Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

De Viewsonic V3D245, een 3d-monitor, is vanaf deze maand in de VS beschikbaar, voor een prijs van bijna 500 dollar. De 3d-monitor maakt gebruik van Nvidia's 3D Vision 3d-technologie en werd voor het eerst getoond op de CES-beurs in januari.

De 3d-monitor heeft een beelddiagonaal van 23,6", een native resolutie van 1920 bij 1080 pixels en edge-lit led-backlight. De 3d-technologie is afkomstig van Nvidia en bij de 3d-monitor wordt ook een 3d-bril van Nvidia meegeleverd. De Nvidia 3D Vision-ir-zender is bij de monitor ingebouwd.

Viewsonic gebruikt een 120Hz-paneel met een responsetijd van 2ms in de V3D245, zodat in de 3d-modus een refreshrate van 60Hz per oog is te behalen. De maximale helderheid van het paneel zou 300cd/m2 bedragen. De V3D245 beschikt, behalve over een vga- en dvi-connector, ook over een hdmi 1.4-poort voor het direct aansluiten van bijvoorbeeld een blu-ray-spleler of een PS3. Verder is de 3d-monitor voorzien van twee 2W-speakers en heeft het apparaat hiervoor een pc-audio-ingang.

De Viewsonic V3D245 is vanaf augustus verkrijgbaar in de Verenigde Staten, voor 499 dollar. Over de beschikbaarheid in Europa is nog niets bekend. Viewsonic heeft vorig jaar al een 3d-monitor in Europa geïntroduceerd, de V3D241wm, maar die maakt gebruik van 3d-technologie van AMD.

Viewsonic V3D245 Viewsonic V3D245 Viewsonic V3D245
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

3D technologie die gekoppeld is aan een fabrikant ?

Mijns inziens is dat een verkeerde keuze. Dit idee heeft kort bestaan bij de film/media wereld, en daar is men er vanaf gestapt. Wil 3D op PC een beetje aan adoptie winnen lijkt het me ook in dat segment handig om fabrikant onafhankelijke hardware te maken.

Edit: Het zou me niets verbazen als dit voor MS bijvoorbeeld een signaal zou zijn om eea te proberen te standaardiseren door een DirectX update/featureset.

[Reactie gewijzigd door G_M_C op 2 augustus 2011 09:48]

3D technologie die gekoppeld is aan een fabrikant ?
De technologie is niet zozeer gekoppeld aan de maker van de monitor, maar aan Nvidia 3D Vision. Hiermee kan iedere Nvidia GPU vanaf zeg maar de 8800GT 3D beeld toveren bij nagenoeg alle DirectX games, alle 3D Blu-ray, alle soorten 3D rips (bijvoorbeeld MKV in Side by Side formaat), Youtube 3D, 3D foto's etc. etc. Het mooie van 3D Vision is dan ook dat zo'n beetje alle content die in 3D uitkomt en is gebaseerd op shutter-technologie zonder meer afgespeeld kan worden.

3D Vision van Nvidia is er inmiddels al jaren. Het enige dat je nodig hebt is een monitor die op 120Hz draait, zodat ieder oog 60Hz krijgt (en dus geen koppijn veroorzaakt) als je het brilletje op hebt, en een 3D Vision kit. Deze laatste heeft dan een USB IR ontvanger voor het verzenden van het signaal naar de bril en een active-shutter bril die het signaal opvangt.

De aanschaf van een 120Hz monitor is momenteel best nog prijzig en het heeft een lange tijd geduurd voordat er groter dan 23" modellen uitkwamen. Daarnaast moest je dan ook nog eens de 3D Vision kit kopen die zo'n 150E kostte (tegenwoordig heb je er ook 1 met een draadje voor 99E). Sommige monitor fabrikanten zijn daar op ingesprongen en hebben een deal met Nvidia gemaakt en bouwen de IR zenders nu dus in de monitoren en gooien er 1 brilletje bij. Zo ook bij mijn 27" ACER 3D Monitor. Best handig, want het scheelt weer een USB poort.
Edit: Het zou me niets verbazen as dit voor MS bijvoorbeeld een signaal zou zijn om eea te proberen te standaardiseren bv. een DirectX update/featureset.
Het is niet echt nodig voor MS om dit te standaardiseren aangezien het op driver niveau nu al een standaard is. Het is dan momenteel ook de driver die bepaald hoe het beeld op je beeld wordt getoverd, of dat alles 2 keer uitgerekend wordt etc. Immers, DirectX ondersteunt al lang 3D, maar het is de videokaart die bepaald hoe het uitgestuurd wordt. Dus dit is meer een driverding wat je niet echt wilt overlaten aan DirectX zelf. Dat gezegd: alles wat DirectX draait kan door de driver in 3D geinterpreteerd worden. Niet alleen nieuwe spelletjes die specifiek voor 3D gemaakt zijn, maar ieder spel vanaf DirectX 9. Sommige ogen iets minder perfect, maar het werkt wel allemaal.

Nadeel is dan weer dat je videokaart het wel aan moet kunnen. Immers, iedere frame dient nu 2 keer op je beeld getoverd te worden. Heb je momenteel een max. framerate van 30FPS dan zal het spel dat je in 3D speelt droppen naar theoretisch 15FPS. Gelukkig kan mijn single N560GTX momenteel alles geweldig aan in 3D op hoge framerates met alle settings op high.

Een ander nadeel, inherent aan de shutter-technologie, is dat het allemaal een stuk donkerder wordt. De makers van de 3D monitoren spelen hierop in en geven dan ook belachelijk hoge cd2/m helderheid zodat de 'donkerte' gecompenseerd wordt. Gelukkig kennen de monitoren dan ook een 2D en een 3D stand zodat je als je in 2D iets wilt doen je niet verblind wordt.
De technologie is niet zozeer gekoppeld aan de maker van de monitor, maar aan Nvidia 3D Vision.
Dus toch gekoppeld aan een fabrikant, of niet soms? Als ik dat scherm koop kan ik er dus niks mee omdat ik geen Nvidia kaart heb. En dus heeft het wel degelijk zin om dit in DirectX te standaardiseren, want dan weet je tenminste dat het werkt, onafhankelijk van welke fabrikant je je videokaart/scherm hebt.

Zou je trouwens nog een discussie kunnen starten over het Windows-only aspect, maar dat lijkt me minder relevant in dit geval aangezien je DirectX onderhand als een platform kan beschouwen.
Dus toch gekoppeld aan een fabrikant, of niet soms?
Nee, niets gekoppeld aan een fabrikant... alleen met ondersteuning voor een fabrikant. Het is een 120hz scherm! Je kan daar de gesloten Nvidia 3D Vision standaard op gebruiken, maar je kan ook HD3D gebruiken (de open source variant die ATI gebruikt). Dus als jij een ATI kaart gebruikt dan kan je ook op deze monitor 3D beeld krijgen. Je moet dan alleen iets bijkopen. Zie de monitor als een 3D Ready beeldscherm die nu niet alleen gecertificeerd is door Nvidia, maar ook gelijk ondersteuning bied omdat 3D Vision ingebakken is. Dat wilt echter geenszins zeggen dat je afhankelijk bent van die 3D Vision. 3D Vision zit dan wel ingebakken in de prijs, dus wellicht zou je daar nog over kunnen vallen, maar dat is gewoon marketing en voor de consument die toch al een Nvidia videokaart heeft alleen maar handig.
Zou je trouwens nog een discussie kunnen starten over het Windows-only aspect, maar dat lijkt me minder relevant in dit geval aangezien je DirectX onderhand als een platform kan beschouwen.
Nee, deze monitor, noch de mijne, is DirectX of Windows only. Er zit immers een HDMI 1.4 aansluiting op (die van mij heeft er zelfs 3) waardoor je direct een Playstation, een Blu-ray speler, een Mediaspeler etc. etc. kan aansluiten. Zodra ook maar 1 van die apparaten zelf de 3D shuttertechnologie verzorgen kan je de bij die apparaten bijgeleverde 3D brilletjes gebruiken ipv de 3D Vision bril. Echter, je kan in de meeste gevallen ook gewoon de 3D Vision bril gebruiken als je wilt omdat dit veelal ook gewoon werkt. Dit maakt dat de monitor noch 3D Vision DirectX noch Windows only zijn. Sterker nog:

Op Linux is dit hetzelfde. Zodra je de monitor gebruikt in Linux kan je eender welke shutter-technologie gebruiken om 3D beelden op je scherm te krijgen. Wil je echter de 3D Vision technologie van Nvidia gebruiken is dat ook geen enkel probleem. 3D Vision van Nvidia werkt gewoon in Linux middels NVdriver. Zie bijvoorbeeld http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-3d-linux,225.html .
En dus heeft het wel degelijk zin om dit in DirectX te standaardiseren, want dan weet je tenminste dat het werkt.
Dan krijgen we dus monitoren en/of oplossingen die DirectX only zijn en vallen OpenGL en alle andere api's uit de boot. Je Playstation zou het dus bijvoorbeeld niet meer doen en een 3D Ready Televisie of projector zou ook buiten de boot vallen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan driver-orientated ondersteuning. Laat het apparaat (de GPU, de mediaspeler, de PS3 etc.) maar uitmaken hoe ze 3D beeld tevoorschijn toveren. Het is aan de API om te renderen en aan de driver om de gerenderde beelden te interpreteren. Juist dit maakt dat er een verscheidenheid aan oplossingen is en dat het geen Windows only oplossing wordt.

Nog een keer in retrospect:

1. De monitor werkt met alle 3D standaarden omdat hij 120hz is, er zit echter wel ondersteuning voor een enkele standaard ingebakken, maar daar ben je niet op aangewezen.
2. Nvidia 3D Vision werkt ook gewoon in Linux. Hoewel de technologie oorspronkelijk ontwikkeld was voor DirectX kan hij in theorie met iedere API overweg. Dit komt omdat de driver het 3D beeld tevoorschijn tovert en niet de API. Het enige wat de driver dus moet kunnen is communiceren met de API. Dat hij op Linux ook werkt is het bewijs hiervoor, immers de API daar is bv. OpenGL en geen DirectX.
3. Juist omdat de driver het 3D gedeelte doet ben je niet afhankelijk van een enkele API. Dit maakt dat theoretisch alle API's ondersteunt kunnen worden naar gelang wat de fabrikant van de drivers wilt ondersteunen en dit zorgt er voor dat, in dit geval, 3D Vision cross-platform is. Dit wil je niet veranderen.

[Reactie gewijzigd door liberque op 2 augustus 2011 11:22]

[quote]Het enige dat je nodig hebt is een monitor die op 120Hz draait, zodat ieder oog 60Hz krijgt (en dus geen koppijn veroorzaakt) [\quote]
Niet helemaal waar, van 2x60Hz wordt je wel gek van het geflikker als je in een kamer zit met kunstlicht, 2x50Hz past beter in NL beter (2x55Hz is ook nog wel acceptabel)
Het is dan ook een monitor en het is niet echt de bedoeling dat je er meters vanaf gaat zitten zodat 'kunstlicht' in je beeldveld zit. Het kan wel, maar dan wil je inderdaad een donkere kamer. Overigens heb ik niet echt last van het reguliere kunstlicht (eg. TL balken, halogeen lampje etc.) maar moet toegeven dat een spaarlamp of zelfs LED verlichting behoorlijk storend kan zijn. Aangezien ikzelf een 27" heb en zo'n 50cm van het beeld verwijderd zit kan de spaarlamp echter gewoon blijven branden zonder dat ik er last van heb.
Mijn ervaring is dan ook vanachter een laptop en ook al kijk je alleen naar het scherm, een lamp die er boven hangt (gloei) stoort gewoon.
Een donkere kamer zonder ligt naar een beeldscherm turen is uberhaupt geen pretje.
Edit: En ik heb het hier over een vergelijkbaar scherm (3D, 130MHz etc alleen 17,3")

[Reactie gewijzigd door tinus73 op 3 augustus 2011 13:45]

standaardiseren en directx...

dan liever iets wat onafhankelijk van een fabrikant in een echte standaard wordt vastgelegd ;)
Knap schermpje... totdat mijn oog op die 'sik' viel... voegt voor mij weinig toe, het doorbreekt imo het verdere strakke design op een negatieve manier. Ook had ik voor dat geld er toch nog wel graag een 'betere' poot op zien zitten, deze is niet eens in hoogte verstelbaar wat voor een goede positie achter de monitor bij 3D toch wel heel erg gewenst is.... mag imao niet ontbreken aan een 3D monitor. Sikje eraf, betere poot... prachtig scherm :)
Kwestie van smaak denk ik. ik vind de poot best leuk gedaan en de sik is daar dan weer een mooie toevoeging aan.
Het is geen scherm voor mij dat dan weer wel. Het hele 3d gebeuren komt er hier pas in als het ook daadwerkelijk bril loos kan niet eerder..
Ik ben wel blij dat 3D eindelijk doorgebroken is en verder ontwikkelend word nu wordt het eindelijk iets!
ik heb mogen experimenteren met verschillende 3d technieken en het enigste wat goed werkt is een active shutter bril op een plasma tv van minimaal 50 inch groot imo met echt 3d gemaakte content zoals avatar of killzone 3.

led 3d geeft te veel ghosting en cross talking.
content wat is omgezet van 2d naar 3d kijkt vreemd zelfs door een active shutter heen.
brillen zonder active shutter zijn net zo irritant als een bril met 2 kleuren omdat het lijkt of je aan het scheel kijken bent ZELFS met content die in 3d is gemaakt.

nintendo 3ds is zo een voorbeeld. als dat de toekomst gaat worden van 3d zonder bril dan pas ik daar voor.

er is teveel onwetendheid over 3d en de meeste blaten maar wat in het rond zonder exact te weten hoe 3d precies werkt.

ik heb de tijd van mijn leven met het spelen in 3d met killzone 3.
Er zijn nogal wat verschillen als het op passieve brillen aankomt hoor, zo'n expert ben je dus ook niet. ;)

Ik vind zelf een passieve bril met gepolariseerde glazen het rustigste beeld geven voor mijn ogen. Je zit dan alleen wel met de gehalveerde verticale resolutie, maar daar zijn verschillende oplossingen voor te bedenken.
De passieve brillen waar jij het over hebt zijn gebaseerd op een andere techniek of gewoon te el cheapo geproduceerd. Een goede gepolariseerde bril geeft je niet het idee dat je scheel ziet en is een uitkomst voor mensen die koppijn krijgen van shutterglasses.
Ook ligt het allemaal aan de content natuurlijk, een 3d beeld dat niet goed in elkaar zit, vraagt nogal wat van je hersenen en zal als onprettig worden ervaren.

Daarbij blijft het ook een feit dat bij 3d content het focussen al voor je gedaan is, dat is ook iets waar veel mensen aan moeten wennen. Het is nog steeds niet echt 3d.
Of je haalt het pootje eraf en monteert tegen een wandje aan! Zie aan de achterkant netjes de 4 punten voor een VESA mount zitten. Dan alleen nog kabeltjes wegwerken en helemaal strak weergegeven ;-)
Maar heb je met die consoles ook 3d?
Theoretisch zou HDMI1.4 het moeten kunnen.
maar of deze HD3D certified is de vraag, denk dat je het best aan viewsonic kan gaan vragen of de manual downloaden ;)
in het artikel staat :

De V3D245 beschikt, behalve over een vga- en dvi-connector, ook over een hdmi 1.4-poort voor het direct aansluiten van bijvoorbeeld een blu-ray-spleler of een PS3. Verder is de 3d-monitor voorzien van twee 2W-speakers en heeft het apparaat hiervoor een pc-audio-ingang.

dus ga er maar vanuit dat het kan. hdmi 1.4 is namelijk uitgebreid met 3D support.
verder mooi ding, maar blijft nog te duur voor de lol die ik er mee ga hebben.

[Reactie gewijzigd door freaq op 2 augustus 2011 10:22]

ik vind het altijd zo sneu dat ze dan laten zien hoe het beeld "uit" (buiten) het scherm komt.. net als die achterlijke reclame van de nieuwe LG
Als je naar een 3D scherm kijkt, en de 3D animatie/film ondersteund het, dan lijkt het inderdaad alsof er dingen buiten het beeld vallen (of eigenlijk voor het beeld).

Maar omdat de kijkhoek vrij klein is zul je dus nooit dingen "uit" het scherm zien vliegen. Zelfs de kijkhoek waarmee de eerste foto is gemaakt is volgens mij al te groot om het 3D effect te kunnen waarnemen.
Ik zit nog steeds te dubben of ik voor een ATI systeem ga met een passive 3d monitor (zalman of LG) of een nvidia gtx570-580 met een 3d vision pakket.

Met welke techniek komt de 3d ervaring beter tot zijn recht? (gaming, ga amper films kijken)

(ps dit lijkt me wel een dure monitor, er zijn volgens mij wel goedkopere alternatieven voor een 120HZ uitvoering)
Ik heb een Samsung 3d scherm die gebruikt maakt van de nvidia 3d technologie, maar achteraf is het zonde van mijn geld geweest. Tegenwoordig speel ik alles op de ouderwetse 2d modus. In 3d heb ik irritant veel last van ghosting. Vooral stukken met hoog contrast (een fel zwaard op een donkere achtergrond) is het ghosten gewoon te erg. je ziet 2 zwaarden, de ene iets waziger als de andere. dat moet eerst gefikst worden voordat het de moeite waard wordt.
En ik persoonlijk krijg koppijn als ik langer als 2 uur achter elkaar 3d speel.
Ik weet niet in hoeverre het passieve systeem hierin goed werkt.
Ik heb bij de mediamarkt wat tvs gezien van LG met passive 3d, dit zag er met films zeer goed uit (goed 3d effect)

Denk dat ik 3d project toch eerst maar in de ijstkast zet en een dell ips paneel ga aanschaffen (2311h)
Lijkt me een prima plan. Heb vorig jaar een 3D monitor en 3D Vision set aangeschaft, en het is een aardige gimmick, maar niet meer dan dat. Ook ik krijg wat hoofdpijn als ik meer dan anderhalf uur er achter zit, en hoewel het best grappig is in 3D te kijken, voegt het nou ook weer niet zoveel toe dat het 'een must have' is.

Beeldkwaliteit van deze 3D monitoren bij gewoon gebruik is belabberd, dus heb ik een goede 24" IPS monitor gekocht en daar veel meer plezier van.
ik raad Je af om 3d vision met shutter glasses technieken gaan vooral bij de last genoemde merk. een ervaring van presentatie last bleek dat men constant dacht dat die brillen nog uit stonden, ikzelf zag alléén wat flikkerende beelden.
Ach, dat heb ik voor mijn hele PC betaald ergens in 2007/2008. Die speelt nog steeds alle games (wel nieuwe graka ingedaan). Het is maar wat je overhebt voor wat waziger beeld.
Plaatje doet me aan die game Descent denken. Verder ben ik heel benieuwd wat de toekomst ons biedt op dit gebied.
Of je koopt voor het dubbele een 4 keer zo groot (dubbele beelddiagonaal) tv scherm.
Koop een Acer 3d ready beamer! De beleving van 3d wordt pas echt leuk als je op 100 inch projecteert en op 4 meter kijkafstand zit. Nadeel is de resolutie van maximaal 1280x720 maar bedenk dat dit tijdens 3d twee keer zo hoog wordt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True