HTC maakt minder winst door uitstel release HTC One

Het uitstel van de release van de HTC One heeft ertoe geleid dat de fabrikant zijn winst vergeleken met een jaar eerder met 98 procent ziet dalen. In totaal verdiende HTC in het eerste kwartaal nog geen miljoen euro per maand.

In totaal maakte HTC omgerekend 2,2 miljoen euro winst, 98 procent minder dan eerste kwartaal van vorig jaar. Dat kwartaal werd toen ook al gezien als slecht. De omzet kwam dit kwartaal uit op circa 1,1 miljard euro. Bij een gemiddelde verkoopprijs van tussen 200 en 300 euro - toen HTC de gemiddelde prijs van zijn telefoons nog bekendmaakte, bevond de gemiddelde prijs zich tussen die twee waarden - zou dat betekenen dat de fabrikant tussen 3,5 en 5,5 miljoen telefoons heeft verkocht. Dat zou fors minder zijn dan het hoogtepunt van 2011, toen HTC 12 miljoen telefoons verkocht. HTC maakt sinds 2011 geen verkoopcijfers meer bekend.

De tegenvallende cijfers hebben deels te maken met het uitstel van de release van het nieuwe topmodel One, dat in maart had moeten uitkomen en dus voor het einde van vorig kwartaal nog veel geld in het laatje had kunnen brengen. De release van het toestel is uitgesteld tot medio april. Het uitstel had te maken met de cameramodules: HTC gebruikt een 4MP-camera met 2μm-pixels, waarmee het vermoedelijk geen onderdeel is waar toeleveranciers er miljoenen van op de plank hebben liggen. De module is vermoedelijk voor HTC gemaakt of de One is in elk geval het eerste massaproduct waarin het wordt gebruikt.

De winst van HTC daalt al anderhalf jaar op rij. De fabrikant hoopt erop dat de One het tij zal keren. De One krijgt in de winkel onder meer concurrentie van de Samsung Galaxy S4 en Sony Xperia Z, beide ook smartphones met een full-hd-scherm, quadcore-processor en Android.

HTC One

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

08-04-2013 • 11:07

70

Reacties (70)

70
69
44
4
0
20
Wijzig sortering
Uhm...lezen jullie dat niet gewoon verkeerd?
HTC maakt 2,2 miljoen winst in het eerste kwartaal op een omzet van 1,1 miljard in het eerste kwartaal
Die winst (2,2 miljoen) is 98% lager dan de winst in het eerste kwartaal vorig jaar, dat ook al als slecht gezien werd (110miljoen winst overall)

Gezien winstberekeningen altijd doorlopen, drukken de R&D en productiekosten van de One dus heel zwaar op deze balans, maar HTC maakt ondanks die investering dus nog steeds winst..
Imo gaat er zomaar 108 miljoen zitten in R&D, productie en voorraden/leveranciers van een highend toestel dat wereldwijd "gelijktijdig" gelanceerd moet worden.
En zou ook niet het feit dat veel mensen die een HTC willen, met smart wachten op de one, een groot stempel op die omzet van het eerste kwartaal drukken/

En dus zou theoretisch na lancering de balans snel positief moeten oplopen, de investeringen worden terugverdiend en bovendien wordt daar winst op gemaakt.
Slechts 160 duizend toestellen is al 108 miljoen euro voor een idee daarover, die 108 miljoen is de voorfinanciering van wat er nu ligt aan te komen, dus stel de productie is 1 miljoen toestellen in die prijs inbegrepen dan gaan ze 840.000 x 670 = ca 563 miljoen winst maken op die eerste serie van 1 miljoen telefoons.
En hopelijk hebben ze de zaak snel genoeg op de rails om dat winstpercentage daarop niet terug te hoeven schroeven omdat andere fabrikanten met gelijkwaardige/betere toestellen uitgekomen zijn inmiddels, zodat ze in iedere geval hun investering terug kunnen halen.

Zou alles op rolletjes lopen en is het resultaat 2,2 miljoen winst, dan is dat natuurlijk weinig, en dan met name voor klagende aandeelhouders (hebben ze die?) die altijd meer willen.
Vergeet niet dat die winst na aftrek is van investeringen, infrastructuur, personeel, distributie, garantie ,etc.
In dat geval zou HTC een erg consumentvriendelijk bedrijf zijn met lage winst op een topproduct. ;)
.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 24 juli 2024 14:25]

Tsja, dit is toch in principe wel logisch? Geef dan geen deadlines waarvan je nog niet weet of je het gaat halen denk ik dan. Ik kan best snappen dat je dat moeilijk kunt schatten maar dan nog.

Meestal krijg je het effect van;

Ik heb dit toestel, hij is echt leuk ! En mensen gaan dan een soort van kettingreactie creeren. Zoals bij de blackberry. Ik denk dat als de HTC ONE op tijd was gereleased zij echt wel winst hadden kunnen maken. Daarom denk ik ook dat wie als 1e een toestel released, je groter kans hebt van slagen.

[Reactie gewijzigd door ibson op 24 juli 2024 14:25]

Tsja, zo gaat het nu eenmaal in de ICT. De een z'n dood is de ander zijn brood. Ik denk wel dat er koppen gaan rollen bij HTC, want dit soort problemen zouden niet mogen gebeuren. Je moet altijd zijn voorbereid op dit soort situaties. Ik bedoel; er zijn toch meer fabrikanten die camera's maken. Had dan gezorgd dat je dat soort optionele onderdelen bij twee of meerdere fabrikanten bestelt. Als er dan eentje niet voldoende kan leveren kun je in ieder geval wel vooruit.

Kost je wel meer geld maar ik denk dat de misgelopen winsten (op dit kritische moment) en de reputatieschade duurder uit zullen pakken.

Ondanks dat ik het ontwerp van de HTC One mooier vind als dat van de Galaxy S4, kan ik nergens terug vinden dat er een cardreader aan boord is. Op de site van HTC staat er in ieder geval niks over vermeldt. Ook is de accu niet verwijderbaar. Voor mij zijn dat twee dingen die wel belangrijk zijn, dus ik zal voor een ander toestel gaan kijken.

http://www.htc.com/nl/smartphones/htc-one/#specs

Gek genoeg lijkt het erop dat de Chinese versie wél over een cardreader en zelfs dual-sim zal beschikken. Onbegrijpelijk dat dit er in de westerse versies niet in zit, zeker met een prijskaartje van € 640 voor het 32 GB model ...

http://htcsource.com/2013...lot-and-dual-sim-support/

Dus HTC .... Thanks but no thanks ....
Tsja, zo gaat het nu eenmaal in de ICT. De een z'n dood is de ander zijn brood. Ik denk wel dat er koppen gaan rollen bij HTC, want dit soort problemen zouden niet mogen gebeuren. Je moet altijd zijn voorbereid op dit soort situaties. Ik bedoel; er zijn toch meer fabrikanten die camera's maken. Had dan gezorgd dat je dat soort optionele onderdelen bij twee of meerdere fabrikanten bestelt. Als er dan eentje niet voldoende kan leveren kun je in ieder geval wel vooruit.
De CEO van HTC zou zijn functie ter beschikking stellen mocht de One geen succes worden.

Wat die toeleveranciers betreft: HTC is inmiddels geen grote jongen meer in smartphoneland en dat gaan ze nu in de negatieve zin merken. Het gevolg is dat een comeback nog moeilijker wordt:
In een interview met The Wall Street Journal zei een niet nader bij naam genoemde HTC-topman dat zijn bedrijf moeite heeft om voldoende cameracomponenten aan te schaffen voor de productie van de One. De reden daarvoor is dat het bedrijf niet langer wordt ingeschaald als een 'eersteklas' klant, waardoor andere bedrijven dus voorrang krijgen. Ook zou HTC zijn eigen verwachtingen omtrent de hoeveelheden te bestellen onderdelen eerder al naar beneden bijgesteld hebben. nieuws: WSJ: uitstel HTC One doordat leveranciers voorrang geven aan andere bedrijven
Dat was toch bekend?

Quote uit review Tweakers:

De genoemde keuzes pakken vrijwel allemaal goed uit: het is een bloedmooie telefoon geworden, die dankzij zijn ontwerp dunner lijkt dan hij is, er futuristisch uitziet en lekker vasthoudt. Daarvoor moet je wel offers brengen: net zoals bij veel andere dure smartphones is de accu niet verwisselbaar. Omdat hij zo vlot werkt en een mooi scherm heeft, is het jammer dat je vast zit aan de harde grens van 32GB opslaggeheugen - je hebt de neiging zware games te downloaden en full-hd-films over te zetten, maar dan is die 32GB niet voor iedereen genoeg. De 64GB-versie staat nog niet voor Nederland gepland.

reviews: HTC One: een schoonheid met kleine imperfecties

Maar, ik vind het een mooie telefoon. Als Ubuntu hun OS aan het werk krijgen op de HTC One, zou dat best een interessante telefoon kunnen zijn. (Android zal ik persoonlijk niet heel snel gaan gebruiken.)
Maar, ik vind het een mooie telefoon. Als Ubuntu hun OS aan het werk krijgen op de HTC One, zou dat best een interessante telefoon kunnen zijn. (Android zal ik persoonlijk niet heel snel gaan gebruiken.)
Ubuntu is voor tweakers, maar dat zijn de grote aantallen niet waar HTC het van moet hebben. De gewone consument zit niet te wachten op Ubuntu, maar wil gewoon Android op zijn toestel.
Het zal je verbazen hoeveel (industriele) bedrijven lopen te falen bij het logistieke beleid.

Zeker ook bij Honeywell. Maar dat mag je sowieso verwachten bij een Amerikaans bedrijf met zeer ouderwetse hierarchische structuren met 18+ managementlagen.

Daarnaast is het verbazingwekkend hoeveel apparatuur flink tot ver buiten de gedocumenteerde specificaties werken. Zeg maar er niet aan voldoen, in negatieve zin.

En zulk soort bedrijven hebben de macht in de wereld.
Een verwijderbare accu zal steeds minder een optie worden denk ik. Smartphones hebben alle mAh nodig die ze kunnen krijgen en verwijderbaar betekend automatisch een kleinere accu (of een dikkere phone). Die nadelen wegen ws niet op tegen het voordeel voor een kleine minderheid die altijd een reserve-accu bij zich wil hebben.
Een vergelijk met de S4 op gsmarena:

HTC One: 137.4 x 68.2 x 9.3 mm (2300 mAh)
Samsung S4: 136.6 x 69.8 x 7.9 mm (2600 mAh)

Laatstgenoemde is dus niet dikker en heeft ook geen kleinere accu.
@Titan_Fox

Even over de Chinese variant:
- Geen Full Alu body.
- Minder degelijke compnenten.
- Zeer zeker minder interne opslag
- GEEN 4g !
- Mindere kwaliteit scherm
- etc etc...

chinesen hebben minder geld (staat letterlijk in de ad) dus krijgen ze minder kwaliteit.

Telefoon is top, maar als hij jou niet bevalt dan zei het zo
Zou graag de HTC one kopen, als ze er een SD kaart en een losse batterij mogelijkheid in hadden gebouwd.

Ben wel benieuwd waarom die vertraging is opgelopen. Is het echt alleen maar een camera (want 4MP hebben we toch al jaren op smartphones in gebruik).
Wat heeft iedereen toch met die vervangbare accu's? Hoe lang wordt zo'n high-end toestel nou gehouden? 2-3 jaar max, waarna je nog alweer naar een nieuwe high-end toestel overstapt. En mocht je toch binnen de garantieperiode (2jaar) problemen met de accu krijgen, dan kun je alsnog je toestel voor reparatie opsturen. Wat je wel met zo'n unibody design krijgt is veel betere bouwkwaliteit en gevoel van een hoogwaardig product. Zelfde verhaal met de SD kaart - geen poorten / klepjes die los kunnen gaan zitten. Bovendien is er helemaal niets mis met 32GB (24 usable) + dropbox account, als het goed is krijg je er standaard 10-20gb met de HTC promo, tenminste dat had ik wel op mijn HTC ONE X. Momenteel gebruik ik dus de iPhone 5 en de ONE X, beide unibody, en beide rock solid. HTC ONE al besteld
Als je de binnenkant van het toestel bekijkt, dan is het accupakket vervangen bijna ondoenlijk, alles moet zo'n beetje uit elkaar geschroefd worden. Ook zit de accu tussen het moederbord en het scherm, in plaats van een eigen ruimte zoals in o.a. de iPhone. Dat lijkt me voor de lange termijn (warm worden accu door laden i.c.m. warme CPU door gebruik) niet een heel lekkere oplossing.

In het HTC topic staat een Chinese marktvariant (kloon?) met dualsim en SD houder. Gewoon door van de achterkant een klepje te maken als een batterijcover. Ik snap juist dat gedweep niet over unibody design. Het aluminium is alsnog dun en butsgevoelig. Alleen door het unibody gebeuren is het frame vervangen onmogelijk.

Als je leest dat alleen een body maken 200 minuten kost, dan is dat erg veel voor een massaproduct als een mobiele telefoon.
@Senor Sjon : Ehh, nee. De HTC One zit helemaal in elkaar geplakt. Er zitten amper schroeven in. Je moet het toestel uit elkaar halen d.m.v. een föhn o.i.d. In de meeste gevallen zul je meer kapot maken dan dat je zult repareren. Lees en huiver :

http://www.engadget.com/2...t-breaks-open-an-htc-one/

Ik heb jaren ervaring met het repareren van dergelijke mobiele hardware, maar daar ga ik me niet aan wagen. De kans dat je de covers beschadigd of het binnenwerk smelt is veel te groot.

Dat de accu direct achter het scherm zit is niet handig; door de warmte kan het scherm gaan verkleuren of beschadigen. Vaak gaan dergelijke accu's na verloop van tijd ook bol staan en zal het LCD barsten.

De Chinese versie is gewoon een officiële HTC One, alleen dan met dual-SIM en microSD lezer. Het is dus grote onzin dat HTC de kaartlezer in de westerse modellen heeft verwijderd omdat ze met de plaats niet uitkwamen. Het is gewoon kostenbesparing tijdens de productie en ze dwingen om een toestel met maar liefst 32 GB te pakken, wat direct flink in de papieren gaat lopen.

Zelf heb ik de Galaxy S3 met 16GB. Het prijsverschil met de 32GB versie was destijds iets van € 90 geloof ik. Dit komt overeen met een prijs van € 5,625 pér gigabyte (€90 : 16GB). In plaats daarvan heb ik voor € 50 een micro-SDXC kaart gekocht van 64 GB. Dit komt overeen met een prijs van € 0,78 pér gigabyte (€50 : 64GB).

Zo gerekend is het gebruik van een micro-SDXC kaart ruim 86% voordeliger pér gigabyte dan een uitbreiding van het interne (vaste) geheugen. Vandaar dat een kaartlezer voor mij een vereiste is bij het aanschaffen van een nieuwe smartphone.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2024 14:25]

Anoniem: 32283 @DES_MX8 april 2013 13:08
Dat vind ik dus ook. Je kunt de accu best vervangen, maar dat moet dan even iemand doen die weet hoe dat moet.
Tel daar de vervelende problemen van de onzekere contacten nog bij op, (denk aan HTC Sensation) en je staat te springen om een accu met stekkerverbinding.
De Samsung Galaxy S3 heeft een dikte van slechts 8,6mm en heeft een verwijderbare accu én kaartlezer.

pricewatch: Samsung Galaxy S III 16GB Blauw

De HTC One verkiest een niet verwijderbare accu en het verwijderen van een kaartlezer om het toestel dun te houden. Gek genoeg is de One 9,0mm dik (dus 0,4mm dikker dan de S3).

pricewatch: HTC One 32GB Zilver

De Samsung Galaxy S4 heeft betere specificaties, een verwijderbare accu en wederom een kaartlezer en is slechts 7,9mm dik, dus maar liefst 2,1mm dunner én 13 gram lichter (ondanks de afmetingen) dan de HTC One.

pricewatch: Samsung Galaxy S4 16GB Zwart

Ben ik nou de enige die het gevoel heeft dat HTC op dat gebied de plank behoorlijk heeft misgeslagen ? Ze verkiezen het esthetische van de behuizing boven de functionaliteit, en slaan daar dezelfde richting mee in als Apple met haar iPhone. Ik snap de commerciële redenen wel maar ben toch der mening dat ze steken laten vallen. Je ontneemt de klant de keuze; je kunt enkel voor 32GB kiezen en kunt dit niet uitbreiden d.m.v. een geheugenkaart of juist een kleiner geheugen kiezen. Lang niet iedereen heeft 32GB nodig terwijl je wel de hoofdprijs betaald.

Ik vermoed dat HTC het toestel daarmee exclusiever wil maken. Aan mij is het toestel in ieder geval niet besteed.

Bij de bijzondere keus voor de camera zet ik ook zo mijn vraagtekens. Ik zal de vergelijkingen opzoeken zodra deze beschikbaar zijn, maar vooralsnog ben ik niet overtuigd. Vooral als blijkt dat de foto's niet mee kunnen komen met concurrerende toestellen vind ik dat HTC geblunderd heeft; de camera's waren tenslotte de oorzaak van de vertraging. Ik kan alleen maar hopen dat we op dat gebied positief verrast gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2024 14:25]

De Samsung Galaxy S4 heeft betere specificaties, een verwijderbare accu en wederom een kaartlezer en is slechts 7,9mm dik, dus maar liefst 2,1mm dunner én 13 gram lichter (ondanks de afmetingen) dan de HTC One.
Je vergeet een belangrijk punt en dat is de aluminium unibody die HTC voor de nieuwe One gebruikt. Plastic is nu eenmaal lichter en eenvoudiger in elkaar te schroeven dan aluminium.
@tweaker2010 : Dat mag dan wel zo zijn, maar tot nog toe zie ik de voordelen van zo'n unibody niet. het is zwaarder en maakt het toestel moeilijk te repareren. Ik bedoel; een accu vervangen is toch wel het minste wat je als consument moet kunnen vervangen. Die slijten nu eenmaal redelijk snel, naar mate je het toestel vaak aan de lader hebt hangen.
@DES_MX : Ik koop tijdens de garantie liever voor € 15 een vervangende accu uit eigen portemonnee dan dat ik het toestel weken kwijt ben voor reparaties.

Bovendien wil ik mijn privé Galaxy S3 straks ook nog met goed fatsoen kunnen verkopen zodat de volgende eigenaar er nog jaren lol aan kan hebben. Toestel ziet er nog nét zo goed uit als het moment dat ik 'em in de winkel heb gekocht; er zit dan ook een beschermcover, schermprotector en een lederen etui omheen.

Bovendien; bouwkwaliteit ? Lees dit artikel maar eens; de HTC One zit vrijwel geheel in elkaar geplakt. Lekker handig ... Ik heb toch liever iets dat geschroefd is.

http://www.engadget.com/2...t-breaks-open-an-htc-one/
Anoniem: 305003 @Titan_Fox10 april 2013 03:49
En wat zeggen ze nog meer in dat artikel...?
Zeer goede kwaliteit hardware, waardoor 't minder snel kapot gaat! Kwaliteit hadden ze eerder niet gezien in 'n smartphone!
Ben wel benieuwd waarom die vertraging is opgelopen. Is het echt alleen maar een camera (want 4MP hebben we toch al jaren op smartphones in gebruik).
Juist niet meer. Het is al snel 8-10+ MP wat gebruikelijk is. Als je dan ineens weer een productieproces moet inrichten met veel groter dan gebruikelijke pixels (stond ook in het artikel) dan kan ik me voorstellen dat je daar niet direct veel capaciteit voor hebt.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 24 juli 2024 14:25]

Dat konden ze niet volgens HTC omdat de SD implementatie te veel ruimte in beslag zou nemen en het achter de accu geplaatst zou moeten worden in het dikste gedeelte van de telefoon.
@Chadi : Deze bewuste keuze van HTC zorgt er wel voor dat veel mensen de bewuste keuze maken om een concurrerend product te kopen. Dankzij de vertraging zal HTC veel klanten kwijt raken aan Samsung.
@Chadi : Deze bewuste keuze van HTC zorgt er wel voor dat veel mensen de bewuste keuze maken om een concurrerend product te kopen. Dankzij de vertraging zal HTC veel klanten kwijt raken aan Samsung.
Daar ben ik het niet mee eens. De release van de One X vorig jaar heeft geleerd dat veel consumenten (ondanks een snelle en tijdige release van HTC) toch gewoon op de SGS3 bleven wachten en dat toestel kochten. Dus dat argument gaat niet op, Samsung steekt zoveel geld in marketing, daar kan HTC nooit tegenop.
@tweaker2010 : Ik bedoelde daarmee dat er klanten zijn die een nieuwe smartphone willen hebben en mogelijk voor de Galaxy S4 zullen kiezen omdat die rond hetzelfde tijdstip uit komt.

HTC had gehoopt dat de One ruimschoots voor de S4 uitkwam om deze groep consumenten voor zich te winnen. Dat voordeel lijkt nu vervlogen te zijn.

Marketing is een niet te onderschatten onderdeel bij het runnen van een bedrijf. Mobieltjes maken kan vrijwel iedere fabrikant. Ze verkocht krijgen is een heel ander verhaal.
ze zitten wel in het jasje dat de one en de S4 ongeveer op hetzelde moment beschikbaar zullen zijn en waardoor mensen een keuze zullen moeten maken, de mijne is al gemaakt ik neem de htc one :-)

niet vergeten dat de htc first (facebook) smartphone ook binnenkort uitkomt en voor goede verkoop cijfers kan zorgen, zal vooral gekocht worden door mensen die geen minuut zonder facebook kunnen, gok dat deze doelgroep jonger zal zijn dan de htc one, al heb ik geen concrete cijfers over
@Rigs : De Galaxy S4 is wel een stukje vlotter (1,9 Ghz), beschikt over een cardreader, verwijderbare accu, een (op papier) betere camera en een groter scherm.

Dat de HTC One voor die prijs over 32GB beschikt (tegenover 16GB voor de Galaxy S4) boeit mij persoonlijk dan weer wat minder; ik heb bereids een microSDXC kaart van 64GB waar al mijn foto's en muziek op staan. Bovendien gebruik ik amper 1GB van de 16GB die in mijn Galaxy S3 zitten; ik zou daarom niet weten wat ik met 32GB interne opslag zou moeten. Een geheugenkaart is goedkoper.

Maar goed, als het er op aankomt zal ik dit jaar eerder voor een Xiaomi M3 gaan kijken; die krijgt naar verwachting een Snapdragon 900-series en een vlottere GPU mee dan de Galaxy S4 / HTC One, en zal (in de lijn der verwachtingen) een erg interessant prijskaartje meekrijgen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2024 14:25]

ja kan best zijn maar voor mij is design(bouwkwaliteit in de hand) en geluid een belangrijke factor bij aankoop van een high end toestel, kweet zou me beter eens een iphone kopen maar das dan weer een te klein touchscreen, als je al een jaartje met htc one x rondloopt zou je nog schrik krijgen van zulke kleine schermen ;) censored :Y)

[Reactie gewijzigd door Rigs op 24 juli 2024 14:25]

@Rigs : Daarmee insinueer je dat de bouwkwaliteit van Samsung minder is omdat het grotendeels uit plastic bestaat. Ik zal je dan maar uit de droom helpen; ik heb de Galaxy S3 nu een half jaar en er zijn geen tekenen die aanduiden dat de bouwkwaliteit te wensen overlaat. Je moet gewoon zuinig met je materiaal omgaan; het is en blijft een duur en kwetsbaar gadget. Behandel het dan ook zo. Als jij er op een normale manier mee om gaat zal het heus niet uit elkaar vallen. Het kan allemaal best wel een stootje hebben, maar als je er lomp mee gaat zitten smijten gaat natuurlijk alles kapot.

Bovendien kun je al die plastic delen voor je Galaxy S(x) gewoon los kopen. Zo'n kunststof behuizing kun je in het geheel voor een euro of 30 vervangen zodat het toestel er weer spiksplinternieuw uitziet; dat ga je bij een iPhone 5 of HTC One écht niet redden. Bovendien geeft plastic meer mee, waardoor de interne elektronica relatief minder G-krachten zal ondervinden zodra het toestel op een harde ondergrond valt en zal het minder snel breken.

De geluidskwaliteit is bovendien ook uitmuntend. Ik heb er een vrij simpel setje dopjes bij gekocht van Sennheiser (de CX 300 mk.2) die prachtig vol geluid en heldere hoge tonen leveren. De externe speaker is ook zuiver en luid genoeg voor handsfree en de interne speaker is ook prima.

Je gaat er nu al van uit dat de HTC One op al die vlakken superieur is terwijl je het verschil nog niet eens hebt kunnen beluisteren. Bovendien heeft dat toestel "Beats Audio"; een technologie die niet bepaald geliefd is onder "audiofielen" omdat vooral de lage en middelste frequenties overheersen; iets dat ook wel te verwachten is bij technologie die door rappers in het leven is geroepen.

Ik ben in ieder geval erg te spreken over de Galaxy S3. Het enige toestel dat qua geluid goed kan meekomen zijn de betere XPeria toestellen van Sony. iPhones leveren wel aardig geluid maar die vind ik dan weer niet zaligmakend als het op de software aankomt. Bovendien ondersteunen Android toestellen in de regel veel meer audio- en videocodecs, waaronder .FLAC.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2024 14:25]

ik heb niks tegen een galaxy hoor integendeel, men vriendin heeft er eentje en ik merk voor mij persoonlijk dat deze niet zo goed in de hand ligt dan een htx one x , ik denk dat er ook wel wat mensen een beetje ongoocheld zijn dat de S3 kwa uiterlijk heel wat wegheeft van zijn voorganger, kon ik al lezen bij de onthulling hierop tweakers bij het live event, maar oke never change a winning team..

het scherm van de htc one x is voor mij mooier dan van de S3, kan er niet aan doen maar een lichtjes gebogen scherm geeft soms de indruk dat het scherm zweeft op het apparaat

Winnaar scherm HTC One X: De kleurweergave is zeer goed en het scherm is redelijk afleesbaar in direct zonlicht. Bovendien lijkt het display haast op de behuizing te zweven.
bron: shoot out
kan me hier perfect in vinden

al las ik ook de review hier op tweakers van de htc one:

Waar het scherm van de One X bijna perfect gekalibreerd bleek, is de kleurtemperatuur van de One 8166 kelvin en dat is best hoog voor een telefoon in deze prijsklasse. Het gevolg is dat het scherm een blauwige waas kan hebben in sommige gevallen en dat zie je

link: review

ik verwacht inderdaad veel van het geluid van de htc one en snap eigenlijk niet waarom de speakers bij veel smartphones op de achterkant van de telefoon zitten, bij kijken van een filmpje of muziek afspelen of gewoonweg een voetballmatch bekijken via je smartphone leg je de telefoon toch nooit met het scherm op tafel
@Rigs : Fair enough.

Dat de speaker achter zit snap ik wel; als je je telefoon ergens tegen aan laat leunen terwijl je een filmpje kijkt wordt dat oppervlak als een soort klankkast gebruikt waardoor geluidsgolven worden verspreid en duidelijker hoorbaar zijn. Als je het speakertje direct richting je oor richt is de hoek waaronder het geluid wordt verspreidt veel kleiner en minder goed te horen.
heb nog niet veel gemerkt dat een smartphone bij plat op de tafel liggen fungeert als een klankkast, eerder van potverdekke het geluid zou beter langs de voorkant komen zodat ik teminste iets deftig kan horen, al hoop ik bij nemen van de trein dat er binnenkort niet teveel mensen gaan zijn met een htc one zonder oordopjes, niks zo hatelijk als medereizigers zonder oordopjes met verkeerde muziekkeuze die de trein terroriseren en dit geldt ook voor S4 eigenaars hoor :Y)
@Rigs : Daarom zei ik ook "ergens tegenaan leunen".

Leun je telefoon maar eens tegen de muur aan (met de speaker richting de muur) en speel een filmpje af. Kijk maar eens wat dit met het geluid doet. Het wordt grotendeels weerkaatst. Afhankelijk van het materiaal van deze muur veranderd de klankkleur ook nog een beetje.
niet vergeten dat de htc first (facebook) smartphone ook binnenkort uitkomt en voor goede verkoop cijfers kan zorgen, zal vooral gekocht worden door mensen die geen minuut zonder facebook kunnen, gok dat deze doelgroep jonger zal zijn dan de htc one, al heb ik geen concrete cijfers over
Want dan kan niet met elke andere willekeurige smartphone? Ik heb nog geen 1 argument gehoord waarom ik een facebooktelefoon zou moeten kopen en niet een gewoon Android toestel en daar FB en eventueel FB Home op te installeren...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 14:25]

een eigen launcher hebben waar alles op je homescreen direct zichtbaar is, waar alles op je telefoon rond facebook draait met juist die klik minder dan de app, en zei maar zekers dat facebook graag zou hebben dat hun launcher in de toekomst op elke android telefoon kan draaien maar ze nu eenmaal als startproject voor htc en at&t gekozen hebben en deze natuurlijk gaan promoten

op 12 april is facebook home beschikbaar in de android winkel voor The HTC One, HTC One X, Samsung Galaxy SIII, Samsung Galaxy S4 en Samsung Galaxy Note II, dus kan me best voorstellen dat de tablet versie ook binnenkort wel beschikbaar zal zijn..
Ik zit inmiddels meer dan een jaar te overwegen om van Samsung naar een ander merk te stappen om snellere development te krijgen van CustomROMs en een wat stevigere build, maar er zijn twee nek-brekers die mij altijd weer terug laten komen naar samsung: Verwisselbare accus en microSD slots. En dus heb ik vorig jaar toch de Galaxy SIII gekocht ipv de One X.

Mijn inziens is er geen enkel excuus om de accu niet verwisselbaar te maken als je telefoon bij stevig gebruik minder dan 4-5 dagen meegaat (en bij gebruik als bvb navigatie-systeem, moet hij wat mij betreft ook gewoon minimaal 24h meegaan met screen on op volledige brightness en continue GPS). En er is gewoon geen smartphone die dat kan. Echter met 3 extra accus is dat allemaal prima te bereiken en de extra kosten zijn binnen de 20€ dus het is ook goed betaalbaar.

En wat geheugen betreft ben ik gewoon niet bereid om 150-200€ bij te betalen om de 64-gig uitvoering te kopen omdat ik zelf in de winkel een microSD van 64 voor 50€ krijg. De extra prijs voor meer geheugen is gewoon zo ver buiten proporties ivm de kosten dat ik echt geen manier kan vinden om dat te rechtvaardigen voor mezelf.

Ik denk dan ook dat terwijl de One wel een mooi toestel is, hij is op geen vlak feitelijk beter dan de S IV, design en materiaalkeuze zijn gewoon te subjectief, maar hij mist wel wat features tov de S IV (naast geheugen en accu) en hij is gewoon evenduur, komt op het zelfde moment uit... Ja, dan ben je gewoon niet op weg naar een denderend success zoals HTC dat hard nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 24 juli 2024 14:25]

Anoniem: 503304 @Darkstriker8 april 2013 11:58
Sony Xperia Z is ook een mooie
Zou bijna de HTC One kopen uit medelijden, altijd genoten van hun toestellen, alleen de laatste 2 a 3 jaar heb ik niet meer hetzelfde gevoel als voorheen bij een HTC.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 14:25]

Idem. HTC maakte destijds een enorme groei door. Op een gegeven moment verloren ze de 'cutting edge', omdat de toestellen steeds meer op elkaar gingen lijkt. Daarvoor vielen ze juist altijd op door hun unieke - en m.i. mooie - designs zoals de HTC Diamond.

Maar tegenwoordig is het allemaal niet zo spannend meer. Qua power zijn het goede telefoons, maar het mist enigszins aan onderscheidend vermogen. Samsung heeft met de Galaxy lijn de naamsbekendheid, Sony onderscheid zich door hun unieke designs. Op Android gebied lijkt HTC gewoon weinig toe te kunnen voegen.

Ook is m.i. hun Sense-skin redelijk overbodig. Terwijl het op mijn HTC Legend juist een enorm goede toevoeging was. Tijden veranderen.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Qua design is Samsung ook niet echt onderscheidend of vernieuwend, terwijl de consument wel massaal hun Galaxy toestellen koopt. Dus de vraag is of design wel zo belangrijk is, volgens mij kiezen mensen liever voor een bekende interface: Touchwiz in dit geval en bevalt Sense mensen toch minder goed.
Anoniem: 505261 @tweaker20108 april 2013 12:50
Dat is de kracht van marketing / reclame.
Na mijn HTC Hero wilde ik wel weer een HTC maar de Sensation kon niet op tegen de S2. De Sensation had accuproblemen (in het begin) en Sense vrat resources. Mijn eega kocht een HTC Wildfire S, dat was een vergissing, traag (low end, was te verwachten) maar door een rare partitionering nauwelijks ruimte voor apps. Dat had niet gehoeven.

Mijn dochter heeft nu een Desire C en dat vind ik een heel redelijk toestel voor de prijs.

Hun updatebeleid is (m.i.) vrij laks, dat lijkt me geen pre.

Ik weet niet of ik zelf weer een HTC zou kopen. Sense boeit me niet, Beats vind ik onzin, het enige wat ik wil is een goed stuk hardware waarvoor ondersteuning is voor een custom ROM als CM.

Toch hoop ik dat ze wel blijven bestaan al was het maar om de innovativiteit te stimuleren.
De telefoonmarkt is vluchtig en haastig, merkloyaliteit is maar een klein onderdeel. Belangrijker zijn prijs, wat vrienden hebben en reviews. Kom je daar niet. goed mee uit de bus dan sta je al 1-0 achter. HTC brenngt nu een heel duur toestel op de markt, te duur om loyaal te blijven zekker bij losse toestelprijs. Ik verwacht dat HTC of de concurrentie. moet vooir laten gaan en met mindere winstcijfers genoegen nemem of andere markt zoeken zoals telefoons van 250 - 400 euro.
Anoniem: 256386 8 april 2013 11:12
Uiteindelijk hadden ze gewoon een 13mp camera moeten nemen en die optimaliseren. De reviews geven aan dat de 4mp camera niet veel beter is dan de concurrentie.
Niet mee eens. Je denkt te standaard. HTC introduceert iets nieuws en iedereen heeft het er over. Dit zorgt er juist voor dat ze wat meer in de schijn werper komen. en...in principe kan de camera goed mee komen met de concurrentie.
Anoniem: 256386 @specsboost8 april 2013 11:40
Ik heb getypt dat ze beter een 13mp hadden kunnen nemen en die optimaliseren. Fotos die ik gezien heb en van reviews gelezen heb is de kwaliteit niet heel veel beter.
Aangezien ze nu een ander soort lens gebruiken die niet op de plank ligt snijdt htc zichzelf in de vingers. Samsung gebruikt voor de s4 dezelfde kunststof als de s3 omdat het sneller te produceren is. Dat soort beslissingen bedoel ik. Als de consument vandaag niet koopt heeft ie later meer keuze.
Review van Anandtech niet gelezen? HTC One camera heeft echt wel sterke punten: low-light performance/OIS/Dynamicrange. 13MP heb je alleen wat aan in uitstekend licht en 9 van 10x downscale je de fotos toch.
Ik zou er eigenlijk nog aan willen toevoegen dat software makkelijk valt bij te werken, waar hardware vast is. Daarmee is de fysiek grote 4mp sensor voor mij een stukje hardware met toekomst.

De camera van de One kan een grote stap voorwaarts maken zodra er een paar knullige software keuzes uit gaan. Persoonlijk ben ik vrij regelmatig verbaasd over de "resultaten" van de tests aangezien als camera liefhebber (inmiddels wat oudere DSLR EOS400D) ik zeer specifiek heb geleerd hoe je met de juiste instellingen een foto realiseert. Mijn camera verandert helemaal niets tussen mij of kennisen die hem lenen, de foto's daarintegen zijn een wereld van verschil. Ik ken mijn camera en weet wanneer het beestje gaat klagen, dus aangepaste instellingen voor die omgeving/sfeer.

Het beheersen van een camera is i.m.o. uitermate belangrijk voor een goede foto. Hierbij zijn dergelijk grote sensoren een voordeel en lijken de huidige resultaten simpelweg op knullige instellingen. Daar komen de ISO "bugs" nog bij en zou het me niets verbazen als er nog veel meer niet deugt aan de "auto" settings.
Ai. Het (nog) levende bewijs dat Nokia er goed aan heeft gedaan voor Windows Phone te kiezen. Samsung is blijkbaar de enige die substantieel winst maakt op z'n android smartphones. Nokia bezit inmiddels 80% van de Windows Phone markt (nog klein met z'n 4.3%) maar is groeiende. Lastig pakket voor HTC. Voornamelijk het genereren van grote volumes blijkt lastig voor ze te zijn.
De vertraging van de One is wat mij betreft een excuus, het probleem daaronder is veel groter.
HTC heeft ook Windows Phones (ik heb er zelfs eentje van, wel een 7.5).

Ik heb veel problemen gehad met verschillende HTCs.
Mijn Diamond is 2x terugestuurd voor problemen, en dan waren ze nog niet opgelost.
Mijn Desire is 3x teruggestuurd tijdens de garantie, en dan 1 maand buiten garantie zijn alle problemen teruggekomen.
Verschillende collega's die een Desire hadden (stond op een lijst met toestellen waar we binnen het bedrijf konden uit kiezen) hebben er ook veel problemen mee gehad (bvb. spontane reboots bij opwarmen wegens productiefout in bepaalde batches).
Ironisch genoeg is mijn HTC Windows Phone de enige die weinig of geen problemen heeft, maar deze gebruik ik dan weer weinig of niet omdat Windows Phone niet "my cup of tea" is.

Ik ben in mijn omgeving zeker niet de enige die omwille van dit soort problemen van HTC naar Samsung is overgestapt (die zeker ook niet foutloos zijn).
Want Nokia heeft geen leveringsproblemen. :?

Als Nokia ook Android toestellen had gemaakt, dan had Samsung nu de positie niet gekregen die ze nu hadden. En het is ook dom, want Samsung/HTC/Whatever maken wel WP toestellen, maar Nokia geen Android. Ook had Nokia genoeg R&D (nu weg) en eigen opvolging voor Symbian. Allemaal door het putje voor WP.

HTC had bij Samsung af kunnen kijken. Die levert twee versies van de SoC vanwege productiesnelheid. Dus de One had met een gewone 13MP camera alweer wat sneller geleverd kunnen worden. Onderschatting van HTC wat mij betreft.
@FoggyFreek : Ehhhm ... wat heeft het besturingssysteem er mee te maken dat HTC een tekort heeft aan hardwarematige componenten (in dit geval de camera) en daarom de release moet vertragen ?
Erg jammer, vanaf de Hero heb ik alleen nog maar HTC gehad en het zijn leuke toestellen. Wel jammer dat ze minder tweakbaar zijn geworden, steeds meer beveiliging dus dat is wel jammer. Voor mij een reden om de volgende keer een Nexus toestel te nemen.
Heb er nog niet veel van gemerkt? beveiligingen? HTC geeft juist veel informatie vrij over het developpen van toestellen. http://www.htcdev.com/bootloader o.a
Met de kantekening dat garantie vervalt. Ook niet gereleateerde hardwareproblemen worden vaak hieraan gekoppeld, althans als ik de diverse verhalen op GoT zo lees.
Dat valt reuze mee. De garantie vervalt op bepaalde onderdelen zoals de CPU en je algemene set. Als jij je telefoon bricked, moet je niet gaan verwachten van HTC dat ze het gratis voor je gaan herstellen. Dat is je eigen probleem.

Als jij je CPU van 1.5Ghz overclocked naar 2.1Ghz en hij is na 3 maanden verrot door de hitte, dan moet je niet bij HTC gaan janken.

Maar, als er gewoon iets kapot gaat dat niet door de software kan komen, dan repareert HTC het zonder problemen... HTC is daar heel vrij in en heeft *nooit* problemen er van gemaakt.
De garantie van de hardware mag toch helemaal niet vervallen als je een softwarematige wijziging doorvoert ? Als je scherm er plotseling mee ophoudt door een defect in de besturingselektronica, moet dat toch gewoon gerepareerd worden ongeacht de gebruikte software ?

Dat je als fabrikant geen ondersteuning biedt voor aangepaste firmwares vind ik acceptabel, maar daar moet het dan ook bij blijven.
Als de software (-drivers) van derden de hardware verkeerd aansturen, waardoor schade aan de hardware ontstaat, is dat natuurlijk niet te verantwoorden onder garantie.
@BillsGate : In principe heb je daar wel gelijk in. Echter kan ik me slechts een enkel geval herinneren waar software het systeem op hardwarematig niveau kapot maakte, en dat was met een speciaal BIOS-virus jaren geleden.

Zover ik weet zijn er recent geen gevallen geweest waar een softwarebug ervoor kon zorgen dat de hardware kapot ging. Nu weet ik natuurlijk ook niet alles, maar zoiets had ik waarschijnlijk wel opgepikt. Corrigeer me gerust als ik het mis heb.

Bovendien kiezen fabrikanten zelf voor een besturingssysteem dat opensource is zodat derden er aangepaste firmwares mee kunnen schrijven. Beetje hypocriet om de garantie op de hardware te laten vervallen zodra gebruikers van deze optie gebruik maken.

Dat is net zo onnozel als Linux op mijn laptop installeren i.p.v. Windows 7 en vervolgens een prijsopgaaf van HP ontvangen zodra mijn LCD scherm er binnen de garantietermijn mee op zou houden. Dergelijke essentiele componenten worden op hardwareniveau beveiligd (i.v.m. voedingsspanning e.d.).

Als je een custom ROM op een Android smartphone zet, vervang je in feite enkel het besturingssysteem. De BIOS en bootloader blijven normaal gesproken hetzelfde. Kortom; gaat helemaal nergens over. Om systeeminstellingen op hardwareniveau te wijzigen moet je het toestel rooten; dat kan ook met een originele firmware.

Afgezien daarvan kun je een Samsung Android smartphone met defect LCD scherm gewoon probleemloos opnieuw flashen naar de originele firmware alvorens deze naar de fabrikant op te sturen. Simpel een geval van Odin installeren op je PC, de juiste toetsencombinatie gebruiken met opstarten (smartphone), wachten tot Odin aangeeft dat het toestel verbonden is en flashen die hap. Kind kan de was doen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2024 14:25]

Waarom is men in dit artikel de winst van afgelopen kwartaal aan het vergelijken met de omzet van het kwartaal een jaar eerder?

* Mompelt iets over appels en peren en iets met vergelijken *
Inderdaad, dat begrijp ik ook niet helemaal. Al lijkt het me wel logisch dat je minder winst maakt als je minder toestellen verkoopt, maar er zijn nog genoeg mensen die nu een goedkopere One X kopen.

Verder zie ik het probleem niet zo, HTC is weliswaar 2 weken te laat met release van zijn nieuwe toptoestel, maar Samsung komt in mei pas met de SGS4 dus ze blijven wat dat betreft voorlopen.
15 maart was de oorspronkelijke release, dat is inmiddels drie weken terug. En naar het nu uitziet gaat het nog wel 2-3 weken duren. Bij elkaar zes weken vertraging. Dan is die campagne langs de Europese voetbalvelden redelijk voor niets geweest. Reclame voor een toestel wat bijna niet te krijgen is. Dus die twee weken is het al niet. Ook de communicatie laat te wensen over.
Februari: aankonding, 15 maart leverbaar
In de loop van die week: eind maart
Vervolgens: begin april
Vervolgens: half april
Waarschijnlijk wordt het ook wel eind april, zeker voor de zwarte.

Veel mensen met een S2 of een S3 zullen mogelijk een One overwogen hebben. Oorspronkelijk toch bijna twee maanden eerder dan een S4, maar nu bijna dezelfde leverdatum. Die klanten zullen dan ook wel de S4 gaan meenemen in het vergelijk, qua prijs zijn ze toch in de basis even (te) duur.
Ze vergelijken beide winsten wel: van dit kwartaal is de winst 98% lager dan hetzelfde kwartaal vorig jaar.
beedje verkeerde titel het doet suggereren dat een eerdere release gegarandeerde winst was geweest terwijl de verkopen helemaal niet gegarandeerd zijn.


is het mogelijk dat er meer winst was geweest JA is het zeker NEE mensen hadden namelijk net zo goed een ander toestel kunnen kopen die qua prijs veel beter is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.