Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 162 reacties

Nokia brengt zijn goedkoopste smartphone met Windows Phone, de Lumia 610, uit in Nederland en België. Belgen betalen 249 euro voor de smartphone met Windows Phone 7.5; in Nederland gaat hij fors minder kosten: 169 euro.

In Nederland brengt provider Vodafone het toestel uit met een prepaidpakket, waardoor de prijs fors lager ligt. De Lumia 610 gaat in Nederland 169 euro kosten, zegt een marketingmanager van Nokia Nederland. In België krijgt de telefoon een adviesprijs van 249 euro, zegt de fabrikant. Winkeliers gaan vermoedelijk veel van die prijs afhalen; de Lumia 710, die een beter scherm en een snellere processor heeft, heeft in de Pricewatch prijzen vanaf 228 euro.

De Lumia 610 draait op een Qualcomm MSM7227-soc met een kloksnelheid van 800MHz op een ARM11-core. Daarmee is de processor minder krachtig dan die van de overige Lumia's, die op een MSM8255 draaien op de krachtigere Scorpion-microarchitectuur. Op de Lumia 610 draait ook een licht uitgeklede versie van Windows Phone; sommige apps werken misschien niet vanwege de beperkte processorkracht en het beperkte werkgeheugen. Het scherm is met 3,7" even groot als die van de duurdere Lumia's en heeft met 800x480 pixels dezelfde, door Microsoft voorgeschreven resolutie. Wel is het scherm van mindere kwaliteit; de Lumia 710 heeft een lcd met Nokia's eigen polarisatiefilter ClearBlack, terwijl de Lumia 800 een amoled-paneel met ClearBlack heeft. De 610 heeft een scherm zonder ClearBlack.

Het is de eerste keer dat een Windows Phone-toestel in Nederland bij de release als prepaidtoestel zal worden verkocht. Microsoft wil met Windows Phone meer gaan inzetten op de markt voor goedkopere smartphones. Nokia heeft de Lumia 610 eind februari aangekondigd op telecombeurs Mobile World Congress.

Nokia Lumia 610 Nokia Lumia 610 Nokia Lumia 610 Blauw Nokia Lumia 610 Blauw Nokia Lumia 610 Blauw
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (162)

Natuurlijk krijgt tweakers.net het weer voor mekaar om onjuistheden de wereld in te helpen. De lumia 610 draait geen uitgeklede wp7. Alle wp7 toestellen gaan straks refresh(a.k.a tango) krijgen als update. De kernel is dus precies hetzelfde als alle andere wp7 toestellen.

Het verschilt per toestellen hoe deze in gebruik is. De lumia 610 heeft mindere specs en draait hierdoor minder snel dan zijn grotere broer 800. Het enige is eigenlijk dat ze bv. geen apps in background kunnen draaien( dit geldt niet voor whatsapp, maar alleen voor weather apps die automatisch met een live title zichzelf updaten.) Skype is bijvoorbeeld wel mogelijk op de lumia 610.
Die update heet zelfs geen Refresh meer. Achtergrondtaken (niet push) werken idd niet. Ook op gamesgebied werkt niet alles. Volgens MS werken bijna alle apps wel, maar niet alle: er is ook een update van de SDK waarmee devs apps compatibel kunnen maken.

Kortom: het is wel degelijk licht uitgekleed, zeker als je nagaat dat Live Tiles nu juist een usp vormen van WP en die dus niet allemaal functioneren. Of je de beperkingen erg vindt, is een tweede, maar WP7 is licht uitgekleed om te werken met deze hardware, dat is een feit :)
Daarom adviseert Microsoft developers ook om geen backgroundtasks te gebruiken voor Live Tiles maar Push Notifications
Push tiles werken nog wel. Dus je kunt zowel een push notificatie sturen en push tiles. Alleen kan de app het zelf op de telefoon niet updaten via een background process. Dus livetiles werken nog steeds.
Klopt, en nog wat verwarringen de wereld uithalen:

- De app maker geeft aan dat een app niet werkt met slechts 256MB. dus niet zoals bij android eerst downloaden en dan pech hebben, maar het wordt netjes gefilterd. Net zoals mensen die niet upgraden naar 7.5 om wat voro reden dan ook niet de 7.5 apps zien.

- Multitasking werkt perfect op alle 256MB toestellen. Het enige wat niet werkt zijn bacground agents (BGA). Applicaties kunnen om de X tijd een soort functie registreren die dan even draait. Deze functie echter is per expliciet design niet gegarandeerd. Ook op 512MB toestellen kan het zijn dat die taak niet draait omdat het toestel net bezig is met een zware taak, of omdat er al heel veel van die taken draaien. Of omdat de gebruiker ze zelf uitzet via de instellingen. Iedere gebruiker van deze BGA's moet dus al expliciet rekening houden met deze beperkingen. Het is dan ook enkel in gebruik voor leuke extra's.

- De femaamde back knop werkt gewoon. Tweakers rapporteerde in het verleden dat die niet zou werken, maar dat is kletskoek. Wat niet werkt is de snelle hervatmodus bij grote applicaties. Sinds Windows Phone 7.5 kunnen applicatieontwikkelaars gebruik maken van een snelle hervatmodus. Een applicatie wordt dan niet afgesloten, maar in het geheugen opgeslagen en kan dan bij hervatten meteen weer verder gaan. Deze optie wordt uitgezet op deze budget toestellen als een applicatie meer dan 90MB gebruikt. In dat geval gebruikt men de langzame hervat modus waarbij delen van de applicatie opnieuw in het geheugen geladen moeten worden. Ofwel, hervatten duurt dan iets langzamer, maar heeft geen functionele beperkingen.

[Reactie gewijzigd door Armin op 15 mei 2012 20:57]

- Een app maker bij android kan ook minimum specs registreren en meegeven op de market. Dit is de reden waarom sommige applicaties niet zichtbaar zijn voor sommige toestellen (maar niemand houdt je tegen om de APK toch te downloaden en te installeren, soms werkt het)

- Wat je beschrijft is geen multitasking

- Dit is ongeveer gelijkaardig op android. Op m'n GS2 zitten 60% van mijn apps "inactief" te wezen indien ik ze zou opstarten (ergens draait een algoritme om te bepalen welke apps ik het meest opstart en probeert de 1Gb aan RAM te benutten). Op een Galaxy mini staan hooguit 1 à 2 aps inactief, en heb je vaak dat het 1 à 2 seconden duurt voor een app is opgestart (t.o.v. onmiddellijk bij de GS2)...
Anyway is die 1 à 2 seconden nog altijd sneller dan de "draaiende animatie" van Windows phone 7, die langer duurt (en eigenlijk de traagheid maskeert)
Zet nog steeds mijn vraagtekens bij dat WIndows Phone. Het ziet er gewoon niet lekker uit op de een of andere manier. Voor dat geld koop ik liever een willekeurige Android telefoon.

Bovendien ben ik al lang geen fan meer van Nokia. Maakten vroeger leuke (en vooral degelijke-) telefoons, vandaag de dag is het echt om te janken. Zeker als je kijkt wat de vraagprijs voor die toestellen is.
Dat laatste was ik met je eens, vooral de smartphone serie (E-xx), maar deze Lumia's geven mij weer het 'oude' Nokia-gevoel terug:
Een degelijk toestel voor een betaalbare prijs. 169 euro is weinig voor een smartphone en het zou mij niet verbazen als dat nog daalt naar 130. Hij kan dus prima concurreren met de goedkopere Galaxy's.

Het eerste deel van je verhaal vraag ik me ook af. Feit is echter dat veel mensen ook niet weten wat ze kopen, Android, WP of iOS zal de meeste consumenten niks zeggen (Galaxy of iPhone daarentegen wel). Het probleem dat ik met WP heb is dat het eigenlijk helemaal niet intuïtief werkt. Het ziet er allemaal té abstract uit imo. Tel daarbij op dat het duidelijk nog een 2e generatie mobiel OS is (waar Android en iOS al op de 4e en 5e zitten) dat nog behoorlijk wat beperkingen heeft (zoals bv. Skype dat alleen werkt als het daadwerkelijk open staat) en ik snap dat mensen liever voor iOS of Android kiezen.

Het probleem is dat Windows Phone eigenlijk altijd net achterloopt. Toen WP7 uit kwam waren er al snel geruchten over 7.5 en zeiden veel mensen 'dan wacht ik daar wel op'. Nu is het hetzelfde met WP8.

Wat ik ook jammer vind, is dat Nokia volledig afhankelijk is van Microsoft en Microsoft volledig afhankelijk is van Nokia. Ze zitten in een soort van dubbel wurgcontract en zijn afhankelijk van elkaars succes. Het voordeel is dat er miljoenen ingepompt worden door beide bedrijven, het nadeel is, dat als er 1 ten onder gaat, de ander automatisch mee gaat. Samsung en HTC focussen totaal niet op WP en brengen eigenlijk alleen maar toestellen uit omdat ze er (waarschijnlijk) voor betaald krijgen door MS.

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar ik zie WP geen succes worden.

offtopic:
Ze hadden gewoon die hele 'Windows' naam moeten weglaten. Had het gewoon Metro OS genoemd ofzo. Hetzelfde geldt voor Windows RT.
Het probleem dat ik met WP heb is dat het eigenlijk helemaal niet intuïtief werkt. Het ziet er allemaal té abstract uit imo. Tel daarbij op dat het duidelijk nog een 2e generatie mobiel OS is.
Dat is jouw smaak/mening, maar kennelijk zijn er ook mensen die WP7 een prima OS vinden.
Dat het maar 2e generatie is doet daar niets aan af. Android zat eerst ook vol kinderziektes en kijk eens hoe groot en succesvol ze nu zijn.
Wat ik ook jammer vind, is dat Nokia volledig afhankelijk is van Microsoft en Microsoft volledig afhankelijk is van Nokia. Ze zitten in een soort van dubbel wurgcontract en zijn afhankelijk van elkaars succes. Het voordeel is dat er miljoenen ingepompt worden door beide bedrijven, het nadeel is, dat als er 1 ten onder gaat, de ander automatisch mee gaat. Samsung en HTC focussen totaal niet op WP en brengen eigenlijk alleen maar toestellen uit omdat ze er (waarschijnlijk) voor betaald krijgen door MS.
Volgens mij verdient Microsoft (oa door licenties) nog steeds meer aan Android dan aan Windows Phone, dus wat dat betreft sponsort Android indirect Windows Phone. ;)
Android zat eerst ook vol kinderziektes en kijk eens hoe groot en succesvol ze nu zijn.
Android is niet groot geworden of succesvol omdat het zo'n geweldig OS is.
Het is groot geworden omdat het een gratis alternatief OS was dat op andere smartphones dan de iPhone geïnstalleerd kon worden, waardoor ook providers die geen iPhone aan konden/mochten bieden toch mee konden concurreren. Daarnaast konden providers het vol gooien met hun eigen bloatware waardoor ze er meer aan konden verdienen en mochten die telefoons wel gebrand worden.
Als laatste is het ook een succes omdat het op toestellen van 100 euro aangeboden wordt, wat de gebruikservaring meestal niet echt ten goede komt, maar dat terzijde.

Als bv. Windows Phone al 3 jaar had bestaan en Android zou dan op de markt gebracht zou worden met de kinderziektes die er tot 2.2 inzaten had ook niemand dat geaccepteerd.

Leuk gedachte experiment: Stel je zou 5 jaar terug in de tijd kunnen en de gebruiker laten kiezen tussen een iPhone 4S, Galaxy Nexus en Lumia 900, welke zou hij dan kiezen?
Volgens mij verdient Microsoft (oa door licenties) nog steeds meer aan Android dan aan Windows Phone, dus wat dat betreft sponsort Android indirect Windows Phone.
Zou inderdaad kunnen kloppen, maar in Android kunnen ze niet hun eigen producten als Office, Xbox-live e.d. pushen, iets wat in Windows Phone wel kan. En geloof mij, dat doen ze maar al te graag.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 15 mei 2012 15:51]

Misschien lastig voor Android fans om dit te accepteren, maar het lijkt mij een erg plausibele verklaring. Als ik niet kon rooten en custom ROMs gebruiken zie ik de meerwaarde van Android niet in, behalve de vrijheid in hardware. Persoonlijk zou ik nooit een WP7 toestel gebruiken, aangezien je niet eens de launcher kan veranderen, maar voor mensen die gewoon alles out of the box laten is WP7 een even goede, zo niet betere keus dan Android.
De E-serie kwamen gewoon heel degelijke toestellen onder uit. Denk aan de E71 of de E61. De N-serie (ook smartphones gebaseerd op datzelfde Symbian) had wat meer problemen, maar het gros was daar in principe ook wel ok. Mensen hadden gewoon het idee dat Nokia altijd zo super degelijk was, terwijl in werkelijkheid SE en Samsung het daar echt niet veel voor onder deden gekeken naar toestellen uit dezelfde prijscategorie en gericht op dezelfde markt.

Wat WP7 betreft, is het gewoon afwachten. Ik denk dat met Apollo de high-end toestellen snel achter elkaar zullen volgen, en dàn kunnen we bepalen in hoeverre het toe-to-toe met de concurrentie overeind blijft.
Zelfs een galaxy Ace draait niet eens de laatste Android versie en loopt zéér traag en dat voor meer dan 200 euro!

Of je de oude icoontjes nog steeds mooi vind of niet dat is je eigen mening. Maar om te stellen dat de huidige telefoons niet meer degelijk zijn en al helemaal niet leuk??? Heb je ooit een WP in je handen gehad?

En wat is er nu weer mis met de verkoopprijs?
Het is een hele mooie prijs inderdaad voor wat je krijgt voor je euro's. Veel bang voor je buck. Qua hardware en deels software..

Wat ik mij afvraag is wat de prijs zou zijn zonder Microsoft subsidie.. Ik denk wel richting de 250/300 euro.
Dan was er geen Lumia :)
Probeer maar is een smartphone te vinden die je een betere ervaring geeft dan deze Nokia. Die Android toestellen van die prijs hebben vaak een laag resolutie scherm en met die hardware met Android 2.3 werken ze zo traag als wat. De vraagprijs lijkt mij dan ook heel normaal.

Of je Metro mooi vind is natuurlijk persoonlijk, ik draai er al 1,5 jaar mee en ik vind het nog steeds mooi, iets wat ik in het verleden nog nooit heb gehad.
aan de andere kant, android is behoorlijk opensource, en dus kun je tot op redelijke hoogte kiezen om een alternatieve rom te bouwen, iets dat met windows mobile 6 al moeilijk was, en met wp7 al helemaal onmogelijk lijkt.

ik heb wat mogen spelen met het speelgoed van huawai met cyanogon mod, en dat voelde toch behoorlijk goed aan.
Met WM was het hardstikke makkelijk om van rom te wisselen, ik zie niet hoe dit met Android zozeer makkelijker is.

Dessalnietemin, Android is log en langzaam, op oude hardware werkt het gewoon niet lekker, op dat gebied hebben ze hetzelfde probleem als bij Windows Mobile, tevens heeft ICS die problemen ook niet opgelost, mijn 1ghz tablet met een Mali 400 draait nog steeds niet vloeiend met ICS, dit terwijl WP dit al vanaf dag 1 deed.

Als je dan naar de markt kijk, namelijk mensen met weinig geld of die weinig voor een smartphone toestel willen betalen, is dit gewoon een geweldige optie. Waar goedkope Androids langzaam zijn en geen applicaties fatsoenlijk in de achtergrond kunnen laten, heeft dit toestel het voordeel dat het OS super vloeiend werkt, een hoger resolutie scherm heeft, uitermate stabiel en met een mooi software pakket komt (mooie muziek/video speler, navigatie enz enz)

De voordelen van Android zijn vaak niet zo interessant voor deze doelgroep, terwijl de nadelen gigantisch zijn.
Je houdt geen rekening ermee dat custom ROMs niet voor iedereen is weggelegd. De lumia 610 is een smartphone voor de consument die het niet al te breed hebben maar wel een stabiele phone willen(en nog steeds goede support krijgen) Daarbij is alle gratis apps aanwezig net als op de lumia 710/800(offline navigatie bv.)

offtopic: ik weet niet of jij je wel verdiept in wp7, maar het is al een lange tijd mogelijk om custom roms te flashen op verschillende wp7 telefoons(alle 1ste generatie htc, 1ste en 2de samsungs en de lumia 800/710 ook)

[Reactie gewijzigd door vali op 15 mei 2012 15:43]

Komende van een iPhone 3GS naar een HTC HD2 met Android 2.3 naar een Nokia Lumia 800 ben ik het VOLLEDIG ONeens met uw mening (waar u wel recht op heeft).

U moet echt eens een Android GSM proberen die ook op minimum 1ghz (single) proc draait zoals de Lumia. Er gaat werkelijk een nieuwe wereld voor je open.

WP7.5 als OS werkt idd vloeiend, maar dat doen alle Android en iOS devices nu ook wel ondertussen met de komst van Gingerbread.

Met WP7.5 mis je een hele waslijst aan basic features die, hoe wel het OS soepel draait, een ergerlijke belevenis brengt.

Ik heb echt geen zin om tot in het detail te gaan maar ik kan niemand aanraden om een WP7.5 toestel te nemen. Om er toch enkele op te noemen geef ik de 5 voornaamste redenen om GEEN WP7.5 toestel aan te schaffen.

- brakke browserbeleving (teveel handelingen nodig om basisdingen te doen, en ook 0.0 instellingen mogelijk (geen homepage, knop)
- weinig instelmogelijkheden (zelfs geen background)
- ofwel ellenlang hoofdscherm of 2de scherm (veel scrollen gegarandeerd)
- geen mogelijkheid om folders te maken om apps te groeperen op je main screen.
- geen enkele mogelijkheid om meerdere foto's te selecteren om deze te verwijderen of door te sturen.

Als je goedkoop wil af zijn, koop 2dehands een Galaxy S en zet er de Miui rom op. Betere ervaring kan niet. De manier waarop alles samen hangt is onbeschrijfelijk goed.
Dan voor jou een spoedcursus WP7:
-je kunt van iedere webpage een tile maken op je startpagina, dus als je dan een browser op wil starten kun je dat vanuit je startscherm doen met verschillende homepages.
-het startscherm wordt gevuld met tiles, waarom wil je daar een background achter hebben, het lock screen kan gewoon voorzien worden van een background naar keuze
-het startscherm is zo lang als je wilt en het tweede scherm is een keer drukken op de bv de a, in het alfabet dat dan verschijnt drukken op de letter waarmee je app begint en je zit bij je app. scrollen door tig schermen of folders om bij je app te komen is naar mij idee meer werk
-gebruik je tweede scherm zoals hierboven beschreven en je vind het sneller dan in allerlei folders
-Met dit punt geef ik je gelijk, dat zou een prettig aanvulling zijn.

Maar voor punt 1-4 denk ik dat de WP oplossing beter is dan de icoontjes nachtmerrie van IOS of Android

GRote voordeel van WP boven Android: stabiel, een nieuwe versie is er binnen weken voor alle toestellen en niet na een half jaar dus vernieuwing komen veel sneller door. Verder heb ik toch redelijkwat collega's horen klagen voor spontaan opnieuw opstartende telefoons naar updates etc etc.

Kortom ik kan IEDEREEN een WP aanraden
Dit is simpelweg niet waar. Ik heb voor anderen een een Ideos X5 en S120 Liquid Metal gekocht, beiden voor 170 Euro, en Gingerbread draait er prima op. En afgezien van wat zwaardere games draait dan gewoon alles.

Overige voor-/nadelen zijn eigen aan WP7 en Android, en dus niet relevant om te bespreken.
Smaken verschillen. Persoonlijk vind ik Android echt afstotelijk. De Windows Phone gui is tenminste iets nieuws en fris t.o.v. die gedateerde icoontjes grids die je op bijna elke smartphone tegenkomt. Ik vind dat Microsoft hier keurig van af heeft gezien met het ontwerp van de Metro interface. Ook de meeste apps zien er zeer verzorgd en netjes uit op WP7.
Er is geen dé Android UI. Elke fabrikant en custom ROM heeft weer een eigen UI. Waarschijnlijk bedoel je Vanilla, maar ook dan kun je een andere Launcher instellen.
nee, het is een bijna kopie van iOS dus eigenlijk is het de iOS interface :)
Qua usability zit Windows Phone toch een stuk beter in elkaar dan Android. Android lijkt op (en is het waarschijnlijk ook) een bijeengeraapt zooitje, terwijl de WP interface behoorlijk clean en logisch is. Het is wat dat betreft (ik kijk even niet onder de motorkap) een betere concurrent voor iOS dan Android.
Windows Phone op deze 610 loopt nogsteeds super soepel. Iets wat niet te zeggen is over de Androids in dit prijs segment. Bovendien lopen alles windows phone toestellen momenteel op 7.5 Mango. Er is dus 1 platform.

De enige limitatie die Tango (oftewel Mango release 2, specifiek voor budget toestellen) op deze toestellen heeft is beperkt werkgeheugen voor apps en het feit dat sommige apps niet op de achtergrond kunnen lopen. Verder niks, nada.

Het vooruitzicht dat je zometeen voor rond de 150 E een windows phone kunt kopen is fantastisch nieuws voor Microsoft en Nokia. De doorsnee gebruiker zal al snel zien dat de UX ervaring op zo'n toestel vele malen soepeler en responsiever werkt. De verscheidenheid aan kleuren helpt hier hopelijk ook wat bij.

Zie deze review van Coolblue

[Reactie gewijzigd door FoggyFreek op 15 mei 2012 14:51]

Ik vind dat toch een boute uitspraak. Ik heb ooit een Galaxy Gio gehad, een goedkoop ding. Deze was echter erg snel. Mijn vriendin had destijds een 3GS met iOS4 en de Gio was op alle vlakken sneller en soepeler. Goedkope Androids kunnen dus wel degelijk snel zijn.
Inderdaad mijn moeder heeft hem ook, en ik stond er eigenlijk van te kijken dat mijn SGS1/2 en note niet heel veel sneller zijn, heeft vast vooral met de resolutie te maken! Want het scherm is dan weer niet te vergelijken met die 3 andere telefoons :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 mei 2012 16:17]

Ik ken ook heel wat meiden die hem hebben. Maar daarom denk ik ook altijd... wat is er zo traag aan dan? Oke hij speelt geen dikke 3D games maar hij is in het OS zelf nergens traag? Hebben die WP mensen dan nooit een GIO in de handen gehad? ( om even sarcastisch te zijn )
Dan weet ik niet welke crap phones jij hebt getest. Want meeste android telefoons werken gewoon soepel hoor. Galaxy Ace en de Gio. En deze zijn nog stukken goedkoper dan de windows phone. en dat alle apps niet draaien op deze wp7 gsm lijkt mij niet echt een punt aangezien het een budget toestel is en juist die doelgroep toch weinig in de appstore zal zijnl.
Lijkt me een mooie budgetsmartphone, zeker gezien het formaat van het scherm. Wel jammer dat niet alle apps draaien, het is namelijk vrijl lastig van te voren uit te zoeken welke apps het wel en niet zullen doen.

De vormgeving is trouwens niet echt mooi vind ik persoonlijk...

[Reactie gewijzigd door RobinL94 op 15 mei 2012 14:15]

Lijkt mij helemaal niet lastig om te kijken of een app het wel of niet gaat doen, aangezien alle apps in de market gratis te proberen zijn. Werkt het niet --> uninstall. Kost niets.
Een app zal het altijd doen als je hem kan downloaden.

Als ontwikkelaar moet je namelijk aangeven of de app ook voor 256 mb devices is (zoals de nokia lumia 610). Is hij dat niet, dan mag je hem ook niet downloaden uit de database.

Wel is het mogelijk dat sommige features binnen de apps wat beperkter zijn, maar elke app op zich zou wel moeten werken
Nou waar kan ik dat gratis toestel krijgen dan om apps op hun werking te testen? Aangezien het toch niks kost :)

Oftewel dat is toch geen oplossing...
Vantevoren, dat is het sleutelwoord. Niet nadat je het toestel gekocht hebt.
Ik denk dat dit nog wel te vinden is of gaat worden. Voorlopig werd er vooral gesproken over bepaalde zware games, denk dan niet aan een Angry Birds ofzo, maar echt aan de 3D spellen zoals The Harvest.
Zolang Unreal en Unity nog geen WP7 ondersteunen (en WP7 ondersteund geen C++ dus dat gaat niet gebeuren) zal het niet veel worden qua games.
Groot deel van de gebruikers zit helemaal niet te wachten op nodeloos complexe spellen die de batterij opvreten. Er zijn al een hoop leuke en kwalitatief goede spellen op wp7. Meeste mensen die ik ken met een iPhone starten alleen spellen als infinity blade om te laten zien wat het toestel kan, niet om het daadwerkelijk te spelen. Ze besteden verhoudingsgewijs veel meer tijd aan spellen als wordfeud en angry birds.

Overigens is de verwachting dat met wp8 ook native c++ ondersteund gaat worden. Waarschijnlijk wordt rond 20 juni hier meer bekend over gemaakt.
Games voor WP7 worden hoofdzakelijk gemaakt m.b.v. XNA. Veel Arcade games voor de 360 ook, dus dat Unity of C++ een vereiste is om het een succes te maken qua games lijkt mij nogal onzinnig.

[Reactie gewijzigd door db_killer op 15 mei 2012 17:37]

WP7 ondersteund wel c++ alleen niet publiekelijk te gebruiken door iedereen
Het zal zelden voorkomen dat apps het niet doen.
Zelfs de Skype app die door de live streaming video relatief veel recources vraagt doet het toch gewoon op een Nokia Lumia 610
Windows Phone heeft echt veel beperkingen, lees hier meer over
Goed dat je me hier even aan herinnert. Ik zie dat je nog steeds geen .avi bestanden kunt afspelen.
.avi bestanden worden echter wel door je Zune client software op je PC herkent.
Als je aangeeft dat je ze wilt syncen naar de telefoon dan worden ze bij het syncen automatisch geconverteert. Het syncen duur dan wel langer maar op zich is het bekijken van de video's op je telefoon als je AVI's op je PC hebt dus geen probleem.

En dat syncen van die video's doe je dan waarschijnlijk 'snachts draadloos als je telefoon aan de prik ligt.
Je synct geen video's met je mobiel. Maar je zet ze erop wanneer je dat wil wanneer je net weggaat of iets. Tenminste dat is mijn ervaring.
Wel jammer dat je het dan van een Symbian fansite afhaalt. Daar zitten alleen mensen op die van een puur open OS houden (zelfs nog opener dan Android). Die zouden zelfs nog zo'n thread kunnen maken over het Android OS. (iOS daarbuiten gelaten.) ;)
Je kunt ook veel beperkingen vinden bij bijvoorbeeld suggestie website van Microsoft zelf. Zie je allemaal WP mensen klagen en klagen. Puur om die functies in het OS te krijgen. Niks mis mee. Maar het is nu nog niet af of dichtbij Android/iOS.
Voor mensen die van nieuwe dingen houden en die snel bij nieuwe tech zitten is het niet erg. Die kunnen juist goed suggesties geven.

Maar juist die mensen zorgen ervoor dat de beperkingen van WP die er nu nog zijn opgelost worden. En doe nou niet alsof die er niet zijn. Veel dingen die gewoon handig en standaard zijn in andere mobiele OSen en die zelfs wel in WM zaten zitten niet in WP.

Aan de andere kant is het wel goed dat je met een schoon schilderij begint en stuk voor stuk functies bijvoegt. Dit was ook zo bij Android en iOS. En als je kijkt naar Android 4.0 en iOS 5.1 zijn ze heel volwassen geworden qua functionaliteit zonder veel usability in te leveren. WP gaat dezelfde weg, maar loopt wel nog steeds achter.
Klopt helemaal, de meeste ervan zullen maar door weinigen worden gemist en ooit zijn gebruikt op een Android toestel. Een handvol van de punten zijn ook niet mogelijk op een iPhone!

Maar wanneer je kijkt waar Windows Phone vanaf de beta (WP7) tot de eerste versie Mango is gekomen dan kun je zien dat dit een reuze stap is geweest. En ga er maar vanuit dat WP8 welke in augustus uitkomt en in september beschikbaar zal zijn de meeste punten zal ondersteunen plus nog een aantal punten waar ze echt het verschil gaan maken met de iPhone en de Androids. Waarom horen we daar nog weinig over, omdat ze anders alvast in Android worden geimplementeerd voordat WP8 op de markt is en iedereen weer gaat roepen is gejat door WP.

Komt allemaal goed met WP en de meeste niet tech mensen zullen een betere gebruikerservaring hebben met een WP toestel dan een Android, waarom, omdat het gewoon werkt en gebruikers vriendelijk is. De meeste mensen willen niet alles fine tunen, het moet gewoon soepel werken.
Volgens mij is beperken iets wat bij de gebruiker licht en niet bij het toestel.

Ik word namelijk niet beperkt door wp7.. :)
- Geen USB Mass Storage mode. Waarom blijft MS maar aan dat MTP gedoe hangen ?! :/
- Zune moeten gebruiken ?! Dat is net zo erg als voor elke scheet iTunes moeten gebruiken !! :|

Dit zijn al 2 dingen waardoor ik zo'n toestel helemaal niet wil hebben... best jammer, want de navigatie screenshot ziet er goed uit : Vooral duidelijker dan op mijn C5-00 :)

[Reactie gewijzigd door nero355 op 15 mei 2012 16:04]

Dit bericht klopt helemaal, van een iphone naar een android naar een wp7.5 gegaan, zelfs de iphone heeft meer instel mogelijkheden.

WP7.5 is gewoon 1 beperking.

Hoe haal je het nu als ontwikkelaar van een mobiel OS in je hoofd om geen selectie van meerdere afbeeldingen toe te laten???? Verwijderen van foto's gaat TERGEND traag. Browser ervaring is een ramp.

Ik snap niet wat mensen van WP7.5 goed vinden.

Als dit je eerste smartphone is kan ik er nog inkomen dat je bepaalden dingen niet mist.. maar indien je van een ios of android device komt. Er staat je een grote teleurstelling te wachten.

Tuurlijk, vlag maar als ongewenst. Sommige mensen kunnen gewoon niet tegen kritiek. Op android duurt 100 foto's verwijderen 5 seconden, op WP7.5 ben je een kwartier bezig. Wauw zo een vooruitstrevend os. Ik ben m'n lumia kotsbeu. Dikke faal gewoon.

[Reactie gewijzigd door m8trix op 15 mei 2012 17:21]

Ik wacht wel op WP9 ofzo, als ze dan eenmaal weten te luisteren naar hun community, ipv too fast to market en idd al die snufjes weglaten uit een OS... Dat een mobiel geen desktop is weten we, maar om dan snufjes weg te laten die toch wel handig zijn, dat snap ik ook niet. :?
Zo blijkt maar weer, ieder zijn meug :)
Ik ben van een android telefoon (2.1, 2.2 en 2.3.7)naar een lumia800 gegaan en vind het een verademing! Een bloedmooi altijd soepeldraaiend OS in een designtechnisch juweel!
Ook niet meer app in app uit om mijn info te zien, geen afgrijselijk grid meer en bovenal een consistente interface! Verder ben ik eigenlijk ook heel blij met het gebrek aan instelbaarheid; ik bleef verdwalen in het settingsmenu van mijn androidphone....
Tenslotte hoef ik me nu ook niet bezig te houden met customroms om mijn gsm uptodate te houden, dat scheelt ook.
Mooie telefoon. Zeker vergeleken met alle android budgetphones is dit heel goed.
Wel jammer dat windows phone nog niet over veel apps beschikt.
Dit is gewoon ronduit niet waar.

De marketplace groeit enorm, ze zitten geloof ik al over de 70.000 applicaties. Natuurlijk heeft Android er over de 500.000 ofzo, maarja wis is alle lightsaber achtige apps en je bent er al 300k kwijt, wis nog meer troep en je mag blij zijn als je 10.000 goede apps overhoudt.
Natuurlijk heeft Android er meer dan WP maar het groeit snel en er zijn maar weinig apps die je op toestellen van deze prijs zal missen.
Inmiddels is Windows Phone over de 90.000 apps.

http://wmpoweruser.com/no...0000-apps-in-marketplace/

In juni zal de 100.000e app komen.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 15 mei 2012 15:19]

Skype, Whatsapp, Viber, Nu.nl app, genoeg weer-apps, alle office-diensten, Dropbox, Spotify, stapels games, allerhande OV planners en ga zo maar even door. Welke apps mis je nog op Windows Phone? Of praat je gewoon maar iets na wat je maanden geleden ergens gelezen hebt? ;)
Rabobank en SNS bankieren en ook ABN AMRO komt nog voor de zomer. Dus ook aan de mobiel bankieren apps zal het straks niet meer liggen.
De Rabobank App is er al trouwens!
Apps voor Rabobank en SNS zijn er zelfs al :)
Al meer dan 90.000 apps inmiddels. Dus het argument "nog niet over veel apps beschikt" kan tegenwoordig echt niet meer.
Jawel hoor in vergelijking met Android zijn dat er nog steeds weinig.
Het aantal apps maakt volgens mij niet zoveel uit. Zolang er maar goede apps tussen zitten. Bij Android is het aandeel "zooi" toch best wel groot.
Jawel hoor in vergelijking met Android zijn dat er nog steeds weinig.
Het blijft ook een wisselwerking he, dat was in het begin bij Android ook zo. Veel mensen kozen niet voor een WP7-toestel omdat er (te) weinig apps in de Marketplace beschikbaar waren.
Nu neemt het aantal apps toe -> het aantal gebruikers neemt toe -> etc etc.
Zie plaatje: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1327315397.png
Dat is waar, maar je zal er als gebruiker niet snel eentje missen. In de Android market vind je bijvoorbeeld honderden notitie apps en todo apps, in de Windows Market tientallen. Keuze zat.
Metro interface vind ik persoonlijk afschuwelijk. Geef mij maar gewoon een bureaublad zoals hij is in de HTC One X. Ik heb de Lumia 800 hier op de zaak mogen testen maar je moet er van houden. Keuze is dus de HTC One X geworden en geen spijt van. Alles is ervoor te krijgen uit de market en applanet.

Buiten dat kun je nog niet eens goed multitasken in die Windows Phones.

[Reactie gewijzigd door Reptillian77 op 15 mei 2012 14:32]

Hoe bedoel je dat laatste? Als je "terug" ingedrukt houd, kun je instantaan tussen de laatste 5 apps switchen, terug naar het home menu brengt je ook meteen weer in de andere apps. Je opmerking laat zien dat je weinig ervaring mee hebt.
En apps zoals skype kunnen ongehinderd draaien terwijl je browst?

Multitasken is niet hetzelfde als efficiënt kunnen wisselen (wat jij uitlegt wat inderdaad prima kan). Multitasken is meerdere dingen tegelijk actief houden, dus op de voor of achtergrond zodat dus meerdere apps hun 'ding' kunnen doen TEGELIJK :)
Enkel native apps die met de lumia komen, openen instant. Apps zoals whatsapp die je heel vaak gebruikt, of spelletjes die moeten opnieuw geladen worden, en juist DAT gaat VEEL trager in wp7.5 dan in ios of android. Kan je niet omheen. (Eigen ervaring)
Nee hoor, je moet de back knop gebruiken om te switchen en niet de app opnieuw opstarten. Dan is de app ook direct beschikbaar en dat is niet alleen voor native apps (eigen ervaring).
Beetje jammer dan, dan heeft Android een beter geheugen management.

Android zorgt ervoor dat de geheugen helemaal gevuld is met laatst gebruikte apps of hele belangrijke apps. Denk nou niet.. dat maakt het traag. Want je hebt nog buffer ruimte. Je geheugen verbruikt niet meer stroom als hij vol is of leeg is. Vol is gewoon je geheugen optimaal benutten. Dus starten apps in Android vaak heel rap op. Vooral bij Android 2.3+ en vooral bij 4.0. Ik heb zeker wel WP telefoon geprobeerd. De Lumia 800. Maar mijn SGS2 starten apps veel rapper op. De SGS2 heeft natuurlijk wel een snellere CPU daarvoor dus eigenlijk niet eerlijk te vergelijken. Majha het gaat erom wat je voor je geld krijgt.....
Whatsapp is inderdaad wel traag, maar ligt dat niet gewoon aan Whatsapp (slechte programmatie)?
Maar tis geen true multitasking, met android kan ik gewoon apps op de achtergrond iets laten doen:
Skypen met iemand en internetten tegelijk
Bij WP7 zou skype afgeslotengepauzeerd worden als je internetbrowser opent en stopt je call

En de reden waarom ik android gebruik: overal is er een alternatief voor.
Ik kan nie tikke op die ios/wp7/android keyboard maar met swiftkey 3 die je zo hebt geinstalled kan ik gewoon heel efficient tikken
Dat is ook iets wat bij apple niet mag en bij microsoft niet mogelijk is :P
Is het nog steeds zo dat als je in gesprek bent dat de scherm niet uit gaat als je je wang tegen je telefoon houdt en dan perongeluk verkeerde dingen doet?
Task switching != Multitasking

Vb.

- Skype call terwijl je iets opzoekt in de browser of mail.

- Het opvragen van een (of meerdere) web pagina's, en terwijl het aan het laden is iets anders doen (soms zit je nu eenmaal op EDGE en gaat het traag).

- Iets wat een Iphone moeite mee heeft: Scrollen terwijl een webpagina aan het laden is (Scrollen gaat smooth, maar het laden stopt)
Ik weet niet of dit juist goed op slecht is voor Windows Phone, want ja, de software wordt nu meer gemeengoed doordat het platform breder wordt. Maar het nadeel is dat je weer zo'n grote verscheidenheid aan snelheid en kwaliteit van WP toestellen krijgt.
Windows Phone werkt ook goed en soepel op minder krachtige telefoons in tegenstelling to android.
Het is dan ook een goede zet dat ze een mooie budget telefoon uitbrengen.
En de apps die het niet doen zijn de zware toepassingen die nu ook op goedkopere android telefoons ook slecht werken.
Mijn moeder heeft een Samsung Gio en daar werkt Android prima vloeiend op en nog een stuk goedkoper dan de Lumia 610 ook met vrijwel exact dezelfde hardware...

Zelfde voordelen en nadelen behalve de prijs die dus veel lager is bij de Samsung Gio!
goedkoper dan de Lumia 610 ook met vrijwel exact dezelfde hardware
Wat een onzin opmerking

De Galaxy GIO heeft maar 158 MB ram ipv de 256 MB van de Nokia Lumia 610
De Galaxy GIO heeft maar 320x480 ipv de 800x480 pixel van de Nokia Lumia 610
De Galaxy GIO heeft maar een 3,2 Mp camera ipv 5Mp van de Nokia Lumia 610
De Galaxy GI heeft geen intern opslaggeheugen ivp de 8 GB opslaggeheugen van de Nokia Lumia 610

Dus hoezo vrijwel exact dezelfde hardware.

Je bent de tweede al die probeert de Nokia met een volstrekt inferieur toestel qua hardware te vergelijken.
En in werkelijkheid is het verschil groter omdat Windows Phone ook nog eens beter presteert op single core hardware dan android.
GIO heeft absoluut niet dezelfde hardware. Plus Android loopt nog niet eens net zo vloeiend op een quad core als WP7.5 op een single core. Dus ik geloof echt niet dat het vloeiend loopt op een instap telefoon.
Dus een keuze voor een ieder. Dit is iets wat je wel wenst.

Een goedkope Lumia 610 voor hen die een basic smartphone willen en qua performance onderscheidende toestellen er boven. Geeft diversiteit en keuze voor een ieder...
Ik had wel gehoopt dat Nokia in een iets hoger tempo toestellen zou uitbrengen. Als ik naar mezelf kijk wil ik best een Nokia met WP7, maar wat ik zoek zit er nog niet bij. Ik koop altijd een nieuw toestel in de prijsklasse ¤250-¤300 en op dit moment is de 800 te duur, de 710 vind ik niet zo mooi en is deze 610 hardwarematig te min. Ik zag ooit een (helaas waarschijnlijk gephotoshopt) toestel wat uiterlijk op de 800 leek (erg mooi toestel), maar hardwarematige meer 710 was. Dat leek me ideaal.
De 710 en de 800 zijn hardwarematig bijna identiek. Alleen een ander scherm. Je zal dus naar een plaatje van de 800 hebben zitten te kijken.

Nokia dekt nu (bijna) de hele markt af qua prijsrange. Dat jij een toestel dan niet mooi vindt, dat kan gebeuren, maar is dat de schuld van Nokia of een kwestie van smaak?

(ben het met je eens hoor, van de 710 word ik ook niet warm).
Wel is het scherm van mindere kwaliteit; de Lumia 710 heeft een lcd met Nokia's eigen polarisatiefilter ClearBlack, terwijl de Lumia 800 een amoled-paneel met ClearBlack heeft.
En wat voor scherm heeft de 610 dan? :?
Een gewoon LCD-scherm (zonder ClearBlack dus) ;)
Ook heeft de Lumia 610 geen ClearBlack-scherm, maar een gewone tft-lcd. Het scherm is wel beter dan de matige lcd op de Acer Allegro, maar het is kwalitatief veel minder dan op andere Lumia's. Het scherm is met 3,7" even groot als de Lumia 710 en 800. De resolutie is met 800x480 eveneens hetzelfde. reviews: Nokia 808 PureView: een 41-megapixelcamera

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True