Microsoft: Windows Phone Store heeft 145.000 apps

Microsoft heeft het aantal applicaties dat beschikbaar is in de downloadwinkel voor Windows Phone vrijgegeven. Volgens de softwaremaker zijn dit er ongeveer 145.000; aanzienlijk minder dan in concurrerende applicatiewinkels van Apple en Google.

Het aantal van 145.000 betekent een groei van 45.000 apps ten opzichte van juni vorig jaar. Daarmee is de groei afgezwakt: terwijl destijds het aantal apps nog verdubbelde in slechts zes maanden, is er nu in elf maanden tijd nog geen 50 procent groei genoteerd. Microsoft voldoet hiermee niet aan groeiverwachtingen die werden gesteld. Om de groei van het aantal apps te stimuleren is Microsoft onlangs een programma gestart waarbij ontwikkelaars 100 dollar per ontwikkelde app betaald krijgen.

Microsoft maakte het aantal apps in de downloadwinkel voor Windows Phone bekend tijdens een aankondiging van de Nokia Lumia 928. Het nieuwe vlaggenschip van de Finse fabrikant komt uit in de Verenigde Staten en biedt enkele kleine verbeteringen ten opzichte van de Lumia 920, die onder andere in Nederland verkrijgbaar is. Voor zover bekend komt de Lumia 928 niet naar Nederland.

Door RoD

Admin Mobile

11-05-2013 • 15:03

180 Linkedin

Reacties (180)

180
169
122
8
1
23
Wijzig sortering
Een app voor dataverbruik is inderdaad zeer wenselijk te noemen (zeker in ons Nederland, waar de datalimiet je bundel bepaalt). Ik heb zelf al meegewerkt aan een aantal kleine apps, en wou in m'n vrije tijd bezig gaan met het bouwen van een dataverkeer appje.

Helaas (!) limiteert Microsoft de API-calls naar de network stack dusdanig, dat er geen mogelijkheid is om de verstookte data op te halen en/of op te slaan. Enkel 'bijzondere Microsoft Partners' hebben toegang tot deze API's. Denk bijvoorbeeld aan Nokia, en HTC (oem-leveranciers van WPx)
Mja ik blijf het jammer vinden dat Data Sense (waar dat mee zou moeten werken) uit 2 functionaliteiten bestaat. Het verkrijgen van deze data en het comprimeren van data. Hierdoor verbruik je effectief minder, wat het voor providers natuurlijk meteen minder interessant maakt om toe te passen.

Ik denk dat als ze dat gaan scheiden het ook in meer landen en door meer providers zal worden opgepakt, want nu levert het ze gewoon niets op.
Ik vind het positief dat WP zo groeit, ik mis zelf aardig wat apps en van aantal apps vind ik toch niet zo'n hoge kwaliteit hebben als veel mensen hier zeggen.

Zo mis ik een uitgebreide Calculator app zoals Graphite of HandyCalc op Android, geen ING app (komt eraan), geen Marktplaats, geen officiele Pathe waarmee je meteen kaartjes kan kopen, geen Scoupy (voor kortingen bij allerlei winkels, schijnt wel in ontwikkeling te zijn), geen Swiftkey/Swype enz (kan niet of Microsoft staat het niet toe), geen Yellowbrick, geen app waarmee je je telefoon verandert in een FTP server om draadloos bestanden te kunnen overzetten...

Toen ik een WP had was er zelfs geen app die én onder het lockscreen kon draaien én willekeurige muziek kon gebruiken voor je alarm! Volgens mij kan dat zelfs nog steeds niet.

Wat ik wel vind is relatief nutteloze apps, zoals 20 BMI calculators, die uit niks meer bestaan dan 2 tekstvelden en een veld voor de uitkomst.

Ik zag een app die berekent hoeveel seconden het is tot je pensioen. Zo'n app gooi je binnen een dag alweer van je telefoon. Zo zal WP relatief net zo veel onzin-apps hebben als Android, terwijl Android in algemene zin wel meer nuttige apps heeft.

Hoop dat ze hard doorgaan met inlopen op Android en iOS!

[Reactie gewijzigd door thefal op 11 mei 2013 19:40]

Zoals je al aangeeft zijn er al een aantal in ontwikkeling (al vraag ik me af of er voor die calculator geen alternatief te vinden is). Marktplaats, Pathe en ING zijn redelijk lokale apps. Aangezien WP hier nog niet zo booming is, is het logisch dat dat wat langer duurt, maar gezien er wel een Pathé app voor Xbox Live is, vraag ik me af of die ook niet in ontwikkeling is. Marktplaats is wel opvallend inderdaad, al dacht ik dat die webversie wel gewoon werkte?

Swipe/swiftkey zijn inderdaad een gemist als je van een dergelijk toetsenbord houdt, al moet je niet vergeten dat het standaard toetsenbord natuurlijk helemaal niet zo slecht is. Ik zou er overigens niet verbaasd van staan als er bij de volgende update wel een dergelijke functionaliteit in zit.

Yellowbrick is er inderdaad niet, maar al wel ParkMobile en ParkLine. Lijkt me dat als de concurrentie er 1 maakt, het ook niet lang meer kan duren (en misschien werken die 2 apps wel bij jouw parkeerplaats).

FTP server kan inderdaad niet, maar volgens mij kan dat ook op iOS niet. Feit blijft dat je eigenlijk op je telefoon niet met bestanden moet gaan werken en dat beter via de cloud kunt doen. Dus besturen op je telefoon, maar lekker via de kabel laten overzetten. Skydrive kan daar mogelijk ook wel handig voor zijn?

Muziekspelen onder lockscreen kan met WP8 overigens wel, dus dat is ook geen probleem meer. Zelfs de Youtube app heeft daar nu ondersteuning voor. Ik weet niet of dat met een alarm ook gaat, maar daar zal vast nu wel een app voor zijn.

BMI calculators heb je ook op andere platformen zat, net als de gebruikelijke fart-apps. Niet heel verwonderlijk dus. Vaak is dat ook iets waar een ontwikkelaar mee begint, voordat de grote apps worden gemaakt. Gewoon even kijken hoe het proces is, daarvan leren en dan een mooie app neerzetten. Ikzelf ben ook begonnen met een geinige portfolio-app, maar wil nu wel wat andere dingen gaan maken.

Android lijkt me niet meer zinvolle apps hebben. Dat lijkt me ook helemaal niet mogelijk met de bijna half miljoen aan apps die er nu in staan. Toch zijn er nog prima apps te vinden. Als je kijkt bij de populaire apps dan staat daar toch wel veel herkenbaars tussen en ook de reviews van de meesten zijn redelijk te noemen (al is dat op Android vaak meer door de klagers van lagere beoordeling dan dat het echt een slechte app is).

Er zit in ieder geval nog steeds progressie in en van wat ik zo via WPCentral doorkrijg en download (toch wel de #1 nieuwsbron voor WP) zijn er zojuist ook mooie dingen uitgekomen en komen er nog wat mooie dingen aan. Geen reden tot klagen dus en al helemaal geen reden tot paniek.
Zo is dat. Ik volg WPcentral via Twitter en zo kwam ik vandaag weer uit bij dit filmpje: http://www.youtube.com/wa...er_embedded&v=R03dUIr3_gQ
Het blijft alleen jammer dat de WP8 (met name de 7.8 versies) en W8 stores nog compleet gescheiden zijn. Ik heb contact gehad met diverse makers van WP7/8 apps, die toch veel moeite hebben iets zomaar over te zetten naar Windows 8, dat is best jammer omdat je onder de motorkap per saldo 1 motor heb draaien.

Neem nu Google Play, een mobiele app draait daar ook gewoon tablet, dingen wat geschaald en gaan maar. Genoeg apps die ik nu in WP8 zie, die ik graag op W8 zou hebben draaien, waar de kwaliteit in de W8 store nog erg matig is.

En dan denk ik, MS je hebt 1 van de grootste platformen in handen, combineer en gebruik het.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 11 mei 2013 15:41]

Dat je makkelijker van Android voor Smartphone naar Android voor Tablet kunt gaan, wil nog niet zeggen dat je daarmee mooie en handige apps krijgt. Iets wat mij op de Tab 2 erg tegenvalt is dat het bij veel apps (vooral veel Nederlandse apps trouwens) alleen eenzelfde interface op een groot scherm is. Veel minder gebruiksvriendelijk en onoverzichtelijker dus. Dan heb ik liever een hele nieuwe interface die goed gebruik maakt van het hele oppervlak. Een nu.nl is bijvoorbeeld helemaal niet handig. Geef me dan gewoon de web-interface.

Het aantal Windows 8 apps is overigens wel erg laag inderdaad, maar ook daar is Nederland niet eens zo heel slecht vertegenwoordigd.

Overigens kan een beetje ontwikkelaar prima de code managen voor beide versies, waarbij het ontwerpen van de app ook weer niet zo gek veel moeite is.
De Windows Store is onlangs nog de 70.000 apps gepasseerd (ik dacht 9 mei), en ondertussen zitten we al 70.890 apps, wat niet eens zo erg slecht is. Ter vergelijking: http://nl.wikipedia.org/wiki/App_store#Groei_app_stores, hier zie je dat wat leeftijd/aantal apps betreft de Windows Store ver voor loopt. Het is tevens een snelle groeier: er zitten nog 5 maanden en 15 dagen tussen nu en de 1ste verjaardag van de Windows Store. Het moet dan haalbaar zijn om even veel nieuwe apps te hebben gehaald in het 1ste jaar als dat Apple en Google nu doen.
Zo'n groot probleem is het toch niet echt (eigen ervaring), ik weet dat het per soort app verschilt.

Maargoed, het verschil is dat Microsoft een tegengesteld systeem gebruikt als Apple en Google: zei hebben een app store voor smartphone en tablet, en een app store voor PC. Microsoft heeft tablets echter bij de andere groep gezet. Is hier een probleem mee? In principe niet, en het is ook logischer omdat je zo geen schaal problemen krijgt.

De reden dat deze scheiding bestaat is echter zeer simpel: APIs. Windows 8 en Windows Phone 8 draaien inderdaad op dezelfde kernel (Windows NT 6.2), maar Windows 8 heeft volledige toegang tot alle APIs, waar Windows Phone 8 hier slechts een subset van heeft.

Nu komt ook aan die scheiding naar alle waarschijnlijkheid een einde met Windows Blue en Windows Phone Blue. Wat ik als ontwikkelaar alleen maar kan toejuichen, en ik ben waarschijnlijk niet de enige.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 11 mei 2013 19:50]

Ik heb zelf Windows phone 8. Ze lopen idd achter met het aantal apps.
Maar er is zeker ook goed nieuws!.
De meeste populaire apps zijn of komen al naar Windows phone (whatsapp, facebook, viber, 9292 ect) Een een paar prima alternatieven die soms zelfs beter zijn. (vooral Nokia, apps)

Veel apps werken echt super op windows phone, stukken beter als bij IOS en Android (bijvoorbeeld telegraaf, nu.nl en facebook)
Ik merk dat de belangrijke apps er al zijn of al komen. aan al die 100den ''fart-app'' heb ik toch geen behoefte.

Enige waar ze echt hopeloos achterlopen zijn de app-games. Ze hebben een paar xbox games die wel te spelen zijn maar verder veel onbekende klonen.

[Reactie gewijzigd door AlphaWierie op 11 mei 2013 15:10]

Om de één of andere reden heeft Windows Phone die 'buzz' niet die iOS en Android wel hebben. Dit is het gevolg van de strategie van MS: 'people first' (o.i.d.). Ze hebben er bewust voor gekozen om het OS (hubs, tiles, etc.) prioriteit te geven ten op zichte van apps. Dit leidt er toe dat apps minder zichtbaar zijn bij WP dan bij Android en iOS. Er is minder 'engagement' op het gebied van apps.

Ik denk dus dat die buzz er nooit gaat komen, aangezien iOS en in mindere mate Android echt volledig om de apps draaien en dat is bij WP gewoon niet zo. Je kan een rondje niet in een vierkantje stoppen.
Anoniem: 438105
@TMC12 mei 2013 22:38
"Om de één of andere reden heeft Windows Phone die 'buzz' niet die iOS en Android wel hebben" De redenen zijn heel simpel:

a) Microsoft is een laatkomer. iOS en Android zijn al jaren op de markt. En als laatkomer moet je niet even goed zijn, maar duidelijk, aanzienlijk beter. Dat geldt altijd. Als ik nu met een nieuw automerk in de overvolle auto-markt zou komen, dan moet ik een verdomd goed aanbod hebben, tegenover de bestaande merken Audi/ Opel /Fiat/ Peugeot/ Volkswagen /Hiyundai / Mazda enz.

en het probleem is dat:

b) er geen duidelijke meerwaarde is ten opzichte van Android (flexibiliteit, keuzevrijheid) en iOS (gelikt, soepel). Waarin is WP nou duidelijk beter dan Android en iOS?

Je ziet dat ook in (Youtube) reclamefilmpjes. Men komt niet verder dan "het is anders" of "je hebt nu een derde keuze". Dat is dus onvoldoende. Je moet als laatkomer een duidelijke, keiharde meerwaarde hebben en die is er dus niet. "Even goed" is niet genoeg.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 438105 op 12 mei 2013 22:39]

Je moet als laatkomer een duidelijke, keiharde meerwaarde hebben en die is er dus niet.
Dan heb je Windows Phone niet goed begrepen denk ik.
De meerwaarde is er wel degelijk:

- Stabiel, veilig en betrouwbaar (alles wat Android niet is)
- Consistente gebruikerservaring in het hele OS (anders dan Android en iOS)
- Volledig ecosysteem met Windows 8, SkyDrive, XBOX en Office/Exchange (alles in sync)
- Uitstekend updatebeleid (Android, kuch..)
- Gebruikerservaring gericht op de gebruiker en niet op de apps (zoals bij iOS en Android)
- Veel diensten geintegreerd in het OS (XBOX, Facebook, Twitter, LinkedIn, Skype)
- Dynamisch homescreen die voor elke gebruiker anders en dus persoonlijker is (daarvan niets te bekennen op iOS en Android met de chaos van statische icoontjes)
- Groot portfolio van verschillende toestellen van Nokia, HTC, Samsung, Huawei etc. (iOS is 1 toestel)
- Nokia apps (nuff said)
- Gebruiksvriendelijk OOTB (alles wat Android niet is)
- Lange ondersteuning (WP7.5 kreeg onlangs nog een major update naar 7.8)
- Uitstekend integreerbaar in een bedrijfsomgeving (zie ook punt 1 en 3)


Kan er ongetwijfeld nog meer opnoemen, maar you get the point.

Daarnaast, Microsoft heeft een lange adem en is echt aan het innoveren met Windows Phone waar Apple niet verder komt dan hardware upgrades en Android niet verder komt dan... niet verder komt.

Er is voor de gebruikers ruime keuze in Windows Phone toestellen in alle prijssegmenten, die op hun beurt veel meer bieden dan Android in vergelijkbare prijssegmenten.
De iPhone is te duur en is verouderd. De zogenaamde ''"Buzz" is al lang van de iPhone af.
Microsoft heeft met Windows Phone de 3e plaats in de markt behaald en gaat deze positie zeker vasthouden. Marktaandeel gaat omhoog ten koste van Android en dat zal nog wel verder ontwikkelen de komende maanden denk ik.
Stabiel, veilig en betrouwbaar (alles wat Android niet is)
Als iets in 't verleden wel onveilig is gebleken, dan is dat Windows.
Volledig ecosysteem met Windows 8, SkyDrive, XBOX en Office/Exchange (alles in sync)
Da's in elk geval een nadeel, en geen voordeel.
Lock-In, weet je wel...

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 13 mei 2013 02:07]

Als iets in 't verleden wel onveilig is gebleken, dan is dat Windows.
Jij weet duidelijk niet waar je over praat. Windows Phone is het meest veilige mobiele OS van dit moment. Windows op de desktop is daarnaast ook zeer veilig te noemen tegenwoordig. Het grote aandeel Windows Desktops in bedrijfsomgevingen bewijst dat.
Da's in elk geval een nadeel, en geen voordeel.
Lock-In, weet je wel...
Een heleboel mensen vinden die Vendor Lockin juist prettig. Geen gezeik met malware en andere rotzooi, zoals met Android het geval is. Het werkt en blijft dat doen, ook op de lange termijn. Ik ben een Tweaker, maar mijn smartphone moet het gewoon doen zonder gezeur. En mijn HTC HD7 (die ik 2 jaar heb gehad) en nu mijn Lumia 920 hebben mij nog niet 1x daarin teleurgesteld.
@ Pieter Gen

Eerst had je ford en GM... en toen een heletijd niets.
Toen had je Volkswagen en Opel.... en weer 30 jaar niets
toen had je Toyota en Honda.... en weer 30 jaar niets.
nu zie ik een boel Koreanen...
mijn vraag:
Wat bedoel je exact met punt a?
Dat Kia een heel stuk beter moet zijn dan Ford?

en voor punt b heb ik een antwoord "Prijs" en "kompleet"
Net zoals die Kia... en die rijdt net zo tof als mijn Fordje.

[Reactie gewijzigd door kittop op 13 mei 2013 00:11]

ja zo kun je het ook zien . maar je kan het ook positief zien . als bij een os de apps niet echt zichtbaar zijn wil dat volgens mij juist wel zeggel dat de os gewoon compleet is .
en apps zijn er altijd wel .
een andere kant is dat apps gewoon algemeen geworden zijn . dus van de apps is het nieuwe ook wel een beetje af he.
en de buzz is er idd niet zoals bij ios maar dat is logisch want buzz is er altijd als je de eerste bent (die het anders brengt dan want de eerste was apple zeker niet).
apple had een snelle start door de buzz . ios was in het begin iets trager maar dat is op zich ook gelukt. ms is gewoon een log apparaat het is een diesel die langzaam op gang komt , maar als die eenmaal op gang is dan is het nog moeilijk te stopen.
Jij zegt dus dat het OS zo compleet is dat er geen apps nodig zijn?

Ik denk niet dat dat mogelijk is. Een OS heeft een heel andere functie t.o.v. apps. Apps hebben hele specifieke functionaliteit terwijl een OS veel breder is. Dit is bij WP niet anders dan bij de concurrentie. Ook WP heeft apps nodig.
Apps zijn natuurlijk erg belangrijk, maar dat wil niet zeggen dat iedereen 100 apps gaat installeren. De meesten al tevreden met een paar spelletjes en apps als Facebook, Whatsapp of Buienradar. Die kunnen ook prima op WP terecht. De tweaker zal meer installeren en daardoor ook meer eisen stellen aan de apps, maar een platform heeft niet direct meer apps nodig om mee te kunnen komen.
nee daar heb je helemaal gelijk in maar dat is ook niet wat ik zeg he. er zitten gewoon veel dingen in vooral als je naar de nokia toestellen kijkt. er zitten veel nokia apps standaard op en mensen 90 % of meer) denken dan o daar hoef ik geen app voor te downloaden want dat zit er al in
:)
People First slaat niet op een app-buzz imo. Daarmee heb je juist al een heleboel apps niet eens nodig. Imo een goed ding.

Dat de buzz ontbreekt komt volgens mij eerder doordat ze nog niet goed zichtbaar zijn. Bij de iPhone en iets later Android zag je bij een heleboel tvseries, programma's, en andere media heel snel toestellen verschijnen. Dat is met WP toch wat minder. Ook qua sponsoring kan er nog wel wat verbeterd worden. Iets wat Samsung volgens mij beter doet op dit moment.

De Tiles leggen juist meer de nadruk op Apps dan op andere platformen waar je simpele icoontjes hebt. Door apps bij je OS te betrekken, heb je juist een dieper gevoel van integratie.

Het grootste probleem van WP is dat er op dit moment veel concurrentie is gekomen op de smartphone-markt. Dat was een aantal jaar gewoon veel minder, waardoor mensen eerder geneigd waren om iets anders te proberen. Ook heeft het heel veel last van fanboys en verkopers die niet durven iets anders aan te smeren dan een iPhone.
Bij de iPhone en iets later Android zag je bij een heleboel tvseries, programma's, en andere media heel snel toestellen verschijnen. Dat is met WP toch wat minder.
En toch zie ik in veel (hoofdzakelijk Amerikaanse, dat wel) series en muziekvideo's Windows Phones de revue passeren en Windows 8. Voorbeelden:

Arrow: Windows 8 op tablets en laptops
Hawaii five 0: Windows Phones
Nieuwste clip van Will.I.Am: Windows Phones
Clip van Flo Rida: Windows Phones
Weet ik veel (NL): Windows 8

Om maar wat voorbeelden te noemen. Daarnaast zie ik regelmatig mensen met Windows Phones voorbij komen. Hoofdzakelijk Lumia's. Windows Phone vergaart zeker meer bekendheid en respect bij de mensen. Niet snel, maar wel zeker.
Het is echt veel te makkelijk om te zeggen dat het gebrek aan succes komt omdat ze later waren.

Een goed product verkoopt zichzelf, en WP verkoopt niet goed. Mijn (voorlopige) conclusie is dat dat komt omdat de kwaliteit niet hoog genoeg ligt t.o.v. Android en iOS.

Hoe je kwaliteit vervolgens definieert is een ander verhaal, maar ik denk echt dat het probleem meer bij Windows Phone ligt dan bij de markt.
Alle mensen die ik tot nu toe over heb gehaald over te stappen naar een wp8 toestel zijn er meer tevreden over dan over hun Blackberry, andriod of iPhone. En nee, dat zijn geen it-ers.
Wat wel vreemd is, is dat verkopers mensen van het toestel af proberen te praten en hun feiten niet juist hebben.
Anoniem: 126717
@TMC11 mei 2013 17:21
Een goed product verkoopt zichzelf, en WP verkoopt niet goed. Mijn (voorlopige) conclusie is dat dat komt omdat de kwaliteit niet hoog genoeg ligt t.o.v. Android en iOS.

Hoe je kwaliteit vervolgens definieert is een ander verhaal, maar ik denk echt dat het probleem meer bij Windows Phone ligt dan bij de markt.
Hoe definieer je het dan? Je geeft een oordeel, dus je hebt voor jezelf een definitie.
WP verkopen stijgen anders nog steeds.

Maar goed, je hebt zelf geen WP-toestel, dus dan valt het waarschijnlijk ook minder op.
Check dan de game 'Skulls of the Shogun' eens....dat is echt de beste game die ik ooit heb gespeeld op een telefoon (en op mijn Surface).
'Castle Mine' is een mooie tower defense game en natuurlijk 'Doors' als puzzel game.
Er zijn er genoeg, maar je moet de pareltjes wel weten te vinden :)
De hoeveelheid apps is een beetje een nutteloze statistiek. Het aantal nuttige/relevante apps is veel belangrijker, maar dat laat zich lastig meten.

Desalniettemin is dit het zoveelste bericht dat niet positief is over Windows Phone. Het geduld van de aandeelhouders bij Nokia begint ook op te raken. Helaas beperkt deze slecht nieuws show zich niet tot Windows Phone, want ook van Windows 8 worden weinig mensen blij.

Misschien wordt het bij MS tijd voor een grondige evaluatie van hun strategie, want sinds ze zijn begonnen met 'Metro' is het bergafwaarts gegaan, terwijl er genoeg financiële kracht aanwezig is om hun producten te pushen (zie bijv. de deal van €1 miljard met Nokia). Ondanks alle inspanningen wil het maar niet vlotten. Hoe komt dat nou precies? Ik denk zelf dat de Metro UI (en dus ook WP/W8) fundamenteel gemankeerd zijn, maar waarschijnlijk is dat niet de enige reden.
Het ging al bergafwaards met Windows Mobile en de mobiele markt voordat Microsoft met Metro aankwam. Dat Windows 7 een grote boost is geweest is natuurlijk fijn, maar WM liet al vanaf versie 6 aardig wat steken vallen, nog voor 6.5 of 6.5.5 uit kwamen. Dat kun je dus niet volledig aan Metro afschrijven, maar eerder aan het feit dat de concurrentie een grote stap heeft genomen en daardoor heel groot is geworden waar men nu lastig tegenop kan gaan.
Ik wijt het ook niet volledig aan Metro, maar mijn conclusie is wel dat Metro op geen enkele wijze een succes is gebleken. Ondertussen groeien iOS en Android gewoon verder.
Niet waar, Android groeit, WP groeit (fors), maar iOS daalt in marktaandeel.

Bron: nieuws: 'Android en Windows Phone worden populairder ten koste van concurrenten'
Absoluut gezien groeit iOS nog steeds harder dan Windows Phone...
o hoe is dat zo? apple is heer en meester in het naar buien brengen van leuke getallen enzo en alles klink als een feest .en websites werken daaraan mee door altijd alles wat iphone is puur positief te benaderen (alsof apple ze ervoor betaalt ).
maar goed zoals ik hier onder al zei de berichtgeving doet mensen dingen geloven die ze willen he.. de media heeft daar een te grote invloed op.
maar apple is op dit moment niet aan groeien hoor. windows Phone groeit percentueel gezien harder dan iphone hoor
Geen succes? Kijk de gebruikers-reviews eens van WP als besturingssysteem? Je kunt niet ontkennen dat de gebruikers wel gewoon tevreden zijn, ergo Metro slaat wel degelijk aan. Men moet nu echter een heleboel mensen overtuigen om van platform te wisselen. Daar waar ze al enkele jaren aanwezig zijn.

Verder is het natuurlijk crisis waardoor grote aankopen worden uitgesteld bij een heleboel mensen en bedrijven. Dat is ook een reden waarom een heleboel mensen geen nieuwe pc maar een tablet hebben aangeschaft. Bovendien komt WP nu pas met een aantal hele mooie budget-toestellen, dus dat komt heus wel goed.
Apple is over de piek heen, daar zal niet veel groei meer in komen met die bedragen voor een kwetsbaar toestelletje.

Ook Samsung pakt Windows mobile weer op met mooie toestellen....
Zouden ze daar misschien een rede voor hebben?
In tegendeel: Metro slaat zeer goed aan, lees maar eens een grote hoeveelheid van de gebruikers reviews van Windows Phone en Windows 8. De meeste zijn gewoon (zeer) positief, er zitten inderdaad een hoop negatieve reacties tussen, maar vele van die zijn geschreven door mensen die vaak Google of Apple fanboys zijn, wat mij zeer vaak opvalt. Degene die het gewoon serieus gebruiken en objectief blijven zijn meestal positief.
@Martinspire

Zelf een aantal windows mobile toestellen gehad en met touch ging het gewoon helemaal mis op dat platform. HTC Touch Pro was een drama en de Samsung Omnia 2 ook. Pas toen ik een HTC-HD2 begon het ergens op te lijken, mede dankzij de custom roms.
Wat ik het vervelendst vond van dat toestel was dat er heel weinig apps voor waren en dat ik om me heen steeds meer mensen hele toffe dingen zag doen op iphone en android.

Heb nog getwijfeld om destijds een Lumia 800 te nemen ipv weer een nieuwe android, maar het gebrek aan apps was toen een reden om dat niet te doen.

Ik weet het niet met Windows Phone, ondanks de nukken van WM was ik daar wel fan van, zeker icm Exchange server. Ik heb bij elkaar 6 toestellen met WM versleten, maar op de een of andere manier overtuigd het me niet meer. Ja je kan het meeste van iOS en Android ook op een Windows Phone, maar er is niks waarvan ik denk: dat is nou echt overtuigend beter dan de rest en dan komt het dus aan op smaak van de software en/of hardware.
Wat kun je wel met een W8 phone en niet met IOS en Android. Dat zou ik willen weten. Want daar gaat het uiteindelijk om.
De vraag is meer: wat kan je met iOS en Android wat je niet met Windows Phone kan?
Nouja, er is geen Google Now of Siri (niet dat ik Now zo heel veel gebruik) en nog steeds geen instagram al zijn er volgens mij wel goede vervangende apps.
Anoniem: 510423
@Hugo_ijslijk12 mei 2013 00:42
houd de windows toets in het midden eens een paar seconden ingedrukt,en zeg dan (wel in het engels) iets wat je gedaan wilt hebben,zoals "text ...." en dan ipv de puntjes een naam van iemand in je personen lijst. of "find ......" en dan ipv de puntjes een zoekopdracht die je wilt.
lijkt wel op siri,nietwaar??
Vrienden in mijn eerste scherm zetten en er direct updates van ontvangen.
Notificaties van de hoeveelheid nieuwe mail, sms, whatsapp, etc in het lockscreen
Offline navigatie out the box

Moet ik nog ff doorgaan ;)
Slechte voorbeelden want zowel de notificaties als de navigatie zijn standaard op de iPhone.
Dat zit er allemaal in, sterker nog, contactpersoon als livetile op je start scherm zetten is ideaal. Daarnaast alles wat jij zegt kan gewoon.
Maakt niet zoveel uit, alle belangrijke apps zijn er voor Windows Phone. En voor elke toepassing heb je wel wat. Bij Nokia zelfs gratis Nokia Drive offline navigatie met mappen te verkrijgen voor heel veel landen!
NS Reisplanner is er toch niet voor Windows Phone?
9292ov en spoorboekje.
Vind ze beiden beter werken dan de ns app op iPhone
De app 'Trein' is een aanrader, ontwikkeld door Niels die ook op Tweakers zit. Ik vind hem zelfs beter dan de eigen app van de NS voor Android.
Inderdaad, die Nokia Drive Offline Navigatie is echt een aanrader. Vooraf kun je een aantal landen downloaden en heb je onderweg geen dataverbinding meer nodig !
Anoniem: 496440
11 mei 2013 16:22
@style2K
Exact ! Als je er een mening over wilt hebben en het nodig vind die te ventileren zorg dan wel dat je een windows Phone een paar weken gebruikt hebt. De veelal negatieve inslag op Phone8 gebied vind ik af en toe ook storend. Mijn vrouw heeft net een lumia 620 nu en dat loop echt ook heel mooi En ik vermoed zelfs dat als je geen enkele ervaring met smartphones hebt dat je sneller met een Phone8 uit de voeten kan als met een android of Iphone. Ook wat betreft muziek en dergelijke op de telefoon zetten is Phone8 echt doodsimpel. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het bagger Itunes wat sommige iphone gebruikers gewoon niet gebruiken omdat ze gewoon niet begrijpen hoe het werkt. Ik heb meerdere mensen hiermee al moeten helpen en dat zijn de gewone gebruikers. Over Itunes hoor ik echter nooit negatieve berichten. Je wil niet weten hoeveel problemen gewone gebruikers hebben met Itunes als ze gewoon een paar mp3 nummer op hun telefoon willen zetten. En dat is naar mijn idee een belangrijk onderdeel van een smartphone! We staan wel elke telefoon hier te beoordelen op de hoeveelheid geheugen en dergelijke maar hoe je dat geheugen vol krijgt met een iphone doet er niet toe ( omdat het apple is). Meerder iphones 64 GB op mijn werk in omloop en als ik ze in handen krijg voor updates zie ik gewoon dat ze voor 90% leeg zijn. Oorzaak: Itunes snappen ze reed van dus word er niets opgezet kwa muziek en word er een losse mp3 speler bijgekocht die als USB stick is te vullen.
"Meerder iphones 64 GB op mijn werk in omloop en als ik ze in handen krijg voor updates zie ik gewoon dat ze voor 90% leeg zijn. Oorzaak: Itunes snappen ze reed van dus word er niets opgezet kwa muziek en word er een losse mp3 speler bijgekocht die als USB stick is te vullen."

dan ben ik benieuwd naar de computer skills van die iphone eigenaren en hun doorzettings vermogen. als je een 840 euro kostende telefoon zomaar aan de kant gooit omdat je niet eens de moeite wil nemen effe te googlen als je ergens niet uitkomt?

zo moeilijk is het echt niet: je vinkt aan dat al je muziek naar je itunes folder gekopieerd moet worden na een import, je maakt een playlist aan en je klikt op sync. hoe moeilijk kan het zijn?

juist omdat ik dit met mn iPod zo lekker vond werken, heb ik iSyncr gekocht om op dezelfde manier muziek naar mn android apparaten te syncen.

ben geen apple fanboy, maar credit where credit is due: itunes is zeker geen moeilijk programma, zelfs mn vriendin snapt hoe ze dat moet doen! :P
Tja, dus bij iTunes:
1. Importeren in iTunes
2. Playlist maken
3. Synchen

Bij wp8:
1. Sleep bestanden vanuit verkenner in muziekmap op telefoon
Voor de meeste mensen gaat de stap om te googelen al te ver. Zo belangrijk vinden ze muziek ook weer niet. Als ze het na tien minuten niet kunnen vinden, geven ze het simpelweg op en vragen ze het een keer aan een technisch familielid/kennis. Bij een makkelijk te gebruiken programma zou dat al niet hoeven.
er staat "op mijn werk". Bij ons is het ook zo. Honderden Iphones in omloop. Niemand gebruikt ze ten volle. En wij ondersteunen ook enkel de mailfunctie. Dat is dan ook het enige waarvoor ze het gebruiken (en spelletjes ja...)
als ze er via hun werkpc een mp3 op proberen te slepen via de verkenner (daar kunnen mensen mee werken) werkt het niet. En niet iedereen kan/mag itunes installeren
@ redecal
Velen kopen voor €840,- status...
Veel mensen spelen nu muziek via Spotify of Pandora oid. Dan heb je helemaal geen lokale opslag meer nodig. Misschien ook een reden waarom die zo leeg zijn.
De teneur van gebruikers/fans is steeds 'kwaliteit voor kwantiteit' en daar ben ik het mee eens. Het natuurlijk heel erg leuk dat er alleen al honderden apps zijn om je telefoon helemaal in Hello Kitty stijl om te toveren, maar ik doe er absoluut niets mee.

Het is echter wel zo dat een aantal functionele en nuttige apps nog niet op Windows Phone beschikbaar zijn. Mobiel bankieren is er nu wel voor ABN AMRO, maar nog niet voor ING (zou wel in april verschijnen volgens website van de bank zelf). Ook de ABN VISA credit card beheer app is er nog niet voor WP (gebruik ik nu wel op Android).

Een Gmail app zou ik ook wel handig vinden. En dan één van Google zelf, want ik vind het niet zo fijn om mijn inloggegevens in te voeren in een app die niet van de oorspronkelijke uitgever is. Hetzelfde geldt voor Dropbox, Google Calendar en Zoho CRM dat ik voor mijn werk gebruik.

Het gebruik van meerdere Gmail accounts op een WP is mij ook nog onduidelijk, ook gezien de recente perikelen rondom de ondersteuning van de Exchange standaard.
ja dat wat echter wel zo is volgens jou ligt niet aan microsoft alleen he.
de app makers moeten wel de apps maken natuurlijk. als een programeur van een app gewoon totaal iphone fan is komt die app er mss wel nooit maar alternatieven komen er zeker wel .
en dat alle banken wel een windows Phone app hebben zegt mss wel meer over ing dan over microsoft . zelfde geld voor gemail als google weigert daarin mee te werken zegt dat ook meer over google dan microsoft.. maar er zijn dus zeker goeie alternatieven voor een gmail etc.
:)

[Reactie gewijzigd door style2k op 11 mei 2013 15:37]

ING wordt in Juni vrijgegeven. Er is al een beta-test geweest op het kantoor en die feedback wordt nu verwerkt. Hij komt overigens ook voor Windows 8 dan uit.

Gmail kun je gewoon als account toevoegen, ik snap niet dat je daar een probleem mee kunt hebben. Dat werkt imo altijd 10x beter dan met een externe app die minder rechten heeft en minder up2date kan zijn.

Dropbox heeft een goed alternatief in Boxfiles for Dropbox (en er is er volgens mij nog 1). Google Calender kan ook bij je Google account en Zoho ken ik zelf niet, maar dat zou je de publisher moeten vragen.

Gmail kun je gewoon als imap toevoegen, maar alleen voor nieuwe accounts zou het toch niet meer gaan werken? In ieder geval komt ondersteuning voor Caldav en Carddav eraan waardoor ook dat geen probleem meer moet zijn.

Als je echter met WP gaat werken, dan lijkt het me wel logisch om de overstap naar Outlook.com te maken. Die integratie met MS diensten werkt dan gewoon beter en heb je geen last van Google die ineens wat gaat blokkeren.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 11 mei 2013 17:42]

Ik begrijp niet zo goed waarom zo'n niche als Windows Phone hier zoveel bovenmatige aandacht krijgt. Je ziet die dingen zelden of nooit in het wild. Mooi hoor dat ze een fractie van het aantal apps hebben dat andere, meer succesvolle platforms al tijden lang hebben, maar waarom is dat nieuws?

Dat is toch al jaren zo?
Dat jij het een niche vind, wil nog niet zeggen dat iedereen dat vindt. Verder is het aandeel wel degelijk aan het groeien, maar zullen we dan ook maar meteen Mac, Linux, Firefox OS, Chrome Os en andere kleine spelers op de OS markt gaan negeren? Zo raakt alles natuurlijk in verval.
WP8 is misschien niet een van de grootste spelers, maar met een marktaandeel van 6-7% ofzo ook niet verwaarloosbaar klein.

Nou vind ik dit ook geen belangrijk nieuwsbericht maar dat ligt meer aan dat een app count weinig zegt over hoe goed het aanbod is dan dat het komt doordat het om WP8 gaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee