Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 172 reacties

Nokia heeft in Londen een nieuwe high-end Lumia-smartphone uitgebracht. De Lumia 925 is de opvolger van de Lumia 920 en de smartphone heeft nagenoeg identieke specificaties, maar de behuizing is deels van metaal, terwijl ook de camera een upgrade heeft gehad.

Een van de eigenschappen die de Lumia 925 moet onderscheiden van de 920 is het materiaal van de behuizing. Nog steeds is de achterkant van de smartphone van polycarbonaat en de voorkant van gehard glas, maar de randen zijn nu van aluminium. In tegenstelling tot die van de Lumia 920. 

Verder heeft Nokia de camera een upgrade gegeven, hoewel het nog steeds om dezelfde 8,7-megapixelcamera in de PureView-lijn gaat. Nokia heeft echter met behulp van nieuwe algoritmes de beeldkwaliteit verbeterd; onder andere bij slechte lichtomstandigheden zouden de foto's beter zijn. Daarnaast is er nieuwe Smart Camera-functionaliteit. Deze interface kan worden ingezet als de standaard-camera-omgeving binnen Windows Phone en biedt enkele beeldbewerkingsmogelijkheden. Smart Camera kan tien foto's tegelijk nemen, waarna de gebruiker ze meteen kan bewerken met functies als Best Shot, Action Shot en Motion Focus. Ook andere Lumia's krijgen deze functionaliteit, waarmee Nokia zich blijft richten op de camerakwaliteit als onderscheidend onderdeel.

Nokia Lumia 925 Nokia Lumia 925 Nokia Lumia 925 Nokia Lumia 925 Nokia Lumia 925

Draadloos opladen wordt optioneel voor de Lumia 925; Nokia levert desgewenst een speciaal hoesje mee, waarmee het toestel draadloos op te laden is. De Lumia 925 is mede hierdoor dunner dan de 920: 8,5mm tegenover 10,7mm. Nokia heeft het gewicht flink teruggebracht, van 185 tot 139 gram. Verder is nog steeds een 4,5"-scherm met oled-paneel aanwezig, dat 1280x768 pixels weergeeft. De processor is de Qualcomm Snapdragon S4, een 1,5GHz-dualcore. Verder zijn er 1GB werkgeheugen en 16GB opslaggeheugen aanwezig. Hiermee heeft de telefoon minder opslaggeheugen dan de 920. Vodafone gaat echter een versie verkopen van de 925 die over 32GB geheugen beschikt.

De Lumia 925 komt in het wit, grijs en zwart beschikbaar; de bijbehorende covers zijn verkrijgbaar in het wit, zwart, rood en geel. In juni komt de telefoon naar het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Spanje en China. Niet lang daarna zijn de overige landen, waaronder Nederland aan de beurt. De adviesprijs van de Lumia 925 is 568 euro, inclusief btw.Nokia Lumia 925

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (172)

De adviesprijs van 469 euro is exclusief belasting! In Nederland zal het rond de 569 euro gaan kosten.


Bron: http://press.nokia.com/20...troduces-nokia-lumia-925/

"The Nokia Lumia 925 will be priced around 469 EUR before taxes and subsidies. Country-specific pricing and availability will be announced locally."

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 14 mei 2013 11:55]

Ik vind het toch een tegenvaller eerlijk gezegd, ten eerste had ik verwacht, na al die aluminium geruchten dat het niet alleen om de randen zou gaan. Ten tweede komen ze met een processor die inmiddels achterhaald is, dan zullen de WP fans zeggen dat het besturingssysteem niet zulke opgeblazen specs nodig heeft als Android, maar eerlijk gezegd vind ik dat maar onzin, ze hanteren namelijk dezelfde strategie als Android, software en hardware van verschillende makelij, dan is de optimalisatie nooit zo goed als bijvoorbeeld bij iOS, dat daadwerkelijk mindere specs nodig heeft door verfijnde optimalisatie. Ten derde, 16 gb aan opslaggeheugen? Ik las het nog maar een keer want ik dacht dat ik over het woordje ''uitbreidbaar'' heen had gelezen, maar nee.

Maar goed, om een lang verhaal kort te houden, ik heb twee woorden over voor deze telefoon: Mid range.

[Reactie gewijzigd door Th_mas op 14 mei 2013 12:11]

WP fans zeggen dat het besturingssysteem niet zulke opgeblazen specs nodig heeft als Android, maar eerlijk gezegd vind ik dat maar onzin, ze hanteren namelijk dezelfde strategie als Android, software en hardware van verschillende makelij, dan is de optimalisatie nooit zo goed als bijvoorbeeld bij iOS
Het kan natuurlijk zijn WP ondanks dat het van een andere fabrikant is slimmer in elkaar zit dan Android. Dat is architectonisch gezien een nogal lomp en gelaagd systeem, dus door het concept vrij zwaar. Van die opmalisatie moet je niet teveel voorstellen, het zijn allemaal standaard componenten, systeem architectuur is veel belangrijker.
Het is niet zo dat Android op een Krait dualcore @ 1.5GHz niet vooruit te branden is. Het kan er prima op draaien. Alleen gaan we meer en meer naar een situatie waar het OS zwaardere applicaties kan draaien, als de hardware dat ondersteunt. In een dergelijk geval kan een quadcore toch het verschil maken.

Je ziet het nu al. De goedkopere Lumia's komen met 512MB RAM, waarmee ze nu al niet alle apps kunnen draaien op het WP8 platform. Aan het eind van dit jaar komt Microsoft (volgens de geruchten) met quadcore ondersteuning (wederom Kraits). Mensen die net daarvoor een 920 of 925 hebben gekocht, om er vervolgens achter te komen dat bepaalde nieuwe apps niet genoeg hebben aan twee cores, zouden zich bekocht kunnen voelen. Net zoals mensen met een Lumia 800/900 zich bekocht hebben kunnen voelen met de plotselinge overgang naar een niet compatible WP8.
Als nieuwe apps 4 cores nodig hebben, dan twijfel ik eerder aan de kwaliteiten van de ontwikkelaars dan aan die van de telefoons. Het lijkt me niet dat dat voor een grote verandering gaat zorgen. Als ontwikkelaar zul je ook de mid-end en mogelijk low-end willen ondersteunen. Die gaan never nooit 4 cores krijgen de komende paar jaar.

Verder moet je even afvragen of WP dat wel nodig gaat hebben.
512mb limiet is trouwens ook maar voor een handvol apps van toepassing. Ik denk niet dat de meeste gebruikers daar last van gaan hebben.

Overigens heeft niet alleen WP dan last van dergelijke hardware-veranderingen. Ook Android en iOS kopers krijgen daar straks mee te maken.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 14 mei 2013 14:07]

Als nieuwe apps 4 cores nodig hebben, dan twijfel ik eerder aan de kwaliteiten van de ontwikkelaars dan aan die van de telefoons. Het lijkt me niet dat dat voor een grote verandering gaat zorgen. Als ontwikkelaar zul je ook de mid-end en mogelijk low-end willen ondersteunen. Die gaan never nooit 4 cores krijgen de komende paar jaar.
Maar het gebeurt nu dus al, wanneer het om geheugen gaat. De klant kan het niet draaien, dat is wat de klant zal onthouden. Verder zullen het misschien niet superveel apps zijn, maar elke is er 1.
Verder moet je even afvragen of WP dat wel nodig gaat hebben.
512mb limiet is trouwens ook maar voor een handvol apps van toepassing. Ik denk niet dat de meeste gebruikers daar last van gaan hebben.
Android heeft het ook niet nodig, in tegenstelling tot populaire statements van (met name) WP-gebruikers. Ook Android draait prima op een dual-core, het kan zelfs (in tegenstelling tot WP8) nog draaien op een single-core. Ook Android heeft geen 512MB RAM nodig. Het is echter wel prettig om meer te hebben als je een zwaar gebruiker bent. Een paar browsertabs kunnen al je geheugen volkrijgen en dat heeft helemaal niets met Android te maken.
Overigens heeft niet alleen WP dan last van dergelijke hardware-veranderingen. Ook Android en iOS kopers krijgen daar straks mee te maken.
Inderdaad, met name bij Android zie je een grote range van producten met verschillende hardware en daarbij behorende verschillende performance. Het was ook altijd een punt waarop Android werd aangevallen, omdat WP zoveel meer uniform was. Alle toestellen up to date (hebben we gezien met de WP7.X toestellen, geen WP8) en er zijn dus al apps die je niet op midrange toestellen kunt draaien, omdat 512MB RAM niet genoeg is. Je zult maar 330 Euro neertellen voor een Lumia 720, om er vervolgens achter te komen dat, wanneer het om sommige apps gaat, je toestel niet veel meer is dan een budget toestel.

Ergo, wat mij het meest stoort, is dat er doorgaans maar al te graag geclaimd wordt dat Android zware hardware nodig heeft om te kunnen functioneren en dat dingen die aan/op te merken zijn over WP8 (toestellen) weggewuift worden als 'onbelangrijk'. Het gebeurt eigenlijk bij elk populair Android of WP artikel weer.
Dat ze zijn gestopt met Windows Phone toestellen uit te brengen met een single core wil nog niet zeggen dat het er niet op kan draaien. En nee, met Android moet je dat zeker niet proberen. Verder is er niks mis met het feit dat WP7 gebruikers niet konden updaten naar WP8: de voornaamste functionaliteit van WP8 hebben ze gekregen. En een update was nu eenmaal uitgesloten omdat de hele kernel vervangen zou moeten worden. Daar hadden Android en iOS geen last van, die hoeven maar een update te ondergaan.
Als WP8 geen single-core SoCs ondersteunt, is het ook erg lastig toestellen met een single-core SoC uit te brengen, of niet soms? Daarbij zal ik niet claimen dat de nieuwste versies van Android soepel zullen draaien op een single-core, maar het werkt wel.

Verder is het mij bekend dat ze op een geheel nieuwe kernel zijn overgestapt, maar dat maakt eerdere claims, die heldhaftig werden verdedigd en als wapen gedragen, niet minder gebroken. Dat is dan ook precies wat ik met rechtpraten bedoel. Overigens is Android van Kernel 2.6 in Android 2.3, naar kernel 3.x in Android 4.0 gegaan. Dat is ook geen kleine stap geweest.
569 euro voor dual core, 4.5 inch 720p scherm, 1 gb werkgeheugen en 16 gb opslag. In mijn ogen is de advies prijs te hoog. Al met al een tegenvaller.

Ik wijt de tegenvallende specs aan MS. Die treuzelt met update van WP. Als Nokia met Android zou komen zouden ze veel meer verkopen.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 14 mei 2013 12:19]

Je moet niet vergeten dat Nokia ook aardig wat exclusives binnen haalt en heel veel support levert voor nieuwe apps en mogelijkheden. Overigens ook de enige WP fabrikant die dit doet, maar dat terzijde.

Verder voelt de 920 ook gewoon aan als een high-end toestel, dus wat dat betreft moet ik je ongelijk geven. En de specs zijn ivm Android wel iets minder, maar het is helemaal geen slechte hardware. 1gb is voor WP genoeg (denk zelfs dat 2gb echt overkill is, waar Android eigenlijk niet zonder kan). 16gb opslag is idd wel weinig, maar je kunt aardig wat in de cloud dumpen waardoor je daar ook weer wat kunt winnen.
768p(geen 720p dus) scherm is lager dan die van de S4, maar die heeft ook een veel groter scherm. Net als andere toestellen die de phablet kant op gaan. Dan is kleinere afmeting = lagere resolutie niet zo heel raar. (332 ppi vs 441 ppi valt imo nog best mee en meer dan 310 zie je toch niet)

Een S4 is bovendien ook wat duurder, dus het is te overzien. Door IOS en de mogelijkheid tot draadloos laden wint de 925 echter wel weer wat terug imo. Ook de Xenonflits is een mooie verandering

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 14 mei 2013 14:04]

En de specs zijn ivm Android wel iets minder, maar het is helemaal geen slechte hardware. 1gb is voor WP genoeg (denk zelfs dat 2gb echt overkill is, waar Android eigenlijk niet zonder kan).
Pardon? Android kan eigenlijk niet werken met minder dan 2GB RAM? Nee, natuurlijk niet. Eigenlijk heeft Android 10GB RAM nodig, om een beetje fatsoenlijk te werken, evenals een octocore of beter natuurlijk...

Voor ik verder ga vlam-bijten, kun je ook onderbouwen waarom Android eigenlijk niet kan werken met minder dan 2 GB RAM, laat staan hoe al die Android telefoons dan wel werken met 1GB of (zeer vaak) zelfs minder dan dat. Misschien met wat magie?

P.S.
Een S4 is bovendien ook wat duurder, dus het is te overzien. Door IOS en de mogelijkheid tot draadloos laden wint de 925 echter wel weer wat terug imo. Ook de Xenonflits is een mooie verandering
De 925 (voor zover terug te vinden) heeft geen Xenonflits, alleen maar dual-LED flits. De 928 (Verizon exlucive) heeft een Xenon flitser meegekregen.
Verder is draadloos laden ook mogenlijk met een stapeltje Android toestellen, mocht het een wens zijn en er zijn ook een aantal high end Androids te vinden die redelijk gelijk opgaan met de S4, maar een stukje voordeliger zijn.

[Reactie gewijzigd door dahakon op 14 mei 2013 16:30]

Een S4 is bovendien ook wat duurder, dus het is te overzien. Door IOS en de mogelijkheid tot draadloos laden wint de 925 echter wel weer wat terug imo. Ook de Xenonflits is een mooie verandering
925 heeft GEEN draadloos lader standaard. Mag je erbij kopen.
925 heeft GEEN Xenon flash, "gewoon" Dual LED (928 heeft Xenon)

920 is nogsteeds een winnaar (IMHO)

[Reactie gewijzigd door LessRam op 14 mei 2013 17:06]

Net zoals HTC, dat zoveel Android toestellen verkoopt? Of 1 van de andere 10 merken die dat doen en nu het hoofd amper boven water houden?
Alsof Nokia het nu goed doet.
bijna 19 mln lumias verkocht in 1.5 jaar tijd
Samsung verkocht bijna 70 mln laatste kwartaal 2012.

De volledige fixatie op WP getuigt natuurlijk van een hoog risico.

De aandeelhouders zijn ook niet blij en zullen Elop nog weinig tijd geven.
En hoeveel verkocht Samsung aan Android devices in de beginjaren?

We zitten nu eigenlijk nog in de beginjaren voor Windows Phone. En dan is 20miljoen helemaal niet zo heel slecht.

Nokia's met Android zal een hele slechte zet zijn, zoals je zelf al aangeeft, alleen Samsung verkoopt er heel veel, maar de rest blijft daar een heel eind op achter.
Een stofzuiger van 1400 watt hoeft niet perse slechter te werken dan eentje van 2200 watt. Dat verklaart waarom je ook dure stofzuigers hebt van 1400 watt.
Fijn dat je het aanhaalt: maar ja, Windows Phone heeft geen zware hardware nodig. En is trouwens ook maar beschikbaar op een beperkt aantal, het is niet zo dat fabrikanten de hardware die ze gebruiken in Windows Phone volledig vrij kunnen kiezen, waardoor optimalisatie wel degelijk nodig is. Er is trouwens ook een 32GB versie, vaag dat het artikel dat niet vermelde. En "mid range"? Laat me niet lachen...

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 14 mei 2013 16:51]

Hopelijk zij de camera issues van de 920 meegenomen. Hoe dan ook, ik hoop dat WP eindelijk een keer in de lift gaat. Een beetje concurrentie kan geen kwaad.
Die camera issues van de 920 zijn al lang en breed opgelost middels een update.
Die camera ben ik nog helemaal niet blij mee. Als ik een wit vlak fotografeer zijn de randen een tikje rood en het midden een beetje groen. De auto witbalans werkt slecht, als ik 2 keer achter elkaar een foto maak van iets dan is de kleur soms flink anders. Ook zijn de foto's bij mij helemaal niet zo scherp. Mijn vrouw heeft een HTC One X en die maakt vaak veel scherpere plaatjes. Ik durf iig totaal niet meer op te scheppen over deze ''Pureview'' shit.

Verder mist WP nog een hoop basale functies waardoor ik echt een beetje teleur gesteld ben. Screen rotate locken kan niet bijvoorbeeld 8)7

Een data verbruiksmeter app is er ook niet omdat MS de boel flink heeft dichtgetimmerd.

Zo zijn er allerlei van die kleine irritaties op te noemen.

Neemt niet weg dat ik voor de rest enorm tevreden ben over mijn 920, en de fel rode body ben ik ook nog steeds dol op (al kraakt die dan een beetje) :/

[Reactie gewijzigd door loze-mening op 14 mei 2013 21:31]

Ik bedoelde eigenlijk dat de L920 in directe vergelijking met zijn concurrenten (iPhone, S4, One) nog steeds niet het volle potentieel laat zien van zijn camera. De L920 blinkt met name in low-light fotografie uit, maar bij goed licht laat hij toch steekjes vallen. Zie ook :http://connect.dpreview.c...ne-vs-iphone5-vs-lumia920
Kan aan mij liggen, maar ik vind dat anders nog prima plaatjes? Ja er zit iets verschil in, maar ik vraag me af of je dat er zo uit gaat krijgen. Verder snap ik niet waarom ze 1 nachtfoto pakken en een portret met flits, waarbij je bij die laatste al weet dat het zonder flits bij de 920 10x beter eruit ziet.

Het filmen gaat bij de 920 overigens wel weer beter, maar dat lijkt blijkbaar geen enkele reviewer te doen. Die doen wat foto's en thats it, terwijl die IOS juist bij filmen echt heel goed opvalt.
Gaaf, 139gram en 8.3mm dik? Dat is een flink dieet daar. Ben benieuwd hoe die in de hand voelt. Ben nog meer benieuwd naar de aankondigingen in de zomer aangezien ik inmiddels een 920 heb, welke prima voldoet. :)

Echter, van 185gram naar 139 gram met dezelfde mogelijkheden?.. hmm.. ;-)
Echter, van 185gram naar 139 gram met dezelfde mogelijkheden
Hoewel het voor het gewicht niet veel uitmaakt is er wel gesnoept aan de mogelijkheden. Met name 16 GB minder opslag.
Die verminderde opslag en het ontbreken van draadloos opladen drukken wel flink de prijs en ik denk dat die lagere prijs een belangrijke doelstelling van deze 925 is.
Ik begrijp Nokia en Microsoft niet zo goed.

Hebben ze de kans het een keer goed te doen, blijkt het een minimale verandering te zijn. Wat onderscheidt deze telefoon zich met de highend Andriod toestellen en Iphones?
Waar is de lef in Helsinki gebleven?

Ook gaat er in Nederland iets niet goed, waarom wordt dit toestel niet gewoon nu geïntroduceerd maar pas maanden later? Tegen die tijd zijn de concurrenten al stappen verder en is dit een oud toestel.
Kan ik trouwen het toestel in Amerika kopen en hier gebruiken?

De specs vallen tegen. Geen volledig 1080p en minder geheugen (heb je wel nodig met de nieuwe fotofunctionaliteit, je schiet het toestel zo vol).
Ik begrijp steeds die bezels om het display niet bij nokia.

Ik noem het ''de schilderijomlijsting''.

Waarom moet dat toch?!

LG komt binnenkort met een telefoon waarbij je de displaybezels bijna niet kan zien, slechts enkele milimeters.

Ik overweeg er pas een als ze van die schilderijomlijsting afstappen.

[Reactie gewijzigd door Sfu op 14 mei 2013 23:29]

Je hebt liever nog een groter scherm in een kleinere behuizing dus? Ok, maar dan zit je al snel met je hand op de zijkant van je scherm te tikken waardoor dingen met 1 hand al minder makkelijk gaan lijkt me?
Vind het verder wel wat hebben.
Wat natuurlijk niet hoeft, als iOS het kan, dan kunenn de anderen dat toch ook?
bij een phone heb je zit niet, dit omdat je die anders vasthoudt. Je hebt geen vinger op het scherm nodig om kantelen tegen te gaan. Let er maar eens op hoe je je smartphone vasthoudt.

Bij mijn iPad mini moest ik wel met een vinger op het scherm zitten of heel stil of hij lag mee in het toilet
lijkt misschien mooi, maar is helemaal niet handig!
het is en blijft een gsm met touch bediening
door superdunne randen zit je constant met je vingers die het toestel vasthouden onbewust de gsm te bedienen...
Ik noem het ''de schilderij omlijsting''.

Ach, dat randloze ontwerp is ook maar een modegril. Dat Apple (of wellicht Sony als ik eerlijk ben) het als eerste deed en Samsung en later HTC volgde, wil niet zeggen dat andere ontwerpen meteen ouderwets of slecht zijn.

Blackerry heeft het expliciet ook zo gedaan, en wel omdat het voordeel is dat je beter kunt swipen vanaf de zijkant.

Ook is er geen gevaar dat je UI elementen aanraakt als je de telefoon wat steviger vasthoudt.

Ik vind randloos juist lelijk, en heb mede daarom voor de HTC 8x gekozen.

Kwestie van smaak.
Je kan het toestel idd in Amerika kopen en hier gebruiken MAAR. Je zal invoerrechten moeten betalen of het laten versturen als iets anders dan een telefoon. mocht je die laatste optie kiezen dan is er een kans dat als die onderschept word door de doane, dat je de telefoon en je geld kwijtbent.
in Amerika kopen en hier gebruiken MAAR

... en je zal ook moeten oppassen dat de telefoon:

1) ... de juiste frequentiebanden voor Europe ondersteunt. Vaak is dat niet volledig zo.

2) ... er niet allerlei beperkingen (zoals een tetering lock) op zit.

Plus

3) ... beseffen dat qua updates je dan mogelijk afhankelijk bent van de grillen van die Amerikaanse provider.
Waarom niet ineens 2160p of 4320p? Meer is beter, toch? :+

Ik zou denken dat een verhoging van resolutie zijn weerslag heeft op de batterijduur (al die zinloze extra pixeltjes moeten ook berekend worden)
Nederland is internationaal gezien een kleine markt dus geven ze de eerste batch aan belangrijkere (lees grotere) afzetgebieden.
WP heeft helemaal niet veel geheugen nodig. 1gb werkt hier prima en heb nog geen enkele keer iets gehad waarbij ik dacht "het geheugen zal wel vol zijn". Windows gaat tegenwoordig ook wat beter om met zijn geheugen bijvoorbeeld.
Verder moet je je afvragen of 1080p nodig is. Zeker op een scherm van 4,5" is dat imo overkill. Bij 5 to 7" is het toch alweer wat meer verschil, maar ik denk niet dat het opweegt tegen de voordelen van een lagere resolutie (langere batterijduur en snellere reactie).

Men doet nu alsof 1080p noodzaak is, maar de stap van 480p naar 720p was al amper te zien. Ja je ziet verschil, maar ook alleen als je met een loep op je scherm kijkt of op 2 centimeter afstand met je oog zit.
off topic:

Rayleigh heeft hiervoor een limiet gesteld. Dat wil zeggen, voor het weergeven van een puntbron na interverentie met een circulair oppervlak(in dit geval het pupil). Als je volgens zijn aannamens dit patroon doorrekent krijg je θ = 1.22 λ / D voor het oplossend vermogen. Eigenlijk sin(θ) = 1.22 λ / D.

Voor de kleinste golflengte, namelijk de blauwe pixel, van +- 450nm en een pupilgrote van 2.5mm levert dit θ = 2.2e-4.

Je kunt dus op 50cm afstand maximaal een object waarnemen van 0.11mm. Binnen deze afstand lijken twee object één object.

1280 x 720, 4.5" is 326ppi. Als we aannemen dat de pixels vierkant zijn is de pixelafstand 0.14mm.

Hieruit volgt dat het theoretisch mogelijk is de pixels op een blauw scherm te onderscheiden binnen een redelijke kijkafstand. Dit zal uiteindelijk liggen aan de resolutie van het netvlies(welke onbekend is voor mij) en de kwaliteit van de ooglens.

De kwestie wel of niet 1080p kan dus een persoonlijke zijn. Ik hoop hiermee het een en ander verduidelijkt te hebben.
Tsja, ik zelf vind het een mooie telefoon. Nokia had mijn geld gehad als er Android op draaide. Waarom gaat Nokia niet net als Samsung op meerdere paarden wedden???

EN waarom ASHA als ze MeeGo hebben... ze hebben Asha de MeeGo look gegeven. Waarom niet gelijk MeeGo samen met QT platform geweldig.

De keuzes van Nokia zijn zelfs vandaag de dag nog steeds "vreemd" te noemen.... net als eerst. Er is niet veel veranderd.

Uiteindelijk gaat het toch om het succes van Nokia en niet het succes van Windows Phone? Jammer dat ze geen Android versie uitbrengen.. had altijd Nokia's gehad.
[...]

Hoewel het voor het gewicht niet veel uitmaakt is er wel gesnoept aan de mogelijkheden. Met name 16 GB minder opslag.
Die verminderde opslag en het ontbreken van draadloos opladen drukken wel flink de prijs en ik denk dat die lagere prijs een belangrijke doelstelling van deze 925 is.
Precies, volgens het liveblog van Engadget wordt de prijs ¤469 ipv ¤568 zoals in het bericht van Tweakers:

"Nokia announces the Lumia 925: a thinner, lighter aluminum body coming June for 469 euros"

Daarnaast geeft Nokia in de persconferentie zelf aan dat er nog meer Lumia's zullen worden aangekondigd. De geruchten zijn dat WP 8.1 full HD zal gaan ondersteunen en ook Quadcore processors. Het is dus heel goed denkbaar dat er later in het jaar een echt nieuw topmodel uit zal komen met deze kenmerken. Dat kan nu simpelweg nog niet, omdat Windows Phone dit nu niet ondersteunt.

De Lumia 925 pakt ondertussen wel een aantal minpunten van de 920 aan: die was dik en zwaar. De aluminium/polycarbonaat body is ook wat luxer. En de prijs van ¤469 is dan helemaal niet zo gek voor deze specs.

[EDIT]
Sommigen vermenigvuldigen de prijs met 1,21 voor de BTW. Maar dat lijkt me niet logisch. Meestal wordt toch gewoon de consumentenprijs genoemd? En in de meeste EU landen is er ook een VAT van ongeveer 20%.

Een prijs van ¤569 zou ik wel aan de hoge kant vinden voor dit toestel, gezien de specs van concurrerende toestellen.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 14 mei 2013 13:24]

469 x 1,21= 567,49

Daarmee is die duurder dan de L920 die je nu al een tijdje voor 420-520 los kan kopen (waar zou die vlotte prijsdaling vandaan komen?).

Het is allemaal wel leuk dat komende Lumia's met WP8.1 Full HD maar tegen die tijd zit Samsung al aan de 4k (ofwel Ultra HD).

En tegen die tijd zal samsung ook wel nieuwe displaytechnologie hebben, wellicht vergelijkbaar met Sharp's IGZO display en dan is batterijduur ook geen issue meer.

[Reactie gewijzigd door Sfu op 14 mei 2013 23:33]

Vlotte daling komt omdat er nu voorraad is. De lumia's 920 zijn nu op voorraad. Dat was in Januari/Februari wel anders.

Daarnaast is dit maar een zeer kleine update. Alle camera veranderingen zullen ook wel naar de 920 komen omdat dat vooral software betreft als ik het zo lees.
Ben nog steeds zeer tevreden met mijn 920, geen problemen mee.
Wat mij van de 920 weerhield was het LCD-scherm en het gewicht.
Eindelijk een vlaggenschipmodel met een OLED scherm en een klap lichter :)

Waarschijnlijk gaat deze 925 het voor mij worden.
Qua vormgeving is hij helaas wel een stuk minder strak dan de 920. Zelf vind ik 16 GB nog wel zat, omdat ik niet zo'n media-consument/productent op mobieltjes ben (ik heb wel een beetje het vermoeden dat dit gedaan is om mensen meer naar Skydrive te pushen).

Artikel:
De Lumia 925 komt in het wit, zwart, rood en geel beschikbaar.
Waarom staat er ook een grijze bij in de promo-pic? Zou wel leuk zijn :)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 14 mei 2013 15:10]

Wat mij van de 920 weerhield was het LCD-scherm en het gewicht.
Eindelijk een vlaggenschipmodel met een OLED scherm en een klap lichter :)
OLED vond ik ook mooi op mijn Lumia800, mooie diepe kleuren, mooi zwart. Op de Lumia920 zijn de kleuren ook erg mooi en zwart idem. Je ziet pas het verschil wanneer je ze naast elkaar legt, dan wint inderdaad het OLED scherm.
Maar nu ik een Lumia920 heb en mijn vriendin de Lumia800 in gebruik heeft viel me 2 weken geleden opeens iets op ten (grote!!!) nadele van OLED....

In de felle zon is de Lumia920 veeeeeel beter te lezen dan het OLED van de 800. Sindsdien ben ik blij dat de Lumia920 géén OLED heeft.

Het gewicht is inderdaad wel een pro voor de 925.
Maar dit komt grotendeels door de afwezigheid van het draadloze oplaad systeem. Klik je die eraan, zal het gewicht vermoedelijk zelfs hoger zijn dan de Lumia920.

tevens geef ik de voorkeur aan 32GB van de Lumia920 ipv 16GB van de Lumia925

USB aansluiting zit bij de Lumia825 bovenaan, waar hij bij de Lumia920 onderaan zit.... lelijk in docking stations.

De bescherm covers (evt. inclusief draadloos lader) zien er lelijk uit. En erger.... vallen volgens mij over de speaker heen!!!!

Muziek luisteren terwijl hij op zijn rug ligt = speaker afgedekt!! Terwijl de speaker bij de Lumia920 wel vrije ruimte heeft.

Voordeel van OLED van de 925 is minder stroom verbruik, dus langere accu duur

Voor mij persoonlijk is Lumia920 nogsteeds de winnaar!!

[Reactie gewijzigd door LessRam op 14 mei 2013 16:48]

Voordeel van OLED van de 925 is minder
stroom verbruik, dus langere accu duur
Minder stroomverbruik van OLED is alleen als zwart weergegeven wordt, dan staan de pixels uit. Als je veel op internet zit(meeste sites hebben witte achtergrond) staan de pixels volledig aan en heb je meer stroomverbruik dan met een LCD. Ik denk dat een OLED overall meer verbruikt dan een Lcd.

Zelf heb ik een HTC One S met oled scherm en ik denk dat als hij een LCD had gehad de batterij langer zou meegaan.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 14 mei 2013 23:59]

Mooi laat samsung dat maar verkopen aan de consument

"meneer uw accu gaat meer hooguit 30 minuten mee als uw scherm aanstaat.
- Maar waarom?!?
Meneer vanwege ons geweldig 4K scherm op een formaat van 5".
Het verschil met 1080 is niet waar te nemen maar voor die 150 euro duurder hoeft u het toch zeker niet te laten..."

Ontopic:
Ik denk dat ik even wacht, heb bij een vriend van me gezien dat WP echt het geen is dat ik dadelijk wil hebben, alleen is de 1Gb werkgeheugen misschien niet genoeg na de update van WP? Even kijken wat het eind dit jaar doet met de telefoons van Nokia en dan de beslissing trekken.

Verder voor het moment wel een leuke vooruitgang, een van de nadelen was tochwel het gewicht van de Lumia voor mij, anders had ik er al een gehad.
Het werkgeheugen is hier meer dan zat. Ik denk niet dat WP veel hoger gaat eisen. Alleen die 512mb voor de middenmotors is misschien wat beperkt, maar 1gb gaat prima. Verder heb je gelijk. Leuk die Ultra HD, maar totaal niet bruikbaar. Misschien eerder iets voor laptops of tablets, maar niet voor een smartphone.

1080p zal voorlopig wel even genoeg zijn denk ik zo. Eerst de batterijduur maar omhoog voordat je met zulke dingen aankomt.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 14 mei 2013 13:44]

@ GeKo

Hoe verkoop jij?:

''Meneer, deze is lichter, heeft de helft aan opslag geheugen (welke niet uitbreidbaar is) en daar betaalt u 150eu meer voor''.
''Oh, en meneer 16gb op een WP betekent 12gb''.

Kijk dat^ is een analogie gebaseerd op feiten. De jouwe is fictie.

Chargeren is ook een vak. Alsof samsung (of iedere andere fabrikant for that matter) een telefoon op de markt zou brengen met een batterijduur van 30 minuten:S.


Nieuw verkoopt altijd beter dan oud. Ondanks het feit dat oud het nog prima doet.

En dat is feit. We willen altijd meer. Als dat niet zo was dan hadden onze smartphonefabrikanten geen recht van bestaan meer.

[Reactie gewijzigd door Sfu op 15 mei 2013 00:49]

Heeft Samsung aan het einde van dit jaar al 4k op de tel? in TV is dat niet eens te koop.

EDIT: ik snap je idee wel dat ze achterlopen steeds. ze hebben nog 720p terwijl samsung 1080p heeft en htc ook btw. en zo denk je dat het blijft.

[Reactie gewijzigd door Game_overrr op 14 mei 2013 14:03]

Daarmee is die duurder dan de L920 die je nu al een tijdje voor 420-520 los kan kopen (waar zou die vlotte prijsdaling vandaan komen?).
Die vlotte prijsdaling is gebeurd exact op het moment dat je er geen "gratis" draadloze lader meer bij kreeg. Om precies te zijn; de eerste week van april. Met andere woorden; je betaalde gewoon voor de lader.
De prijs bij Engadget kan heel goed 'before tax' zijn en dat is in Nederland 21% BTW wat uitkomt op de door Tweakers genoemde prijs. Die prijs vind ik trouwens erg hoog.

Edit dat is dus het geval, zie voor de bron: Lisadr in 'nieuws: Nokia introduceert Lumia 925'

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 14 mei 2013 12:33]

Ja, want HTC doet het zo verschrikkelijk goed met Android.
Nokia heeft nog steeds de kunde om fantastich goede telefoon hardware te maken.
Ik snap niet dat ze zich zo laten beperken en knevelen door Microsoft en Windows Phone

High End Nokia met Android zou een topperttje zijn, Windows Phone 8 laat ik links liggen omdat het Microsoft Eco systeem op tablet en Smartphone ver achter loopt en op de PC verknalt Microsoft het op de desktop. Waarom laat Nokia zich zo benadelen door de dikke middelfinger van Microsoft naar de gebruiker??
Misschien was het wel bittere noodzaak financieel gezien, als ze het niet hadden gedaan waren ze misschien nu wel failliet geweest.
oinzin, ze hebben gegokt op Windows phone (exclusiviteits deal met MS) en hebben mis gegokt, het duurde ontzettend lang voordat windows phone een beetje mature was (begint nu pas te komen) waardoor ze het de afgelopen jaren zo slecht hebben gedaan.

Ik ben ook van mening dat wanneer ze eerder dit soort toestellen voor Android hadden gemaakt dat ze nog in de top mee draaiden wat betreft marktaandeel.
Besef echter dat behalve Samsung en een klein beetje HTC niemand winst maakt met Android.

Wie zegt dat Nokia met Android niet gewoon een Motorola, Sony, ZTE, Huawei, NEC, LG of een van die vele andere faal-Android merken zou zijn. 'Faal' in de zin van commercieel, want velen maken uiteraard prachtige toestellen. Echter wel allemaal met dikke verliezen.
Android is als OS met verreweg het grootste marktaandeel niet echt onderscheidend, en als grijze muis zou Nokia weinig overlevingskans hebben.
Weet je wat nog beter zou zijn: een opvolger voor de Nokia N9. MeeGo brengt geen beperkingen voor Nokia en stel je voor dat er een Nokia N10 zou uitkomen met MeeGo. Wat een killer phone zou dat zijn zeg.
Tsja, dat krijg je als de CEO van Nokia "biased" is..
Vraagje: ooit al een WP telefoon in je handen gehad?
[...]
Een prijs van ¤569 zou ik wel aan de hoge kant vinden voor dit toestel, gezien de specs van concurrerende toestellen.
De 599 van de Lumia 920 is iedere cent waard terwijl je Android Phones hebt met betere "specs" voor minder. Maar ondanks dat blijft de Lumia 920 een beleving welke ik niet in Android en Apple toestellen terug vind. Want wat is een Quad-core waard als de beleving voelt als een minder toestel dan een Lumia 920.
Draadloos opladen is eruit gehaald en beschikbaar gemaakt in een aparte (bescherm) hoes.
Vandaar het gewichtsverschil.
Koperen spoelen zijn duidelijk niet de meest lichte feature in een telefoon.
Denk dat het wel meevalt, zal zeker geen 50gr zijn, zal eerder paar gram zijn zo inductor, zit dus niet in het koper. Is heel dun draai. Als ik het inductor pcb zo zie van de 920 dan schat ik het op zo 10 a 15gr max.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 14 mei 2013 12:07]

Mogelijk is een Amoled ook lichter dan een LCD?
Precies - en dat verklaart ook het verschil in dikte.

Zou me niet verbazen als het gewicht en dikte groter zijn dan de 920 als je de hoes voor draadloos laden erop zet.
Ik kan mij voorstellen dat dit mogelijk is doordat de behuizing deels van metaal is. Daardoor kunnen sommige delen misschien dunner gemaakt worden en dus ook lichter.
Had de 928 geen 32GB geheugen? Als dit het internationaal model zou worden, waarom dan meteen 16GB minder, zonder SD-support?
Sterker nog, de 920 had ook 32GB. Dat is dus een flinke downgrade eigenlijk. Beetje jammer ;(

Verder vind ik het ook niet echt een schoonheid. Beetje anoniem uiterlijk, in tegenstelling tot de rest van de Lumia lijn.
Helemaal als je bedenkt dat 16GB flash geen fluit kost.
Het vodafone model heeft wel 32GB geheugen.
De 928 is pas net een paar dagen geleden uitgekomen en is een model speciaal voor Verizon in de VS.
Voor Europa komt er ook een 32GB model.
Er zijn meer verschillen tussen de 925 en 928.

De 928 heeft dubbel zo veel geheugen (*), een Xeon flash en andere/betere speakers.

De 925 echter heeft een ietsje verbeterde camera en een - naar mijn smaak - mooier design met de rond alluminium randen vs vierkante plastic randen van de 928

Maar de 920 kan zich ook nog goed meten met deze twee lijkt me zo. Meer geheugen dan de 925 en qua camera/flits dicht bij de 925/928. OLED vs LCD is uiteraard een smaakkwestie.
Dit is natuurlijk wel aannemend dat de verbeterde camera software die Nokia gepresenteerd heeft, ook via een update op de 920 komt. Zo niet, zou ik daarom de 920 links laten liggen vanaf nu.

*) behalve dan wellicht het Vodanone model.
Nokia heeft echter met behulp van nieuwe algoritmes de beeldkwaliteit verbeterd
Maar als de sensor en de lens hetzelfde is gebleven, kunnen ze die verbetering toch ook doorvoeren in bestaande modellen mbv een firmware-update :?
Of zijn dit algoritmen die in een dedicated image processing chip zitten ingebakken, zoals bij echte camera's? (die trouwens ook updatable zijn)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 14 mei 2013 12:54]

920: f/2.0 5-element lens, dual-LED flash
925: f/2.0 6-element lens, dual-LED flash

Dit is het verschil wat ik kon ontdekken.
Het aantal elementen in een lens kun je niet zien als "nieuwe algoritmen", noch is het 1-op-1 te vertalen naar betere kwaliteit (hoewel een extra element meestal bedoeld is voor correctie van iets, bijv chroma-aberraties of schitteringen, en dus betere kwaliteit *kan* opleveren).
dat zat ik me ook al te bedenken. Maar deze telefoon is hardwarematig ook gewoon anders (lees: lichter en dunner). Mijn vermoeden is dat de 920 gewoon dezelfde softwareupdate krijgt. Dat de update voor de 925 apart belicht wordt is gewoon marketing. De 920 was niet helemaal wat de mensen verwachtten na de N8 en 808, zeker met een PureView label. Het is dan ook niet gek om het even apart te belichten.
Voor mij is het nog steeds niet DE telefoon, ik moet nog langer wachten, maar dat maakt helemaal niet uit, want mijn N8 doet nog steeds alles wat ik wil. Heerlijke telefoon. Ik blijf huilen over Symbian... (en kijk met een schuin oog naar Jolla... in mijn dromen gaan ze met Nokia samenwerken om de lijn voort te zetten waar de 808 ophield te bestaan).
Dat gaan ze ook doen. later komen deze verbeteringen ook voor de 920 dus.
Dus een 'remodeled' Lumia 920, erg jammer. Ik begin mij nu wel af te vragen of er ooit een 808 like WP toestel komt. Het zou Nokia en Microsoft bovendien ook sieren als zij de specs van WP ophogen; denk quad-core en 1080p. Ja, WP heeft het misschien niet nodig, maar raadt eens WP toestellen worden bij aankoop wel vergeleken met Android toestellen die deze eigenschappen wel hebben; en raadt eens waar de consument dan voor zou kiezen....

**Nokia komt bovendien met een update voor WP waar ze verbeteringen aan de camera en FM radio functionaliteit toevoegen: http://www.theverge.com/2...hone-update-fm-radio-july

[Reactie gewijzigd door moh.moh op 14 mei 2013 11:48]

Een tweaker wil gewoon kracht-hardware in zijn telefoon. Het maakt niet uit of die kracht ook van toegevoegde waarde is.

De rest van de wereld vindt "de motor" van een telefoon niet interessant. Wil daarmee zelfs niet lastig gevallen worden. Als het maar een mooi telefoontje is, de apps maar vloeiend werken en het kiekje goed lukt. En bellen. Dat moet ie ook goed kunnen. Zo kijkt het gros van de wereld naar een telefoon. En het gros, daar zit het geld. Dat is volgens mij hoe Nokia de telefoonmarkt zit.
Het hele app verhaal daar blijft de Windows Phone nog steeds ver achter bij iOS en Android. Als je dan toch een dure telefoon koopt, niet geeft om PPI, niet geeft om hardware en simpelweg de beste ervaring wilt voor het geld kun je beter een iPhone 5 kopen.
Ver achterblijven is anders ook schromelijk overdreven. Ja ze lopen wat achter, maar iOS of Android hebben ook niet alles van elkaar. Verder kom je tegenwoordig best ver met het zoeken van de apps. Niet alle functionaliteiten vind je in gelijknamige apps terug, maar wel met alternatieven.
En inmiddels is het aandeel Nederlandse apps ook groter geworden met een paar mooie pareltjes erbij.
Veel meer dan 30 apps gebruik je niet of nauwelijks. Met kantoorapplicaties als mail, agenda, tekstverwerken, digitaal rekenblad, netwerkmonitoring/node-configuratie en aansturing, scannen, tekstherkennen, fotograferen, navigeren, een handzame database productie en uitlezen gecombineerd met een internetverbinding en het afspelen van verschillende mediabestanden en e-boekformaten ben je er volgens mij wel.

Hoe meer apps, hoe meer updates. Mij lijkt het sterk dat er iemand 3.500 apps gebruikt.
Niet geven om hardware, beste ervaring en niet geven om PPI lijkt me nu toch echt iets meer voor Windows Phone. Waar ik (persoonlijk) de ervaring toch beter vind omdat die gewoon doet wat je vraagt en je toont wat er aan de hand is.
Waarom wil een tweaker kracht-hardware? Tweakers willen overal bereikbaar zijn en kunnen tweaken, en met een lege accu zal dat erg moeilijk worden. Er zijn dus minstens zoveel tweakers die juist geen hele zware processor en gigantisch helder scherm willen.
Dat valt meer mensen op. Niet zozeer dat Nokia meer in het nieuws is, maar dat Apple de grip aan het verliezen is. Er is minder hype dan voorheen, er wordt meer gelekt dan voorheen maar de impact lijkt kleiner. Apple lijkt een beetje stil te staan terwijl merken als HTC met de ultrapixel camera en optische stabilisatie, Sony met hun waterdichte toestellen en Nokia met hun camera en exclusieve apps juist flink inzetten op exclusieve functies, technologieën en innovatie. Apple moet dit jaar met iets 'spannends' komen willen ze niet 'verwateren'.
Denk ik ook. Als apple niet dit jaar met iets nieuws komt gaan ze veel druk ondervinden van Samsung. En we weten: competitie is altijd goed.

[Reactie gewijzigd door fjaaDnRlEgXW op 14 mei 2013 15:56]

de gemiddlede consument kijkt naar merk(sbekendheid), desnoods de OS, het model enz enz... die kijken niet zo heel snel naar de hardware specs... Net als bij pc's en ander consumentenelectronica... de verkopers hebben het ook niet over full-hd scherm en/of quadcores, die hebben het over een mooie goede scherm en dat ie snel is....
sterker nog kreeg laatst nog opmerkingen over de 920, wat een mooie scherpe scherm zat erop, en dat van een iphone 5 gebruikerwaarbij de ppi ongeveer hetzelfde is...
die specs race is leuk voor de tweakers, maar de pr machine is vele malen belangrijker om het product aan de man te brengen...
Nokia 900 is ook nog snel als je die niet side by side vergelijkt met de 920 :). Helaas zijn veel verkopers negatief over Windows Phone en prijzen ze eerder een Android toestel aan.
Gewoon wachte op de EOS. Deze zou over een 41MP camera beschikken, volgens geruchten.
De Lumia 925 komt in het wit, zwart, rood en geel beschikbaar. In juni komt de telefoon naar het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Spanje en China. Niet lang daarna zijn de overige landen, waaronder Nederland aan de beurt
Wat is niet lang daarna ? Bij de 920 was het ruim 2 maanden. En toen de telefoon eindelijk in NL gereleased werd, was hij niet tot nauwelijks te verkrijgen. Volgens mij is de 920 sinds half april een beetje fatsoenlijk te krijgen in de winkels.

Verder vind ik het een afgrijselijke ontwerp voor de 925 met dat ronde en aluminium. De 928 die voor Verizon sinds deze week is uitgebracht is vele malen mooie. Is natuurlijk een kweste van smaak. Maar die telefoon ziet er gewoon strak uit. Ik zit niet te wachten op die 4 streepjes die aan de zijkant zitten. Dan is het strakke er al helemaal vanaf.

Jammer dit..... Wordt hem dus niet voor mij deze telefoon.
Voor België was het ook zo'n verhaal. Oorspronkelijk halfweg januari, dan eind februari, om uiteindelijk eind maart pas te releasen. Dat is ruim 5 maanden na de release in andere landen!
Volgens mij was de 920 vanaf half maart een beetje verkrijgbaar. Iets later als je de rode of gele wilde hebben.

Ik vind het ook wel een vaag design. Ook die extra draadloos laden module is vaag verzonnen. Dat maakte de 920 juist zo makkelijk.

Als ik nu moest kiezen ging ik nog steeds voor de 920 denk ik. Deze bied niet echt veel verandering. Amoled is mogelijk wel fijn, maar die LCD van de 920 doet het ook prima (wel iets minder, maar niet om nu nog voor te wachten).

Ben benieuwd of de camera-update (de softwarematige aanpassing) ook naar de 920 gaat komen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 14 mei 2013 13:53]

Erg mooie telefoon! Ik heb een 920 dus ik ga niet upgraden. Maar voor de mensen die een ander toestel gaan halen is dit zeker iets om over na te denken! De top kwaliteit van Nokia en het nu toch wel volwassen OS (wp8) "Apple like" geoptimaliseerd is voor je Nokia toestel.
Afhankelijk hoe snel de ontwikkeling nu gaat rond WP, is het dan verstandiger om nog te wachten. Als verderop in het jaar de quadcores gaan komen en de grote update (icm 8.1), krijg ik bij Nokia al snel het Lumia800 gevoel, binnen een jaar compleet achterhaald in prijs én functie.
Mee eens. Heb zelf sinds eind januari de Lumia 920 en is echt een top toestel. WP8 was voor mij even wennen na 2 jaar Android gebruikt te hebben, maar het is wel zó snel en vloeiend. Inmiddels zijn ook de meeste apps wel beschikbaar en dat wordt alleen maar beter. Mijn gok is dat WP8 een grote speler gaat worden naast Android en iOS en dat Nokia de komende maanden/jaren alleen maar blijft groeien. Afgaande op mijn ervaring met de Lumia 620, 820 (reviewexemplaren) en mijn eigen Lumia 920 kan ik de Lumia 925 dan ook meer dan aanraden :)
Is je trouwens niet opgevallen dat Nokia het laatste half jaar veel meer aandacht naar zich toe trekt dan Apple? En dan heb je nog Windows met regelmatig nieuws. En Android met torenhoge verkoopcijfers. Ik kan me voorstellen dat ze bij Apple toch best wat zenuwachtiger worden. Ze doen nu nog mee in de top, maar hoe lang nog?
Dat valt meer mensen op. Niet zozeer dat Nokia meer in het nieuws is, maar dat Apple de grip aan het verliezen is. Er is minder hype dan voorheen, er wordt meer gelekt dan voorheen maar de impact lijkt kleiner. Apple lijkt een beetje stil te staan terwijl merken als HTC met de ultrapixel camera en optische stabilisatie, Sony met hun waterdichte toestellen en Nokia met hun camera en exclusieve apps juist flink inzetten op exclusieve functies, technologieën en innovatie. Apple moet dit jaar met iets 'spannends' komen willen ze niet 'verwateren'.
Apple staat niet stil hoor. De iPhone 5 veegt met de meeste toestellen die nu uitkomen nog steeds de vloer aan. Scherm, camera en accu zijn allemaal top bij de iPhone, terwijl andere toestellen daar duidelijk steken laten liggen (HTC One: matige camera, SGS4: matige accu, Xperia Z: matig scherm). Daarnaast is de iPhone 5 pijlsnel. Bron: benchmarks op Tweakers.

Wel is het zo dat de hype minder wordt. Dit wijt ik zelf aan 'verzadiging'. De tijd van grote vooruitgang is voorbij. De iPhone 5 is qua ervaring niet heel veel anders dan de 4S, de SGS4 is niet heel anders dan de SGS3 en ook de verschillen tussen de Lumia 920 en Lumia 820 zijn niet bijster groot. Conclusie: smartphones worden gemeengoed waardoor ze minder opvallen. Het resultaat is een wegvallende hype.