Tele2 verhoogt prijzen abo's mobiel bellen met maximaal 50 procent

Tele2 heeft deze week de prijzen van de abonnementen tot 50 procent verhoogd. Daarbij krijgen consumenten niet langer de mogelijkheid aparte sms-bundels af te sluiten. De prijs van mobiel internet is grotendeels ongewijzigd.

De abonnementen hebben de naam SmartMix gekregen, meldt de virtuele provider. Die naam is gekozen omdat de bundels voor belminuten/sms'jes en mobiel internet apart afgesloten kunnen worden. De hoogte van beide abonnementen bepaalt de korting op een toestel bij aanschaf. Tele2 zegt hiermee 'de markt te challengen'.

Vooral klanten die nu een goedkoop abonnement hebben zijn na de prijswijziging, die dinsdag inging, duurder uit. Een bundel met vijftig belminuten of sms'jes kost nu tien euro, terwijl je voor hetzelfde bedrag eerst nog vijftig belminuten én sms'jes kreeg. Wie nu vijftig belminuten en vijftig sms'jes per maand wil verbruiken, betaalt nu vijftien euro, een stijging van 50 procent.

Hetzelfde beeld is zichtbaar bij duurdere abonnementen. Een abo met 750 belminuten of sms'jes kost nu zestig euro. Voor 47,50 euro kreeg je echter tot aan dinsdag 500 belminuten en 1000 sms'jes van Tele2.

Data blijft hetzelfde kosten. Voor 5 euro krijg je 200MB aan data met een snelheid van 2Mbps down en 384Kbps up. Voor 10 euro krijg je 500MB en voor 15 euro 1GB, beide tegen een snelheid van 3,6Mbps down en 384Kbps up. Nieuw is de optie van 1,5GB voor 17,50 euro. De prijs voor BlackBerry-gebruikers stijgt wel, van 15 euro naar 17,50 per maand voor 1GB. Nieuw is een goedkopere optie voor BlackBerry's: een bundel van 200MB voor 10 euro.

Tele2 wil op termijn een telecomprovider in Nederland worden, maar heeft vooralsnog geen landelijk dekkend netwerk. Daarom is het Zweedse bedrijf een virtuele provider op het netwerk van T-Mobile.

Tarief Tele2 Smartmix
Prijs
Alternatief tot 14/2 bij Tele2
Oude prijs
Bel/sms 50 10 - -
Bel/sms 100
15 50 minuten+50 sms 10
Bel/sms 150 20 100 minuten+50 sms / 50 minuten+100 sms 15 / 12,50
Bel/sms 250 25 150 minuten+100 sms / 200 minuten+50 sms 22,50 / 25
Bel/sms 350 30 300 minuten+50 sms / 200 minuten+100 sms 30 / 27,50
Bel/sms 550 45 300 minuten+1000 sms / 500 minuten+50 sms 37,50/ 40
Bel/sms 750 60 500 minuten+1000 sms / 500 minuten+100sms 47,50/ 42,50

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

15-02-2012 • 11:29

101

Reacties (101)

101
101
59
6
0
18
Wijzig sortering
Wanneer komen providers nou eens met de samenvoeging van MB's en belminuten?

Voor mij als actief SMS'er is er geen aantrekkelijk abonnement. Ik zit nu al een hele poos bij Blyk, daar krijg je 'gratis' (in ruil voor een paar reclamesmsjes per week) 1000 smsjes, maar betaal ik maar liefst 9,50 voor 100 mb traag prepaid Vodafone internet.
Inderdaad… laat abonnementen met een totaalpakket wat meer gemeengoed worden. 1MB = 1 minuut = 2 sms'jes of iets dergelijks. Er zullen vast enkele providers zijn die zoiets aanbieden, maar als dit gemeengoed zou worden lijkt 't me dat mensen veel organischer hun pakket kunnen invullen en wordt dit veel makkelijker om in te delen als provider :)
Zie T-mobile smart start. Deze abo vorm is bedoelt voor mensen die incidenteel internetten en daardoor kunnen internetten uit de bundel wanneer ze het nodig hebben.

Het is relatief duur om deze vorm van abo te nemen.

Overigens verbruik je de hoeveelheden verschillend, dus ik weet niet of het wel de handigste vorm is. 1000 belminuten is duurder dan 1000 MB data, dus ze zouden de prijs ongeveer middelen en daardoor ben je waarschijnlijk veel duurder uit. Het is veel belangrijker om te kijken wat jij specifiek veel gebruikt en daar je abo aan aan te passen.

En SMS wordt tegenwoordig steeds sneller vervangen door ping/whatsapp, dus het wordt duurder voor mensen die niet mee willen. Het argument, "want ik heb geen smartphone" is onzin. Tegenwoordig heb je een toestel dat dit allemaal kan voor ongeveer de prijs van 1 jaar een 1000 sms bundel van €10,-.

[Reactie gewijzigd door TenTimes op 30 juli 2024 06:56]

En dat vind ik nou juist 't probleem… er zijn ook genoeg mensen die minder bellen maar vaker mobiel internet gebruiken. Deze mensen zijn nu in verhouding véél meer geld kwijt.

Die Smart Start van T-Mobile is inderdaad een beetje wat ik bedoel, maar dan meer met het oog op het organisch indelen en gebruik van je datapakket. Dus mét snel(ler) internet, en de keuze hoe je je minuten/sms'jes/data elke maand opmaakt.
Dat abo is wel echt asociaal duur. Waarom zou je zoiets in godsnaam nemen? Je hebt ook nog eens het brakke netwerk van T-Mobile.
Voor minder dan 20 euro heb je bij Telfort:
- 300 belminuten
- 300 smsjes
- 200MB internet (voor 3 euro extra heb je sneller internet en 1GB)
Hollandsnieuwe doet alles uit één bundel voor scherpe prijzen...

M'n vriendinnetje internet er mee voor iets van 3ct/mb, sms en bellen ook goedkoop zowel binnen als buitenbundel.
Vooralsnog vind ik €30 per GB alles behalve scherpe prijzen...
+ als je een bundel neemt 500mb voor 10 euro, wordt het per 200kb berekend, dus ben je er zo overheen...
de tarieven gelden niet voor betaande klanten helaas...
had ze net op de chat zie hieronder.

Tele2 zegt:Ik ga je nu doorverbinden met een echte medewerker. Het duurt maximaal 2 minuten voordat een medewerker zal reageren via dit chatgesprek, een moment geduld alsjeblieft...

Jij zegt:oke

Gerda zegt:Het doorverbinden is gelukt. Binnen enkele seconden zal een medewerker dit chatgesprek verder oppakken.

Gerda zegt:Goedendag, klopt het dat ik met dhr of mevr ******* chat?

U zegt:ja

Gerda zegt:Waarmee kan ik u helpen?

U zegt:gelden de nieuwe tarieven ook voor bestaande klanten?

U zegt:http://tweakers.net/nieuws/80039/tele2-verhoogt-prijzen-abos-mobiel-bellen-met-maximaal-50-procent.html

Gerda zegt:De gewijzigde tarieven voor de vaste telefonie zijn 1 november j.l gewijzigd en gelden voor alle klanten. De nieuwe smartmix e.d. (mobiel) geldt niet voor bestaande klanten. Over welk product heeft u het?

U zegt:mobiel 500 belminuten ik sms of internet niet met me telefoon

Gerda zegt:Bedankt voor het wachten en voor de link. Het is me duidelijk. Dit betreft de nieuwe smartmix. Dit geldt niet voor bestaande klanten met een contract.

Gerda zegt:Heeft u nog andere vragen voor mij?

U zegt:nee nu weet ik genoeg mijn dank voor uw uitleg
+1

Deze info had in het artikel moeten staan! _/-\o_
Anoniem: 398486 15 februari 2012 11:42
Grappig dit:
Bel/sms 750 60 500 minuten+1000 sms / 500 minuten+100sms 47,50/ 42,50


In zweden (waar tele2 vandaan komt) heb je voor dat geld; 5000 belminuten, 5000 smsjes, en iets van 10-20GB internet data verkeer.

Het ligt dus niet aan tele2, maar aan de Nederlandse belasting waardoor ze de prijzen moeten verhogen


Edit; niet meer.

Het is nu gratis bellen naar iedereen, gratis smsen naar iedereen en 1GB limit (wel voor de helft van het geld)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 398486 op 30 juli 2024 06:56]

Niet gratis, zit bij het abonnement in. En ze rekenen wel een starttarief van 13 eurocent per gesprek.
Daarnaast vergelijk je nu ook nog eens een SIM Only met een 'normaal' abo. Wil je in Zweden bij dat abonnement nog een Galaxy Nexus, betaal je nog gewoon 610 euro extra. Wil je bij dat abo een gratis Galaxy Nexus, kom je uit op 50 euro per maand (edit: bij 2 jarig abo).
Ook vind ik de internetsnelheid met 6 Mbit/s nog wat tegenvallen. Als je kijkt naar Vodafone bieden die ruim het dubbele aan snelheid.

Al met al is Zweden inderdaad goedkoper, maar niet zo extreem als jij doet voorkomen.

[Reactie gewijzigd door jroz2001 op 30 juli 2024 06:56]

Misschien komt dat juist wel omdat ze vast zitten aan de wholesale prijzen van T-Mobile immers het is een mvno, kortom ze moeten die kosten ten alle tijden afdragen aan T-mobile per verbinding. De vergelijking die met zweden hierboven getrokken word is daarom vrij krom.

In zweden is Tele2 namelijk geen MVNO maar een eigenaar van een mobiel netwerk met eigen frequenties, net zoals t-mobile hier is daarom zou het mooi zijn als Tele2 eigen frequenties hier in nederland zou kunnen bemachtigen.
Het ligt dus niet aan tele2, maar aan de Nederlandse belasting waardoor ze de prijzen moeten verhogen
Welke belasting?
of aan nederlandse domheid dat mensen het alsnog betalen.

misschien zijn die blonde zweden toch zo dom og niet en zouden dat gewoon simpelweg niet als brave hondjes slikken.

nederlanders zijn dom genoeg om alles wat ze voorgeschoteld word zonder protest te betalen.
verhoging gemeentebelasting geen probleem we betalen gewoon verhoging waterschap geen probleem we betalen gewoon verhogin vuil ophalen geen probleem we betalen gewoon al moeten we het nu al wel voor ze schijden.
verhoging benzine geen probleem we hebben blijkbaar nog geld over...

al nederlanders nou eens stoppe met deze dure onzin aan te schaffen is het binnen een jaar weer goedkoop of zijn ze allemaal kapot.

het is aan jullie ik betaal maar 7 euro pm en heb geen vaste telefoon en ga nooit over de maandkosten heen omdat ik geen sponsor ben.
Opvallend dat alles wat ook maar iets met KPN te maken heeft flink duurder wordt deze maand...
Tele2 zit op T-Mobile en is niet van KPN. Iets met prijsafspraken, again?
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Richh15 februari 2012 11:54
Verrek, je hebt gelijk. Even niet aan gedacht, aangepast in het artikel. Dank!
Zakelijke klanten gaan via KPN. Consumenten via T-Mobile.
Tele2 zit zeker wel op KPN, zie ook het bericht :Y)

Alhoewel... Hier staat dat Tele 2 in 2009 overgestapt is naar T-Mobile: http://webwereld.nl/nieuw...an-kpn-naar-t-mobile.html

[Reactie gewijzigd door p0st op 30 juli 2024 06:56]

Ze lokken je eerst met een gratis Galaxy S2 en een half jaar 50% korting op het abonnement, om vervolgens dit soort acties uit te voeren.

Wat een boefjes zijn het toch ook, die telecomboeren. Ben blij dat ik een simpel pre-paid kaartje heb. Als ik straks eens aan een nieuw toestel toe ben koop ik deze gewoon simlock-vrij zonder abonnement. Heb geen zin om 2 jaar aan zo'n stelletje hapsnurkers vast te zitten; vertrouw ze voor geen meter.

De enige uitzondering die ik wil maken is zodra Ziggo mobiele telefonie / mobiel internet aan gaat bieden. Dan wil ik er nog wel eens over nadenken.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 30 juli 2024 06:56]

Neem aan dat dit alleen voor nieuwe klanten geldt, anders heb je waarschijnlijk recht op ontbinding. Als je zo'n galaxy S2 hebt genomen zit daar een 2-jaars contract aan vast lijkt me.
Neem aan dat dit alleen voor nieuwe klanten geldt, anders heb je waarschijnlijk recht op ontbinding.
Klopt, maar wat ze er nooit bij vertellen is dat het toestel (als je een abo+toestel combi hebt genomen) dan wel terugbetaald moet worden (prijs - aantal maanden abonee geweest). Nu moet ik wel zeggen dat ik nog nooit heb gezien dat providers abo's van bestaande klanten verhogen, maar mochten ze dat doen, dan zit je dus alsnog klem.
Ook ik stap per eerst volgende mogelijk terug naar prepay. Alles via WiFi is prima te doen in mijn situatie en bellen en smsen doe ik sinds WhatsApp en Viber/Skype al bijna niet meer. Ik heb alleen nog een 06-nummer nodig omdat anders de genoemde apps niet kunnen werken :).
Als de provider de overeenkomst eenzijdig wijzigt (en daar valt ook een prijsverhoging onder) mag je gewoon opzeggen zonder dat men nog allerlei kosten van je vraagt. Het toestel is dan van jou. Simpel. Daarnaast krijg je bij het afsluiten het toestel vaak kado of betaal je een extra bedrag. Toestel is dan simpelweg van jou.
Dat is dus niet waar, aangezien het toestel na het einde van je abonnement pas van jouw is. Tot die tijd is het een toestel op afbetaling (je abonnement) en als je voortijdig stopt (uit eigen redenen of vanwege wijzigingen in het contract) dan moet je je toestel alsnog afbetalen of retour sturen. De wet spreekt alleen over beëindiging van het contract, niet over een toestel of ander goed dat ineens jouw eigendom wordt.
Mensen maken deze fout wel vaker, bijvoorbeeld als ze spreken over 'hun eigen huis'. Dat huis is echter vaak eigendom van de bank (hypotheek). Stop maar eens met het afbetalen van je hypotheek om te kijken wie de echte eigenaar van je huis is :).

[Reactie gewijzigd door TDeK op 30 juli 2024 06:56]

Dat is dus ook niet waar. Je huis is van jou, dat is jouw eigendom en staat op jouw naam. Je sluit echter een lening af die je terug moet betalen en veelal is het verkopen van jouw huis de enige manier om aan genoeg geld te komen om hem af te betalen.

De telefoons die gegeven worden worden ook daadwerkelijk gegeven (of tegen een gereduceerd bedrag verkocht). Als jij daarna zo slim bent om rechtmatig onder het contract uit te komen is dat hun verlies, niet het jouwe.

Je mag dan ook gewoon de telefoon houden en hoeft deze niet terug te betalen.
Zij plegen namelijk contractbreuk door de voorwaarden aan te passen.
Hoeft niet, als in het contract staat dat prijzen en/of voorwaarden eenzijdig gewijzigd mogen worden, dan is dat geen contractbreuk.
Zolang er nergens in je contract staat dat je toestel op afbetaling is (en dat ben ik tot op heden niet tegengekomen) mag je het toestel simpelweg houden. Voorwaarde bij het contract was dat je het toestel gratis kreeg of tegen bijbetaling. Het bedrag dat je per maand betaald is voor je abo (min/sms/data) per maand. Zo adverteert men er mee. Dat de provider je bij het opzeggen vanwege wijziging anders wil laten denken is een ander verhaal. Zij geven een toestel kado of vragen er een bijdrage voor. Verlies is voor hun.
Zo heb ik in het verleden 2 contracten op kunnen zeggen en de toestellen gehouden.

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 30 juli 2024 06:56]

Anoniem: 256409 @TDeK15 februari 2012 13:22
dat van de hyptoteek is kul....
het huis is jouw eigendom, maar voor een hypoteek is het huis het onderpand...
onderpand: lening niet voldoen = beslag op onderpand


hoe het met telefoon contracten zit weet ik niet zeker, maar meestal is het zo dat je bij opzeggen zowel de levering van diensten stopt als de goederen terug stuurt....

des ondanks denk ik dat je als dit halverwege je contract gebeurd je nog best een kans maakt om een deel van de waarde van het toestel terug te eisen...
Niets is gratis. Zo simpel is het.

Ik zie een mobiel abonnement precies omgekeerd;

Je krijgt van je provider een toestel op afbetaling. Als dank dat je hun kiest, krijg je daar een extra service bij in de vorm van belminuten / sms / internet. Als je voortijdig naar een andere provider wilt wisselen, wordt van je geëist dat je de resterende betaaltermijnen van je toestel in 1x aflost.

Dat je de resterende belminuten e.d. niet meer gebruikt is voor een provider enkel goed nieuws; dat spaart een hoop extra kosten. Belangrijkste is dat het toestel afbetaald is.
Niets is gratis. Zo simpel is het.

Ik zie een mobiel abonnement precies omgekeerd;

Je krijgt van je provider een toestel op afbetaling. Als dank dat je hun kiest, krijg je daar een extra service bij in de vorm van belminuten / sms / internet. Als je voortijdig naar een andere provider wilt wisselen, wordt van je geëist dat je de resterende betaaltermijnen van je toestel in 1x aflost.

Dat je de resterende belminuten e.d. niet meer gebruikt is voor een provider enkel goed nieuws; dat spaart een hoop extra kosten. Belangrijkste is dat het toestel afbetaald is.
Zo is het. Mijn HTC Desire kreeg ik anderhalf jaar terug gratis bij een 2-jarig Vodafone abonnement van € 26,50 / maand (eerste 12 maanden 50% korting). Uiteindelijk betaal ik de toestelprijs + 20 euro voor twee jaar bellen. Ik hoop over een maand of 4 weer zo'n deel te sluiten, maar ik vrees dat dat er niet meer helemaal in zit.
Gezien de huidige prijzen zal je idd eerder naar een maandprijs van 40 euro gaan, voor je abonnement, bij een zelfde telefoon en abonnement.

Wij laten onze bestaande abonnementen doorlopen, dus niet verlengen, en kopen de telefoons tegenwoordig los. Dat is goedkoper, en geeft ons betere abonnementen (wel "onbeperkt" datagebruik).
dikke waanzin.
Het is al 1.5 jaar lang goedkoper om zelf een toestel los te kopen en een sim only dan wel prepaid.

Telecomboeren zitten net als vele andere bedrijven in de economische malaise de laatste poot uit te draaien... even nog snel de eigen zakken vullen voordat het hele kaartenspel dat EU heet in elkaar stort.

We staan erbij en kijken ernaar! gewoon al die waanzin NIET kopen.
@n00bs, woensdag 15 februari 2012 13:44

Je hebt helemaal gelijk. Providers verhogen de maandelijkse abonnementsprijzen eerst met bijna 200%. Vervolgens leveren ze voor deze prijs nog maar 25% van de service.

Enkele maanden later komen ze met "aanbiedingen" om mensen te lokken. Ze trappen er massaal in omdat ze denken korting te krijgen. Het feit dat de prijzen eerst explosief zijn gestegen zijn velen alweer vergeten, zolang ze dat éne mobieltje dan maar "gratis" kunnen krijgen.

Die "aanbieding" is niets anders dan een tijdelijke korting op de mate van genaaid worden door je provider.

Houd je eigen bel/sms/internet gedrag eens kritisch tegen het licht. Heb je écht zo'n duur abonnement NODIG ? Reken eens uit wat zo'n toestel los kost. Je bent veel voordeliger uit om het zonder abonnement te kopen. Zo lang jullie in deze verkoopstrategie trappen zullen telecomproviders je blijven naaien.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 30 juli 2024 06:56]

Goeie aanvulling op n00bs' zijn bericht.
Beetje jammer dat er nergens in je bericht een verwijzing staat naar waar je op reageert.
Verder kan ik dit dan alleen als aanvulling opvatten. Iets wat je misschien beter had kunnen doen was beginnen met: "Je hebt helemaal/x-percentage gelijk"

We zijn er met zijn allen wel bewust van dat er alleen prijsstijgingen zijn en dat de verlagingen meestal een wassen neus zijn. We kopen het uiteindelijk omdat we ons als een individueel voelen en denken dat ons gedrag niets uitmaakt op de uitkomst van de verkopen.

Omdat iedereen die zo'n mobieltje wil meestal het geld hoe dan ook wel besteedt gaat het naar het beste aanbod. Daar kun je als consument iets aan doen door niets te doen.
@Yezpahr, woensdag 15 februari 2012 15:43 :
U vraagt, wij draaien. Aangezien mijn bericht direct onder dat van n00b's stond leek het me wel duidelijk waar die aanvulling op sloeg. Bij deze bericht aangepast :-)
en niets is zo duur als n nederland so simpel is dat.

in andere landen kan het wel waarom hier niet ?
Bij recht op ontbinding kan men moeilijk verwachten dat je het toestel gaat terugbetalen. Daarnaast sluit je voor 2 jaar een contract af en daar zit een prijs aan. Als tele2 het contract niet wil nakomen door prijzen te verhogen kunnen ze geen terugbetaling eisen.

als je het zelf wil ontbinden wel. Bestaande contracten vallen vaak buiten deze verhogingen.
Uhm, zij passen de voorwaarden aan van het contract.

Lijkt me een mooi verhaal. Eerst mensen lokken met lage prijzen en goed toestel. Binnen een halfjaar prijzen verhogen en dan nog de nieuwwaarde van het toestel in je maag splitsen. Bij het gemiddelde contract staat de SGS2 bijvoorbeeld voor 600 euro op de factuur, terwijl hij voor veel minder nieuw te koop is. Dan mag je bij wijze van spreke 18 maanden keer 25 euro aftikken? Slaat nergens op en houdt imo ook geen stand.

Ze worden er denk ik ook niet blij van als mensen dan toestellen terug gaan sturen. Contract is dan immers ontbonden.
Uhm, zij passen de voorwaarden aan van het contract.

Lijkt me een mooi verhaal. Eerst mensen lokken met lage prijzen en goed toestel. Binnen een halfjaar prijzen verhogen en dan nog de nieuwwaarde van het toestel in je maag splitsen.
Geen enkele provider kan jou verbieden om het contract op te zeggen als er een prijswijziging plaats vindt binnen 3 maanden na aanvang van je abonnement. Daarna zijn de algemene voorwaarden van toepassing en is dit dus per aanbieder verschillend:
http://www.telecomvergelijker.nl/gidsen/1493/voortijdig-opzeggen-mobiel-abonnement.html
Heb zelf jaren geleden een keer gedonder met Vodafone gehad. Nieuw abonnement afgesloten (24mnd) met splinternieuwe telefoon. Nog geen 2 weken later gingen hun prijzen omhoog (en niet zo'n beetje ook), wat natuurlijk in mijn nadeel was.

Direct een brief gestuurd om mijn contract op te zeggen omdat in hun AV stond dat je bij wijzigingen die in mijn nadeel waren kosteloos kon opzeggen. Mooi dat ze me een rekening stuurde om nog eens 23 x het maandbedrag te betalen.

Ben echt een half jaar bezig geweest met klantenservice bellen ('nee, u moet gewoon betalen meneer', + soms onbeschoft behandeld doordat ze gewoon ophingen) en brieven schrijven (met o.a. quotes uit hun eigen AV en hoe ik door hun 'klantenservice' ben behandeld). Uiteindelijk gaven ze toe, ik had gelijk, excuses, bla bla bla... Telefoon heb ik gewoon gehouden.

Ik zeg niet dat het altijd zo gaat, maar ze proberen je soms echt flink te naaien als je gaat opzeggen nadat ze de prijzen in jou nadeel wijzigen. Ik zou zeggen, lees alle regeltjes goed door en als je zeker weet dat je gelijk hebt, niet opgeven.
Als mensen na opzegging hun toestel terug sturen om de restwaarde niet te hoeven aflossen, worden ze inderdaad niet blij van, nee. :)
Als consument is dat echter wel het slimste wat je kunt doen, want je betaalt inderdaad altijd veel te veel.
Zeg op, stap over, of koop een sim-only abbo en zoek lekker een voordelig toestelletje uit op marktplaats, of dealextreme, dan ben je voor een paar tientjes klaar en betaal je slechts een tientje per maand of zo. :)

[Reactie gewijzigd door poktor op 30 juli 2024 06:56]

ik zou het toestel toch echt niet terugstiren je heb er immers al een deel voor betaald dus alleen terug sturen nadat het reeds betaalde deel op de rekening gestort is.
anders hebben ze en je maandelijke afbetaling en de telefoon kom nou.
Dan verleng je toch niet?
Als je al een abo hebt dan maken dit soort trucjes weinig uit lijkt me.
idd. helemaal mee eens.
Ja mooie he, we hebben verschillende aanbieders dus concurentie dus wat te kiezen. NOT ! Uiteindelijk moet het allemaal door de lucht over slecht een beperkt aantal masten en ja dat moet betaald worden. Zoals de regering ons altijd voorspiegeld dat het goed is voor de consument zoveel aanbieders is dus gewoon l*lkoek. Zolang ze afhankelijk zijn van de zelfde hardware werkt dat dus niet.

Mooie voorbeeld vind ik altijd ADSL-kabel-glasvezel. Div. technieken en dus idd prijsverschillen per geleverde Mb. Als je b.v. ziet wat XS4ALL levert qua Mbit vergelijken met Ziggo / XMS.
In Nederland heb je op mobiel gebied geen concurrentie, de aanbieders hebben de markt verdeeld en drijven de prijzen op nu het nog kan. Over 1 a 2 jaar mogen ze dat niet meer, dan krijgen ze op hun donder van Neelie Smit-Kroes in Brussel :)
Over 1 of 2 jaar hebben ze zich zelf waarschijnlijk uit de markt gedrukt door hun achterlijke prijzen. Er zal dan 1 of andere chinese investeerder/provider een compleet netwerk neerleggen die ver onder deze prijzen kan opereren.
Jij denkt aan Telfort.
Ik dacht altijd dat Tele2 een prijsvechter was, maar daar is dus ook al niet veel meer van over. Telfort is (zelfs na de prijsverhoging van Telfort) een stuk goedkoper.
300 minuten + 100 smsjes sim-only is daar slechts 8,90.

Ik betaal zelf op het moment 20 euro voor 200 minuten+25 sms+1GB voor een 1-jarig abonnement. Dit vond ik eigenlijk al vrij prijzig aangezien het een halfjaar geleden een stuk goedkoper was.
Maar nu vergelijk je een sim-only abonnement met een normaal abonnement.
Bij Tele2 heb je 300min/sms voor 7 euro als het om sim-only gaat.
Zie: http://www.tele2.nl/mobie.../sim-only-abonnement.html

[Reactie gewijzigd door Stevie-P op 30 juli 2024 06:56]

Oh, daar had ik even overheen gelezen 8)7 De voorwaarden zijn overigens ook heel matig. Per minuut afrekenen, 1 maand geldigheid van je tegoed.
Hollandsenieuwe maakt het overigens nog een stapje erger door elke internetsessie naar 100kB af te ronden |:(
Tele2 is een MVNO op het netwerk van T-Mobile
Dat klopt

Al een behoorlijke tijd ook. Alleen zakelijk wordt nog via kpn netwerk gebeld.

nieuws: Tele2 gaat mobiele diensten via netwerk T-Mobile aanbieden
Grappige quote:
[...] De kwaliteit van het netwerk en de prijs hebben de doorslag gegeven om naar T-Mobile over te stappen, aldus Remco Meerstra, woordvoerder van Tele2. [...]
Tele2 wil op termijn een telecomprovider in Nederland worden, maar heeft vooralsnog geen landelijk dekkend netwerk. Daarom is het Zweedse bedrijf een virtuele provider op het netwerk van KPN.
het artikel zegt iets anders. Maar wikipedia zegt inderdaad dat men sinds 2009 via T-mobile werkt.

[Reactie gewijzigd door Yucko op 30 juli 2024 06:56]

En dat klopt dus niet
Goeiedag zeg… da's volgens mij nog een sterkere stijging dan welke andere provider dan ook. T-Mobile heeft dit enkele jaren geleden ook gedaan door hun zogeheten i-abonnementen in plaats van "en en" naar "of of" om te zetten. Regelrechte naaierij als je 't mij vraagt.

Aan de andere kant, een Bel/sms 150 samen met een 1,5GB data abonnement kost je totaal 27,50… da's dan wel weer een mooie prijs als je weinig belt maar meer data verbruikt. Ik heb nog een "oud" abonnement van T-Mobile, maar als ik het Bel/sms 250 + 1,5GB abonnement neem ben ik 32,50 kwijt voor dezelfde hoeveelheid sms/belminuten, maar heb ik wat sneller internet met meer data dan ik verbruik :)
Zoals ik al eerder zei, de aanbieders hebben de markt verdeeld en drijven nu de prijzen op zoveel en zover ze kunnen, want straks mag het niet meer van Brussel. Jazeker, KARTELVORMING, al zullen ze zoals altijd bij hoog en en bij laag blijven ontkennen. Ze verhogen nu alleen niet tegelijk de prijzen maar wachten steeds een paar maandjes, want de vorige keer deden ze dat te snel achter elkaar en viel het op, met boetes als gevolg. Nu zijn ze voorzichtiger. :Y

[Reactie gewijzigd door poktor op 30 juli 2024 06:56]

Met de markt challengen bedoelen ze zeker kijken hoeveel winst ze kunnen maken bij het uitmelken van mensen. Kijken hoeveel geld mensen uit willen geven voor een "gratis" dienst als sms.
We weten namelijk allemaal dat sms technisch gezien gewoon gratis moet zijn.

[Reactie gewijzigd door Negaiido op 30 juli 2024 06:56]

Ik begrijp de opmerking 'de markt te challengen' ook niet.

Edit: Ik begrijp niet waarom mijn vraag off-topic/irrelevant is, maar in ieder geval bedankt voor je heldere uitleg South_Styler. Daar kan ik (en andere tweakers misschien ook) wat mee!

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 30 juli 2024 06:56]

De term "markt challengen" is een (economische) term die verwijst naar het feit dat ze een andere aanpak hanteren dan gebruikelijk om zich te onderscheiden van andere (in dit geval) telecom bedrijven.

Om het concreet te maken:
Tele2 biedt twee verschillende soorten abonnementen (voor iedereen wat wils):
- smsen en/of belminuten
- data
Tot zover is het niet echt interessant, dat kan bij Vodafone bijvoorbeeld ook.

Wat ze nu extra doen is dat beide (aparte) abonnementen gecombineerd kunnen worden tot een pakket waarbij een hogere korting wordt gegeven bij het verkrijgen van een nieuw toestel.
Neem bijvoorbeeld de Samsung Galaxy 2 of een andere smartphone.
Wanneer je de S2 alleen zou gebruiken voor te bellen krijg je een ander kortingstarief dan wanneer je data er extra bij zou pakken. Zeg dat je 25% korting krijgt op het toestel Pak je nu echter data en smsjes/bellen dan wordt het kortingstarief verhoogd en krijg je (zeg eens) 50% korting op het toestel.
Het derde keuze alternatief is dat je alleen data pakt en weer bijvoorbeeld die 25% korting krijgt.

Hun beredenatie: nu kan iedereen zelf beslissen wat voor abonnement hij of zij pakt bij zijn telefoon en hierdoor meer keus is voor ons als consument.

In het kort:
Ze splitsen smsjes/belminuten op en iedereen kan kiezen wat hij wil gebruiken, pak je beide krijg je een hogere korting op de aanschaf van een toestel bij een abonnement. Kortom: ze doen de markt niet veranderen, het komt op feite neer dat het oude systeem wordt gehanteerd maar nu met de keuze dat je ook alleen voor smsjes en bellen een korting kan krijgen op het toestel die dan alleen lager uitvalt.

Wat ze bij hun "innovatieve" manier niet erbij zeggen is dat je duurder uit bent...
Zo werkt marketingpraat: je brengt het anders, maar verhoogd de tarieven.
Tele2 wil op termijn een telecomprovider in Nederland worden
Tjah, wie niet? Het enige land waar we zo zot zijn om dit soort prijzen te betalen toch?
Wat wel een goede ontwikkeling is: dat de bundels voor internet en sms/bellen apart kunnen worden afgesloten. Dat geeft wel meer flexibiliteit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.