Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties

Google heeft naar verluidt maar liefst vijf nieuwe Nexus-smartphones in de pijplijn. De toestellen moeten allemaal op de nog onaangekondigde Android-versie 5.0 draaien. Daarbij wil de internetgigant zelf de verkoop op zich nemen.

Dat meldt de doorgaans goed ingelichte krant The Wall Street Journal, die verwijst naar anonieme bronnen. Vijf verschillende hardwaremakers zouden de toestellen mogen gaan maken. In de afgelopen tijd kwamen al geruchten over verscheidene toestelfabrikanten naar buiten die in gesprek zouden zijn met Google.

Google wil de vijf Nexus-toestellen zelf gaan verkopen, waardoor providers dus buitenspel worden gezet. De internetgigant zou de toestellen zonder simlock gaan aanbieden in een eigen webwinkel. Dat probeerde Google eerder bij de release van het eerste Nexus-toestel, de One, maar dit bleek geen succes. Onlangs hervatte Google echter de verkoop door de Galaxy Nexus, het recentste Google-toestel, in de Amerikaanse Play-winkel aan te bieden. Toekomstige toestellen moeten echter ook in Europa verkrijgbaar zijn.

De nieuwe Nexus-toestellen worden mogelijk eind juni op Googles eigen I/O-conferentie aangekondigd. Wanneer de toestellen moeten uitkomen is nog niet precies bekend; toestellen met Android 4.0 zijn nog maar kort op de markt, waardoor een vroege release van smartphones met versie 5, die mogelijk de codenaam Jelly Bean krijgt, onwaarschijnlijk lijkt. Geruchten spreken over een release rond Thanksgiving, een feestdag die in de Verenigde Staten dit jaar op 22 november plaatsvindt.

Eerder deze week kwam naar buiten dat Google en Samsung werken aan een Nexus-apparaat. Het gaat waarschijnlijk om een tablet met Samsungs eigen Exynos 5-processor en een Mali T604-gpu. Ook van Motorola, LG en HTC deden geruchten de ronde over nieuwe Nexus-toestellen; waarschijnlijk mag elk van deze fabrikanten er eentje maken.

Het laten ontwikkelen van vijf nieuwe Nexus-toestellen lijkt een ambitieuze stap. Normaal gesproken vergezelt Google de komst van een nieuwe Android-versie met slechts één nieuwe Nexus. Mogelijk kiest Google ervoor om met vijf fabrikanten samen te werken om hen tevreden te houden. Door de samenwerking krijgen zij vroege toegang tot nieuwe Android-code, waardoor het mogelijk is om sneller toestellen met een nieuwe Android-versie op de markt te zetten. Door met vijf eigen smartphones te komen krijgt Google ook meer inspraak in software-updates. De internetgigant kan Nexus-toestellen doorgaans zelf updaten, waardoor niet op de fabrikant zelf gewacht hoeft te worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

Dit zou weleens een briljante zet kunnen zijn. Stel je eens voor: Samsung, HTC, LG, Motorola en Sony maken allemaal een nexus, de fabrikanten gebruiken net als nu de hardware die ze zelf uitkiezen (i.e. Samsung met Exynos, HTC met Snapdragon etc.), verder zullen er uiterlijke verschillen zijn. Dat laat de keuze volledig aan de consument, ga je voor de beste hardware of het slickste uiterlijk, maar wat je ook kiest, je hebt vanilla Android en hebt updates altijd als (een van de) eerste. Zelf heb ik nu een Galaxy SII, maar mijn volgende telefoon wordt vrijwel zeker een nexus, het zou top zijn als ik dan toch nog wat te kiezen had.
Vijf toestellen is wel erg veel. Google kan het beter in een pitch vorm doen, en dat ze uit deze vijf toestellen er één of twee kiezen die op de markt worden gebracht. Is denk ik voor zowel Google als voor de consument beter.
Hmm, in deze opstelling is dat zo gek nog niet:

3 telefoons:
  • Low-end < ¤200
  • Mid ¤200 - ¤400
  • High-end >¤500
2 tablets:
  • Low-end < ¤250
  • High-end > ¤250
Apple bvb verkoopt zijn oude toestellen onder eenzelfde strategie. Ipad 2 en iphone 3GS zijn nog steeds verkrijgbaar...

Wat ze ook bvb bij de tablets kunnen doen is een 7" én een 10" uitbrengen, ook met de telefoons, misschien twee high-ends, een kleine 4,3" en een grote 4,8" bvb.
Ik ben normaal het type persoon die een toestel koopt, nadat ik 'm heb kunnen vasthouden in een fysieke winkel. Hoe gaat Google dit doen?
Het is niet omdat jij als persoon er zo over denkt dat iedereen dat doet. Er zijn er vast nog die die mening delen. Dit neemt niet weg dat dat maar een klein percentage is van het publiek.

Ik persoonlijk denk wel dat na de reeks telefoons van google met recht en rede kan gezegd worden dat dit kwaliteit is. Daarom zou ik ook zonder problemen één van google's telefoons via de play store kopen.

Ik vind het wel wat vroeg dat dit bericht komt, zoals in het artikel staat begint Android 4.0 nog maar net iets vlotter over de toonbank te gaan. Los daarvan zou het voor mij wel interessant zijn rechtstreeks via google verbonden te zijn, dit verhoogt zoals het artikel ook aangeeft de kans om updates direct te verkrijgen
Dit neemt niet weg dat dat maar een klein percentage is van het publiek.
Ik ken eigenlijk niemand die zomaar een telefoon koopt zonder hem te hebben gezien. En dan zit ik nog in een ICT-minded vriendengroep (veel Android telefoons).

Als iemand die in de jaren 90(!) al dingen kocht via het internet (via acceptgiro's, jaja) heb ik ook mijn twijfels. Zelfs ik zou geen telefoon kopen zonder hem te hebben vastgehouden.
Ik heb mijn HTC One X gewoon besteld na wat filmpjes op internet...ik denk dat wel meer mensen dit doen...
Met goede reviews kom je inderdaad een heel eind. al ben ik van gedachte veranderd. ik had verwacht via de vele filmpjes dat de One X een heel degelijk toestel is, maar toen ik hem zelf vast had voelde hij ontzetten plastic aan. iets wat je dus toch niet te weten komt als je hem online besteld. Aangezien je er 2 jaar aan vast zit (meestal) is het toch handig eerst te gaan kijken of het iets is...
Ohmen ik vind de one x echt een juweeltje. En van binnen een diamantje.. Ik zou die wel heeel graag willen haha.
Er worden genoeg telefoons via webwinkels verkocht. Via reviews en youtube lijkt me dat je een goed beeld kunt krijgen van een telefoon.
Mijn Note blind aangeschaft na alle reacties hier.
Beetje overdreven reactie. De enige telefoon die ik in een winkel heb gekocht was deze http://farm1.static.flick...72115101_6931c9bb44_o.jpg destijds bij Dixons. Stond in de etalage en ik hoefde hem niet eerst vast te houden hoor. Gewoon 800 gulden afrekenen en gaan en thuis pas het doosje open doen.

De rest daarna heb ik allemaal gewoon via internet besteld, net zoals alle mensen die ik ken doen. Als ik de specs zie en een paar reviews weet ik genoeg. Kom op zeg, de maten staan er toch gewoon bij? Wat wil je dan nog zien??? De rest staat in tests en kom je toch niet achter door een kwartier dat ding in je handen te hebben in een winkel.
Ik ken anders een hele groep mensen die al een bepaald type phone bestellen nog voor hij uit is. Maar dat is dan ook een speciaal ras ;-)
Hint: De phone naam begint met een i :)
Maar jij vindt dan weer als persoon dat Google kwaliteit maakt en er zijn vast een hele hoop mensen die daar niet zo zeker van zijn en beseffen dat het de fabrikant is die de toestellen maakt en niet Google.

Het lijkt mij eerder een domme zet om 5 nexus toestellen van verschillende fabrikanten via een web winkel aan te bieden want nu zit men met het probleem dat je moet gaan kiezen tussen 5 toestellen die je niet kan vergelijken zoals je dat in een winkel kan. De enige die hier garen zal uit spinnen is Samsung omdat die met hun grote marketing machine enigszins hun merk in de mensen hun hersenen hebben weten branden maar dan nog is Samsung niet het merk dat je zomaar blindelings gaat kopen.
Neem aan dat alle 5 de toestellen door Motorola worden gemaakt. Waarom dat bedrijf overnemen als je er dan geen gebruik van maakt? Het enige dat Google miste was de mogelijkheid de hardware, lees telefoon, zelf te fabriceren. Met Motorola is dat probleem opgelost.
Ga er maar van uit dat dat er 1 is, ze hebben al tig keer aangegeven (de eigenaren van Google/Hoofd Android) dat ze andere fabrikanten NIET buiten spel worden gezet bij de keuze wie de Nexus gaat maken... Zo beetje raar zijn als ze zich daar niet aan houden he, immers zijn dat de partijen (enja HTC en samsung) die Android groot hebben gemaakt :)

Motorola is trouwens overgenomen voor de patenten niet voor de hardware, dus kan prima zijn dat die niet eens 1 nexus toestel mogen maken :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 mei 2012 08:32]

Tenminste, dat is het officiele verhaal van Google, genoeg fabrikanten zijn er nog steeds half bang voor dat google ondertussen stiekem wel degelijk plannen aan het maken is om all-in van motorola te gaan gebruik maken. Geen flauw idee of dat gegrond zal blijken te zijn, en zolang ze android open source laten vind ik het best als ze wat meer op motorola zouden inzetten (e.g. de nexus serie een motorola serie zouden maken die gewoon altijd de nieuwe android versies showcased).

Hoe dan ook, motorola heeft zwaar een top toestel nodig als ze het een beetje goed willen gaan doen, dus wie weet zal motorola wel met 2 of 3 toestels komen (zoals de one line van htc) en daarnaast 1'tje van samsung, geen van htc als ik een gokje zou wagen en 1'tje van LG ofzo.
Tenminste, dat is het officiele verhaal van Google, genoeg fabrikanten zijn er nog steeds half bang voor dat google ondertussen stiekem wel degelijk plannen aan het maken is om all-in van motorola te gaan gebruik maken.
Dat is precies de rede waarom ik denk dat Google hier heel duidelijk het tegenovergestelde wil laten zien aan die 'bange' fabrikanten...

Zolang Motorola niet van Google is hoef je sowieso niks te verwachten natuurlijk, lijkt me niet dat ze daar op inzetten als de koop niet eens rond is... straks doen ze dat wel wordt de koop geblokeerd en zijn ze en zitten ze met lege handen :P
Ik denk niet dat samsung ergens bang voor is. samsung maakt android momenteel groot.

Ik heb meer het idee dat google aan 5 fabrikanten heeft gevraagd een concept neer te leggen waarna google de beste uit gaat kiezen... dit heet concurentie.

Het probleem et android 4.0 momenteel is gewoon dat geen enkele lamme fabrikant moeite doet updates te maken voor oudere toestellen. Wat behoorlijk irritant is. Mijn desire HD staat bij HTC op de lijst met toestellen die geupdate zouden gaan worden. toch is 4.0 nu al ruim 5 maanden uit en ik zie nog steeds niets.

Ik snap heel goed dat google dit beu is en zelf de touwtjes in handen wil hebben. Google heeft er baat bij dat de nieuwste versie van android z.s.m. op zoveel mogelijk toestellen staat.

Ik ben van mening dat google strengere eisen moet stellen aan fabrikanten om updates af te dwingen in hoger tempo. Ik wacht al 5 maanden op een update voor mijn motorola xoom. In amerika is deze update in januari al beschikbaar gekomen omdat daar google de updates regelt. in europa regelt motorola dit zelf. je ziet meteen het resultaat... we zijn 5 maanden verder en nog steeds geen update. bij het sturen van een mail krijg ik te horen dat hij snel komt.... we zijn nu weer een maand verder, en nergens in europa is de update reeds uitgebracht.

Met de komst van google's eigen smartphones zou dit eindelijk eens afgelopen kunnen zijn, en krijgen we de updates wel gewoon fatsoenlijk op tijd!
Als tweaker heb je die update toch nog sneller dan via google of eigen provider?
of zegt XDA u niks?
Volgens mij krijgt die htc desire hd hem niet. Ik zou even contact met htc zelf opnemen ipv internet te gebruiken.
"Vijf verschillende hardwaremakers zouden de toestellen mogen gaan maken."

Er zal dus maar een toestel van Motorola tussen zitten, en geen 2 of 3 zoals jij zegt. Lezen is toch zoooo moeilijk.
beseffen dat het de fabrikant is die de toestellen maakt en niet Google.
Je zou bijna willen dat Google iets te zeggen had over de telefoon die onder hun naam worden uitgebracht.
Volgens mij praat jij tegen een spiegel en ben je iphone ala tijdbom fan?
Dat jij baalt dat je geen keuze hebt ok. Maar wees blij voor de mensen wat wel.een keus hebben, cry my lil baby
Ik heb bij het kopen vertrouwd op een aantal reviews (ook op t.net), is dat een mogelijkheid?
Ik heb bij het kopen vertrouwd op een aantal reviews (ook op t.net), is dat een mogelijkheid?
Dat is inderdaad ook iets waar ik veelal op af ga. En ik heb niet het idee dat ik ooit een miskoop heb gedaan op die manier.

Sommige sites heb ik m'n twijfels over, maar de meeste reviews hier op tweakers.net zijn van dusdanige kwaliteit dat het altijd wel goed gaat.
Veel mensen willen inderdaad de telefoon eerst kunnen vasthouden. Maar er is ook een hele grote groep die dit niet nodig vindt. Volgens mij worden er voor veel populaire telefoons pre-orders weggezet voordat nog maar iemand het eindproduct in handen heeft gehad.
En dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Enkele weken geleden heb ik (met nog vele Tweakers) de One X besteld bij Typhone. De telefoon had ik nog nooit fysiek gezien maar af en toe met je een dergelijke gok durven wagen. Zelf ben ik er erg blij mee. :+
Misschien nogmaals om een Android 5.0 toestel in handen te krijgen...

[Reactie gewijzigd door D vd V op 16 mei 2012 07:30]

Ik denk dat veel mensen die online spullen bestellen een reguliere winkel binnen lopen en er aan gaan "ruiken" en daarna pas het online gaan bestellen.

Mogelijk dat ze met eigen winkels komen.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 16 mei 2012 08:01]

Eigen winkels bij een wereldwijde release? Dat ga je niet redden. Die personeelskosten nooit uit voor slechts 5 telefoontjes. Een enkele verkoper kost een bedrijf al zo'n 40.000 per jaar. En bij ziekte, verlof, vakanties, ruimere openingtijden moet je ook nog iemand inzetten. Dit nog afgezien van huurprijzen van winkelruimte.

Ik verwacht eerder dat ze via de grote retailers als v&d, dixons, hema, blokker en/of zelfs aldi worden aangeboden.
misschien gaat het wel gepaard met Google-Stores. Zodra ze meerdere producten hebben.
Ik niet, mijn Galaxy S heb ik gewoon gekocht op de specs, daarvoor hoef ik hem niet te zien in de winkel. Alle smartphones zijn toch rechthoekige dozen met een groot scherm.
Als er een Nexus tussenzit die niet te prijzig is dan kan ik eens overwegen er ééntje aan te schaffen :)
het type dat...

// Waarom toch altijd wegminnen? Ik zou zeggen doe er je voordeel mee. Deze typische allochtonenfout staat/klinkt echt heel erg dom. En je ziet het helaas steeds vaker. Doe het in een sollicitatie en je briefje belandt direct in de prullenbak. Ik vind dit soort gebrekkige taal echt afbreuk doen aan de kwaliteit van deze website. Maar goed, wie ben ik...

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 16 mei 2012 15:28]

Dan ga je je naam gewoon eer aandoen denk ik. Of hou je die van je vriendje even vast :)

[Reactie gewijzigd door RielN op 16 mei 2012 09:16]

Nou niet?

Het kan een schok zijn, maar niet iedere kok kan naar alle monden koken.

Google is dus niet voor jou, amazon is niet voor jou, ebay is niet van jou. Heb medelijden met ze, die zullen ongetwijfeld niet het einde van het jaar houden met de gemiste inkomen van jou.
Je kan nog altijd een gewone winkel binnenstappen en je telefoon uittesten om hem daarna 's avonds (hopelijk goedkoper) online te bestellen.
Ik vindt het een slimme zet. Ik geloof niet dat hiermee fragmentatie komt, Google is zeker niet zo dom om alle fabrikanten een gelijk toestel te laten maken, waarschijnlijk krijg je iets zoals:

1 Top model
1 Budget model
1 Met toetsenbord (onder scherm)
1 met uitschuifbaar toetsenbord
1 tablet? (of grotere zoals the note van samsung)

Zo heb je 5 toestellen die geheel verschillend, het maakt keuze dus niet makkelijk, er is gewoon één toestel voor elke smaak.
Dat is wat jij denkt. Het zou me niet verbazen als ze allemaal een High-end phone maken. Daar zit namelijk het geld in.
Dan ken je de Kindle Fire van Amazon nog niet ;)

WAt betreft het nieuwsbericht. Dat zal wel gebaseerd zijn op http://www.theverge.com/2...ales-multiple-device-OEMs en daar wordt niet gezegd dat het om 5 smartphones gaat, maar om 5 "devices". Dat kunnen best 2 tablets (budget en high-end) en 3 smartphones (1 budget, 1 high end met keyboard, 1 high end zonder keyboard? Of ipv dat keyboard model een Galaxy Note-achtige crossover?) zijn.
Samsung is vorig jaar juist de grootste telefoon verkoper geworden door een groot scala aan telefoons aan te bieden, zowel high end als budget. Geld verdienen doe je inderdaad met de high end toestellen, maar geld is niet alles, marktaandeel kan ook een grote reden zijn..
Ik denk dat het google er vooral omgaat dat ze "clean" android toestellen uitbrengen. Nu is er maar 1 toestel met Ice cream sandwich (Galaxy Nexus) out of the box. De rest heeft allemaal zijn eigen schil eromheen.

Ik vermoed dat consumenten niet eens weten hoe android zonder "merk"schil eruit ziet.

Google heeft toch wel wat tijd gestoken in het nieuwe uiterlijk van ICS en vind het denk ik jammer dat niemand daar wat van ziet.

Op deze manier krijgen consumenten toch de ervaring die Google zelf aan een klant wilt geven.

Ik verwacht zelf dat het wel high end toestellen zullen zijn...
Ik vindt het een slimme zet. Ik geloof niet dat hiermee fragmentatie komt, Google is zeker niet zo dom om alle fabrikanten een gelijk toestel te laten maken, waarschijnlijk krijg je iets zoals:

1 Top model
1 Budget model
1 Met toetsenbord (onder scherm)
1 met uitschuifbaar toetsenbord
1 tablet? (of grotere zoals the note van samsung)
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. De Nexus is trouwens altijd een topmodel geweest.
Daarnaast geloof ik niet dat fabrikanten van deze fragmentatie nu zo blij worden, bijvoorbeeld:
Top model: Samsung, Budget model: LG en Uitschuifbaar toetsenbord: HTC.
Daarmee zou Samsung er dus weer een concurrent bij krijgen in het top segment en dat kan niet de bedoeling zijn.
Google moet rustiger aandoen met Android versies en niet dezelfde kant opgaan als Chrome (inmiddels versie 19!) maar dan zonder de mogelijkheid om zelf te kunnen updaten.

Er zijn nog teveel toestellen met Android 2.x en 3.x en nu komt Google met 5! 91% zit nog op Android 2.x
http://developer.android....rd/platform-versions.html


Als Google rechtstreeks updates zou bieden, zou dit geen probleem zijn. En zoude 91% van de mensen niet vast zitten op Android 2.x

Maar het Android platform begint steeds meer een hardware en software race te worden tegen zichzelf.

Laten ze aub beginnen met beter app ondersteuning voor Android tablets, efficiënter omgaan met hardware en bouwen met kwaliteit in gedachte ipv snelheid van releases.

Hier is een voorbeeld van Android tablet vs iPad.
https://www.youtube.com/watch?v=Hjhufve38r0


Hoewel ik een Android fan ben, gaat het niet de goede kant op. Zowel Windows Phone als iOS gaan veel efficiënter om met hardware en zitten niet vast in een race.
En hoeveel van die 91% weet dat er een andere versie is? Hoeveel boeit het überhaupt? Zolang het toestel maar doet wat het moet doen en sinds froyo werken praktisch alle apps prima voor die 91% van de eigenaren.

Wel ben ik het met je eens dat er meer aandacht besteed moet worden aan het ecosysteem, apps vooral.
Het probleem ligt veel dieper verscholen en gaat niet alleen om een verhoging van een versie nummer. Bij iedere release van Android worden ook nieuwe API level met bijbehorende nieuwe APIs geïntroduceerd.
Zie voor naslag: http://developer.android.com/guide/appendix/api-levels.html

Developers kunnen de nieuwe API's gebruiken om extra features in hun apps te stoppen. Probleem is echter dat het grootste gedeelte(84,8%) van de Android gebruikers nog in levels 8 en 10 zitten terwijl er nu smartphones op de markt worden verkocht met level 15.
Wat er nu gebeurd is dat de huidige apps de nieuwe ICS features niet of nauwelijks gebruiken en zo lang het merendeel(84,8%) van de userbase blijft hangen rond 2.x gaat dat ook niet veranderen. Daar ligt namelijk de grootste bron van inkomsten :)

Dit is dus het fragmentatie probleem waar Android last van heeft, waarbij als men niet oplet straks door dit fenomeen kopje onder gaat.
Dat API leven stijgt gewoon met de tijd, nu is dat inderdaad nog API Level 8 over een jaar is het misschien API level 14 wat de meeste gebruikers heeft. 3 jaar terug was API level 1 nog de meest gebruikte...

Oftewel gaandeweg komen er wel degelijk meer features beschikbaar die de massa kan gebruiken.

Zo heel veel wordt er nou ook weer niet toegevoegd per API level trouwens.

Daarbij is het ook niet heel moeilijk om die paar functies uit de nieuwste API level in een apparte app niet te gebruiken (tenzij je app er volledig op gebaseerd is), dus 2 versies 1 met minder functies en de oude API en een met alles er op en er aan en laatste gangbare API level...

En ICS is net voor vrijwel alle betere toestellen uit aan het rollen of uitgerold, die stats gaan heel snel veranderen ook met de launch van de SGS3 en door de pas in ver koop gaande One X...

Mijn analyze:
Voor Android 5.0 zit meer dan 50% van alle gebruikers op ICS of hoger...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 mei 2012 10:14]

Daar komt bij dat ik ook liever zou zien dat oude toestellen updates naar nieuwe versies gaan krijgen, en dat daar meer aandacht aan besteed moet worden.

Ik weet het, ik ben geen "normale" consument, maar als ik een telefoon koop doe ik daar doorgaans 5-6 jaar mee. Als ik mn telefoon koop en vervolgens al mag bidden dat er security updates komen voor de issues die er met het OS zijn, en al helemaal niet op nieuwe "firmware" hoef te rekenen is dat met een telefoon die het er zo erg van moet hebben een goede reden om hem te laten liggen.

Het nadeel van die smartphones is dat ze steeds meer op PC's beginnen te lijken. Maar daar moet de markt ook op inspelen door langere support op de software te leveren. Het is nu imho totaal niet transparant hoe het zit met lekken en beveiligings updates etc.

Een telefoon is voor mij iig geen wegwerp object dat ik na 1 of 2 jaartjes weggooi omdat een groot deel van de functionaliteit (waar je hem toch voor koopt) niet meer werkt omdat je geen nieuwe versies van software dr op krijgt (denk bijvoorbeeld aan een video speler waarvan de DRM crap geen updates meer krijgt). Of dat je eigenlijk het web niet meer op kan omdat de browser op je telefoon zo lek is als een rieten mandje.
Er komt gewoon elk jaar een nieuwe versie, vorig jaar was dat dus 4.0 dit jaar 5.0. Dat is niet veel dat is precies goed, elke keer tegelijk met nieuwe toestellen(hardware) meteen nieuwe software, zo heb je op alle vlakken het nieuwste als je z'n telefoon haalt!

Dat er veel mensen zijn die 4.0 niet hebben is totaal niet boeiend. Moeten we dan maar wachten tot iedereen 4.0 heeft om vervolgens pas aan 5.0 te beginnen? Oftewel dan duurt de update naar 5.0 weer heeeeel lang...

Wat is er erg aan dat mensen nog op een oude versie zitten? Als die mensen er mee zitten (en dat doen ze blijkbaar niet) kopen ze volgende keer toch een andere telefoon zonder Android, maar dat gebeurd ook niet, simpelweg omdat het versienummer eigenlijk maar een nummertje is :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 mei 2012 09:13]

Uhm.. ICS is pas eigenlijk dit jaar werkelijk uitgerold....
En vorig jaar uitgekomen daar gaat het om. Zoals ik al zeg wanneer het op telefoons verschijnt is niet relevant, daar moet je ook echt niet op gaan wachten want dan heb je dus maar elke 1.5 a 2 jaar een update en dat is voor een OS in deze markt gewoon veel te weinig!

Daarbij als er altijd 6 maanden vertraging is tussen de aankondiging en de daadwerkelijke update heb je wel gewoon elk jaar een update en elk jaar een aankondiging!
The source code of Android 4.0.1 was released on November 14, 2011.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 mei 2012 10:02]

Ja mijn vrienden zijn totaal geen tweakera of computer nerds. Hun willen totaal geen grote updates zoals ics omdat ze hun toestel fijn vinden zo ej bang zijn da ze iets kwijt zijn na deupdate en etc. Hun willen juist geen upggrade omdat de oude android versie ook perfect werkt...

Nu heb ik ics op de sgs2, ik had ook een tijd moeten wachtten.. Nu heb ik hem en istvan ohennu dan... Maar ik werd aangestoken door de nerds oa op.tweakers en andere sites.. maar nee zolang het werkt hoort men tevreden te zijn. Klagen is in 2012 een sport aan het worden.
En 80% van die 91% heeft niet de hardware om uberhaupt nog een update aan te kunnen want ze zijn zo verouderd dat de gemiddelde goed lopende app al te zwaarword voor die toestelletjes :s
Omdat niet iedereen hetzelfde is en hetzelfde wil. Duur, goedkoop, klein, groot, amoled, lcd, goede camera, snelle processor. Kortom, keuzes.

Zouden die 5 toestellen ermee te maken hebben dat de nieuwe android versie dan bij release meerdere processoren en hardware ondersteund? Ik dacht dat het bij 4.0 heel lang duurde omdat alle support voor verschillende hardware pas na release moest komen.
Grappig dat je Windows noemt. Windows is het laatse OS dat gefragmenteerd is. Waarom? Alle computers, laptops, etc krijgen tegelijkertijd updates, zien er hetzelfde uit en Windows ondersteund ook nog eens vele malen meer hardware dan Android.

Android is een verhaal apart en het wordt alleen maar erger. Maar het met Windows vergelijken is absolute onzin.
Als ik je argumenten voor de fragmentatie van windows lees, dan denk ik: dat geld ook voor Linux en de BSD's.
Wat is erg? Het grote gros van de gebruikers kan het geen bal schelen welk nummertje er in de settings staat. Ze hebben een toestel gekocht en die moet facebook, whatsapp, twitter draaien. En sinds froyo 2.2 draaien praktisch alle apps prima op alle versies, dus voor het grootste deel van de gebruikers is het geen issue.
Android is een verhaal apart en het wordt alleen maar erger.
In jouw ogen misschien, ik vindt het alleen maar beter worden, heb er na 3 jaar gebruik nooit last van gehad, en de keuze wordt wel steeds uitgebreider wat een pluspunt is...
Alle computers, laptops, etc krijgen tegelijkertijd updates
Dat geldt toch echt alleen als al die computers en laptops Windows 7 draaien en niet een paar windows 7 een paar vista en een paar xp en over een half jaar nog een paar windows 8...

Oftewel prima vergelijking!

Edit: WP gaat die kant ook op, low end versie, normale versie, en straks windows 8 wat echt niet op alle huidige toestellen gaat draaien :) Dus dan heb je al 3 verschillende versies in omloop in nog kortere periode als Android dat voor elkaar kreeg...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 mei 2012 08:44]

Misschien meerdere prijsklassen zodat mensen ook een goedkope nexus kunnen kopen zonder de hoofdprijs te betalen?
En om even offtopic te gaan: mijn volgende wordt een nexus
Misschien meerdere prijsklassen zodat mensen ook een goedkope nexus kunnen kopen zonder de hoofdprijs te betalen?
Dat is ook het idee dat ik er bij heb ja. Er is niet 1 prijs-segment, en Google wil ze met Android allemaal kunnen bedienen.
Deze bekendmaking heeft echt helemaal NIKS te maken met fragmentatie van Android. Aangezien de fragmentatie gaat over versies, en niet aantal toestellen. Deze toestellen zullen van Google overigens ook als eerste updates krijgen (voor mij een grote pré).
Fragmentatie betekend:
frag - men - ta - tie [-` taa(t)sie] («Frans) de -woord (vrouwelijk) verdeling in kleine stukjes, versplintering
Ik vind dat een verdeling over vele verschillende telefoons (= verwarring voor de gewone consument = minder verkopen) hier ook onder valt.
Nee hoor. Meer keuze = meer verkoop. Zeker als deze telefoons allemaal "standaard" Jelly Bean gaan draaien is de fragmentatie in 1 klap al een stuk minder.
Bovendien zorgt Google er op deze manier voor dat alle 5 merken al weten hoe Jelly Bean werkt, zodat ze (hopelijk) sneller nieuwe toestellen met het nieuwe OS op de markt brengen en ook sneller updates voor oudere toestellen kunnen uitbrengen.

Op die manier ga je fragmentatie ook tegen.
Het stukje 'Hoezoe fragmentatie' lijkt zeer erg te verwijzen naar eerdere berichten omtrent de fragmentatie in versies. Fragmentatie in verschillende toestellen geldt overal (met uitzondering van Apple denk ik) maar hoeft niet persé slecht te zijn. Het ligt er compleet aan hoe een fabrikant met updates e.d. omgaat.
Dat is zon non-argument. Google heeft bewezen dat hun updateproces alleen geldig is voor laatste toestel. Zodra er een nieuw toestel komt, wordt het vorige toestel bijna niet meer ondersteund.
Onzin, de nexus s is heeft ICS ook mogen ontvangen. De nexus one niet inderdaad, die is blijven steken op 2.3.x, maar dat heeft te maken met de enorme ontwikkeling die android en de hardware heeft ondergaan. Hoe goed de eerste toestellen ook waren, de ontwikkelingen gingen in het begin zo snel dat deze helaas al redelijk snel te "oud" waren.
Onzin, gewoon na ruim een jaar op mijn Nexus S pas nog ICS gehad (OTA).
LOL, wat een onzin. En Volkswagen mag ook maar 1 auto maken en Ford ook? Wat een onzin zeg. Niet iedereen wil 600 euro uitgeven voor een telefoon. Ken genoeg mensen die 100 of 200 euro de max vinden. Dus in stappen van 100 euro is 5 toestellen niet meer dan logisch. Voor elk budget wat wils.

Maar koop jij lekker de volgende keer een iPrul, lekker duur, al verouderd als het uitkomt, slechte ontvangst, slechte accuduur, onnodig zwaar, traag, alles op slot, verplichte rotsoftware, etc. Veel succes!

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 16 mei 2012 08:37]

Misschien omdat niet iedereen een 5 inch scherm ziet zitten. En ook niet iedereen heeft trek in een 3,5 inch scherm. Dat Apple steeds maar één editie uitbrengt, betekent nog niet dat dat the way to go is. Ik vind het uitstekend dat ze aan alle segmenten van de markt denken en voor ieder segment er een uitbrengen (althans ik hoop/verwacht dat dat de insteek is)
Lijkt wel logisch, de vijf fabrikanten allemaal een nexus toestel te laten maken (htc, samsung, lg, motorola, sony) zodat er geen ruzie komt en ze vijf keer zo veel kans hebben op een succes telefoon, en als ze hem dan ook nog zelf mogen verkopen kunnen ze meteen adverteren op google, echt slim bedacht van ze!
Je vergeet 1 ding. Ze moeten tegen elkaar concurreren. Dus er is helemaal niet 5x meer kans op succes voor de fabrikanten.
Waarom zouden 5 telefoons niet alle 5 succes kunnen hebben?

Niet dat ik denk dat ze alle 5 succes zullen hebben (DIE LG DIE!!!) maar het is prima mogelijk, en voor HTC is het bijv veel sneller een succes dan voor Samsung die via zijn eigen kanalen sowieso al veel meer succes heeft (de Nexus S en Galaxy nexus doen het lang niet zo goed als de SGS1/SGS2, en misschien niet eens zo goed als de Note).

En ze moeten inderdaad met elkaar concurreren, dat is weer mooi voor de consument :)
Daarbij doet ook meteen elke fabrikant al goed ervaring op met het nieuwe OS wat de updates voor andere (oudere) telefoons ook weer kan versnellen (immers wordt de driver set dus sneller uitgebreid)!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 mei 2012 08:39]

Dat denk ik ook, ze zijn kwa hardware allemaal ZOO gelijk, wat is nou echt HET grote verschil tussen de fabrikanten? CPU snelheid redelijk gelijk, features (GPS, sensor, 3G etc gelijk). Scherm wil nog wat kleine verschilletjes in zitten.

Dus je kiest je telefoon dan op scherm (pentile/s-amoled etc en dus prijs) en gewoon de 'look' van de phone.

Verder:
Door de samenwerking krijgen zij vroege toegang tot nieuwe Android-code, waardoor het mogelijk is om sneller toestellen met een nieuwe Android-versie op de markt te zetten.
Android code wel, maar door hun hardware goed ondersteunt in de linux kernel te krijgen; hoeven ze daar al niets meer voor te doen, al is dit niet altijd aan de telefoon fabrikant, maar de SOC fabrikant.
Typisch voor een bedrijf dat nooit een échte direkte klantenrelatie met eindklanten heeft om gelijktijdig 5 toestellen uit te brengen...
natuurlijk uit puur strategische afweging, maar de eindverbruiker zal hierdoor vooral verward worden en zich afvragen 'Ja, maar wélke van de vijf moet ik dan kopen?" (en geen van de vijf aanschaffen)
Met die redenering zou de som van alle huidige fabrikanten met meerdere toestellen in de verkoop de eindgebruiker al mateloos verwarren. Wat niet het geval is. De meeste mensen weten wat ze willen, vaak zijn hun eisen gelinkt aan een bepaald budget. Met 5 toestellen heb je vanzelf differentiatie wat meer doelgroepen kan aanspreken.

Ik juich het toe dat Google meerdere fabrikanten de hardware laat verzorgen, want erg enthousiast kon ik van de (Samsung) Galaxy Nexus niet worden. De Nexus S was ook al niet erg onderscheidend (hardwarematig) t.o.v. de Samsung Galaxy S. Met 5 toestellen is de kans dus groter dat er wat interessants tussenzit.
Zelfs fabrikanten die verschillende modellen hebben zullen qua marketing heel duidelijk een 'verschil' aanbengen en niet bv gelijktijdig die 5 modellen 'gelijk' presenteren onder één en dezelfde merknaam...


En dat is bij Google nu _juist_ hetgeen ze doen, alle toestellen vallen onder de Nexus-lijn, worden op precies hetzelfde moment gepresenteerd en kennelijk is het zelfs bij het OS en hardware de bedoeling dat de verschillende fabrikanten vooral 'gelijk' behandeld worden.

Jouw probleem met de Nexus en de Samsung Galaxy (waarbij duidelijk was dat samsung liever meer moeite in de Galaxy stak en juist weinig meerwaarde aan die Nexus legde, anders dan wat 'spielerij' en 'uittesten') zal nu hooguit met 5 vermenigvuldigd worden.

Het is verder natuurlijk jouw keuze om hierna alle vijf de modellen te gaan proberen, analyseren en afwegen... ik kan echter nu al voorspellen dat de grote meerderheid der eindgebruikers daar heelmaal geen zin in zal hebben en die deze dingen gaan negeren. (en ook veel beter bedient zullen worden door diezelfde fabrikanten onder hun eigen vlag/merk; die gelijkwardige hardware aanbieden met betere marketingen service)

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 16 mei 2012 15:10]

Nee ik heb een directe relatie met Samsung. Oh wait.

De telcoś moeten dit doen, maar mijn relatie met Google is beter.
Oh maar dat is helemaal.niet zo he.. De normale mens vind het helemaal geweldig de keus te hebben.. Je ziet hun ogen glinsteren wanneer ze een winkel inlopen en een nieuw toestel mogen uitzoeken..

Zou wat zijn als er maar 1type auto op de markt is waarbij je vrrplicht bent alleen maar die te moeten pakken..
En de tablet van Asus dan, zijn daar nog nieuwtjes over? Mooi idee, 5 nexus toestellen. Ik heb zelf een nexus s en vind de normale android versie en de snelle updates de grootste voordelen
Precies, vijf apparaten betekent niet per se vijf telefoons. Daar kunnen ook tablets bij zitten. Zo staat dat overigens ook in het WSJ artikel waar naar wordt verwezen. Drie telefoons en twee tablets klinkt al logischer.
Ik ben zeer benieuwd naar deze toestellen, en ook zeker naar de prijs. Aangezien Google de enige is die ze gaat verkopen, verwacht ik dat de prijs vrij vast blijft staan. Dit omdat ze geen enkele vorm van concurrentie hebben op hun eigen toestellen. Of zie ik dit verkeerd?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True