Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Google heeft besloten om zijn voip-applicatie Google Voice voor iOS-apparaten uit de App Store te halen. De voip-software zou regelmatig crashen op iPhones en iPads die voorzien zijn van het vernieuwde besturingssysteem van Apple, iOS 5.

Google VoiceDe problemen met de voip-software zouden optreden tijdens het inloggen op de voip-dienst van Google, zo meldt Engadget. Volgens Google is daarom besloten om de applicatie voorlopig uit de App Store te halen. De internetgigant weet nog niet wanneer het een nieuwe versie zal kunnen uitbrengen die wel volledig compatibel is met iOS 5.

Google heeft lange tijd geworsteld om de Voice-applicatie in de App Store van concurrent Apple te krijgen. Pas in november vorig jaar liet Apple de Google Voice-applicatie toe in zijn softwarewinkel. De voip-dienst, die vooral onder Amerikanen populair is, zou momenteel ook in Europa getest worden. Het is onduidelijk wanneer Google Voice, waarbij voicemails als gewone mails binnenkomen, in Europa uitkomt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Je zou toch zeggen dat ze eerder aan de slag konden met iOS5 om het programma aante passen en te testen?.

Of werkt dat niet zo bij Apple?
Ik vermoed dat dat ook wel gebeurt is, zeker bij een groot bedrijf als Google. Laten we wel wezen, dit is een flater.

Echter, je kan met beta's testen wat je wil, maar de definitieve versie zal vaak wel op diverse punten afwijken. Zeker bij Apple is dit nog wel is gebeurt. Daarnaast is het ook lastig om alle use cases goed na te bootsen. Je app wordt naast 20 andere apps gebruikt, rooted telefoons, enz, enz.
dat is natuurlijk niet de bedoeling van beta's, deze zijn er om specifieke functies 'in het wild' te testen. als er fundamenteel dingen weizigen heeft het bedrijf z'n boeltje niet op orde...

dat doet echter niets af, aan het idee dat er hier 2 bedrijven wel raar in het nieuws komen, apple staat er immers om bekent alle toelatingen handmatig te testen...
apple staat er immers om bekent alle toelatingen handmatig te testen...
Als de app al in de store staat dan is die getest, al of niet handmatig. Je kunt onmogelijk verwachten dat ze elk van die >500.000 apps gaan opnieuw (handmatig) testen bij elke update. Dat is een haast onmogelijke taak.

Als ontwikkelaar weet je verdomd goed wat de veranderingen zijn en je hebt voldoende de tijd op voorhand om je voor te bereiden, als je dat al moet doen... . Het is met reden dat heel kort nadat een nieuwe versie gereleased is veel app ontwikkelaars al versies hebben klaarstaan met ondersteuning voor de nieuwe features.

10% van mijn apps hebben een update gekregen en dan waren het veelal niet om show stoppers te fixen bij IOS5. 95% van die updates waren dan nog om iCloud ondersteuning toe te voegen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 17 oktober 2011 10:13]

De definitieve versie van iOS5 was volgens mij identiek aan de GM die eerder vrij was gegeven (zelfde build), dus volgens mij in dit geval simpelweg een flater van Google die onvoldoende getest heeft of hun app ook met iOS5 nog goed werkte.
Er staan gigantisch veel apps in de store, ik hoor geen of amper grootscheepse klachten, en zeker niet van teruggetrokken apps bij de bekendere apps. Blijkbaar is Google de enige die problemen had met de beta-releases.

Apple is de grootste concurrent van Google en juist Google doet een stervende zwaan en haalt de app uit de store. Als enige...
De eerste beta kwam eind Juni uit dus je zou denken van wel
Jawel, er zijn developer beta's geweest.
Dat werkt zo bij Apple, maar niet bij Google. Office 2010 ondersteuning voor Outlook sync heeft ook erg lang op zich laten wachten. Google gaat zo te merken niet eerder ermee aan de slag dan dat de 'final' uit is, daar kan ik me dan ook wel wat bij voorstellen.
Tuurlijk wel, er was al tijden een dev-versie waar zelfs tweakers hier mee aan de slag konden, dat kon Google natuurlijk ook :)

Getuigt voor mij iig dat controlle door de fabrikant ook niet alles is. Immers toont dit aan dat er dus nog steeds crashende apps binnen komen. In de app-store net als op elk platform ;)

Beetje faal dus van beide kanten: Google en Apple

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 oktober 2011 09:37]

Hoezo binnenkomen? De app werkt op de andere software versies prima maar op iOS5 niet. Google heeft zo'n 3 maanden de tijd gehad om dit te controleren/oplossen. Lijkt me geen faal aan apples kant.
Nou ga je wel erg kort door de bocht. Apple vertelt graag dat ze alle apps testen voordat ze die toelaten in de App store. Mede daarvoor vragen ze tenslotte ook 30% van de verkopen. (En dat is geen mild bedrag).

Nu ga je dus zeer serieus twijfelen of Apple deze app wel (goed) heeft getest alvorens deze werd toegelaten op IOS5. Of, als ze de app niet op IOS5 getest hebben, waarom niet.
Wat een gezeik zeg. Google maakt een crashende app, en Apple is de schuldige? En hoeveel moet Apple verdienen aan die google voice app? Hoeveel is 30% van 0 euro? Daar moet Apple dus effe de app van de ontwikkelaar voor debuggen?

Apps worden getest voor het TOELATEN binnen de appstore. Die google voice is dus al toegelaten. Het werkt alleen niet goed met iOS5, en dus moet google effe gaan hercompileren in de afgelopen 3 maanden dat Apple een dev-versie beschikbaar had gesteld.
Apple haalt miljarden binnen op de App store, mede door hun eigen uitspraken dat ze alle apps controlleren.

Is het dan te veel gevraagd dat ze de apps dan ook daadwerkelijk controlleren alvorens deze op IOS5 aan te bieden? Dat is niet moeilijk te organiseren.

Bouw je app store zo dat developers appart moeten aangeven dat de software geschikt is voor IOS5. Stuur ze hierover een mailing. En ga vervolgens als de developer aangeeft dat de app geschikt is (en dus vaak al zelf getest heeft) een test uitvoeren. Dat hoeft niet eens zo veel moeite te zijn, want de tests zijn veelal geautomatiseerd. Bovendien schoon je de boel op die manier mooi op ook.

En let wel, ik leg de schuld zeker niet alleen bij Apple neer. De oorspronkelijke uitspraak is: "Beetje faal dus van beide kanten: Google en Apple"

[Reactie gewijzigd door Nijn op 17 oktober 2011 09:55]

Verdiep je eens in testplannen gebruiken. Dat is niet te doen met zoveel apps. Sterker nog Apple kan niet weten welke testcases ze allemaal zouden moeten gaan testen zonder informatie. In dit voorbeeld moeten ze dus ook een account hebben om de app te kunnen testen. Niet te doen.
Een account kan gewoon aangeleverd worden door de app developer. Kan me ook haast niet voorstellen dat Apple dat niet nu ook al als eis heeft.

Daarnaast, er zijn een hele hoop zaken die je voordat een mens er aan te pas komt al kunt testen. Zeker met het geld wat Apple hiervoor heeft. En ja, deze app zal inderdaad nog even door een mens gecontroleerd moeten worden. Maar is dat zo'n ramp voor een enorm populaire app als deze?

[Reactie gewijzigd door Nijn op 17 oktober 2011 10:03]

je kan geen app in de appstore krijgen zonder dat je apple een werkende account aanbiedt om te kunnen testen, dit ben je als afnemer verplicht dus dat apple geen testaccount zou hebben is alvast geen excuus!
Jah ok.. maar verkondig het dan niet dat je alle apps checkt
Hoe moet Apple in een geautomatiseerde test de inlogservice van Google verwerken waar nu de fout optreedt?

In de Appstore aangeven welke OS versie ondersteund wordt, werkt ook niet. De mensen die de app al op de telefoon hadden, hebben er nog steeds last van. Daarbij, als Google niet eens de moeite op kan brengen om binnen 3 maanden een app te upgraden, waarom zou je dan verwachtten dat ze wel correct de versie bijhouden.
Of moet Apple dat ook voor ze doen.
Zo ondenkbaar is het niet om dit geautomatiseerd te testen, vooral niet wanneer je het gehele platform in handen hebt. Kijk bijvoorbeeld naar unit testing, ontwikkeltechnieken zoals Design by Contract en bestaande testframeworks zoals openqa.opensuse.org. Vooral met grote applicaties zoals Google Voice zou je in samenwerking met de ontwikkelaar test suites kunnen bouwen.
Het lijkt me heel verstanding om als Developer dit soort systemen te gebruiken. Helemaal mee eens, dat moest meer gebeuren!

Maar sinds wanneer is het de verantwoordelijkheid van de Distributeur om unittesting en staging omgevingen te bouwen? Afgezien van de idioot complexe logistieke problemen kunnen ze dat never nooit niet bekostigen van 30% van de inkomsten.
Zeker in het geval van deze Google-app die 0,0 euro kostte.

Hoe je het wendt of keert, dit is duidelijk de verantwoordelijkheid van de developer. Google in dit geval.
Apple haalt zeker geen miljarden binnen met de app store. Ze draaien net meer dan break even
Als apple alle software moet gaan testen die in appstore staat, of die compatible is met een nieuwe versie van hun software. Dan was ios er binnen 10 jaar nog niet.

De software stond al in de app store voor ios5 er was, en dan werkte ze wel. Het probleem ligt dus wel bij google, dat ze niet gecontroleerd hebben of hun software nog compatible was met ios 5
Apple haalt miljarden binnen op de App store, mede door hun eigen uitspraken dat ze alle apps controlleren.

Is het dan te veel gevraagd dat ze de apps dan ook daadwerkelijk controlleren alvorens deze op IOS5 aan te bieden? Tenslotte is IOS5 niet Google's idee geweest. Zo'n controlle is ook niet moeilijk te organiseren:

Bouw je software zo dat developers appart moeten aangeven dat de software geschikt is voor IOS5. Stuur ze hierover een mailing. En ga vervolgens als de developer aangeeft dat de app geschikt is (en dus vaak al zelf getest heeft) een test uitvoeren. Dat hoeft niet eens zo veel moeite te zijn, want de tests zijn veelal geautomatiseerd.
Dat is al de 2e keer dat je jezelf herhaalt. Apple controleert de apps niet op hun werking, maar of ze voldoen aan de richtlijnen die Apple stelt. Geen faal van Apple dus, een faal van Google die ruim de tijd hebben gehad hun app te checken voor het nieuwe iOS.
Apple heeft hier geen baat bij bij (behalve de 30 procent die ze in hun eigen zak steken) maar de developer van de app.
Waar denk je dat de iOS-devversies voor bedoeld is? Dat Google het nalaat om effe hun apps werkend te maken voor de nieuwe OS-versie, dat is Google's probleem.

En nog steeds, Google Voice was gratis. Hoeveel is 30% van 0 Euro dat Apple moet verdienen volgens jou?
Een van Apple's selling points is dat er geen troep in de App store komt.

Als je dat roept, moet je het ook waar maken. Of je moet het gewoon niet roepen.

Met die 30% halen ze genoeg geld binnen (want lang niet iedere app is gratis) om alle apps bijna wekelijks opnieuw te testen. Dus kosten mag het argument niet zijn.
waar roepen ze dat ?
waar roepen ze dat ?
Dat heeft Steve Jobs z<elf geroepen toen ie nog leefde O-)
Een van Apple's selling points is dat er geen troep in de App store komt.
op het moment van goedkeuren was het geen troep. Als Google vervolgens nalaat de software te onderhouden, tja. Dat kun je echt alleen google aanrekenen.
Nu ga je dus zeer serieus twijfelen of Apple deze app wel (goed) heeft getest alvorens deze werd toegelaten op IOS5. Of, als ze de app niet op IOS5 getest hebben, waarom niet.
Ze hebben de app getest op de op dat moment bestaande iOS versie, namelijk 4. je kunt niet testen op iets wat nog niet bestaat.

In de week voor de release van iOS 5 aan het publiek (ik draaide de beta al een tijd ) zag je ook een hoop app releases die bugs met iOS 5 oplosten. Een hoop apps hoefden niet eens geupdate worden, omdat die al perfect werkten onder iOS 5. Anderen, zoals weather pro van Meteoconsult, voegden iCloud support toe.
De app stond al in de Appstore, maar is niet (goed) door Google aangepast.
Verwacht je echt van Apple dat ze alle bestaande apps nog eens gaan testen bij elke iOS release? Waarom denk je dat er zoiets als een developer beta bestaat!
Daarbij gebruikt deze app naar ik aanneem externe services om de voip dienst mogelijk te maken. Is het ook Apple's fout als daar dingen mis gaan..?
Tuurlijk wel er veranderd wat aan Apple's kant, en vervolgens moet de tegenpartij maar gaan kijken of het werkt? Apple is verantwoordelijk voor wat er in de app store staat. Of is dat alleen zo als er iets positiefs over de app store wordt gezegd?

Voor Google vind ik de faal vooral dat ze nu gebruikers van hun app laten zakken :)
Klopt maar door de verkeerde, dat is mijn punt van de faal ook, apple had dit sowieso al eerder door moeten hebben.
Als jouw printer niet meer werkt op een nieuwe windows. Ga je dan bij HP aankloppen of bij Microsoft?
Even doortrekken naar the issue at hand.

Stel ik heb een IOS5 apparaat.
Microsoft bied mij een store aan en garandeert mij daarbij dat alle apps (printers) in die store goed zijn.
Vervolgens koop ik die printer, en het blijkt al bij het aanzetten mis te gaan.
Ja, dan kijk ik zowel Microsoft als HP aan. Is dat zo vreemd?
Hardware != software.

Bij de vista-release waar je naar refereert hebben fabrikanten waarvan de software niet helemaal goed werkte een update uitgebracht. Al dan niet voordat Vista uitkomt.
Ze hebben niet hun product uit de schappen gehaald.
Elke keer als een update wordt gesubmit wordt er gekeken of de applicatie het goed doet. Ook worden erg populaire applicaties volgens mij bij een iOS update ook gecontroleerd (dit weet ik niet zeker).

Maar je kan niet bij elke update alle 400.000? applicaties controleren. Aangezien er een kans van 99.xx% is dat het gewoon werkt. De andere (populairdere applicaties) worden wel gecontroleerd door de makers hiervan. Immers willen die geen 1 ster reviews krijgen dat het crashed op een nieuwe iOS versie.

Hier heeft Google 4 maand oid de tijd voor gehad. (Juni). Sorry, maar als je als bedrijf dan niet kijkt of je eigen product nog goed werkt, dan sta je imho ook niet achter de applicatie die je levert.

De laatste GM was ook al een maand uit ofzo. Die is niet veranderd van de uiteindelijke release.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 17 oktober 2011 09:58]

Er zijn een kleine miljoen verschillende Apps in de App store.. moet Apple die allemaal gaan testen voor een iOS update? Nee.

Google heeft lang genoeg gehad om hun App aan te passen.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 17 oktober 2011 09:59]

Wat had Apple dan moeten doen volgens jou...

Bij elke developer moeten checken of ze een App klaar hadden staan voor de iOS5 release?
Nooit een OS-upgrade meegemaakt? je zit nog op windows3.11?

Als er een OS-upgrade is, is het de taak aan de ONTWIKKELAARS om ervoor te zorgen dat hun software aangepast wordt om met de nieuwe OS te werken.
Of denk je dat jouw beloved Google effe alle Android apps naloopt en aanpast om deze te laten werken met de nieuwste versie Android?

En het is niet zo dat zij daar geen gelegenheid voor hadden. De dev-versie van iOS5 was al maanden ter beschikking gesteld aan ontwikkelaars.
Ik denk dat het punt hier was dat de zogenaamde controle van apple op apps in de appstore altijd als dermate "goed" wordt beschouwd door een bepaald groep dat dit soort dingen niet zouden moeten kunnen voorkomen en dat nu het voorkomt men naar google wijst.

Ik vermoed dat google wel getest heeft maar schijnbaar is het iOS platform niet dermate homogeen meer dat je het makkelijk kunt testen.
Tuurlijk wel er veranderd wat aan Apple's kant, en vervolgens moet de tegenpartij maar gaan kijken of het werkt?
Misschien heb ik iets gemist in mijn 12 jarige carriŤre als software ontwikkelaar maar dat is altijd al zo geweest op alle platformen... . Ik ben bij het uitkomen van nieuwe api's, nieuwe upgrades van platformen,... zelf altijd (gelukkig) verantwoordelijk geweest om te zien of er geen problemen waren.
Apple is verantwoordelijk voor wat er in de app store staat.
Dus men moet > 500.000 apps gaan retesten op alle mogelijke problemen. Mag ik een iets vragen ? Voelde jij wel uzelf lekker deze morgen toen je uit uw bed kwam ? Weet je wel welke onmogelijke taak zoiets is wil je dit goed doen ? En zelf al hadden ze hypothetisch elke app kunnen testen er is maar zoveel dat je kunt doen via automatic testing.

Maar ja het is juist die kosten die ze vragen is eigenlijk pure diefstal. Hosting, transactiekosten, CC dingen en al kosten niets in lala land. Eigenlijk is die 30% om te garanderen dat apps 100% zonder bugs op de markt verschijnen. Belachelijk.

Typisch dat een fout van Google weer op Apple moet worden afgeschoven, hoe onnozel ook.

Ik heb diverse apps en IOS 5. 95% van de apps werken nog perfect zonder update en diegene die geupdate waren hadden dan nog waarschijnlijk 1/100 van de middelen als een bedrijf als Google om te testen. Ze hadden ongeveer bijna een half jaar om te testen dus zelf tijd is geen excuus.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 17 oktober 2011 10:11]

Zelf vind ik een drama-queen actie van Google. Het is een van de grootste developers op de wereld met goede programmeurs. En dan kunnen ze in tegenstelling tot veel indie-developers er niet voor zorgen dat een app bij een grootscheeps aangekondigde iOS 5 release gewoon werkt?

En als dat niet lukt moet het met veel bombarie uit de Appstore worden gehaald in plaats van een paar dagen of een weekje doorpakken om de problemen op te lossen?!
Het weghalen is ook nog eens een halve oplossing want al die mensen die de app al hadden, hebben 'm nog steeds.

Google verprutst het en toch is het (ook) Apple's fout?
Tot nu toe werken alle niet-geupdate apps ook prima met iOS5, iOS5 lijkt zeer goed backwards compatible.

Waarom die van Google dan steeds crasht is mij een raadsel.
Houden we het wel on-topic? "Weer fantastisch die omgekeerde watercoolerwereld" is niet bepaald positief en refereert meer naar frustratie over watercooler dan een goed onderbouwd argument ;) .

On topic:
"Google haalt app uit appstore, waarom doen ze dat dan ?
Omdat ze vinden dat ze zelf hebben gefaald perhaps ?"

Ik denk niet dat het falen is, eerder uit voorzorg. Google heeft bij de algemene consument toch een bepaalde naam. Wanneer een applicatie dan steeds een error geeft draagt niet bij aan een positief beeld. Het zal ook voor een deel luiheid zijn geweest van de kant van Google, al beweert Apple wel alle apps te controleren. Wanneer ze dit als een verkoopargument naar voren zetten, dan zal de compatibiliteit met een nieuwere software versie ook opnieuw moeten worden gecontroleerd - of het argument zal afgezwakt moeten worden tot: we testen de app op functioneren in het begin bij het publiceren (wat ook een stuk logischer zou zijn) en geen verdere testen meer.
Grappig dat zelfs met dit Men probeert apple schuldig te maken :'(
Als er een nieuwe OS komt is het de ontwikkelaars die ervoor moeten zorgen dat hun app draaiende blijft.
Het zou voor een OS ontwikkelaar onmogelijk zijn on het OS aan te passen Aan de huidige apps, hierdoor zou je grote veranderingen niet kunnen doorvoeren, of zou te lang duren.

Apple heeft ruim van de voren aangekondigd met os5 te komen. Developers hebben genoeg tijd gehad om hun apps aan te passe . Op de appstore kun je ook zien dat een groot deel het al heeft gedaan. Met de marketingtruck "geoptimaliseerd voor ios5"

Juist van een groot slim flexibel bedrijf als google verwacht ik dat zij er als eerste mee zouden zijn.
Blijkbaar geen zin om hun app aan te passen. Maar ga dan niet om je eigen nalatigheid achteraf huiliehuilie doen.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 17 oktober 2011 10:36]

Als er een nieuwe OS komt is het de ontwikkelaars die ervoor moeten zorgen dat hun app draaiende blijft.
Natuurlijk niet, een nieuwe versie van het OS moet compatibel zijn met de vorige versie. Anders is het een nieuw OS. Een OS is geen doel an sich, het is slechts een platform om applicaties te draaien, het ondersteunen van de applicatie interfaces is daarmee 1 van de belangrijkste taken van een OS (samen met hardware abstractie). In principe moet een bestaand programma zonder meer blijven draaien.
Ik zou je gelijk geven, waren het niet dat Apple juist het feit dat er geen troep in de App store staat gebruikt als selling point voor de app store en de iPhone.

Als je dat roept, moet je het ook waar maken.
Omgedraaid, als je dat niet waar kunt of wenst te maken, bijvoorbeeld omdat er te veel apps zijn om te kunnen testen bij een OS update (wat ook weer niet waar is, gezien het geld wat ze ophalen met de App store), moet je het niet roepen.

Daarmee is absoluut niet gezegd dat Google hier niet de hoofdschuldige is. Maar Apple treft ook blaam.
Dit lijkt een beetje op het Windows Vista verhaal van een paar jaar terug:
Toen bracht MS Vista uit waarin uiteindelijk nog zo veel was veranderd dat meerdere Hardware fabrikanten problemen hadden met het leveren van goede drivers.

Nu gaat het dan om Apple versus Google (volgens veel mensen).
Google heeft eerst veel moeite moeten doen om deze app in de Apple app store te krijgen. Nu is iOS5 er en ondanks dat de beta er al maanden is werkt deze app alsnog niet naar behoren. Dat is misschien slordig van Google maar ook Apple zou ik niet uitvlakken omdat dit toch een grote concurrent is van Google. Zeker gezien het feit dat dit zo veel moeite heeft gekost om de app al de store te krijgen en dat er in het verleden al eerder updates zijn geweest die bepaalde, niet officiele, apps opeens onbruikbaar maakten doet mij vermoeden dat er hier meer aan de hand is dan alleen maar een slordigheidje van Google.

Ik kan me van een bedrijf als Google niet voorstellen dat ze zo'n app niet naar behoren kunnen laten werken in de 4 maanden tijd die ze met de beta van iOS5 hebben kunnen stoeien.
De waarheid zal waarschijnlijk echter nooit aan het licht komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True