Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties
Submitter: himlims_

Sony heeft last van tegenvallende verkopen van tv's, videocamera's en computers. Het concern leed een kwartaalverlies van 138 miljoen euro, vooral veroorzaakt door de aardbeving eerder dit jaar. Ook had Sony last van de PSN-hack.

Sony wees tegenvallende tv-verkopen aan als boosdoener bij de daling van de omzet uit consumentenproducten met bijna 18 procent. Vooral in de VS en Europa verkocht Sony veel minder Bravia-tv's dan verwacht. Bovendien viel de omzet lager uit doordat hevige concurrentie op de markt tot lagere prijzen leidde. Uiteinderlijk verkocht Sony 4,9 miljoen tv's in het kwartaal. Dat het aantal niet veel lager uitkwam dan de 5,1 miljoen van hetzelfde kwartaal vorig jaar, kwam door de overgang van analoog naar uitsluitend digitaal in thuisland Japan, wat de verkoop in dat land opdreef. Sony denkt nu dit jaar 22 miljoen tv's te kunnen leveren, iets minder dan vorig jaar en veel minder dan de oorspronkelijk verwachte 27 miljoen.

Ook de verkoop van videocamera's en computers viel lager uit dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Bij de gamingdivisie was het al niet veel beter. Sony verkocht 1,8 miljoen PlayStation 3-systemen, waar in hetzelfde kwartaal vorig jaar nog 2,4 miljoen consoles over de toonbank gingen. De verkoop van de PSP steeg wel, van 1,2 naar 1,8 miljoen. Sony verwees kort naar de hack van zijn PSN-dienst, die tot langdurige sluiting van het netwerk leidde. De kosten voor onder andere beveiliging zijn in dit kwartaal meegenomen zei Sony, zonder in details te treden over de hoogte van het bedrag. Het aantal logins zou in Noord-Amerika alweer op hetzelfde niveau liggen als voor de hack, claimt het bedrijf.

Het kwartaalverlies kwam uit op 15,5 miljard yen, omgerekend 138 miljoen euro. Vorig jaar kon in hetzelfde kwartaal nog 25,7 miljard yen bijgeschreven worden. De omzet daalde in het afgelopen kwartaal met 10 procent. Sony wijt de magere cijfers deels aan de aardbeving in Japan. Het bedrijf zou een schadepost hebben geleden van 5,3 miljard yen als gevolg van reparatiekosten aan fabrieken en faciliteiten, en aan verloren voorraden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Opvallend dat het nieuwsitem niet de resultaten van Sony Ericsson noemt. Deze is namelijk dit kwartaal met 32% gekelderd t.o.v. hetzelfde kwartaal vorig jaar! Volgens Sony komt dit door de aarbeving die de distributie van onderdelen bemoeilijkte en een verschuiving van focus naar smartphones. Toch kan ik deze daling zeer opmerkelijk noemen welke ook zwaar drukt op de omzetdaling van Sony. In totaal is de omzet van het bedrijf met 10% gedaald wat best ingrijpend is.

Toch moeten we niet te pessimistisch worden. Zo is er ook een divisie van Sony die het goed doet: Sony Pictures. Toch is het wel schokkend dat de consumentenelektronica het zo laat afweten. Op zich is dat ook wel te verklaren door de dure Yen ten opzichte van de Dollar. Daardoor wordt het voor de amerikaanse consument steeds onaantrekkelijker om Sony-producten aan te schaffen.
Het verlies van 191 miljoen dollar lijkt wellicht groot maar valt trouwens wel mee als je het afzet tegen de totale omzet van 1.5 miljard dollar. Dat is een verliesmarge van 1%. Daarnaast is het operationeel resultaat nog altijd positief met 340 miljoen dollar (hoewel die wel met 59% afnam).

Met het oog op de toekomst noemt Sony trouwens twee lichtpuntjes waarmee zij hopen te scoren: Hun aanstaande tablet PC en de PlayStation Vita die beiden later dit jaar zullen verschijnen.
Ik denk dat Sony Ericsson niet genoemd wordt, omdat dat toch wel een aparte divisie van het grote moederconcern is. De producten dragen ook niet het Sony logo en ook de fonts in het logo zijn anders dan het welbekende Sony logo normaal gesproken heeft.
Niet zo gek over het algemeen hangt er een flink prijskaartje aan Sony producten.
Inderdaad, die Sony modellen zijn toch wel wat duurder dan de Samsung of LG modellen.
Ja, maar kwalitatief beter (mijn persoonlijke mening-). LG vind ik over het algemeen toch minder degelijk en bij verre niet zo gebruiksvriendelijk. Samsung heeft nog steeds erg goede LCD-panelen maar de hele aanstuur-elektronica (engine-) vind ik toch minder. Ook de ingebouwde TV-tuner geeft minder strak beeld. Een kennis van mij heeft een Samsung met een CI+ kaart van Ziggo (ik moet het vanwege de CI-slot bij mijn "verouderde" Sony nog met een Alphacrypt doen..) maar het geeft toch minder scherp beeld. Qua specs en prijsklasse zitten ze toch redelijk bij elkaar in de buurt.

Wil je een Samsung TV hebben die qua engine op het niveau van een mainstream Sony zit, betaal je toch al gauw de high-end prijs. Als je zo gaat rekenen ben je met Samsung relatief duurder uit. Maar het is maar nťt hoe je eisen en wensen zijn.

Design is natuurlijk een heel ander verhaal, maar over smaak valt nou eenmaal niet te twisten. Die nieuwe Samsung LED-tv's zijn prachtig om te zien. Ik vraag me af of ze nog wel aan de muur te monteren zijn vanwege minimale dikte van het apparaat. Mijn Bravia daarentegen heeft nog nooit van Sonja Bakker gehoord maar dat vind 'ie ook helemaal niet erg. Als het zonnetje doorkomt sprankelen de blauwe metallic-partikels die in de zwarte bezel zijn verwerkt als sterren aan een donkere hemel. Je zou er bijna poŽtisch van worden. Vergt wel het nodige poetswerk met al die hoog-glans pianolak apparatuur tegenwoordig.

Misschien wordt het tijd dat Sony haar apparatuur eens een facelift gaat geven. Iets wat dan toch wat eleganter en verfijnt uit ziet. En misschien ook eens wat meer toestellen in het low-end gedeelte van de markt uitbrengen. Het moet ook voor hun mogelijjk zijn om een ruimer assortiment van kwalitatief goede TV's van 40" en groter voor prijzen onder de € 450 aan te bieden.
Zoveel duurder is Sony nu ook weer niet tov andere merken met vergelijkbare modellen.

En voor die prijs krijg je wel kwaliteit, Bravia-tv's staan toch best goed aangeschreven.
Welke kwaliteit?

De beeldkwaliteit van hun tv's zijn gelijk aan die van de concurrentie. De meeste onderdelen komen ook uit de fabriek van de concurrent rollen en of uit dezelfde fabriek waar de concurrentie ook zijn onderdelen af neemt. Sony producten hebben vaak een bijzonder design, maar daar heeft de prijsbewuste consument tegenwoordig lak aan. Bij de concurrentie koop je meer waar voor je geld. Koop je een Sony tv of ťťn van de concurrent die A) goedkoper is en B ) 10 inch groter is.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 28 juli 2011 14:03]

Ja, de hardware als het panel misschien wel, maar denk ook aan de keuze van de componenten (toleranties (groter = goedkoper, maar kans op defect is ook groter), overdimensionering enz), de firmware, de beeld-engine, het gemak van de UI, uiterlijk/vormgeving enz. Kwaliteit is meer dan puur de opsomming van de hardware.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 28 juli 2011 15:18]

Voor een groter beeldoppervlak zul je ook een betere engine nodig hebben. In HDTV land gaat de vlieger dat "only size matters" lang niet altijd op. Ik heb liever een 40" Sony dan een 55" LG. Samsung levert ook prachtige producten maar ik vind ze in verhouding nog te duur. Als je ziet dat mijn KDL-40W4000 in 3,5 jaar ongeveer 60% van de aankoopwaarde heeft verloren wacht ik wel rustig af tot de huidige moderne techniek wat in prijs is gezakt.
ben aardig tevreden met mijn 700 euro kostende LG42LH5010 veel features en perfect beeld en redelijk geluid (voor zover tv's redelijk geluid geven) zeer laag stroom verbruik (100w overdag 55 wat in de avond door intellisensor) en speeld zonder morrgen fotos muziek en films van usb af zelfs 1080p films zijn geen probleem.

voor een sony met hetzelfde aan opties betaal je toch al snel een paar honderd euro meer.
het plastic frame is iets minder maarja hij staat daar en gaat niet meer weg tot ie kapot is en hetzelfde geld voor het 3 euro kostende HDMI kabeltje :)

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 28 juli 2011 13:49]

voor een sony met hetzelfde aan opties betaal je toch al snel een paar honderd euro meer.
Van het 42" formaat dat je noemt kom ik in de pricewatch maar 1 (oud) Sony-type tegen. Maar als ik kijk naar bijv. 46" dan kom ik opeens allerlei actuele Sony-tv's tegen die in veel gevallen goedkoper zijn dan de door jou genoemde 700 euro voor een 42" LG. De claim dat Sony flink duurder zou zijn dan LG houdt geen stand naar mijn idee.
En voor die prijs krijg je wel kwaliteit, Bravia-tv's staan toch best goed aangeschreven.
Maar goed, de concurrent (Samsung e.d.) leveren ook goede tv's, maar voor veel minder geld. Ik heb zelf wel voor de Sony gekozen, met name vanwege het uiterlijk, aangezien ik vrijwel alle tv's erg lelijk vind. Maar kwalitatief en qua settings is het zeker hele fijne tv.
Er zijn anders genoeg T.net reviews van Sony TV's die het tegenovergestelde laten zien...

Prijs is hoog, kwaliteit laag en dat gecombineerd met het trieste gedrag tegenover PS3 hackers/crackers/whatever haalt mij nou niet echt over om een Sony apparaat te kopen :/
Dat is je goed recht natuurlijk. Ik ben het ook niet eens met de manier waarop Sony PS3 hackers zit te koeioneren maar dat verandert verder niks aan de kwaliteit van hun producten.

Mijn afkeer tegen hun manier van tegenwerken van hackers weegt niet op tegen mijn wens om een degelijk toestel met een goed service-contract aan te schaffen. Vrijwel iedere fabrikant heeft een "dark side", tenslotte gaat de omzet in de miljoenen / miljarden. In een dergelijke business is er weinig plek voor solidariteit en vriendelijkheid. In sommige gevallen moet er over lijken gegaan worden om het bedrijf overeind te houden.

Als we op die manier gaan filosoferen zouden we eigenlijk niks meer moeten kopen in deze wereld. Maar zoals gezegd, het is je persoonlijke mening en ondanks dat ik deze niet deel respecteer ik je wel.
Dat valt reuze mee.
Gaat mij niet eens om het prijskaartje, maar ik hou gewoon niet van Sony als merk. Met hun overdreven razzia's tegen PS3 hackers en hun platenlabel die hetzelfde doet tegen downloaders. Gooi er nog een PSN hack overheen en het merk Sony zakt steeds verder weg. Sony is allang niet meer wat het 10 - 15 jaar geleden was.
Inderdaad en dan nog gewoon te bedenken dat vele van hun producten gewoon voorbijgestreefd zijn door de concurenten.
Dat is ook juist met hun televisies zo.
LG/Panasonic/Samsung, etc. leveren vaak voor hetzelfde bedrag een beter scherm en betere functies in hun toestellen.
De prijs/kwaliteit verhouding is schever bij Sony, dan nog maar te zwijgen over het foeilelijke design van diverse modellen.

Bovendien zijn denk ik vele consumenten de naaistreken van Sony wat betreft garantie/reparatie zat en boycotten het merk gewoon (logisch).

[Reactie gewijzigd door Thief op 28 juli 2011 15:51]

Bovendien zijn denk ik vele consumenten de naaistreken van Sony wat betreft garantie/reparatie zat en boycotten het merk gewoon (logisch).
Precies, Sony is al lange tijd bezig met minder fraaie acties tegenover de klant. Dan denk ik aan fratsen als rootkits op Sony CD's (ook al is het een andere tak van Sony), discmans die geen CD-R konden afspelen, rechtszaken tegen Lik-Sang en andere PSP importeurs. En natuurlijk de meer recente schandalen rond Sony. Voor mij geen Sony meer, al enkele jaren trouwens, zelfs al maken ze echt wel prima TV's.
Vind je?

Sony is naar mijn ervaring toch echt altijd ťťn van de duurdere merken. Kwaliteit daargelaten, snap ik best dat Jan Modaal voor een goedkoper merk kiest, of misschien zelfs voor generic el-cheapo.
Ik heb een paar maanden juist voor een Sony gekozen omdat je daarbij het meeste value for money kreeg. Alle andere toestellen in die prijsklasse hadden veel minder aansluitmogelijkheden.
Daar zet ik grote vraagtekens bij, Sony gaat gewoon Phillips achterna. Over een paar jaar is alles uitbesteed op dit vlak, de Chinezen zijn veel goedkoper.
De prijskwaliteitsverhouding is gebaseerd op een oude reputatie van het merk, een reputatie die ze ueberhaupt nog maar met moeite waargemaakt hebben. De televisies bieden nauwelijks meerwaarde boven een beter budgetmerk als Samsung (ze gebruiken vaak zelfs dezelfde panelen), idem voor veel andere apparatuur. Dan heb je als merk met een hogere prijs geen echt sterke troeven meer in handen.

Wat overblijft zijn unieke zaken zoals de playstation. Daar hebben ze ook wel wat pech mee de laatste tijd.

Op het gebied van professionele apparatuur lijkt Sony de reputatie wel altijd waargemaakt te hebben, hoewel die vast ook prijzig is. Het lijkt me dat ze daar nog best een goede kans hebben.
Valt op zich wel mee. Mijn Bravia KDL-40W4000 kostte 3 jaar geleden ook bijna € 1200,- Op zich best veel voor een 50/60 Hz LCD TV zonder LED en 3D.

http://content.hwigroup.n...ny-bravia-kdl-40w4000.jpg

Toch moet ik zeggen dat ik er heel erg over te spreken ben. Voor slechts € 125 kon ik het full-service contract verlengen van 2 naar 5 jaar, wat ik ook gedaan heb. Er hoeft maar 1x wat stuk te gaan en je hebt het geld er al uit. Je belt Sony op, maakt een afspraak voor de monteur. Deze repareert je toestel direct on-site (indien mogelijk-). Lukt dit niet, krijg je direct een vervangend model.

Gelukkig deze service nog niet nodig gehad maar ben wel blij dat ik 'em heb. Geeft toch wat extra rust. Mijn volgende TV zal ook zeker weer een Sony zijn. Zal wel dit of volgend jaar zijn, dan komt er een mooie 3D LED TV. Dan gaat deze "oude" 40" naar de slaapkamer aan de muur :-)

Wat gewoon erg mooi is, is de Cross-Media bar die ook bij de PS3 / PSP gebruikt wordt. De menu's zijn vlot, overzichtelijk en zelfs voor mensen die zich identificeren met Tim Allen uit "Home Improvement" (-dus 2 linker handen-) prima te gebruiken. Kies je voor een optie om je beeld aan te passen (kleur, contrast, helderheid, gamma, advanced filters-), verdwijnt het "Home"-menu en komt er een kleine schuifbalk onder in beeld te zien waardoor je full-screen precies kan zien wat de betreffende optie doet. Druk je op "Return" verschijnt het "Home"-menu weer en kun je verder met configureren. Zelf heb ik beide betreffende game-consoles dus het voelt allemaal erg natuurlijk aan. Het is natuurlijk maar wat je gewend bent.

Foto (niet mijn TV-) : http://drainweb.com/dlpvsdlp/sony_xmb.jpg

Wat ik maar zeggen wil, prijzen zijn relatief. Je krijgt ook eenvoudigere Sony modellen. Een goede vriend van me heeft een 32" Sony Bravia gekocht voor op de slaapkamer voor € 269 (MediaMarkt wilde € 299 hebben maar ik kon er voor hem wat aftroggelen-).

Philips is ook niet goedkoop. Een goede Samsung TV zit ook in die prijsklasse. LG zou ik persoonlijk liever vermijden; ik zie vaak advertenties van erg grote LG televisies voor de spreekwoordelijke "habbekrats" maar kwalitatief is LG in mijn ogen nog steeds een B-merk, hoewel ze wel steeds beter worden. En nee, LG is niet Philips. Ze hebben een poos een joint-venture gehad op de LCD-panelen maar dat is ook al een hele poos niet meer.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 28 juli 2011 14:06]

Ik snap nooit dat mensen extra betalen voor garantie. Garantie is namelijk wettelijk geregeld. En mocht er toch iets stuk gaan na de garantie, dan overleg ik dat wel met de winkelier. Eventueel betaal ik dan wel voor de reparatie. € 125 op voorhand aftikken zou ik nooit doen; dan voel ik me afgezet als mijn tv niet stuk gaat ;). In feite is dat de fabrikant belonen dat ze een slecht product maken. Ik ga er bij zo'n aankoop niet vanuit dat het apparaat binnen korte tijd stuk gaat.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 28 juli 2011 15:10]

In feite is dat de fabrikant belonen dat ze een slecht product maken.
Juist andersom: als de tv niet stuk gaat, beloon je de fabrikant. Want dan houdt hij de 125 euro zonder er iets voor te hoeven repareren/vervangen.
Vind je het gek, niets is leverbaar...Ik had verwacht alleen een NX720 in huis te hebben, introductie was ergens in Maart dus ik had verwacht hem in April toch wel in huis te hebben, maar bijna alle 2011-2012 modellen zijn nog steeds niet leverbaar. Heeft vast te maken met de aardbeving daaro, maar ik vind het dus niet gek dat ze weinig verkopen, er is gewoon niets te krijgen en alle EX400 modellen, wat basically 2009 modellen zijn met een nieuw nummer gaan voor dumpprijzen over de toonbank, maar daar zit ook eigenlijk niemand op te wachten.
Buiten dat de mensen worden steeds zwaarder gepakt in hun salarissen en dan gaan vaste lasten en een hap eten toch echt boven een nieuwe TV :7

Overal ter wereld zijn er op dit moment rampen van overstromingen, aardverschuivingen, aardbevingen etc etc en ra ra wat staat er boven aan de lijst van de miljoenen slachtoffers, juist een dak boven het hoofd en voedsel maar geen nieuwe TV want daar is even het geld niet voor :?

[Reactie gewijzigd door Athalon1951 op 28 juli 2011 14:12]

Crisis? Als ik op zaterdag en/of koopzondag bij mij de tumbleweeds door de winkelstraat zie rollen, dŠn is het pas crisis. Tot die tijd kopen we gewoon tv's alsof er niks aan de hand is.
Op tv gebied zitten we nu ook een beetje tussen 2 technologiŽn.
Opkomt van 3D is voor veel mensen niet interessant genoeg, waardoor de nieuwe (duurdere) tv's met 3D aan boord toch blijven staan.
In een oude versie denken mensen laten we er maar niet te veel aan besteden want dat 3D kan over 2 jaar misschien wel veel beter/verder zijn, waardoor mensen naar aanbieding tv's grijpen en opvallend is Samsung daar wel goed in met die aanbiedingen ook prijs/kwaliteit.
TV's zitten tussen 2 technologieŽn? Het is veel erger: tv is er in de "smaken":
- 3D:
- met bril
- zonder bril
- ???

- 2D:
- cable tv versie
- terrestial versie
- satelite versie
- Google-Android? versie
- willekeurig-merk-pc-tv versie
- internet pc (geen tv) versie
- analoge tv, bijna vergeten ...

En dat alles met verschillende soorten / versies software, dus niet / beperkt compatible. En elke software versie kost geld.

[Reactie gewijzigd door Xubby op 28 juli 2011 14:29]

Wat je vandaag de dag met 3D hebt had je vroeger (vroeg‚h ...) met breedbeeld. Enig idee hoe lang het na de introductie van 16:9 / 16:10 geduurd heeft voordat er een compleet aanbod aan breedbeeld-uitzendingen beschikbaar was ?

Het zelfde had je met de zogenaamde "interlacing"-techniek. Daarmee kon je een lage resolutie oprekken voor grotere beeldschermen.

En wat denk je van de overgang van zwart-wit naar kleur ? Dat heeft ťcht wel meer voeten in de aarde gehad dan je zou verwachten.

Waarmee ik maar wil zeggen dat 3D ook z'n tijd nodig heeft om voor een breed publiek toegankelijk te zijn. En je moet er van houden natuurlijk. Ik behoor helaas tot de groep van 20% die bij films als Avatar 3D ongelooflijk last kregen van duizeligheid en migraine.

http://www.kennislink.nl/publicaties/hoodfpijn-van-3d

Het ligt er maar helemaal aan op welke manier 3D uiteindelijk geÔmplementeerd zal worden. Dit zal er voor het grootste deel voor gaan zorgen of het een succes wordt of niet. Persoonlijk investeer ik de meerprijs van 3D weergave liever in andere zaken, zoals een nieuwe versterker. Op dit moment is het aanbod te beperkt om de duidelijk hogere aanschafprijs van een 3D televisie te rechtvaardigen. Wellicht dat ik over enkele jaren- wanneer deze techniek rijper is- er anders tegenaan kijk.
3D is al oud hoor, 25 jaar geleden had je al 3D foto camera's. Heeft het nooit tot massa product gehaald. Deels vanwege de benodigde bril.
Nu heeft 3D TV o.a. het nadeel van "vermoeidheid".
Interlacing is geen upscaling, wat jij bedoeld. Interlacing is een bandbreedte bespaar methode, waar je de even en oneven lijnen omste beurt laat zien ipv een heel beeld in een keer zoals bij progressive. Zo is PAL 50 HZ 25 fps.
Sony is zelf de 3D hype begonnen in de hoop weer veel nieuwe producten te kopen, maar het lijkt nu wel of mensen juist afwachten om te kijken of 3D wel echt iets wordt.

Ik ken ook veel mensen die nog geen CI+ in hun TV hebben. Dat is voor veel mensen de volgende stap. De mensen die wel CI+ hebben balen er van: Veel te langzaam zappen, vaak weinig controle over de TV: Niet eigen zendernummers instellen.

Als een fabrikant met een super sneller CI+ tv zou komen: <1 sec zap tijd, zou die zeker beter verkopen dan een 3D tv.
Bullshit. Sinds de CI+ CAM uit is, heb ik hem in huis en het werkt gewoon veel fijner dan een losse decoder. Het zappen gaat sneller als met een losse decoder en de zendernummers zijn gewoon in te stellen (juiste firmware in je tv laden). Enige nadeel vind ik persoonlijk de tijd die nodig is, als je de TV aanzet, om door de authenticatie te komen. Maar dit heb je ook met een losse decoder. Heb sinds kort een HD decoder voor de slaapkamer en die doet er zeker 2x zo lang over om beeld te geven.
Je zou toch denken dat na die aardbeving in Japan veel televisies kapot zijn gegaan?
Veel mensen willen toch een tv hebben dus kopen ze weer een nieuwe..
Ja, maar daar moet dan de eventuele schade aan Sony-fabrieken nog vanaf getrokken worden natuurlijk.

Tevens heeft Sony ook fabrieken tijdelijk moeten sluiten rond Fukushima (werden o.a. batterijen en halfgeleiders gemaakt), en dat kost natuurlijk ook geld.

De aanschaf van enkele nieuwe TV's weegt denk ik niet op tegen de kosten van bovenstaande. Niet iedereen die een nieuwe TV koopt zal immers voor een Sony kiezen.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 28 juli 2011 14:31]

Denk je nu werkelijk dat die mensen die daar door die ramp getroffen zijn als eerste prioriteit een nieuwe tv kopen?

Wat dacht je van woonruimte, eten, gezondheidszorg, vermiste familieleden en vrienden, hun werk, etc.

Vreemde werkelijkheid leef jij in....
Kunnen ze zich bij Philips aan sluiten, ze zitten ook mooi in de zelfde prijsreeks.

Het is heel simpel, jullie TV's zijn duur en het is als consument heel lastig om in de MediaMarkt te zien waar dat extra geld heen gaat als daar een Samsung voor de helft van de prijs naast staat.

Je moet echt eerst uitzoeken waarom hij beter is en of dat de prijs reŽel maakt.
Indrukwekkende groeicijfers van de PSP. Had ik niet verwacht. 50% groei is toch niet niks...
Het design van Sony is de laatste jaren wel wat minder geworden.
Vindt dat hun schermen tegenwoordig veel te plastiekerig overkomt. En hun design dat ze onlangs hadden en nu terug ( gelukkig ) buiten gekieperd wordt met die langwerpige voet over gans de lengte van het scherm waar het scherm dan instond, trok op niets.
Vroeger hadden ze de X-reeks van schermen, en dat was pas mooi design, betaaldje wel voor, maar dat was een prachtige glazen rand, waar de LED's bij inzaten en je de bedrading niet in zag ( zoek maar eens een afbeelding in google van de Sony X-3500 )
Nu betaal je gewoon veel voor goede beeldkwaliteit, maar die krijg je bij een Samsung ofzo ook, en die zijn toch aardig goedkoper, en qua design mogen die er ook zijn.
Dan is voor de consument de keuze snel gemaakt.
Voor die voet hebben ze een eenvoudige oplossing; de wandbeugel. Die Titan-beugels voor 40" en groter die ze voor € 79,95 bij Media Markt verkopen liggen voor de helft bij de Real,- in Duitsland. Identiek dezelfde types. Dus, mensen die dicht bij de Duitse grens wonen; haal je beugels liever aldaar.

Ik vind een TV aan de muur sowieso veel mooier. Dat oogt toch een stuk professioneler en eleganter. Onder mijn Bravia zat ook zo'n gigantische poot. Loodzwaar en vangt ook nog eens stof als de neten. Een voet kun je alleen laten zitten als het een mooi design heeft, anders ziet het niet uit.
Misschien komt het omdat Sony dingen als Uitzendinggemist belooft op hun 2010 Bravia modellen en die belofte vervolgens niet nakomt en mensen dan een beetje klaar zijn met het merk....? Ik weet niet of dit alleen voor Nederland geldt maar zodra dit soort dingen bekend worden op internet/fora's zijn mensen al snel geneigd om wat anders te kopen....
Je ziet bij vele luxe electronica fabrikanten tegenvallende resultaten. Dat hoeft niet eens perse met de kwaliteit of innovativiteit van deze fabrikanten te maken te hebben. Er spelen natuurlijk wel meer factoren mee die de consument tot aanschaf doen overgaan of niet. Ik kan me voorstellen dat consumenten tegenwoordig langer wachten met het vervangen van hun huidige toestellen, of langer overwegen om een luxe gadget aan te schaffen en de financiele middelen achter de hand te houden voor onvoorziene uitgaven.

Uiteraard zijn de eerste verwachtingscijfers vanuit de fabrikant nooit gematigd. Als men vanaf het begin zelf al aangeeft weinig te denken te verkopen, hoe moet de consument dan vertrouwen in hun producten kunnen krijgen? Het uitgangspunt moet nou eenmaal zijn dat je een product op de markt zet waar de consument op zit te wachten. Dat je in een later stadium je cijfers en verwachtingen moet bijstellen naar aanleiding van marktwerking is toch wat minder schadelijk voor het imago.

Ik zie ook reacties waarin wordt aangegeven dat de producten gewoonweg niet snel geleverd kunnen worden. Ik zou als fabrikant, of als detailhandelaar, ook liever geen voorraden in huis willen hebben. Dat hoeft dus niks te maken te hebben met de leveringscapaciteit van de fabrikant, maar meer met een goed doordacht productieproces waar overproductie wordt tegengegaan.
Tot op heden ben ik altijd een fan/liefhebber van de SONY televisies geweest.
Heb een aantal SONY TV's in bezit en ben er erg over te spreken ook icm met DLNA.
Maar de nieuwe modellen kunnen mij niet echt bekoren.

Die hebben wel heel veel leuke features/mogelijkheden echter ze zijn sloom.
Met sloom bedoel ik traaaaaaaag omschakelen van zender....dat is niet meer zappen, maar zzzzzzzzzzappen.

En dan last but not least, een gigantisch debiel vormgegeven AB zit er tegenwoordig bij.
Echt een design fuck-up van heb ik jou daar, een AB die totaal op geen enkele manier bij niemand prettig in de hand kan liggen. Volledig hol ontwerp met op de achterkant een power-button. Wie legt er nu in hemelsnaam de AB ondersteboven op tafel?

Nogmaals technisch gezien ben ik 100% een SONY liefhebber, goede tv's met goede kwaliteit en mooie kleuren, maar uiteindelijk draait het om het gebruikersgemak.
Een AB die niet in de hand ligt met de knoppen op weer een andere plaats en een zap snelheid van een slak nee dat weegt niet op tegen de rest.

[Reactie gewijzigd door johan72 op 28 juli 2011 22:12]