Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

Hyperion heeft een netbook met het Amiga-besturingssysteem in de maak. Het apparaat beschikt naar verluidt over een PowerPC-processor en 512MB ram. De Amiga-netbook komt naar verwachting halverwege 2012 op de markt.

Projectmanager Steven Solie van Hyperion bevestigt dat er een netbook met AmigaOS 4 komt. Precieze details over het apparaat ontbreken vooralsnog. Gebruikers op verschillende fora speculeren over een prototype dat onder meer 512MB ram, wifi- en lan-aansluitingen en 'een aantal' gigabytes intern geheugen heeft.

Huidige prototypes hebben volgens een posting onder meer twee usb-poorten. Verder beschikt de netbook een vga-poort en kan het externe randapparatuur gebruiken. Het systeem gaat naar schatting tussen de 215 en 360 euro kosten. De eerste Amiga-netbook wordt halverwege 2012 verwacht.

Behalve de netbook hebben AmigaKit en A-EON aangekondigd dat de eerste pre-orders voor de AmigaOne X1000 in ontvangst worden genomen. De X1000 is het eerste complete systeem na de teloorgang van de Commodore Amiga, dat naast de laatste versie van AmigaOS over een dualcore-PowerPC-processor met 1,8Ghz, op basis van de Power ISA 2.04-architectuur, beschikt. Daarnaast heeft het systeem een grafische kaart met Radeon R700-gpu, een 500GB harde schijf en 2GB ram aan boord.

De AmigaOne X1000 heeft zoals eerder aangekondigd een 500MHz XMOS XCore-chip met de naam Xena. De chip kan met 1000 mips aan zestien threads tegelijk werken, waarbij elk draadje zijn eigen set general purpose-registers tot zijn beschikking heeft en op een gegarandeerd deel van de rekenkracht kan rekenen. Verder is het een event driven-processor die over functionaliteit als timed ports en buffered ports beschikt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Dit is leuk nieuws en zowaar hardware voor Amiga OS4 die betaalbaar is, als echte Amiga freak is dit voor mij een must have!
OS4.x is best aardig modern en zijn nog best redelijke app''s voor te krijgen zoals meerdere webkit gebaseerde browsers, en ja er is zelfs een een Beta van Firefox op OS4, verder goede mp3/movie players (Amiga amp welke compatible is met winamp skins) goede irc client voor de echte hardcore oldskoolers maar ook zijn er een aantal goed IM programma's voor msn.skype etc.
Kortom ondanks wat tekortkomingen kun je met OS4 best aardig mee komen in de moderne tijd, zelfs remote desktop naar je windows pc met full features werkt.
Werkte zelfs super snel op mijn A1200 met 040/25Mhz proc!
Zoals sommigen aangeven is inderdaad de Magie van de custom chips er helaas niet meer.
Maar... OS4 is nog altijd wel bliksem snel met opstarten,multitasking en ja ook screen dragging werkt met moderne grafische kaarten, alleen kunnen moderne grafische kaarten nog steeds niet meerdere resoluties en kleurdieptes op 1 scherm tonen.
OS4.x maakt ook gebruik van een compositing engine om de Desktop (Workbench) Hardware accellerated aan te sturen, zoals alle moderne OS'en dat ook doen.

Vind dit een slimme zet van Hyperion zo kunnen ze met betaalbare hardware meer OS4 licenties verkopen en dus ook meer geld in ontwikkeling en modernisering stoppen.

Edit:

Ook kun je via een emulator op OS4 ook de oude games spelen, tevens alle OS 3.x of oudere app's die niet gebonden zijn aan de oude custom chip's werken transparant in OS4, de emulator draait dan onzichtbaar op de achtergrond.

[Reactie gewijzigd door Mrzorro op 24 oktober 2011 17:53]

Waarom porten ze dat hele AmigaOS gewoon niet naar het Intel platform? Dan heb je nog meer goedkopere hardware om aan te spreken en een nog groter publiek wat ermee kennis kan maken.

Zal geen makkelijke opgave zijn zonder functionaliteit of backward compatibility te breken, maar elke keer een custom PowerPC moederbord laten ontwikkelen (AmigaOne, Pegasos, en nu die netbook en X1000 weer) lijkt me ook niet goedkoop. En backward compatible houden van die Motorola 68k software lijkt me door middel van emulatie ook niet een enorm probleem te zijn voor de (Intel) processors van tegenwoordig.

Goed, het is een beetje vloeken in de kerk, Amiga op Intel, maarja, nu blijft het zo'n marginaal OS, een plek wat ze zeker niet verdient, want AmigaOS is gewoon bruut. Het is alleen gewoon niet toegankelijk genoeg, dat is een probleem voor de continuïteit.
Niet allen het beeld was goed in die tijd 256 kleuren Vs 4096 kleuren, maar ook het geluid was zeer indrukwekkend. 4 kanaals 16 Bit 41,4 KHz samples.

Het heeft heel lang geduurd voordat een pc dit geluid icm het beeld kon overtreffen.

Ook was de software AMOS zeer interessant voor die tijd, hiermee kon je zelf applicaties maken , sprites etc etc. (en scrollen van een tekst liep altijd vloeiend, dit heeft wel 10 jaar geduurd voordat dit fatsoenlijk op een pc liep

Ik heb altijd de demo's die vaak niet groter waren dan 880 KB (1 diskette) indrukwekkend gevonden.

Waarom Amiga eigenlijk ten onder is gegaan, is mij altijd een raadsel gebleven, het was een heel breed concep: games tekstverwerken applicaties etc etc

Na de Amiga 1000 (die wij als eerste thuis hadden) over gegaan naar de A500 en A600 en toen toch maar de overstap gemaakt naar een PC omdat de Amiga 2000 / 3000 aanzienlijk duurder was.
Ook is de AMiga CD32 een flop geworden , waarschijnlijk te laat ingezet, het was toen al bekend dat amiga het moeilijk had. De laatste amiga winkel die ik me kan herinneren zat in Zeist voordat ook deze failliet ging.
Je vergeet helemaal het software pakket scala MM ! Daar was amiga zijn tijd ver vooruit mee. Geweldige hardware voor die tijd voor al het aantal kleuren games,en software . windos gebruikers hadden 3.11 haha mijn hemel wat was dat een draag vergleken bij workbench... maar ja.... telang lieten de 600 en de 1200 op zich wachten.... wel jammer want die waren ook echt super machines en klein!!!! mijn hemel een A 600 was niet meer dan een toetsenboard maar wel met veel power

denk dat ik voor dat geld er wel 1 ga bestellen gewoon voor de lol heb en hobby
ik draai nu osx 10.6.8 op een PC wat ook gewoon hobby en behelpen is af en toe.
Met de A1200 zelfs 256.000 kleuren vs 256. Verschilletje was dat nog.
De (standaard) Amiga had vier 8bits geluidkanalen, maar met een truuk (het combineren van de 2 linker- en 2 rechterkanalen) kon er iets wat leek op 14bits geluid uitkomen.

Overigens is het erug simpel om geluid uit de Amiga te toveren; een tijdje terug heb ik wat zitten klooien met Amiga assembly (via WinUAE) en de code om een geluidsfragment af te spelen was iets van 15 regels.
in een woord WOW!

De Amiga was zijn tijd enorm vooruit. Het duurde jaren voordat de PC ook maar in de buurt van de grafische kracht van de Amiga kwam.

Vooral het realtime een 'rolgordijn' nar beneden kunnen trekken waarin een full-screen appicatie draaide was echt fantastisch. Ook de multitasking was gewoon goed ingeregeld. Alleen jammer was dat destijds de harddisk een beetje lastig aansluiten was.....
Dat rolgordijn heette een screen. Daar kom je een paar van hebben, elk op eigen resolutie, Elk screen had z n eigen geheugen, eventueel gedubbeld om animaties soepel te laten verlopen. Een screen was altijd de volle breedte van het beeldscherm, erop kon je weer windows tonen.
De opzet van de hardware was ook indrukwekkend, dedicated chipsets. Zo bleef bijv. de muis gewoon werken na een crash... niet dat je daar wat aan had, maar grappig was het wel. Volgens mij de eerste echte pre-emptive multitaskende homecomputer met zoveel grafische power en goed geluid aan boort. Commodore heeft dat gewoon verpest eigenlijk.
Zo bleef bijv. de muis gewoon werken na een crash...
Niet helemaal, een echte crash, oftewel "guru meditation" kwam nogal eens langs, en dan had je ook geen muis meer :) Maar het klopt dat er een dedicated chips waren voor diverse functies. En het was inderdaad het eerste preemptive multitasking homecomputer OS.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 24 oktober 2011 17:09]

Commodore heeft het zeker verpest, al het geld dat verdient werd met de Amiga, werd in de bodemloze put van de PC tak gepompt.

Wat er daarna allemaal gebeurd is weten de oudere Tweakers hier wel...

Jammer, Jammer...
...en niet te vergeten dat de Amiga verschillende resoluties en kleurdieptes op 1 scherm kon toveren (http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_500). Ik verwacht overigens niet dat deze netbook dat kan :)
Ik krijg nog altijd een 'warm' gevoel van binnen als ik denk aan mijn Amiga tijd.
Noem het jeugd sentiment maar heb er veel mee gespeeld en van geleerd.

Mijn vraag is wel: "welk type consument willen ze gaan benaderen met dit product?"
Hier kan ik mij geen voorstelling maken
bij een dergelijk lage prijs kan ik me voorstellen dat je puur uit nostalgie koopt.
ja ik vraag me ook af, wat moet je nou doen met deze netbook?
Enige reden waarom je Amiga software draait is uit nostalgie. Internetten, mailen enz kan op honderd andere manieren beter. En ik denk dat voornaamste reden voor velen vooral de games zijn. En dan kun je toch veel beter een emulator laten draaien voor die enkele keren?
Ik kan me voorstellen dat die oude amiga software misschien ook niet overweg kan met het nieuwe OS en platform?
Hoe dan ook wel echt een ontwikkeling om in de gaten te houden. Ik ben heel benieuwd.
200 euro is nog wel te doen.

[Reactie gewijzigd door Dennis013 op 24 oktober 2011 16:22]

De Chromebook verkoopt ook!
Noem het jeugd sentiment
Ik noem het liever "jeugdsentiment", want het is één woord. Verder ben ik hier blijkbaar te oud voor, maar laten we hopen dat over 20 jaar niet een of andere gek met een Vista Notebook uit nostalgische overwegingen komt. Hoewel ik voor een BeOS notebook met moderne browser misschien nog wel te porren zou zijn...
Slechte vergelijking. Vista en BeOS draaien op een x86 CPU, Amiga OS4 niet.
Slechte vergelijking. Vista en BeOS draaien op een x86 CPU, Amiga OS4 niet.
Om hier op in te haken als ik me goed herinner heeft Amiga OS model gestaan voor BeOS destijds.
Kicking a dead horse.

Leuk al die nostalgie, maar dit product is dead-on-arrival. Hetgeen dat de Amiga uniek maakte (specifieke hardware voor graphics, audio en hardware accelerated graphics) is inmiddels al lang en breed vooruitgestreefd door Mac OS X, Windows & Linux.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 24 oktober 2011 16:14]

Het gaat mij er meer om dat ik de oude spelletjes kan spelen :)
Dat kan ik ook op de 500 maar op een netbook lijkt mij het ook erg leuk :P
Of je gebruikt een emulator en wat roms... :P

hmmm...

Body Blows, Turrican... O+

[Reactie gewijzigd door Flozem op 25 oktober 2011 12:19]

ik denk dat die PPC processor menig Atompje eruit blaast. Een beetje dikke flash site, en de atom kan wellicht gaan haperen. Misschien zal die soepeler gaan met een PPC. Nostalgie + verbetering!
Ongetwijfeld is het sneller. Alleen, ik wil meer dan een browser. Dat is ook de reden waarom ik geen tablet heb, er is meer dan browsen en al die leuke apps missen toch wel dingen die desktop linux of windows wel hebben.
Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van een apparaat als dit. Netbooks werken prima met Windows, Linux of evt met iets als Android of ChromeOS. Om daar nu weer een ander OS aan toe te voegen is misschien wat overdreven. De huidige OSen hebben een mooie userbase, dus worden er applicaties voor gemaakt etc. Voor een Amiga OS is dat niet echt het geval, want de applicaties van 20 jaar terug, zijn nu echt niet meer interressant, op misschien wat nostalgische gevoelens na.
Maar als het puur voor de nostalgie moet vraag ik me af of het zinnig is. De prijs is nu ook niet dermate boeiend dat het de koop van zo'n ding als dit rechtvaardigt ten opzichte van een Windows netbookje.
Mee eens.... maar toch alsi ik hier al mijn (ja een bak vol) oude amiga games op kan draaien (wat ik niet verwacht helaas).
Dan weet ik zeker dat er eentje gaat komen.
Twee joysticks er aan en een HDMI uit en racen maar met micro-machines en een potje speedball... ICE-CREAM!

Maar ik ben bang dat het alleen in naam nog Amiga zal zijn.
Op synaptic (debian en Ubuntu) zit een amiga emulator in de repos. (zit net te bedenken dat dat op mijn N900 ook wel eens kan zitten)

Debian heeft een powerpc versie overigens van zijn besturingssysteem draait dat hier ook op?
Ja op de N900 is er ook één beschikbaar, werkt best aardig ook nog.
goed idee!!! maar dan hoeft er niet eens een scherm op de netbook!! Dan kan het net zo goed weer een toetsenbord met ingebouwde hardware zijn - Net zo als vroeger :D!!
gewoon een klein kastje, rechtstreeks op de buis aansluiten.
Dan wil ik m wel. Liefst met de onvergetelijke 'The Arcade Turbo' joystick erbij. Ow, dat was goed spul zeg!
Je kan hierop inderdaad je oude Amiga games draaien, maar dat is wel middels een emulator glUAE, daarvan is er ook een Windows variant WinUAE welke gewoon gratis te downloaden is en prima werkt op moderne hardware, oftewel je hoeft daarvoor niet een nieuwe Amiga aan te schaffen. Misschien is het wel gemakkelijker om daarvoor in de plaats Amiga Forever aan te schaffen gezien deze al de bios images al heeft.

@Dennis013: Die hebben ze al lang al onder de naam MiniMig
de minimig is ook veels te duur waar het voor bedoelt is. Vind ik.
ik kan me niet voorstellen dat die hardware uit de jaren 80, anno nu meer dan 60 euro inc behuizing inc btw en inc software hoeft te kosten.
Die Amiga 500 was een prachtig toestel indertijd. Ik moest het stellen met een C128 en was stikjaloers :)

Wat is eigenlijk het doel van deze oefening? Gewoon wat nostalgie oproepen of gaan ze proberen om dit platform effectief nieuw leven in te blazen?

En waarom weer een powerpc? Off-topic: Mijn mac powerpc werd net ten grave gedragen trouwens.
Omdat AmigaOS voor PowerPC CPU's is geschreven.
Tja aan gezien het van de grond op herschreven is had het net zo goed op een intel CPU/amd cpu kunnen draaien
Niet helemaal: vroeger had je turbokaarten met 68040/68060 CPUs. Toen bleek dat Motorola niet verder ging met deze lijn besloot men de, toendertijd, populaire Power CPUs ernaast te zetten (deed Apple ook in die tijd). Er is toen een hybride onstaan waarbij de Amiga custom chips ondersteunt werden door een PowerPC. Dit zijn de snelste turbokaarten ooit gemaakt. Toen men AmigaOS 4 ging ontwikkelen was het dan ook niet meer logisch deze groep aan te spreken en dus een PowerPC versie te maken van AmigaOS. Een Intel versie zou nergens op slaan gezien de achtergrond van de Amiga.
Het blijft een aparte keuze want PowerPC is zo ongeveer dood sinds Apple gestopt is het te gebruiken. De keuze voor een ARM processor was veel logischer geweest.
Het blijft een aparte keuze want PowerPC is zo ongeveer dood sinds Apple gestopt is het te gebruiken.
Welke processor zit in alle Game consoles?
De keuze voor een ARM processor was veel logischer geweest.
De http://en.wikipedia.org/wiki/AmigaOne_X1000 is de inspiratie c.q. het moet compatibele zijn.
De ARM is nog niet op het niveau dat deze zo'n processor kan overnemen.
Zo heeft de ARM bijvoorbeeld nog geen 64bitis instructieset.

Als de virtualisatie van deze PowerPC (Power ISA v.2.04) gebaseerd is op de virtualisatie van de Power5 is deze op een heel erg hoog niveau. Ik ben altijd onder de indruk geweest van AIX en de Power hardware.
Over dat AIX, daar ben ik wel heel benieuwd naar eigenlijk.
Als blijkt dat ik AIX gewoon op dit ding kan mikken hebben ze er bij mij per direct 2 verkocht.

Ik heb er nu een oud IBM kreng voor staan, en hoe leuk en leerzaam ook, ik heb het liever wat kleiner nu.
Helemaal niet, het was geschreven voor Motorola 68K

De PowerPC kwam pas toen het echte Commodore al lang over de kop was.
Nope, de Blizzard kaarten hadden in het Commodore tijdperk al een PowerPC naast de 68040/68060 staan.
En waarom weer een powerpc? Off-topic: Mijn mac powerpc werd net ten grave gedragen trouwens.
Omdat de PowerPC IMO een van de beste processors is.
Het is niet voor niets dat "hij" in iedere game console te vinden is.

IMO was de hele reden Steven Jobs om van PowerPC af te stappen niets anders dan een financiële. Intel wou hun heel graag hebben.

nieuws: 'Intel maakt Power Mac-moederbord'

Ik ben vooral benieuwd hoeveel de AmigaOne X1000 gaat kosten.

Ik hoop dat de "netbook" de mogelijkheid heeft om het geheugen uit te breiden. Het is uiteindelijke een 64bits processor. Ik hoop dat er 4 a 8 GB in kan.

Ik vind het raar dat ze een een notebook met een PA6T een netbook noemen.
Deze is IMO een heel stuk krachtiger dan een netbook processor.
Mijn eerste computer, een Amiga2000, met 40MB SCSI HD...
Ik vond namelijk de zogenoemde NDOS (non-dos) diskettes systeem prachtig . die maakte geen gebruik van de standaard OFS filesystem (AmigaOS) maar een eigen custom filesystem dus op de bootblock werd al uitgelegd hoe die gelijk door moest starten naar het spel of demo.

Op de PC zou je dat kunnen vergelijken met dat ie na het BIOS-scherm meteen het spel of demo opstart, zonder eerst het OS op te starten.
Ah the memories......
Het feit dat de AMIGA spelletjes van disk kon booten, maakte het systeem in de ogen van serieuze gebruikers een spelletjescomputer. Doodzonde dat de Amiga de credits niet kreeg die het verdiende, waardoor het een wisse dood stierf. De marketing van COMMODORE schoot danig tekort. Zo'n groot, mooi bedrijf om zeep helpen, ik neem het ze nog kwalijk.

Ik vraag me af of een tablet niet een veel beter idee was geweest.
Er waren in die tijd anders ook PC-spellen die rechtstreeks vanaf de floppy moesten booten. Scheelt een boel resources als die ballast die een OS heet niet geladen hoeft te worden. Maar op de PC is dit uiteindelijk niet echt aangeslagen.
AmigaDOS zuigt want de leeskop moet overal op de schijf de next block zoeken. Stukken trager dan via een dir-area.
Klopt niet, Amiga DOS kan op twee manieren tegelijk het volgende blok vinden; door middel van informatie in het huidige blok of informatie uit de root. Hierdoor is het mogelijk om beschadigde of verloren bestanden weer te herstellen, als een van deze twee nog in orde is.
Uhm... hoe leuk het ook klinkt, maar mij komt toch de vraag voor... wat heb je eraan? Nostalgie is leuk, maar een Amiga emulator voldoet dat prima voor op een PC.

De hardware is nou niet je-van-het (Radeon "4800" videokaart bijv.) en verder doet het niks meer dan wat je met een andere PC kan.
Dit is niet een oude Amiga. AmigaOS 4 is nog aardig modern.
Joh echt, het is geen oude Amiga? Duh... maar daarom zei ik ook, een Radeon 4800...
Radeon HD 4800? Da's niet zo slecht.
Uhm... hoe leuk het ook klinkt, maar mij komt toch de vraag voor... wat heb je eraan? Nostalgie is leuk, maar een Amiga emulator voldoet dat prima voor op een PC.

De hardware is nou niet je-van-het (Radeon "4800" videokaart bijv.) en verder doet het niks meer dan wat je met een andere PC kan.
Gelukkig denken veel mensen hier anders over, die proberen te experimenteren en een risico durven te nemen.

Zij zorgen IMO voor vooruit gang. Mensen die niet verder kijken dan de huidige status zullen IMO niet vooruitkomen. Die blijven IMO bij x86 en Windows.
Ik weet wat ik ga kopen volgend jaar :*)
Hopelijk laten ze de vga aansluiting vervallen, en stoppen ze er een hdmi poort in.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True