Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Google heeft een groot gedeelte van het webOS-team dat aan Enyo werkte overgenomen van HP. Enyo is onderdeel van webOS, dat waarschijnlijk niet langer wordt gebruikt door HP. Het is nog onduidelijk wat Google met de medewerkers wil.

Volgens HP wordt niet het hele team overgenomen, al is nog onduidelijk om hoeveel mensen het precies gaat. Ook is onduidelijk wat de ontwikkelaars bij Google gaan doen, al ligt het voor de hand dat zij voor de verdere ontwikkeling van het Android-besturingssysteem worden ingezet. Ook is het mogelijk dat het webOS-team aan Chrome gaat werken.

Enyo is het applicatieframework van webOS en is gebaseerd op javascript. Het framework moest het ontwikkelen van applicaties voor webOS aantrekkelijk maken voor ontwikkelaars, maar HP heeft de stekker uit het mobiele besturingssysteem getrokken. Het bedrijf overweegt echter wel om weer tablets met webOS te maken.

De ontwikkelaars waren bij HP bezig met de ontwikkeling van een opensourceversie van webOS, een proces dat in september afgerond moet zijn. In januari werd daarbij al Enyo 2.0 vrijgegeven onder een opensourcelicentie. Volgens HP blijft de originele planning staan, ondanks het vertrek van de ontwikkelaars. In juli moet daarom nog versie 2.2 van Enyo worden uitgebracht. Eerder gaf HP ook al een opensourcebrowser voor webOS vrij.

Google nam eerder al Matias Duarte over, die bij het door HP overgenomen Palm verantwoordelijk was voor het design van de interface van webOS. Bij Google is Duarte betrokken geweest bij het ontwikkelen van de Android 4.0-interface.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

De website van Webosnation heeft van HP de volgende verklaring gekregen:
We’re pleased with the traction Enyo has gained to date and plan to continue its development along with the open source community. The Open webOS project is on schedule and we remain committed to the roadmap announced in January.
Ze zeggen zelf dat alleen de helft van het team is overstapt naar Google en niet het hele team, maar het ziet er mijns inziens naar uit dat Open WebOS afgeraffeld is bij de oplevering.

Ik had graag gezien dat telefoonleveranciers Open WebOs als alternatief besturingssysteem zouden leveren op hun smartphones. Of dat het OS wordt geport als hobbyprojectje, maar ik denk dat ik die gedachte maar in de ijskast ga zetten.

[Reactie gewijzigd door Quinz op 25 mei 2012 12:00]

Het lijkt me een tof idee als Google de WebOS-functionaliteiten samenvoegt met Android, hoewel daar in beperkte mate al sprake van is.

Zaken als Touch-to-share zie ik graag terug op Android. Evenals Synergy, waarmee accounts als Skype en Flickr direct in het OS kunnen worden ingeladen.
Google heeft toch alleen de medewerkers overgenomen? Niet webOS zelf. Kan me voorstellen dat ze dan geen dingen samen kan voegen. Het is natuurlijk wel mogelijk om die medewerkers hetzelfde kunstje opnieuw te laten doen.
Enyo (dat applicatieframework binnen webOS) is vrijgegeven onder Apache-licentie en dus kan Google dat prima integreren in Android en ook zelf eraan verder doorontwikkelen en eventuele wijzigingen die zij maken weer licenseren onder een andere licentievorm

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 25 mei 2012 11:42]

In sommige gevallen is de techniek belangrijker dan de mensen.

Maar in meer gevallen zijn de mensen meer waardevol dan de techniek. WebOS lijkt me typisch zo'n geval. Niemand staat te wachten op WebOS. Er is al te veel fragmentatie en om die reden is het ook snel gestorven.

Maar in één keer een goed en ervaren én ingespeeld team kunnen krijgen in een vakgebied waar je actief mensen zoekt, is een buitenkans.
Touch-to-share is er al, heet alleen BEAM...

En dat Synergy-verhaal snap ik niet, Android heeft 1 van de beste share-API's die er zijn, iets te goed als je het mij vraagt want als ik een foto/video/highscore wil delen moet ik kiezen uit 20 apps waarmee dat kan :P Dieper intergreren kan bijna niet, en nu blijven die apps gewoon in beheer van Facebook en twitter zelf ipv dat Google dat moet doen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 mei 2012 11:26]

Met Synergy worden vrijwel alle populaire diensten out-of-the-box in het operating system geladen. Net als Google zelf doet met Android. Je hoeft dus geen externe apps te installeren.

Werkt mijns inziens veel beter, omdat alle programma's op elkaar zijn afgestemd. Contacten worden bijvoorbeeld van alle diensten (Facebook, Twitter, Flickr, Skype enzovoort) gesynct.
Werkt mijns inziens veel beter, omdat alle programma's op elkaar zijn afgestemd. Contacten worden bijvoorbeeld van alle diensten (Facebook, Twitter, Flickr, Skype enzovoort) gesynct.
Waarom werkt dat beter, omdat je massa's overbodige rommel op je toestel hebt (ik gebruik bijv enkel FB, G+ en Whatsapp)? En je afhankelijk bent van je OS-maker wanneer die er dingen aan toe voegt als iets al toegevoegd wordt. Terwijl de mogelijheden uiteindelijk helemaal niet groter zijn dan bij Android...

Foto delen bijv:
https://picasaweb.google....efoon#5667793114981900706

En zie hier bijv whatsapp die zich gewoon in de contactlijst nestelt:
https://picasaweb.google....efoon#5667793134883943906

Dat kan elk sociaal netwerk of bel app zoals skype/facebook gewoon toegvoegen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 mei 2012 13:38]

'Massa's overbodige rommel' kan ik niet zeggen. Sterker nog, WebOS voorkomt rommel omdat alle randzaken in het operating system gebakken zitten. Het enige wat je moet doen is je gebruikersnaam en je wachtwoord opgeven.

Bij WebOS is het niet zo dat je een aparte Skype- of een Flickr-app hebt. Alle diensten worden toegevoegd aan de bestaande programma's. Zo verschijnen de foto's van Facebook in de Photo-app. Met de normale Bel-app kan je bijvoorbeeld een telefoontje plegen via Skype.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.dropbox.com/s...nts_2012-25-05_143558.png
https://www.dropbox.com/s...nts_2012-25-05_144008.png
https://www.dropbox.com/s...one_2012-25-05_144058.png

Dat een WebOS-gebruiker afhankelijk is van de leverancier is niet helemaal waar. Net als bij Android kent ook WebOS een homebrew-gemeenschap.

[Reactie gewijzigd door Ossebol op 25 mei 2012 14:48]

"Het is nog onduidelijk wat Google met de medewerkers wil"

Misschien voorkomen dat ze op eigen houtje WebOS verder gaan ontwikkelen nu het open source is? }>

http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press/2011/111209xa.html
Een paar devs die in een schuurtje WebOS doorontwikkelen zal nooit een bedreiging vormen, dat komt pas als een grote speler de leiding van het project overneemt en er voor miljoenen aan dev-uren in steekt. Daar lijkt bij WebOS weinig sprake van.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 mei 2012 17:42]

Miljoenen aan dev uren, voor een miljoen euro koop je ergens tussen de 5 en 8 man-jaar. Als je kijkt naar open source ontwikkelaars die voor hun CV of voor de hobby aan een project werken, dan maken die een stukje minder uren dan betaalde krachten, dus laten we zeggen dat een miljoen euro aan commerciele dev uren het zelfde resultaat oplevert als 50 manjaar gratis hobby opensourcen. Open source project met een beetje exposure en impact heeft zo 100 devs bij elkaar, dus met een jaartje zou het equivalent van een paar miljoen aan dev uren toch te doen moeten zijn. Of mis ik iets?
Als je kijkt naar een Webkit, kijk maar eens hoeveel professionele Google/Apple/etc devs daarop zitten, dat is echt geen hobby knutselproject. En Webkit is een heel wat simpeler project dan WebOS. Ik weet niet genoeg van WebOS om het precies te weten, maar daar zal minstens 30-40 fte's aan developers/testers/etc op moeten zitten om uberhaupt met iOS/Android/WP bij te blijven, laat staan de achterstand in te lopen.
(edit: zie het net, HP had meer dan 275 betaalde developers die aan WebOS werkten!)

Dit is hoe succesvolle complexe open source projecten worden gerund. Een simpele distro of applicatie bij elkaar packagen door bestaande libraries aan elkaar te schroeven kan nog wel met een groepje vrijwilligers, en een enkele library ontwikkelen met veel enthousiastelingen ook nog wel, maar de grote projecten worden bijna volledig gebouwd door betaalde developers van IBM/Google/Apple/Mozilla/Oracle/ga zo maar door.

Zoveel fte's aan goede coders voor een dood project als WebOS ga je gewoon niet vinden in het vrijwilligers circuit. Kijk maar naar wat er met Access Linux gebeurt, het voormalige PalmOS dat open source gemaakt is. Als daar 1 fte op zit is het veel, en er waren vijf jaar geleden een stuk meer PalmOS gebruikers dan er nu WebOS gebruikers zijn. Zolang er nog een aantal WebOS devices in omloop zijn is er nog een beetje een mod scene die nog een beetje custom roms maakt, maar over twee, drie jaar zijn bij al die mensen de Palm telefoons en HP TouchPads kapot en vervangen door wat anders, en bloedt de boel dood. Misschien ben ik een cynicus, maar ik heb hetzelfde patroon al te vaak zien gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 mei 2012 23:41]

Wow, 275 betaalde (full time?) developers, dat is best extreem voor een mislukt linux distrootje. Geet me 273 goede hobby devs die die structureel 1/2 dag per week aan het project kunnen spenderen en twee goede betaalde full-time ex devs met coordinatie skills en zo'n project is 'technisch' absoluut tot een sucses te maken.

Waar commercial backing echter wel een belangrijke rol gaat spelen is marketing. Ik heb tientallen technisch fantastische projecten dood zien bloeden door dat de devs teleur gesteld raakte in het feit dat ze met ¤0,- aan marketing budget toch geen sucses van hun superieure product konden maken.
Het kan misschien ook zijn dat Google een eigen ontwikkeltool wil bouwen voor Android. Als het bouwen in Enyo gemakkelijker is dan in Eclipse, zou een Enyo variant voor nog meer apps kunnen zorgen.
Enyo zelf hebben ze niet veel aan, Google heeft al zijn eigen V8 JavaScript engine. (edit: o nee ik ben confuus - Enyo is een library, niet de interpreter). Maar de kennis van deze mensen kan wel weer helpen om V8 uit te bouwen. Een uitgebreider JS applicatieframework op Android zou een mooi alternatief zijn om achter de hand te hebben, mocht Google toch een Java licensie nodig hebben voor Dalvik.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 mei 2012 14:31]

Laat google de dalvik maar gewoon dumpen en naar die Mono implementatie gaan...
het betreft hier enyo de sdk voor webos die in zijn laatste versie al volledig cross platform was. Dit kan ook gaan betekenen dat er meer via dze sdk ontwikkeld gaat worden wat als voordeel heeft dat het os er niet meer toe doet en je ineens alle platformen bereikt met je app inclusief webos. Ik hoop dat webos zelf nog gereanimeerd kan worden want het is het enige mobiele os dat mij kan bekoren.
Google is wel op dreef laatste tijd merk ik, ze kopen, en laten mensen naar zich toetrekken om android en dergelijke te ontwikkelen, is android nu nummer 1 prio van hun ?
Mobiel is toch de markt van de toekomst. Hun prio nr 1 is advertenties. Met Android zorgen ze ervoor dat ze ook in de toekomst hun inkomsten veilig kunnen stellen