Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

BlackBerry heeft in het tweede kwartaal van zijn financiële jaar 3,7 miljoen telefoons verkocht. Dat is de helft minder dan een jaar geleden, toen het Canadese concern nog 7,4 miljoen telefoons verkocht. Het bedrijf maakte bijna een miljard dollar verlies.

BlackberryHet aantal van 3,7 miljoen verkochte telefoons is bijzonder laag; in 2010 verkocht BlackBerry gemiddeld 10 miljoen telefoons per kwartaal. De meeste van de 3,7 miljoen verkochte BlackBerry's van afgelopen kwartaal draaiden nog BlackBerry 7, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf. Veel telefoons met BlackBerry 10 blijven liggen door een gebrek aan interesse van consumenten.

De tegenvallende verkopen zorgden ervoor dat BlackBerry 1,6 miljard dollar omzette; veel minder dan de 2,9 miljard dollar die het Canadese bedrijf een jaar geleden in hetzelfde kwartaal wist om te zetten. Vorige week kondigde BlackBerry aan dat het bedrijf 40 procent van zijn medewerkers ontslaat en zich nog meer gaat richten op de zakelijke markt. Daarnaast gaat BlackBerry waarschijnlijk van de beurs en komt de smartphonefabrikant in private handen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Het is onvoorstelbaar hoe snel BB eigenlijk naar de afgrond is gegleden. Op het moment dat de iPhone uitkwam was de toekomst van de industrie helder.

De toekomst is een (mini)computer met belfunctionaliteit. Dat vraagt om een hele andere user interace en gebruikerservaring.

Waar de meeste andere spelers op de markt wel ervaring hadden met het maken en ontwerpen van computers en en wat daar bij hoort (Google, Microsoft), komt BB vanuit de messaging kant.

Wat zo waanzinnig is, is het gevoel dat waar een bedrijf 4/5 jaar geleden nog bestond, nu gewoon in alle opzichten niet meer relevant is. Een mijardenbedrijf *poef* foetsie. Gewoon weg. Zo snel kan het gaan.

Maar het zelfde geldt voor Nokia. Gered omdat ze de enige relevante partij zijn die op het MS platform hadden ingezet en in feite een paar jaar geleden daardoor door MS was ingelijfd.

Je ziet dat de oude telefoontjesbouwers nu weg vallen en dat de bedrijven die computers en bijbehorende platformen bouwen overleven.

Dat BB een afgelopen zaak is, is 100% zeker juist door de problemen waar ze nu in zitten. Wie nu een BB koopt is niet zeker op garantie en ondersteuning de komende 1/2 jaar.

Mensen die nu telefoons kopen investeren in een applicatie platform. Niet handig als je bedrijf bijna op apegapen licht. Wie kiest dan voor jou?

[Reactie gewijzigd door Q op 27 september 2013 14:34]

Dat BB een afgelopen zaak is, is 100% zeker juist door de problemen waar ze nu in zitten. Wie nu een BB koopt is niet zeker op garantie en ondersteuning de komende 1/2 jaar.
Volslagen onzin, ik wordt zo moe van die ongefundeerde, feitelijk onjuiste commentaren.

Zoals Pegasus hierboven al beschrijft komt het operationele verlies, wanneer je de afschrijving van de Z10's eraf trekt, uit op zo'n 30 miljoen.
Zo'n afschrijving heeft Microsoft nog niet zo lang geleden moeten doen, zij schreef 900 miljoen dollar af op haar Surface tablets

Al met het uitgeven van het persbericht met daarin preliminaire kwartaalcijfers maakte BlackBerry CEO Thorsten Heins bekend dat hij een herstructurering zou doorvoeren die zal leiden tot een kostenreductie "of all operating expenses" van zo'n 50%.
Onderdeel van deze herstructurering is het ontslaan van 4500 man personeel, de kostenreductie moet in Q1 2015 werking hebben, dan is de bezuiniging effectief.

Daarbij moet je nog bedenken dat BlackBerry, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nokia volledig schuldenvrij is en 2,6 miljard Dollar aan financiele reserves heeft.

Als je dan in aanmerking neemt dat het verlies van BlackBerry grotendeels wordt veroorzaakt met de afschrijving van de onverkochte toestel en er een bezuiniging, die een kostenreductie van 50% zal opleveren, aanstaande is, kun je absoluut niet zeggen dat het "100% afgelopen zaak is", dat is onzin.

En voordat je roept "ja, maar BlackBerry trekt zich terug van de consumentenmarkt!":
BlackBerry heeft al in het persbericht met de preliminaire kwartaalcijfers aangegeven zich te gaan richten op de "prosumer and enterprise market."

Onlangs gaf BlackBerry zelf haar definitie van prosumer:
"those who value technology purpose-built for enhancing productivity – and which based on the way you described yourself would include you."

BlackBerry blijft zich dus óók op de consument richten maar zal zich minder gaan richten op alle consumenten en méér op die groep die echt productief moet zijn en daarvoor bijvoorbeeld een Qwerty-toetsenbord voor nodig heeft, en/of de BlackBerry Hub, danwel de uitstekende e-mailfunctionaliteit, of de uitstekende security-features van BB10.

BlackBerry gaat dus gewoon door met BB10 en de support en updates vallen echt niet weg.

Bovendien maakte BlackBerry onlangs nog bekend dat het aantal bedrijven dat gebruik maakt van de nieuwste versie van BlackBerry Enterprise Service (BES 10 ) is gestegen van 19.000 in juli van dit jaar naar meer dan 25.000 nu.

Begrijp me niet verkeerd: het gaat niet denderend met BlackBerry maar die ongenuanceerde, feitelijk onjuiste berichtgeving alsmede de commentaren en 'doodsverklaringen' ben ik spuugzat.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 27 september 2013 16:03]

Je hele post kan ik eigenlijk met een simpele vraag al worden ondergraven.

Wie wil er nog een BlackBerry toestel kopen?

Er is geen serieuze toekomst voor BlackBerry op dit moment. Als de Z10 al een product is wat niet verkoopt en waar enorm op wordt afgeschreven. Waar kun je nog heen als bedrijf?

BlackBerry kan misschien nog opereren in de marge, maar welke marge, relatief armere landen als India ofzo?

Wie nu een BlackBerry toestel koopt is de sjaak. Waar is het app platform, je updates? Je ziet dat alleen de grote spelers een app market kunnen opzetten.

2.6 miljard op de bank voor een bedrijf van deze grootte is peanuts. Dat verbrand je in hoog tempo met dat aantal werknemers.
BlackBerry blijft zich dus óók op de consument richten maar zal zich minder gaan richten op alle consumenten en méér op die groep die echt productief moet zijn en daarvoor bijvoorbeeld een Qwerty-toetsenbord voor nodig heeft, en/of de BlackBerry Hub, danwel de uitstekende e-mailfucntionaliteit, of de uitstekende security-features van BB10.
Je maakt een grapje. Ik werk in een groter bedrijf en niemand loopt meer rond met BlackBerry en niemand wil die toestellen meer, mensen kunnen prima overweg met de virtuele keyboards en ook al zijn die misschien minder prettig dan de fysieke toetsenborden van de BB, je krijgt zoveel meer terug van een iOS of Android toestel dat dit makkelijk opweegt tegen dit probleem. Verder zijn iPhones standaard ook encrypted en kun je die naar mijn weten redelijk dicht timmeren.
Bovendien maakte BlackBerry onlangs nog bekend dat het aantal bedrijven dat gebruik maakt van de nieuwste versie van BlackBerry Enterprise Service (BES 10 ) is gestegen van 19.000 in juli van dit jaar naar meer dan 25.000 nu.
Een betekenisloze statistiek als je de context niet weet. Want zoals ik het lees betekent dit dat slechts meer bedrijven binnen de bestaande installbase van BB is geupgraded naar de nieuwste versie. Maar is er ook totale groei? Bij mijn bedrijf 10K+ employees wordt BB er namelijk uit geknikkerd.

[Reactie gewijzigd door Q op 27 september 2013 15:54]

]Er is geen serieuze toekomst voor BlackBerry op dit moment. Als de Z10 al een product is wat niet verkoopt en waar enorm op wordt afgeschreven. Waar kun je nog heen als bedrijf?
De Z10 verkocht niet goed genoeg omdat op dit moment de groei van de smartphonemarkt zo goed als geheel afhankelijk is van low-end smartphones.
Zo is de groei van Windows Phone grotendeels veroorzaakt door de verkoop van goedkope smartphones als de Lumia 521 die hier in Nederland al voor 160 euro te koop is.

Ook de groei van Android is zo goed als volledig toe te rekenen aan goedkope smartphones die tussen de 90 en 250 dollar kosten.

BlackBerry heeft in die prijscategorie nog geen BlackBerry-10 toestellen, dat is dan ook de reden waarom de BlackBerry 7 toestellen beter verkochten: deze bedienen op dit moment deels het low-end segment; maar BlackBerry is wel hard aan het werk om deze lacune op te vullen. Zo is in het persbericht, zoals ik dat eerder al aanhaalde, al aangekondigd dat de BlackBerry Z10 in prijs is verlaagd, zoals BlackBerry schrijft: "to make it available to a broader, entry-level audience".
De BlackBerry Z30 zal als vlaggenschip de high-end markt gaan bedienen.

Daarnaast is BlackBerry hard aan het werk om een aantal low-end BlackBerry-10 smartphones op de markt te brengen.
Zo lekte er onlangs nog foto's uit van een BlackBerry met de codenaam "Americano" een full-touch BB10 smartphone die het laagste segment moet gaan bedienen.

Ook verschenen recentelijk foto's van een low-end 'Qwerty' BlackBerry-10 smartphone met de codenaam Kopi.
BlackBerry kan misschien nog opereren in de marge, maar welke marge, relatief armere landen als India ofzo?
Heb je enig idee hoeveel mensen er in India wonen?: 1.220.800.359 (één komma twee miljard).
Dat noem ik niet in de marge opereren, bovendien is BlackBerry in Indonesie, Zuid-Afrika, India e.d. ontzettend populair, zo is een low-end device als de 9720 in Zuid-Afrika niet aan te slepen , als er straks echte low-end BlackBerry 10 smartphones op de markt zijn zullen die toestellen die markt gaan bedienen.
Wie nu een BlackBerry toestel koopt is de sjaak. Waar is het app platform, je updates? Je ziet dat alleen de grote spelers een app market kunnen opzetten.
Weer een misvatting: BlackBerry-10 is als platform nu zeven maanden oud en voor het platform zijn nu al meer dan 137,000 apps beschikbaar.
Toen IOS 7 maanden oud was, waren er slechts 17,500 apps voor beschikbaar. Voor Android waren er na 7 maanden 2,908 apps beschikbaar en de groei van het ecosysteem van BlackBerry gaat langzaam maar gestaag door zo is inmiddels ook FlipBoard voor BlackBerry 10 beschikbaar .
2.6 miljard op de bank voor een bedrijf van deze grootte is peanuts. Dat verbrand je in hoog tempo met dat aantal werknemers.
Nouja.. heb hierboven al uiteengezet dat 40% van het personeel de deur uitgaat en dat dat een kostenreductie van 50% gerealiseerd gaat worden, dus wat je hiermee wilt zeggen ontgaat mij volledig.
Verder zijn iPhones standaard ook encrypted en kun je die naar mijn weten redelijk dicht timmeren.
Iphones zijn niet standaard encrypted bovendien zijn Iphones zo slecht beveiligd dat het lockscreen wachtwoord, omzeild kon worden, dat de 'superveilige' vingerafdruklezer te hacken valt (nota bene met de vingeafdrukken die je van het scherm kunt liften) en dat soort voorvallen zijn géén incidenten het gaat structureel mis met de beveiliging van IOS.
Een betekenisloze statistiek als je de context niet weet. Want zoals ik het lees betekent dit dat slechts meer bedrijven binnen de bestaande installbase van BB is geüpgraded naar de nieuwste versie.
Als je de statistieken interpreteert zoals jij dat doet betekend dat in ieder geval dat BES niet massaal gedumpt wordt door bedrijven zoals jij dat suggereert en dat bedrijven het te moeite waard vinden om te investeren in een nieuwe versie van BES.

Dat het bedrijf waar jij werkt BlackBerry "er uit knikkert" zoals jij het schrijft zegt natuurlijk helemaal niets over de groei van het aantal Enterprise gebruikers.

BlackBerry 10 wordt steeds meer geadopteerd niet alleen door bestaande gebruikers, maar ook door bedrijven die voorheen geen BES hadden of BlackBerry's gebruikten. Met BES 10 is het namelijk niet alleen mogelijk ook BlackBerry devices te managen maar kunnen ook Android en IOS toestellen ge-managed worden, een oplossing die bijvoorbeeld de Australische belastindienst onlangs geimplementeerd heeft.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 27 september 2013 21:19]

De Z10 verkocht niet goed omdat het een veel te duur toestel was voor wat je er voor kreeg.

Low-end is een race naar de bottom, zie nog maar leuke marges te verkrijgen in deze markt.

Laat mij niet lachen om het 7 maanden oude app platform van BB. Het gaat niet om 6 jaar geleden met de intro van de iPhone, het gaat om het NU. Wat mensen NU willen hebben. En daar staat een gigantische iOS app store en Android market, en wat heeft BB nu eigenlijk? En Nokia moest al door Microsoft gered worden.

Als je als bedrijf van India, etc wilt leven prima, maar dan doe je niet meer mee in het speelveld van iOS, Android en Windows phone. Hoe relevant ben je voor de westerse consument nog? Wie wacht er nog vol met spanning op de nieuwste Blackberry? En dit had niet zo hoeven zijn, maar ze reageerden gewoon niet en toen ze wakker werden was het te laat.

De beveiliging van BB telefoons is mogelijk het enige wat ze nog relevant houdt. Die IOS bug is slordig, zo zijn er inderdaad meerdere gevonden. Maar bugs kun je oplossen met software updates. Qua security denk ik dat BB wel beter in elkaar zit, dat was altijd een forte van BB en dat blijft nog wel denk ik, aangenomen dat dit ook bij de Z10 snor zit.

Voor mobile device management kan BES nog interessant zijn, maar daar zie ik BlackBerry in de huidige vorm niet op overleven. Misschien dat dit product zelfstandig lost van BB verder kan gaan. Ik ken de software en ik zie daar wel meerwaarde in. Maar het gaat om BB en de telefoontjes wat mij betreft.

Dat het bedrijf van 10K mensen waar ik werk Blackberry er uit gooit is slechts 1 anekdote. Jouw voorbeeld van de Australische belastingdienst ook. En het toont vooral aan dat BB de telefoonstrijd helaas helemaal heeft verloren.

Misschien dat BB nog wel wat geld verdient in andere landen, maar de westerse wereld kijkt uit naar nieuwe product lanceringen van Apple, Samsung en Nokia.

Ik denk dat het platform dat BB nu biedt voor smartphones een serieuze kans had gehad, 3 jaar geleden. Maar nu is het te laat.

Je investeert als bedrijf enorm in je toekomst, dan is die afschrijving op de Z10 niet slechts eenmalig. Met welk product gaat Blackberry weer als vanouds miljarden verdienen? Waar is haar toekomst?
Top uit een gezette reactie weer chapeau.
Eindelijk ook iemand die het gehele plaatje ziet en niet alle de smartphone.
Er is geen serieuze toekomst voor BlackBerry op dit moment. Als de Z10 al een product is wat niet verkoopt en waar enorm op wordt afgeschreven. Waar kun je nog heen als bedrijf?
Helemaal correct. Dat is ook de reden dat BlackBerry 40% van haar medewerkers binnenkort de laan uit stuurt. Ze willen aantrekkelijk gevonden worden voor overname. Een bedrijf dat veel vaste kosten heeft (zoals vanwege lonen medewerkers) is minder interessant. Wellicht dat er ook nog een reorganisatie volgt, als men geen koper kan vinden, zodat onderdelen makkelijker los verkocht kunnen worden. Het is bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat er veel partijen geïnteresseerd zijn in het patentportfolio, maar veel minder in andere bedrijfsonderdelen. En zo zullen er wellicht meer bedrijfsonderdelen zijn die best op zichzelf kunnen staan.
Volledig mee eens, snel scoren met een negative headline is koren op de molen van de korte termijn beleggers, speculanten, Apple en Android Fanboys die dit nog eens zonder kennis van zaken of uit Eigen belang flink aandikken.

Dit sort redenen is nou juist waarom het goed is dat ze van beurs verdwijnen.
Kunnen ze zich rustig focussen op de uitgezetten strategie van BlackBerry 10 OS, BlackBerry Enterprise Service 10, BBM 4all, BBM 4 desktop, EMM/MDM, Security, M2M/Automotive enz enz.

Ik heb er het volste vertrouwen in.
Ik vindt dit in mindere mate ook wel voor Nokia gelden. Nokia was ook ooit mega groot, maar nu is een groot gedeelte (volgens mij) ook voor een paar miljard verkocht...
Maar Nokia heeft een heel wat grotere kans op overleven dan BB. Het marktaandeel van Windows Phone groeit en aangezien Nokia verantwoordelijk is voor 88,4% van al die toestellen zit dat ook wel goed. BlackBerry daarentegen dendert volle vaart de afgrond in zonder vooruitzicht op verbetering.
Zonder financiële injectie van Microsoft zou Nokia nu waarschijnlijk of zelfs al eerder afgeschreven zijn. Als Nokia om was geschakeld naar Android dan hadden ze géén geld van Microsoft ontvangen en waren ze er véél slechter aan toe geweest en zou het nog maar de vraag zijn geweest of ze nu nog hadden bestaan! Onderschat ook niet het feit dat Microsoft véél uren steekt in het ontwikkelen / ondersteunen van de producten van Nokia! Hierdoor heeft Nokia harder kunnen snijden in hun personeel.

Hadden ze voor Android gekozen dan hadden ze niet ieder kwartaal geld ontvangen van Microsoft, hadden ze meer personeel in dienst moeten hebben om hun producten te ontwikkelen en hadden ze op prijs moeten vechten met alle andere leveranciers om hun producten te plaatsen. Iets dat ze in iedergeval in US nooit zou zijn gelukt! Daar zijn ze nu alleen maar binnen gekomen door Microsoft!

Oftewel Palm, BB en Nokia hebben allen geheerst maar zijn nu officieel alle drie dood!
Er is geen sprake van Nokia die overleeft. Nokia zoals wij die kennen, het telefoongedeelte dus, houd op met bestaan zodra Microsoft de overname doorvoert.
Dat is nog maar de vraag. Dat de toestellen die Nokia maakt een hele goede brouwkwaliteit hebben is logisch. Daar hebben ze immers heel veel ervaring mee.
Brouwkwaliteit en vormgeving waren onderscheidende factoren in her pre-smartphone tijdperk. Nokia excelleerde om die redenen. Ericsson, LG, Motorola probeerden krampachtig om het succes van de modellen strategie te evenaren zonder echt groot succes.

Nu is Nokia met WP een me-too speler. WP is just another OS.
Zoals al eerder gezegd in dit topic. Welk mobiel device je ook beschouwd het is een mini computer waar het draait om apps met een telefoon en camera functie.
Nokia blinkt daar met WP (ondanks dat wellicht de camera functie beter is als de anderen) niet in algemene zin uit zodat de toekomst van Nokia ook nooit meer zo zal worden als ze eens waren. Sterker nog het is nog maar de vraag of men een echt substantieel marktaandeel kunnen veroveren anders valt het BB scenario ook hen ten deel.
oneens met:
Je ziet dat de oude telefoontjesbouwers nu weg vallen en dat de bedrijven die computers en bijbehorende platformen bouwen overleven.
Je ziet dat software bedrijven groot zijn geworden, waar vroeger de macht bij de hardware makers lag. Alleen Samsung is nog de uitzondering op de regel. Samsung is marktleider, en maakt geen (relevante) OS'en. Apple, MS, Google, zijn van huis uit grot geworden door hun software.

[Reactie gewijzigd door Devroet op 27 september 2013 14:47]

Apple is een hardware bouwer pur sang. Ze maken ook de software voor hun hardware en dat was tot voor kort iets wat door iedereen werd afgedaan als de weg naar de ondergang. Vandaag zie je dat dat het model van de toekomst is. Google gaat die weg uit, Microsoft gaat die weg uit en ook Samsung wil die weg uit.
Het is altijd de visie van Apple geweest dat hardware en software naadloos geïntegreerd moeten zijn om tot een optimale gebruikservaring te komen. Als software zo belangrijk voor een bedrijf is en die software in-house wordt ontwikkeld kun je niet stellen dat het bedrijf een pure hardwarebouwer is. Ik kan een Mac, iPhone, iPad of Apple TV niet zonder Apple's eigen besturingssystemen kopen. Apple verkoopt mij de hardware én de software en ik betaal voor beide.
Die software dient om de hardware te verkopen. Apple verdiend zijn geld met hardware, niet met software. Dus is de core bizz van Apple hardware.
Apple heeft het toch altijd al van de combo moeten hebben, ze zijn nooit alleen software maker geweest.
Apple is echt een hardware bedrijf, dat zijn software enkel levert om de hardware goed te laten werken. Daarom ook, hebben ze er totaal geen behoefte aan dat hun software op andere hardware draait. Ze willen hardware verkopen. De software is er enkel om dat te ondersteunen.
Zoals anderen al aangeven is Apple een hardware bouwer die ook software maakt. Maar hun kern expertise is apparaten bouwen en verkopen, dat is waar ze van leven. Maar Microsoft, Apple en Google hebben allemaal ervaring met het bouwen en runnen van operatingsystemen..
Dan mag je wel uitleggen hoe de investeerders hun miljarden gaan terug verdienen, als BB ten onder zou gaan. Blackberry is gewoon nog steeds een milardenbedrijf. Als je miljarden investeerd, geloof je in een toekomst. En als je miljarden kunt investeren, dan weet je ook wel wat je aan het doen bent.
Het is onvoorstelbaar dat bestuurders van een miljarden bedrijven als groep niet in staat zijn om deze evidente verandering van de markt te begrijpen en toch is dat precies wat er is gebeurd.

Je maakt een beetje een opmerking in de trant van, wij weten het niet, maar God weet wel wat goed is voor ons.

Groot of klein, mensen en bedrijven maken fouten. Investeerders proberen waarschijnlijk meer te redden wat er te redden valt. Ik denk dat niemand meer in een toekomst gelooft bij RIM zelf.

Iedereen die nu nog voor RIM werkt, met deze verliezen, is op dit moment al druk bezig naar een nieuwe baan te zoeken.

De investeerders gaan gewoon miljarden verliezen.
Het is onvoorstelbaar hoe snel BB eigenlijk naar de afgrond is gegleden.
Zie 'Post-traumatic life expectancy of phone vendors' bij Asymco:

http://www.asymco.com/201...ectancy-of-phone-vendors/
Een miljard verlies bij een verkoop van 3.7 miljoen telefoons? Dat is meer dan 250 dollar per telefoon!
De berichgeving op het Financieel Dagblad is wat duidelijker. Het verlies is een eenmalige afboeking. Het operationele verlies is slechs 31 miljoen euro.

Die afboeking maakt in één keer de balans schoon voor overname, drukt de aandelenprijs en maakt de overname eenvoudiger.

Dat er zoveel toestellen blijven liggen geloof ik niet helemaal. Vodafone kan momenteel geen Z10 leveren en Verizon begin dit deze maand ook niet.

Al met al is het een flinke boudhoudkundige truuk om het bedrijf minder waard te laten lijken. Ten koste van de huidige aandeelhouders.
De financiele telegraaf heeft een artikeletje niet achter een betaalmuur:
http://www.telegraaf.nl/d...ies_bij_BlackBerry__.html

Volgens hen komt het verlies vooral door een afschrijving van circa 934 miljoen dollar op de voorraad Z10-smartphones.

Dit staat overigens ook in de bron van tweakers:
The GAAP loss from continuing operations for the quarter was $965 million, or $1.84 per share diluted, including a primarily non-cash, pre-tax charge against inventory and supply commitments of approximately $934 million (the “Z10 Inventory Charge”), and pre-tax restructuring charges of approximately $72 million related to the Cost Optimization and Resource Efficiency (“CORE”) program.
Niet zoveel voorraad? Er staat echt inventory, ofwel voorraad, wat de telegraaf naar mijn idee goed vertaald heeft. Dit zou dan toch moeten betekenen dat er een behoorlijk grote voorraad stof ligt te happen. Als dat klopt is het wellicht reëel om je verlies op die voorraad te nemen en dan zou dit wellicht niet een boekhoudkundig trucje zijn.
Een en ander hangt er natuurlijk ook vanaf hoe groot die voorraad is en of het in de toekomst alsnog verkoopbaar zal zijn of niet. En daarheb ik helaas niet meer info over kunnen vinden.

[Reactie gewijzigd door JDVB op 27 september 2013 19:15]

Waarom zou je dat verlies per telefoon berekenen? Dit verlies komt juist doordat er telefoons niet verkocht zijn, niet omdat ze 250 dollar op elke telefoon verliezen.
Natuurlijk moet je wel rekenen per verkocht product (of per verkochte dienst) om te bepalen wat je winstmarge is. Als een bakker 100 broden verkoopt voor 1 euro per brood, maar een brood kost 1,50 om te maken, dan is het verlies per brood 0,50 euro. Als de bakker nog 100 broden extra verkoopt, gaat hij niet als vanzelf winst maken. Idem voor BlackBerry in het artikel. Ok, uiteraard zijn er vaste en variabele kosten per product, maar ik vind het een verhelderende blik van "Mijzelf" op bedragen die groot en onvatbaar zijn.
Ja, alleen als die zelfde bakker ze voor 2 euro verkoopt maar ze kosten 1,50, hij verkoopt er 100, maar had er 200 gemaakt, dan maakt hij 100 verlies, dus 1 euro per verkocht brood.

Ik ben dan ook wel benieuwd hoeveel telefoons ze nog hebben liggen die niet verkocht zijn, maar wel gemaakt zijn...
Idem voor BlackBerry in het artikel.
Zeker niet idem voor Blackberry. In de techniek maken de R&D een heel groot deel van het plaatje uit (daarom zijn kostprijs plaatjes met alleen de hardware ook zo'n onzin). Als die opeens en onverwacht over veel minder producten moet worden afgeschreven kan dat het gemakkelijk het verschil tussen winst en verlies maken. Die bakker van jou heeft geen R&D kosten.
Daarom zei ik ook: uiteraard zijn er vaste (bijv: hardware & loon productielijn) en variabele kosten (bijv: marketing, R&D, salaris CEO) per product.....

[Reactie gewijzigd door goldcard op 27 september 2013 16:33]

Het salaris van de werknemers zitten natuurlijk ook in die berekening. En al het andere om het bedrijf in stand te houden.

Ik zou het jammer vinden als Blackberry op zou houden met bestaan. Als dit zo doorgaat zullen we wel proberen om het bedrijf, of sectoren te verkopen neem ik aan.

[Reactie gewijzigd door Miketsukami op 27 september 2013 14:28]

Ik zou het ook jammer vinden... Ik ben een Nokia fanboy zoals ze dat zeggen, maar meer concurrentie is beter voor iedereen...
Jammer voor Blackberry, Nokia, whoelse.... Maar er komt genoeg concurrentie aan, al is het niet uit het westen. Oppo, Huawei, Xiaomi en weet ik wat voor Chinees spul wat nu heel hard aan de weg timmert om grote spelers hier te gaan worden.

Huawei richt zich evenals ZTE meer op de Europese markt, aldus het laatste nieuws. Dat betekent dat een paar machtige bedrijven hier weleens een grote groeipotentie kunnen gaan realiseren. Ik zie het graag tegemoet!

[Reactie gewijzigd door Duke-it op 27 september 2013 15:55]

Da's allemaal Android, dus nog steeds nauwelijks concurrentie. Juist een diversiteit aan besturingssystemen zorgt ervoor dat de ontwikkelaars daarvan scherp moeten blijven.
Volgens mij komt er ook een shitstorm aan mobiele besturingssystemen aan.

- Jolla
- Tizen
- Ubuntu Touch(heet het zo?)

Of het allemaal succesvol wordt is nog maar te bezien, maar persoonlijk kijk ik erg uit naar Ubuntu software :)
Dan ga ik toch liever voor Tizen.
Dat is ontstaan door het samengaan van Bada ( van samsung) en Meego (van Intel)

Bada wordt nog steeds gebruikt door samsung in telefoons die geen android draaien.
http://www.bada.com/badadevices.html
Zo heb je de Y, dit is hetzelfde toestel als de galaxy Y, alleen zonder android, maar met Bada. De reden is dat het met Android nogal langzaam is (weet ik uit ervaring, mijn vader heeft er een gehad). Met bada werkt het toestel schijnbaar stukken sneller.
Ook is dit het OS wat samsung in de smart tv's heeft verwerkt (voordat Tizen kwam, en aangezien dit nog niet klaar is zit er nu android in veel smart tv's).

MeeGo. Dit OS is vooral gebruikt in Nokia telefoons voordat Nokia over ging naar Windows Phone (wat veel mensen een achteruitgang vonden) en door Intel in de kleine laptops (zogenaamde netbooks).
Ook is het door BMW in gebruik (of niet meer?) in auto's en zijn er plannen om het in tv's te gaan gebruiken (het is dus nog niet dood).


Dit komt dus samen in Tizen, met de grootste chipfabrikant ter wereld (intel). en de grootste electronica producent (samsung) kan dat niet anders dan een succes worden (alsof microsoft en apple samen een OS zouden ontwikkelen).
Al ben ik niet zo'n fan van C of C++ (HTML 5 heb ik niet zoveel ervaring mee), geef mij maar gewoon JAVA of C#.
Ik snap niet dat je dan niet naar Jolla met zijn SailfishOS kijkt. Daarvan worden de eerste telefoons aan het eind van het jaar uitgeleverd. Tizen kan dan wel samsung achter zich hebben staan maar de doorontwikkeling van Meego is toch echt SailfishOS.

Daarnaast is SailishOS echt opensource en Android compatible op zowel hardware als software vlak.

Dit zou het probleem van te weinig apps iig teniet doen.
Daarnaast id de eerste pre-order campagne uitverkocht en is er intussen een 2e campagne gestart, helaas alleen in Finland na de verkoop van Nokia's mobiele divisie aan Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 28 september 2013 11:15]

Het komt vooral omdat ik zelf nooit echt van Nokia ben geweest. Ik heb eigenlijk altijd een Samsung gehad (al was mijn eerste telefoon van Sony Ericsson).

Dus in Samsung heb ik dus net iets meer vertrouwen dat het succesvol gaat worden (ze hebben toch net wat meer kennis en productie in huis om iets goed in de markt te zetten).
Huawei heeft ook 2 Windows Phones in hun portfolio hoor. De Ascend W1 en W2. En ze blijven Windows Phones maken als je dit bericht mag geloven.
Mark my words, WP gaat nog groot worden. Ik bouw apps met een team in indai en zij zeggen (zij zetten >2 mln per jaar om) dat ze bomvol zitten met WP app aanvragen. IOS is slinkend, android gaat nog wel, maar WP is echt booming volgens hun. En ik geloof het ook wel. Het heeft een lange start nodig allemaal, maar nu M$ hun $$ er tegenaan gaat gooien, zullen we zien wat er gaat gebeuren. Kijk maar naar Samsung, wat was die nou in de mobiele markt 5-6 geleden?

Echt, in 3-4 jaar kan alles totaal anders zijn.
Nogal logisch dat de mensen waarmee jij werkt die uitsluitend voor Windows Phone ontwikkelen zo positief zijn. Kom op, daar baseer je toch geen speculaties over de toekomst van een telefoon OS op? Er zullen genoeg bedrijven zijn die voor iPhone en Android ontwikkelen en die exact hetzelfde zeggen.

Ik snap ook niet dat mensen die beoordelen als spotlight? Puur alleen omdat ze fan zijn van Windows Phone?

Jammer deze totale subjectiviteit, dit is geen youtube of facebook, maar tweakers 8)7

Ontopic:
Dit is toch eigenlijk geen nieuws meer, maar fijn dat het nu officieel is, dan zijn we klaar met blackberry en is er weer ruimte voor een nieuwe speler! Ik ben heel erg benieuwd naar Sailfish OS, ze zullen uiteraard wel met interessantere toestellen moeten komen, maar de tijd zal het leren. Voor nu ben ik toch behoorlijk tevreden met (mijn eerste) Android.
Nou niet nogal logisch, dit zijn offshore gasten, die ontwikkelen gemiddeld 50 apps per maand en dat al zeker 6 jaar lang. Dit doen ze voor alle platformen, voor klanten wereldwijd en ze kunnen dus wel degelijk inschatten hoe een trend zich ontwikkeld.

Ik baseer mijn argument op feiten, jij op onderbuikgevoelens. BB gaat het stokje verliezen, zo niet al verloren, en geeft dit aan Windows Phone. WP heeft van nature al een ontzettend sterke fundering in de zakelijke wereld en sluit (bijna naadloos) aan op zeker 6 vd bedrijfsnetwerken. Geen gekke webservice constructies, api's onderhouden, rest calls, etc. gewoon 1 of andere native encrypted protocol voor tussen WP en windows en klaar is klara. Jaja, de strijd is nog lang niet gestreden.
ik zie een probleem in het feit dat die aziatische instroom (relatief gezien tov spelers als Apple(?), Samsung en Nokia) voor maar weinig innovatie zorgt... ze maken het groter en goedkoper, maar veel nieuws zit er zelden tussen...
Veel telefoons met BlackBerry 10 blijven liggen door een gebrek aan interesse van consumenten.

Niet helemaal. Ze hebben targets opgesteld en die targets niet gehaald. Ze hebben veelste veel telefoons geproduceerd en die dode voorraad moeten ze afwaarderen en daar komt het grooste deel van het verlies vandaan

Edit: Vind wel dat dit verlies een beetje komt door hun beursnotering. Dankzij deze notering zijn ze volgens mij verplicht geweest om alles op alles te zetten om zoveel mogelijk telefoons te verkopen. Mogelijk hadden ze een minder groot risico genomen wanneer ze niet gedwongen waren om gelijk weer mee te doen met de top (Apple, Samsung enz)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 27 september 2013 14:29]

Het kan misschien zijn omdat er nog genoeg BB10 smartphones in magazijnen stof liggen te happen door gebrek aan interesse. De totale verkochte toestellen zal niet de totale geproduceerde toestellen zijn.
Neem me niet kwalijk, maar dat is een kleine denkfout: Het verlies zit met name in de diverse telefoons die ze geproduceerd hebben, maar die ze wegens gebrek aan belangstellenden niet verkocht hebben en waarschijnlijk nu als moeilijk verkoopbare voorraad aan moeten houden of onder de kostprijs zullen moeten dumpen. Zelfs dat zal moeilijk worden.
Je moet ergens je drie (!) prive jets van betalen ;)
voor minder had ik zeker een BB10 gekocht. Als ze nu eens een MS actie hoduen zoasl bij die tablets ben ik over. Uit de testen kwam nml dat het niet een heel goede foon was, en dan wel de hoofdprijs vragen hmmm.

[Reactie gewijzigd door Martinus op 27 september 2013 14:30]

De kans is groot dat de huidige voorraad binnenkort voor een lagere prijs verkocht gaat worden, maar waarom zou je als consument bijten? Ontwikkelaars zullen BlackBerry geen interessant platform vinden (want geen perspectief, veel onzekerheid over de toekomst), dus geen apps. En dan krijg je het kip/ei verhaal, want consumenten zullen niet geïnteresseerd zijn in een smartphone zonder apps.
Geeft mij een beetje het HP Pre3 gevoel. Die telefoons gingen ook op een bepaald moment voor een budgetprijs over de toonbank, en de Pre3 was zeker een goed toestel. Maar op zo'n moment in zo'n toestel investeren garandeerd bijna dat je geen updates zal krijgen. Laat staan up to date apps.
Vergeet ook niet dat de kans kleiner is geworden dat ze nog heel lang de BB10 blijven ondersteunen. Minder Apps plus minder updates aan de telefoon maakt het zelfs voor een bodem prijs geen interessante deal.
Het was uiteraard te verwachten. Zoals blackberry al heeft aangegeven zullen ze alleen in de zakelijke markt verder gaan. Echter is de grens tussen zakelijk en niet zakelijk zo goed als verdwenen (zie aantal windows phones en iphones in het bedrijfsleven) Ondanks de overname door een rijke Indier zie ik het nog steeds niet positief in voor Blackberry.
Hier idem (overheid).
Onze BB-omgeving wordt uitgefaseerd.
Het kost te veel om deze omgeving ook in de lucht te houden, terwijl er ook al een Apple/Microsoft-omgeving voorhanden is.

Ik zie het somber voor BB in, ook op de zakelijke markt.
ik kan een andere wereldwijde speler met ~ 100.000 zakelijke gebruikers die BB ook uitfaseren en overgaan op iphone's.
Ik zie dus ook dat een strategie die alleen op de zakelijke markt gericht weinig kans van slagen geven.
Blackberry loopt gewoon wat achter op verschillende zaken, al hoewel op zakelijk gebied er aardig wat functies zijn. Neem een Blackberry server wie connectie kan leggen met Lotus Notes weet niet welk bedrijf dat nog gebruikt ik geloof Philips maar toch!
Connectie leggen met Lotus Notes? Dat kan elke android of iphone, hoor.. gewoon IBM Traveler app installeren (gratis in de appstore), even configureren en hopla. Alle functionaliteit, inclusief push-mail(kun je desgewenst uitzetten), afspraken, agenda, todolist, enz.
Heb je dus geen BB voor nodig. :)
Dat is einde BB. Ik vind het jammer dat er een speler weg is. Maar mijn inziens is het echt hun eigen schuld. De hardware bleef achter waardoor ze niet meer mee konden komen met de battle tussen de giganten.

Ik denk inderdaad dat het richten op de zakelijke nichemarkt ze nog een klein beetje bestaansrecht geeft. Echter zien we dat andere spelers (Samsung) zich ook steeds meer gaan richten op de zakelijke markt.
Het verbaast me niks. Dit is nog het staartje van de vorige bedrijfsvoering voor het bedrijf is opgesplitst. Wat ik me wel afvraag is of dit nog recht te trekken is. Blackberry is onder jongeren helemaal geen bekend merk en heeft geen enkele "prestige" waarde zoals een Samsung of een Apple dat heeft. Daarnaast is ook een groot deel van de zakelijke markt verschoven naar die platformen.
En dan te bedenken dat de bestuurder 55 miljoen heeft gevangen voor zijn goede werken; ik snap er niks meer van.
Ik heb recent een BB Z10 aangeschaft en het is werkelijkwaar de beste toestel die ik in mijn bezit heb gehad.
Consumenten willer er waarshijlijk niet aan beginnen door onwetenheid, bij de aanschaf van een toestel word er te veel gelet op specificaties en het eindeloze BB bashing helpt ook niet echt mee.

Als consumenten echt de tijd zouden nemen om bijvoorbeeld de voorwaarden eens door te lezen van hun android toestel en de bijbehorende apps zouden de meeste wel eens achter hun oren krabben.
Ja het is heel irritant hoe bijna elk persoon alle negatieve dingen over BlackBerry klakkeloos overneemt, zonder er ook maar iets van af te weten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True