Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 189 reacties

De deze week verschenen reviews van de BlackBerry PlayBook-tablet zijn 'not fair'. Dat zegt RIM-ceo Jim Balsillie in een interview met financieel persbureau Bloomberg. Reviewers zouden negeren voor wie de PlayBook bedoeld is.

Sommige Amerikaanse media publiceerden deze week een review van de PlayBook, waaronder The New York Times, The Wall Street Journal en blog Engadget. Vrijwel alle reviewers klaagden over het gebrek aan standaardprogramma's, zoals een e-mailclient en een kalender. Die kunnen alleen gebruikt worden als een verbinding wordt gelegd met een BlackBerry-smartphone via de software Bridge.

Volgens Balsillie is dat geen hinderpaal. "Veel mensen die een tablet willen, willen een veilige en gratis extensie voor hun BlackBerry-smartphone." Er zijn ongeveer zestig miljoen BlackBerry-gebruikers. "Ik denk niet dat het eerlijk is om het product niet af te noemen."

Wat ook meespeelt, is dat de tablet veel bugs vertoonde. Veel van die bugs werden verholpen door software-updates die werden gepusht tijdens de reviewperiode. Doordat de updates enkele dagen van elkaar verschenen, wekte dat ook de indruk dat de tablet nog niet af is. Bovendien worden er komende tijd nog functies toegevoegd, zoals een aparte e-mailclient.

Het gebeurt zelden dat de ceo van een bedrijf reageert op reviews. De PlayBook verschijnt volgende week in de Verenigde Staten. Later dit jaar volgt een release in Europa en de tablet zou vanaf eind juni in Nederland verkrijgbaar zijn. De PlayBook heeft een 7"-scherm met een resolutie van 1024x600 pixels. De tablet draait op een Texas Instruments Omap4430-soc. Deze dualcore-processor is geklokt op 1GHz. De 400 gram wegende tablet heeft onder meer een hdmi-uitgang en ondersteunt wifi. De PlayBook draait op BlackBerry Tablet OS, dat is gebaseerd op het embedded systeem QNX. Via een virtuele machine kunnen ook Android-applicaties gedraaid worden.

PlayBook

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (189)

1 2 3 ... 6
Is er dan écht niemand die het artikel leest :( .

Een E-mail client voor voor de Playbook is onderweg, een blackberry smartphone is geen vereiste zelfs niet om via bluetooth de internetverbinding van je smartphone te gebruiken nogmaals dit kan met iedere smartphone ongeacht merk.

Daarmee is de playbook dus niet afhankelijk van het al dan niet bezitten van een Blackberry Smartphone!


Overigens is de uitspraak van deze CEO énorm uit zijn verband gerukt, oordeelt u zelf:
http://bloom.bg/eEit2l#ooid=ZreTdlMjrVElCy-5eo3qHhsLVCJdtYTu

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 15 april 2011 18:24]

Ja leuk dat het allemaal onderweg is, maar waarom uit hij zelf dan kritiek op een review wat aangeeft dat het er niet is? Geef dan geen review-units uit. De actie is gewoon niet bijster slim en ook in het filmpje draait hij zich, als een echte CEO betaamt, in positieve bochten. De Playbook is goed gemaakt, de reviews zijn daar enorm positief over... alleen niet op die punten en vooralsnog terecht, we horen al een jaar over "ja, maar het komt er echt aan".
OMG, die uitspraak is inderdaad wel volledig van de pot gerukt. Het is totaal niett de core maar meer een aanzetje om een vraag te beantwoorden, de toonaard was dan ook nog uitermate vriendelijk
Denk dat de CEO wel een punt heeft als zij het echt op de markt brengen als zijnde een BB extensie en niet als een standalone tablet. Ik denk dat je in deze geen appels met peren moet vergelijken. Vooral zakelijk gezien kan het wel erg handig zijn.
The world's first professional grade tablet will be here soon
Bron: advertorial op de RIM website

Oftewel: volgens RIM is het 'de eerste professionele Tablet', niet een leuke BB extensie

Was toch niet echt moeilijk te vinden hoe RIM 'm market hoor
Lees je eigen zin,

Was toch niet moeilijk te vinden hoe RIM (blackberry dus) hem market.

Dat er staat professional grade tablet wil alleen zeggen dat hij professioneel is vanuit RIM gezien, mensen dus met een BB.


Als Facebook een spel aanbied op de facebook website die een unieke ervaring moet geven aan gebruikers wil dat toch ook niet zeggen dat hij ook hetzelfde bied voor mensen met alleen hyves.
Ze stuurden ons er twee (omdat ze hopen dat we gaan ontwikkelen voor dit ding). Na een paar uur kloten zag ik tot mijn verbazing dat ze niet eens mee naar huis genomen werden aan het einde van de dag. Meestal is het vechten over wie iets nieuws mag meenemen.

Zelf vind ik hem grappig, erg lekker in de hand (veel beter dan een iPad), redelijk snel (als de iPad1) maar de software is nog heel erg buggy en er is gewoon niet veel. Als de browser nou echt goed was zou het allemaal niet veel uitmaken maar dat is een van de zwakste punten.

Laten we hopen dat andere tablets wat meer competitie voor de iPad worden. Voorlopig heb ik nog niets in handen gehad waarvan ik dacht dat Apple de wenkbrouwen zou fronzen. Als er iets duidelijk aan het worden is langzamerhand is dat de iPad heel scherp geprijst is.Dat riepen ze al maar niemand geloofde het.
Vrijwel alle reviewers klaagden over het gebrek aan standaardprogramma's, zoals een e-mailclient en een kalender. Die kunnen alleen gebruikt worden als een verbinding wordt gelegd met een BlackBerry-smartphone via de software Bridge.
Een prul apparaat dus. Alleen voor mensen die al een BB heeft 8)7
Prul zou ik niet zeggen. Wel vind ik dit een verbloemde, en m.a.w. mislukte marketing strategie.

"Wij gaan een tablet maken wat seamless integreert met een Blackberry mobiel. Leuk voor al onze huidige blackberry users! Maar wat we hiermee hopen, is dat hij dusdanig aanslaat, dat ook mensen zónder Blackberry mobiel de tablet kopen, en fijn nog even een Blackberry toestel met bijbehorend Blackberry abonnement erbij aanschaffen"

Misschien een beetje te cru gesteld, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit een achterliggende gedachte is. Toch zie ik niet in waarom je jezelf in de vingers zou snijden door de mogelijke afname op de markt te beperken naar "Huidige Blackberry users only". Breng die apps er toch gewoon standaard op uit, dan zou je (met een goed OS) wellicht nog kunnen concurreren met een Ipad/Android/Windows tablet.

[Reactie gewijzigd door Seroth op 15 april 2011 13:44]

Helemaal mee eens, ik moet er ook niet aan denken dat een iPad verplicht een iPhone nodig heeft! o_0 (of android tabs een android phone for that sake...)

Dan zou ik als Blackberry zijnde niet eens hierop reageren!
Ik hou sowieso niet van koppelverkoop, waar Apple ook aan mee doet.

Dit apparaat is dus alleen een verlenging van je Black Berry, oftewel een eigen markt waar ze op mikken en niet naar nieuw publiek.

Ik denk dat ze zichzelf hiermee in de vingers snijden.
Blackberry of Apple doen helemaal niet aan koppelverkopen. Dit is hoogstens vendor lock-in, waar je zelf voor kiest om erop in te gaan of niet.
Kiezen is een groot woord. Veel consumenten overzien de technische gevolgen van hun keuze pas jaren later. DRM in muziek is hier een goed voorbeeld van, het ging jaren goed tot iedere consument besefte dat er heel wat restricties aan muziek met DRM zaten. Daar kwamen de meeste echt pas tijden na aanschaf achter.
Apple gaat niet zover als RIM op dit punt. De ipad heeft standaard werkende mail, contact en agenda-apps ingebouwd, die worden bij dit product pas actief als het gekoppeld is aan een bb. Als je een bedrijf hebt, waarin iedereen een bb heeft en je wilt niet iedereen een playbook geven kan het werken. Maar zoals het er nu voorstaat niet, geef de klant iig de optie tussen 'normaal' en 'bridge'.

Verder vind ik de gestures wel leuk en ze lijken goed te werken. Maar het is verre van intuitief. In andere woorden, ik zal dit product niet aanbevelen aan mijn opa en oma, iets wat ik wel kan met bijvoorbeeld een iPad of gTab.
Zonder koppeling met een PC of MAC werkt mijn Ipad ook niet volwaardig.
Onzin, je hebt 1 keer een verbinding nodig om het apparaat in te stellen via iTunes. Daarna nooit weer en als je het echt zo erg vind kunnen ze dat wel even voor je doen in de winkel.
iTunes dient als backup en om je media te managen, het is niet verplicht om het naderhand te blijven gebruiken.
Hoe wil je de iPad updaten zonder Mac/pc?
Hoe doe je dat bij elke andere tablet? juist..
bij android over the air...
Oja, daar zijn ook al legio praktijk voorbeelden en ervaringen van. Toch vreemd dat ik steeds lees over updates die je nog steeds eerst naar je pc moet downloaden. En met de eigen skins van fabrikanten gaat die vlieger vooralsnog niet op.
Erg jammer dat je dan per se een PC of MAC moet hebben ja...
aangezien de meeste mensen in nederland alleen maar een typmachine in huis hebben....
(oftewel sarcastisch antwoord in de vorm van: waarom vergelijk je blackberry tablet heeft blackberry phone nodig met Apple Tablet heeft een pc nodig om te syncen?)

On topic: ik denk dat Blackberry best een leuke tablet kan neerzetten als ze hem niet als "extention" op de blackberry phone zetten. Blackberry OS werkt best netjes en ik zie dan ook best een markt hiervoor.
ik wil foto's overzetten van mijn fototoestel naar mijn ipad (bijvb op reis)
een usb stick aansluiten op mijn ipad
de films op mijn ipad laten streamen naar de tv
enzovoorts... (kan zo nog wel een tijdje doorgaan)

(PS. ik heb geen ipad, maar gebrek aan usb/hdmi aansluitingen maken dit soort "leg uit"'s wel heel eenvoudig ;))

anyway: this is off topic

more on-topic: het is inderdaad duidelijk dat de playbook bedoelt is voor de mensen met een blackberry... dat is helemaal niet absurd, dat is gewoon een markt strategie. Zo koop je in veel markten accessoires voor je aparatuur. Inderdaad, soms is het plezant als "de hele wereld" dat kan gebruiken, maar dit is niet altijd de bedoeling
drie woorden camera connection kit. als je er geen verstand van hebt ga dan geen dingen roepen.

punt 1. foto's overzetten van camera naar iPad kan met de usbkabel of het SD kaartje. een USBstick kpast er dus ook in.
Punt 2. er is nog geen een apparaat dat dit kan zonder tussenkomst van een pc. de iPad is de enige die het fatsoenlijk kan via airplay. daar zitten nog wat bugs in maar toch.

wat Blackberry hier doet heeft niks te maken met apple en het staat er ook los van. bovenstaande comments dat ze aan koppelverkoop doen is onzin. want wat voor dure spullen moet je nog meer kopen dan? als je een pc hebt is dat genoeg. de playbook moet je koppelen mt een blackberry om uberhaupt maar een mailtje te kunnen sturen? wat een onzin. ik wilde de playbook hebben vanwege de interface. die vind ik er erg mooi uitzien. probleem is dat ik geen blackberry heb. dan heeft dit hele apparaat dus geen zin. dit werkt dus alleen bij tieners en zakenmensen met een blackberry. gewone huismoeders die ook een RIM device willen moeten dus eerst nog een BB erbij kopen. hoezo niet absurd?
Dit is imo niet absurd idd. Je hoeft de PlayBook niet te kopen als je geen BB hebt. Aangezien er miljoenen BlackBerry-gebruikers zijn, zal RIM hiervoor heus wel een afweging gemaakt hebben. Persoonlijk vind ik het wel fijn dat ik alleen mail kan versturen via de Bridge. Geeft me net weer dat extra gevoel van veiligheid. Wil ik gewoon wat spelen met de PB, dan is 'ie niet gekoppeld met m'n BB en loop ik ook niet de kans 'afgeleid' te worden door werkgerelateerde mails. Tot dusverre ben ik nog geen dingen in de diverse artikelen op het web die ik negatief vind. Wellicht ben ik gewoon een beetje brainwashed, dat kan natuurlijk ook, maar ik zie de logica in van de keuzes die RIM heeft gemaakt.
Volgens mij kan je via wifi en webbased email prima een mail sturen en aangezien ik dat 100% van al mijn emails doe zie ik geen probleem en beter geen noodzaak om een BB te kopen.
Daarnaast hebben ze toegezegd dat een losse emailclient over een paar maanden komt, bij release was sjieker geweest maar volgens mij hebben ze zich verkeken op hoeveel niet-BB gebruikers een playbook interessant vinden (zoals ik)
Als ze dat fixen binnen afzienbare tijd is er m.i. niet zoveel aan de hand. het komt op mij over als een van de betere tablets van dit moment. (ook zonder dedicated emailclient)

overigens denk ik dat 'harrydg' met streamen bedoelde dat je uberhaupt beeld op je tv kreeg, maar dat ongeveer ook met de Ipad(weliswaar met een extra te kopen kabel a +/-20 euro) (1)


1) http://www.youtube.com/watch?v=2npAnufgl-A
Die camera connection kit is toch een uitstekend voorbeel van koppelverkoop?
Helemaal niet, de CCK is een accessoire en dus optioneel.
Wij hebben deze nu niet bepaald nodig, dus dan liever een afgesloten behuizing. En zelfs als we die nodig zouden hebben, welke tablet zou je mij dan aanraden?
Als ik jouw eigen redenatie doortrek dan is de playbook dus een accessoire voor je Blackberry telefoon?......

Overigens vraag ik me wel ernstig af wat nou zo'n groot verschil maakt tussen de foon en de book. Los van grootte van scherm. Want kijkende naar de stabiliteit van het OS en wetende hoe dat in het verleden (en nog steeds) vaak gaat, vraag ik me dan wel af of ze niet beter gewoon hun huidige OS op de book hadden kunnen zetten ipv weer een speciale nieuwe versie, zoals ze dat ook met de Storm 1 hebben gedaan, en waar van alles mee mis was.

Ik ben er bij BB zo ondertussen aan gewend. Mr. Ballsillie heeft zelfs ooit nog geroepen: people, get used to it: beta products are here to stay. In elk geval woorden van gelijke strekking. En helaas... hij heeft gelijk gekregen ook. Niet alleen bij BB overigens maar gewoon... bijna met alle producten tegenwoordig, zeker de technische sectoren.
Camera Connection Kit kopen voor het eerste en tweede.

Een HDMI-converter kopen voor de tweede, of een Apple TV als je het draadloos wilt.

Misschien moet je dit soort opmerkingen maken als je ook nog weet waar je het over hebt, want deze functionaliteit is gewoon beschikbaar. De enige kanttekening is bij de USB-stick; omdat iOS niet toegang verleent tot de file tree (zoals naar mijn weten elk mobiel OS, zonder hacks toe te passen) kan je niet alle files zomaar bekijken. Dit kan weer wel met een jailbreak.
Oftewel koppelverkopen :) Het kan wel, maar je moet er wel weer geld voor neerleggen.
inderdaad koppel verkoop, je MOET immers de accesoire erbij kopen om het doel te berijken wat je wilt,
Dus alle accesoires van alle producten zijn koppelverkoop?
kom ik toch heel gewoon met: wat een dom accessoire, die camera connection kit... het werkt alleen voor een ipad en niet voor een android toestel. Apple tv is ook dom, het werkt ook alleen voor apple producten

idem hier... het is gemaakt voor bb producten, kom dan ook niet zagen dat het neit werkt voor andere producten, he!

ps. zoals ik al zei, ik heb geen ipad, dus ik ken er ook niet alles van
Zoals je zelf al aangeeft zeg je er niet alles van te kennen. hierbij geef je dus ook gelijk aan dat jou mening van een ipad maar overgenomen is van een ander omdat je je hier niet in verdiept hebt.

Loop dan aub niet zo te schreeuwen graag over de "slechte" kanten van een ipad deze zijn bijna allemaal wel op te lossen.
Overgenomen van andere mensen of niet, het blijft de waarheid.
Net zoals als die mensen die zeggen dat de playbook waardeloos is. Denk niet dat er veel mensen zijn die hem al in de handen hebben gehad.
Probeer maar eens er een voor de eerste keer aan te zetten zonder pc of MAC in de buurt...
In de winkel kunnen ze hem activeren voor je als je wilt
En wat gebruiken ze in de winkel om het te activeren?

Ik vind het sowieso onzin dat je een andere apparaat moet gebruiken, om een andere apparaat werkend te krijgen (of om andere functies te krijgen).
Hoezo kan dit niet zonder werken? Waarom kan dit niet gewoon optioneel zijn?
Mijn archos werkt prima zonder pc. Sterker nog, hij heeft nog nooit aan een pc gehangen.
dat is ook omdat blackbeery's met een BES server werken of BESe.
Voor iPad moet je ook itunes installeren, en een ipad heeft toch ook veel tekortkomingen.
Dus ik kan me er wel iets bij voorstellen dat BB hierover niet blij is.
iTunes is gratis. een BB kost dik 200 euro. daar zit een groot verschil in. en dat blackberry met Bes werkt interesseerd mij geen biet. waarom moet ik dan een blackberry kopen? als het daarbij kan kan het hierin toch ook? lijkt mij meer dan logisch. de iPhone heeft een 3G verbinding en de iPad ook. waaromm zou ik dan een iPhone kopen als ik een 3g iPad heb? (behoudens het bellen). hier moet je wel een BB erbij kopen omdat je anders niet eens kan e-mailen.
en dat blackberry met Bes werkt interesseerd mij geen biet. waarom moet ik dan een blackberry kopen?
Je moet ook helemaal geen Blackberry kopen. Als jou dat niet interesseerd dan val je buiten de doelgroep. Is dat zo moeilijk te verstaan?
Ik wist helemaal niet dat de Playbook eigenlijk een accessoire voor de blackberry is. Dus ik val buiten de doelgroep, en ik wist dat niet op voorhand (niet dat ik een heb besteld ofzo).

Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat de Playbook een matige score krijgt als volwaardige (standalone) tablet.
Is dat zo moeilijk te verstaan?
"Blackberry met Bes werkt interesseerd mij geen biet. waarom moet ik dan een blackberry kopen?"
Omdat dus die allemaal via de BES server gaat.Daarom is de doelgroep ook mensen met een BB. Dat is het gene wat BB uniek maakt en zo makkelijk beheerbaar .

Hier ook net hetzelfde als bij apple. Als je niet van dat soort grillen houdt , koop het dan niet.
waaromm zou ik dan een iPhone kopen als ik een 3g iPad heb?
Misschien omdat het totaal niet relaxed is om een iPad in je zak te stoppen...
Of even de reistijden op je tablet te checken onder het lopen...

[Reactie gewijzigd door Sinester op 15 april 2011 15:47]

of android tabs een android phone for that sake...)
Nou, via een Symbian telefoon zijn ze in elk geval niet met het internet te verbinden omdat die alleen een ad-hoc access point kunnen maken en Android het vertikt om daarop in te loggen. Een patch daarvoor heb ik nog niet geinstalleerd gekregen (hoe krijg ik een recovery console op die tablet? Geroot is ie al).
Prul apparaat lijkt me wat kort door de bocht.. Ze positioneren de tablet kennelijk op een andere manier dan de meeste andere aanbieders van tablets. De keuze om de tablet eigenlijk als aanvulling te positioneren is wel discutabel.. Ik vind het zelf ook niet slim want je laat een groot deel vd markt links liggen..
als je dit een slechte strategie noemt, hoe noem je dan alle "ipad/iphone/ipod"-accessoires? dat is toch net hetzelfde? een airplay express of zoiets is ook enkel voor je i-speelgoed en niets anders? daar laten ze toch ook de markt met android/windows links liggen? Is toch identiek als hier?
Het voornaamste verschil is toch wel dat de accessoires van een iphone/ipad accessoires zijn van het apparaat, nu is het apparaat zelf een accessoire. Als de tablet nu met iedere moderne mobiel connectie kon maken hebben ze misschien wel iets te pakken. Iedereen heeft een telefoon met data abo. Waarom 2 abo's als 1 te gebruiken is voor beiden. De beperking op de BB markt lijkt mij de verkeerde zet in een groei markt.
zie de playbook dan als een accessoire voor de bb. (je kan apple accessoires ook apart kopen, maar niemand loopt te zagen dat het niet perfect werkt in combinatie met een ander toestel) cfr mijn B&W zeppelin vergelijking
Ik snap je punt maar er wordt hier duidelijk een tablet geintroduceerd. Ik vind het niet meer dan logisch dat je die vergelijkt met andere tablets en daarin wijkt deze af omdat het eigenlijk een verlengstuk van een BB is. Ik vindt het niet per definitie een slechte strategie om een accessoire voor de BB te maken maar de manier waarop ze het in de markt gooien wel. Iedere consument benaderd dit product namelijk als een 'lostaande' tablet en niet als een accessoire..
Andere tablets hebben weer andere beperkingen die stuk voor stuk nergens op slaan.
Het heeft allemaal zoiezo een hoog "nepheid"-gehalte. De tablet, Blackberry, Iphone en de hele handel aan mobiele apparatuur komen voort uit reeds lang bestaande technologie en bieden echt niks nieuws. Sterker nog, een mobiel apparaat zou met de huidige technologie veel meer kunnen dan al dat spul in de winkel. Een discussie voeren over welk apparaat het best is is een zinloze bezigheid. Je betaalt altijd teveel en je kunt er altijd weinig mee. Termen als rooten en jailbreaken geven het al aan: de eigenaar wordt ingesloten in een omgeving. Waar zou dat precies voor nodig moeten zijn? Bij computers hoeft dat toch ook niet?
Zelf heb ik een Android smartphone die ik alleen maar gebruik als extreem dure mp3-speler en zo nu en dan voor MSN of een mailtje sturen. Verder kun je er eigenlijk niks mee zonder geld bij te leggen. Hij kan functioneren als navigator of Wifi accesspoint maar als je dat serieus wil gaan gebruiken kun je eerst een abonnement van rond de 75 euro p/m gaan afsluiten om niet genaaid te worden door een datalimiet of FUP-flauwekul.
Als ik een laptop bij de kringloop haal voor 20 euro met een kwart van de performance van zo'n smartphone kan ik daar nog meer mee. Alleen niet bellen en een beetje internetten buitenshuis. Maar het zal wel aan mij liggen...

[Reactie gewijzigd door blorf op 16 april 2011 11:15]

Een prul apparaat dus. Alleen voor mensen die al een BB heeft 8)7
Het lijkt mij dat de meeste zakelijke gebruikers van een PlayBook al een BlackBerry-smartphone hebben, dus zo vreemd vind ik dat niet. Ik denk niet dat de PlayBook voor scholieren bedoeld is. Maar hoe zit het eigenlijk met de dataverbinding via Bridge? Gaat dat via 3G?

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 15 april 2011 14:54]

That's not fair!
Om in termen van de GGL (Grote Geperoxideerde Leider) te blijven:
De CEO moet niet huilie huilie doen, maar eerst zijn product afmaken voor ie het aan Henk en Ingrid verkoopt.
Of beter aangeven dat Ingrid en Henkie niet tot de DOELGROEP behoren.
Zoals ik zijn reactie lees bestaat de doelgroep uit mensen die, uit principe
of noodzaak, al gebruik maken van de specifieke eigenschappen van een
Blackberry-phone en dus geen problemen ondervinden...

edit: zie ook de reaktie van Dakreal hieronder...

[Reactie gewijzigd door Grimesy op 15 april 2011 20:04]

when it ain't done DONT SHIP IT !!!
Hoezo? appel doet niet anders, daar valt zelf ontvangst weg van telefoons als je hem vasthoudt, maar dat is niet erg natuurlijk want je hebt dan wel een apple.
Ah, dus omdat jij geen BB hebt is het een prul apparaat, objectief zou ik zeggen.
Vraag me wel af wat STEVE Jobs ervan vindt. ;)
Damn wat een arrogantie. "Not fair". Wat een enorm zwakte bod.
Het product wordt gewoon zo beoordeeld als het is. Als je je software nog niet op orde hebt is het misschien verstandiger om nog even te wachten met uitbrengen en review exemplaren te versturen. Lijkt mij, maar dat weet Blackberry vast beter. Dit is hun keuze geweest en nu ze daarop beoordeeld worden is het ineens "not fair". Laat me niet lachen.

Deze Tablet is daarnaast alleen (volledig) te gebruiken i.c.m. een Blackberry.
Met andere woorden, als je geen Blackberry hebt is deze tablet niet voor jou. En als je een Blackberry hebt en van plan bent om eens wat anders te proberen laat je deze tablet dus ook links liggen.

En al had ik een Blackberry, ik wil niet eerst een tether verbinding opzetten via Bridge als ik even mijn mail wil kijken op m'n tablet. Ik moet er niet aan denken. Email is gewoon basis functionaliteit voor een tablet, een bericht terug sturen gaat daarop sneller dan via je telefoon met kleiner scherm. Het zal mij allemaal worst wezen hoe ze het met hun beveiligde verbindingen doen. Ik wil gewoon m'n email instellen en gaan.

Al met al klinkt het helemaal niet aantrekkelijk. Leuk al die features, maar de basis ontbreekt. Ik vraag me bovendien af hoe het Bridge principe gaat werken als je met verschillende software versies en verschillende telefoons probeert te connecten.

Als je dan aan de andere kant een iPad 2 ziet liggen voor hetzelfde geld of een iPad 1 ziet voor 379 euro, dan is de keuze snel gemaakt. Voor 379 euro een completere ervaring en een enorm en goed software aanbod. En nog 120 euro in je zak..., daar kun je een hoop apps voor kopen. Of een AppleTV om draadloos films naar je TV te sturen. Of een lekkere speakerset. Toedeledoki Playbook 8)7
Gewoon niet uitbrengen dit ding.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 15 april 2011 14:33]

En vervolgens omdat je niet kan/wil tetheren een extra 3g abbo afsluiten?
Ik overweeg nu juist om een BB te kopen om deze tablet te gebruiken.
Het is mij overigens nog steeds onduidelijk of je nu ook je internetverbinding door kan sluizen. Ik heb alleen meegekregen dat je de data van email en kalender kunt doorsluizen.
Dan nog, veel succes met je tether gebruik aangezien de Playbook een batterylife heeft van welgeteld 4 uurtjes... Neem de oplader maar vast mee. Wel eerste klas reizen natuurlijk voor een stopcontact. Of kun je je accu ook tetheren vanaf je Blackberry?

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 15 april 2011 15:17]

Ipad is alleen wat duurder , zeker met alle accessoires die je er moet bijkopen om toch maar die basisfuncties te kunnen gebruiken.
Nou noem ze eens op zou ik zeggen. Ik gebruik naar volle tevredenheid mijn iPad zonder ook maar 1 accessoire aangeschaft te hebben. Ik haal er toch vrijwel alles uit wat erin zit.

Enige wat ik mij kan bedenken is een video-out adapter, maar die kost ook geen vermogen. Ik hecht alleen niet zoveel waarde aan een televisie, dus mijn tv is al hopeloos verouderd (zonder hdmi e.d.)

Duurder is de iPad in ieder geval niet. Wat je zegt klopt simpelweg niet.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 15 april 2011 15:12]

sd slot\usb om je foto's te kunnen bekijken.
Ik heb toch graag een backup van mn foto's in iPhoto. Van daaruit synch ik gewoon via USB. Geen USB/SD connector nodig, ook geen behoefte aan.
In Windows kan het via iTunes ook dmv mappen.
En met Airframe kan ik mn iPhone foto's draadloos bekijken op mn iPad.
Perfecte oplossing:)
Een tablet is geen mass storage device. Al mijn foto's bij elkaar zijn al snel 40 GB. Geen enkele reden om die allemaal op de iPad te hebben. Dan erbij zou je die foto's alsnog van je tablet moeten halen als je ooit over gaat op een ander model, of je bent ze kwijt. Your choice. Ik vind het redelijk logisch dat je foto's ook op een PC of externe HD bewaart. Zonde als je ze kwijt raakt.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 15 april 2011 18:49]

Camera connection kit.. 30 euro
Ben je nog goedkoper uit
logisch dat BB wordt 'afgezeken' op de afwezigheid van een kalender.
BB staat toch nog steeds bekend als zaken-merk, en onder de jeugd als ping-apparaat.
maar voor de zakelijke markt is een kalender toch echt onmisbaar, en zoiets simpels zou er gewoon in moeten zitten.a
en tsjah, die bugs. logisch dat de reviewers daarop ingaan, het moet gewoon goed werken, daar kunnen die reviewers ook niks aan doen dat de bugs opvallen.
BB heeft daarom ook een grote fout gemaakt door de Playbook zo vroeg beschikbaar te maken voor reviewers, terwijl er nog aan updates gewerkt werd.
Een (behoorlijk) onaf product leveren om daarna de boel te fixen met updates is teveel een gewoonte geworden. Het zou een uitzondering moeten zijn. Dit zal ze leren, hopelijk.
het is al zeker 10 jaar de gewoonteom een onaf product op de markt te brengen en fixes/updates te beloven maar nooit te leveren. En de consument slikt het massal, dus dat heeft ze inderdaad geleerd: Je product hoeft helemaal niet af te zijn.
Ze hadden dan beter de review exemplaren later kunnen versturen zodat die bugfixes erin zaten.

Een mailclient is niet super belangrijk vindt ik, de meeste providers hebben toch al een webmail of iets dergelijks, dus dan zijn ze alsnog te kijken. Zitten wel iets nadelen aan ten opzichte van een mailcient maar toch..
heb jij ooit wel eens gewerkt met webmail op een apparaat met touchscreen? die twee dingen gaan gewoon niet samen. bovendien heb je dan geen automatische push functionaliteiten wat weer erg veel tijd gaat kosten. (internet opstarten naar je webmail gaan, inloggen en er dan achterkomen dat je geen mail hebt.) beetje omslachtig niet? het kan namelijk wel gewoon.
Ik ben toch heel blij dat ik niet elke keer naar de webmail moet om een mail na te kijken hoor. Meestal is de interface daarvan namelijk een ramp, is het traag, mis je allerlei features zoals push en moet alles via de webbrowser. Een mail-client en een kalender zijn niet zo moeilijk te implementeren, kom op zeg!
Wat een onzin. Als je een product uitstuurt ter review, moet je naderhand niet lopen miepen dat de reviewers het niet eerlijk behandeld hebben. Als je een tablet uitstuurt die afhankelijk is van het hebben van een smartphone voor volledige functionaliteit, dan mogen die reviewers dat best ter sprake brengen.

Ook het uitbrengen van updates in het midden van een review-proces is natuurlijk niet iets dat je de reviewers kan aanrekenen dat zij dit vermelden als niet af. Deze CEO kan eerder zijn eigen afdelingen stevig toespreken dan de pers te verwijten een niet-eerlijke review van zijn product te geven.

"Veel mensen die een tablet willen, willen een veilige en gratis extensie voor hun BlackBerry-smartphone." Hoewel dit statement op zich waar kan zijn, moet deze goede meneer toch ook weten dat er heel veel mensen zijn die een tablet willen, zonder blackberry of andere afhankelijkheden.
het feit dat de reviewers blijkbaar NIET WETEN dat het enkel de bedoeling is om te combineren met een BB phone is misschien niet noodzakelijk de fout van BB, he?

ik begrijp perfect dat ferrari moeilijk doet als hun 458 slechte reviews krijgt als de reviewers hem tegen een range rover jeep offroad laten rijden. Het is daar niet voor gemaakt, dus moet je het daar ook niet op beoordelen.

de airplay luidsprekers krijgen voor mij ook een rotscore, want ze werken niet met mijn android telefoon!
Jaja, zo kan je alles wel recht praten wat krom is. Als Ferrari mij als reviewer een exemplaar stuurt en terwijl ik aan het rijden ben nog even belt dat de rem er niet op zit, maar dat het niet eerlijk is daarover te klagen want het is eigenlijk ook alleen bedoelt voor mensen die bij de Ferrari-club zitten welke tijdens aanstelling een gratis setje krijgen... dan slaat dat ongeveer net zo goed nergens op.

Mail == mail, dat is niet de situatie Ferrari tegenover Landrover.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 15 april 2011 14:48]

je hebt dus een probleem met het feit dat de playbook een accessoire is voor de bb en niet een mainstream tablet die "goed is voor alles"?
Mail schaar jij dus onder een functie die je er niet bij hoeft te verwachten, dat is wel duidelijk, maar het accessoire argument kan je niet volhouden voor dergelijke functionaliteit + het feit dat BB de playbook niet als accessoire in de markt zet, maar los.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 15 april 2011 15:09]

mail werkt wel, bb mail, webmail... maar excuseer dat <vul uw favoriete mailprogramma in> niet beschikbaar is op de playbook
Net als flash niet beschikbaar is/was voor apple... maar dat was OK, want het ging toen ook over "de heilige apple".
Nergens heb ik het over Flash of een heilig Apple, dat is een andere discussie. Ik heb het over de Playbook en over het feit dat er geen standaard mail of calendar app aanwezig is. Natuurlijk is er webmail, maar dan zal ik altijd online moeten zijn, ik wil een offline app, standaard. Het hoort gewoon in het rijtje icoontjes op het homescreen thuis. Menig consument welke geen webmail gebruikt, zal dit meteen missen.
het hoort er niet thuis, jij vind dat het daar thuis hoort. Zelf zie ik er geen enkele reden toe, hij werkt toch met een BB? Nou, opgelost dan.
mail == mail
wagen == wagen
bb mail is geen probleem voor de playbook, net als webmail
het is een "SOORT" mail, een sportauto en offroad auto zijn soorten auto's

ik zie de playbook dan ook als accessoire voor een blackberry. Je KAN hem ook gebruiken voor andere niet-bb dingen, maar je gaat niet het volle potentieel eruit halen. (je kan wel je mail via webmail lezen en je google kalender online raadplegen, he...)

Zo kan ik ook de airplay functionaliteit niet gebruiken met de zeppelin air (B&W), maar wel al de rest van de functies :)
Of je doet de moeite op die programmaatjes erop te zetten en je product af te maken voordat je het op de markt brengt.
Waarom kiezen ze niet voor een "minder veilige" kalender/agenda/email client voor non-blackberry gebruikers en die Bridge voor de wel blackberry gebruikers? :?
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True