Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Samsung heeft de IFA-beurs in Berlijn de Galaxy Tab 7.7 uitgebracht. Zoals de naam aangeeft, heeft het model een scherm van 7,7 inch. Het touchscreen is van het Super Amoled Plus-type en heeft een resolutie van 1280x800. De tablet is 7,89mm dik.

De naam Galaxy Tab 7.7 dook al eerder op, maar de details over het apparaat heeft Samsung op de IFA-elektronicabeurs bekendgemaakt. De nieuwe tablet in de Galaxy Tab-serie is met zijn afmetingen van 196,7x 133mm niet alleen kleiner dan de 8,9"- en 10,1"-voorgangers, maar ook dunner en lichter: de dikte is 7,89mm en het gewicht bedraagt 335 gram.

Daarnaast is een verschil met zijn grotere broers dat de 7.7 een Super Amoled Plus-scherm heeft. Voorheen was dit type schermen voorbehouden aan smartphones, zoals de Galaxy S II. De tablet draait op een Samsung Exynos 4210-soc op een kloksnelheid van 1,4GHz en wordt geleverd met 16, 32 of 64GB geheugen dat uitgebreid kan worden via microsd-kaartjes. Er is 8Gb lpddr2-werkgeheugen aanwezig.

De Tab 7.7 ondersteunt hspa+, edge en gprs, bluetooth 3.0 en wifi, maar ook is er support voor het bluetooth-alternatief Wifi Direct. Gps-ondersteuning is ook aanwezig, evenals een usb 2.0 host-mogelijkheid. De accu met een capaciteit van 5100mAh zou het apparaat 10 uur lang video kunnen laten afspelen. Daarnaast is een 3-megapixelcamera met af en led-flitser aan boord, naast een 2-megapixelfrontcamera.

De Galaxy Tab 7.7 wordt direct met Android Honeycomb 3.2 geleverd, waarop de fabrikant zijn eigen TouchWiz-laag heeft gelegd. De prijs en precieze introductiedatum voor de Nederlandse markt heeft het Koreaanse bedrijf op moment van schrijven nog niet bekend gemaakt.

Update, 12.20: Samsung Nederland laat weten dat de tablet in het vierde kwartaal beschikbaar komt. Een prijs wordt echter niet genoemd, maar zou volgens een Deens gerucht rond 675 euro liggen.

Samsung Galaxy Tab 7.7 Samsung Galaxy Tab 7.7 Samsung Galaxy Tab 7.7 Samsung Galaxy Tab 7.7 Samsung Galaxy Tab 7.7 Samsung Galaxy Tab 7.7 Samsung Galaxy Tab 7.7
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

8 GB werkgeheugen lijkt me een beetje veel. Lijkt me ook niet echt zinvol. Zou het niet bits zijn en delen door 8?
Volgens de specsheet: 8Gb LPDDR2 (RAM)
8Gb LPDDR2 (RAM)
Zal wel 8 Gbit zijn! dus 1GByte
Mijn gevoel zegt dat ook inderdaad, lijkt me sterk dat er werkelijk 8 GB werkgeheugen in zou zitten en bovendien zou dat overbodig veel zijn.
7.89 mm dik :O Net als je denkt dat het niet dunner kan. Ik denk dat de USB-poorten de bottleneck zijn, dus het zal na een tijdje ook niet dunner kunnen worden. Verder ook super specs, nu nog een mooie prijs.
Je zou toch probleemloos een micro-usb aansluiting kunnen inbouwen ipv een full-sized usb aansluiting? Dat scheelt dan weer 2 mm ofzo.

Als het tegenwoordig standaard is voor smartphones, zie ik niet waarom dat niet gaat voor tablets. Je gaat daar toch geen fototoestel of usb hdd aan hangen? Dan kun je gewoon een laptop kopen. Tablets zijn toch geen substituten? Hooguit complementaire producten.
Ik heb zelf een Acer Iconia A501, en gebruik de USB-poort daarop betrekkelijk veel. Simpelweg een 32 gig usb-stick erin steken met de multimedia die je wilt afspelen, en paar seconden later kan je een film kijken.

Micro-USB is dan wel een standaard voor het laden (!) van smartphones, bij tablets vind ik een gewone plug die als usb-host functioneert nog steeds bijzonder handig. Geen gesleur meer met micro-SD kaartjes erin, of continu het ding met een pc verbinden voor bestandsoverdracht.

Ik vind de nieuwe Galaxy Tab dan ook een prachtig toestel, en ben blij dat Samsung terug voor de USB-slot is gegaan. Hun 10.1 editie bijvoorbeeld had niet eens zo'n slot, dus dit is een goede ontwikkeling imho. En gezien de schermen op Samsung smartphones wordt dit een tablet om 'u' tegen te zeggen.
Als je een smartphone of tablet hebt moet je eigenlijk zorgen dat al je media foto's/video/audio in de cloud staan. Dus gewoon een thuis server runnen, dan hoef je niet meer te kloten met sticks, dvd's, etc. Maar kan je thuis en onderweg overal bij. RDP, FTP, SABnzb, etc, etc. en je bent van alle gemakken voorzien.

/ontopic

Echt heel mooi die 7.7 van Samsung Amoled scherm en 1280x800. En eindelijk die oude Tegra 2 er niet meer in, gelukkig. Top hoop dat de tablet voor het eind van het jaar voor nog geen 500 euro in de winkel ligt.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 1 september 2011 13:56]

Cloud is ook niet meer zo zeker (http://www.conceivablytec...-microsoft-cloud-services).
Een server thuis in eigen beheer is best wel fijn.
Ik had gehoopt op een goedkope tablet van Samsung om gewoon media te consumeren (bijv. van eigen server). Dit scherm is fantastich en het formaat lijkt me precies goed. Deze is wel stevig aan de prijs en de navenante performance is overkill voor wat ik zoek.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 1 september 2011 14:09]

Een usb host aansluiting is juist net precies daarvoor bedoeld.
om een camera, usb hdd of usb flash drive aan te sluiten.
Niet om je tablet met je computer te verbinden.

Het is toch erg handig als je documenten of foto's op een usb stick even snel op je tablet kunt bekijken?
Misschien via een wireless technologie?
Zoals die tafel van Microsoft Labs. Op CNBC hadden ze er eens een demo van getoond, en ze legden er een smartphone en een camera op. De inhoud van beide toestellen kwam als een waaier tevoorschijn rond het toestel en je kon ze met de hand van het ene toestel naar het andere schuiven, waarbij het effectief gekopieerd werd. Het lijkt me dus gepaster om voor tablets ook gewoon draadloos data te kopiëren naar het device, met als doel de tablets dunner en compacter te maken :)

Het zou een mooie evolutie zijn. Mijn WP7 toestel synchroniseer ik ook via Wifi met mijn laptop. Gewoon zune opstarten en zodra die de smartphone ziet, begint het werk.
Volgens mij heb je daar NFC voor nodig
Off topic:
NFC is niet bedoeld voor data overdracht maar slechts voor identificatie e.d.
Met wifi/bt kun je wel echt data overzetten.

On topic:
heel langzaam begint de form factor tablet een beetje uit te kristalliseren lijkt het.

Met een resolutie waar je echt mee kunt werken, camera's met voldoende kwaliteit (megapixels en flits) en verder alle features aan boord waar je echt mobiel mee bent, begin zelfs ik wel een beetje enthousiast te worden (terwijl ik er never nooit niet eentje wilde)
NFC wordt binnenkort ook gebruikt om apparaten automatisch over Bluetooth te koppelen.

Bluetooth SIG heeft hier al sinds maart 2007 een Bluetooth 2.1 + NFC specificatie uitgebracht welke door Nokia is uitgedokterd. Twee maanden geleden heeft Nokia nog een speakerset accessoire uitgebracht die door middel van NFC direct via Bluetooth gekoppeld kan worden.

Dus zonder zoeken van Bluetooth apparatuur en koppelcodes uitwisselen, gewoon touch & go. Hehe, leuk woordspel op plug 'n play. ;_
het kan wel dunner hoor, maar dan mss via een dongle to usb...
Yes! Een kleine dunne tablet met voldoende snelheid en een super scherm, eindelijk eentje die voldoet aan al mijn eisen, dit wordt 'em! Hopelijk ook een wifi-only variant, want 3G gebruik ik toch niet naast mijn Smartphone :)
Ik verwacht eigenlijk wel dat er een Wifi only uitvoering voor gaat komen.

Overigens leveren ze een mooie accu bij het appraat, 5100mA is niet niets voor een dergelijke Tab.
5100Ma op 1V is wel bijna niks... Hoop dat het dus 3.7V is, dan gaat deze 10 uur mee aan 720p video kijken...
Oehh amoled op een groter scherm dan 4"! Ben erg benieuwd hoe dat eruit gaat zien! Mooi initiatief van Samsung :D heb zelf amoled op mijn omnia 7, wil niet meer terug naar lcd :) erg tevreden mee.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 1 september 2011 11:38]

Nu op naar AMOLED op de 22-24 inch monitors!
Een factor 3 de grootte van dit scherm... Dan moet je een mega hoge resolutie gooien op AMOLED, daar is de techniek nog niet mee getest. Duurt nog wel even!
u bedoelt factor 9 oftewel 3^2.

Je kunt ook de pixels groter maken en de resolutie laag houden... problem solved.
Of gewoon een hoop subpixels met een soort antialiasing mechanisme in de monitor gebouwd. ;)
Oewhhhhhhh dat zijn mooie specs zeg... 7.7" met zo'n resolutie :9~
En dan nog HSDPA+ , GPS, BlueTooth en WiFi, dat is wel wat ik in 'n nieuwe tablet wil.

Wat me echt tegenstaat is Samsungs TouchWiz, waar ik gewoon niet aan kan wennen.
Speel regelmatig met Galaxy S'jes enzovoort maar heel die schil kan me gestolen worden |:(

Misschien toch maar heel veel zelf customizen en zo weinig mogelijk in de menu's komen
met die ugly ass, kindericoontjes en lekker alles op de homescreens plaatsen.

En de Archos Gen9 80 tablet die eraan komt is 8" maar weer met een iets mindere resolutie, namelijk 1024x768 pixels... Wel weer een 250GB HDD mogelijkheid wat mooi is.

Pfff breng zo'n tablet uit met deze specs, met Vanilla Android en CLB's has found a winner!

EDIT: Is het duidelijk of je hiermee ook kan bellen net als de Galaxy Tab 7" ?

EDIT II: Mis ik nou een HDMI-output 8)7
Hmm dat zal wel MHL-zijn, shared met de micro-usb poort

[Reactie gewijzigd door CLB op 1 september 2011 12:32]

Op tablets is TouchWiz niet heel dominant, dus daar valt het wel mee. Net als dat HTC Sense, die is ook niet echt te merken op tablets ( van wat ik heb gezien van de Jetstream ).
Ik vind touchwiz op honeycomb veeeeel beter. De originele vanilla honeycomb is teveel op TRON gebaseerd. Iets te futuristic. Misschien houdt CLB daar van.. Maar ik vond het heel fijn werken op de galaxy tab 10.1.
Ik ben ook wel heel nieuwschierig of je hier mee kan bellen!
Super Amoled begin dit jaar 4" dus nu op 7,7". Hopelijk volgend jaar weer een dergelijke groei en dan als PC monitor of TV.
Of gewoon amoled in het algemeen. Super amoled is geloof ik iets van samsung.
Ik hoop dat ik niet te snel ben geweest maar ik kan nergens iets vinden over usb/microusb connectiviteit en ik ben dan met name geinteresseerd of hij net als b.v. de galaxy s2 een hdmi adapter heeft waarmee je films op je TV kan afspelen? Iemand meer info kunnen vinden?
Jammer dat er geen gewwon SD-kaartslot in zit. Kun je niet ff snel het kaartje van je fotocamera in je tablet duwen. Heb je daarvoor weel een usb-adapter nodig die natuurlijk ook weer via een verloopkabeltje eraan moet bungelen.

Nét niet. Voor de rest is het op papier een hele aardige tablet. Hoewel ik persoonlijk toch liever is in de richting van 10 inch zou hebben.
Geen enkele (Android) tablet heeft ondersteuning voor SD-kaartjes... ;)
De Asus Eee Pad Transformer met Dock heeft een SD card slot in het toetsenbord gedeelte, en een MicroSD card slot in de tablet. Weliswaar heb je gelijk, maar het kan dus wel ;)

@_Thanatos_: je kunt natuurlijk MicroSD kaartjes met een SD adapter in je fotocamera stoppen, die kun je dan probleemloos in de tablet prikken.

[Reactie gewijzigd door Jeroen 98675432 op 1 september 2011 13:48]

In het toetsenbordgedeelte ja, niet in de tablet ;)
Toshiba heeft tablet met SD in tablet.
http://us.toshiba.com/tablets/thrive/10-inch

De nieuwe Sony S1 tablet ook.
http://nl.hardware.info/r...w-scherm-en-aansluitingen

[Reactie gewijzigd door abusimbal op 1 september 2011 19:16]

Ja en die µSD kaartjes zijn ook zo lekker snel heh. Erg handig voor burst-mode en 1080p/60 opnemen. Ik heb niet voor niets een Extreme III kaartje.
Dat is wel een gemis. Dat een ipad het niet heeft kan ik begrijpen aangezien daar wel meer niet op zit. Maar had wel verwacht dat ze op meerdere android tablets gingen zitten.
Wat is een gemis? Je kan toch Micro-SD gebruiken, dat is het gewoon voor nu.
Micro-SD is ook gewoon te gebruiken met een SD-converter dus no problem imho.
Niet goed opgelet... de gisteren aangekondigde Sony P heeft wel een SD slot
Niet goed opgelet... de gisteren aangekondigde Sony S heeft wel een SD slot.
De P heeft een Micro-SD slot that is. Maar okee dan is de Sony S de first one =)
Ja je hebt gelijk ik bedoelde inderdaad de SOny S.

Kwam er net achter dat ook de Toshiba 100 een full SD slot heeft dus Sony is dus de tweede...
Nou en? Dan kan het er toch een de eerste zijn? Het OS heeft geen kont te maken met wat het fysieke medium is. Het is toch allemaal FAT32. Alleen grotere dan 32GB kan een probleem worden als Android geen exFAT snapt.

Maar normale SD-kaartjes moeten gewoon kunnen. Net als dat USB-sticks en externe harddisks ook gewoon kunnen met een geschikte USB-poort.
Ik zal hieronder proberen uit te leggen waarom 10"-tablets wel werken en 7" niet (in de huidige situatie.)

Het grote voordeel van een touch-screen device, is dat je iedere app, menu, etc. aan kunt passen aan de functie die het scherm op dat moment nodig heeft. Dus een muziek-app heeft play/pause knoppen etc, maar een spelletje heeft controls.

Dit werkt goed, tot op het punt dat de knoppen niet te klein, maar ook niet te groot worden. Bij te kleine knoppen druk je mis, maar bji te grote knoppen ga je totaal voorbij aan het nut v/h scherm, omdat je de oppervlakte niet efficiënt gebruikt.
Dit is precies de reden waarom ge-scale-de apps niet werken. Het is soms handig als het echt niet anders kan, maar een native app zal altijd beter zijn. (Voor het bekijken van films e.d. geld dit natuurlijk niet zo erg).

Je zou denken dat dit alleen betrekking heeft op het verschil tussen smartphones/tablets, maar juist bij deze 'tweeners' (7-9) inch, gaat dit ook een probleem spelen. Als je er een phone-app opdraait, worden je knoppen te groot, maar draai je er een tablet-app op, die over het algemeen voor 10" geschreven worden, dan worden je knoppen te klein. Zeker met dezelfde resolutie.
Ontwikkelaars gaan niet voor 5 verschillende beeldformaten apps schrijven, dat is onbegonnen werk.

De gedachte van deze tablets is leuk, en Samsung staat bekend om z'n marktverzadiging. Maar UI-technisch en gebruiksvriendelijk gezien zijn deze 'tweeners' echt een ramp.
Dat is wel erg gebaseerd op een persoonlijke mening...
7,7" en 1280x800 resolutie gaat echt geen problemen geven hoor met games ofzo ;)
Natuurlijk is dit gebaseerd op een persoonlijke mening, net zoals vrijwel iedere reactie hier.

Maar dat gaat nog niet voorbij aan het feit dat als een app gemaakt is voor een 10"-scherm met 1366*768 of 1280*800 resolutie, de knoppen een stuk kleiner worden op een 7/8"-tablet met dezelfde resolutie.

Dit hoeft bij games geen probleem op te leveren, maar bij veel andere apps kan dit wel het geval zijn.

Het hele idee van touchscreens is dat je een app exact kunt toespitsen op z'n functie. iOS heeft 2 scherm-formaten (3,5" en 9,7"). Voor ieder schermformaat worden native apps gemaakt en knoppen zijn dus vrijwel altijd van een goed te gebruiken formaat. Het is een nobele streven van Android om het geschikt te maken voor alle schermformaten; en van 3,5" t/m 4,5" zal het misschien geen eens een probleem zijn. Maar naarmate je naar grotere formaten gaat, wordt het een steeds groter probleem.
Dat kan best, maar je brengt het alsof het werkelijk zo is, terwijl dat zeer persoonlijk is.
Mijn telefoon van 3,5" met 800x480 pixels werkt net zo goed als m'n 7" tablet met die resolutie. Layout is in geen enkele app / game of webpage een probleem, alles werkt naar behoren.
Het hele idee van touchscreens is dat je een app exact kunt toespitsen op z'n functie. iOS heeft 2 scherm-formaten (3,5" en 9,7"). Voor ieder schermformaat worden native apps gemaakt en knoppen zijn dus vrijwel altijd van een goed te gebruiken formaat. Het is een nobele streven van Android om het geschikt te maken voor alle schermformaten; en van 3,5" t/m 4,5" zal het misschien geen eens een probleem zijn. Maar naarmate je naar grotere formaten gaat, wordt het een steeds groter probleem.
De ondersteuning voor al die verschillende beeldformaten komt er wel, er valt geld te verdienen. Daarbij is de aanpassing die een developer moet doen om zijn creatie geschikt te maken voor verschillende resoluties en schermformaten volgens mij minimaal.

Daarbij is niks beter als concurrentie, zoveel mogelijk verschillende resoluties/formaten geven de klant de breedste keus.

Er zijn ook niet maar twee type tv's; groot en klein, er is voldoende vraag voor andere formaten dan 3,5 en 9,7 inch. Apple komt daarbij nog terug op haar beslissing om maar met twee formaten te werken; ze worden door de consument gedwongen.
"Apple komt daarbij nog terug op haar beslissing om maar met twee formaten te werken; ze worden door de consument gedwongen."

Save for future claim chowder..
Welkom bij de wondere wereld van Google ipv Apple :Y)

Bij Android kan je gewoon aangeven of het device low/mid/high DPI/PPI heeft, knoppen worden op dat gegeven gewoon even groot weergeven op een 10 inch met deze resolutie als op een 7 inch met deze resolutie :)
Maar naarmate je naar grotere formaten gaat, wordt het een steeds groter probleem.
Nee hoor, enige mensen die ik hier zie klagen zijn Apple fanboys dus ik durf zelfs te stellen dat het geen probleem is...
Ik heb ook een reden waarom een 10.1 niet werkt en een 7" wel. De 7" past in mijn binnenzak. Case closed. -)
HDMI-output lijkt te missen ja, vind het nergens in de specsheets, das wel erg debiel..
Wel 1080P mogelijkheden, maar geen output om het op HD televisies af te spelen.. :O
Zal wel net zoals bij de Samsung GS2 via de USB poort lopen. (MHL)

edit:foutje

[Reactie gewijzigd door LxxFxx op 1 september 2011 12:22]

Ajaa dat zal het zijn ja, goede!
En wat dan nog? Hoe vaak heb je dat HDMI-kabeltje nou bij je om bij iemand anders de boel achterop de TV aan te sluiten en iets te laten zien? Zelfs heb je natuurlijk een blitse HTPC staan met DLNA, zodat je alles van je tablet wireless naar je HTPC streamt. Maar bij een ander is het dus gehannes met aansluitingen en kabels.

Ik weet echt niet waar HDMI nou zo boeiend voor is. Ik vind het zelf iig geen gemis. Als ik HDMI zou moeten missen, zie ik veel liever een DVB-T tuner ofzo :P
En iedereen heeft DNLA-enabled apparatuur staan? Uhm don't think so =)
Maar iedereen heeft wel een geschikte HDMI-kabel rondslingeren? Of neem je die overal mee naartoe? :z

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True