Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Google is begonnen met de distributie van Android-versie 3.2, die geschikt is voor tablets. Gebruikers van een Motorola Xoom krijgen de update gefaseerd binnen. Android 3.2 bevat onder andere de eerder aangekondigde zoom-to-fill-optie.

Met de update kunnen apps die niet goed schalen, toch fullscreen draaien, bericht Cnet. Dat moet zwarte balken aan de randen van het scherm voorkomen bij applicaties die niet volgens de officiële standaarden zijn geschreven. Ook is Android 3.2 geschikt voor tablets met een kleinere schermgrootte dan 10". Dit werd eerder al vermoed, omdat de Chinese fabrikant Huawei zijn 7"-MediaPad met Android 3.2 zou uitbrengen. Verder zou de update betere ondersteuning moeten bieden voor tablets die gebaseerd zijn op Qualcomm-socs; Android Honeycomb is in eerste instantie ontwikkeld voor Tegra 2-chips van Nvidia.

De nieuwe Android-versie wordt eerst beschikbaar gemaakt voor gebruikers van de Motorola Xoom. Google werkte met Motorola samen om Android Honeycomb uit te brengen. Andere fabrikanten moeten zelf een update voor hun tablet uitbrengen.

Android 3.2 is mogelijk de laatste versie die Google speciaal voor tablets uitbrengt. In het najaar moet Android Ice Cream Sandwich verschijnen, waarin tablet-versie Honeycomb en smartphone-versie Gingerbread worden samengevoegd.

Motorola Xoom Xoom Wifi

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Er is hier blijkbaar enorm veel verwarring over de verschillende versies van de Xoom.

Om het even samen te vatten:

Allereerst:
er is een heel groot verschil tussen de US Xoom's en diegene van buiten de US.
De eerstgenoemde zijn namelijk Google Experience Devices. Alle Rollouts hiervan worden uitsluitend verzorgd door Google. Hier heeft Motorola niets mee te maken.
Alle Xoom's buiten de US zijn Motorola Xoom's en geen GE Devices.

Ivm het SD slot: hier kan ik nog mis zijn maar zover ik weet had HC 3.0(1) geen ondersteuning hiervoor en werd deze pas toegevoegd in HC 3.1.
HC3.1 werd in US reeds tijd geleden uitgerold maar als bare versie, maw zonder Xoom specifieke drivers waardoor ook in deze versie de SD het niet deed.
Momenteel doet Motorola zijn HC3.1 uitrol waar deze drivers wel actief zijn dus alle Motorola managed Xoom's krijgen een dezer weken een HC3.1 met werkend SD slot.

De uitrol van HC3.2 die momenteel loopt is opnieuw enkel voor US devices en gepushed door Google. Hier heeft Motorola niets mee te maken.
eerste berichten zouden bevestigen dat deze keer het sd slot wel actief gezet wordt.
Motorola zelfs heeft nog geen enkele aankondiging gedaan ivm HC3.2 en eerlijk gezegd vermoed ik niet dat we dat in de eerste 2 maand mogen verwachten.

Wat uiteraard wel perfect kan is de HC3.2 image van een US Xoom op je non-US Xoom plaatsen ( niet vergeten ook het language pack te voorzien want standaard heb je anders alleen engels - spaans geloof ik )
Wat is dat toch met al die namen? Honeycomb, gingerbread? En nu zelfs Ice Cream Sandwich? Wat is de meerwaarde daarvan

Ook in WP7 is het zo, eerst Nodo dan Mango

Deze OS versies zijn toch gewoon software builds, en zoals alle andere software krijgen die gewoon bv 10.1, 10.2 als label

Of is dit gewoon cool tegenwoordig?
Ik neem aan dat het als cool gezien wordt, maar bij Android zit er een systeem achter. Elke nieuwe update heeft een bijnaam die te maken heeft met een lekkernij waarvan de eerste letter van het woord in het alfabet opgevolgd wordt.

Dus: Cupcake(1.5), Donut(1.6), Eclair(2.0/2.1), FroYo(2.2), Gingerbread(2.3), Honeycomb(3.0) en dan nog Ice Cream Sandwich(4.0).

Bij WP7 was het zo, dat NoDo (No Donuts) was verzonnen toen iemand donuts was vergeten mee te nemen. 8)7 .

Bron Wikipedia

[Reactie gewijzigd door spekkie1994 op 15 juli 2011 09:38]

Overigens is een Eclair een gebakje met slagroom en FroYo is kort voor Frozen Yoghurt :)
Aangezien ze een standbeeld maken van elke versie kun je vrij makkelijk zien wat 't is: http://www.google.nl/search?q=android+statues&tbm=isch
Volgens mij is het begonnen als een soort van grap, maar bij Google gaat het in ieder geval mee met het alfabet dus a->b->cupcake->
Donut
Eclair
Froyo
Gingerbread
Honeycomb
Ice Cream Sandwich
J.....
K...
L...
etc

Google is your friend als je dit soort dingen wilt weten tho ;)

[Reactie gewijzigd door Snowdog op 15 juli 2011 09:37]

Ik gok er op dat a en b niet zijn gebruikt omdat dat de alpha en beta zijn :o

Maar 3.2 is dus nu officieel uit... want op ASUS hun twitter stond van de week dat de transformer ook direct een update krijgt.

Kan het helaas niet checken want mijne is RMA.
Iemand al even de update knop geprobeerd????

-edit-

Linkje naar tweet:
http://twitter.com/#!/ASUS/status/91252492712677376

[Reactie gewijzigd door fx500 op 15 juli 2011 10:05]

Even geprobeerd, nog geen update voor mijn transformer hier. Ze zeggen dan ook dat ze de updat snel willen uitbrengen, niet meteen.
Ook hier geen update met mijn verse Asus transformer. Mijn huidige versie is 3.0
wat ik ook raar vond, je kan niet updaten naar 3.1 via de update knop in instellingen, probeer is deze link: http://www.asus.com/Eee/E...ansformer_TF101/#download , dan besturingssysteem android, firmware en dan SKU versie van je eeepad, ook nog onderaan de ''tutorial'' lezen van hoe je moet updaten, en klaar :D
mijn transformer schijnt wel meteen bij het aanzetten een OTA update gehad te hebben naar 3.1, dat zegt mijn vader tenminste, die hem heeft open gemaakt terwijl ik op school was, vreemde is dat ik die van hem en van mijn moeder later inderdaad handmatig heb moeten updaten op de door jouw beschreven manier. ook op GoT kregen sommige mensen de update wel automatisch, en anderen moesten hem handmatig downloaden van de website van ASUS. het lijkt toch alsof er ergens wat fout loopt bij ASUS, of natuurlijk in honneycomb zelf, met het uitrollen van de updates.

[Reactie gewijzigd door pimjai op 15 juli 2011 13:38]

Nee, dat waren 1.0 en 1.1 maar die hebben in ieder geval publiekelijk blijkbaar niet zo'n naam gekregen.

edit @fx500: bs... de G1 (HTC Dream) had gewoon 1.0. 1.1 was voor de T-mobile versie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Android_version_history

De eerste foon die direkt met cupcake uit kwam was de htc hero.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 15 juli 2011 14:22]

Omdat het de Alpha en de Beta versie waren 8)7

1.5 was de eerste echte Android versie voor publiek (G1)

[Reactie gewijzigd door fx500 op 15 juli 2011 10:25]

a en b was volgens mij gewoon Alpha en Beta ;)
J ... Jello (Waar er altijd ruimte voor is :P)?
windows 95, 98? xp? me?

Ik denk dat het voor de "consument" duidelijker is als het beestje een naam krijgt in plaats van een nummertje?

Ontopic: Ben benieuwd hoelang de andere fabrikanten er over doen om de update toe te passen. Hopelijk beter als bij de telefoonfabrikanten!

[Reactie gewijzigd door Fuske op 15 juli 2011 09:32]

Nee het verschil tussen een interne codenaam en het uiteindelijke product. Dit is gewoon Android 3.2 voor de mensen, maar intern bij Google heeft men het over hetzelfde product met een codenaam. Dat omdat bij het begin van ontwikkeling niet altijd vaststaat wat de naam zal worden. Windows XP had wellicht ook Windows 2001 kunnen heten bijvoorbeeld.

En zo hebben de Windows versies dan ook hun codenamen:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Microsoft_codenames
mensen die het alfabet een beetje begrijpen snappen de naamgeving ;)
Het is niet iets van tegenwoordig, elke WIndows versie heeft ook een (code)naam gehad, MacOSX ook (die pronken er wat meer mee dan MS), en Google gebruikt dat dus ook, ik vind het wel fijn :D
"Ice Cream Sandwich" klinkt inderdaad letterlijk wel Cool. :+

Ik denk dat, in navolging van b.v. Ubuntu, Google ervoor gekozen heeft namen te gebruiken i.p.v. nummers. De gemiddelde non-techneut ziet niets in die nummers en hecht er weinig betekenis aan.

OS Software is inmiddels een onderwerp waar een heel breed publiek zich mee bezig houdt. Daar past ook een wat minder "nerd-like" benaming bij.

[Reactie gewijzigd door T-men op 15 juli 2011 09:34]

Deze OS versies zijn toch gewoon software builds, en zoals alle andere software krijgen die gewoon bv 10.1, 10.2 als label
Versienummers zijn saai....
Maar het zijn gewoon interne code-namen, zoals die al jaren in ontwikkeling gebruikt worden, echter omdat ze blijkbaar aanslaan bij het grote publiek blijft men ze gebruiken.
Wat is dat toch met al die namen? Honeycomb, gingerbread? En nu zelfs Ice Cream Sandwich? Wat is de meerwaarde daarvan

Ook in WP7 is het zo, eerst Nodo dan Mango

Deze OS versies zijn toch gewoon software builds, en zoals alle andere software krijgen die gewoon bv 10.1, 10.2 als label

Of is dit gewoon cool tegenwoordig?
Dat gebeurt toch al jaren zo? Kijk maar naar de chipbenamingen van Intel, AMD, NVIDIA, ATI, ..... Van onder welke steen kom jij?
Dit is de interne naamgeving
Jij bent er snel bij zeg. Het is al vanaf het begin zo bij Android.
Dit is fijn om te horen dat Motorola nu wel meewerkt met updates.
Ze zullen de klachten die ze hebben ontvangen over hun telefoons blijkbaar serieus genomen.
Deze nieuwspost is zeer ernstig misleidend voor de mensen hier in de EU.
De nieuwe Android-versie wordt eerst beschikbaar gemaakt voor gebruikers van de Motorola Xoom. Google werkte met Motorola samen om Android Honeycomb uit te brengen. Andere fabrikanten moeten zelf een update voor hun tablet uitbrengen.
Laat ze dan maar eerst eens 3.1 op de Motorola Xoom uitbrengen hier in EU. Die is er nog geen eens. Hierop is al een flinke klachten topic geopend op de Motorola support forum.

https://supportforums.motorola.com/thread/50837

Dus dit is alle waarschijnlijkheid alleen (zoals gewoonlijk) voor US Xoom models. De rest kan een minstens een halfjaar dromen naar deze update.
Typisch Motorola dit... De Milestone liep ook maanden achter qua updates ten opzichte van de Droid.
En daarom is het verstandig om je MZ-604 gewoon naar GED US versie om te zetten (XDA heeft een heel eenvoudig tutje daarvoor). Motorola US is Google Experience Device, de rest van de wereld niet. Motorola gooit er Bloatware op die, zo blijkt nu in Australië bij Telstra de batterij draint, waardoor ze de roll-out weer stil hebben gelegd.

Ga voor US WiFi firmware en heb altijd de laatste updates. Of blijf voor eeuwig wachten, want Moto doet zijn mond niet open.
Dat klopt zo natuurlijk niet helemaal. Motorola heeft met Google een deal gemaakt om als eerste een Android Honeycomb Tablet op de markt te brengen en hem vervolgens op de nieuwste stand te houden (richting wat HTC en Samsung met de Nexus telefoons deden alleen dat die dan ook daadwerkelijk onder Googles naam uitgebracht werden).

De telefoons van Motorola hebben het nog steeds even lastig met updates.
Droid/Milestone 2 gebruikers zitten bijvoorbeeld nog op Android 2.2 terwijl die telefoon niet meer dan 9 maanden oud is en Android 2.3 slechts 3 maanden na de release uitkwam.
Er staat dat het alleen de GPL en LGPL delen zijn en dat een build hiervan niet op echte hardware zal draaien... Wat is het nut hier dan van, behalve misschien wat inzicht in delen van de code?

[Reactie gewijzigd door Vastloper op 15 juli 2011 09:36]

Het gaat/ging me er meer om dat iedereen elke keer loopt te zeuren dat ze zich niet aan de GPLv3 afspraken houden, bij deze doen ze dat dus wel, of je er iets mee kan bouwen is niet relevant, ze doen wat ze verplicht zijn :)

Dat ze nog wat achterhouden is niet meer dan logisch (want dat mag) om te voorkomen dat de source op telefoons gedraait wordt... Kut voor mij als custom rom gebruiker, maar goed om zichzelf te beschermen tegen slechte ervaringen ;)

Android 4.0 zal weer volledig vrij worden gegeven, en zal op tablets en telefoons kunnen draaien...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 juli 2011 09:40]

Helaas is dit maar een heel klein gedeelte van de totale source. Alleen het stuk wat onder GPL and LGPL moet worden uitgebracht staat online. Er kan geen OS van worden gecompileerd.
Het moment is aangebroken om eens naar een tablet te kijken. Die markt begint nu eindelijk eens serieus te worden met de komst van honeycomb. Weet iemand een goeie review waar allerlei nieuwe modellen langs elkaar worden gelegd. Wil me nu toch eens eentje aanschaffen. Ben soms bij mensen die er eentje hebben en het is toch rete handig itt iedere keer die laptop erbij te pakken.
Wat is dit voor domme reactie?
Danielik vraagt naar een open mening en een duidelijk overzicht van tablets en jij komt met apple-fanboy gepraat?
Doe gewoon normaal en onderbouw je uitspraak op z'n minst met argumenten.
Apple heeft zonder meer op dit moment een groot marktaandeel met hun iPad, maar Google is met een aardige inhaalslag bezig met hun Honeycomb en tablets zoals de Xoom en de Transformer.

Daarbij:
1. Niet iedereen heeft een iPad (genoeg Android tablets en vooral Transformers in gebruik)
2. Niet iedereen wil een iPad (voor wat voor reden dan ook)
3. De tablet markt is niet in handen van Apple, hun hebben slechts een "voorsprong" op Google.

Ik ben zelf geen voorstander/fan van Apple, maar ik erken zonder meer dat hun ook goede en redelijke (naar mijn smaak te dure) soft-, en hardware leveren.
Maar zelfs die-hard apple-gebruikers in mijn omgeving geven toe dat de Honeycomb tablets toch aardig wat onder de kap hebben.

Uitspraken zoals "Iedereen heeft iPad, het werkt hoe moet werken! Waarom zouden mensen dan hun iPad om ruilen voor android? Niet dus.. De markt voor tablet is in handen van Apple en kan android 3.2 niks aan veranderen." zijn gewoon kortzichtig fanboy-gezwets.


@ Danielik:
Even googlen op "Tablet comparison" met de optie "Periode: Afgelopen maand" geeft aardig wat leuke overzichten van recente tablets t.o.v. elkaar :)!

[Reactie gewijzigd door Darkfreak op 15 juli 2011 12:18]

Ik had de iPad en de iPad2 in handen.
Heb met beiden uitbundig zitten stoeien.
Ik zie zeker in dat het allebei kwalitatief (van wat ik stock, niet ge-jailbreaked heb ervaren) goede toestellen zijn.
Echter heb ik ook de Motorola Xoom en de Asus EEE Transformer lang in handen gehad om ze eens goed onder de loep te nemen.

En als ik ze beide naast elkaar houd en in rekening houd dat Android en zijn tablets nog in de "opstartfase" zijn, geef ik toch de voorkeur aan de goedkopere Android-tablets.

De tablets zijn snel, mooi en het app-aanbod is met de dag aan het groeien.

Nogmaals:
Apple heeft zeker mooie en goede tablets, maar hun grootste voordeel op dit moment is niet dat ze "beter" zijn (dat was hun voordeel), maar dat ze een voorsprong hebben op Android. Apple heeft gewoon veel meer applicaties etc.

Jij noemt "ons" android-fans. En ik kan niet voor de meningen en uitspraken van anderen spreken.
Ik persoonlijk ben een android-fan, ja.
Maar ik geef wel argumenten en duidelijke meningen weer. Ook in voordeel van Apple.

Ik zie jou echter geen argumenten geven die op daadwerkelijke feiten of ervaringen gebaseerd zijn.

Hoeveel Honeycomb tablets heb jij uitbundig getest?
Uit jouw korte apple-gerichte reacties zou ik zeggen geen.
Als je dat wel deed zou je namelijk zeker inzien dat Honeycomb op het minst een waardig tegenstander voor de iPads is (anders ben je in mijn mening werkelijk te apple-focused)
Kunnen we het gezwets van deze heer niet gewoon negeren. Ik heb lichtelijk het vermoeden dat hij alleen maar een discussie of ruzie probeert uit te lokken. Gezien zijn profiel, karma en reactiescore heb ik ook het idee dat zijn leeftijd hoger is dan zijn IQ (grappig ook, dat bij z'n OS ervaring Android niet vermeld staat ;) ).
Laten we hem vooral links liggen en het hebben over het onderwerp. Zolang iedereen zijn mening een beetje onderbouwt maakt het toch geen ruk uit waar je fan van bent.
Ik verkoop zowel iPads als Android tablets. Ik ben zelf fan van Android en absoluut niet van Apple (als bedrijf). Maar het zijn zeker goede producten, wat het beste product is, ligt volledig aan je eigen wensen. Ik raadt ongeveer de helft van de mensen een iPad aan, omdat deze beter bij hun passen, dit doe ik voor de andere helft met Android.
Dus Kvii, ga lekker met je iPad spelen en laat andere mensen met rust. Ik ben in ieder geval blij dat je het een fijn apparaat vindt!

Anyways, O/T:
In NL begint nu langzaam de uitrol van 3.1 over de diverse apparaten (zoals de Acer Iconia Tab) en de rest zal snel volgen. Gezien de tijd dat we op 3.1 hebben moeten wachten, zal 3.2 ook niet al te lang meer duren. Ik ben wel echt onder de indruk van wat Google de laatste tijd voor energie in hun verschillende projecten steekt. :)

Edit: in Italic

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 15 juli 2011 13:40]

@ Kvii

En jij bent gewoon geen tweaker. Sorry maar zodra je gaat praten over 1 bepaalde fabrikant die inherent is aan "kwaliteit" wat de concurrentie standaard moet ontberen en concurrentie wegzet als "jullie zijn gewoon android-fans" (wat ben jij dan? en is Apple/ipad/ios-fan zijn dan niet "gewoon"?) gaat het bij mij jeuken.

Ik HEB dus een ipad. Gekocht omdat er simpelweg op dat moment (vorig jaar) geen goed alternatief was.
Ondertussen is dat er wel en heb tablets met android (en telefoons) ook ander handen gehad.

Het doet niets onder voor iOS. Sterker nog.. ik prefereer het op het moment. Geen belachelijke iTunes overal tussen bij syncen of kopiëren en FLASH.
Mijn vriendin heeft op haar nieuwe galaxy android. Draait sneller dan m'n Ipad. (lagere res, ok toegegeven) maar.....flash sites gaan ook soepel!

Tel daarbij op dat je als klant nu keuze TE OVER hebt voor een tablet met android, voor Elk wat wils, verschillende prijzen etc.

Je hoeft geen Einstein te zijn om te zien dat Android groter gaat worden dan Apple m.b.t. tablets.
Natuurlijk zal dat veranderen. Niets blijft hetzelfde.
En bedoel je kwaliteit in de zin dat iOS zelfs problemen heeft met zomer/winteruur? Inderdaad kwaliteit.
Dat werd ook over telefoons gezegd, maar daar piept men nu wel anders over.

Android richt zich gewoon op een andere markt, namelijk mensen die geen iPad willen. Waarom die markt er is, hoe groot 'ie is en wat de toekomst gaat brengen - laten we dat gewoon maar in het midden laten. :)
Toch netjes van Google dat ze een zoom-to-fill optie inbouwen, meestal doen OS bouwers dat niet. Het antwoord is dan: "De dev moet zich houden aan de coding guidelines".

Verder is het zo dat er niet expliciet support is ingebouwd voor kleinere apparaten. De MediaPad kan juist Honeycomb 3.2 draaien omdat 3.2 ondersteuning heeft voor Qualcomm SOC's.

De site is in flash dus kan geen directe link geven maar druk even op Specifications.
http://www.huaweidevice.c...8/mediapad_web/index.html
Leuk te lezen over hoe Google samen werkt met Motorola om de laatste nieuwe versie van hun OS verzie 3.2 eerst zullen uit rollen op de Xoom die ik heb. Maar men is pas 3.1 aant testen bij Motorola Europa en hun forum en facebook groep barst het met 100% terechte klachten hoe slecht de support en snelheid is van Motorola... Zij die dan zo dicht en nauw samen werken met Google, een schande om zoveel leugens te lezen. Als we deze maand nog 3.1 krijgen mogen we al blij zijn, die 3.2 zal volgens mij nooit aan komen tijdens mijn garantie periode van de Xoom!! je zou hun facebook groep moeten lezen, ik heb nog nooit zoveel kwade mensen gezien (mezelf bijgerekend)
Elke Xoom buiten die in de VS hebben nog Honeycomb 3.0 zonder werkend Micro SD kaart slot !
is toch vreemd dat het op de xoom zo lang moet duren. Ik dacht dat google honeycomb zo ongeveer op de xoom ontwikkeld, zou voor motorolla niet zo moeilijk moeten zijn dan om een update uit te brengen, slechte zaak dus. Gelukkig zijn er ook fabrikanten die de ondersteuning tot nu toe wel redelijk goed op orde hebben. Had op mijn ASUS transformer al erg snel 3.1, en 3.2 word nu intern getest door asus.

[Reactie gewijzigd door pimjai op 15 juli 2011 10:31]

ik heb een xoom uit de vs met 3.1 maar ook zonder sd ondersteuning. best kansloos aangezien er via xda al 3.1 images door xda users zijn gemaakt waar de sd slot wel werkt zoals bv de tiamat mod.
Klopt, koop ook geen tablet met Android 3.0 dat is echt een beta achtig OS. Zoveel force closes. Die klachten zijn dus echt terecht. En te wijten aan Motorola. Maar we weten zo langzamerhand wel dat Motorola een slechte naam verdient.

Wanneer komt HTC met een vette honeycomb tablet... Of de Samsung Galaxy tab 10.1!

Op dit moment is de Transformer de beste Android tablet en ook de goedkoopste. Duidelijk keuze lijkt mij???
Ginderbread, Honeycomb, ice Cream Sandwich. G, H, I.

Volgende zal met een J beginnen.
Denk het wel he als ze begonnen zijn bij de C:
C => Cupcake (1.5)
D => Donut (1.6)
E => Eclair (2.0/2.1)
F => Froyo (2.2)
G => Gingerbread (2.3)
H => Honeycomb (3.0/3.1/3.2)

En de komende:
I => Ice Cream Sandwich (4.0)
J => ....


Haha ongewenst, zal nog is wat opzoeken... :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 juli 2011 11:12]

En
Jelly bean
Krisps
Hopelijk is de bron goed
Dat ie maar eens voor de Samsung Galaxy Tab 10.1v uitkomt. Ik heb via een omweg Android v3.1 erop gezet.
Dat zag ik al aankomen dus daarom heb ik voor de Asus Transformer 32Gb gekozen. Die heeft namelijk een Micro-sd ingang. Helaas géén SIM dus geen 3G maar ik gebruik de Tablet toch alleen maar in combinatie met Wifi.