Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 143 reacties
Submitter: Krankenhausen

De Windows Phone Marketplace heeft in de afgelopen weken een flinke groei doorgemaakt, zo blijkt uit statistieken. Het aantal apps dat per dag wordt toegevoegd lag met 400 in de maand januari flink hoger dan in december.

Dat meldt All About Windows Phone. De Marketplace is onlangs de grens van 60.000 applicaties gepasseerd, terwijl de teller eind december nog op 50.000 stond. De groei van de applicatiewinkel lijkt in de afgelopen vier weken flink versneld te zijn. Waar er in december nog gemiddeld 265 applicaties per dag bijkwamen, is dit in de laatste vier weken opgelopen tot gemiddeld 400 applicaties per dag.

Vergeleken met een jaar geleden is de groei nog groter; in de week van 8 tot 15 januari werden acht keer zo veel applicaties toegevoegd als in dezelfde periode een jaar eerder. Vergeleken met Android en iOS is er nog wel een flinke inhaalslag te maken; de applicatiewinkels van die platforms bevatten respectievelijk meer dan 350.000 en 500.000 apps.

Windows Phone Marketplace groei

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (143)

zou dit kunnen komen doordat nokia nu ook wp7 phones maakt en nokia-fans nu ook voor wp7 zijn gaan developen?
De Nokia-toestellen zijn hier inderdaad mede de oorzaak van; Hoe meer WP7-telefoons er verkocht zijn, hoe groter de markt en hoe interessanter het dus wordt voor ontwikkelaars. Daarnaast begint ook Nokia zelf zich nu bezig te houden met de ontwikkeling van de apps e.d.

Ik verwachtte eigenlijk dat WP7 binnen een jaar of twee wel op gelijke voet zou staan met Android en iOS, maar ik zie toch nog niet echt een massale stijging ontstaan. Ondanks de enorm lage prijzen van de Windows Phone 7 telefoons het laatste jaar: voor 200-300 euro kon je al een volledige WP7 smartphone krijgen met aardige specs, zeker in de VS. Het blijft lastig te voorspellen of en wanneer Windows weer echt groot wordt in de mobiele markt. Misschien met Windows 8, misschien helemaal niet? Op zich verdienen ze het wel naar mijn mening, aangezien WP7 10.000x beter is dan 6.5 :)

[Reactie gewijzigd door geert1 op 23 januari 2012 12:42]

Als je het vergelijkt met 6.5 leg je de lat ook wel enorm laag. Dat had een OS uit 2003 kunnen zijn. Hopeloos achterhaald.

Denk overigens dat Android iOS dit jaar in gaat halen. Geloof niet dat WP7 Android/ iOS in gaat halen binnen 2 jaar. Heb toch heel erg het idee dat het weer too little too late is voor Microsoft. Microsoft gaat pas innoveren als ze ingehaald dreigen te worden (ander voorbeeld is IE vs Firefox en Chrome) en wat ze kwijt zijn winnen ze heel moeilijk terug.

WP kan best een succes worden op termijn, maar dan kost het Microsoft kapitalen aan marketing en tijd.
Microsoft is niet hip, is beroerd in PR en marketing (elke reclamecampagne van ze is weer #facepalm), hun imago is om te huilen, ze zijn altijd laat bij nieuwe trends, maar redden het door gewoon stug door te blijven ontwikkelen, verbeteren, schaven, en te wachten op fuckups van de concurrentie. Het is een doodsaaie strategie waar de tech pers en tweakers nooit enthousiast over zullen worden, maar het werkt al ruim dertig jaar. (Behalve bij Zune en Kin dan)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 januari 2012 18:54]

Nokia is een leuke toestel, maar het gaat nu ook om WP7! Ik heb alle soorten Android ROMS geprobeerd en WP7 is gewoon het beste nu op dit moment naar mijn inziens, zeker qua gebruiksvriendelijkheid. Ik heb alle originele en cooked ROMS van zowel Android als WP7 (incl. mango) getest in mijn HTC HD2, WP7 is gewoon sneller en veel soepeler dan androis ICS 4.0.3 en veel aantrekkelijker! Alleen qua apps loopt WP7 nog altijd achter Android maar is wel better dan IOS.
Qua OS ontloopt iOS en WP7 elkaar niet veel, ze kunnen evenveel (of even weinig, ligt eraan hoe je het bekijkt).

Maar iOS heeft op dit moment zeker wel het voordeel dat het veeeel meer apps heeft. Ook betere support (jailbreak) door de community en van third party accessoires producten.
Betere ondersteuning, misschien, maar dan zeg je jailbreak? Volgensmij is het Microsoft geweest die zijn officiële steun gaf voor een jailbreak van Windows Phone 7. Oké, dat was dan wel in beperkte hoeveelheden, maar lijkt me nog altijd aardiger dan hoe Apple het doet: patchen en rechtzaken aanspannen.
Ik heb het over steun door de community.
HD2!!!!
Dat is geen Android-toestel. Het is toch behoorlijk oneerlijk dat je met een windows-toestel Android gaat veroordelen...
De drivers die ze hebben gebruikt voor de HD2 zijn bijna identiek aan de android htc modellen en wp7 toestellen. Dit is ook de grote reden waarom bijna alle OSen op de HD2 kan draaien.

Persoonlijk vind ik hd2 wel een goede telefoon om de verschillende OSen met elkaar te vergelijken. De hardware verscheelt namelijk niet bij het draaien van android of wp7.
Het is ook geen Windows Phone-toestel ... Het is net de meest eerlijke vergelijking. Exact gelijke hardware, kan je mooi zien wat het OS ermee doet.
Ik geloof haast van wel. Nokia heeft echt een duwtje op de rug van windows phone 7 gegeven waardoor de verkopen en ontwikkelingen stijgen.
Lijkt me zeer waarschijnlijk ja, voordat de Nokia Lumia 800 geïntroduceerd werd keek iedereen een beetje gek naar m'n Samsung Omnia 7, nu is het "Oh wow, heb jij die nieuwe Nokia? Echt mooi!"
Het is vooral dat er sinds oktober november in eens veel meer landen bijgekomen zijn waarin er een Windows Phone marketplace is.

Nu er ook landen als India bijgekomen zijn accellereert het totale aantal apps veel harder. Omdat Windows Phone steeds verder wordt uitgerolt naar bijvoorbeeld China zul je zien dat de accelleratie nog meer zal toenemen in het komende jaar.
Voor het einde van het jaar zullen er een keer al meer dan 1000 apps per dag bijkomen en zullen er meer de 200.000 apps in de marketplace aanwezig zijn
Niet alleen nokia fans hoor, ook veel mensen die een andere ROM op hun telefoon zetten.
die waren er voorheen ook al, dus dat verklaard de plotse stijging niet
Heeft er zeker mee te maken. Maar ook de marktsegmentatie van Android. Voor Android kan je ondertussen al 4 verschillende versies gaan programmeren om iedereen te bereiken...
Bullshit een simpele app kan je gewoon baseren op SDK 2.2/3 en daarmee pak je gelijk 90% van de toestellen. Wil je de app klaar maken voor tablets doe je dat simple ala App Store (Apple) en maak je 1 losse tablet versie

Het lijkt lastig als je niet weet waar het overgaat. In de praktijk zie je dat veel ontwikkelaars erg positief zijn over Android en dat blijft maar groeien

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 januari 2012 13:50]

Sorry Mellow Jack... Er zijn anders genoeg ontwikkelaars die niet meer voor Android willen ontwikkelen, net doordat je niet meer zo maar eventjes snel voor alle Android devices kan ontwikkelen.
En dan vergeten we nog even naar de eindrekening te kijken...
350.000 of 500.000 Apps in een Marketplace, waarvan 90% BS... Echt een maatstaf voor success.
Ach ja, het blijft opvallend dat MS dit soort berichten wel de wereld in slingert, maar het allerbelangrijkste, aantal verkochte mobieltjes, zie ik nog steeds nergens groot aangekondigd.
Wat ik belangrijk vind is dat ik qua Apps in bij WP7 nog wel wat mis: The Economist, ING, ABN AMRO zijn dingen die ik dagelijks gebruik.
Waarom is dat het allerbelangrijkste? Voor MS misschien, maar voor de gebruiker toch niet?

Dus als jij een telefoon/wagen wilt kopen, dan vraag jij eerst "hoeveel zijn ervan verkocht" alvorens je vraagt hoe ver/lang je doet met 1 tank/laadbeurt?
Wanneer veel mensen een product kopen geeft dat gelijk een gevoel van zekerheid bij de mensen die het willen kopen...

Staat even los van het product zelf

Wanneer de doorsnee consument dus in de BelCompany staat. Een tafeltje ziet liggen met telefoons (alle OS'en behalve WP7) om te testen. Daarna naar de verkoper gaat en vraagt hoeveel WP7 toestellen in NL zijn verkocht (en het antwoord krijgt dat het dr niet zoveel zijn.) Dan vormt die consument gelijk een beeld in zijn hoofd (waarschijnlijk maken ze de associatie... WP7 == klote).

Dit gebeurd allemaal VOORDAT de consument het product zelf heeft gebruikt en het maakt daarom ook niet uit hoe goed het product opzich dan wel niet is.
Maar de verkoper vertelt in dat geval ALTIJD een BS verhaal om je te leiden naar die telefoon die op dat moment de hoogste marge/premie biedt voor de Belcompany.

Maar goed, er zijn verschillende soorten consumenten. Sommigen vormen zich een oordeel obv eigen onderzoek en gaan dan op zoek naar de winkel die de voorkeursoptie het goedkoopst bied. Anderen gaan naar een winkel en zeggen gewoon 'ik ben toe aan een nieuw abonnement en wil daarbij een gratis nieuwe telefoon'. Weer anderen kijken inderdaad om zich heen, zien veel mensen met een bepaalde telefoon en willen die ook.
Overdrijven is ook een kunst. Maar "populariteit " is wel een indicator voor levensvatbaarheid van een platform. Ook al is Windows het beste mobiele OS, ook al zouden ze (hypothetisch) de meeste apps hebben, maar als het dan alsnog slecht verkoopt gaat het keihard onderuit.

En om fijn een vergelijking met auto's te maken, praat eens met de Saab bezitters...
MS slingert dit bericht niet de wereld in, dat doet deze fan-site.
Ach ja, het blijft opvallend dat MS dit soort berichten wel de wereld in slingert, maar het allerbelangrijkste, aantal verkochte mobieltjes, zie ik nog steeds nergens groot aangekondigd
Microsoft verkoopt de mobieltjes niet.
Eind januari zal Nokia de cijfers bekend maken van het vorige kwartaal en dan zullen er naar schatting 1,3 miljoen Lumia's zijn verkocht in het 4e kwartaal van 2011. (ongeveer 6-7 weken aan verkopen).
Misschien omdat MS geen mobieltjes maar software verkoopt :+

justsayin!
Dit op zichzelf weinig belangwekkende persbericht werd u aangeboden door All About Windows Phone, DE gemeenschap voor promotie van het Windows platform. Helaas heeft de Tweakers redacteur verzuimd daarbij te vermelden dat slechts 4800 apps meer dan 5 ratings ontvangen hebben. Met andere woorden, er zijn ondertussen wel een handjevol developers, maar nog nauwelijks afnemers.
Wat zeggen ratings over het aantal afnemers dan ?Volgensmij snijd je argument weinig hout aangezien niet een ieder(waaronder ik )een rating gaat toevoegen aan een app.
Als je er vanuit gaat dat een bepaald percentage van de gebruiker wel de moeite neemt betekenen meer review zeer zeker meer gebruikers.
An sich zeggen de cijfers die jij presenteert helaas niks. Het ontbreekt ten eerste aan bronnen en ten tweede aan vergelijkingsmateriaal.

Ben het wel met je eens dat de market niet om kwantiteit moet draaien, maar kwaliteit.
Bemerk wel, als actieve WP gebruiker dat het tijdenlang helaas om kwantiteit draait, maar ik de laatste tijd enorm veel kwaliteit in de diverse apps voorbij zie komen.

Puur plat is dit bericht natuurlijk een goed teken, hoe groter de market, hoe beter het zich kan positioneren als concurrent voor Android en iOS.
De bron voor zijn uitspraak zijn dezelfde als de bron voor dit tweeakters-artikel. All about windows phone meldt het zelf.
Hoe kom je aan die cijfers dan? Ik heb twee apps: Meeting room (http://windowsphone.com/s...36-4b6f-b980-a1710a77b16c) en verkeer(http://windowsphone.com/s...ff-df11-9264-00237de2db9e) in de marketplace staan.

Die hebben respectievelijk 37 & 27 reviews. Hoewel ik zelf best trots ben op mijn apps zijn het maar hobby projecten met minimale publicatie effort. (meer om een persoonlijke itch te krabben) Het lijkt me heeeel onwaarschijnlijk dat mijn applicaties bij die 4800 zitten.

*edit: hyperlinks opgeschoont

[Reactie gewijzigd door QQ2 op 23 januari 2012 15:01]

37 en 27 zijn meer dan 5 ratings en zullen dus vast bij de 4800 apps zitten...

De bron voor de uitspraak is dezelfde als het tweeakters artikel: All about windows phone komt er zelf mee.
"It's worth stressing that the quantity of apps is best used only as a guideline metric. The quality of apps in an app store is also very important, but is more difficult to judge objectively.

Looking at how many times an app has been rated can provide some guidance here, as only applications and games seen as useful are likely to be downloaded and rated multiple times. In the Windows Phone Marketplace 4,052 apps have been rated 5 or more times."
Ik kan me niet voorstellen dat bijna alle applicaties minder dan 5 ratings krijgen. Minder dan 5 per market misschien maar minder dan 5 in het algemeen....
Wat zegt het aantal ratings over het aantal downloads of het aantal tevreden gebruikers?
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik schrijf mijn reviews (en geef mijn ratings) pas nadat ik het een tijdje gebruikt heb. Verder rate ik lang niet alle apps die ik geïnstalleerd heb: Eigenlijk alleen apps met gemiste potentie, of juist dingen die écht fantastisch zijn.

Je trekt dus een voorbarige conclusie.
Super! Meer concurrentie voor App-store van apple!

Ik hoop dat Windows Phone nog groter wordt zodat Apple goed beconcurreerd kan worden!

Uiteraard zodat de kwaliteit hoger wordt en de kosten omlaag gaan...

[Reactie gewijzigd door th4k1ck3r op 23 januari 2012 12:28]

Ik vind het aantal Apps gewoon belachelijk, vind dat kwaliteit belangrijker dan dat er 50 of 500 duizend App's, want zoveel passen er toch niet op mijn Titan
Klopt, maar je moet er wel rekening mee houden dat er blijkbaar (nog) een grotere 'base' aan developers is voor het Android en iOS-platform. Het zegt uiteraard niks over de kwaliteit, maar de kans dat er een specifieke app, die voldoet aan jou wensen, beschikbaar is op Android of iOS is gewoon groter.

Veel bekende apps zijn al naar Windows Phone geport, maar dit is ook zeker niet met alle apps het geval. Als vrij actief social-media gebruiker moet je toch constateren dat Tweetdeck mist, Facebook-app is erg beperkt en sluggish en ook de Twitter-app is niet je-van-het.

Met een beetje meer concurrentie was dit wellicht anders geweest. Gelukkig kunnen we (als WP-bezitters) nu wel zien dat er vooruitgang wordt geboekt.
Mwah, ik heb het idee dat er nu meer van hetzelfde bijkomt en dat 90% van alle boeiende apps van android market of appstore nu ook gewoon op WP7 te krijgen zijn. Ik volg de lijst met nieuwe apps in de WP7 marketplace al een tijd en er komt echt niets boeiends meer bij. Geen mooie/handige applicaties of leuke/boeiende/mooie games. Echt 99% troep nu.
Kwaliteit over kwantiteit, dat klopt. Maar het is toch lastig wanneer je eenmaal een WP7 toestel-hebt en de app voor een specifieke toepassing er niet is. Hoe meer er ontwikkeld wordt, hoe groter de kans is dat die apps voor WP7 er zullen zijn. Inderdaad zal het effect van meer apps vanaf een bepaald punt nihil zijn, maar dat punt is nog niet bereikt. Vergeet daarnaast niet dat bepaalde apps regio gebonden (belachelijke resurrectie overigens. Bijv. Nederlandse gebruikers met een Amerikaanse account kunnen de NOS-app niet installeren) zijn en dus niet beschikbaar zijn voor iedereen.

Wanneer ik nu in de MarketPlace kijk, zie je naast de beschikbaarheid van minder apps ook dat de prijzen vooralsnog gemiddeld genomen aanzienlijk hoger zijn dan in de AppStore en AppMarket. Ik denk dat het legitiem is om aan te nemen dat deze prijzen omlaag gaan wanneer er meer concurrentie komt.

De groei van het aantal apps in de marketplace is daarnaast een extra ding, aangezien het poorten naar WP7 toch niet zo makkelijk of snel te doen is door de verplichting om in .Net te schrijven. Nu zijn daar wel bepaalde tools voor uitgegeven, maar hoe makkelijk zijn die toe te passen zijn zijn die ook voor iedere soort app toe te passen? Ik beschik niet over de achtergrond om daar op basis van eigen kennis en ervaring iets over te zeggen, maar o.m. Sygic heeft aangegeven dat zij iig op korte termijn geen navigatieapp zullen uitbrengen zolang die verplichting er is. In neem aan dat ze dat wel hadden gedaan wanneer het omzetten in .NET makkelijk te doen was.

Het feit dat ondanks deze verplichting de Marketplace toch een flinke groei laat zien, toont toch aan dat developers duidelijk ervoor kiezen te investeren in WP7.
Wanneer ik nu in de MarketPlace kijk, zie je naast de beschikbaarheid van minder apps ook dat de prijzen vooralsnog gemiddeld genomen aanzienlijk hoger zijn dan in de AppStore en AppMarket
Is dat wel zo?

De gemiddelde prijs van apps in de Windows Phone marketplace is 1,53$
62% van de apps is gratis.

Hoe is dat dan voor Appstore en Appmarket?
Dat zegt niets aangezien er veel meer en andere apps zijn voor android en Appstore.
Je zou enkel de prijzen van gelijkaardige apps moeten vergelijken (apps die dezelfde functionaliteit aanbieden)
De top 25 van zowel Andriod als de Top 25 van iOS komen in de komende 3 maanden richting de Marketplace.
http://www.1800pocketpc.c...apps-headed-to-wp7/26837/

Enkele zijn er natuurlijk al: Whatsapp, Facebook, Twitter, 4square etc

Wordfreud is per 1 februari de eerste die overkomt:
http://www.nieuwemobiel.n...-komt-1-februari-uit.html
En zo lang het aantal tekort schiet kopen mensen de telefoon niet en zal ING of Ziggo nooit een app uitbrengen. Het versterkt elkaar
Inderdaad, het feit dat er geen boeiende apps zijn is ook nog niet zo gek. MS heeft nu meer baat bij het binnenbrengen van de top25 ios/android apps zodat men uberhaupt overweegt om de telefoons te kopen. En daarna kan je kijken naar differentiation in apps.

Maar zelfs nu is MS al bezig om een paar exlcusive WP7 apps te laten ontwikkelen, las het ergens op the verge, weet het niet meer. Maar het zal nog wel even duren denk ik.
mwah, Moneyou van ABNAMRO heeft al wel een App uitgebracht, dus de ING zou zomaar ook kunnen komen hoor...
Daar ben ik toch niet zo zeker van hoor. Kijk naar Android het is groter dan iOS en heeft nog steeds een heel pak goede apps niet. Waarom niet? Omdat het een open platform is waar weinig te verdienen valt. Android gebruikers kopen geen apps en als ze geen reclame willen zien blokkeren ze gewoon de ads. Als ik morgen een goeie app schrijf voor Android dan pikt er overmorgen eene de hele app vijftig keer onder een andere naam en hup ik kan beginnen vechten tegen 50 apps die ik zelf heb geschreven en Google doet of haar neus bloed.

Ik verwacht dat er binnenkort eerder apps zullen zijn die wel op iOS en WP zitten maar niet op Android daardoor.
' ik heb het idee dat er nu meer van hetzelfde'
je zou inderdaad denken ja totdat je echt iets specifieks moet hebben. laatst nog op zoek geweest naar mp3 speler voor android. dat zit toch al in android zou je denken maar dat vond ik niet fijn werken en gelukkig dat er nog zoveel van zijn in android market. de 1 geeft in directory structuur weer, de ander kan weer geen aziatische tekens weergeven... allemaal nuanceringen!
Mooie van het WP OS is dat je die applicaties niet of nauwelijks gebruikt, aangezien Facebook, LinkedIn, Twitter, Outlook, Hotmail, Gmail allemaal geintegreerd zijn. Tweetdeck heeft dan ook weinig zin.
Als je met 'Mooie van' doelt op een verschil ten opzichte van andere OS'en moet ik je helaas teleurstellen, in Android (in ieder geval Sense) is dit ook allemaal geïntegreerd.
Dan begrijp je duidelijk niet het verschil tussen WP7 en Android.

Android is een OS waar relatief weinig in het OS zit en waar alles als extra erop draait. Alles wat niet standaard in Android zit (en dan heb ik het niet eens over Google Android), is niet geintegreerd maar gewoon als applicatie die zoals je die van de market kan downloaden.

WP7 daarin tegen is 1 geheel. Zou je WP7 zonder FB willen dan zou je het hele OS uit elkaar moeten slopen en opnieuw in elkaar moeten zetten.

Android kent vrijwel geen integratie, dit is zowel een pluspunt als een minpunt. Het geeft je de mogelijkheid om het te laten draaien zoals je wilt, maar het is daardoor wel minder goed geoptimaliseerd.
Op mijn jaar oude Motorola Defy kan ik switchen tussen apps, content tussen apps delen, installeren/verwijderen wat ik maar wil, en al deze flexibiliteit doet niets af aan de souplesse van het apparaat. Ik doe dagelijks met mijn apparaat wat met zowel iOS als WP7 niet kan. Helaas moet ik binnenkort de telefoon opsturen voor reparatie (dode pixels door een harde val) waardoor ik deze een poosje moet missen. Ik heb echter een complete NAND-backup op de SD-kaart klaar staan waardoor ik straks m'n telefoon in 1 klap kan herstellen. Dit dankzij root access wat bij de andere grote spelers tot de dag van vandaag niet mogelijk is. Dus wat is 'geoptimaliseerd'? Als je bedoelt dat het soepel draait dan zie ik niet wat daar op mijn Defy nog aan verbeterd kan worden. Als het om flexibiliteit gaat dan heb ik hier toch duidelijk een winnaar. Een open platform vereist wel een bewuster gebruik omdat je dingen kapot kan maken. Maar dat is op de pc met Windows nooit anders geweest en ik ben blij dat we die optie nu ook op de telefoon hebben.
Veel bekende apps zijn al naar Windows Phone geport, maar dit is ook zeker niet met alle apps het geval. Als vrij actief social-media gebruiker moet je toch constateren dat Tweetdeck mist, Facebook-app is erg beperkt en sluggish en ook de Twitter-app is niet je-van-het.
Daarentegen zijn er talloze apps die zowel Facebook en Twitter samennemen en goed werken, dus er zijn talloze alternatieven.
Daarbij is nogal relatief of je een bepaalde applicatie lekker vind werken of niet.
Ik heb Tweetdeck op een Android-toestel gebruikt en dat vond ik juist drie keer niets.
Dat zeg je nu maar lees eff zo goed als elke review van de Lumia 800 en je zult opmerken dat iedereen klaag over de aantal apps dat Windows Phone heeft.

Ze kijken niet naar de kwaliteit...

Ze roepen allemaal 'geweldig smarthphone maar te weining apps'
klopt, de getallen spreken natuurlijk voor zich.

Ik had eerst ook mijn twijfels, maar nu ik windows phone gebruiker ben, interesseren me de aantallen niets meer, en gaat het uiteindelijk toch om kwaliteit. Er mogen wel wat meer leuke spellen uitkomen, maar daar heb ik wel vertrouwen in, en de overige apps: ach, ik gebruik internet veel en de meestgebruikte apps (die ik op mijn iphone gebruikte) heb ik al binnen...
Dat vidn ik nogal kort door de bocht.
Dan mogen ze van mij een lijst samenstellen van applicaties die ze echt missen.
Allemaal? Ik zie dat je een duidelijk en objectief beeld hier creeer...

Er zijn vrijwel geen apps meer die WP7 niet heeft. Met wordfued binnenkort zijn er geen apps meer die de gemiddelde consument zal missen. WP7 heeft dan of de normale versie of een alternatief.

Natuurlijk blijven er altijd dingetjes over maar aan de andere kant kan ik je vertellen dat ik dingen missen op Android toestellen die ik weer wel heb. Uiteindelijk blijf je dat toch wel houden.
Ik vind het aantal Apps gewoon belachelijk, vind dat kwaliteit belangrijker dan dat er 50 of 500 duizend App's, want zoveel passen er toch niet op mijn Titan
Hoe meer apps er worden ontwikkeld, hoe groter de kans dat er kwalitatief goede apps tussen zitten, maar dat heeft tijd nodig (dat was in het begin met Android ook zo).

Je zult zien dat het mes aan twee kanten snijdt:
Veel mensen kozen niet voor een WP7-toestel omdat er (te) weinig apps in de Marketplace beschikbaar waren. Nu neemt het aantal apps toe -> het aantal gebruikers neemt toe -> etc etc

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 23 januari 2012 15:50]

Helemaal mee eens. Het aantal goudzoekers die met betaalde\reclame apps komen die werkelijk nul functionaliteit aan je phone\tablet toevoegen is enorm.

Apps zijn vaak(niet altijd) een manier om mij te laten betalen voor iets wat eigenlijk standaard functionaliteit van een browser zou moeten zijn of ook vaak is.

Ik vraag me dan ook af of apps op termijn niet voor een groot deel kunnen verdwijnen wanneer phones\tablets sneller worden en browsers beter in staat zijn voledige internet functionaliteit te bieden.

[Reactie gewijzigd door weetikveel11 op 24 januari 2012 00:32]

kwantiteit is objectief... harde cijfers. kwaliteit is subjectief iedereen kan vanalles vinden alles klopt/is goed niets is fout. bij een grote kwantiteit is de kans op volgens jou goede kwaliteit groter dus liever veel dan weinig.
Totaal niet, het zijn verschillende platforms waar consumenten weten dat ze niet tussen kunnen switchen. Bovendien is de kwaliteit in iOS vrij goed, het is een bewezen, stabiel platform met het meeste aanbod. Dat duurt nog wel even voor WP daar echte concurrentie teweeg kan brengen, Android is daar het betere voorbeeld.

edit: Ow ja, ik prijs zowel iOS als Android en dus ben ik een fanboy. :)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 januari 2012 16:40]

Het is bewezen dat Apps als IMDB, Facebook, Mtv, IGN, Vevo etc veel beter en mooier zijn op WP7. Nogmaals WP7 is veel stabieler nog dan iOS, en het meeste aanbod zegt dus niks over de kwaliteit...

Hier een video voor je...
http://youtu.be/krOvK-KGaMY
Hoe precies is dat allemaal bewezen dan, dat WP stabieler is e.d. kan je helemaal niet als zodanig zeggen.
Ook dat is maar 1 persoon op een platform met relatief weinig apps. Weinig variatie aan hardware. Kleine update geschiedenis. En ga zo maar door. Bij wp7 heb je bijvoorbeeld de kans dat de software achter loopt op hardware. Wat als één type telefoon iets speciaals kan wat de rest niet kan. Kan de fabrikant daar dan geen gebruik van maken. Of moet MS toch een update uitbrengen voor alleen die telefoon? En dan heb je natuurlijk nog de metro style die nog te wensen overlaat.
"het meeste aanbod zegt dus niks over de kwaliteit..."

Niet altijd. Maar het zegt wel iets over de kwaliteit van de harmonie tussen alle toestellen. Zo hoef je niet verschillende versies voor verschillende toestellen te testen, verkopen en uit te brengen. Dat is zeker wel een kwestie van kwaliteit.

Wat wel zo is, is dat oplossingen zoals phonegap de ontwikkelaar instaat stellen om voor meerdere platformen een app te ontwikkelen. Dit gaat goed voor alle eenvoudige applicaties. Maar zodra je ook specifieke oplossingen wilt gaan gebruiken denk aan iCloud, achtergrond processen (bij de iOS zijn dat alleen geluid in&uit, downloaden, gps etc), screen mirroring etc. Ook grafisch zware spelletjes ga je niet via phonegap maken.

Soms ontkom je er niet aan om specifiek iets voor een bepaalde os te schrijven. Dan is het op dit moment wel zo dat als je iets voor iOS uitbrengt. Dat je dan enorm veel gebruikers in één klap bereikt.

Dus minder tijd in dit soort zaken dus meer tijd voor ontwikkeling en stabiliteit en dus betere kwaliteit.
Ik ben het met je eens dat de apps met de meeste kwaliteit te vinden zijn op het iOS platform t.o.v. Android platform. Het lijkt er ook op dat veel app maker geen zin hebben om ook nog een Android versie te maken en brengen dan alleen een slechte iOS port uit of stellen een web app ter beschikking. Eric Schmidt heeft in december dit erkend en aangeven dat hier verandering in komt. De eerste stapjes lijken te zijn gezet met het uitbreiden van de GUI ontwerprichtlijnen in ICS.

Kijkend naar WP7 apps dan heb ik het vermoeden dat het wel goed gaat komen. Ik heb er al pareltjes tussen gezien. Spotify en IMDB zijn echt schitterend en overtreffen de iOS versies. Daarbij heeft Microsoft het voordeel dat zij al veel ervaring hebben met development tools.
Waar vgroenewold waarschijnlijk op doelt zijn Apps als OmniGrafle, OmniOutliner of OmniFocus, de talloze "muziek"-apps of zelfs Apple's eigen Keynote. Het zijn Apps die ik op Android nooit van vergelijkbare kwaliteit kon vinden.

Het is een juist statement dat het aantal apps niet gelijk staat aan de kwaliteit, maar Apple's App Store is goed gevuld met apps die hun vergelijkbare op Android niet kennen.

Ik zie het dan ook anders: niet het aantal apps is (voor mij) beslissend, maar de aard van het ecosysteem. Bij de Apple App Store zijn met name de productiviteitsapps erg goed ontwikkeld (zijn ook makkelijk te porteren vanuit Mac OS X).

Bij Android zijn apps van een andere aard (niet: andere kwaliteit). Zo kan ik op Android Sleep as Android draaien en dan een ebook lezen zonder dat de wekker uitgaat. Wil ik een ander homescreen, lockscreen of launcher, dan is Android een onverslaanbaar platform. Zo draai ik op mijn Android-telefoon een FTP-servertje (voor privédoeleinden). Kan op iOS of WP7 ook, maar dan tot je iets anders op je telefoon gaat doen.

On topic:
Om over de aard van de apps op Windows Phone iets zinnigs te zeggen is het nu wat vroeg. Ik vind het aantal spellen dat ik op mijn Windows Phone kan draaien bijvoorbeeld zeer mager, maar wel vrijwel allemaal van goede kwaliteit. De apps die je uit de market haalt voldoen verder allemaal aan de richtlijnen van Microsoft, en dat zorgt voor een zeer consistente gebruikerservaring. De productiviteitsapps worden door Microsoft zelf verzorgd en zijn van hoog niveau.

Maar door de jeugdigheid van het platform valt er een inhaalslag te maken en zo te zien is Microsoft daar mee bezig.

Disclaimer: ben zelf helemaal uitgekeken op Android, als gebruiker van het eerste uur. Tegenwoordig is iOS mijn platform van keuze en WP7 een goede tweede. Maar dat maakt me geen fanboy...
Het is een juist statement dat het aantal apps niet gelijk staat aan de kwaliteit, maar Apple's App Store is goed gevuld met apps die hun vergelijkbare op Android niet kennen.
Dan vind ik het toch humor dat mijn 2 belangrijkste apps... Spotify en Whats App veel beter zijn op Android vergeleken met iOS.

Jij praat over een situatie van het begin van Android maar tegenwoordig merk je gewoon duidelijk dat ontwikkelaars op Android wat meer vrijheid hebben (icm grotere userbase) en daarom vaker Android als eerste ontwikkel platform gebruiken.

Ik zeg dus. Het verschil per app welke versie beter is (iOS of Android)... Dat is, naar mijn mening, gewoon een feit...

En ja ik heb het zelf vergeleken... Normaal heb ik een SGS2 maar de afgelopen maand heb ik een week met de iPhone 4S gewerkt en 2 weken met de 4 (waarna ik weer rennend terug ben gegaan naar Android)


OT: Persoonlijk vind ik dit soort nieuws echt non nieuws. Dit omdat de eerste 50 tot 100k apps vanuit grote bedrijven komen en die betalen met liefde de portering naar een ander platform (geef eerlijk toe... hoeveel NL Nieuws apps heb je wel niet :P en dat geldt voor elk land). Ik ben juist erg benieuwd hoe de stijging daarna gaat. Je ziet op iOS en Android vaak kleine apps die geniaal zijn zonder enig verband met een groot commercieel bedrijf... Dat is altijd al de kracht geweest van deze platformen... Ik hoop dit in de WPM ook te gaan zien! (vanaf Windows 8 misschien?)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 januari 2012 13:47]

Dat zijn maar een paar app's die je aanhaalt die inderdaad minder zijn op windows phone 7, maar er zijn genoeg app's die er vele malen mooier uit zien (en beter werken)

apps zoals:

nu.nl
Navigon
Facebook
IMDB
dumpert

Dit rijtje kan nog veel langer doorgaan. Over 10 dagen komt de wordfeud app eindelijk uit voor windows phone 7. Het zal mij niks verbazen dat deze er 10 x mooier uit ziet dan de andere platformen.

Er komen zelf ook steeds meer mutiplayer games erbij. Armed! is een soort van starcraft spel dat in mijn ogen best een goede game (helemaal omdat het gratis is).

Ik vind dit gewoon een sterke troef waarom ik bij wp7 blijf. Als ik al die verschillende soorten interfasen zie per app bij de andere platformen, in plaats van 1 standaard interface. Het brengt veel meer gebruikersgemak en stijl naar een telefoon

Dat er op dit moment ontwikkelaars eerst apps ontwikkelen op android vind ik normaal, dit was namelijk ook eerst het geval voor IOS. Dit heeft te maken dat android op dit moment markleider is.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 januari 2012 14:05]

Lol ik vind het wel grappig. Je post komt over alsof je het niet met me eens bent maar uiteindelijk zeg je gewoon exact hetzelfde... De ene app is op platform X het beste en de andere app op platform Y :P

Je moet zelf kijken naar jou eigen apps om te bepalen wat voor jou het beste is

Qua interface kan ik gewoon niet wennen aan het gemis van een back knop in de overige OS'en... Daarom vind ik Android momenteel gewoon het beste.... puur vanwege de back knop onderaan het toestel... (en nee niet de home knop :P) Maar ja dat blijft natuurlijk gewoon smaak en daar kunnen we niet over twisten :P

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 januari 2012 14:12]

Ik kom niet over alsof ik met je eens ben, ik hoor het zelf ook van android en IOS gebruikers dat apps er vele malen mooier uit zien op wp7 dan op hun platform. Het korte rijtje wat ik hierboven opnoemde als voorbeeld.

Dat een app zoals whatsapp beter werkt op IOS en android kom,t omdat ze veel eerder hier aan zijn begonnen. Ze brengen steeds update uit en sinds 1.5 zijn er al veel opties bijgekomen.
Qua interface kan ik gewoon niet wennen aan het gemis van een back knop in de overige OS'en... Daarom vind ik Android momenteel gewoon het beste.... puur vanwege de back knop onderaan het toestel... (en nee niet de home knop ) Maar ja dat blijft natuurlijk gewoon smaak en daar kunnen we niet over twisten
Als je iets langer naar wp7 toestel had gekeken, had je kunnen zien dat ze allemaal een "back button" bezitten. Dat een iphone dit niet heeft kan ik natuurlijk ook niks aan doen ;)


edit:
Maar verder heb je helemaal gelijk... op WP7 is alles gelikter, beter en mooier... LOL (of is het echt serieus bedoeld?)

Iets met "mening & feit", "beperkte omgeving & complete wereld"... Ik ben vergeten hoe het verder gaat...
Natuurlijk heeft wp7 ook zijn tekort komingen die niet te vinden zijn op andere platformen . Ik geef alleen aan dat er veel apps te vinden zijn op wp7 die er vele malen mooier/beter eruit zien, dan op IOS of android.

Bekijk zelf het verschil maar met IMDB tussen android en wp7

[Reactie gewijzigd door vali op 23 januari 2012 15:39]

Excuus ik bedoelde rechts onderaan... En ja links en rechts is voor mij (als links handige) een groot verschil qua gebruikers ervaring.

Maar verder heb je helemaal gelijk... op WP7 is alles gelikter, beter en mooier... LOL (of is het echt serieus bedoeld?)

Iets met "mening & feit", "beperkte omgeving & complete wereld"... Ik ben vergeten hoe het verder gaat...

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 januari 2012 14:28]

Excuus ik bedoelde rechts onderaan... En ja links en rechts is voor mij (als links handige) een groot verschil qua gebruikers ervaring.
Aangezien je meestal van links naar rechts leest, lijkt mij linksonder logischer.
Ik ben zelf ook linkshandig.
Zit dan de zoekknop (rechtsonder) ook onhandig?
Elke Windows Phone heeft een back knop. Die is namelijk verplicht. Als je hem langer ingedrukt zit kun je daar namelijk mee switchen tussen applicaties.

En door de windowing stack wordt de applicatie automatisch gesloten als je verder terug gaat dan de start van de applicatie. Applicaties kunnen desgewenst de application state opslaan. Daardoor worden applicaties sneller gesloten en komt geheugen dus sneller terug.. ook blijft daardoor de telefoon snel..

Op Android kun je buiten de app market apps installeren. Met Windows Phone moet je daarvoor een developer account hebben welke je 99 dollar per jaar kost. Ik denk dat de adoptie sneller was geweest als er bijvoorbeeld dan 3 slots voor homebrew apps waren. Wil je meer homebrew apps draaien of deze verkopen, pas dan zou een development account nodig moeten zijn.

De overstap van een silverlight naar WP app is niet zo heel erg groot, zeker als je gebruik maakt van een framework zoals Caliburn Micro. Je maakt dan nog niet gebruik van Wp specifieke api's, maar je kunt dan wel snel aan de slag. Nu ben je zonder developer account beperkt tot de WP emulator..
En door de windowing stack wordt de applicatie automatisch gesloten als je verder terug gaat dan de start van de applicatie.
Afsluiten van apps is op Windows Phone trouwens onnodig.
Ik zie op Android altijd mensen fanatiek hun apps afsluiten maar op Windows Phone moet je dat hele idee van je af gooien. Te veel gedoe.
Als je iets anders wilt doen moet je gewoon de home toets indrukken en een andere functie of andere app kiezen.
Op Android hoeft dat ook niet meer sinds Android 2.1 maar een hoop mensen denken dat ze een task killer nodig hebben.... jammer voor hun :)
Laat die Back knop nu ook op WP zitten. Inderdaad is dit een andere functie dan de Home knop, ook bij WP

En of je WP/iOS/Android gelikter, mooier en/of beter vindt, is natuurlijk een persoonlijke beleving. Persoonlijk geef ik ook de voorkeur aan WP

[Reactie gewijzigd door LessRam op 23 januari 2012 14:56]

En niet voor de Android Market zeker? :O
De App Store van Apple heeft op dit moment ruim 550.000 apps, en de Android Market (dat bij LANGE na niet alles bevat) heeft er op dit moment zo'n 350.000.

Het aantal WP-apps is net voorbij de 60.000; peanuts dus vergeleken Android en iOS.
Echter, zoals hierboven ook terecht wordt opgemerkt, zegt dit helemaal niets over de kwaliteit van de apps. :)
Wordt er in deze telling ook rekening gehouden met het feit dat in de Windows Marketplace de trial onderdeel is van de app in de marketplace zelf, en er dus niet zoals bij ios heel veel gebeurd zowel een lite als een full in de store staan ?
Weet niet hoe ze dat tellen, maar dan nog zou de Windows Marketplace uiteraard zo'n 3 tot 5 keer kleiner zijn dan Android en iOS. Ze zijn ook een stuk jonger, dus dat is begrijpelijk. Ik ben erg benieuwd hoe ver Microsoft gaat komen in de mobiele markt dit jaar. Met de Nokia's zijn ze zeker iets aan het opbouwen, maar of het genoeg zal zijn?
Wat op zich wel jammer is bij iOS... het KAN namelijk wel... (App gratis -> Pro upgrade met "In App" aankopen... Zou een hoop vervuiling voorkomen.

Buiten dat is het natuurlijk logisch dat wanneer er een nieuwe "App Store" voor een relatief nieuwe concurrent van Android en iOS in verhouding hard groeit..

Buiten dat zou ik ook bij Apple liever 10.000 kwaliteits Apps zien dan 500.000 waarvan 1% zijn geld/ruimte waard is. (En ja ik weet dat 1% van 500.000 een factor 5 groter is kwa top Apps... maar vindt de juweeltjes nog maar tussen al het puin.
Ik heb de lijst met nieuwe apps al een paar weken bijgehouden maar er komt gewoon echt niets boeiends meer bij. Ik zie zoveel troep staan waar ik niet eens de moeite neem om te gaan kijken wat het is. Óf omdat het voorspelbaar is hoe brak het zal zijn óf omdat het zo slecht eruit ziet (qua titel of qua afbeelding) dat ik al meteen weet dat het niets gaat worden.

De eerste paar weken dat Mango uitkwam was het een mooie lijst aan het worden van allemaal handige applicaties, maar ondertussen sneeuwt ie onder met allemaal brakke applicaties die leuk zijn voor het totale aantal, maar nooit meer dan 2 sterren zullen halen. En dat geld ook voor de betaalde apps.

Gelukkig zijn er wel wat websites waar alle boeiende apps aan bod komen, maar dit zijn er veel minder dan een maand of 3 geleden. Alle belangrijke apps zijn voor het grote deel al gemaakt en anders komt het wel in het nieuws dat ie uit komt (Wordfeud bijvoorbeeld of eerder was dat met Whatsapp).

Ik blijf het jammer vinden dat er zo gehamerd wordt op het aantal applicaties, want zeg nou zelf: hoe goed is deze lijst met applicaties nu: http://www.windowsphone.com/nl-NL/apps?list=new
ik ben het helemaal met je eens .
maar het blijft een feit dat als je met een apple fan of android fan in discussie gaat over wat er beter is is 1 van de eerste punten van 'ja maar wij hebben meer apps'.
ik heb liever 20 goeie apps dan 50000 bs apps. maar goed zo is er iig voor ieder wat wils .
maar het zou idd niet moeten gaan over de kwantiteit maarover de kwaliteit..
Heb je ze allemaal geprobeerd dan?
Ik kan vast ook wel een willekeurig lijstje van apps voor iOS of Android samenstellen waarvan de kwaliteit discutabel is.
Sterker nog, er is een hele waslijst van apps voor Android die je niet op je toestel hebben wil:
link
Een tijdje geleden werd er ook een link rondgestuurd van Microsoft waar developers een Windows phone aangeboden werd, die je ook mocht houden na het maken van een bepaald aantal apps in een bepaalde tijd*. Ik kan me voorstellen dat er dan best een redelijk aantal devs zal zijn die wel een paar apps in elkaar willen hobbyen.

*Heerlijk vage omschrijving dit, ik ben nu ook aan het kijken of ik die link nog ergens heb staan maar kan het vooralsnog niet vinden :P
Als je het van dit soort acties moet hebben is het natuurlijk wel triest. Bouw aan je platform dan komen de dev's vanzelf wel.
Typisch Microsoft, zich inkopen in de markt.
En wat is hierbij het probleem? Om een platform te bouwen, heb je een basis nodig aan content. Devs willen best ontwikkelen en proberen, maar hebben geen WP phone. Fijn, zegt Microsoft, hier heb je een phone, ga je gang. Ook hebben ze als ik het goed heb, bepaalde populaire apps helpen 'porten' naar WP. Niets mis mee lijkt me, ze willen hun eigen platform een duwtje geven, waarom niet?
Inderdaad, dit is wat men noemt "win win win":

1) MS wint, want hun platform krijgt meer momentum
2) Developers winnen, want ze moeten niet investeren in een nieuwe telefoon
3) Gebruikers winnen, want er komen meer apps op het platform

Als je het toch doet om te bashen op ms omdat je een iOS/Android fanboy bent, moet je zo denken: beide platformen zijn zo goed dankzij hun onderlinge concurrentie.

En het is enkel voor de consument goed dat er meer concurrentie komt.
Niet echt iets om verbaasd over te zijn..

Sinds Nokia de Lumia 800 in Europa heeft uitbracht is merk ik dat Windows Phone een momentum heeft opgebouwd.

En sinds de introductie van de Lumia 900 op de CES heeft Windows Phone een grotere momentum opgebouwd.

Wat je ook zie is dat steeds minder mensen Windows Phone zitten te bashen omdat ze geen duel core phones hebben (want het is ook niet echt nodig). Men zit ook niet meer te roepen ''Waarom zou ik een mid range Windows Phone van Nokia kopen als ik een android kan kopen''.

Persoonlijk denk ik ook niet dat Android deze jaar 50% van de mark weet je bemachtigen want Nokia verkoopt nog steeds de meeste phones. Als Nokia deze jaar genoeg producten uitbrengt dan zal het een interessante jaar worden.
Je haalt hier smartphones en Nokia flintstone phones door elkaar.
Nokia is alleen leuk bezig met de sponsor Microsoft als laatste strohalm en in leuke kleurtjes. Binnenkort komt de iPhone5 en die hakt er weer lekker in dus ik zie het aandeel van WP7 niet stijgen, 2% van de markt zal Microsoft ook maar een paar jaar volhouden en dan terugtrekken of een hele lange adem hebben omdat ze perse willen dat ze ook wat in te brengen hebben in de smartphone markt.
Blackberry zal een grote teruggang kennen en dat geeft weer ruimte aan anderen.
Valt nog wel mee. De iPhone is niet de grootste zorg van Microsoft. Apple zal nooit een WP7 licensie nemen, en ook geen iOS licensie verkopen aan een andere hardwaremaker. Het gaat om de rest van de OEMs, welk OS kopen die?

MeeGo, Bada, WebOS, Symbian en Blackberry zijn allemaal druk bezig zichzelf de grond in te boren, de enige concurrent voor Microsoft die er echt toe doet is Android. De grote OEMs als Samsung, HTC en LG kiezen geen partij, die houden alle opties nog open (inclusief hun eigen baksels, maar de track record van hardware boeren die hun eigen OS knutselen is niet best). Als WP7 populair blijkt bij developers en klanten, dan brengen ze er ladingen telefoons mee uit, net zoals ze ook massaal WM6 gedumpt hebben voor Android toen dat een populair OS bleek te worden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 januari 2012 18:30]

je hebt het hier op het einde over android en nokia, dat slaat nergens op

android devices worden door diverse fabrikanten gemaakt
zelfs als android meer dan 50% van de markt haalt dan kan nokia nog steeds de meeste phones verkopen
Leuk, maar het is triest dat de mannen van @CarbonWP al een maand hun twitterclient 'Carbon' op de marketplace proberen te krijgen. En dat is voor de verandering wel een app van hoge kwaliteit. (http://carbonwp7.com/blog/)
Tja, zoals ik het lees is het voornamelijk een probleem met het niet direct kunnen publishen. Aangezien twitter is geblokkeerd in China lijkt het me ook logisch dat die niet in die marketplace mag komen.
Dat hebben ze al gecorrigeerd en het is voor de 4e keer afgewezen. Vanochtend kwam deze tweet:

'This is mega ultra sonic bad News. We failed Marketplace certification test for the 4th time. We're taking a break from this project for now'

..en dat terwijl het gewoon een moddervette twitterclient is!

De tweet is inmiddels opgepikt door @BrandonWatson and @RichardKerris dus hopelijk verschijnt deze app toch snel in de marketplace.
Ik ga voor een nokia met Windows mobile 7 en verder indien... er een externe geheugenkaart ingestoken kan worden! Helaas is tot op heden een voorwaarde van Microsoft dat er geen externe geheugenkaartslot in het apparaat mag zitten.

Dus ik wacht nog ff.

[Reactie gewijzigd door BUR op 24 januari 2012 10:57]

Mag ik vragen waarom je dit zo graag wilt? Externe sd kaartjes zijn in de praktijk vele malen trager dan nano geheugen (intern gesoldeerd op de telefoon). Nokia heeft beloofd om meer telefoons uit te brengen met 16/32 en 64 GB. Deze zullen na Tango release verschijnen

[Reactie gewijzigd door vali op 23 januari 2012 16:31]

En hoe vaak heb je die snelheid nodig? Het is vaak prettiger om een bak "langzamer" geheugen achter de hand te hebben, waarop je je muziek (zomaar een paar gig) en wat afleveringen van films en series op kunt plaatsen (ik kijk behoorlijk wat films en series op mn mobiel).

Nu met telefoons die makkelijk 1080p kunnen versnellen gaat het hard met je 16 gig intern (minus 2/3 gb door os). Een micro sd kaart voegt dan voor een lage prijs zeer veel ruimte toe. Fabrikanten vragen zomaar 100 extra voor 32gb (oa apple). Ik heb dus ook het liefst gewoon een micro sd kaart aansluiting
Die snelheid wil iedereen lijkt mij. Hier zie je een vergelijking van 3 toestellen met wp7 erop (nog geen mango). Alleen de LG optimus 7 en de omnia 7 hebben nand geheugen en de hd7 heeft een sdcard. Het filmpje is onderhand best oud maar geeft wel weer wat ik bedoel.

Als je toch heel graag sd-kaart wilt, moet je voor de focus gaan. Dat is de enige wp7 toestel waar je gemakkelijk de sd-kaart kan verwisselen. Bij de huidige HTC toestellen moet je hem openschroeven om de sd-kaart te vervangen.

Andere optie die er ook is, is het streamen van films. Ik doe dit zelf ook van mijn 2008 server naar mijn omnia 7. Verloopt lagloos als je gebruikt maakt van wifi (in de trein naar school is dit aanwezig gelukkig :P ).

[Reactie gewijzigd door vali op 23 januari 2012 21:35]

openschroeven is ook eenbeetje overdreven. de achterkant er uitklikken en hupa hij zit er in. netzo iets bij een camera. wees blij dat het ergens achter zit zodat het er niet zomaar uit kan ;)

maar even terugkomen op het extra geheugen.
films kijken op je mobiel, volgens mij ligt het ook aan hoe groot je scherm is. er zit natuurlijk een verschil in 3,2 of 4,7 die nieuwe schermen zijn echt mooi om films op te kijken. dan vraag ik me af of je het af kan zien met de batterij maar dat is een ander verhaal :p

voor films en foto's geef ik je een groot gelijk! voor mij is dit ook namelijk een vereiste voor een nieuwe mobiel!
Nee ik overdrijf niet. De samsung focus is het enige toestel waar je gemakkelijk de sd-card kan vervangen. De rest zit verstopt in het toestel en je moet hem openschroeven om hem te vervangen (daarbij moet je ook een sticker verwijderen, die aangeeft dat je garantie ontnomen wordt als je dit doet).

@bur

Ik bedoelde inderdaad de samsung focus. Deze is alleen uitgebracht in Amerika en is alleen via grijze import te krijgen

[Reactie gewijzigd door vali op 24 januari 2012 13:20]

Quote "...Als je toch heel graag sd-kaart wilt, moet je voor de focus gaan"

Ik neem aan dat de Samsung Focus bedoeld... deze is alleen in amerika uitgebracht.

Kortom voor mij dus geen optie.
Waarom zou je in jezusnaam 1080P films op zo'n klein scherm willen bekijken? Op zo'n klein scherm is het verschil tussen 720P en 1080P microscopisch klein. Je beluistert toch ook geen FLACs via de speakers van je GSM.

Staat natuurlijk wel los van het feit dat uitneembare SD kaart wel handig kan zijn.
Je beluistert toch ook geen FLACs via de speakers van je GSM.
Je hebt van die gekken...
Ajoh. Is toch gaaf zo'n kaartje er in douwen. Dan stop je er nog eens een keer wat anders in dan alleen je usb kabel. :9

[Reactie gewijzigd door Macshack op 23 januari 2012 17:00]

De reden is dat ik voor foto's en muziek geen intern geheugen wil misbruiken.
Ik zet liever uitsluitend programma's op het telefoon geheugen.

..en ja ik neem graag meer dan 8 Gig muziek mee.. je weet maar nooit wat je wilt luisteren! :)
Ik vind het vreemd dat bij de Lumia 800 de accu niet vervangen kan worden. Dat is een van de eerste dingen die kapot gaat en nu wordt daardoor dus het hele toestel onbruikbaar... voor mij een reden om niet de Lumia 800 te kopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True