Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

Beats en HTC hebben aangekondigd hun samenwerking te beëindigen. HTC verkoopt de aandelen in Beats voor 195 miljoen euro terug aan de koptelefoonfabrikant. Welke gevolgen het einde van de samenwerking heeft, is nog onduidelijk. Veel HTC-producten dragen het Beats-logo.

Beats by Dr. Dre urBeats (Zwart)HTC kocht in 2011 een aandeel van 50,1 procent in Beats, een koptelefoonfabrikant opgericht door Dr. Dre en muziekproducer Jimmy Iovine. Het betaalde hiervoor 221 miljoen euro. De deal werd echter al vrij snel aangepast. Nog geen jaar later kocht Beats namelijk al 25 procent van de aandelen die HTC in het bedrijf had terug. Met de aankondiging van vandaag komt de nauwe samenwerking tussen de twee partijen ten einde en verkoopt HTC alle aandelen van Beats voor 195 miljoen euro. HTC maakt daarmee een flinke winst op de deal, omdat het voor de verkochte 25 procent van vorig jaar al 110 miljoen euro ontving.

HTC laat in een verklaring weten dat Beats een belangrijke partner blijft, maar het bedrijf weigerde te zeggen in welke zin, waarom de twee zijn opgesplitst en wat dit voor de producten van HTC betekent. Veel HTC-telefoons hebben het Beats-logo op de achterkant en zijn voor Beats Audio "gecertificeerd". Of dat, nu de deal ten einde is, voor komende producten het geval blijft, is onduidelijk.

Analisten stellen dat HTC het geld dat het nu terugkrijgt nodig heeft, omdat het sinds enige tijd een negatieve kasstroom heeft. Investeerders vragen HTC al langer om activa te verkopen en zich op kerntaken te richten. Beats doet echter zelf goede zaken. Het bedrijf claimt in de Verenigde Staten een aandeel van 59 procent op de markt voor premiumkoptelefoons te hebben en het is bezig met het uitbreiden van zijn portfolio.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

Dan kan je het in PR nog zo mooi aankleden als samenwerking...: Het lijkt er sterk op dat de oprichters van Beats zich verkeken hadden op de gevolgen van het uitzetten van aandelen en de mogelijkheid om nog zelf te kunnen beslissen als een ander bedrijf viavia plots een meerderheidsbelang in je bedrijf bij elkaar weet te kopen!
HTC lijkt Beats gebruikt te hebben om de eigen verkoop goedkoop te stimuleren en winst te maken via terugverkoop door de oprichters van Beats voor het blok te zetten. HTC trok door het meerderheidsbelang aan de touwtjes van Beats, niet Dr Dre en consorten. Dubbele winst voor HTC dus en Dre is waarschijnlijk weer wat wijzer hoe het er in de zakenwereld aan toe gaat.
Hoeveel heeft Beats nu betaald? $195M(tekst) of $221M (header)?

edit: ik zie dat het artikel nu is aangepast :)

[Reactie gewijzigd door Ravocs op 27 september 2013 14:56]

Met de aankondiging van vandaag komt de nauwe samenwerking tussen de twee partijen ten einde en verkoopt HTC alle aandelen van Beats voor 195 miljoen euro. HTC maakt daarmee een flinke winst op de deal, omdat het voor de verkochte 25 procent van vorig jaar al 110 miljoen euro ontving.

Oftewel:
195+110=305 miljoen.

De eerste 25% was 110 miljoen voor betaald. Voor de overige 25.1% 195 miljoen.

HTC had er 221 miljoen voor betaald (de 50.1%), dus ze houden er een leuk zakcentje aan over ;).

[Reactie gewijzigd door HesRuud op 27 september 2013 14:03]

Dat kunnen ze dan mooi in de ontwikkeling steken van meer pratige telefoons, zie de One bijv. Het enigste waar ze in onderdoen ivt de concurrentie is de markteking
haha iedereen is gezakt voor hun lees examen hier blijkbaar... kijk HTC heeft eerst 50,1% van Beats gekocht dat kostte hun ¤221M, later hebben ze 25% verkocht voor ¤110M en later de rest voor ¤195M dus hebben ze een leuke winst er aan over gehouden. er is in het artikel niet over dollars gepraat

[Reactie gewijzigd door armin1994 op 27 september 2013 14:15]

haha iedereen is gezakt voor hun lees examen hier blijkbaar... kijk HTC heeft eerst 50,1% van Beats gekocht dat kostte hen ¤221M, later hebben ze 25% verkocht voor ¤110M en later de rest voor ¤195M dus hebben ze een leuke winst er aan over gehouden. er is in het artikel niet over dollars gepraat.

Dus gezellig terug naar school met z'n allen! :)

[Reactie gewijzigd door Otkurom op 27 september 2013 15:36]

HTC betaalde $221M voor 50,1% van de aandelen van Beats
en Beats betaalde HTC $305M (edit: of euro volgns de tekst) voor 50,1% van de aandelen terug.

[Reactie gewijzigd door PV-NL op 27 september 2013 14:05]

195 m euro of 221 dollar.
https://www.google.nl/sea...195%20euro%20%3D%20dollar

195 miljoen euro = 263 miljoen dollar.
Iets klopt ergens niet.
221 miljoen dollar = 195 miljoen euro, zie tekst.
Dan wil ik graag mijn dollar-spaarcentjes bij Tweakers omwisselen.

220 miljoen dollar is "slechts" 160 miljoen euro op dit moment.

Het artikel gaat uit van een wisselkoers van 1 euro = 1.13 dollar. Dat is al heel lang niet meer het geval.
Verschil tussen Dollar en Euro, wel goed lezen:)
¤ 195M = $ 221M
letterlijk uit het artikel:
221 miljoen dollar
195 miljoen euro
221M DOLLAR = 195M EURO
Ik hoop dat HTC dan binnenkort een samenwerking met Sennheiser/AKG/Shure/Beyer/Focusrite... aankondigd... :)
Waarom? Als ik goede koptelefoon wil koop ik die wel los.

Laat ze gewoon geld stoppen in het verbeteren van de DAC en versterker in de telefoon in plaats van geld uit te geven om een bepaald logo op een telefoon te mogen zetten.
Dat. Investeer in een goede DAC en een zinnige headphone amp.
En ja, met een goede koptelefoon hoor je dat verschil, ook met Spotify (Weliswaar eerst de hoge kwaliteit aanvinken, maar toch..)
Ik heb ook een goede koptelefoon, maar als ze een samenwerking aangaan met een van de toonaangevende bedrijven bekruipt me het gevoel dat ze dan intern in de telefoon ook wel wat moeite steken in goed geluid. Bij b.v. Shure en Focusrite weten ze heel goed hoe ze goede DAC's in mekaar moeten steken.
Daar hebben ze misschien meer geld aan verdiend als de telefoons, Beats wilde blijkbaar erg graag van HTC af als ze zoveel betalen of zijn de aandelen zo veel meer waard geworden?

Beats wil hun software pakket voor telefoons zeker bij meer/andere fabrikanten slijten?
of HTC verwacht dat de "hype" van beats er een beetje af is.
verkopen nu het nog kan en veel waard is.
Als je het artikel goed gelezen hebt heeft htc gewoon geld nodig, niets meer niets minder.

Als het een hype zou zijn heeft beats dat zeker nog niet door en betalen ze te veel. Lijkt me sterk dat ze dan zouden doen als er geen stijgende omzet is. Daarnaast zonder htc als aandeelhouder kunnen ze natuurlijk vrij naar andere fabrikanten gaan zonder dat die een concurrent als htc steunen.
Als je het artikel goed gelezen hebt dan zou je weten dat analisten stellen dat HTC gewoon geld nodig heeft. Daarnaast, dat HTC denkt dat de hype er af is en de waarde van hun aandelen zal stagneren of dalen betekent niet per definitie dat
• Beats er dezelfde mening/visie op na houdt
• Beats er helemaal mee wil stoppen
Een lagere winststijging past misschien beter in de strategie van Beats dan van HTC.
Carlyle Group heeft net (volgens mij 500) een hoop miljoenen gestoken in een groot deel van het bedrijf.

bron
2 opties:

1. HTC heeft geld nodig
2. Beats wil niet meer geassocieerd worden met een zinkend schip.
Zijn vrij normale ontwikkelingen vriend, niet zo dramatisch denken.
Het zal ze echt om het geld gaan, ben al jaren HTC gebruiker maar financieel gaat het ze niet voor de wind. Hype zal het probleem niet zijn, iPhones verkopen ook nog steeds als zoete broodjes, net zoals die beats koptelefoons.

Basis is prima, maar dat beats merkje doet er nog een schepje boven op. De monster isport immersion oordopjes die ik heb bieden toch net wat meer voor hun geld dan beats oordopjes.
Volgens mij is de definitie van het merk monster veel te veel vragen voor eerder goedkope creative-kwaliteit spullen. Ook zo met hun hdmi kabeltjes van 60 euro.
Monster was juist de fabrikant welke samen met Beats dit bootje instappen;)
Beats is een productlijn van Monster ja. Wat is je punt? Ik vermeld dat het hele merk nooit waarde voor geld biedt. Noch met de Beats-lijn, noch met de Isport productlijn.
In mijn optiek is "Beats by Dr. Dre" niks meer als een modeartikel. Kwalitatief kan het niet tippen aan Sennheiser of Kef. Beats Audio verandert zelfs klassieke muziek in een houseparty. Niet om aan te horen.

Ik denk inderdaad dat de magie er grotendeels vanaf is; niet alleen van Beats maar ook van HTC.
im under a spell door de HTC one mini though :p. Kvind het echt een mooie telefoon, stereospeakers klinken goed, accu gaat lang mee, prachtig scherm. En nog belangrijker.. geen 5"inch model :p maar fijn 4,3"inch

Voor mij is de magie er nog lang niet af :)
Behalve de noodzaak voor cash kan zou ook nog mee kunnen spelen dat HTC niet in de koptelefoon business zit.

Ik vind de koppeling tussen een smartphone fabrikant en een koptelefoon fabrikant niet vanzelfsprekend, ik zou niet weten waar die twee elkaar versterken anders dan het kunnen plakken van een reclame sticker.

HTC is ook niet op de wereld om geld te verdienen met aandelen, dat ze hier goed zijn uitgesprongen is mooi maar het heeft niets te maken met HTC's core business.

Voor mij is de verkoop niet onlogisch, veel onlogischer vind ik waarom ze die aandelen destijds hebben gekocht. Of had HTC ooit de ambitie om ook koptelefoonleverancier te worden? Of kenden de CEO's elkaar en hebben de gewoon de helpende hand toegestoken toen hun cash nog tegen de plinten klotste?
Volgens mij was het de bedoeling van HTC om beats oordoppen mee te leveren bij de telefoons. Dit hebben ze ook gedaan, alleen vrij kortstondig. Na de sensation reeks in 2011 bracht htc een bericht naar buiten dat zij de oordoppen niet meer mee zouden leveren omdat het geen groei in verkoop opleverde. Sindsdien zijn alle HTC's enkel opgescheept met het beats audio profiel ( wat praktisch gezien gewoon een eq is met een, soms te, stevige bas er in).
Dit is alleen naar slim van htc, de hype van beats is verdwenen, HTC heeft geld nodig etc etc
Mensen kopen niet een HTC vanwege beats..

Slim gedaan van htc!
Het marktaandeel van Beats in de USA ( 59 %) vind ik toch wel heel verrassend. Als dit klopt is dat bedrijf toch wel een schoolvoorbeeld van hoe een zorgvuldig gemaakt imago/hype vaak meer opbrengt dan het aanbieden van echte kwaliteit.

Zelf begrijp ik totaal niet hoe je als consument op een dag denkt "nu ga ik eens echt een goede hoofdtelefoon kopen" en dan 200 euro neerlegt voor een set Beats. Voor een aankoop van 200 euro gaat een gemiddeld mens toch wat research doen zou ik denken, waarna je automatisch merkt dat er zelfs voor veel minder geld veel betere hoofdtelefoons te krijgen zijn.
Gemiddelde consument doet niet veel research. Vooral in de VS is celebrity endorsement heel erg sterk en daar loopt elke ster rond met Beats. :)
Niet veel research? Zeg maar gerust géén research :+ Mijn broertje en ouders kopen regelmatig elektronica die én goedkoper én beter kan. Als ik ze er dan op wijs (vooral in het geval van m'n ouders) worden ze boos :X Zij besluiten dat er een nieuwe DVD-speler nodig is, gaan naar de stad, lopen de MM binnen ofzo en kopen er een. Vervolgens laat ik zien dat je voor 10 á 20 euro extra een BD-speler hebt met betere mogelijkheden wat betreft media afspelen via USB. Kunnen ze niet hebben :P
Niet veel research? Zeg maar gerust géén research :+ Mijn broertje en ouders kopen regelmatig elektronica die én goedkoper én beter kan. Als ik ze er dan op wijs (vooral in het geval van m'n ouders) worden ze boos :X Zij besluiten dat er een nieuwe DVD-speler nodig is, gaan naar de stad, lopen de MM binnen ofzo en kopen er een. Vervolgens laat ik zien dat je voor 10 á 20 euro extra een BD-speler hebt met betere mogelijkheden wat betreft media afspelen via USB. Kunnen ze niet hebben :P
Maar het is dan ook wel heel vervelend om bij elke aankoop die je doet zo'n betweter achter je aan te krijgen die jou eens even komt vertellen dat je een slecht product hebt gekocht :P
Is ook ongelooflijk irritant maar misschien dat ze het zo leren :+ Eerst research, dan kopen.
tsja, er zijn ook hordes mensen die 700 euro voor een iphone neerleggen, gewoon omdat het er gelikt uit ziet, en omdat veel gebruikers het besturingssysteem prettiger vinden werken dan android. Bij deze dingen is het net als bij de iphone, wat de gek er voor geeft.

Ik vind overigens de hoofdtelefoons van beats er ook super uitzien kwa design, heb zelf een paar solo's gekregen, en vind ze prima, ik hoor toch geen verschil tussen dit of sennheiser, dus voor mij is het prima :) en nee ik loop er niet mee over straat, draag ze alleen als ik ergens aan het werk ben op locatie.

[Reactie gewijzigd door fommes op 27 september 2013 14:21]

Feit, het design is best goed en sound quality blijft uiteindelijk wel een subjectief iets verschillende van mens tot mens.

De voornaamste vraag bij zon high-end headphone is wat voor zin heeft dat voor 99 % van de bevolking, een ipod of gsm of pc kan deze toch bijlange niet deftig aansturen zonder een externe amp. Echte high-end headphones komen mijns inziens alleen tot hun recht in combinatie met hoogwaardige audio playback apparatuur.

Een Iphone of zo kan op zen eentje staan, een dure headphone niet.
Ik was onder de indruk dat Beats een afstervende 'hype' was. Schikbarend dat ze zulke bedragen op tafel kunnen leggen.
Vraag me af hoe je daar bij komt? Het is geen spul voor audiofielen, maar jongeren vinden het wel tof. En b.v. de Beats Pill geeft aan dat ze op het gebied van PMC's wel blijven innoveren.
Het feit dat "jongeren het tof" vinden zegt genoeg over de lange termijn verwachtingen. Jongeren vinden maar zelden hetzelfde jarenlang tof.
Wat Bose is voor ouderen is inmiddels Beats voor jongeren. Ik zit precies tussen de 2 generaties en kan beide niet waarderen door de overmaat aan bas. Ik heb liever de beter afgestelde speakers die over het hele audiospectrum goed presteren. Ik ben niet veeleisend maar meer bas in muziek duwen dan er eigenlijk in zit, is wat mij betreft onzinnig. Ondanks dat ik wat house af en toe op een feest prima kan waarderen.
Eindelijk iemand waar ik mee kan praten! Tegenwoordig wordt, en ja vooral in de beats headphones, de bas zo extreem opgekrikt dat je bij een gemiddelde opname vaak de toonhoogtes al niet meer kan herkennen. Elke bas toon wordt een doffe dreun. Het is echt jammer dat een dergelijke weergave van audio tegenwoordig wordt geassocieerd met een goede geluidskwaliteit.
Heb redelijk de indruk dat Beats hier in Nederland een afstervende 'hype' is. Maar zoals het artikel al aangeeft, in de Verenigde Staten zijn ze redelijk populair.
Ik kom ze anders nog zeer regelmatig tegen...
Zucht. Hype=slecht bij T.Net.
De beats zijn niet per definitie slecht, en de marketing is niets anders dan de marketing van Samsung, HTC , Gillette of Oral-B.
Dat het niet je smaak is, is wat anders. Maar daarom verkoopt KEF ook nog gewoon headsets.
Beats heeft er wel voor gezorgd dat merken zich weer op hoofdtelefoons mikken.
De bedragen zijn dit waard omdat de omzet van het bedrijf deze investering rechtvaardigt.
Kijk maar eens in de gemiddelde trein/klaslokaal/bus/openbare ruimte.
Onze eigen Afrojack hoeft het echt niet voor de centjes te doen, en die gebruikt ook gewoon Beats bij zijn optredens.
Ik gok niet dat hij dit doet om extra kaartjes voor zijn uitgekochte shows te doen,
"Het bedrijf claimt in de Verenigde Staten een aandeel van 59 procent op de markt voor premiumkoptelefoons te hebben en het is bezig met het uitbreiden van zijn portfolio."

Ik ben wel benieuwd naar een onderbouwing hiervan, ik geloof er namelijk niet zo in...
Premium geprijsd...
En waar dan precies de grenzen van het label "premium" liggen dat bepalen ze natuurlijk gewoon zelf.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 27 september 2013 14:07]

Ik ben wel benieuwd naar een onderbouwing hiervan, ik geloof er namelijk niet zo in...
Ik geloof best dat ze in de prijsklasse < $250 meer dan de helft van de koptelefoons verkocht hebben.

Deze markt is natuurlijk niet heel groot, de meeste koptelefoons die worden verkocht zitten ruim onder de $250 grens ( slechts 10% van de koptelefoon in de pricewatch zit boven de ¤ 200,- ) . en als jij kijkt hoeveel beats koptelefoons er het afgelopen jaar in bijvoorbeeld nederland zijn verkocht.
Dat hele beats stelt al weinig voor, duur en lage kwaliteit. Voor die prijzen kun je wel wat beters vinden.
Yep, mee eens...
Helemaal mee eens ;)
Probleem is gewoon dat htc qua kwaliteit gewoon achteruit is geknald. Mijn Legend was echt stukken beter dan de One V. Veel vastlopers, langzame schil. Niemand wil het meer. Geen verkopen van htc wat dus ook niet goed is voor beats. Logisch dat ze zich terugtrekken..
Volgens mij word/werd de HTC One toch gezien als de beste Android smartphone die je kan hebben. Ik heb zelf een Nexus 4 maar ik kijk toch af en toe jaloers naar mensen met een One.
huh watte...

ik ken niemand die zo'n ding wil...

matige camera (je kan roepen met je ultrapixels wat je wil, maar kleurreproductie is gewoon niet al te best, dynamisch bereik evenmin), matige behuizing (veel klachten over niet perfect aansluiten), matige garantieafhandeling (Al jarenlang), geen vervangbare accu, matige accu prestaties.

Verder vind ik - maar dat is persoonlijk - het design aubollig en jaren 80 aandoen met die speakergaatjes, veel minder mooi dan de meer uit één stuk gemaakte S4 of iphone5. Of een Sony Z, wdb.

Nee, denk dat de Galaxy S4 dan toch duidelijk aan top staat op dit moment qua beleving en kwalitateit van camera/scherm/accu.
Dat jij niemand kent wil nog niet zeggen dat het niet zo is. Ik ken namelijk een heleboel die de HTC One een super mooie telefoon vinden (waaronder ikzelf) en die de S4 een plastic dingetje vinden. Dat er een iets minder goede camera in zit is correct maar daar selecteer ik geen telefoon op aangezien ik die camera toch nooit gebruik. Accu prestaties van de HTC One waren een van de betere van alle phones tot nu toe. Alleen de idle mode gebruikt wat meer stroom maar als ze daarvoor een patch uitbrengen hebben ze de beste accuduur tot nu toe zie ook HTC One Battery Test . Mijn garantieafhandeling is altijd goed geweest bij HTC dus waar die onzin vandaan haalt weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door Rutix op 27 september 2013 16:20]

Over de gebrekkige bouwkwaliteit hoor ik je dan weer niet, terwijl daar pagina's en pagina's over zijn volgeschreven op notabene GOT.

Verder zijn er dingen als vertragen van performance bij warm worden (bij spellen o.a.) wat je niet hebt bij de S4.

Enfin, we kunnen best verschillen qua mening en vriendenkring maar feit blijft dat de S4 véééél beter verkoopt dan de One, terwijl voor die laatste toch ook bakken met reclame zijn gemaakt. De s4 is van plastic, maar dat vind ik een voordeel - goedkoper te maken bij beschadiging, minder warmte ontwikkeling, lichter (wat valschade ten goede komt).

Nee, de One blinkt absoluut nergens mee uit in de huidige top van S4, Z/Z1. En daar reageerde ik op!
Gebrekkige bouwkwaliteit ? volgens mij is de one juist erg goed gebouwd en zie je veel sites hem de lucht in prijzen. Daarnaast wordt elke telefoon warm bij zware presentaties zover ik weet? Ik heb ook een s4 getest met gamen en ja bij deze precies hetzelfde verhaal. Daarnaast zie ik op internet veel klachten over de S4 wat warmte betreft? Maar ik merk uit je reacties al dat je te weinig onderzoek doet. Maar het zal niet aan mij liggen, want ik zie meer voordelen dan nadelen tegen over de s4.
Nee, denk dat de Galaxy S4 dan toch duidelijk aan top staat op dit moment qua beleving en kwalitateit van camera/scherm/accu.
Eerder de Z1 gevolgd door de One en dan pas de S4
De Z1 heeft last van zware oververscherping en ruis in z'n camera, heeft een flets scherm waar zwart grijs is en de kleuren over het algemeen vrij gelig zijn (om over de trieste kijkhoeken maar niet te spreken). Beide zaken waar toch veel mensen dagelijks mee te maken hebben (scherm+camera).

Performance ontloopt elkaar niet veel onderling. Bouwkwaliteit heeft de Z1 een streep voor, geluid de One en display/camera de S4.

Toch iets heel anders dan ' de one wordt gezien als de beste android telefoon' waar ik eerder een reactie op gaf, lijkt me.
Het scherm wordt toch op veel review sites veel beter beoordeeld dan op Tweakers. Mogelijk zijn er verschillende versies in omloop.
.
De Z1 is verder sneller en heeft ondanks verscherping toch gewoon een betere camera als de S4 en de HTC one als ik het gemiddelde van een stuk of 6 review sites mag geloven. En hij is waterdicht.
Mooi. Nu het logo nog van de telefoons af.
Als 'Beats' nou synoniem stond voor kwaliteit, ach.. maar een premium koptelefoon? Dacht het niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True