Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Asus toonde op de Computex-beurs in Taipei een nieuwe variant van zijn G53-gamingnotebook, voorzien van een autostereoscopisch 3d-scherm. Hierdoor kan een 3d-beeld worden waargenomen zonder dat een speciale bril nodig is.

De getoonde G53 gebruikte een vergelijkbare techniek als Nintendo's 3DS, waardoor het mogelijk is om een 3d-effect waar te nemen zonder een 3d-bril te dragen. Waar het bij Nintendo's handheld nodig is om onder een precieze hoek naar het scherm te kijken, heeft Asus de ingebouwde webcam ingezet om het gezicht van de gebruiker te volgen. Zo weet de laptop constant waar de ogen zich bevinden en kan het 3d-effect hier op aangepast worden.

Tweakers.net kon het systeem bij de Asus-booth kortstondig testen met een 3d-film. Het 3d-effect was meteen merkbaar en deed qua dieptewerking nauwelijks onder voor de belevenis die een shutterbril weet te produceren. Tijdens het kijken kan de gebruiker zonder problemen het hoofd bewegen zonder dat het 3d-effect wordt verstoord. Als te ver naar rechts of links wordt bewogen, is het effect wel weg, maar zodra de gebruiker weer voor de camera stapt, weet het systeem hem te herkennen.

De techniek heeft wel een negatief effect op de resolutie. Het geproduceerde beeld is enigszins 'pixelig' en niet zo scherp als je zou verwachten van een full-hd-paneel.

De G53 die Asus toonde, was afgezien van het scherm gelijk aan de G53 die met Nvidia's 3d-vision is uitgerust en met brilletje wordt geleverd. Dat betekent in de praktijk een i7-2630QM Sandy Bridge-cpu, maximaal 16GB ddr3-geheugen en de pas aangekondigde Nvidia Geforce GTX560M met 2GB videogeheugen. De behuizing is identiek en de uiteindelijke prijs zal hetzelfde zijn als die van de versie met 3d-bril. De brilloze 3d-variant van de G53 moet deze zomer uitkomen.

Asus G53 met autostereoscopisch scherm Asus G53 met autostereoscopisch scherm
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Mooie innovatie, maar aangezien het dezelfde techniek is als bij de Nintendo 3DS betwijfel ik de bruikbaarheid ervan. De 3DS zou namelijk flink tegenvallen qua 3D: hoofdpijn, misselijkheid,...

Ook het feit dat de beeldkwaliteit ervan achteruitgaat zoals hier vermeld wordt als 'pixelated' is zeer jammer.

Goede poging Asus, zeker innovatief, maar nog niet voor nu.
Hoofdpijn en misselijkheid is denk ik voor bepaalde mensen die sowieso 3D als irriterend ervaren.

Mijn probleem met de 3DS en vele andere soortgelijke schermen is meer dat ik het effect niet 100% goed ervaar zoals met een passief of shutter gebaseerde bril |:(
3D brillen FTW voorlopig dus...
Ik ben een van die mensen. Zowel mijn vrouw als ikzelf, worden gewoon echt misselijk van 3D, of het nu van een (auto)sterioscopisch scherm is, of met een brilletje.

Zo waren we in het begin van het naar naar Tron: Legacy geweest in verplicht 3D. Ik was hier al een beetje huiverig voor, maar vooruit, we wilden de film graag zien. 5 minuten later stonden we weer buiten. Beiden misselijk en hoofdpijn.

Zo heb ik onlangs ook nog even de 3DS getest, misschien dat dit beter ging dan een systeem met een brilletje. Ook hier na een minuut of 5-10 misselijk en hoofdpijn.

Ik was zeker wel onder de indruk van de 3DS qua techniek. Je hebt een echt 3D gevoel, zonder dat je met allemaal asseccoires aan moet komen zetten. Dat is bij deze laptop zeker een pre en een hele mooie ontwikkeling.

Echter, voor mijn gevoel voegt het niets toe (even los van de irritaties dus), ik had niet het idee, dat ik dingen beter zag dan op een gewoon plat scherm in 2D. Ik zie obstakels niet beter of slechter, ik haal niet echt een voordeel eruit.

Zelfde ook met films. 3D is leuk, maar voelt heel erg als een gimmick. Dingen die op je afvliegen om een soort schrik effect teweeg te brengen, dingen die op de voorgrond lijken te staan en zo "los" komen van de hele scene, vind ik dan ook echt ronduit jammer.

Wat ik niet snap, dat 3D zo'n hype is. Het is echt niet de eerste keer, dat men 3D met brilletjes doet. (Even voor de duidelijkheid, de techniek van (auto)sterioscopisch 3D vind ik wel een knappe ontwikkeling). Waarom het nu wel een succes is, begrijp ik niet helemaal.

Ik vind het daarnaast ook doodzonde, dat er zoveel ingezet word op 3D. TVs met sets, 3D DVDs/BRs, games nu dus ook. Dikke kans dat de volgende gen consoles ook dik inzetten op 3D.

Echt nergens voor nodig. Nu zal het percentage mensen dan 3D niet verdraagd veel lager zijn dan het percentage dat het wel verdraagd. Maar als straks alle films in de bios nog maar in 3D komen, zie je mij echt niet meer naar de bios gaan, deze lijn kan je dan ook doortrekken in het gamen/laptop gebeuren. Dit voor een feature, die voor mij meer een hype is, dan een echte toevoeging (ervan uitgaande dat ik er niet misselijk van werd).

Sorry, beetje een rant, maar 3D is naar mijn gevoel gewoon overrated.
Het is heel vervelend dat jullie 'zeeziek' worden van 3D beelden. Er is helaas tot op heden helemaal niets aan te doen.

Het schijnt in de verwerking van beeld in je hersenen te zitten. Als men naar een plat scherm kijkt verwacht men een plat beeld. Als dat opeens 3D is hebben de hersenen extra werk om het beeld om te zetten. Sommige mensen zijn daar gevoelig voor en krijgen een gevoel dat vergelijkbaar is met zeeziekte.

Daarnaast ziet zo'n 5% helemaal geen 3D beeld. Dit kan komen door een lui oog, een blind oog of een verstoorde samenwerking tussen beide ogen.

bron < interessant stukje tekst.
Het grote probleem is dat stereoscopie (het feit dat beide ogen een ander beeld zien) maar een van de vele oorzaken is waarom mensen 3D ervaren.
Een voorbeeld hiervan is occlusie (het ene object bevindt zich voor de andere, waardoor de hersenen begrijpen dat het dichterbij is.) Dit is wel aan de hand bij 3D televisie.
Een ander voorbeeld is echter de focale afstand (de ogen moeten zich meer focussen op objecten die dichterbij zijn). Dit kan niet nagebootst worden op 3D tv's. Wanneer de hersenen van personen meer gebruik maken van deze eigenschap van 3D zien, kunnen ze moeilijker 3D beelden op tv's verwerken. Zeker als de film of de game ook nog eens deze eigenschap simuleert door alleen het onderwerp van de film in focus te tonen, en zaken die dichterbij of verder weg zijn uit focus te laten zien, kunnen de ogen gaan proberen om ook die zaken in focus te gaan brengen. Hierin zullen ze falen, resulterend in een misselijkheid of hoofdpijn die vergelijkbaar is met de klachten van personen die verziend zijn.
Daarom zou je eigenlijk het focuspunt van het oog moeten meten (dmv retrofreflectie op het oog, hier zijn al technieken voor gepatenteerd). Bij een laptop zou een extra sensor voor deze functie hiervoor ideaal zijn. Een 3D-film wordt maar op 1 focuspunt gefilmd (tot nog toe), maar een game kan in 3D natuurlijk elk focuspunt weergeven!
En ook niet voor later met deze kwaliteit. Misschien als ze een hogere resolutie dan full-HD (1080P) als uitgangspunt nemen (true-HD was het niet? edit: gevonden!: UHDTV) dat dan de degradatie van het scherm uit komt met 3D aan op full-HD?

Dan nog vraag ik me wel af wat er voor energiebehoefte verschil zit aan het aansturen van de 3D functionaliteit t.o.v. een gewoon HD panel zonder 3D.

[Reactie gewijzigd door SythAdmin op 7 juni 2011 15:45]

Shooter games veroorzaken bij sommigen ook duizeligheid.
Heeft de gaming industrie niet tegengehouden.
De kleine percentage die duizelig wordt heeft gewoon pech en zet zn 3D LED tv maar op 2D.
Wel voor nu, ookal is er maar een kleine markt voor, als er een markt voor is dan komt er geld binnen en is het ook aantrekkelijk voor producenten om wat meer te gaan investeren in 3D-technologie voor laptops. Hoe denk je dat het anders ooit goed ontwikkeld gaat worden? Producenten gaan niet klakkeloos miljoenen / miljarden investeren in iets dat éventueel aan gaat slaan. Zo is het met elke ontwikkeling geweest. Harde schijven / PC's werden ook eerst enkel verkocht per duizenden euro's (nou was die markt wel per direct wat aantrekkelijker omdat het zeer veel voordelen had, maar dan nog).

Wees nou maar blij dat ze het op de markt brengen, anders maakten zowel jij als ik het misschien niet eens meer mee in ons leven ;).
Als je hoofdpijn krijgt, dan zet je toch gewoon de 3D modus uit?
Zijn er al cijfers bekend in hoeverre 3D-technologie daadwerkelijk door de consument gekocht wordt? Om mij heen merk ik nog steeds geen verhoogde interesse voor deze techniek, en ik vermoed nog steeds dat 3D een hype is en een stille dood gaat sterven.
Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat 3D geen stille dood gaat sterven. Sterker nog 3D gaat helemaal niet dood.

Het probleem is dat er maar weinig consumenten te paaien zijn om met rare brilletjes voor de TV te gaan zitten. En de techniek voor autosterioscopisch 3D is nog niet ver genoeg om breed ingezet te worden.
Maar de ontwikkelingen volgen elkaar in moordend tempo op. Het idee om gezichten te volgen met een webcam is voor mijn gevoel een stap in de goede richting. Als ze dat op kunnen voeren naar minimaal 4 personenen dan zou het geschikt kunnen zijn als HDTV. Desnoods kan je als optie 'extra personen' bijkopen zodat je met meer vrienden kan kijken.

Een andere ontwikkeling is die van 3D geluid over normale speakers door een bepaald algoritme toe te passen. Als ik de link vind plaats ik hem erbij.
4+ personen lijkt mij inderdaad wek een must, maar volgens mij is dit gewoon niet mogelijk met de techniek die er gebruikt wordt. En mensen bijkopen is gewoon belachelijk. Zou jij graag bijbetalen om extra personen te "unlocken' in de software van je TV ? Wel, ik dus absoluut niet.
Als dat betekent dat een model met minder personen goedkoper is dan vind ik het prima. Je kan niet verwachten dat je meteen met 10 man 3D kan kijken zonder bril. Het 'bijkopen' kan wel zorgen dat 3D veel sneller in huiskamers komt.
Nog interessanter lijkt mij de mate waarin er content voor gekocht wordt. Je kunt wel een 3DTV hebben, maar als je daar nooit gebruik van maakt en enkel 2D kijkt, dan kan er wel leuk 3D-technologie verkocht worden, maar wordt het alsnog niet gebruikt.
Dat zou ik ook wel eens onderzocht willen hebben. Reuze interessant!

Zeker nu de PS3 3D ondersteund, de Xbox360 3D gaat krijgen en de eerste 3D porno alle records breekt. Er is ook al een op 3D contect gebaseerde porno site met nVidia 3D vision ondersteuning :X

Admin-edit:Linken naar porno mag niet

[Reactie gewijzigd door Dirk op 8 juni 2011 12:42]

het moet zelfs. Als je als fabrikant degelijke producten maakt is het marketingtechnisch niet interessant als zo'n ding 15 jaar meegaat zonder dat je een nieuwe koopt.

Als je nou om de 5 jaar een nieuwe standaard op de markt gooit (van CRT naar TFT, normaal naar breedbeeld, enz enz.) garandeer je in elk geval dat je steeds weer de behoefte voor nieuwe aankopen creert.
Het laatste wat ik denk is dat de 3D technology een stille dood tegemoet gaat. Steeds meer bioscopen gaan over op stereoscopic 3D. Het enige nadeel aan 3D is dat de prijs momenteel nog vrij hoog is van de brillen (Of schermen bij autostereoscopic) en 3D-decoders.

Zodra die prijzen gaan zakken zal de 3D apparatuur ook meer gekocht gaan worden.
3D met passieve bril zijn dit jaar al in de mid range LED TV's te koop.
Dus de klant krijgt het er "gratis" bij. Volgend jaar zal dat in de goedkope modellen komen waardoor het aandeel aanzienlijk vergroot wordt. Ik was vorig jaar niet onder de indruk van actieve brillen. Maar dit jaar met de 2e gen en passieve brillen ben ik dat wel zeker. 3D uitzendingen zullen als toevoeging komen.
Goed bedacht en uitgewerkt. Nu hopen dat het snel op een groter formaat kan en dus gebruikt kan worden als TV.

edit: Waarom is mijn reactie nou weer ongewenst? Is toch gewoon on-topic?

[Reactie gewijzigd door BrutalDave op 7 juni 2011 16:09]

Het is alleen op 1 persoon gericht. 3D met meerdere kijkhoeken zonder bril is nog lang niet aan de orde. Ik geloof wel dat tablet pc's met 3D ideaal zijn om films/games op te spelen.
Zover is dat niet weg, zijn meerdere technieken al aangekondigd en werkend getoond, weliswaar als test producten. Zijn producten waar je van meerdere kijkhoeken 3d kan zien zonder bril. Sommige voegen er zelf nog meer 3d aan toen als je er lang loop veranderd het beeld zodat het meer 3d lijkt.

HR3D-scherm
3d-display zonder bril met 64-kijkhoeken

Zal vast nog wel aantal jaar duren, maar met tempo hoe ze nu 3d op de markt aan het zetten zijn zal dat niet heel erg lang meer duren vermoed ik
Sterker nog, Sony heeft gister op z'n E3 persconferentie een 3D tv aangekondigd waarbij je met 2 personen tegelijk kunt gamen op 1 tv, zonder splitscreen. Ik heb alleen niet meegekregen of dat nou wel of niet 3d was.. we zijn in ieder geval heel dichtbij die technieken :)

[Reactie gewijzigd door Michaelr1 op 7 juni 2011 18:04]

"Weet het systeem hem te herkennen."

Het systeem herkent de positie van een willekeurig persoon." Lol ook vrouwen worden "herkend"

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 8 juni 2011 07:50]

Ik denk dat een eerste opmerking een hogere 'relevantie-drempel' heeft dan reacties er onder.
Wat eigenlijk wel begrijpelijk is, maar ook raar. Ik heb het zelf ook wel eens gehad dat ik zag dat er nog niet gereageerd was en dat ik daarom maar even een kwartier af wachtte voordat ik 'veilig' iets kon plaatsen.
Een stap in de goede richting, alleen het pixel-effect is natuurlijk een tegenvaller. Als je een film kijkt in HD3D, wil je die toch ook écht in HD zien en niet in een choppy beeld.

Gaat dit voor mensen met een bril ook prima werken? Neem ik aan van wel, maar lijkt me wel een test-tip!
leuke techniek, vooral erg leuk voor pixar films e.d.. Ik moet zeggen dat gamen eigenlijk fijner is in 2D omdat het beeld gewoon simpeler en duidelijker is, maar dat vind ik ook voor de shutterbril 3D gelden.
Het is nu nog wachten op de eerste notebookbouwer die dubbele webcam integreerd. Kunnen we gelijk in 3D videoconferentie houden
Ik draag nog liever een passieve 3D-bril dan dat ik van inferieure autostereoscopische beeldschermen gebruik maak. De gehalveerde effectieve resolutie neem ik maar op de koop toe.
Dit systeem werkt ook voor mensen met bril.
Het gepixelde beeld komt omdat er net even wat meer ledjes nodig zijn voor 1 pixel dan bij een normaal scherm.

Ik ben alleen nieuwsgierig of dit concept ook voor meer dan 1 persoon tegelijk werkt. Ik heb namelijk vorig jaar een concept op CeBIT gezien, waarbij meerder mensen tegelijk het 3D beeld konden zien, en elk de kant op van waar de persoon staat. Dit beeld wordt verkregen omdat er voor elke pixel 8/9 leds worden gebruikt die in een waaier vorm staan. Deze geven elke pixel meerdere kanten, waardoor de hersenen denken dat je 3D ziet. Je kunt dit vergelijken met 8/9 schermen die elk een andere richting op staan, waardoor je elke keer het beeld recht van voren ziet. Omdat dit gecombineerd is in 1 scherm, is het mogelijk om 2 verschillende views te creëren met 1 scherm. (http://www.3dtvguide.org/3d-tv-without-glasses.html)

Verder: Geef mij voor films en gamen ook maar een ouderwetse DLP-tv met DLP LC-shutterglasses.
Voor presentatie-schermen op beurzen/in bedrijven is dit wel een ideale oplossing om iets meer diepte te geven aan de presentatie/film..

[Reactie gewijzigd door Mastha-Hacker op 7 juni 2011 16:03]

Al is het ondertussen ook allemaal nog "nep" 3d..
Het wordt pas echt interessant als je objecten op tv vanaf verschillende hoeken kan bekijken door je hoofd te bewegen. Met of zonder headtracking(http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw)
Het geproduceerde beeld is enigszins 'pixelig' en niet zo scherp als je zou verwachten van een full-hd-paneel.
Toch wel grappig om pixels in 3D te zien, of kartels in 3D, of compressie-artefacten in 3D.
Ze lopen te ver naast hun sokken, de kwaliteit van 3D zonder bril is nog niet niet reliable,
ze zouden moeten stoppen met het releasen van nieuwe 3D beelden en zo ver ontwikkelen dat 3D wat minder Cons heeft.

Kijk 3D is voor nu een grote hype maar op een gegeven moment begint het te vervelen zolang we een bril moeten dragen of een bepaalde kijk hoek moeten aanhouden.

Ik zal een andere vergelijking maken, het is het zelfde als
2.5D - 3D het lijkt 3D maar dat is het niet. Dit is wat er nu ook gebeurt met 3D schermen, het is 3D maar gewoon niet ver genoeg ontwikkeld.

Straks zijn er zoveel 3D tv's die uit eindelijk geen bal meer waard zijn want je zult zien binnen nu en 2 jaar zal er 3D beeld zonder bril zijn. en dan zit je daar met je 3D tv waar je een rot bril bij op moet zetten of via een bepaalde hoek moet kijken.

Offtopic?
En die reactie van Driftwoodsan op dit nieuws artikel, hij zegt toch ook niets over de laptop zelf? Faal mod.

[Reactie gewijzigd door 1337mhz op 7 juni 2011 16:33]

niemand houdt jou tegen om alles in 2D te kijken.
De insteek is niet om 2D te vervangen
Je begrijpt me reactie op dit nieuws artikel totaal niet he? ik zeg niet dat 3D een vervanger is, ik zeg niet dat 3D slecht is ik zeg alleen dat de technologie nog niet ver genoeg is om de volledige 3D experience te ervaren
dit staat er toch echt
"Kijk 3D is voor nu een grote hype maar op een gegeven moment begint het te vervelen zolang we een bril moeten dragen of een bepaalde kijk hoek moeten aanhouden."
Jouw stelling dat 3D zonder bril over 2 jaar uitkomt is niet wat Samsung zelf zegt.
nieuws: Samsung: 3dtv zonder bril uitbrengen duurt minstens tien jaar

Ik verbaas mij altijd weer dat sommigen elk nieuws over 3D afkraken:
- Je hebt een bril nodig
- Wie wilt dat nou?
- Geeft geen extra ervaring
- Is een hype
Nogmaals: Over 2 jaar heb je meer dan de helft van de verkochte led tv's met 3D. Wil je het niet dan kijk je gewoon 2D.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 7 juni 2011 17:53]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True