Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties

Het Japanse Nippon Electric Glass Co Ltd heeft glas van 30 antireflectieve lagen voorzien waardoor het nauwelijks reflecteert. Deze eigenschap maakt het glas bijna onzichtbaar. De technologie zou het makkelijker maken om displays af te lezen.

Nippon Electric Glass Co Ltd demonstreerde het resultaat op de FPD International 2011-beurs, die onlangs in Japan gehouden werd. In een testopstelling waren twee glasplaten naast elkaar geplaatst; de linker was normaal glas en rechts daarvan stond de combinatie van het glas en de lagen, die het bedrijf ontwikkeld heeft. Op de foto's is duidelijk te zien dat de verlichting wordt gereflecteerd in het normale glas, maar niet in het behandelde glas.

Het behandelde glas heeft aan weerszijden een antireflectieve laag, die is opgebouwd uit dertig verschillende sublagen van enkele nanometers dik. Die laag heeft volgens de fabrikant tot gevolg dat het 'onzichtbare glas' slechts 0,5 procent van het licht reflecteert. Bij normaal glas ligt dat met 8 procent veel hoger. De techniek moet het aflezen van bijvoorbeeld smartphone- of tabletschermen in fel zonlicht een stuk makkelijker maken. Er bestaan al langer vergelijkbare producten, die bijvoorbeeld onder de noemer 'museumglas' uitgebracht worden. Niet bekend is in hoeverre het in Japan getoonde glas afwijkt van bestaande producten.

Reflectieloos glas van Nippon Reflectieloos glas van Nippon
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

Zover ik weet bestonden er al antireflectie coatingen van DSM. Deze heeft de naam KhepriCoat™. Dus zo ontzettend nieuw vind ik dit niet. Ik heb zelf het proces gezien van hoe ze het aanbrachten, en is dus een gewone glasplaat, die ze helemaal ontvetten en dan dopen in een bad met de coating, en dit op de juiste snelheid en temperatuur krijg je de coating de goede dikte.
antireflectie coatingen zijn inderdaad zo oud als de weg naar Rome. Dus wat dat betreft niets nieuws.

Maar betaalbare coatingen voor grote oppervlakten zijn er blijkbaar niet zoveel, getuige de kwaliteit van de huidige coatingen op bv TVs.
Geen nieuw soort glas, maar een nieuwe coating dus.

Heel mooi is dit niet alleen voor schermen maar ook voor tal van andere toepassingen zoals zonnecellen en loketten, heb je gelijk geen spotje meer in het midden van de loketbediende zijn of haar hoofd.

Ik vraag me wel af hoe krasbestendig dit allemaal is. Op brilglazen zit vaak ook een anti-relfextieve coating (je kent ze wel die met die groenige schijn) maar eens het eerste krasje komt, slijt de rest van de coating snel af.. En een smartphone scherm lijkt me nog net iets meer te verduren te krijgen dan een brilglas lijkt me ;)

edit: geen nut voor zonnecellen blijkbaar :)

[Reactie gewijzigd door Sorki op 31 oktober 2011 10:18]

Goed idee voor de productie van zonnecellen. In dagelijks gebruik verliezen die zo'n 5 procent aan reflectie verliezen.
Nee je hebt hier niks aan voor zonnecellen, er zijn namelijk een aantal soorten van anti-reflective coating. http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-reflective_coating:

1. Bevat een aantal laagjes coating met de dikte zo gekozen dat de reflectie een omgekeerde fase heeft van inkomend licht, en lichtgolven elkaar uitdoven.

2. Is een reflectie coating die het licht maximaal probeert in te koppelen in het medium, door hoeken die reflecteren weer terug te ketsen, zodat al het licht b.v. op de zonnecel komt.

3. Index matching, waarbij verschillende laagjes materiaal word opgebracht, zodat de referactive-index maar langzaam veranderd.

In dit geval gaat het waarschijnlijk om type 1, aangezien type 2 blurring op levert en 3 complex dus duur is.

[Reactie gewijzigd door djexplo op 31 oktober 2011 10:13]

dat beetje gereflecteerde licht maakt niks uit. de hoge temperaturen in die panelen zorgen voor veel meer verliezen
De verliezen door lagere efficientie van zonnecellen bij hoge temperaturen liggen in Noord Europa rond de 4-5% (bij crystallijn silicium). Ongeveer gelijk dus.

De verliezen door lagere efficientie van zonnecellen bij lager licht intensiteit liggen in Noord Europa ook rond de 4-5% (bij crystallijn silicium).

source: PVSOL

De reflectieverliezen zijn dus niet significant kleiner dan de verliezen door hoge temperatuur.

Als je de reflectieverliezen kan wegnemen dan heb je een significante winst geboekt. Vandaar dat het Nederlandse bedrijf SolarExcel speciale anti-reflectie folie ontwikkeld die op alle typen zonnecellen geplakt kan worden.
wat ik me afvraag is of dit echt meerwaarde heeft in de schermen, want als het niet weerkaatst dan is het toch gewoon een mat scherm geworden?
Mat scherm reflecteerd juist wel. Maar het is alleen alle kanten op dus zie je geen reflectie als een spiegel. Het licht komt alle kanten op terug.

Ik vraag me af wat dit betekent voor cameralenzen. Die hebben natuurlijk al coatings, maar misschien dat dit een hele andere coating is.
mijn gedachten ook, maar daarentegen zijn er ook andere manieren om dit soort zaken te voorkomen, ik vraag me eigenlijk af of deze 'anti-reflectie' ook effect heeft op de hoeveelheid licht die het doorlaat.

anderzijds, soms is de reflectie ook positief te gebruiken bij fotografie denk aan het 'sun flare' effect.
Dat is denk ik precies wat vlaaing peerd bedoeld. Schermen die reflecteren als een spiegel zijn helemaal 'in'.

Vroeger waren de schermen mat/reflecteerden ze diffuus en ondanks dat dat beter af te lezen is oogt het minder luxe en zijn ze daardoor minder gewild. De consumenten (of de inkopers) denken er er blijkbaar niet aan dat het slechter leesbaar is.
minder luxe? valt mee, maar wat ik meestal zie is dat de kleuren/ helderheid veel minder zijn bij een mat scherm
Ik vraag me af wat dit betekent voor cameralenzen.
Dit wordt al lang en breed toegepast bij wafersteppers (waar de lenzen een nanocoating hebben), en sinds kort ook bij objectieven van Canon en Nikon. Duur spul, maar dan heb je ook wat! :)
Ja, maar wel krasbestendiger dan een plastic laagje zoals je bij matte schermen vaak hebt.
Kleuren op zulke schermen zijn gewoon beter. Enige nadeel is eigenlijk dus alleen de reflectie.
wat ik me afvraag is of dit echt meerwaarde heeft in de schermen
Heb je wel eens geprobeerd in fel zonlicht het scherm van je smartphone te lezen? Nou, dat dus.

Dit scherm zorgt ervoor dat het zonlicht niet weerkaatst wordt in je scherm waardoor het als het goed is een stuk beter leesbaar is.
Wel raar dat zelfs de witte houder de lampen aan de linkerkant wel reflecteerd.
terwijl het glas erachter zit gemonteerd.

Het zal heus wel werken hoor daar niet van, maar ik denk toch wel dat dit een behoorlijke propaganda foto is
De houder rechts relfecteert ook gewoon hoor; zie maar rechts-onder. Het is natuurlijk wel mogelijk dat er sowieso minder spots zijn die kunnen gereflecteerd worden op dat rechter stuk glas. Je moet het natuurlijk wel zien als één groot beeld dat weerspiegeld wordt en niet twee keer hetzelfde beeld dat weerspiegeld wordt.

Met een goed gekozen opstelling, kunnen ze er dus perfect voor zorgen dat er op het linker gedeelte meer spots invallen dan op het rechter gedeelte. De vergelijking gebaseerd op deze foto is dus inderdaad niet zo eerlijk.
Hmmm, leuk. Maar ik heb zelf bijna geen last van reflectie op mijn scherm met "gewoon" glas. Trouwens, hoeveel kost het om dit glas te maken? Als het een beetje duur is gaan de schermen ook weer in prijs omhoog...
Ik zie dit wel bruikbaar worden op high-end laptops. De huidige glare schermen hebben toch wel snel last van reflectie, al bij zeer weinig licht. Wellicht dat dit een goede opvolger is voor de huidige glare schermen.
Iedereen denkt hier op Tweakers (terecht :P ) aan elektronisch spul.
Maar dit is ook een 'godsgeschenk' voor schilderijen en aanverwante 2D kunst dat eindelijk met glas ter bescherming ingelijst kan worden, zonder de beperkingen van glas (reflecties).

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 31 oktober 2011 11:59]

Dat 'godsgeschenk' bestaat al!

Toen ik zaterdag een schilderij wilde laten inlijsten, werd me gevraagd of ik gewoon ontspiegeld glas wilde hebben, of zogenaamd 'museum' glas. Dat laatste had net als het voorbeeld in het artikel nauwelijks tot geen reflectie. Probleempje is dat het 10x duurder is dan normaal glas.

En op groot formaat dat nodig is voor schilderijen in museums is het helemaal kostbaar, want dan moet je vele m2 glas in opdampen.... Maar de technoligie is er dus gewoon. (En al minstens 30 jaar!!! Niets nieuws onder de zon!)

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 31 oktober 2011 12:21]

kien! Daar had ik als techneut en schermkieker niet aan gedacht. Maar in musea is dit wel heel bruikbaar voor veel schilderijen. Maar of je de nachtwacht er mooier mee maakt? Beste oppervlakte omdat even te bekleden
Er zijn ook gewoon matte schermen... maar waarom die niemand meer maakt is voor mij een raadsel... :/ (eigenlijk weten we het wel: bedankt apple! :( )

Wat me wel opvalt, is dat door het speciale glas het blaadje wat vager lijkt... wellicht is het gewoon de foto :P
Ik vraag me wel af of dit überhaupt geschikt is voor bijvoorbeeld touchscreens, je moet natuurlijk wel een sterk soort glas gebruiken dat goed tegen krassen bestendig is, met die kleine laagjes gaat dat nog lastig worden ben ik bang

[Reactie gewijzigd door wootah op 31 oktober 2011 11:31]

(eigenlijk weten we het wel: bedankt apple! :( )
Van de applestore: (MB pro)
15,4-inch (diagonaal) breedbeeldscherm met glanzende toplaag of optioneel ontspiegeld glas, led-achtergrondverlichting en ondersteuning voor miljoenen kleuren

Het is er dus gewoon, onspiegeld (lees: mat).
Dat iedereen (?) zo graag spiegelend wil hebben....
Mja, tegenwoordig wellicht.
Ik meen namelijk dat Apple er mee begon. Bovendien hebben veel Apple laptops het nog steeds (wellicht oudere)
Mja, tegenwoordig wellicht.
Ik meen namelijk dat Apple er mee begon. Bovendien hebben veel Apple laptops het nog steeds (wellicht oudere)
Apple is er absoluut niet mee begonnen. Sterker nog, Apple was een van de laatste die de overstap maakte (edoch niet volledig want op sommige modellen is een fatsoenlijk scherm nog een optie).

Verder is er alleen Lenovo denk ik...
De meeste mensen willen het niet hebben daar komen ze later pas achter :P
want ik heb ook me glimmende display verkocht en een ouder matt scherm gekocht want overdags met een beetje zon was er niet mee te werken.
Een mat scherm is gewoon duurder dan een glimmend scherm. Apple biedt het ook aan, in ieder geval voor de 17" MBP. Alleen kost het dan wel $50 extra.
Daarnaast bieden glimmende schermen een veel beter beeld, onder de juiste omstandigheden. Ikzelf ben blij dat ik mezelf niet in mijn beeldscherm zie :+
Boh, "beter" beeld, dat is maar hoe je het bekijkt. :) Je kunt de individuele pixels beter zien, wat ik persoonlijk niet mooi vind.
maar waarom die niemand meer maakt is voor mij een raadsel
Ik denk dat het iets te maken heeft met de kleurechtheid. Het probleem met matte schermen is dat de kleuren 'soort van' verbleken door de diffuse weerkaatsing. Dit is voor mij persoonlijk de reden om geen mat scherm aan te schaffen.
Het zal nog wel behoorlijk duur zijn aangezien er zoveel lagen zijn van "enkele nanometers. "
Das nogal wat meer werk en de samenstelling van het glas zal ook wel verschillend zijn.
Ik ben met name geïnteresseerd of het ook sterk/krasvast is. Is het ook bruikbaar als smartphone scherm. Het mag natuurlijk niet te snel krassen.
Het zal denk ik wel mee vallen op de prijs van een high end smartphone, veel hebben Gorillaglass momenteel, en dat is ook niet goedkoop, een combinatie van gorillaglass en dit zou wel top zijn. Full HD Oled display er onder en we hebben dat wat ik wil in mijn volgende telefoon :p
Je gaat dan de krasvastheid van gorillaglas teniet doen met 30 laagjes waarvan je niet weet hoe krasvast het is?
Niet echt een probleem. De fotografie MRC filters van B+W hebben een speciale extra harde toplaag, waardoor het bijzonder kras vast is.

Die soort anti-reflectie coatings zijn namelijk helemaal niet nieuw! Iedere serieuze fotograaf heeft die soort coatings op zijn filters zitten. En dan is de reflectie inderdaad bijna totaal verdwenen.

Dit is decennia oude technologie! Totaal niet nieuw of nieuwswaardig. Het enige probleem is de prijs! Maar daarover wordt met geen woord gerept in dit artikel, noch in het gelinkte artikel, dus ik denk niet dat ze op dit punt innovatief zijn. (Anders werd dát wel benadrukt).
Nochtans in het glas in lenzen helemaal niet "onzichtbaar". Het gaat hier wellicht wel om gerelateerde technologie toegespitst op displays. Ook daar bestaan al langer anti-reflectie coatings, die veelal in tientallen laagjes opgedampt worden. Maar ik ben toch overtuigd van het unieke aspect van deze coating, die zonder enig kleurverschil of duidelijk lichtverlies zowat alle reflecties lijkt weg te nemen.
Zoals bijna altijd bij dit soort vindingen,zullen we het alleen in irl mogen bewonderen als de displayfabrikanten overtuigd zijn :)
Blijkbaar heb jij nog nooit een B+W MRC filter gezien.
Dat ding is zo helder dat je denkt dat je een lege ring ziet zonder glas.

Er is niets in het artikel of in de plaatjes dat enige overtuiging geeft dat er iets unieks is aan deze coating.
Prijs zou het interessante aspect moeten zijn, maar dat word dus niet genoemd.
Volgens mij wordt de reflectie van een oppervlakte vooral bepaald door de bovenste laag van dat vlak (okay, die 30 laagjes zijn zo dun dat ik ze in deze maar even als 1 laag beschouw).
Denk maar eens aan doffe auto lak die gaat glimmen van een laagje was.

Door op dat anti-reflectieglas vervolgens andere lagen op aan te brengen voor de werking van het touch-gedeelte van het scherm, doe je dan al dat werk van die 30 speciale laagjes niet al heel snel teniet ?

En brillen dan die hebben toch ook al jaren een anti-reflectie laag. Is die niet veel goedkoper ? (ik vermoed dat dat wel wat met de slijtvastheid te maaken heeft, maar door 30x een paar nanometer ben je ook zo heen gesleten lijkt me.)
De antirelectielagen op brillen, displays, optisch materiaal en zelfs vensterglas, zijn veelal opgedampte of "gesputterde" laagjes. Het klinkt heel complex 30 nanometer dikke laagjes aanbrengen, maar dit is een heel natuurlijk proces dat relatief eenvoudig op grote schaal wordt toegepast. De truuk zit hem in de juiste materialen vinden en het proces verfijnen.
Je hebt gelijk dat je zodra je hier een nieuw laagje overzet je dit effect snel teniet kan doen. Maar voor een touchscreen is het niet altijd noodzakelijk nieuwe laagjes aan te brengen, afhankelijk van de gekozen technologie.
Maar eerlijk gezegd ga ik er ook vanuit dat diet glas niet in eerste plaats bestemd is voor touchscreens.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antireflectiecoating

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 31 oktober 2011 13:39]

Ik maak me niet zozeer zorgen om de prijs, maar wel om de maakbaarheid. Dit soort nieuws klinkt vaak goed, maar het kan soms jaren duren voordat zoiets in de winkel ligt.
Kijk maar eens naar OLED, al jaren zijn ze er mee bezig, maar er is nog geen tv met een fatsoenlijke diagonaal geproduceerd, of het moet stukproductie zijn geweest tegen belachelijk hoge prijzen.
Dat kan ook te maken hebben met de enorme investeringen in LCD-productie. Dat moet eerst terugverdiend worden voordat het aantrekkelijk wordt voor grote spelers om zich op OLED te storten.
Alleen hebben fabrikanten geen boodschap aan wat JIJ wilt. Het wordt een ander verhaal als IEDEREEN het wilt :D
Het zal nog wel behoorlijk duur zijn aangezien er zoveel lagen zijn van "enkele nanometers. "
Hoeft niks te zeggen. Die laag is zò dun, ik vraag me zelfs af of het geen spray is. En sprayen kan best goedkoop zijn. Als je die laag los zou hebben zou ertegen ademenen hem in duizenden stukken breken. Dat kan geen solide iets zijn.

Ter info: 0,000001 centimeter = ? nanometer.

Met de TV in de woonkamer heb ik trouwens bijzonder veel last van reflecties. Ik moet overdag eigenlijk het gordijn dichtdoen als ik nog iets wil zien! Als daar een oplossing voor is dan is die meer dan welkom. De helderheid verhogen helpt een heel klein beetje (lang niet genoeg), maar duwt ook het energieverbruik de hemel in (en ziet er 's avonds weer slecht uit).

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 31 oktober 2011 19:36]

1 nanometer is 10^-7 centimeter. Dus 0,000001 cm = 10^-6 = 10 nanometer. Dit is dus inderdaad extreem klein. Als je dit als losse plaat zou hebben zo het inderdaad extreem breekbaar zijn.

Als ze dit enigsinds goedkoop kunnen leveren lijkt me dit een heel welkom product wat vooral voor TV's, smartphones, laptops etc. nuttig. Het is wel erg vet om die verglijkimgsfoto's te zien. Dit is veelbelovend!
Hmmm, leuk.
Zeker leuk! Ik wil een glazen voordeur! :+

*edit; wat ik me net besef. Wellicht ook goed voor het leger? Het lijkt me dat de "vijand" dan de schittering van het vizier van de sluipschutter ook niet meer ziet, of de schittering van de lens van een verrekijker.

[Reactie gewijzigd door GateKeaper op 31 oktober 2011 11:18]

O ja.. ik heb er geen last van dus is het een waardeloze uitvinding. Pfff zucht. Toch geweldig dat zo'n uitvinding wordt gedaan, bij laptops is het een mega probleem. Fantastisch! Ik denk dat het een zeer grote toekomst heeft.
Betere laptops hebben geen spiegelend scherm. Spiegeling moet speciaal worden aangebracht, omdat het "glas" van een laptopscherm geen glas is, maar plastic. Dat het eruit ziet als glas, is heel fancy en heel mooi, maar haalt m.i. de kwaliteit van het gebruik omlaag. Daarom zijn de betere laptops ontspiegeld (of eigenlijk: geen spiegeling aangebracht). Bij dat soort laptops heb je nauwelijks last van spiegeling.

Waar je nog wel last van hebt, is dat een monitor het omgevingslicht niet kan overstemmen. Als je buiten in de zon zit, heb je wel iets meer dan die 400cd/m2 nodig. Maar dat heeft niets met (ont)spiegeling te maken.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 31 oktober 2011 20:03]

Deze techniek vraagt dan wel dat je een glasplaat voor je scherm hebt. Op dit moment (bij laptops) hebben afaik alleen MacBooks een glasplaat. Het zou juist interessant worden als een tegenhanger van Apple deze techniek in handen krijgt.

Daarnaast lijkt het mij voor Tabs en E-readers de uitkomst; hoe willen mensen wel niet lekker in de zon zitten en een boek lezen vanaf een elektronische drager, wat soms bijna onmogelijk is omdat de zon zo fel is?
Het zou juist interessant worden als een tegenhanger van Apple deze techniek in handen krijgt.
Waarom specifiek een tegenhanger? Apple gebruikers hebben geen recht op een mooie techniek?
Daarnaast lijkt het mij voor Tabs en E-readers de uitkomst; hoe willen mensen wel niet lekker in de zon zitten en een boek lezen vanaf een elektronische drager, wat soms bijna onmogelijk is omdat de zon zo fel is?
Dat is inderdaad een goede toepassing, maar ook voor laptops, en normale schermen gaat dat op. Ik vind het scherm van m'n iMac en van m'n MacBook Pro ook erg prettig, maar het spiegelt teveel soms. (hangt van de specifieke lichtinval en intensiteit af).
Goede concurrentie komt jou als Apple gebruiker alleen maar ten goede. Misschien niet direct, maar op de langere termijn zeer zeker. De schermen van Apple zijn qua kleurweergave erg mooi, de tegenhangers lopen slechts voor op resolutie en daar is Apple ook hard mee bezig. Een nieuwe troef om het Macbook scherm te evenaren is voor de consument alleen maar goed aangezien Apple zijn best zal moeten gaan doen om een koppositie te houden (krijgen?).
Er zijn stapels laptops/tablets met een glasplaat voor het scherm. En anti-reflectie coatings zijn ook niet nieuw. Alleen zal niemand een 30-laags AR coating gebruiken, omdat dat duurder zou zijn dan de complete computer!
Grappig maar ik heb liever sterk glas dan dit, reflecties is wel het laatste waar ik me aan stoor. Ook buiten heb ik niet echt problemen met de zon op me scherm :)

Liefst natuurlijk dit EN sterk glas maar dat zal wel weer ontwikkeltijd gaan kosten...

edit: @ reactie ah zo had ik het nog niet gelezen, dat zou top zijn natuurlijk! Echter betwijfel ik de stevigheid van een laagje op het glas, lijkt me niet heel krasbestendig namelijk...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 oktober 2011 10:27]

Wat ik uit het artikel begrijp is dat dit een coating is over regulier glas heen. Dan zou het dus niet uitmaken wat voor soort glas je gebruikt. Je zou dus inderdaad sterk glas kunnen coaten met deze onzichtbare laag. :)
Uhm, ja maar als de laag zelf niet sterk en krasvast is, dan veeg/kras je die laag misschien zo van zijn sterke substraat af.
En wat dacht je van het feit dat de lagen nano meters dik zijn dan duw je volgens mij zo de laagjes stuk.
Volgens mij is er geen enkele reden om aan te nemen dat deze techniek niet op sterk glas toegepast kan worden....Het zijn 30 laagjes die naderhand worden toegevoegd.
Interessant. Dit glas heeft wel meer toepassingsgebieden dan het display van smartphones en tablets natuurlijk. Een bril met dit soort glas kijkt bijvoorbeeld ook fijner :)
Een bril met dit soort glas zou inderdaad een heel goed idee zijn, maar ik ben bang dat die bril dan wel heel erg duur wordt. Voor brillenglazen moet je die anti-reflectie waarschijnlijk na het slijpen aanbrengen. En als ze 30 van een paar nanometer moeten aanbrengen op losse glazen is dat waarschijnlijk een stuk onvoordeliger dan het aanbrengen van die lagen op grote vlakke platen glas.
Je kan brilleglazen hoe dan ook al laten ontspiegelen, wat inhoud dat de geslepen glazen gecoat worden met een anti-spiegelende laag. Dit kost op het moment al een euro of 50. Ik weet niet hoe deze nieuwe coating aangebracht wordt, maar als dat op een vergelijkbare manier kan als nu het geval is, dan denk ik dat brillendragers binnenkort echt onzichtbaar glas gaan krijgen.
De technologie om lagen op te dampen is decennia oud! En of dat nu op een grote plaat ineens, of een heleboel kleine lenzen tesamen wordt gedaan, maakt weinig uit. Qua oppervlakte verliezen wellicht een factor 2.

Het probleem is dat je ontspiegeling beter én duurder wordt met het aantal lagen dat je gebruikt. Dat je met 30 lagen bijna geen spiegeling meer krijgt is echt niet nieuw. Je moet er alleen nogal stevig voor betalen! Daarom dat je dat niet op algemene producten krijgt.
Dat is zeker een mooie ontwikkeling...
Waar ik wel over in zit is de kwetsbaarheid.

Maar ja als ze dit in gorilla glass kunnen bouwen :*)

Zit er wel glas in??

[Reactie gewijzigd door fx500 op 31 oktober 2011 10:00]

Zit er wel glas in??
In die foto hierboven? Ja. Je ziet heel klein een randje.