Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Fabrikant ViewSonic heeft een nieuw 23-inch-beeldscherm uitgebracht met 3d-ondersteuning via een passief brilletje. De ViewSonic V3D231 wordt geleverd met een losse bril en opzetglazen voor mensen die al een bril dragen.

De V3D231 heeft een led-backlight, een resolutie van 1920x1080 pixels, een grijs-naar-grijs-responsetijd van 2ms en een maximale helderheid van 250cd/m². Het scherm is uitgerust met d-sub, dvi en hdmi-ingangen, en heeft twee speakertjes van 2W. Inclusief voet weegt het beeldscherm 3,58 kilo. ViewSonic heeft het paneel voorzien van een polarisatielaag, waardoor een 3d-effect bereikt kan worden zonder het gebruik van een actieve 3d-bril. De bril die ViewSonic meelevert, heeft daarom geen elektronica of batterijen nodig. Aan brildragers is ook gedacht; ViewSonic stopt naast de normale bril een opzetbrilletje in de doos.

Met de monitor wordt het softwarepakket TriDef 3D meegeleverd, waarmee 2d-beeldmateriaal naar 3d omgezet kan worden. Het 3d-beeldscherm is per direct verkrijgbaar en moet 269 euro gaan kosten.

Viewsonic V3D231 Viewsonic V3D231 Viewsonic V3D231 Viewsonic V3D231
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Interessant model en prijs. Ik vraag mij persoonlijk wel af of het voor een PC monitor niet beter is om actief 3D te gebruiken, omdat je nu resolutie mist, wat je vast gaat zien omdat je vrij dicht op een monitor zit.

Ik heb zelf een LG actieve 3D monitor, en dat werkt prima met de Nvidea kit. Ik vind het effect op mijn monitor ook meer aanwezig dan op mijn TV.

beetje offtopic:
Ik ben wat dat benieuwd wanneer ze met brilloze 3D monitors komen. Mensen zitten immers vaak op dezelfde plek achter hun monitor, dus na 1x instellen qua afstand zou dat prima moeten werken (en als er nu al prototypes zijn van TV's met camera die tracken waar je bent om het 3D effect goed op je ogen te krijgen voor passief 3D, dan moet dit ook mogelijk zijn).
Resolutie mis je sowieso
Hoeft niet. Met actieve brillen, behoud je je resolutie... alleen krijg je dan weer het probelem dat je geflikker krijgt van de shutters.
De frequentie van het beeld (het knipperen) kun je zien als de temporale resolutie (in de tijd), terwijl de halvering van verticale beeldlijnen gezien kan worden als spatiale resolutie (in plaats). Izealia heeft dus gelijk, beide technieken halveren de resolutie, alleen doen ze dit ieder in een andere dimensie van het beeld.

Ik vermijd dat geknipper liever en zou dus bij voorkeur voor passieve 3D gaan.
Voor zover ik weet heb je met actieve brilletjes het volledig scherm voor elk oog om de beurt en mis je dus geen resolutie.
Jawel, je mist temporale resolutie, de frequentie van je beeld halveert. Per oog is het beeld de helft van de tijd zwart (hoeveel hertz het toestel ook aan kan).
Interessant model en prijs. Ik vraag mij persoonlijk wel af of het voor een PC monitor niet beter is om actief 3D te gebruiken, omdat je nu resolutie mist, wat je vast gaat zien omdat je vrij dicht op een monitor zit.
Buiten dat zie ik op me (Passieve) 3D TV geen 3D van te dichtbij, ik moet er minimaal 1.5-2 meter afzitten, hoop dat dat hier niet hoeft want dan is 23 inch erg klein :P Ik vind 26 inch al klein vanaf een halve meter afstand...
Eindelijk een producent die denkt aan brildragers. Ik ben een brilsmurf, heb lenzen geprobeerd maar was uiteindelijk niets voor mij. Zo goed als alle 3D initiatieven vallen bij mij in het water, behalve dingen als de 3DS.
En nu deze monitor. Ik overweeg hem als hij richting de 200 gaat. Ook fijn dat mijn vriendin gewoon de normale 3D bril kan gebruiken en ik de opzet bril, hoeven we niets meer te bestellen :)
Ummm, de meeste van die 3d brillen gaan er toch gewoon overheen? Of heb je zelf al zo'n gigantische bril? :+


Beetje jammer van het omlaag modereren..... naja, ik heb zelf ook een bril en ik heb er nog nooit last van gehad (bioscoopbrilletjes die bijvoorbeeld ook voor een philips 3d tv werken)

[Reactie gewijzigd door Rub3s op 2 november 2011 16:39]

Helaas valt het tegen. Ten eerste zitten ze zo niet lekker, en tijdens een 2 uur durende film gaat dit mateloos irriteren. Ze glijden af of je moet je eigen bril extra aandrukken... Nee, niet fijn. Passieve brillen zoals bij dit LG scherm helpen een beetje doordat ze geen accu's en elektronica hebben en daardoor minder groot/zwaar zijn. (Ik denk dat een actieve 3D bril niet eens bestaat in opzet vorm...).
Ten tweede: volgens mij zorgt de extra afstand en glazen die tussen je ogen en de 3D bril zit voor een soort diffuus effect. Het is allemaal net niet scherp.
Ten tweede: volgens mij zorgt de extra afstand en glazen die tussen je ogen en de 3D bril zit voor een soort diffuus effect. Het is allemaal net niet scherp.
Nee hoor als ik met 1 oog dicht door me glas (naja plastic :P) kijk zie ik gewoon scherp wat er voor dat oog te zien is op me scherm, of ik dat nou voor me oog houdt of zolang me arm kan strekken :)

Het is dan volgens mij ook geen lens (welke daar wel problemen mee heeft die hebben namelijk een brandpunt), maar een filter (welke gewoon bepaalde lichtgolven filtert) ;)
Je eerste punt daar kan ik inkomen, maar dat tweede punt zou -solang beide brillen schoon zijn- geen rol moeten spelen. 3d brillen werken namelijk met knipperende lcd schermpjes(actief) of met polarisatiefilters(passief) om de helft van het beelt weg te filteren. Deze verbuigen het licht dat wel doorgelaten wordt niet, waardoor de afstand tussen 3d-bril en oog niet uitmaakt... Waar je misschien wel las van hebt is dat de 3d-bril je normale bril dichter naar je ogen toe duwt... dat kan wel effect hebben op de beeldscherpte.
Jouw ondervonden "diffuus effect" kan ook simpel cross talk zijn. Filters (passief cq aktief) blokken nooit voor 100% het licht dat bestemd is voor het andere oog. Dat effect wordt meestal omschreven als "wazig".
comfortabel is het anders niet. Zeker niet met een actieve bril, maar ook die realD brilletjes zitten gewoon niet goed als je die voor je eigen bril moet zetten.
Twee brillen op je neus wordt na een tijdje best wel zwaar ;)
Hoe werkt zo'n scherm nu eigenlijk met gamen? Is het zo dat je dan maar weer de helft van het aantal lijnen benut of is dat tegenwoordig niet meer?
Nee je benut 1920*1080, echter per oog levert dat een beeld van 1920*540 op ;)
In dit geval niet denk ik. Omdat je frame na frame door je polarisatiefilter gaat halen moet het toch mogelijk zijn de volledige resolutie aan elk ook aan te bieden lijkt mij.
Tuurlijk niet daarvoor is het een passief systeem, er kan dus niet van oog gewisseld worden er is altijd een vaste verdeling, de helft links en de helft rechts ;)

De actieve versie heeft dat niet maar heeft weer andere nadelen (flinkkeren, zwaarder, duurder)...

Het is dus wachten op schermen met 1920*2080 2160 als je perse fullHD per oog wilt hebben ;)

edit: thanks ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 november 2011 16:45]

Je bedoelt denk ik 1920*2160. Anders is de helft 1040. Maar I got your point.
frame na frame
Nee, dat is juist bij actieve 3D, dan blokkeert een shutter bril om en om de ogen. Bij passieve 3D staan beide beelden echter tegelijk op het scherm. Alleen het scherm heeft natuurlijk nog steeds gewoon 1920x1080 pixels dus per oog heb je de helft van de pixels.

Toch moet je die tekortkoming niet overschatten. Full HD bevat 7 keer zoveel pixels als SD, dus zelfs als je dat halveert is het nog lang niet slecht. En uiteindelijk zit de virtuele resolutie van het 3D beeld nog veel dichter tegen Full HD aan want je hersenen combineren de twee beelden immers.
Misschien een domme vraag, maar hoe goed werkt dit nu als je een XBOX360 op de HDMI poort aansluit en 3D-games hierop speelt?
Gewoon goed :) Echter is GOW3 het enige spel wat 3d kan volgen mij met een XBOX360 :P op me passieve TV werkt het ook goed, dit scherm is niet anders...
Dit is een interessante techniek, niet alleen omdat ik na een half uurtje met een shutterbril op mijn neus hevige migraine heb, maar ook omdat dit een totaal ander type scherm verreist.

Een conventioneel LCD scherm werkt door met behulp van kristallen licht in de zelfde richting te polariseren als het polarisatiefilter in de toplaag, door het licht haaks te polariseren word de bron “geblokkeerd” (daarom zie je niets op je scherm met een polariserende zonnen bril, tenzij je je hoofd draait).

Een polariserende 3D bril werkt door voor het ene oog al het verticaal gepolariseerde licht te blokkeren en voor het andere oog al het horizontaal gepolariseerde licht te blokkeren. Voor een dergelijk 3D scherm moeten er aparte pixels voor het linker en het rechter oog zijn, waarbij elke rij pixels de richting van het filter 90 graden gedraaid wordt, of de polarisatie richten van de filterende laag moet 60 keer per seconde kunnen veranderen (dit lijkt me minder waarschijnlijk).

het grote voordeel van 3d tv’s met bril is natuurlijk de grotere vrijheid in kijkhoek en kijkafstand die het de gebruiker geeft. Bij bril loze 3D tv’s wordt het 3D effect bereikt door de vorm van de pixels, hierdoor kan de kijker maar op een beperkt aantal plaatsen zitten.

Is er iemand die meer het fijne van de door viewsonic toegepaste techniek weet?

[Reactie gewijzigd door baseendje op 2 november 2011 18:59]

LG heeft al veel eerder een passief 3D scherm op de markt gebracht: de LG d2342p. ook 23 inch dacht ik.

Deze monitor heeft zo ze zien trouwens wl interne voedingsadapter. Veel moderne monitoren hebben dat niet. Pluspuntje!
Ik heb sinds zaterdag de passieve 3d monitor/tv LG-DM2350D en moet zeggen dat het 3d beeld er echt goed uitziet met films in half-sbs formaat. Ook bij games met tridef ziet het er goed uit. WoW werkt super in 3d! (helaas wil BF3 nog niet werken met tridef maar hier zal nog wel een update voor komen)

Het mooie is dat je geen gedoe hebt met dure actieve 3d brillen die alleen maar werken met een bepaalde configuratie. Het is nu gewoon even een knop op de afstandbediening indrukken en je hebt 3d beeld.

Ik was eerst aan het kijken naar de Nvidia Vision set, maar daar heb je een speciale monitor voor nodig met een speciale 3d bril + een Nvida kaart. (heb zelf een relatief nieuwe ATI kaart).

[Reactie gewijzigd door Hanky74 op 2 november 2011 16:30]

Jammer dat de kabels recht achterin de monitor gestopt moeten worden. Zo kan je het scherm niet tegen de muur ofzo aanzetten...

verder wel leuk dat 3d nu ook naar pc monitoren komt. Nu moet 3D nog goed uitgewerkt worden...
Dat zou voor mij ook een van de pijnpunten kunnen zijn, gelukig heeft de markt daar wel wat opgevonden. Bv: http://www.amazon.com/Sta...nitor-Cable/dp/B004ZY6R86
Belangrijk is wel dat er VESA mounting points aanwezig zijn, mijn monitors hangen namelijk aan armen.

ontopic:
Ik ervaar 3D, actief zoals in de filmzaal, met de nodige hoofdpijn. Gaat het met dit soort, passief dus, beter zijn? Komt de hoofdpijn door de actieve shutters of effectief omdat je beide ogen een verschillend beeld hebben? (ik neem dat 't laatste ook met deze passieve monitor het geval zal zijn).
Er stond laatst in de c't een testpanel onderzoek over het verschil tussen actief en passief.
Passief werd als minder 'misselijk makend' getest. Misschien dat dat voor jou ook telt.
Ook hier zou ik zeggen, probeer het in de winkel eens een keer uit. Er zullen op internet best filmpje te downloaden zijn waar een hoop mensen, bij die scene, misselijk worden.

In datzelfde stuk stond ook dat mensen misselijk worden door de ondertitels, daardoor zou je bij beide technieken hinder ondervinden en zijn je hersenen gewoon niet geschikt voor 3d.

Mijn persoonlijke mening is dat van alle technieken die je op dit moment kan verkrijgen passief de meest belovende en bruikbare is. De aanschafkosten zijn laag, de brillen goedkoop en de techniek is relatief simpel.

Zelf ben ik ook brildrager en zou het niet erg vinden om de tweede 'gratis' bril te laten voorzien van een polariserende laag. Ook voor een klein meer bedrag, de geboden oplossing met een voorzet polarizer is een leuke tussenoplossing, maar ik denk dat het bij de brildragers niet zal aanstaan. Waarschijnblijk wordt het als te zwaar ervaren, net als actief 3d.

Al met al is dit een mooie monitor om 3d op te kunnen gebruiken.
Ik vroeg me af of passieve 3d meer belastend is voor je grafische kaart. En ondersteund elke kaart 3d in deze vorm?
Het lijkt me toch wel een fantastische monitor als de 2d naar 3d software ook goed werkt.
Dit is heel mooi, en de prijs is ook erg interessant maar 269 euro, in plaats van 400 euro of meer :)
maar dit is alleen voor de PC natuurlijk
is er geen mogelijkheid voor 3D tv kijken met behulp van een speciale ontvanger?
Ja deze: AVerTV TwinStar PCI-E (A188)

pricewatch: Avermedia Avertv TwinStar PCI-E A188


En deze: AVer3D CaptureHD (H727 3D)

http://www.markit.eu/nl/n...karta-pci-e/v2p1869691c42


Support real 3D function for nVidia 3D Vision, Micro-polarizer, and Red/Cyan mode

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 2 november 2011 20:59]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True