Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

Microsoft heeft bekendgemaakt dat gebruikers binnenkort de Mango-update voor toestellen met Windows Phone op hun telefoon binnenkrijgen. De uitrol is inmiddels gestart, waardoor de eerste gebruikers inmiddels de nieuwe software hebben.

Dat liet het bedrijf weten op zijn website. Voor de meeste landen, waaronder Nederland, wordt de update inmiddels uitgerold, waardoor in de komende weken Nederlandse gebruikers van Windows Phone-toestellen de nieuwe software binnenkrijgen. Opvallend is dat gebruikers van een Samsung Omnia 7 in combinatie met T-Mobile de update niet binnen lijken te krijgen. Het was al bekend dat de nieuwe versie van Windows Phone binnenkort zou verschijnen.

Eerder werd een update voor de Samsung Omnia 7 al offline gehaald, omdat de software het toestel onbruikbaar zou kunnen maken. Het is niet bekend waarom de Omnia 7 geen Mango-update krijgt. Het is mogelijk dat er structureel iets mis is met het update-proces op dit toestel, en Microsoft een alternatieve manier moet vinden om de software op de smartphone te installeren.

Mango is een relatief grote update voor het mobiele besturingssysteem. Zo ondersteunt Windows Phone vanaf Mango een beperkte vorm van multitasken, die door Microsoft 'fast app switching' wordt genoemd: door lang op de Terug-knop te drukken, kan door vijf recent geopende toepassingen worden gebladerd. Daarnaast bevat de update een mobiele versie van IE9 met ondersteuning voor hardware-acceleratie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Om de update te forcen doe je het volgende in Zune:

Hang je telefoon eraan.
Klik op "look for updates" in Zune.
Gelijk als hij begint te zoeken trek je de internetverbinding eruit en wacht een aantal seconden voordat je die weer hersteld.
Update available.

Kan een paar pogingen kosten.
Ik kan bevestigen dat het werkt. Ook hier is mijn telefoon (HTC Trophy 7) bezig met de update! Heel apart dat het werkt, maar ben er blij om, heb hier naar uit zitten kijken :)

Ook met wireless werkt het, al moet je wel snel zijn daarmee, of je zet een command prompt open en doet snel ipconfig /release ;)

[Reactie gewijzigd door JanW op 27 september 2011 20:05]

De ipconfig tip is inderdaad handig. Vergeet niet de verbinding weer te herstellen tijdens het updaten, de update moet immers nog gedownload worden!

Daarnaast: mocht het niet lukken, time dan even hoe lang een ongestoorde update-check duurt. Haal daar een klein beetje af, en verbreek de verbinding dan pas. (Dus als checken 5 seconden duurt, pas na 3,5~4 seconden de verbinding verbreken.)

Microsoft had dit kunnen voorkomen doori edereen die handmatig naar updates zoekt de update vast aan te bieden, en over de rest van de mensen langzaam uit te rollen. Nu moeten er weer allerlei geintjes uitgehaald worden die, volgens mij, de reputatie van het platform niet omhoog helpen.

En edit: weet iemand hoe het nu gaat 'Amerikaanse' accounts en de Nederlandse marketplace?

[Reactie gewijzigd door Lg102 op 27 september 2011 21:30]

Microsoft had dit kunnen voorkomen doori edereen die handmatig naar updates zoekt de update vast aan te bieden, en over de rest van de mensen langzaam uit te rollen
Waar het om gaat is dat MS de schade probeert te beperken mocht een update toch niet goed uitpakken "in the field" met al die verschillende combinaties van configuraties die er bestaan. Heel veel Omnia7 gebruikers konden na een geforceerde pre-NoDo update daarna helemaal niet meer updaten door een brak bootproces dat geÔntroduceerd werd door de update. Als je toestel gebricked wordt dan is de fabrikant daarvoor verantwoordelijk, want het was immers een normale update.

Daarom voeren ze de updates gefaceerd door, wat voor de gemiddelde eindgebruiker alleen maar fijner is. Helaas ten nadele van mensen zoals tweakers die graag iets nieuws willen proberen, maar zoals je ziet, die geraken er uiteindelijk toch wel aan op een of andere manier. Ik vind het prima geregeld zo.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 28 september 2011 00:55]

Om je laatste vraag te beantwoorden: NIET. Met ene US Live ID zal jij de US marketplace blijven zien. Wil je de NL Marketplace, dan zit er maar 1 ding op: harde reset en je NL Live ID als primair account instellen.
Met ipconfig /release heb ik de update binnen gekregen. Hele appart dat dit werkt. Je moet wel even een ipconfig /renew doen voordat het update proces echt gaat beginnen.
Wilde dit eigenlijk niet geloven, maar blijkt idd te werken.
Phone is nu aan het updaten.
Thx for the tip !!!!
Wilde dit eigenlijk niet geloven, maar blijkt idd te werken.
Dezelfde methode als voorheen lijkt idd opnieuw te werken. Mijn vermoeden is dat Zune eerst detecteerd dat er een update beschikbaar is, maar dat hij daarna aan MS vraagt of jouw telefoon wel aan de beurt is. Door de verbinding te verbreken krijgt hij het antwoord niet op die laatste vraag, waarna Zune maar gewoon de update aanbiedt.

Overigens nog een tip: voordat je dit probeert, laat eerst Zune zelf om updates zoeken (voor het Zune programma bedoel ik). Anders krijg je na een paar pogingen met je telefoonupdate wellicht de melding dat er een update is gevonden, maar dat je eerst Zune moet updaten. Als je dat gedaan hebt mag je het trucje vervolgens opnieuw proberen, dus beter update je Zune gewoon voordat je je telefoonupdate probeert ;)
Ik krijg 7.0.7403 aangeboden als ik dit truukje doe?!
Ik heb niet op de nummertjes gelet, maar na 1 update kreeg ik nog een andere (7720).
Ok, ben hem nu ook aan het installeren :) zal het zo even melden als het klaar is.
Bij mij ook, maar is nu aan de volgende update gestart. Dus fingers crossed.
Dat heb ik bij mijn HTC Trophy 7 NoDo ook gedaan, en dat werkte toen inderdaad.

Enkele dagen later kreeg ik echter alweer een update, dezelfde, INCLUSIEF nieuwe bootloader, etc. van HTC (dat zie je echter niet aan de update zelf, maar in Settings About).

Ik ben dus niet van plan hetzelfde te doen om Mango terug binnen te krijgen, want er zullen wel een paar HTC specifieke updates mee gepaard gaan, die je op deze manier er niet bij krijgt.
ik heb het wel op deze manier gedaan en kreeg in totaal 3 updates,1 van MS,daarna 1 van HTC en daarna de Mango update
Ze rollen het uit naar 10% van de gebruikers, zou toch wel gek zijn als je met deze truc dat zou kunnen omzeilen.

Na 8 pogingen, geen succes. (ja ik wil graag mango :) )

Edit: Eindelijk succes, bleek dat ik nog een Hamachie adapter moest uitschakelen, daarna direct de 1e poging raak.

[Reactie gewijzigd door siepeltjuh op 27 september 2011 22:19]

Super! Ben nu aan het installeren.
Kan niet wachten om de nieuwe functies uit te proberen.

Zo ook de nieuwe WP web marketplace
http://windowsteamblog.co...surprise-new-feature.aspx
Hier werkt het ook. En de update is naar 7.5. Super tip!
Geweldig het werkte prima! bedankt ;)
Hartstikke bedankt! Nu is de Omnia 7 aan het updaten :D
+10E99

Geweldig. Het werkt.
Nog een bevestiging dat dit werkt van mijn kant.

Grappig, heb deze truc ook gebruikt bij het updaten naar NoDo.
Geniaal, bedankt voor de tip.
Ik zag het alweer gebeuren dat juist mensen met een Omnia 7 bij T-Mobile het langst moesten wachten.
Holy shit, dit werkt echt!
Het is een beetje lastig kwa timing. Kostte me 4 pogingen.
Internet niet te vroeg en niet te laat UIT zetten.
Ik deed het overigens met de muis in het Control Panel Disable Adapter (Engelse Windows 7)

Krijg nu eerst 7403. Heb HTC Trophy.
Klaar, krijg meteen aansluitend 7720.68 aangeboden.
Installeren....

Phew! Update geslaagd!
Het was wel spannend, want hij leek 10 minuten te hangen.
Gewoon rustig wachten mensen. Het komt goed...

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 28 september 2011 21:12]

This week, we’ll be making the update available to 10 percent of customers
Bron

[Reactie gewijzigd door 80466 op 27 september 2011 19:49]

Update voor BelgiŽ is ook beschikbaar, aan het updaten momenteel
Yeeees! Aan het updaten nu. Ik moest het wel op dezelfde manier forceren als bij de NoDo update:

http://www.wp7connect.com...how-to-force-nodo-update/
Mooi dat de updates nu daadwerkelijk worden uitgerold, echter lijkt het mij vervelend dat een Nederlandse taal optie er voor deze Windows Phone gebruikers niet bij de update inzit. Misschien zitten de gebruikers er zelf inmiddels niet meer zo mee en zijn ze eraan gewend geraakt ...?

[Reactie gewijzigd door Wietsee. op 27 september 2011 19:50]

Kan wel. Alleen niet via een officiŽle weg.
Hint: unlock, registry aanpassing, via de officiŽle weg updaten.

M'n Trophy is compleet in het Nederlands met de optie om alsnog voor Engels te kiezen als display language.
@ Sake:
Ik heb een unbranded EU HTC 7 Pro. Zou je me AUB met iets meer detail uit kunnen leggen hoe ik de Nederlandse display language ingesteld kan krijgen?
(Wellicht via een DM.... ik kon je niet DM'en zo te zien heb je die functionaliteit uit staan).
Stappen:
- Unlock
- Installeer Registry Editor 1.1.0.0
- Voeg de registry key toe met MUI available Dutch 0413
- Update op reguliere wijze
en je ziet, na de update naar Mango, Nederlands als optie onder Display Languages.
Uiteraard relock je je telefoon en verwijder je de Registry Editor om je telefoon weer legaal te maken ;)

Eigenlijk heel simpel zolang je maar terug kan gaan naar NoDo of pre-Nodo. Naast de Nederlandse Display Language kun je ook nog steeds voor Engels als Display Language kiezen.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 28 september 2011 09:47]

Nu nog een tip om hoofdaccount te verwisselen (EN>NL) zonder dat je een reset moet uitvoeren. (of een tool om back-up van je persoonlijke gegevens te kunnen maken zodat je het na rest weer kan herstellen)
Nou daar ga je:
Login bij https://account.live.com/
Voeg je mobiele telefoonnummer toe aan je account (hierbij moet je de Nederlandse Region kiezen).
Na deze handeling verandert de Marketplace naar nl-NL region voor je Windows Live ID.

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 28 september 2011 00:10]

Dat zal mooi zijn, maar deze tip helpt bij mij niet om van EN naar NL live account te gaan. In Zune zie ik ook nog steeds VS als region staan.

Iemand nog tips om live account region te wijzigen zonder factory reset?
Kijk, dat zijn tips!

Niet dat ik het zelf nodig heb, maarja je weet het nooit...
De Nederlandse taal zit er wel in, alleen niet voor toestellen die orgineel niet in het Nederlands zijn geleverd.

Je kan trouwens wel een Nederlands toetsenbord en Nederlands Live ID gebruiken. Maar de interface blijft Engels.

[Reactie gewijzigd door -DEVON- op 27 september 2011 19:58]

De NL taal voor de interface is zo zinloos. Zeker met engelstalige apps. Dat ziet er gewoon niet uit. Ik ben wel blij dat er een NL toetsenbord in zit ;).
Mijn developer build samsung omnia 7 is aan het updaten...
De mijne is net klaar. Ik kreeg een ISV Beta update, met als nummer 7720. Of t de echte update is durf ik niet te zeggen, mijn versienummer is wel gewoon 7720.68, phone info geeft geen beta aan, maar in zune krijg ik nog een beta cleanup update aangeboden.

Vreemd. Eerst deze versie maar eens testen, mocht dit niet bevallen roll ik gewoon back naar nodo en wacht ik keurig op de "echte" update :)
Er stond bij mij ook bij dat het de final build was. Dus, geen stress het is de goede!

7720, geinstalleerd zonder de dataverlies die werd beloofd aan het begin van het traject, blij dat ik dus vrij vroeg naar mijn NL live account ben gegaan de data vanaf toen blijft dus.

De beta cleanup blijft bij mij helaas hangen op determine diskspace.

Edit: Opgelost door te doen wat ze zeggen niet te doen. Telefoon eruit en de update opnieuw gestart.

Edit 2: En de volgende, HTC update WTF,

[Reactie gewijzigd door LOTG op 27 september 2011 20:26]

7720 is de mango rtm release.
Yups, dat is de final. Ik heb hem nu ook op mijn Omnia, fantastisch besturingssysteem, blij mee! (en dat het zo snel gaat, daar ook mee :))!
Inderdaad als je een 7712 hebt gehad dan word je eerst naar beta7720(isv) geupdate (hier blijft Zune op ''determine diskspace'' hangen) maar je moet na dikke 10min process annuleren en opnieuw beginnen dan wordt de ''schoonmaak'' update uigevoerd waarna je naar echte 7720 RTM wordt geupdate.
Ik heb geen nederlandse taal update na mango?
Nee jammer genoeg geen Nederlandse taal voor het besturingsysteem. Je krijg echter wel nederlandse toetsenbord+autocorrectie dus dat is wel top ;)
Zelf maakt mij de Nederlandse taal weinig uit, want ik draai al mijn OSen toch in het Engels ;)
Ja mij maakt ook weinig uit maar ik dacht ook geen correctie, maar chill dan! ;) dat het wel is!
Hoe kan ik weten of mijn omnia 7 locked of unlocked is? Ik heb tot op nu aan geen bericht gekregen van een update naar mango.

Mijn toestel is i.c.m. met een t-mobile abonnement gekocht maar niet bij t-mobile of een winkel maar via gsmtopdeal.nl. Hier word duidelijk aangegeven dat het simlock vrije toestellen zijn. Dus dit is dan een unlocked versie? Ik zie ook niks terug over t-mobile bij settings?

Kan iemand me aub helpen, wacht zo lang op Mango ivm whatsapp. Was voor mij echt een gemis.

UPDATE:
Was ťťn van de 90% mensen die geen update zou moeten krijgen. Maar dankzij het trucje van Koeitje is het me gelukt. Alleen ťťn belangrijk opmerking. Wanneer je look for updates drukt in Zune, onmiddelijk je kabeltje lostrekken en de navolgende 30 seconden niet meer erin toen totdat je melding krijgt dat er een update is. Als je zoals Koeitje het zegt na enkele seconden erin doet, krijg je de melding dat je de meest recente versie hebt, namelijk NODO..

Door Koeitje, dinsdag 27 september 2011 19:50
Score: 3
Om de update te forcen doe je het volgende in Zune:

Hang je telefoon eraan.
Klik op "look for updates" in Zune.
Gelijk als hij begint te zoeken trek je de internetverbinding eruit en wacht een aantal seconden voordat je die weer hersteld.
Update available.

[Reactie gewijzigd door GSMplaneet.nl op 27 september 2011 20:55]

als je telkens te laat bent met het disconnecten van je internet (bijvoorbeeld als je WiFi hebt), dan kan je ook een zware applicatie opstarten. Bij mij ging het de hele tijd niet, toen een software rendertje in Maya aangezet en toen had ik veel meer tijd... Omdat m'n systeem dan veel trager is natuurlijk :). Ben het nu aan het installeren. Te gekke truuk dat het zo kan!

EDIT:
Eerder werd een update voor de Samsung Omnia 7 al offline gehaald, omdat de software het toestel onbruikbaar zou kunnen maken. Het is niet bekend waarom de Omnia 7 geen Mango-update krijgt. Het is mogelijk dat er structureel iets mis is met het update-proces op dit toestel, en Microsoft een alternatieve manier moet vinden om de software op de smartphone te installeren.
Ik heb mango wel kunnen installeren op Omnia 7. Er werd tijdens het installatie proces wel een nieuwe driver geinstalleerd. Na deze installatie crashde de update, losgekoppeld en opnieuw geupdate. Mango werkt nu. Afgezien van een probleem met IMAP e-mail lijkt alles prima te functioneren. Dat probleem kan overigens ook te maken hebben met certificaten die ik moet ophalen op de universiteit. Dat de Omnia 7 geen Mango update krijgt klopt niet.

[Reactie gewijzigd door MrHankey op 28 september 2011 00:13]

Ik heb een tijdje terug de laatste versie van Samfirmware.com (I8700XXKH2 - WP_Engineer versie) erop gezet, maar daardoor dus al de 7720 kunnen gebruiken. Daardoor geeft ie (denk ik) ook geen update aan, terwijl er wel nieuwe firmware voor is. Verder heb ik nu enkele branded t-mobile dingen erop staan, die ik eigenlijk wel kwijt wil. Ook weet ik niet of die versie 7720.68 die ik nu heb, verschilt van de nieuwe release. Ik denk het zelf niet (omdat het versienummer hetzelfde is), maar het zou niet de eerste keer zijn dat de versienummers niet ververst zijn.

Wat moet ik nu dan dus doen? Een andere firmware (met CSC) flashen? Zo ja, welke CSC moet ik dan hebben voor unbranded NL (of T-Mobile Nederland)?

Of gewoon wachten tot de update toch wordt aangegeven? Ik denk zelf dat ie nu niet komt en dat ie pas bij een opvolger van Mango pas zal willen updaten, maar omdat ik dus niet de volledig normale versie van Mango draai, wil ik eigenlijk wel de update installeren.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 27 september 2011 21:47]

Je hebt een engineering rom. Updates zijn alleen beschikbaar voor WP_PRODUCT rom's (retail roms dus). Je zult dus een andere rom moeten flashen (KC1 bijvoorbeeld).