Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Op een roadmap van MSI staan de introductiedata van de Radeon HD 7700- en HD 7800-kaarten. De series komen respectievelijk in februari en maart op de markt. De introductiedatum van de Radeon HD 7990 voor de high-end staat niet op de kaart.

De Radeon HD 7870 en HD 7850 zijn gebaseerd op de Pitcairn-gpu en de kaarten worden met 2GB geheugen uitgerust. Ze volgen de HD 6870 en HD 6850 op en moeten dan ook de high-end van de mainstream bedienen, waar de dinsdag uitgebrachte HD 7950 samen met de HD 7970 het enthusiast-segment voor zijn rekening neemt. De Radeon HD 7870 en HD 7850 komen in maart beschikbaar, blijkt uit een roadmap die MSI volgens Cpu-world als onderdeel van zijn HD 7900-infokit rondstuurde. De precieze data zijn niet vermeld. De Radeon HD 7870 en HD 7850 gaan respectievelijk 299 en 249 euro kosten, claimt Computerbase.

Voor de HD 7800-serie moeten de HD 7700-kaarten nog verschijnen en dit moet op 15 februari gebeuren. De HD 7770 en HD 7750 zijn opgetrokken rond de Cape Verde-videochips en krijgen 1GB geheugen. Ze gaan respectievelijk 149 en 139 dollar kosten. Het nieuwe vlaggenschip van AMD, de HD 7990 met twee gpu's, arriveert ergens in het tweede kwartaal. Deze kaart moet de HD 6990 aflossen als snelste Radeon-kaart.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

"De Radeon HD 7870 en HD 7850 gaan respectievelijk 299 en 249 euro kosten, claimt Computerbase."

er staat dollar in the bron bestand. scheelt toch nog wel een paar tientjes (dan wordt het ¤270 en ¤225 respectievelijk inclusief de BTW)

[Reactie gewijzigd door Countess op 31 januari 2012 15:07]

Yep.. dat zou betekenen dat de HD7870 dezelfde prijs meekrijgt als de HD6950.. tov de laatste gaat de HD7870 zuiniger en sneller worden.
Dat zou het gat te groot maken.

Het gat tussen de 7870 en 7950. Denk dus (als er niets anders uit de bus komt van nvidia) dat de 7870 de prijs van de 6970 krijgt en de 7850 die van de 6950. (prestaties gaan ook iets hoger liggen)
Geloof dat normaliter de conversie (op hardware) dollar<=>euro 1 op 1 is, dus 50-100 duurder vrees ik.

*Offtopic
(weggemod om het wegmodden van een fipo? haterz gonna hate :))

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 31 januari 2012 15:07]

de enige keer dat het 1 euro = 1 dollar is geweest is toen de euro/dollar koers precies de BTW compenseerde.

dat is al JAREN niet meer het geval.

het enige waarvoor geld 1 euro = 1 dollar zijn producten met een arbitraire prijs. dus consoles, steam games en sommige apple producten.

alle andere beetje gangbare hardware is het gewoon dollars in euros omrekenen en de BTW erbij doen.

mag het fabeltjes 1 euro = 1 dollar nu eindelijk eens een keer dood gaan?
ik zag nog te denken toen de eerste post maken... zou iemand er nog mee komen? nee toch zeker? ik heb het toch al vaak genoeg bestreden?

[Reactie gewijzigd door Countess op 31 januari 2012 15:59]

Mwah, ondanks dat je het vaak genoeg bestreden hebt is het toch vaak zo.
Misschien niet omdat er een simpele dollar > euro conversie gedaan wordt, maar wel vanwege de door jezelf aangehaalde BTW, distributiekosten en de ws. iets hogere winstmarges/slechtere beschikbaarheid in NL (zeker bij launch)

Newegg USA prijs HD 7970: $ 549,- tot 579,-
Pricewatch Prijs HD 7970 ¤ 489,- tot 542,- is $ > ¤ = 1,12 tot 1,06, wat idd niet helemaal 1 op 1 is, maar behoorlijk in de buurt komt, en iig veel dichter in de buurt dan de euro naar dollar koers van 1.31
duur :(
De Radeon HD 7870 en HD 7850 zijn gebaseerd op de Pitcairn-gpu en de kaarten worden met 2GB geheugen uitgerust. Ze volgen de HD 6870 en HD 6850
Maar vervolgens wel 50 a 100 euro duurder :(
*Edit, nu maar hopen dat de prestaties er naar zijn anders blijf ik lekker bij mijn r6850

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 31 januari 2012 15:02]

Voor dat geld heb je inderdaad een HD6950/6970 of met een beetje geluk heb jer er 2 voor net over de 300 to 350 euro... Wat de hele (single GPU) 7 serie weg blaast voor maar ~350 euro :P

Kan me trouwens alleen maar voorstellen dat er een fout is geweest met omrekenen, lijkt me sterkd at AMD zich nu uit de markt gaat prijzen! Dat zou ik niet kunnen geloven, maar de 7-serie laat ik sowieso aan me voorbij gaan,

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 januari 2012 15:04]

Ja en dan zit je dus met crossfire opgescheept. Dat betekent microstutter, framedrops, slechte driver ondersteuning en een shitload aan warmte (en ook nog eens een torenhoog verbruik). Kortom dan geef ik liever een paar tientjes extra uit aan een single gpu set up die wel gewoon werkt zoals het hoort en me min of meer dezelfde performance geeft. Crossfire is geen upgrade pad...

Overigens adviesprijs =/= de prijs in de winkel. Ik ben zeer benieuwd hoe de prijzen zich over een maand hebben ontwikkeld.

@hieronder
Ja, maar zo lang wil ik dan ook weer niet wachten. Te ongeduldig :P

[Reactie gewijzigd door Bansheeben op 31 januari 2012 15:23]

Sorry maar microstutters? Ik ben een zeer kritische gamer (moet steady 60 of 120FPS halen anders gaan settings omlaag), en stoor me aan elke stottering, maar microstuttering heb ik nog nooit last van gehad (ja wel met de HD38xx serie in cf), framedrops ook niet want ik heb altijd steday 60 of 120fps (net waar ik de FPS op lock), en driverproblemen zijn er inderdaad in de eerste (2 a 3) weken dat een nieuwe game uit is, daarna is dat opgelost en heb ik enkel nog de voordelen van de ruwe kracht ;)

En niet kunnen upgraden? Ik kan er nog een 3de kaart bij zetten hoor, oke schaalt niet zo lekker als de 2de maar dan nog is dat wel degelijk een optie!

En energie? Valt toch wel mee, het verbruik loopt pas op als het echt nodig is, waar de 7950 tegen ze plafond aan loop kan ik inderdaad nog even hoger, daartegenover staan dan ook betere prestaties natuurlijk ;)

Warmte heb je enigsinds gelijk in, immers moet ik de kaarten er niet andersom in doen (de bovenste kaart onder) want dan loopt de temp over de 100C (ondanks custom cooling) ;)

PS mijn huur is allin dus de energiefactoor is voor mij totaal niet relevant, ja voor de 'natuur' en het 'millieu'!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 januari 2012 15:32]

De 3850 deed het idd prima in CF maar bij de HD5770 had ik toch echt wel last van het feit dat deze bij sommige spellen in CF minder presteerde door stuttering, dan in single card mode.
Ik draai nu al een half jaar HD5770 CF, en ik heb nergens last van.
Sommige luitjes hebben ook geen last van tearing, maar het is er wel en ik erger me daar kapot aan. Moraal: dat je er geen last van hebt wil niet zeggen dat het er niet is.

Microstutter is bewezen, het gebeurt bij crossfire en sli en zelfs met een enkele kaart kan het voorkomen. Het hoeft btw niet altijd aan de videokaart te liggen, soms verhelp je het het vervangen van je geheugen.

Heb zelf een hD4850 cf setup gehad en ja, ook ik heb stutters gehad; al was het slechts bij enkele spellen waar ik na een game patch en wat gekloot met settings/drivers ook weer vanaf was. Soms is het lastig waar te nemen, zoals in Oblibion. Het voelde gewoon niet lekker, je loopt/rent over de kiezelpaden en je hersens denken "zie ik daar een hikje'...
Ja, er is een hikje... de kiezel verspringen af en toe, zo lijkt het. Iets, wat ik daarvoor met een single videokaart nog niet ervaren had. Het is net alsof het beeld enkele millisec freezed en dan weer verder gaat.

Als je jezelf instelt om er niet op te letten, is het te doen. Maar je blijft toch denken; hoe kan ik dat wegkrijgen ?
ben eigenlijk benieuwder wat er gebeurt als Nvidia komt met haar nieuwe kaarten. Denk dat dat potentieel een grotere verandering in de prijs veroorzaakt
Deel jouw gedachte volledig ..
Ik denk dat deze push van AMD alleen maar goed is voor ons allen.. Nvidia en AMD fanboys..
Wat de hele (single GPU) 7 serie weg blaast voor maar ~350 euro
vooral ook qua energieverbruik.
En als je dat zelf niet hoeft te betalen is dat dus geen minpunt ;)
Wél als je een nieuwe voeding nodig hebt en duur crossfire moederbord (maar dat hebben de luxe planken over het algemeen wel :))
zonder de prestatie te weten valt zo'n uitspraak moeilijk te verantwoorden.
en aangezien de 7870 nog altijd 1400 shaders heeft voor iets meer als de helft van de prijs van de 7970 (die er ~2000 heeft) zouden ze zeker wel interessant kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Countess op 31 januari 2012 15:10]

Niemand verplicht je om iets te kopen. Ik snap dat gezeur om de prijzen niet. Je kunt het ook gewoon niet kopen als je het te duur vind.

Er zijn genoeg alternatieven in andere prijsclasses. Daarnaast kunnen de prijzen wellicht mee vallen. De HD78xx zou ook de performance van de HD69xx moeten hebben. Als de prijzen op dat niveau liggen. En je krijgt daar meer features en een beter verbruik voor terug vind ik dat geen ramp.

De echt goede prijzen komen vast wel zodra nVidia met concurrerende kaarten kan komen. Maar dan moeten we nog even geduld hebben.
Dit is dollar retail prijs (foutje van tweakers om van dollar naar euro te gaan). De prijs die je er uiteindelijk in Nederland voor betaald is eigenlijk altijd lager. Volgens mij was de retail prijs van de 6850 ongeveer hetzelfde als voor de 7850.

Ben zelf erg benieuwd naar de prestatie's, aangezien de 68XX serie meer een dieshrink was dan een prestatiewinst
Een HD7770, klinkt interessant. :)

Voor $149 hoef je het ook niet te laten. Als deze een beetje in de buurt komt van een HD6870 ben ik heel tevree.
Waarom in de buurt komt? Als die niet beter is en niet goedkoper dan hoef je er toch niet aan te beginnen, voor 150 euro heb je een 6870 :).
Omdat het 150 Dollar is en een introductieprijs. Met de wisselkoersen gaan er nog een paar tientjes af, en ook een introductieprijs is vaak een paar tientjes hoger dan in de maanden erna.
Je hebt helemaal gelijk, echter worden door het belastingstelsel in de USA prijzen altijd Ex btw vermeld (In verschillende staten hanteren ze in de USA verschillende btw vergoedingen. hierdoor houden ze de prijzen ex btw). Hierdoor heb je je paar tientjes winst door wisselkoers weer ingeleverd aan paar tientjes voor de staat. Hierdoor houdt ook de Dollar = Euro conversie redelijk stand. Maar als dit Advies prijzen zijn zal de uiteindelijke prijs inderdaad iets lager uitkomen.
1 dollar is 0,76 euro
De BTW is 19%.

Dus de omzetting is ongeveer dit:
1 dollar = 0,76 + 19% euro = 0,904 euro.

HD 7870: 299 dollar -> 270,30 euro
HD 7850: 249 dollar -> 225,10 euro

HD 7770: 149 dollar -> 134,70 euro
HD 7750: 139 dollar -> 125,66 euro

[Reactie gewijzigd door Zarnikon op 31 januari 2012 17:05]

idd, ik ben ook erg benieuwd naar de CF prestaties, op de een of andere manier zijn al die HDX770 versies enorm schaalbaar gebleken.
Ja, de 5770 en 6770 zeker, maar dit zijn in feite ook dezelfde kaarten.

Aangezien dit op een nieuw procedé is zal dat gelukkig niet meer het geval zijn.
Eerder in de buurt van een 6850 lijkt me realistischer verwachting

ik vraag me wel af of die HD 7770 ook als passieve kaart zal worden uitgebracht.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 31 januari 2012 15:11]

Gezien het prijssegment waarin de HD7770 wordt geplaatst zou je verwachten dat deze de huidige HD6870 opvolgt welke momenteel verkrijgbaar is vanaf ¤150,- De HD7870 zou met een prijs van ¤299,- in een geheel eigen segment vallen. Maar wellicht is dat gedaan om bestaande voorraden weg te werken zodat de marge groot genoeg is om de prijzen later naar beneden bij te stellen.

Wie dus net zoals ik een HD6870 overwegen zouden kunnen wachten op de eerste reviews van de HD7700 die mogelijk beter presteert of nu de keuze maken een HD6870 te kopen want de HD7850 en HD7870 zijn een stuk hoger geprijsd en binnen een budget van ongeveer ¤150,- niet interessant. Let wel! Als de vermelden prijzen in dit artikel juist zijn.
Is al bekend uit welke 2 videokaarten de 7990 gaat bestaan? Zal dat weer een combi zijn van de 2 snelste single gpu oplossingen op lagere snelheden (ala 6990 (2x 6970@ lager clocksnelheden)?

*edit*

welke prutser geeft mij nu weer een off-topic? Ik stel toch echt een vraag die betrekking heeft op het artikel...

*edit*

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 31 januari 2012 15:27]

7770 nog steeds maar met 1GB geheugen.
Ik verwacht dat zoals met de 5770 modellen die een 512/1GB versie had
dat met een 7770 ook . een 2GB versie zou wel mooi zijn. Al is het maar om framedrops in 1080P tegen te gaan.
Kan er dan eindelijk eens een singleslot versie van één van die kaartjes komen? Het is toch te gek voor woorden dat je die nergens kunt vinden.

Ik heb hier een mooie shuttle staan, met een voeding die evt. 2x 7990 in CF kan doen, verder leuke config, maar een simpele videokaart is weer teveel gevraagd. De laatste fatsoenlijke singleslot kaart was de 4850, maar ik zoek nu toch wel weer iets snellers.
u vraagt, wij draaien:
pricewatch: Afox Radeon HD 6850 Single Slot Design
geloof dat his of powercolor ook een singleslot 6850 hadden.
Sterker dan een degelijke mainstream kaart ga je imo niet vinden omdat, bij hoge prestaties ook veel hitte kwijt moet, wat met een single-slot lastig is.
Overigens als je watercooling wil toepassen, powercolor heeft een 6990 met waterkoelblok en singleslot
Alleen te krijgen bij een obscure winkel zonder adresgegevens of Nederlands telefoonnummer voor een prijs die 2x zo hoog ligt als voor iedere andere willekeurige 6850.

Overigens is de hitte absoluut het probleem niet in een shuttle. Als een 4850 het kan, moeten alle kaartjes erna het zéker kunnen. Mijn 4850 wordt gewoon 110 graden in het uiterste geval en heb 'm in al die jaren nog nooit horen klagen. Oja en waterkoeling werkt niet in een shuttle. De radiator is dan net zo groot als heel de shuttle zelf. Haalt het nut van een kleine pc helemaal onderuit hč.
Ik koop de 7870 wel als nvidia komt met de 6serie dan zakt de prijs. Denk dan. Wel naar die van de 7850 geduldt is een mooie zaak zeker voor de portemonee
7xx serie*

De 6xx serie is voorbestemd voor mobiele GPU's (lees: Laptops en iMacs)
"Het nieuwe vlaggenschip van AMD, de HD 7990 met twee gpu's, arriveert ergens in het tweede kwartaal. Deze kaart moet de HD 6990 aflossen als snelste Radeon-kaart."

Volgens meerdere bronnen op het grote boze internet komt de 7990 al in maart van dit jaar uit. Ik kan alleen nergens bevestigd krijgen dat de kaart dan geleverd kan worden.

De prijs zal zo rond de 850 dollar zijn (zo'n 650 euro). Tenminste dat is wat de meest betrouwbare bronnen melden... Gezien de huidige prijzen van de 7970 kan ik me niet voorstellen dat de kaart voor dit bedrag in de winkel komt te liggen.

Vanaf afgelopen weekend duiken er ook specs op van de Kepler kaarten. De 690 GTX zou de directe concurrent van de 7990 worden en volgens bronnen een stuk sneller (prijskaartje 999 dollar). Ik weet alleen niet wat ik hiervan moet denken. Volgens meerdere website (die normaal wel betrouwbaar zijn) zal de kaart zo'n 40% sneller zijn dan de 7990... Maar ik ben er nog niet achter of het betrouwbare info is of slechts een AMD bash van Nvidia fanboys.