Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Er is een plaatje verschenen waarop een deel van de nog onaangekondigde smartphone Google Nexus Prime is te zien, die wordt geproduceerd door Samsung. De afbeelding bevestigt het vermoeden dat er geen hardwareknoppen zijn.

Op het scherm is te zien dat er drie softwarematige knoppen zijn ingebouwd. Deze lijken op de knoppen die gebruikt worden bij de tabletversie van Android, genaamd Honeycomb. De Nexus Prime draait naar verwachting de nog onaangekondigde versie Ice Cream Sandwich, die de smartphoneversie Gingerbread en tabletversie Honeycomb samenvoegt. De getoonde softwareknoppen lijken te bevestigen dat de Nexus Prime inderdaad ICS draait.

Op het scherm is te zien dat de resolutie 1184 bij 720 pixels bedraagt. Daarbij worden de statusbalk en de softwarematige knoppen niet meegerekend, waardoor de resolutie van het hele scherm op 1280x720 pixels uitkomt, zo redeneert GSM Arena. Er gingen al langer geruchten dat de Nexus Prime over een hd-resolutie zou beschikken. Het scherm zou daarbij een diagonaal van 4,6" hebben.

Eerder doken er al afbeeldingen op van de komende Android-versie ICS. Plaatjes van de Nexus Prime, dat waarschijnlijk het eerste toestel met de nieuwe versie wordt, waren nog niet eerder uitgelekt. Naar verwachting introduceert Google zijn nieuwe Android-versie nog deze maand, waarbij de Nexus Prime ook zijn opwachting moet maken.

Deel van Google Nexus Prime
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Ik heb liever hardware matige knoppen, deze functioneren tenminste als je scherm door een app vast loopt.
Dat slaat echt helemaal nergens op. Apps praten niet rechtstreeks met de hardware tegenwoordig (althans, nauwelijks) en zoals je in de screenshot kunt zien rapporteert android gewoon een kleiner scherm (1184 pixels in de hoogte ipv 1280). De touch interface wordt door het android OS uitgelezen en als een touch event binnen de onderste balk waar de knopjes zitten valt dan reageert deze daarop zonder dat een app daar iets over te zeggen heeft. Dit is dan ook exact hetzelfde als een fysiek knopje, daar moet het OS namelijk ook de hardware (het knopje) uitlezen. Als dat niet meer werkt dan maakt het ook niet meer uit of dat nou een fysiek knopje of een deel van het touchscreen is.
Juistem. Die knopjes doen het tevens in een Recovery. Daar heeft dus Android niets mee te maken :)
mijn hardware matige knoppen werken ook vaak zat niet als mijn phone goed vast loopt.. dus heb ik inderdaad gewoon liever knoppen die goed werken, software matig of niet.
Sterker nog, de 'hardware'-matige knoppen van mijn Motorola Defy zitten achter hetzelfde glas met dezelfde touch-laag als de rest van het scherm. Als ik bijv een pagina of lijst naar beneden sleep dan kan ik doorslepen tot over de knoppen en weer terug. De zogenaamde hardware-knoppen worden dus gewoon softwarematig aangestuurd door het OS. Loopt de boel vast dan doen die knoppen het inderdaad ook niet meer.
Ik vind het vooral jammer van de verloren pixels..
Daarom is het ook niet 1280x720 maar 1280x800. Waarbij 80 pixels voor de onderste knoppen zijn gereserveerd.
Oeps foutje...

Voor android zou het beter zijn om een 1360x800 schermpje te hebben dus. We zullen zien..

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 4 oktober 2011 19:47]

waarom 1360 breed? Het is duidelijk bedoeld om 720p-materiaal op te kijken en dat wordt dan een heel klein beetje opgerekt. ten eerste kost dat rekenkracht natuurlijk, en ten tweede wordt het meestal lelijker, dan wanneer de native resolutie overeenkomt met de videoresolutie.
Maar de Motorola Defy heeft toch juist softwarematige knoppen en geen hardwarematige?
Vind ik ook. Tenzij het onderste stukje scherm, soort van niet beheerbaar is door een app.
Dan vind ik het een stuk mooier en interactiever.
ik heb liever goede knoppen dan matige knoppen, hardware of niet :)
Eerder doken er al afbeeldingen op van de komende Android-versie ICS.
Of je kan met een setting die onscreen buttons uit/aan zetten of die oudere afbeeldingen zijn fake...

4.6 inch klinkt mij perfect in de oren, half tweakers zal weer moord en brand schreeuwen omdat het te groot is :) Maar ik heb kleine handen en 4.3 inch is nog niet te groot. En aangezien dit scherm iets groter is maar de onscreen buttons er weer onder zitten is de effectieve grote ook maar rond de 4.3 inch (of de effectieve grote van mijn huidige 4.3 inch scherm + touchbuttons = 4.6 inch)!

Wat ik wel appart vindt is dat de achtergrond zo grijs (met ruis) is en de achtergrond bij de touchbuttons duidelijk pikzwart (SAMOLED), zou bijna dneken dat de buttons NIET op het scherm zelf zitten maar er nog steeds onder... Of die app heeft een niet zwarte achtergrond ;)

Heeft trouwens wel wat weg van de Nexus S!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 oktober 2011 16:59]

Zo groot mogelijk scherm, maar wel goed met 1 hand te bedienen, dat zou ideaal zijn. Dat over dat pikzwarte viel mij ook op, maar aan de linkerkant van de touch buttons is het wel diep zwart. Rechts lijkt het stof of iets dergelijks.
Ja ik heb nog is gekeken en je ziet in het zwarte aan de rechter kant een rand/lijn lopen, lijkt er dus op dat het SAMOLED is, en dat de app dus inderdaad een grijze achtergrond heeft.

Zoals ik al zeg dit is vergelijkbaar in de hand als een 4.3 inch met loss knoppen er onder... Al;s je dat te groot vindt is dit natuurlijk ook te groot ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 oktober 2011 17:03]

Beter plaatje met minder ruis:
http://www.technobuffalo....s-prime-system-screen.jpg

Het is wel jammer als het geen SAMOLED Plus wordt. Dit is namelijk het gerucht. Bij SAMOLED zijn er minder subpixels en krijg je dus een wat minder scherp beeld dan je zou kunnen hebben met deze resolutie.
Dat zou zeker jammer zijn, echter als ik het zo zie op het door jouw gevonden plaatje is het scherp genoeg voor nu (wat er ook gebruikt is) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 oktober 2011 17:33]

Volgens de geruchten zou het inderdaad een pentile SAMOLED worden maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt op deze resolutie. De foto laat ook wel zien dat de tekst erg scherp is van dichtbij.

Het scherm in dit screenshot is overigens duidelijk van het AMOLED type.

Dit is wel de telefoon waar ik echt op zit te wachten, ik moet hem alleen wel eerst even vasthouden om te kijken hoe de 4,6" bevalt.

[Reactie gewijzigd door Team-RiNo op 4 oktober 2011 18:02]

Geen hardware knoppen? Hoe schakel je het dan aan en uit? :?

Zal vast wel iets inzitten daarvoor, maar als ik alleen al zo omslachtig het ding aan moet zetten, dan laat ik het liever liggen.
Geen hardware knoppen houdt in dat er voor de interactie met de software geen hardware knoppen zijn. Het lijkt me heel sterk als er geen knop op zit om het scherm aan en uit te zetten, net als volume knoppen. Wat nou als je muziek luistert met scherm uit en je wil het volume veranderen? Daar komt echt wel een knop voor.
Het lijkt me wel dat er de aan-/uitknop niet valt onder de knoppen die genoemd worden. Aangezien de knop verder niet veel andere functies heeft.

Overigens vind ik 4.6" best groot, maar daar zal misschien aan te wennen zijn. De resolutie vind ik in ieder geval top! Het lijkt me nu ook wat makkelijker om hem te draaien en in landschap modus allerlei zaken te doen, aangezien je nu genoeg plek hebt om links en rechts wat buttons op het scherm in te bouwen.

Is dit de opvolger van Optimus Prime? :+
Overigens vind ik 4.6" best groot, maar daar zal misschien aan te wennen zijn.
Wennen? Waarom? Pak dan gewoon iets waar je niet aan hoft te wennen, als dat toch bestaat (en dat moet wel met zoveel verschillende Android-devices). Ik heb toch liever dat een device aan *mij* went, en ik niet aan hem.
Om em uit te schakelen heb je een goeie rechterarm nodig (of linker als je links bent) en een muur. Inschakelen is een simpele kwestie van het scherm met minimaal twaalf vingers tegelijk aan te raken :+

Natuurlijk zit er een hardwareknop op om het ding aan te zetten.
Een scherm van minimaal 4 inch wordt haast bijna verplicht om een smartphone een smartphone te kunnen noemen.

Ook de iPhone 5 moet eraan geloven, over 2 uurtjes weten we het maar je kan niet ontkennen dat 3.5 inch toch wel het minmum is geworden voor een smartphone.

Wat in mijn ogen een goede en noodzakelijke ontwikkeling is.
De term smartphone zegt wat over de functionaliteit, niet over de afmetingen of vorm factor. Een touchscreen only phone is niet noodzakelijk een smartphone en een smartphone is niet noodzakelijk tocuhscreen only. Ik zou liever de weg naar kleiner en dunner zien dan de weg richting tablet phones die we nu ingeslagen lijken.
iPhone 4 is toch nog 3,5?
4,6 Lijkt mij trouwens wel erg groot, zou dat fijn in de hand liggen?
Daarom zegt ie ook wat over de iPhone 5 dat die zeer waarschijnlijk er aan moet geloven ;) De 4 is inderdaad zo klein als jij aangeeft...

4.6 Inch klinkt mij perfect, haal de ruimte voor de onscreen buttons er weer af en je komt weer op ongeveer 4.3 inch wat ik nu met alle tevredenheid gebruik (maar dan zitter er nog buttons onder)...
Ja maar dat doen ze dus niet, die ruimte is net zo groot als bij de sgs 1 en 2 schiet dus niks op. Mij ontgaat het nut hiervan totaal eerlijk gezegt. Zouden die die knoppen nog dynamisch zijn zou ik zeggen ala maar dan nog.
Ja die knoppen zijn dynamisch en ja die knoppen kan je verbergen en de balk wordt ook nog eens gebruikt voor notificaties
jammer van de enorme rand aan de onderkand ze hadden net so zoed een echte 1280x720 in kunnen bouwen ipv een 1184x720 en dan die knoppen echte knoppen maken ipv wat het nu is je hem nu gewoon een cm of meer verspilde ruimte...
je kan nu net geen hd achtergrondjes gebruiken wat natuurlijk erg jammer is (ja kan wel maar je ben een stuk weer kwijt.

die randing kunnen tegenwoordig dunner dus waarom doen we dat niet eens ziet er toch veel beter uit het lijkt nu net een budget toestel

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 4 oktober 2011 17:06]

Ah de bezeldikte bepaald tegenwoordig wat voor toestel het is :P

HD achtergrond werkt perfect (met nog geen 10% eraf geknipt) lijkt me en je zal altijd de topbar hebben die altijd wat van je scherm gebruikt, en dus nooit je hele scherm gebruiken voor een wallpaper...

Het scherm is 1280*720 en niet 1184*720 zoals jij zegt.
in het geval van een tablet heeft de bezel nog een functie: hangreep. bij een telefoon ligt dat anders. less is more! zeker met zo'n schermdiagonaal is iedere centimeter dst het kleiner is mooi meegenomen.
Ik vind het wel fijn dat ze minder hardware matige knoppen maken. Software matig kan tenminste niet kapot! of je tel moet vastlopen, maar daar heb ik met android nog nooit last van gehad. (overigens wel een crash soms, maar dan reboot hij standaard).

Hij lijkt wel erg veel op de Nexus S als ik zo de afbeelding zie. Ook de maat lijkt precies hetzelfde. Grote kans dat dit alleen een update onder de motorkap is, met uitzondering van de software knoppen.

Ik wacht... op release!
omdat als je scherm strak tegen de onderkant vanje telefoon aan zit je niet makkelijk met een hand kan bedienen omdat niet iedereen een duim heeft die gemaakt is van dropveter ;)
Het is gewoon een 1280x720 scherm. Die knoppen worden op je scherm weergeven, het zijn geen losse knoppen onder het scherm, ze zijn er deel van. Als je bijvoorbeeld een video kijkt zie je gewoon 1280x720 pixels aan video.
Het scherm is inderdaad 1280x720.
zoals te zien is is de DPI 320.
720/320 = 2,25.
4.6 kwadraat - 2.25 kwadraat is ongeveer 16.
daar de wortel van is 4. en 4x320 is... inderdaad!
(dit is pythagoras voor de mensen die t niet inzien ;) )

bij een schermhoogte van 2.25 hoort bij de 16:9 verhouding dan ook gewoon een 4 inch breedte. klopt precies allemaal
De DPI is zeer waarschijnlijk afgerond dus klopt niet ;)

De DPI wordt door de software gelezen uit de build.prop, maar dat hoeft niet exact te zijn ;)
Waarom is de kwaliteit van uitgelekte foto's altijd zo bagger? :? Als je het toestel toch in handen hebt kan je het net zo goed helemaal opzetten en met een betere camera. :/
Nou, zodat de fabrikant (want die is degene die meestal lekt) nog een keer de pers kan halen met alle info en goede foto's. Net voor een iPhone launch een Nexus berichtje, dat is meer marketing dan toeval.
helemaal mee eens... hier hebben we niks aan...
Ziet er goed, de resolutie is mooi hoog. Een 2.25" bij 4" scherm is ook goed. De softwarematige knoppen vind ik zelf er strak uitzien. Maar zelf had ik hardware matige knoppen gezien wat ik zelf lekkerder vind werken.
we kunnen de knoppen kwa uiterlijk nu ook customizen :P
Ik hoop vooral dat die knoppen interactief zijn. Maar ik denk wel dat ze te gemakkelijk in te duwen zijn. Hopen op goede multitask dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True