Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Submitter: mbln

BlackBerry-maker RIM heeft versie 2.0 van het tabletbesturingssysteem voor de PlayBook uitgebracht. Gebruikers van de tablet krijgen een notificatie dat ze de software kunnen binnenhalen. Het is de eerste grote update voor de tablet.

Het gaat om een wereldwijde release, zo maakte RIM bekend op zijn weblog. Dat betekent dat Nederlandse gebruikers de nieuwe software ook binnen zullen krijgen. Inmiddels hebben de eerste PlayBook-gebruikers versie 2.0 van het mobiele besturingssysteem al geïnstalleerd, maar het kan even duren voordat bij iedereen de updatenotificatie binnenkomt.

De features die versie 2.0 met zich meebrengt kwamen al eerder naar buiten. RIM heeft onder andere een Android-runtime ingebouwd, die eerder al naar buiten kwam in een bètaversie. Hiermee kunnen Android-apps op de PlayBook worden gedraaid. Ook is er ondersteuning voor e-mail, agenda en contacten ingebouwd; features die eerder alleen beschikbaar waren als er een BlackBerry-telefoon met de tablet werd gekoppeld.

RIM boekte vooralsnog weinig succes met zijn tablets. De fabrikant moest de prijzen al een aantal maal verlagen en heeft al meer dan een half miljard dollar moeten afboeken wegens de slechte verkoop. De verwachting is dat er dit jaar nog twee nieuwe PlayBook-modellen uitkomen.

PlayBook OS 2.0 - aankondiging

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Dit is iets wat ik echt niet snap, ze willen het playbook os en de playbook afstoten, maar nu gaan ze opeens weer door met het uitbrengen van nieuwe versies van het os en nieuwe hardware. Ze kunnen op dit vlak lastig concurreren met Android tablets (wel leuk dat je wel android apps kan emuleren), maar er zijn betere en goedkopere tablets te koop (tenzij ze het weer voor 200 euro in de markt brengen, wat ik niet verwacht).
Waar haal jij deze informatie vandaan? playbook os is ook het os wat op alle nieuwe versies van blackberry smartphones komt te staan. .. Ik gok dat je in de war bent met webOS wat van een andere worstellende fabrikant is (namelijk HP en daarvoor Palm) deze is inderdaad afgestoten en recentelijk opensource gemaakt.

Het nieuwe OS van RIM is juist waar ze veel op inzetten om de markt terug te veroveren.

Zie o.a.
http://en.wikipedia.org/wiki/BlackBerry_Tablet_OS
http://en.wikipedia.org/wiki/QNX
en
http://en.wikipedia.org/wiki/Webos

[Reactie gewijzigd door Creesch op 21 februari 2012 13:39]

Gewoon de bekende FUD.

Blackberry houdt zich gewoon netjes aan zijn beloftes.
Ik ben superblj. Mijn Playbook is nu nog beter dan hij al was. Voor de Android player is voor mij een welkome aanvulling.

Ik ga hem snel installeren! :)

---
Na een eerste kennismaking. Naast een hoop subtiele verbeteringen, zijn er een aantal echte parels:
  • De contact en callender app met notificatie in de statusbar waarmee je mail en social sites kan bijhouden in één app. ook vanuit standby geeft geeft hij pinggeluidjes als er iets binnenkomt, waarna je vanuit het icoon in de statusbar direct kan checken. Werkt heel prettig.
  • Het swift toetsenbord, die steeds woorden voorstelt. vaak hoef je maar twee letters van een woord te typen. Werkt heel goed
  • PrinToGo is ook heel handig, je installeert het als printerdriver onder windows, en je kunt nu elk document naar afdrukken naar PrintToGo en het wordt via wifi (als pdf?) naar je tablet gestuurd naar een gelijknamige app en je kunt het lezen. Ik heb het met diverse documenten en internetpagina's gebrobeerd en opmaak en indeling blijven prima behouden.
  • App world is verbeterd en er zijn weer een hoop apps bijgekomen.
  • Videochat programma heeft een hoop extra mogelijkheden gekregen
  • Browser was al goed, maar is nog sneller en snappier geworden
Meer informatie hier
http://crackberry.com/bla...20-now-available-download
http://crackberry.com/usi...ation-blackberry-playbook
http://crackberry.com/usi...ation-blackberry-playbook
http://crackberry.com/using-calendar-blackberry-playbook
http://crackberry.com/bla...20-uses-swiftkey-keyboard
http://crackberry.com/bla...-rich-video-chat-contacts
http://crackberry.com/bla...ees-app-world-facelift-20

Wat mij betreft is de playbook nu de beste tablet op de markt tenzij je een 10" wilt. De hardware was altijd al superieur zelfs t.o.v. de iPad. QNX is gewoon veelzijdiger, vriendelijker en dan alle andere systemen. Apps is geen echte issue meer, in de afgelopen maand is het aantal apps verdubbeld. De honderdduizend zal binnen kort doorbroken worden en voor het eind van het jaar zal het honderdduizenden zijn. Het is voor Adroid (en Qt) ontwikkelaars een fluitje om hun Android apps te repackagen voor de playbook. Er wachten duizenden applicaties om te worden goedgekeurd. Want Blackberry houdt we toezicht over de app markt. Voor de gebruiker is de Android player onzichtbaar, alles werkt als native apps.

Playbook is onder de tablets de beste ereader (dubbele dpi en lichtsterkte van iPad), beste beeldtelefoon, beste mediaplayer (full HD hdmi uitgang), beste video camera (full HD zonder stotter), beste browser, beste game player.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 22 februari 2012 12:48]

De kwaliteit van een Blackberry Playbook zal over het algemeen wel beter zijn dan menig android tablet. Samen met de nieuwe agenda/contact opties en een goede Android emulator is er naar mijn mening niks mis met deze tablet voor slechts 200 euro.

De prijs wordt waarschijnlijk wel weer 200 euro volgens enkele bronnen op Engadget en de prijsverlaging van central point lijkt dit te bevestigen, maar dat zullen we binnenkort pas zeker weten.

[Reactie gewijzigd door zynex op 21 februari 2012 13:28]

De bouwkwaliteit is erg goed. Gisteren nog eentje besteld voor mijn schoonvader, bij Bol.com. Wel voor 300- euro (wat nog steeds een heel redelijke prijs is). Central Point adverteert wel met 200 euro, maar voorraad nul. En dan moet je maar zien wanneer je hem krijgt.

Vanavond eens kijken naar de update. Wel ben ik benieuwd naar de beveiliging van de agenda en email. Iedereen pakt even makkelijk je playbook, maar niet iedereen hoeft email en agenda zomaar te kunnen zien.
In Groot Britannië is de Playbook goed verkrijgbaar voor die prijs; de 16gb voor 170gbp ~200 euro. De 32gb voor 200 gbp.

http://www.hotukdeals.com...=search&keywords=playbook
BOL is ook niet betrouwbaar. had op 5 februari playbook 64 gb besteld met mogelijke leverdatum 19 februari daarna een brief dat de levering uiterlijk 24 februari werd en vervolgens gisteren 20 februari een mail dat order gecanceld werd omdat leverancier niet leverd.
geld word binnen 7 dagen teruggestort.

heb vandaag bestelling geplaatst bij MYCOM voor 299 euro en levertij 1 dag.
zal mij benieuwen
Wel ben ik benieuwd naar de beveiliging van de agenda en email. Iedereen pakt even makkelijk je playbook, maar niet iedereen hoeft email en agenda zomaar te kunnen zien.
En dat is waarom ik BlackBerry Bridge zo aangenaam vindt werken, maar ja, dan zou je inderdaad een veel gehate BlackBerry moeten hebben. Ach, ben trots om tot dit uitstervende ras te behoren =).
Afstoten? Waar lees je dat?

Alle begin in een nieuwe markt is moeilijk. BB (en ook MS) hebben nog steeds een voordeel op Android, namelijk dat ze de zelfde gesloten structuur bieden als iOS en daarmee een consistentere en stabielere user experience (veel minder invloed van de leverancier als het gaat om custom skins, release schema's, etc).

Echter is geen enkele eerste versie perfect, daarvoor lopen nieuwkomers simpelweg te ver achter. Hetzelfde zie je bij Windows Phone. Het duurt een paar major releases voor die qua functionaliteit op niveau zitten van iOS en Android.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 21 februari 2012 13:29]

My Com heeft ze weer voor 199/249/299 !
Ach, en ook webOS gaat door, maar dan als Open webOS waarbij het open source model opener is dan dat van Android: iedereen kan in principe bijdragen aandragen voor Open webOS, vergelijkbaar met het proces bij Linux. Open webOS zal ook een aangepaste Linux kernel krijgen. De huidige HP/Palm kernel zal komen te vervallen (patent redenen?).

Doordat Open webOS serieus open source gaat en het met een Linux kernel gaat werken, zal het naar verwachting ook op meer platformen kunnen gaan draaien en daardoor ook een serieuzere speler gaan worden in het tablet OS veld.
WebOS draaide altijd al op Linux.

Open source of niet maakt helemaal niks uit, alles draait om support van een groot softwarehuis of een hardware fabrikant. Als niemand een tablet met WebOS gaat maken, dan is WebOS gewoon een sterfhuis. Een klein groepje hobbyisten gaat de boel niet levend houden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 februari 2012 15:08]

Ik kan me heel goed indenken waarom het zo slecht verkocht is, en nooit écht een succes zal zijn, hoe goed het ook eventueel is. Als ik dan toch een tablet koop zou het 1 met Android zijn, wel zo makkelijk als je een android smartphone hebt. (Zelfde laken een pak voor de Apple gebruikers.)

Wel knap dat ze nog 2 modellen gaan uitbrengen terwijl ze al een half miljard afgeboekt hebben. Of dom, afhankelijk van hoe je het bekijkt.
De investering is al gedaan. Men heeft moeite gehad de juiste prijsstelling te vinden, maar na de verlaging tot 200 euro wilde iedereen er één hebben. Blijkbaar kan het toch wel uit.
Investeren noemt men dat, het zou me niet verbazen als ze dit van te voren al hadden ingecalculeerd en dus in feite al hadden afgeschreven.

Als het ze lukt en ook goede succesvolle telefoons met het nieuwe besturingsysteem uitbrengen valt jou argument sowieso weg. Dan kunnen mensen met een blackberry telefoon ook hun apps gebruiken op de tablet gok ik zo.

En daar komt nog eens bij dat ze een troef in handen hebben met de android app ondersteuning. Mocht iemand met een android telefoon nog aan het twijfelen zijn over de aanschaf van een playbook dan kan dit die persoon over de streep trekken omdat voor hem bekende apps ook zullen draaien op deze tablet.
Hier moet ik wel bij aantekenen dat ik niet weet hoe het zit met de android market, het lijkt me sterk dat google toestaat dat deze op een playbook draait.
Als android gebruiker wordt ik toch wel steeds jaloerser op Wereldwijde releases, al dat wachten totdat jou fabrikant een update uitgeeft wordt steeds vervelender...
Dat is nu eenmaal het voordeel als het OS ook ontwikkeld wordt door de fabrikant zelf. Met android kan je ook het beste denk ik een Google toestel kopen, die zijn altijd als eerste aan de beurt en zijn de minst 'bevlekte' versies. Ik vind dit zelf ook wel een pre van mijn Iphone, aan de andere kant is het natuurlijk ook weer zo dat Android een veel meer open platform is en ontwikkelingen weer vanuit andere bedrijven worden toegevoegd aan de main branche.

Het mes snijd aan twee kanten
Ik snap je helemaal. Niks frustrerender dan dat het OS al maanden uit is en je maar moet blijven wachten omdat de fabrikant eerst nog even op hun gemak hun skins en drivers aan het updaten zijn..

Ik wil ICS op mijn note!!!
Dat kon je al weten voor de aankoop, RIMM heeft dat niet geheim gehouden :Y)

Mijn inziens is naast de iPad de playbook een van de weinige tablets waar het OS een goed design heeft en doordacht. Ik denk als je deze tablet bezit meer dan tevreden kan zijn i.p.v. moet gaan klagen.
Beetje jammer dat Apple wordt geprezen dat ze alleen updates uitgeven die werken en nu ga jij klagen dat de fabrikanten dezelfde strategie aanhouden? Is het dan nooit goed?

Dat het sneller kan ben ik met je eens hoor (ik kon ook niet wachten op ICS voor de SGS2) maar je kan niet verwachten dat ICS nu al vlekkeloos werkt op andere hardware dan waarop het geprogrammeerd is

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 februari 2012 14:18]

Koop een asus ;)

Bij tablets heb je die wereldwijde release wel gewoon (geen provider aanpassingen)
Ik heb een Asus, een Asus EEE Pad Transformer. Maar geen ICS :'(
Maar wanneer heeft Asus de ICS update voor de Transformer uitgebracht?

Je moet ICS niet als los OS zien. De ICS waar jij over praat is de Transformer ICS.

Op het moment dat de Transformer ICS wordt uitgebracht zal jij hem direct krijgen.
Dan begrijp jij niet wat Alcmaria zegt. Hij vind het vervelend dat bij android alle fabrikanten een eigen release moeten doen van iedere update, doordat ze eigen skins en drivers e.d. hebben. Hierdoor zit je te wachten op ICS terwijl ICS al lang uit is. Bij RIM en Apple en de Google phones krijg je wel een OS update direct binnen en dat is hetgeen waar Alcmaria jaloers op is.

Edit: @hieronder, dan begrijp jij het nog steeds niet helemaal, maar dit is niet echt de plek om deze discussie aan te gaan.

[Reactie gewijzigd door shenr op 21 februari 2012 14:26]

Ik begrijp het prima. Daarom geef ik ook aan dat je het iets anders moet zien.

Nu draait de TF gewoon Android TF 3.*, ze zijn hard aan het werk om Android TF 4.0 te ontwikkelen en releasen. Wat ik dus zeg is dat dr nog helemaal geen update voor het OS is en je dus ook niet hoeft te klagen over het missen van een wereldwijde release

Je moet Android voorlopig nog niet zien zoals Windows... We gaan daar wel naartoe (minder minor releases en maar een aantal keer per jaar een mayor) maar we zijn daar nog lang niet. Als je zoiets nastreeft dan had je nu simpel gezegd helemaal geen ICS en was die update pas uitgebracht over een jaar nadat ondersteuning was ingebouwd voor al de te gebruiken hardware (met als bijkomend nadeel dat je device helemaal vol staat met drivers die je nooit nodig zal hebben... net zoals bij Windows). Iedereen bekijkt het dus gewoon verkeerd... Het gaat iets anders dan we gewend zijn maar dat komt grotendeels ook vanwege de opensource opzet van Android

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 februari 2012 14:17]

hahaha
er is nog geen asus ics dat is dus het probleem,
dit is het beste eufemisme voor het niet krijgen van android updates tot hier toe
Mooie update meteen mijn gmail account intesteld en werkt dan ook meteen je agenda en contacten bij. Geweldig alsof ik met amdroid werk :P :) Browser ziet er goed uit toetsenbord is anders. Voelt wederom weer erg stabiel. De blackstore is ook aangepast en goedkoper qua games. Alle angrybirds zijn te downloaden. Mis alleen nog whatsapp.
WhatsApp werkt niet op Tablets maar alleen op smartphones.
bullshit, whatsapp werkt ook op tablets
Toch vreemd dat het hier niet op een tablet werkt! En ik denk dat dit toch echt iets te maken heeft met telefoon abonnementen omdat het niet in elk land altijd gratis is.
:z
WhatsApp kan je alleen activeren als je apparaat ook een eigen telefoonnummer heeft, waar je mee kan SMSen (voor de activering). In android terminologie is het dan een telefoon. Wellicht verwarrend door de alsmaar groeiende android telefoons van de laatste tijd, sommige lijken wel nu erg op tablets, maar je kan er nog steeds mee bellen.
Ik zie me nog geen tablet in handen vasthouden als een mobiele telefoon :Y)
Maar met de iPad kan je ook bellen -> skype of iPad 2 -> facetime .... echter heb je hier geen telefoonnummer, slechts een IMEI nummer.
Prima tablet. Voor 200euro prima specs en een echte multitasker.
De update 2.0 is zeker een rede voor mij om er een te halen.
De playbook is niet zo super als een ipad. Maar wel stukken beter dan de androids tablets die er zijn.
Smaken verschillen. Voor MIJ is het GalaxyTab7.7 > iPad2> BBPlaybook.

Maar koop de Playbook vooral, Blackberru is blij met iedere klant ;)
OT: update was wel hard nodig, het ontbreken van een mailapp is niet zo fijn :( Vind het echt een tablet met potentie, alleen het ontbreken van zoveel apps blijft een probleem. Hoop dat BB op deze manier doorgaat, ze zijn op de goede weg :)
Eindelijk kan ik hem vanavond installeren en hoop dat ik nu wat extra krijg zoals ik die gewend ben met android voor de rest zeer fijne apparaat. :)
Heb vanmorgen meteen de update geinstalleerd en hoewel het een hoop nieuwe (en nuttige) features met zich meebrengt vind ik het niet fijn om mee te werken. Toch nog een aantal tekortkomingen, waarvan de grootste het feit dat ik uit mijn Google Calendar alleen mijn default kalendar kan importeren, terwijl ik er meerdere gebruik.

Ook is het systeem traag als de pest. Messages app doet er eeuwen over om een email of wat dan ook te openen, en alles voelt behoorlijk laggy aan. Niet zoals voor de update, waar de tablet erg responsive en smooth was.