'en is de 16GB al aan de kleine kant, want sommige games zijn al dik over de Gig qua grootte.
beetje offtopic en flouw, maar mercedes heeft de Titan vanaf 11.500 euro :+
Waarom niet ?
Omdat men bij Apple je altijd heeft voorgehouden dat retina zó duur zou zijn ?

geruchten zijn vaak een bron van ongenoegen, wensen die men heeft, en de wereld ingeslingerd zonder enige voedbare ondergrond.

Maar als een bedrijf als Apple de verwachting heeft van 10 miljoen mini's, zullen ze vast wel een prijs kunnen afspreken met een leverancier, omtrent kosten en productie.
Echt waar joh, spreken ze een prijs af? En ik maar denken dat Tim Cook elke week naar China heen en weer vliegt en op de plaatselijke markt wat schermpjes veiligstelt.

Serieuzer: uiteraard heeft Apple schaalvoordelen, maar 10 miljoen retina schermpjes zullen altijd duurder zijn dan 10 miljoen normale schermpjes, hoe je het ook wendt of keert. Om nog maar niet te beginnen over het feit dat je een betere (duurdere) GPU nodig hebt voor een retina scherm. Daarnaast heb je een grotere accu nodig omdat er meer energie verbruikt wordt, dat is ook duurder.
Grotere accu hoeft niet persé bij Retina, als er (voor 't eerst op een tablet) een energie zuinig IGZO display wordt gebruikt!

Vergeet niet dat Apple het destijds noodlijdende Sharp (die al samples van IGZO panels voor laptops naar fabrikanten heeft rondgestuurd) financieel heeft geholpen ...
Ze zouden zomaar voorrang bij levering van (kleinere) IGZO panels voor iPad's hebben bedongen bij die deal ... Acceptabele yields voor IGZO worden dus al gehaald, zeker voor de nog kleinere iPad panels. Zit wellicht op zowel de iPad 5 als de iPad mini 2. Direkt concurrentie voordeel voor de iPad 5: nog langer doen met je batterij.

Ik hoop écht niet dat de accu groter/dikker is geworden (net als bij de overgang van iPad 2 -> 3). De iPad mini ligt voor mij lekker in 1 hand. Hij moet niet dikker/zwaarder worden. En wel met Retina graag. Ze moeten wel.

Het ontbreken daarvan was voor mij DE reden om de iPad mini 1 links te laten liggen.
Als de iPad mini 2 aan al die voorwaarden voldoet (en niet significant duurder is), dan ben ik verkocht. Dat ding wordt dan echt een verkoophit (en niet aan te slepen).

[Reactie gewijzigd door Myriad op 15 oktober 2013 21:19]

Ik denk dat de tablethype wel zon beetje is afgelopen. ik snap niet dat mensen een hybride apparaat kopen van sony (vaio duo,fit etc.)
dont get me wrong ik heb al spullen sinds 2000 van apple.

nevermind we leven in Nederland.

[Reactie gewijzigd door Hippievogel op 16 oktober 2013 00:11]

De iPad Mini is destijds voor ¤ 329,- de markt in gezet. Dat is, zoals je van een dergelijk merk mag verwachten, een heel slimme en strategische keuze. De tablets in dat formaat was toen niet echt hot en het was onzeker of Apple er meteen grote aantallen in zou doen. Hun concurrenten waren tientallen tot bijna honderd euro goedkoper. Retina was toen voor de iPad Mini ook nog te duur.

Door hem destijds zo in te schalen liepen ze geen enkel direct risico, wat past bij het beleid van Cook. Als hij goed zou verkopen was dat leuk geweest en hadden ze meteen succes met winst. Had retina erin gezeten hadden ze ook meteen succes gehad maar met verlies door de hogere kosten. Hadden ze de Mini toen voor een realistischere, en op het eerste oog logischere, ¤ 249,- uitgebracht dan hadden ze met het retina model in prijs moeten stijgen. Dit terwijl Apple liever aan de "sweet spots" vasthoudt. Nu kunnen ze retina inbouwen en de prijs gelijk houden aan de ¤ 329,- van het huidige model. Ineens wordt het dan 1 van de interessantere iPads die netjes de markt op is gezet met de gevestigde plaats van ¤ 329,-. Wellicht dat ze de iPad Mini zonder retina nu op ¤ 249,- positioneren zodat ze weer verloren marktaandeel terugpakken, wederom met winst i.p.v. verlies. Qua strategie is dat erg slim gespeeld en zetten ze de onderkant van de markt weer dicht zoals ze dat bij lancering van de 1e iPad deden.
Zou kunnen. Wat ik interessant vindt is dat Apple een goedkope iPod Touch zonder camera heeft uitgebracht. Deze is ¤239 (16 GB) terwijl alle andere iPod Touch-apparaten ¤319 zijn met 32 GB. Dat is best een fors verschil. Ik vraag me af of Apple ook zoiets gaat doen met de Mini. 8 GB, geen camera en dan voor ¤239 oid? Niet onmogelijk.

Maar dat blijft speculeren, de praktijk leert dat Apple altijd iets anders doet dan je van tevoren verwacht.
Ik denk dat 8GB onderhand echt wel passe aan het geraken is. 16GB is al nogal aan de kleine kant. Dat ziet Apple zelf ook wel. Voor een iPod is dat anders, want je kan er nog steeds bijna 8GB aan muziek op kwijt, maar een iPad is veel meer gericht op apps, die tegenwoordig soms al meer dan 500MB an sich innemen.
True, maar alsnog zijn er (denk ik) heel veel mensen die de apps beperken tot Facebook, Angry Birds en De Telegraaf en verder voornamelijk de browser gebruiken. Voor die mensen kan zo'n apparaat een uitkomst zijn. Daarnaast heb je vaak bedrijven die een iPad eigenlijk maar voor één einddoel nodig hebben (één specifieke app of website). Voor al die gebruikers is 8 GB voldoende.

De iPad heeft namelijk (naast het OS en de apps) een groot voordeel: het is een degelijk apparaat met touch screen, lange accuduur en laag gewicht. Voor velen is dat voldoende.
http://www.isuppli.com/Te...own-Analysis-Reveals.aspx

Net geen 200 dollar. Waarom denk je aan 80-100 euro? a) europrijzen zijn redelijk irrelevant en slecht te vergelijken en b) zelfs op dit moment kost de Mini waarschijnlijk nog steeds 140-150 dollar BOM cost. En dat is dus inderdaad exclusief assemblage, verpakking, shipping, etc.

De iPad Mini is alles behalve verliesgevend, maar het is al een flink lagere marge dan Apple normaal aanhoudt op mobiele apparaten. Een Retina variant (en vergeet niet, dat is niet alleen een 7" 2048x1536 scherm, maar ook een dikkere soc om het aan te sturen en een dikkere accu etc.) zou niet alleen een veel minder aantrekkelijkere propositie zijn geweest door het veel hogere benodigde gewicht, maar ook richting de 250-280 dollar BOM cost. Zelfs Samsung houdt met zo'n BOM cost geen 330 dollar prijspunt -- je zit daarmee niet bar ver onder de BOM van een S4, en die verkopen ze voor 500-600.
Ik denk dat je met je analyse de spijker op z'n kop slaat.
retina én latest hardware. Volgens de geruchten krijgt de ipad mini gewoon praktisch dezelfde hardware als ipad 5 (dus met die nieuwe iphone 5s cpu etc).

Dat de ipad mini 325 euro is, is begrijpelijk, het heeft gewoon ipad 2 hardware anno 2012.

[Reactie gewijzigd door lordMocro op 15 oktober 2013 19:07]

Als een Retina Mini de A7 SoC uit de 5S krijgt (en dat kan heel goed, hij heeft genoeg CPU en GPU), dan krijgt de iPad 5 een A7X. Ik zou gokken: quadcore variant. de A7 is tenslotte slechts dualcore. Een quadcore zou gigantisch veel sneller in de CPU zijn, 2 keer zo snel als iedere andere ARM tablet CPU (en blaast vermoedelijk zelfs Intel's Bay Trail van de sokken).
Dat mag ook wel, gezien de huidige prijsbeleid van Apple kan je wel verwachten dat de iPad 5 twee keer zo duur is als de Bay Trail tablets van $100-$300. Het zou een tegenvaller zijn als-ie dan trager zou zijn.
retina display hoge resolutie kost eenmaal meer dan een scherm met minder pixels. nu zijn wij al een aantal jaar verder en zijn de kosten hiervan natuurlijk lager.
Nee, deze zal nooit uitkomen. Apple richt zich nooit op het budget segment. Iedereen dacht ook dat de iPhone 5c een goedkoop model zou worden maar Apple heeft in een interview aangegeven nooit van plan te zijn geweest om een goedkope iPhone uit te brengen. Het zou dan ook tegen alle principes van Apple ingaan.
Maar ja, wat verklaart het bestaan van de iPod Shuffle. Welke toch echt één van de goedkopere mp3 spelers is.
De Shuffle is daarentegen wel veel beperkter in mogelijkheden dan een budget mp3 speler van vergelijkbare prijs. Het weglaten van een scherm maakt een prijspunt mogelijk dat relatief laag is, met toch hoge marges. Een hardwarematig vergelijkbare cheapo LCD loze mp3 speler kost 2, 3 euro meer dan een USB stick van dezelfde grootte. Dus voor een 2GB nu, laten we zeggen onder de 5 euro. De Apple variant kost 50E en is daarmee alles behalve goedkoop.
De shuffle is in zijn "gebied" (schermloze spelers) echt niet één van de goedkopere.
Ik neem aan dat je een "budget ipad mini zonder retina" bedoelt.. Anyway, de geruchten gaan dat Apple de huidige iPad mini behoudt (misschien kleine spec bump) en hier de prijs wat van zal verlagen. Daarnaast zal er volgens geruchten een iPad mini met retina komen die mogelijk iets duurder zal worden dan de huidige iPad mini.

[Reactie gewijzigd door Eswip op 15 oktober 2013 18:53]

Apple kennende krijg je 2 uitvoeringen (zoals de 5C en de 5S) waar de iPad 4 in de iPad 5C beland en een nieuwe de iPad 5S wordt, zelfde voor de mini dan heb je een iPad Mini 2C (de huidige iPad mini) en de iPad Mini 2S met een retina display.

(Is ook om het allemaal makkelijker te maken :) )
Als de Mini een Retina-scherm heeft wordt het wel heel moeilijk niet mijn portomonnee te trekken. De vrijheid van Android is allemaal heel aardig enzo, maar zo smooth als een iOS tablet heb ik ze nog niet gezien.

Maar ik heb dan ook de originele Asus Transformer gehad, een traag en dramatisch middelmatige tablet, terwijl ik vorig jaar de veel volwassenere Mini heb gekocht.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 15 oktober 2013 18:14]

De reacties op iOS 7 op de iPad en iPhone zijn anders ook niet allemaal positief. Volgens mij is het niet zo smooth meer, maar ik neem aan dat ze dat gaan oplossen.

Edit: En we zijn weer lekker triest. Is dit een flamebait, troll of belediging? Nee. Dit is gewoon hoe de meeste reacties waren, die ik gelezen heb. Rustig aan, ik beledig Apple niet, de uitrol van iOS 7 is gewoon niet zo geweldig dat is alles. Jongens hee.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 15 oktober 2013 18:42]

Op mijn bijna 3 jaar oude iPad 2 draait ios7 als een tierelier. De batterijduur is wel wat afgenomen, maar nog steeds verrassend lang. Alleen nieuwe spelletjes met veel grafiach geweld willen wel eens haperen (als ik met real racing met 20 auto's bij de start weg rij merk ik het wel)

Overigens verwacht ik niets spectaculairs, maar dat heb ik al 2 jaar niet meer op smartphone/tablet gebied gezien. Tuurlijk zal er wel weer iets meer geheugen en een snellere processor in zitten, maar voor die simpele computertaken voor op de bank voldoet alles al een tijdje.

[Reactie gewijzigd door 118226 op 15 oktober 2013 19:10]

Mmm ik bespeur toch wel enige traagheid op mijn iPad2 vooral bij het openen van het toetsenbord en als je wilt beginnen met typen gaat dat ook trager als voorheen, zelfde met het openen van schermen gaat toch beduidend langzamer. Daarnaast niet echt ontevreden, maar voor mij heeft IOS7 echt niks toegevoegd.
Niets wat de afgelopen 2 jaar uitgekomen is aan software of hardware heeft echt iets toegevoegd. Smartphones/tablets zijn zo ongeveer op het gebied van functionaliteit wel uitontwikkeld, net als desktops/laptops. Het is niet voor niets dat de fabrikanten weer (kunstmatig) een nieuwe markt proberen te creeeren met horlogens en brillen.

Ik ben nog steeds super tevreden met mijn iPad 2. Een hi-res scherm ziet er wel mooi uit, maar ik heb eigenlijk nog steeds geen reden om iets nieuws te kopen.
Idem hier. Mijn ipad mini (hardware ipad 2) vertoont ook wat lag soms.
Vooral bij het terugkeren naar het homescreen vanuit een app haperen de icoontjes wat in het terugvloeien.

Dus ik heb zelf een ipad dus ik ben geen tegenstander. Maar de uitspraak dat het super werkt vind ik niet correct. Op de nieuwste hardware wel, maar dan vind ik dat je bij android ook niet mag kijken naar goedkopere modellen en klagen over haperen . . .
Op mijn One X werkt alles absurd vloeiend en op de nexus 7 van vrienden ook.
Heb je de reduce motion optie aangezet waardoor de beweging van de iconen ten opzichte van de achtergrond uit gaat? (heel stom. je zet iets uit door iets aan te zetten). Ik vind het bewegende effect vervelend, maar het scheelt volgens mij ook performance.
En je moet opletten welke apps er op de achtergrond synchroniseren. (Ook al niet helemaal des Apples. Je moet je bezig gaan houden met dingen die niet boeiend zijn)

Maar haperingen heb ik echt niet. Ook niet bij het afsluiten van apps. Van komen de iconen mooi vloeiend in beeld.
Ja, op de iPhone 4 draait het zo smooth niet meer maar da's ook wel een aardig oud apparaatje. Op Android had die in ieder geval geen updates meer gekregen. Nu hebben gebruikers de keus om te updaten. Over mijn 4S heb ik niets te klagen, die draait ontzettend vlotjes op iOS7.
Waarom op Android? Ik heb het hier over iOS, niet Android. Niemand heeft wat aan een Android vs. iOS discussie.
Jawel, het gaat erom dat men niet moet klagen als iOS7 niet bevalt, het was je eigen keus het te installeren, Apple biedt die optie en wat je ermee doet is jou probleem. Mijn vriendin's 8 maanden oude Galaxy S3 mini krijgt nu al lang geen updates meer. Dat alleen al is voor mij een rede om niet naar Samsung te gaan.
Ja, en hoe duur was die SGS3 mini? Als jij een Android-telefoon koopt voor hetzelfde bedrag als waarvoor jij een iPhone koopt ( >600 euro) krijg je zeker wel ondersteuning.
¤350 geloof ik. Ik vind 0 dagen software updates tegenover 3,5 jaar (voor mijn iPhone 4) wel een behoorlijk verschil. Er zijn ook andere verschillen (scherm, processor, camera die allemaal beter zijn bij mijn oude telefoon dan bij haar S3 Mini, maar is de prijs ook naar, nog steeds vind ik ¤700 dat ik betaald heb beter dan de helft dat m'n vriendin betaald heeft). Hoe lang krijgt een Galaxy S3 updates?
Ik geef je wel gelijk. Ios7 op mijn iphone5 vind ik helemaal geweldig. Super smooth en lekker browsen en switchen. Echter op mijn ipad3 retina is het af en toe wat schokkerig, zoals toetsenbord en homescreen. Begint net te veel op Android te lijken.

Dus gezien bovenstaande reacties lijkt het erop dat de eerste retina's het net niet trekker. Hopelijk bieden ze een oplossing.

Ook kan ik dus nu mijn ipad2 upgraden zie ik. Ja, ik heb veel Apple spul, maar ik moet ervoor programmeren, dus ik heb een excuus ;-)

[Reactie gewijzigd door SoloH op 15 oktober 2013 20:55]

Het is geen flamebait, troll of belediging maar het is zo'n van horen zeggen post en gewoon pure onzin. iOS7 loopt gewoon supervlot op mijn iPad 2 en iPhone 5 dus waar je dat nonsens vandaan haalt?
Op mijn iPad 3 heb ik wel wat issues. Is ook logisch, de GPU is relatief lang niet zo krachtig (per pixel op het scherm) als op iPad 4 en 2.
Zelfs op IOS6 heeft, in ieder geval de Ipad 3 genoeg last van traagheid. Dat je die vertragingen, net zoals bij WP, niet ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn natuurlijk. Bij Android hebben ze andere keuzes gemaakt wat betreft animaties (en daar zijn ze al een tijd op aan het terugkomen), maar je kunt niet stellen dat e.e.a. sneller gaat.

Niet zien != niet zijn.

Ik ben erg benieuwd of de verdunde bezel op de nieuwe iPad een verbetering is. Qua draagbaarheid lijkt het me wel fijn, maar in landscape is het wat mij betreft maar de vraag of die dunne bezel echt fijner is.
Op mijn iPad 3 heb ik wel wat issues. Is ook logisch, de GPU is relatief lang niet zo krachtig (per pixel op het scherm) als op iPad 4 en 2.
ik heb op m'n iPad 3 nergens last van, zelfs de beta's draaiden al zeer behoorlijk, en de final was helemaal soepel. (inclusief paralax). Ik beta test ook wel wat 3D games op 't ding, en ook daar merk ik eigelijk nooit problemen.

Wat ik wel heb gedaan, en dat is altijd aan te bevelen als je de iOS beta's draait, is een complete 'kale' restore met de officiele release doen. Dan heb je overduidelijk weer een goed schoon systeem, die beta's zijn - daar zijn het beta's voor - soms wat rommelig met wat ze achterlaten.
Dan ben jij een van de gelukkigen.

Ik heb wel problemen op de Ipad .2 en 3.
En dat is ook normaal de software word zwaarder dus logisch dat het op de oude hardware langzamer is.
Ga jij maar eens in het iOS7 ervaringen topic lezen. Dan ga je je mening over onzin en pure nonsens waarschijnlijk wel wat bijstellen.
Waarom moet ik daar moeten gaan lezen als ik het zelf iOS7 zowel op iPhone als op iPad heb. Ik kan dus uit eigen ervaring vertellen dat je gewoon onzin en pure nonsens vertelt. Heb jij iOS7 op een iOS7 device draaien? Nee? Zwijgen dan!
ok, dus dan moeten wij jou geloven ipv de ervaringen van tientallen dan niet honderden andere gebruikeers ?
Je weet dat de hele wereld op statistieken loopt toch ? Daarom betaal je zoveel belasting, daarom betaal je zoveel verzekering, daarom zul je waarschijnlijk zo oud worden en daarom wekt een product wel of niet naar behoren... Statistiek...
Ook zijn er minieme verschillen tussen devices en installaties, dus de een kan bijvoorbeeld geen enkele probleem ondervinden terwijl honderden anderen wel een bepaalde app gebruiken of een andere instelling binnen het OS waardoor het gedrag van het product als geheel anders is....
Oftewel, als we ons niets hoeven aan te trekken van fora, dan hoeven we al helemaal niet eens te luisteren naar een individu...
En die laatste opmerking, geniaal.. hoezo zwijgen ? Ik mag hopen dat jij geen enkele woord durft uit te spreken over een Ferrari, of een Lamborghini, of zelfs een Fiat Panda... Jij koopt natuurlijk alles op blind vertrouwen van de fabrikant, want reviews nee dat is niets waard... Ik ga er dus ook vanuit dat jij regelmatig keihard op je snoeltje valt met je aankopen, en dat je buiten IOs ook nog nooit een andere smartphone hebt gehad... Later, wanneer je volwassen bent, zul je wel merken dat je je zuurverdiende centjes niet alleen uitgeeft aan van alles en nog wat maar dat je dat wat doelgerichter wilt en moet doen, oftewel je informeert je je over een product, en dan hou je het niet bij de (loze) beloftes van de fabrikant maar dan lees je reviews, oftewel ervaringen van anderen...
Jij moet mij niet geloven, je moet anderen ook niet geloven. Je moet het zelf ervaren en dan een oordeel vormen. Waarom zou je je iets aantrekken van watt een individu zegt of wat een fora zegt? En waarom je fora met statistieken vergelijkt is me al helemaal een vraagteken. Omdat je uit fora geen statistieken haalt. Wie trekt er naar een forum? Iemand met problemen en mensen met teveel tijd.

En ja bij Apple koop ik alles op blind vertrouwen, het is wel de enige fabrikant die dat klaarspeelt zeg ik er direct bij. Andere fabrikanten slagen er niet in me keer op keer een top product te verkopen. Maar ik trek echt niet naar fora om me een mening te vormen over een product daarvoor heb je reviews natuurlijk. Ik ga dan ook zeer weinig op mijn smoeltje omdat ik me informeer bij de juiste bronnen en niet op allerhande fora waar je enkel de meningen leest van mensen die blijkbaar weinig snappen van wat ze kopen anders hadden ze geen problemen. Zulke zaken kon je meestal al wel in reviews terug vinden.

En hou op met iedereen die jou mening niet deelt voor een kind te verslijten ik ben wss een pak ouder dan jij en heb ook wss meer ervaring met het kopen van producten dan jij. Koop gewoon producten van bedrijven met een goede naam en je zal zelden op je smoel gaan. Het hardst ga je op je smoel door je te laten leiden door een kakofonie van mensen die een mening over iets hebben.

Moest ik destijds fora geloofd hebben om mijn aankopen op te baseren had ik nooit iets van Apple gekocht want destijds zaten er op alle fora wel mensen die beweerden dat er geen programma's waren voor mac en dat je met een Mac niet op het internet kon en dat je best af was met een PC te kopen. Dus nee fora kan je beter gewoon mijden als je een aankoop wilt doen want veel van die mensen die daarop zitten zijn gewoon onbetrouwbaar om je advies te kunnen geven over een product dat jij uiteindelijk moet gebruiken. De kans dat je er iemand tegenkomt die ontevreden is over een product is heel groot. De kans dat er iemand komt melden dat ie zeer tevreden is over een product is dan weer heel klein. Dat is nu eenmaal de statistiek van een forum. Ik heb me destijds op fora geïnformeerd voor de aankoop van een een nieuwe computer, ik wou gewoon een computer die werkte en iedereen raadde me een Mac af want o die waren toch oh zo slecht tot iemand die ik goed kende wist wat ik wou en me uitlegde dat ik niet de beste computer zocht maar het beste OS. Ik heb die raad gevolgd en heb nooit meer problemen gehad met computers. Ik heb mijn les met fora ondertussen wel geleerd.

[Reactie gewijzigd door olapola op 16 oktober 2013 11:54]

Ik zo sowieso alles eerst zelf uit proberen. Als alternatief zou je de mening kunnen vragen van mensen die je kent, vertrouwt en weet wat hun mening betekent.

Alles wat verder redelijk anoniem op internet staat per definitie met een grote korrel zout nemen, want je weet niet of een prutser het zegt of iemand die wel verstand van zaken heeft.

Om weer terug te komen op iOS7, ik heb zelf een iPad2 en een iPhone4 en ja ik merk wel dat sommige dingen niet zo soepel meer gaan als toen ik nog met iOS5 en 6 werkte, maar storend is dit niet. Is ook logisch want de clock van de nieuwere apparaten is ook steeds omhoog gegaan.

Wat dat betreft zijn deze nieuwe iDevices toch wel de vaandeldragers voor iOS7, dus mag je verwachten dat het hierop soepel draait.
ik denk dat voor elke 5 klagers 95 niet klagers zijn. DIe het ook niet posten. Ontevreden mensen willen hun verhaal nou eenmaal ergens kwijt. Tevreden mensen houden zich met andere zaken bezig. Ik heb ook niets te klagen over mijn 3 IOS 7 draaiende devices. Ik ben dan ook niet naar het IOS 7 topic geweest.
Dat de mini geen Retina had was voor mij de reden om het bij mijn iPad te houden ondanks dat ik graag een lichter alternatief zou hebben. Nu is het vrijwel zeker dat de nieuwe mini wel een retina scherm heeft maar gaan alleen de geruchten ook dat de nieuwe ipad een stuk lichter zal zijn, dus dat wordt nog een lastige beslissing!
Ik heb zelf een Mini en ben daar heel tevreden over, laatst de iPad 4 in handen gehad, wat is dit apparaat zwaar in vergelijking zeg... En de randen om het scherm zijn ook echt ontzettend groot, dan zie je hoe snel je gewend bent aan die mooie slanke randen van de Mini, ik ben erg benieuwd wat ze met de iPad 5 gaan doen als ze deze designline overnemen, dan is het in mijn ogen zeker een vooruitgang.
Jammer dat er nergens in dit nieuwsbericht over de Macbook upgrades te lezen is, daar kijk ik toch het meeste naar vooruit.
Dat vind ik ook, ik wach met smart op een nieuwe Macbook Pro. Ik heb geruchten gelezen dat deze een beter scherm zou krijgen, de superdrive zou worden ingewisseld voor een Fusion Drive, dat betekend dus goedkoop veel opslag (wat mist bij de andere portables en voor mij essentieel is).
Ik kan niet wachten om de iPad mini met retina te zien.... dat is de enige reden waarom ik nog niet de Nexus 7 2013 heb gekocht.
Ik vermoed dat Apple de 5C lijn gaat doorzetten in de mini lijn, dus je kunt wellicht uit allerlei kleurtjes kiezen voor een stevige prijs.

Ik heb geruchten gelezen dat de Ipad naar 12 inch gaat, m.i. te groot, maar is dat al min of meer ontkracht of nog steeds een mogelijkheid?
De kleurtjes op de iPad snijdt geen hout. een tablet is niet een telefoon, de kleurtjes zal je krijgen door de smart cover, body zal geen felle kleurtjes krijgen.
Microsoft doet het, Nokia doet het, en vergeet de roze telefoons niet die een hit waren bij de dames.
Wellicht heeft Apple bedacht dat die kleurtjes het beter zullen gaan doen bij de dames? Die zie ik allemaal rondrennen met "prachtige" kleuren, en de enige 5C's die ik tot dusver heb gezien waren ook in hun handen.
ik zeker dat er kleurtjes komen, de uitnodiging hint naar kleurtjes en het zit volledig in lijn met de huidige reeksen van iPhone en iPod
Volgens mij is er nog geen enkel gerucht wat op een gekleurde iPad (mini) hint. Dus ik zou mijn adem niet inhouden daarvoor.
Geruchten over 12 inch gingen volgens mij niet over deze release, maar over volgend jaar. Hoewel er vrijwel niets bekend is over de komende aankondiging lijkt mij een wijziging van de schermgroottes niet aan de orde en kunnen we zowel een 9.7" als een 7.9" iPad verwachten. Ik denk dat veel gebruikers een reductie in gewicht (van de full-size ipad) als het meest significante voordeel zouden ervaren, en dat ze dat dus wellicht ook waar gaan maken.
Idem. Ik zit al een jaar te wachten op dat ding. 't werd tijd.
Met IGZO Retina scherm graag; zelfde of betere batterij duur en snellere processor/GPU.
Maar niet zwaarder/dikker.
Dank u!

[Reactie gewijzigd door Myriad op 15 oktober 2013 22:28]

Op tweakers wordt er alleen gesproken over de iPad, maar vele andere websites geven aan dat ze ook de Macbook Pro en Apple TV een upgrade geven. En niet te vergeten Mavericks OS X!

"we still have a lot to cover" is na mijn idee dan ook "veel te bespreken".
"we still have a lot to cover" is na mijn idee dan ook "veel te bespreken".

Tja wat moeten ze anders zeggen....
IK denk dat het uiteindelijk wel eens kan tegenvallen.....(hoop niet)...

Edward
Doelde op het volgende stukje in het artikel:

"De uitnodiging toont de tekst 'we still have a lot to cover', wat een verwijzing lijkt naar het feit dat naast nieuwe iPads ook vernieuwde hoesjes kunnen uitkomen."

Ik denk dus dat 'we still have a lot to cover' wordt bedoeld dat er veel wordt besproken. Nieuw OS, iPads, Macbook Pro en de Apple TV.
Dat was mijn gedachten ook. Misschien een keyboard cover zoals die van de Surface?
Uiteraard, en dat is wat ze waarschijnlijk er ook mee bedoelen, maar de uitnodiging en bijbehorende tekst is vaak "dubbelzinnig" en slaat meestal op iets wat aangekondigd wordt.
Wellicht bedoelen ze allebei. Een dubbelzinnig statement dus. Ligt er vrij dik bovenop.
Mjah, kan ik de nieuwe Apple TV al preorderen? Ik gebruik dat ding *zo* vreselijk veel, en bij de andere TV in huis mag er ook nog wel 1 -- mijn oude dus :)
Volgens mijn bronnen komt er zelfs geen iPad mini met retina scherm. Een iPad mini met retina staat gepland voor 2014.
Kun je iets meer zeggen over die bronnen? hebben deze bronnen bijvoorbeeld een track record van accurate voorspellingen?
Waarschijnlijk bedoelt hij met "zijn" bronnen dit mee:
http://www.nu.nl/tech/359...rm-pas-in-2014-markt.html
Ten eerste is het een gerucht en geen planning, dus het staat niet "gepland" voor 2014.
Ten tweede: Okselfris heeft het al gezegd.
bronnen = geruchten .

Niemand weet het, tot voor kort werd er nog gesproken over tekort in Retina schermen en dat fabrikanten als Samsung en LG niet kunnen voldoen i.c.m. de productie eisen van Apple.
Deze schermen zijn er al een tijdje dus je zou zeggen dat productie issues nou wel van de baan zullen zijn.
Dezelfde sites die aangaven dat er dit jaar nog geen iPad mini Retina zal komen, hebben het nu plots over de iPad mini retina. Het is maar net hoe de wind waait

Wat betreft de iPad zijn er veel vage geruchten, het is niet zo concreet als bij de iPhones.
Ik hoop wel dat de iPad 5 lichter wordt dan de de Ipad 3/4, mijn iPad 2vind ik qua gewicht acceptabel.
Daar hoop ik ook op. ik vindt de iPad4 een erg fijn apparaat, maar het gewicht t.o.v. de iPad2 was toch een minpunt en duidelijk voelbaar. Gewicht van de iPad2 was erg fijn.
Yeah, d'r valt mee te leven, maar zowel mijn oude 1 als mijn 3 zijn wat aan de zware kant. Voor boeken heb ik een lichtgewicht Kindle Paperwhite (G1)
Ze kunnen alleen de behuizing nog dunner maken, maar er zit een grens aan hoe dun ze het kunnen maken.
De enige manier om het in 1x heel licht te maken is door de behuizing van plastic te maken.
Daarom zijn de andere tablets veel lichter dan een iPad.

Er is al een plastic iPhone, dus waarschijnlijk ook een plastic iPad in de toekomst.
Maar aangezien de plastic iPhone zo slecht verkoopt is de kans groot dat Apple ervanaf ziet.
Een andere manier is door er een nieuw veel energie-zuiniger IGZO scherm in te zetten,
waardoor de iPad met een kleinere batterij toe kan. De casing kan dan nog platter en het totale gewicht nog lager. Of langer doen met dezelfde batterij. Een van beide of beide zijn zeer welkom voor de (grote) iPad (5). Indien IGZO, dan ben ik benieuwd voor welke mix Apple dan kiest: nog lager gewicht en/of langere batterijduur.

Als de zwarting van die IGZO schermen acceptabel tot goed is, dan hebben ze een primeur en doen ze een gouden greep. Voor de iPad mini 2 retina welhaast een vereiste, om 'm niet zwaarder/dikker te maken (als ze toch kiezen voor een gewone LCD retina) dan de huidige iPad mini.

[Reactie gewijzigd door Myriad op 20 oktober 2013 17:46]

Inderdaad geen verassing meer dat ze deze gaan aankondigen volgende week. Maar waar ik en de rest van de wereld toch ook benieuwd naar zijn, zijn de MacBook Pro's met haswell proc. Ik hoop stiekem dat ze deze ook gaan aankondigen op de 22ste...
En de Mac Pro, daar ben ik eigenlijk meer benieuwd naar dan de zoveelste incarnatie van een iPad.
Ben vooral benieuwd naar het nieuwe design van de iPad. iPad mini vind ik zelf minder interessant, wellicht volg Apple hun eigen trend en komt er een iPad 5C? Dus een goedkopere variant, maar met dezelfde schermgrootte.

Trouwens: linkje achter 'presenteerde' staat verkeerd
Wellicht heb je deze plaatjes nog niet gezien. http://sonnydickson.com/2...n-ipad-design-space-grey/
Zonder scherm maar toch een duidelijk beeld van hoe die er uit gaat zien. ( Ik geloof dat deze foto's authentiek zijn.)
Ik vraag mij af of zo'n smalle bezel wel werkt als je een eBook leest in portrait stand.
Gaat je hand dan niet in de weg zitten ?

Gebruik nml. mijn iPad3 nu voornamelijk om eBooks te lezen.
Gek genoeg: mail lezen + browsen doe ik dan weer in landscape.
Ik vraag mij af of zo'n smalle bezel wel werkt als je een eBook leest in portrait stand.
Gaat je hand dan niet in de weg zitten ?
Werkt prima. Aanrakingen die 'beginnen' langs de rand worden genegeerd.
De hamvraag: wat doen ze met de iPad mini?

Je kan verwachten dat de iPad 5 de hele mikmak krijgt (A7, M7, Touch ID), maar bij de Mini is dat toch anders. Ik denk niet dat het mogelijk is om, bij gelijkblijvende prijs, een iPad mini met A5 en non-retina scherm te vervangen door een A6x + retina of A7 + retina.

Ik gok het volgende:

iPad mini (A6X non-retina): ¤329
iPad mini (A7X, retina, Touch ID): ¤399
iPad 5 (A7X, retina, Touch ID): ¤479

De reden waarom ik gok dat er twee nieuwe Mini's komen is als volgt. Ik denk o.a. dat de populariteit van de Mini (volgens schattingen is de verhouding mini/normaal ongeveer 60/40) ervoor zorgt dat de Mini een volwaardige specboost krijgt. Hij is dan wel kleiner (en dus goedkoper), maar er is geen reden om er een budgetmodel van te maken. Anderzijds is de Mini nu het entry model van Apple en doet dat succesvol, Apple zal die prijs zeker niet willen verhogen, zodoende lijkt een A6 upgade t.o.v. een A5 mij logisch omdat iOS 7 dan net wat lekkerder draait.

[Reactie gewijzigd door TMC op 15 oktober 2013 18:27]

Ik gok het volgende:

iPad mini (A6X non-retina): ¤329
iPad mini (A7X, retina, Touch ID): ¤399
iPad 5 (A7X, retina, Touch ID): ¤479
Als ze hetzelfde als met de stap van Ipad 1 naar 2 doen met mini zal het eerder worden.

iPad mini (A5 non-retina) dus gewoon dezelfde prijsverlaging naar : ¤279
De opvolger van de mini zal iets sneller worden + retina en A6X krijgen voor :¤399
iPad 5 (A7X, retina, echter zonder Touch ID): ¤499

Zo hebben ze alle modellen mooi gedifferentieerd en zit netjes ongeveer 100 euro tussen alle verschillende modellen. De 1e iPad Mini kan volgens mij nog flink uitgemelkt worden, want voldoet nog prima, even iets goedkoper maken terwijl je de nieuwe retina iets duurder maakt.

Verwacht Touch ID pas bij volgende update
Ik denk het niet, aangezien iOS 7 + een A5 niet perfect werkt. Het werkt goed hoor, maar van een nieuw apparaat dat nog jaren mee moet mag je als klant meer verwachten.
A5 optimalisaties zullen nog wel in de updates komen. Denk niet dat Apple de mini die er nu is al zo snel aan de kant zal zetten. EN er is net een paar weken geleden besloten de iPhone 4S (A5) nog steeds in productie te houden, zelfde voor iPod Touch 5G. Ik vermoed toch echt dat er een substantiele update komt terwijl het oude model nog lekker een jaartje als goedkoop instapmodel neergezet kan worden.
Ik denk dat alle nieuwe iOS devices zo snel mogelijk met varianten van de nieuwe A7 worden uitgebracht. Nu nog nieuwe 32-bit devices introduceren, dat maakt de transitie naar 64-bit alleen maar langer.
Ik denk dat je aardig in de buurt zit.. Alleen verwacht ik dat ze de iPad mini naar 299,- gooien. Daarnaast verwacht ik in geen enkele iPad Touch ID. Ik heb 1 gerucht gelezen die er over sprak, maar verder niks.. Ik denk dat ze dit een jaar exclusief houden voor de iPhone.
Dat zou kunnen, ik had ergens geruchten gelezen dat de iPhone 5S o.a. nog moeilijk leverbaar is omdat de productie van de vingerafdruksensoren achterloopt. Als dat daadwerkelijk zo is acht ik het niet onmogelijk dat Apple vooralsnog Touch ID op iPads achterwege laat.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er 2 verschillende iPad Mini versies komen. Waarom? Dit heeft te maken met deze video, waarin (vermeende) lege omhulsels van de nieuwe iPad getoond worden. Hetgeen waardoor ik denk dat er geen 2 Mini versies komen is de home-button. Zoals je in de video kunt zien verschillen de oude home-button en die met TouchID iets in omvang. Dit zou inhouden dat, afgezien van afwijkende interne componenten, Apple ook 2 verschillende nieuwe behuizingen zou moeten produceren naast elkaar. Het is niet onmogelijk, maar het lijkt me onpraktisch.

De kans lijkt me groter dat er wel een nieuwe iPad Mini komt, waarschijnlijk met TouchID, en dat daarnaast het huidige model nog in de verkoop blijft tegen een gereduceerde prijs.
Ik denk dat je wel eens aardig gelijk zou kunnen krijgen hierin!
¤379 is een typo, moet ¤479 zijn.

Ik snap niet waarom je 650-700 zegt, iPads zijn altijd <¤500 geweest (basismodel zonder 3G). Jouw schatting is dan ook exreem hoog. Zie je wel vaker, dat mensen bijv. zeggen dat 'de iPhone voor ¤800 nauwelijks meer kan dan een SGS4 voor 500 euro', terwijl de iPhone gewoon ¤699 is. Niet goedkoop, maar scheelt toch ¤100. Vanwaar altijd die neiging om Apple-producten duurder te laten lijke dan ze daadwerkelijk zijn bij zoveel mensen?
Omdat mensen graag overdrijven en het moeilijk is om alles in 'n goed perspectief te zien.
zo bezuinigen mensen heel veel op dagelijkse uitgaven maar een avondje naar de klote gaan mag wel voor 100+ euro kosten. Want ja we gaan uit.

[Reactie gewijzigd door Hippievogel op 16 oktober 2013 00:18]

iPads zijn altijd <¤500 geweest
Waarom is de huidige iPad 16Gb WiFi dan 505 euro?
Geen idee, in de Pricewatch is hij ¤428:

pricewatch: Apple iPad Retina (najaar 2012) Wi-Fi 16GB Zwart

In de Apple Store zie ik idd dat hij ¤505 is, dat komt o.a. door de btw-verhoging vorig jaar, toen werden Apple-producten ineens vreemd geprijst.
Dat komt omdat de 5S nog niet uit is waardoor handelaren geld proberen te verdienen aan de schaarste, de 5S 64 GB is normaliter ¤899. Ook duur, maar niet ruim ¤1000 zoals jij beweert.