Elektronicaketen Block is failliet

De elektronicaketen Block, die dinsdag al uitstel van betaling had aangevraagd, is donderdag failliet verklaard. De 23 winkels van de keten blijven voorlopig gesloten. Er wordt gewerkt aan een doorstart, maar veel is daar nog niet over bekend.

BlockDe rechtbank van Noord-Holland heeft donderdag het failliet van Block uitgesproken, zo is te lezen op de website van het bedrijf. Dat is twee dagen nadat het bedrijf uitstel van betaling had gekregen. Oorzaak van het faillissement is de 'aanzienlijke daling van de omzet vanwege de economische crisis', aldus het concern. De keten had 20 winkels met circa 180 medewerkers.

Alle winkels zijn gesloten en een groot deel van het personeel is met behoud van salaris naar huis gestuurd. Voor hen is ontslag aangevraagd. Ook worden voorlopig geen goederen uitgeleverd, wat betekent dat producten die zijn besteld, voorlopig in het magazijn blijven liggen, ook als daarvoor al is betaald. Dat geldt ook voor hardware die voor reparatie is ingeleverd. Wie aanspraak wil maken op een product of een aanbetaling heeft gedaan, wordt aangeraden per e-mail contact op te nemen, waarbij bewijsmateriaal moet worden bijgevoegd.

Volgens Block zijn er 'enkele gegadigden' die een deel van de winkels wil overnemen. Binnen enkele weken moet duidelijk zijn of er een doorstart komt; het bedrijf zegt te hopen van wel, en wil 'zo veel mogelijk arbeidsplaatsen' behouden. Dan moet ook meer duidelijk zijn over de afhandeling van claims van klanten op nog uit te leveren goederen.

Maandag berichtte Tweakers dat een andere elektronicaverkoper, iCentre, in grote financiële problemen verkeerde. Ook dat bedrijf vroeg uitstel van betaling aan, maar is in gesprek met de eigenaar van onder meer MyCom en Dixons over een doorstart.

Door Joost Schellevis

Redacteur

13-06-2013 • 14:39

150

Reacties (150)

150
145
69
4
0
14
Wijzig sortering
Elke keer weer vind ik het vreemd dat de curator niet de spullen meteen weer vrij geeft aan de klant. Het zijn immers zijn spullen die ter reparatie zijn aangeboden, maar nog steeds eigendom blijven van de klant en niet de winkel/curator. Daarbij moet de klant weer met zijn bewijsmateriaal komen.

Er staat nog personeel op de loonlijst getuige het feit dat ze betaald krijgen, even het magazijn in duiken naam en tel op zoeken in de computer en de spullen laten ophalen. Klaar iedereen blij!
Zo is dat!
Bij lopende bestellingen is het ook zo.
Het bewijsmateriaal zoals ze het zo leuk noemen, is het bedrag dat je op de rekening hebt overgemaakt plus het artikel en ordernummer.
Zo moeilijk kan het dus niet zijn om een klant een product te leveren waarvoor hij geeft betaald.
Mocht het product niet op voorraad meer zijn en niet meer bij een toeleverancier besteld kan worden is het gewoon terug storten van het betaalde bedrag wel zo handig.
Daarmee is aan de koopovereenkomst voldaan of is deze ontbonden.

[Reactie gewijzigd door HoppyF op 24 juli 2024 11:31]

Helaas is dat bij een faillisement wettelijk anders bepaald: daar is de fiscus de eerste die (terug)betaald krijgt. Alle koopovereenkomsten ten spijt.
Ik blijf bij een faillissement wel degelijk eigenaar van mijn spullen. Dat heet 'pandrecht' en wil zoveel zeggen dat ik gewoon mijn spullen terug krijg.

Een ander verhaal is bestelde en dus nog niet geleverde spullen, in dat geval moet je een claim indienen bij de curator.

Nogmaals, als ik vorige week mijn TV bijvoorbeeld had afgegeven bij Block voor reparatie dan blijft deze gewoon van mij en dien ik deze ook per omgaande terug te krijgen. Block kan in de computer zo zien van wie ze goederen hebben en deze mensen bellen waar en wanneer ze de spullen kunnen ophalen, ID mee en klaar. En niet dat ik eerst maar eens moet gaan bewijzen wat van mij is.....
je eigendomsrecht bij een faillissement heeft niks met pandrecht te maken, dat je eigenaar blijft klopt wel.

vanaf het begin: Ik lever mijn spullen in ter reparatie bij BLOCK, op dit moment ben ik eigenaar en BLOCK is houder. Op het moment dat de reparatie voldaan is, heeft BLOCK retentierecht. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Retentierecht).

Dit retentierecht is ook de reden dat ik als eigenaar in het faillissement moet bewijzen wat van mij is, immers er moet bepaald worden of ik nog moet betalen aan BLOCK.

dat je eigenaar blijft van de ter reparatie aangeboden goederen heeft dan ook helemaal niets met pandrecht te maken. Pandrecht is ongeveer hetzelfde als hypotheek, pand voor roerende goederen hypotheek voor onroerende goederen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pand_(rechtsvorm)
Leuk voor de winkel zo'n recht vooral in de situatie als deze. Blijkbaar de hoogste tijd dat hierop aanvullingen komen zoals een termijn waar binnen de genieter van het retentierecht duidelijk moet maken wat zijn prestatie gaat kosten en wanneer de goederen weer retour eigenaar kunnen. In ieder geval is het niet de bedoeling dat de boel op de lange baan wordt geschoven ten koste van de consument die blijkbaar in deze situatie onvoldoende wordt beschermd.
Reparaties zijn niet hetzelfde als een aanbetaling op een aankoop, waar volgens mij op gedoeld werd.
De curator is de eerste die betaald krijgt, niet de fiscus.
Mocht het product niet op voorraad meer zijn en niet meer bij een toeleverancier besteld kan worden is het gewoon terug storten van het betaalde bedrag wel zo handig.
Daarmee is aan de koopovereenkomst voldaan of is deze ontbonden.
Ja, maar dan moet dat geld er wel zijn natuurlijk. Een winkel gaat niet failliet als ze genoeg geld hebben.
Die klant KAN dus helemaal niet terugbetaald worden, want het geld is er niet.
Er is altijd wel wat te vinden, inventaris, voorraden en zo. Je bent alleen als consument maar één van de schuldeisers, en sommige schuldeisers hebben voorrang boven jou. Dat is ook de reden dat bij een faillissement de curator je niet direct je geld terug kan storten: er moet eerst voor de rechter vastgesteld worden hoeveel schulden er zijn met welke status, en hoeveel geld er nog te vinden is. Curator is daar niet vrij in, dat is bij wet geregeld.
Zie ook hier.
Daarom ben ik blij dat ik bijna nooit me spullen heb hoeven te laten repareren.
Alleen telefoons heb ik moeten laten repareren.

TV van me ouders daar kwam BCC zelf voor langs thuis :)..

[Reactie gewijzigd door crzyhiphopazn op 24 juli 2024 11:31]

Die krijg je niet zomaar terug, als je die al terug krijgt. Die worden mogelijk verkocht en dan heb jij een vordering op de winkel. En jouw vordering word betaald nadat de belasting, leveranciers, verhuurders, gas, licht en water, alles is betaald.
En weer een keten failliet, het gaat erg hard de laatste weken (FRS, iCenter en nu de Block). Waar het eerst alleen de kleine winkels waren die verdwenen, zijn nu de ketens aan de beurt. Blijft zo weinig meer over van een stadshart. De lege ruimtes beginnen aardig op te lopen.

De Block was in Purmerend een paar weken geleden al gesloten, dus het zat er aan te komen. Het was niet mijn favoriete winkel, maar toch kocht ik er ook wel apparatuur. Omdat ze vaak dingen op voorraad hadden die ze ergens anders niet hadden (misschien ging het daar al mis).
Anoniem: 522490 @M@cer13 juni 2013 14:56
Naar wat ik heb begrepen heeft ABN Amro de leningen van Block en iCentre teruggetrokken. Ze willen duidelijk niet meer in de retail zitten en stappen daar met harde hand uit.
Als ze dat beleid verder doorvoeren kan het best dat er alleen al daarom meer retailers in de problemen komen.
Toch grappig dat ze dan momenteel reclame maken voor de retail markt...
Vooral de reacties zijn grappig :+
Anoniem: 469356 @ATS13 juni 2013 15:31
Ja het blijft grappig. Je betaald als ondernemer bakken met belasting. Met dat belastinggeld worden de "grote systeembanken" *kuch* gered. Als je vervolgens geld wilt lenen bij deze banken is er niemand thuis.

@M@cer
Volgens mij was het bij de Icentre zo dat ze zelf hun geld eruit hebben gehaald.
http://www.wijnoordhollan...-dividenduitkering-5-mln/
Anoniem: 426974 @M@cer13 juni 2013 14:52
Rutte zal er wel mee te maken hebben. ;)
Vind dat het nog lang geduurt heeft. Had niet het idee dat deze keten iets wist te bieden wat concurrenten niet ook al (beter) deden.
Waar zitten deze winkels dan ergens ? Ik heb er nog nooit van gehoord in ieder geval.
Onder andere in Den Helder en Alkmaar. In Den Helder zijn ze een hele tijd de enige winkel geweest met groot assortiment aan electronica. Toen de BCC naar Den Helder kwam, is de Block daar qua omzet ingestort, ondanks dat de Block daar in het winkelhart van de stad zit en de BCC op een meubelboulevard naast een rijschool en Gamma. De service, assortiment, productkennis en prijzen bij de BCC zijn (in ieder geval voor Den Helder) een stuk beter, wellicht dat ze daar ook meer in hadden kunnen investeren.
Anoniem: 522606 @Ypho13 juni 2013 22:33
BCC trekt juist meer mensen naar Den Helder toe maar haalde geen klanten weg bij Block. Bij BCC werkten een paar jaar geleden nog 20 man, nu niet meer dan de helft.

De omzetten zijn overal gestagneerd de laatste jaren terwijl alle elektronica juist goedkoper is geworden.

Geloof mij maar, er blijft straks echt geen grote elektronica-keten meer over.
Alleen nog maar buurtwinkels die het van hun "goede" service moeten hebben en waarvoor de klant ook wel wat meer wil betalen en het bestellen van goederen via het internet als men de laagste prijs wil.

We zitten nog middenin een economische malaise welke nog een veel groter gestalte zal aannemen...
sommige mensen praten de economie nog verder de grond in way to go, het is allemaal speculatie, als jij eens wist hoeveel euro er rond gaat in de economie. zolang mensen hun geld vasthouden, want ja je weet nooit wat er gaat gebeuren. dan blijft het zo, geld moet rollen.
Vooralsnog heb ik ze rond Amsterdam en hoger (Noord Holland dus) gezien. Hier in Purmerend zit er iig 1 en ik weet dat er in Ijmuiden bijv. ook één zit (nabij de Maxis (zo heette het iig, geen idee hoe het nu heet eigenlijk... )

OT: Tsja, als je ziet wat voor prijzen en aanbod daar zit vind ik het niet raar dat ze failliet zijn. Een winkel die het gewoon verloren heeft van de scherpe online prijzen en gemak.
Hier in Alphen zat er 1, maar die is al een tijdje weg.
Geen idee of het door de slechte zaken kwam of omdat het plein toch al op de schop ging.
Ik weet wel dat het er nooit druk was, welicht mede door de mediamarkt die wat verderop zit.
Anoniem: 404352 @Sinned12313 juni 2013 21:44
Kwam omdat ze zo uber slecht waren/zijn.

Aan de ene kant vind ik het wel jammer voor de banen, de zuigers die er werkte wil je niet ergens anders een winkel/bedrijf kapot zien maken.
Hier in Hilversum zit er een maar goed ik denk dat het handig is om gewoon maar google maps er bij te halen om ze in kaart te brengen: https://maps.google.com/m...en&q=Block%20Electrostore
Beetje vreemd, hier in Rotterdam_Alexandrium zit er ook 1, die staat niet op jou google maps
Je ziet er andere als je zoekt naar
https://maps.google.com/m...0Electrostore%20Rotterdam

Heel vreemd dat google maps resultaten willekeurig inperkt.
In Haarlem is een jaar geleden ongeveer een mooie grote vestiging geopend. Niet megagroot als sommige Saturns of Mediamarkten maar het was er aardig struinen op twee verdiepingen.

Wat mij opviel is dat ze altijd meldingen deden over de goedkoopste te zijn. Daarmee probeerden ze zich te onderscheiden maar volgens mij gaat de groep die het allergoedkoopst af wil zijn via internet-dealers bestellen. Dan kun je ook nog eens de nieuwste modellen goedkoop krijgen. In de winkels (niet alleen block) heb je vaak te maken met oudere modellen. Tegenwoordig is ook je TV al snel verouderd..

Alleen concepten als die van de mediamarkt kunnen nog offline een succes zijn lijkt mij. Daar waar je graag rondloopt omdat er zoveel is. Daar koop ik in ieder geval graag iets, alleen maar omdat je weet dat DAT juist de winkel open houdt..
really? ik geloof dat Utrecht er al twee heeft :)
Ik woon in 140 km van Utrecht vandaan. Heb zojuist even gegoogled. Zo te zien liggen al hun winkels in de randstad (of daar in de buurt). Op zich niet verwonderlijk dat ik ze dan niet ken.

Daarbij, als ik wil winkelen doe ik dat liever op een plek waar ik me geen zorgen hoef te maken om beroofd of overhoop geschoten te worden. Of erger nog; een wielklem krijgen van een van die pennenlikkers daar :-)

Geef mij maar de provincie of het vrije internet ^^

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2024 11:31]

Woon jij op een plek waar nooit berovingen zijn, een moord wordt gepleegd en waar geen pennenlikkers werken? Welk paradijs is dat? :+
Anoniem: 145867 @Titan_Fox13 juni 2013 18:36
Ik heb hetzelfde hoor. Ik heb van die hele winkel nog never nooit gehoord.
moet je nagaan.. ben nog nooit in deze winkel geweest en ik kom uit utrecht :P
Wat betreft Utrecht:
Vroeger zat er een aan de Oudegracht, maar die is al een paar jaar weg.
In Overvecht zit er een.
En als je in Overvecht binnen loopt bij de Block dan schrikken ze van je :D
In alkmaar zit er een tussen een BCC en mediamarkt in
Anoniem: 522606 @Vriezer13 juni 2013 22:23
Straks zit alleen de BCC er nog want de MM gaat er ook al weg. Dan is het daar een echt spookcentrum...
Er zit er bijvoorbeeld een in de MegaStores in Den Haag (boven de BCC overigens).
Niet een heel erg bekende keten, maar helaas wel de enige winkel bij mij in de buurt die mijn stofzuigerzakken verkoopt.... dat word een nieuwe stofzuiger kopen. :|
Misschien bij falliesementsverkoop even flink je slag slaan en een mooie voorraad aanleggen? ;-)
Geen Handyman in de buurt? Die heeft van de meeste stofzuigers een versie in huis is mijn ervaring.
Handyman is meestal fors duurder voor dit soort benodigdheden...
Of ff the interwebs op. Zo moeilijk zal het niet zijn hoor. Rechtstreeks de fabrikant van de zuiger contacteren kan ook hoor. Die helpt je graag verder.
Je hebt toch wel een appie om de hoek?
In Hilversum zat er altijd 1 op de Kerkstraat, midden in het centrum. Liep nog aardig wat volk naar binnen.
wat volk, kijken kijken niet kopen volk zeker? of kijken in de winkel en op internet bestellen?
Onderscheid in prijs en service deze dagen belangrijk.. Zeker nu het economisch niet hellemaal lekker gaat. Zullen veel mensen niet direct nieuwe TV's e.d. kopen als de oude het nog doe.
Inderdaad, vernieuwen deden ze niet echt, ze blonken niet uit in service en de website was ook niet vooruitstrevend. Dat doet MyCom bijvoorbeeld wel goed, het is een kleine winkel maar je wordt wel snel en goed geholpen met je probleem. Er was geen reden om specifiek voor de Block te kiezen als winkel om je elektronica te halen.

[Reactie gewijzigd door Roet op 24 juli 2024 11:31]

Block...

Een paar jaar geleden een standaard DECT telefoon gekocht in Rotterdam bij de winkel op het Alexandrium 2. De telefoon werkte niet naar behoren. Er was een flink luid gekraak. Ik ben toen teruggegaan naar Block maar ze wilde me geen garantie geven omdat er een heel licht krasje op de beschermfolie op het scherm zat (wat je er normaal direct af trekt). Uiteindelijk via een aangetekende brief naar het hoofdkantoor met dreigen een advocaat in te schakelen mijn geld teruggekregen. Via winkelmanagement en bellen naar het hoofdkantoor werd ik niet netjes te woord gestaan. Ik ga nog liever naar de dure mediamarkt. Ik heb meer mensen gehoord die zo behandeld worden.
Helemaal mee eens. Ze zaten hier in Alkmaar Overstad naast de It's (nu failliet) en de Mediamarkt en de BCC om de hoek met nog een Saturn in Heerhugowaard (heel dicht bij). De Block was van dat hele stel de meest kleurloze
Anoniem: 522606 @Erwintjuh13 juni 2013 22:18
Ze hadden, gemiddeld over het gehele assortiment gezien, de scherpste prijzen van Nederland.
Dit had de consumentenbond uitgezocht in 2012.
Ik heb vorige week nog een BEKO wasmachine gekocht bij de Block in Zaandam, ben in ieder geval blij dat ik ervoor heb gekozen de wasmachine pas bij levering te betalen.

Gelukkig heb ik de wasmachine ook nog geleverd gekregen en kan ik nu mijn wasjes thuis weer gewoon doen :)
Verder altijd nette service gehad bij de Block, korting, gratis thuis geleverd en vriendelijk personeel!

Ik vraag me alleen wel af hoe het zit met garantie. Mocht er nou een fabrieksprobleem zijn binnen 2 jaar dan zit ik wel weer met het probleem dat ik dat nergens kan verhalen :(
Jawel hoor.. je garantie wordt gegeven door door de fabrikant, dus daar kan je gewoon aanspraak op maken binnen die 2 jaar. Het wordt iets anders als je garantie hebt bijgekocht bij de Block.. die ben je dan kwijt gok ik.
...
Fabrieks- of verkopersgarantie
Geeft de fabrikant of de verkoper garantie? Dan is dat iets extra's. Het is een aanvulling op de rechten die u volgens de wet al hebt. Geeft de fabrikant of verkoper garantie op een product voor een bepaalde tijd? Daarmee zegt de fabrikant of verkoper dat hij dan een bepaalde kwaliteit van dat product belooft. Meestal krijgt u deze extra garantie van de fabrikant.

Let op:
U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten, zoals de verkoper wel heeft. Daarom kan de fabrikant zelf voorwaarden stellen aan die extra garantie. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. Het is aan te raden om bij problemen met uw product altijd eerst contact op te nemen met de verkoper. Want hij is degene met wie u de koopovereenkomst gesloten hebt. Mocht het probleem namelijk niet opgelost worden door de fabrikant, dan moet u toch terug naar de verkoper als u bijvoorbeeld uw geld terug wilt. Was de verkoper niet op de hoogte van het probleem? Dan kan hij uw verzoek afwijzen. Omdat hij het probleem zelf had kunnen oplossen, of omdat u volgens de wet te laat bent met klagen. Hebt u een klacht over een product? Klaag dan binnen twee maanden nadat u het gebrek hebt ontdekt. Dan bent u in ieder geval op tijd.
...
Bron: http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Je hebt dus gewoon pech als nu je product stukgaat, en je mag waarschijnlijk achteraan aan sluiten in de rij met schuldeisers. Als er geen doorstart komt worden de contacten en contracten met de fabrikanten verbroken en wordt de service afdeling gesloten. Je kan dus nergens meer terecht, de enige mogelijkheid is om een schadeclaim in te dienen. Ze zullen alleen geen geld meer hebben om die te betalen.

[Reactie gewijzigd door Balance op 22 juli 2024 13:20]

Ik citeer uit het stuk dat jij al citeert:
Geeft de fabrikant [..] garantie? Da's dan iets extra's.
Daaruit mag je opmaken dat je gewoon garantie hebt als de fabrikant garantie geeft. Extra is immers geen synoniem voor ongeldig ofzo...

In de praktijk komen alle spullen, net als vroeger, ook gewoon met fabrieksgarantie. Zelfs in geval van B-merken zoals Beko en vaak zelfs langer dan vroeger (de fabrikant komt de verkoper daarmee tegemoet). Dat extra's heb je dus waarschijnlijk gewoon gekregen en kun je indien nodig ook gebruiken. In dezelfde praktijk heb je daarbij de verkoper pas nodig, als je aanspraak wilt maken op conformiteit na afloop van de fabrieksgarantie. Gelukkig (in gevallen zoals dit) heb je dat meestal niet nodig.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 24 juli 2024 11:31]

Garantie is iets tussen de koper en de winkel; de fabrikant heeft daar niks mee te maken. Zie onder andere Consuwijzer garantie:
U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten, zoals de verkoper wel heeft.
Veel fabrikanten geven uit coulance / klantvriendelijkheid wel garantie maar dat is geen wettelijke plicht of een recht waar je als koper recht op hebt.

edit: Wat tech nieuws dus zegt (hij was sneller :P )

[Reactie gewijzigd door gws24 op 24 juli 2024 11:31]

Je hebt alleen fabrieksgarantie, tenzij je die hebt uitgebreid (ik weet dat je voor Miele 10 jaar garantie kunt kopen, bij Miele zelf).

Normaal gesproken heb je garantie zolang de levensduur van je machine niet verstreken is, voor een wasmachine zal 8 jaar niet vreemd zijn. Echter is de fabrieksgarantie vaak maar maximaal een jaar of 2. Na 4 jaar ga je met je kapotte machine dus terug naar de winkel, want daar heb je een overeenkomst gesloten. Bij de fabrikant kun je hopen op bijvoorbeeld een korting op de reparatie of een nieuwe machine.

Het kan ook nog zijn (is toentertijd gebeurd met Megapool) dat een andere winkelketen de garanties overneemt. Dan kun je daarheen voor je garantie.

In ieder geval is een eventuele extra garantie die je bij de Block hebt gekocht zonde geld geweest, want die ben je kwijt (tenzij het een soort Miele-garantie is, bij de fabrikant dus)
Correct me if I'm wrong, maar waarom zou je een doorstart (willen) maken als je failliet verklaard bent? Je gaat niet voor niets failliet lijkt me. Natuurlijk is een doorstart mooi voor de werknemers, maar zoiets lijkt me redelijk gedoemd te mislukken.
Bij een doorstart gaat men meestal door met de winstgevende delen van het bedrijf. De slechte onderdelen worden afgestoten of verkocht.
Welke winstgevende onderdelen zouden er zijn bij de Block? Maken ze wel veel winst op verkopen via de website die worden bezorg?
Ik denk dat het in dit geval meer gaat om bestaande structuren zoals Distro centra, HR, bestaande contracten met leveranciers, hardware wat in stock staat...
Allemaal dingen die geld kosten om het los op te zetten en het dus waard zijn door te zetten. Dan vallen vanzelf punten af zoals de top 10 verliesgevende winkels, afdelingen, etc. die worden dan afgestoten.

Zo hoop je dan voor een relatief goedkope slag te slaan.
Soms heeft een Winkel teveel personeel, een te duur pand etc. Wanneer de boel failliet is kan je opnieuw beginnen met het personeel wat je wel nodig hebt (en kan betalen) en met de verhuurders moet je een nieuw contract afsluiten voor de winkel. Dit laatst biedt een goede positie om de prijs van het pand te drukken, de verhuurder vind in deze tijd niet snel een nieuwe huurder dus wil vaak wel iets met de prijs doen... beter iets dan niet.

In een ander geval kan een concurrent de zooi overnemen en zo snel uitbreiden in een bepaald gebied. Die gaat dan vaak verder met de mooie locaties die goed lopen en waar vakkundig personeel zit. Het kan namelijk zijn dat mensen niet kopen bij Block maar wel als er BCC op de deur staat omdat die naam sterker is....
Anoniem: 522606 @4Reload13 juni 2013 22:46
Weet je ook wat BCC betekent dan?
Anoniem: 522606 @YKaliber14 juni 2013 08:47
:)
Een faillissement kan door verschillende oorzaken komen. Bijvoorbeeld door mismanagement of een financiële tegenvaller.
Vaak als er een doorstart plaats vind, wordt dit in een afgeslankte vorm gedaan met een ander beleid. Hierdoor kan er met een frisse start toch door gegaan worden met het bedrijf.

Soms worden faillissementen ook opgezet om gemakkelijk personeel, schulden en/of contracten kwijt te raken.
Het is mij eens overkomen. Ik kon fluiten naar mijn loon en het bedrijf ging vrolijk verder. De directeur was wel gewisseld. Nu stond het bedrijf op de naam van zijn vrouw.
En toen ze het weer drukker kregen, mij bellen of ik geïnteresseerd was om weer te komen werken.

Edit:
Ik heb mijn loon uiteindelijk via het UWV terug gekregen. Bleek dat het aantal uren die het bedrijf door had gegeven ook niet eens klopten. Dus ik moest bewijzen dat ik meer uren had gemaakt. Na ongeveer 3 maanden had ik het geld ontvangen van het uwv.

Ik heb tegen het bedrijf gezegd toen ze me belden, dat ze me de pot op konden en dat ik na de manier waarop ze hun personeel hadden behandeld, niet meer bij hun werkzaam wilde zijn.

[Reactie gewijzigd door Gertjuhjan op 24 juli 2024 11:31]

Normaal salaris kun je terug krijgen via het UWV. Tot welliswaar een paar maanden dus laat je NOOIT afschepen met "salaris komt volgende maand" maar laat je baas meteen falliet verklaren als het salaris niet stipt op tijd is.

Want anders kun je inderdaad naar je centen fluiten en de meesten van ons kunnen zich dat niet veroorloven.
neem aan dat je het achterstallig loon ter sprake hebt gebracht?
Denk dat er nog weinig ruimte is voor electronica winkels als deze met het grote geweld van de Media Markt en Saturn's overal.

In mijn woonplaats was de plaatselijke Block overigens al een tijdje failliet, kan dat?

[Reactie gewijzigd door gise op 24 juli 2024 11:31]

De BCC bestaat nog steeds. Daarnaast vind ik de Media Markt helemaal niet zo goedkoop als je hun prijzen vergelijkt met de prijzen in de price watch. Ik ga vaak alleen naar de MM om een product van dichtbij te bekijken. Mocht het me bevallen dan bestel ik dat product later wel via internet. De keuze die ze beiden om een product gespreid te betalen is wel handig, maar niet echt verstandig voor consumenten. Als je het niet direct kunt betalen, dan ben je niet klaar voor een dergelijke aanschaf.
Ja, dat ben ik met je eens, de Media Markt wordt vaak gebruikt om te kijken.
Simpelweg omdat ze zoveel hebben staan, maar toch doen ze het dus beter dan veel andere winkels want de mensen komen wel binnen.
Dan is de winkel van de MM zo ingericht dat je vaak langs de kabeltjes, usb sticks, lege CDs enz moet vlak voor de kassa, dus dat je toch nog een trigger krijgt om te kopen.

Ontopic:
Elke electronica keten wat over de kop gaat is zonde voor de consument, zelfs met een relatief niets zeggende winkel als Block.
Het kaf wordt van het koren gescheden in deze crisis tijd, dus het zorgt er voor dat de sterke winkels sterker worden.. Ik weet niet of dat op de langere termijn interresant is voor de consument.

[Reactie gewijzigd door Giftcard op 24 juli 2024 11:31]

Anoniem: 404352 @Giftcard13 juni 2013 21:58
Wat een onzin...volgens mij worden jullie dan gewoon een "poot uitgedraaid" hoevaak ik wel niet naar de MM gaat en dan zeg pas de prijs maar aan want... (jullie webshop/bcc/saturn/etc etc) bieden het goedkoper aan, ze doen het zonder probleem.

Voordeel bij BCC = dat ze de prijs gelijk trekken en je krijgt daar boven nog eens een +-15% van het verschil.
Voordeel bij BCC = dat ze de prijs gelijk trekken en je krijgt daar boven nog eens een +-15% van het verschil.
Dat ze de prijzen gelijk trekken klopt. Je kan gerust met een prijskaart van de Mediamarkt of Saturn naar de BCC lopen waarop ze de prijzen aanpassen. Echter met het stukje +/- 15% van verschil doen ze al jaren niet meer. Pak 'm beet 2,5 jaar gelden deden ze verschil +25%. Dit weet ik nog heel goed omdat ik toen een waterkoker had gekocht van €100,- voor €75. Kostte bij de concurrent €80,- met 25% van het verschil (20 --> 5) dus €75,-. Daarnaast zijn hun prijzen nu al zo scherp waarbij ze zelfs menig webshops eruit prijzen.
Sterker nog, wij zochten een tosti/grill-apparaat... keken bij de MM, 75 euro... keken vervolgens in de webshop van de MM, en waar was ie 15 euro goedkoper :|
Anoniem: 522606 @Cryothic13 juni 2013 22:42
Dat komt omdat ze regionale prijzen hebben en de webshop een op zichzelfstaand geheel is.
heb je al klant toch lak aan?
lekker de economie en banen kapot kopen zeker?
Anoniem: 271482 @Hippievogel14 juni 2013 09:38
En wiens fout is het dat er binnen een bedrijf op dezelfde werkvloer 2 prijsstandaarden worden gehanteerd? Toch echt de filosofie van de outlet zelf.

De Mycom heeft online en offline ook dezelfde prijzen.
Anoniem: 522606 @ventura7716 juni 2013 22:32
Dat snap ik , maar er kan op die manier toch winst worden gemaakt waar dat mogelijk is. Prijzen verschillen per regio en niet alle klanten kopen via het internet.
Anoniem: 373239 @Cryothic13 juni 2013 16:02
Ja dat voorbeeld ken ik ook. Eerst in de webshop gekeken en toen wilde ik het in de winkel halen, ik was immers dichtbij.
Tot mijn verbazing was ook dit product zo'n 15 euro duurder. Volgens de medewerker kwam dat omdat hij natuurlijk ook betaald moest worden.. Op zich logisch.

Wat wel krom is in hun eigen beleid: bestel via de webshop en haal het op in de winkel tegen de goedkopere prijs.. Precies hetzelfde product en precies dezelfde medewerker, maar dan kan het wel.
Op zich logisch om zo te redeneren, maar ik had hem dan gewoon laten staan, in de webshop besteld, en de volgende dag afgehaald en mezelf 15 euro bespaart.
als je zo behandeld wordt ga je toch gewoon ergens anders <online of offline> kopen? dom beleid! wellicht denken ze dat je gek bent
leuk om een ander ook wat te gunnen maikel,
Anoniem: 271482 @Hippievogel14 juni 2013 09:35
Waarom zou ik als klant meer betalen dan nodig is? Dan moeten ze de prijzen maar gelijk trekken in de winkel, het is compleet van de zotte als je binnen een enkel bedrijf jezelf staat te beconcurreren.

Mooie hippie levensvisie, maar dan zetten ze maar een fooienpot bij de uitgang neer, om eerlijk te verdelen onder het personeel(dan krijgen degene die de reparaties afhandelen en de mensen die de trucks laden en lossen ook nog wat)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 271482 op 24 juli 2024 11:31]

Dat idee had ik ook altijd. Maar mijn recente ervaringen zijn toch anders. Zo hebben wij er twee weken geleden nog een nieuwe TV gekocht. Met cashback actie in totaal voor € 1050. Goedkoopste in de Pricewatch, ruim € 1200 (ging 16% korting van af).

Gisteren heb ik nog een Pioneer VSX-922-K gekocht voor € 335. Goedkoopste in de PW: € 329,-. Voor 6 euro korting ga ik echt niet op internet bestellen!

Of ik heb ongelofelijk veel mazzel met de producten die ik koop, of Mediamarkt is bezig met het verlagen van zijn prijzen.

[Reactie gewijzigd door Glashelder op 24 juli 2024 11:31]

Ze hebben soms goede aanbiedingen maar over het algemeen zijn ze niet de goedkoopste OF is hun goedkoper product een mindere versie... of is het uitverkocht.

Voor mezelf, als autoloze is het internet overigens een duizend maal beter. Zeker de bedenktijd die je alleen online heb is een gemak. Is het niet goed, kleine fout of beschadiging, gewoon terug. Niets moeten schreeuwen tegen een verkoper, gewoon niet goed geld terug.

Enigste winkel waar ik eigenlijk nog wel koop is de HEMA, om dezelfde reden. Niet goed, geld terug.
zijn veel filialen verdwenen in afgelopen tijd denk dat het inderdaad nu te veel was van het goede
Persoonlijk vind ik MM een vreselijke winkel. Veel te schreeuwerig, veel te druk en te onpersoonlijk. Reden om deze te mijden voor mij wanneer mogelijk.

[Reactie gewijzigd door ATS op 24 juli 2024 11:31]

veel te druk
Tsja, daarom bestaan ze dus nog.
Druk niet alleen met mensen, maar ook met uitingen, muziek, etc.
Het kan mij niet onpersoonlijk genoeg zijn, ik weet zelf wel wat ik moet hebben en daar
heb ik geen goedbedoelde maar onkundig advies/hulp bij nodig. Ik denk dat dit wel voor de meeste (jonge) tweakers geldt :)

W.b. de Block. Ik vind het jammer dat er weer een concurrent vd Mediamarkt weg is. Who's next? Harense Smit of Expert (doen het beide wel goed bij senioren ivm service)?

[Reactie gewijzigd door Majin Buu op 24 juli 2024 11:31]

Verschilt sterk per winkel heb ik gemerkt. In de MM bij de ArenA onlangs een scanner gekocht. Was niet meer op voorraad, maar ik kon het demo-model meekrijgen met korting. Dat toen maar gedaan. Een medewerker zocht de doos op, terwijl een andere medewerker de scanner met een vochtig doekje zeer grondig schoon stond te poetsen. Een derde medewerker ging op zoek naar plakband en maakte de bon in orde. Top service! :Y _/-\o_
Zo kan het dus ook.
De Block, tja.. ik heb daar altijd zo een beeld bij van puisterige pubers in een veels te groot pak, die aan onwetenden, achterhaalde PC-techniek verkochten tegen een premium prijs.

Ik vond het echt altijd al een verschrikkelijke winkel, rommelig, weinig keus... Ik ga ze niet missen.
Blijft natuurlijk zuur voor iedereen die er werkt en/of spullen heeft gekocht en nog niet geleverd.
Heel veel winkelketens lopen op pubers vanwege hun lage loon. Op je 23e ben je gewoonweg te 'oud' voor deze bedrijfstak. En tegenwoordig gebruiken ze ook meer stagiairs omdat je die amper of niets hoeft uit te betalen. Alles moet goedkoop in deze wereld totdat je de verstrekkende gevolgen ziet voor de samenleving als geheel.
Klopt, daarnaast waren de medewerkers ook ontzettend onbeschoft en dachten de wijsheid in pacht te hebben.
Ik ben (was) zelf bijna 10 jaar werknemer bij de block... Nu dus werkloos.. Ik kan het zelf nog niet goed bevatten...
Sterkte joh, ik ben er uitgekikt bij Dixons na 15 jaar wegens bedrijfseconomische redenen,.... ik weet hoe je je voelt. Gelukkig ondertussen al ander werk gevonden ik moet alleen mijn opzegtermijn nog uitzitten.
Sterkte! Echt zwaar k*t is zo'n situatie!
Sterkte toegewenst!
Eerlijk gezegd nooit van block gehoord (en nee ik leef niet onder een steen).
Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Misschien een keten die niet in het zuiden van het land zit?
zit voor grote deel in Noord-Holland (ook hoofdkantoor) en Zuid-Holland
voornamelijk Noord/Zuid Holland inderdaad :)
Ik had er ook niet van gehoord. Ik kon het me niet herinneren. Totdat ik hierboven het logo zag. Die kwam me wel bekend voor.
Anoniem: 522606 @Durandal13 juni 2013 22:49
Ze zaten ook alleen in de Randstad.
Ik zat al een paar jaar op het faillissement van Block te wachten eigenlijk. Er zat gewoon geen visie achter de bedrijfsformule.

-De prijzen zijn niet interessant
-De service is niet hoogstaand
-Je krijgt er geen bijzonder goed advies
-De winkel is niet uitnodigend
-Er is geen uitgebreid en actueel assortiment om te bekijken
-De acties zijn niet boeiend, de folder is inderdaad altijd hetzelfde en als ze een BTW-vrij-achtige actie hadden dan was bijna het hele assortiment uitgesloten. En wat wel meedeed was gewoon standaard veel te hoog geprijsd.

Tsja, waarom zou je dan nog iets kopen daar? Of er überhaupt nog naar binnnen gaan?

Zaken zoals BCC of Mediamarkt hebben in elk geval nog minstens één van deze voorwaarden. Of ze pretenderen dat te hebben zodat mensen er naartoe gaan. Je kunt Media Markt verschrikkelijk vinden, maar als je er heen gaat om te kijken wat er te koop is, heb je wel een groot deel van het huidige assortiment gezien bijvoorbeeld. Met als 'risico' dat je toch daar koopt.

[Reactie gewijzigd door Positron op 24 juli 2024 11:31]

Ook het feit dat zo'n media markt vaak van die belachelijk lage prijzen in de winkeel heeft dat je het toch maar koopt, het is dan ook altijd belachelijk druk bij MM en al helemaal als zo'n btw actie voorbij komt zeker als jij "die ene macbook" wil die alleen dan nog eigenzins betaalbaar is.

Winkels gaan volgens mij mee richting het kijkshop concept, 1 grote winkel met 3x personeel en alles achter vitrine en voor de rest ben je gewezen naar de webshop.
Als alles achter de vitrine staat kan je net zo goed bij een webshop kopen want dan ben je vaak goedkoper uit dan bij de mediamarkt en kijkshop.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.