Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties
Submitter: OPSLAGHOND

In de bronbestanden van een recente update voor de PlayStation 3 zijn aanwijzingen gevonden dat Sony de internetbrowser van de PlayStation 3 gaat vervangen door Google Chrome. Google wil niet op de geruchten reageren.

Een bezoeker van het forum NeoGaf verveelde zich en dook eens in de bronbestanden van de update die Sony op 31 maart vrijgaf voor de PlayStation 3. Daarin vond hij aanwijzingen voor de integratie van Google Chrome in de software van de console. De browser van Google is echter nog niet operationeel.

Sony heeft tot nu toe niet bekendgemaakt dat het de bestaande webbrowser van de console wil vervangen. Google heeft inmiddels al wel gereageerd op de vondst en stelt droogjes dat het op dit moment niets heeft aan te kondigen.

Een andere bezoeker van hetzelfde forum twijfelt overigens aan de vondsten in de betrokken bronbestanden. De termen die daarin gebruikt worden zouden gebruikelijk zijn voor een browser die gebaseerd is op Webkit en hoeven daarom niet te wijzen op een overstap naar Chrome.Sony PlayStation 3 Slim 320GB + Little Big Planet 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

ik dacht dat chromium open source was, ze mogen toch niet zomaal dit integreren binnen een commercieel product?
Linux is opensource, Redhat is commercieel, dus het mag.
Redhat is commercieel, maar verkopen geen Linux. Redhat Linux kun je namelijk gewoon gratis downloaden.
Wat ze verkopen is service en ondersteuning. Daar betaal je voor. Niet voor het OS zelf. En daarom doen ze niets wat niet mag.

Nevermind, meende altijd dat het zo zat. Maar blijkbaar is het veranderd. Misschien hebben ze het dan zodanig aangepast dat er weinig over is van de Linux basis ofzo. Anders zou het volgens mij niet mogen.

[Reactie gewijzigd door Werner op 11 april 2011 12:00]

ik dacht dat chromium open source was, ze mogen toch niet zomaal dit integreren binnen een commercieel product?
Dat hangt van de licentie af. Zo integreert bijvoorbeeld Juniper in JunOS het Opensource FreeBSD in hun eigen commercieele product. Volgens de licentie mag dat.

Chromium is - dacht ik - GPL, en daarbij mag dat ook (je mag aan opensource prima geld verdienen!), maar ben je wel verplicht enige aanpassingen onder dezelfde licentie terug te geven aan de community.
Chromium is van Google, en Google en Sony hebben inmiddels ook enkele deals..
chromium is gpl, gebaseerd op de khtml fork webkit, dit alles is GPL dus echt veel kunnen ze niet integreren als ze niet de relevante source/wijzigingen will vrijgeven.
chromium is gpl, gebaseerd op de khtml fork webkit, dit alles is GPL dus echt veel kunnen ze niet integreren als ze niet de relevante source/wijzigingen will vrijgeven.
Als het GPL v2 is kunnen ze prima linken naar libwebkit, en hoeven ze geen bit code vrij te geven.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 11 april 2011 15:34]

een paar jaar geleden was Mozilla in de race. vreemde keus

http://ps3clan.nl/2009/11...ox-naar-de-playstation-3/

[Reactie gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 11 april 2011 10:02]

Zoals je in het bericht kan lezen is het mogelijk dat dr wat onduidelijkheid is mbt de webkit referenties.

Het is dus gewoon speculatie (net zoals hetgeen wat jij post)
Nee, er zijn onduidelijkheden met de Chrome referenties. De onduidelijkheid zit 'm er in dat 't ook een andere op WebKit gebaseerde browser kan zijn.
Ja, en na die jaren nog niks...die hele PS3 browser is 3x niks.

Dat is nu typisch, overhype en underdeliver en ondertussen zitten de gebruikers nog steeds opgescheept met praktisch de meest crappy browser met zowat de slechtste ondersteuning voor webstandaarden die er bestaat.

Ik denk dat Chrome er weinig aan zal veranderen dat browsen op de PS3 nog altijd ongemakkelijk gaat. Sure er zullen meer standaarden ondersteund worden, maar browsen door middel van een controller met shabby analoge pookjes is sowieso shit. Oh ja en om telkens mijn muis en toetsenbord te verplaatsen van mijn PC is onbegonnen werk, dan doe ik het gewoon liever op mijn PC met de betere browsers en diversiteit.

Sleutelwoord is nog altijd "misschien" in de titel die je blij maakt met een dooie mus.

Pauperfanboy moderator, mod maar lekker omlaag hoor van +2 naar 0, I don't give a F!

[Reactie gewijzigd door Thief op 12 april 2011 01:10]

Het is misschien een beetje overdreven hoe je browsen op je console afschrijft als ondoenlijk. Mobiele telefoons van net voor de massale adoptie van touchscreen werkten vergelijkbaar met een navigatieknop en dit werkte betrekkelijk goed. Ik denk dat het vervangen van de browser van PS3 wél het grote verschil gaat maken tussen lastig en comfortabel webbrowsen.
Je kan aan de PStriple een muis en een toetsenbord hangen maar die browser is inderdaad best erg. Zelfs m'n brakke N97 kan youtube aan maar de PS3 vooralsnog niet.
Zelfs m'n Wii kan youtube afspelen. (tenminste nog 1 ding waar de Wii goed in is O-) ) Ik heb PS3 browser nooit gebruikt, maar ik vond de PSP versie redelijk ok. Nadeel blijft alleen het invoeren, ik zal dan wel ff een usb setje halen voor een 10tje, om aan de ps3 te hangen.
Een andere bezoeker van hetzelfde forum twijfelt overigens aan de vondsten in de betrokken bronbestanden. De termen die daarin gebruikt worden zouden gebruikelijk zijn voor een browser die gebaseerd is op Webkit en hoeven daarom niet te wijzen op een overstap naar Chrome.
Leuk dat ze dit nog ff vermelden, want waar het dus op neer komt is dus dat dit hele bericht eigenlijk geen betekenis heeft. Dus ik ben dan wel benieuwd of er een kern van waarheid inzit (in beide verhalen).
Jouw PS3 kan geen youtube aan? raar, de mijne namelijk wel..
Inderdaad. Als je naar youtube.com gaat start de PS3 zelfs een speciale youtube versie.
ik kan anders moeiteloos youtube op mn ps3 draaien hoor


ben het wel mee eens, niet al te snel soms en de browser is idd niet je-van-het, maar Chrome op de ps3 lijkt me zeer zeker een hele verademing.
dan zit je op ps3 firmware 1.0 oid?
Eigenlijk... zijn er al manieren om makkelijker te typen op de ps3:

pricewatch: Sony Wireless Keypad Zwart, PlayStation 3

Voordat je begint te roepen, nee het werkt niet lastig, nee het is niet zwaar, en ja het is een volledig functionele qwerty toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 11 april 2011 12:09]

Uhm.. wat een onzin zeg, ik heb gewoon een wireless toetsenbord bv voor de PS3, waar dit perfect mee kan, ook als je de toetsenbord-addon gebruikt van Sony die je aan je Dualshock kunt vastclicken is het perfect browsen, hell, zelfs met de analoge sticks is het gewoon goed surfen... Dat de browser zelf niet je van het is, ben ik het met je eens..
Och, als je Chrome naast Firefox legt zie je eigenlijk meteen dat Firefox een veel oudere, loggere codebase heeft terwijl Chrome/WebKit er modernere practices op na houd. Als dev zou ik alleen dat al bepalend zijn voor mijn keuze.
Dat krijg je met modernere programmatuur. Firefox is, in de basis, gebaseerd op het aloude Netscape, één van de eerste browsers die er bestaan. Sowieso zul je niet vaak een volledige rewrite zien van bestaande code, en zijn er maar knap weinig mensen die zich in willen zetten voor een stevige refactoringsronde (of mensen hogerop die daar toestemming voor willen geven, omdat ze het nut er niet van inzien en ze aan hoe de code gestructureerd is gewend zijn).

Let overigens wel dat Chrome delen van de Firefox code overgenomen heeft, als ik het me goed herinner.
Ik meen me te herinneren dat een van de hogere mannen bij Mozilla ooit gepleit heeft om de codebase te moderniseren en tbh dat is denk ik een van de belangrijkste dingen die Firefox op het moment nodig heeft om de codebase wendbaar te houden. En dus om relatief simpel nieuwe features toe te kunnen voegen en externe developers aan te trekken. Ik merk in ieder geval dat er steeds meer dingen vooruit geschoven worden.
Mozilla zou inderdaad een vreemde keus zijn. Doe mij maar Google.
Geen vreemde keus. Firefox doet er bijna 10 seconden over om te starten :') Lompe logge browser. Chrome maar 0,1 seconde :)
Firefox 3.x of 4? Welke extensies? En heb je die 0,1 seconde gemeten?
Ben ik de enige die een link legt met Steam voor PS3? De huidige Steam clients gebruiken ook Chromium, en aangezien Portal 2 over een week uitkomt met PS3 Steam ondersteuning is dit ook niet geheel onlogisch (bijvoorbeeld voor beveiligde betalingen e.d.).

@ arjankoole (hieronder): Steam gebruikt Chromium (en daarmee Webkit als engine), niet Webkit direct.

[Reactie gewijzigd door Ywa op 11 april 2011 15:30]

De huidige steam clients gebruiken volgens mij Webkit, en geen Chromium.

edit: om de specs maar even te quoten:
Browser

Steam includes a tabbed Webkit based browser which can be accessed in-game.
Dus, geen chromium, wel webkit.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 11 april 2011 15:37]

Ik kan niet eens normaal naar de frontpage van google kijken zonder die rare buttons met plaatjes er in. verder probeer 22tracks.com eens op de ps3 en daarna op de pc. Het verschil tussen een degelijke browser en die van de ps3 is dat de ps3 browser niet goed overweg kan met JavaScript, Flash, HTML5, java Applets enz. Dus vooral de dynamiek van het web krijgt een vertekend beeld op de ps3.

Met Chrome of zelfs firefox 4 is dat verleden tijd. Dit zijn gewoon de beste browsers op de markt dus daar heeft de ps3 zeker wel wat aan.
Ben ik het helemaal mee eens. Heb je wel eens geprobeerd een filmpje op T.net te draaien? Dat ging schokkend en krakend en weet ik wat. Chrome zou echt een uitkomst zijn, mits goed aangepast aan de PS3. Ik hoop dat dit gerucht waarheid is!
Nou dat javascript zal ook niet niet Chrome worden gefixed. De V8 javascript engine is namelijk nooit/niet geport naar powerpc. Gelijk ook de reden dat het niet op oude Macs draait.
Zou mooi zijn. Chrome is een goede, snelle browser en de PS3 browser schiet op sommige punten al flink tekort.
Hopelijk een beetje intuïtieve besturing.

Browser van de PS3 is ansich goed te doen, echter nog steeds vrij traag en onhandig qua besturing. Als Google dit een beetje goed aanpakt is het een hele verbetering.
Heeft dit te maken met googletv die ook in sony tv's zit? Oftewel; ze hebben al ervaring met google chrome op hun tv's en media boxen en gaan dit nu dus naar de ps3 brengen.
Gebruikt Sony nu dan een eigen browser? Zo ja, dan is chrome een hele verbetering Zo nee, dan is het nog steeds een verbetering :)
Dat zou zonder mee een vooruitgang zijn. die PS3 browser is behoorlijk crap. Genoeg pagina's worden beroerd weergegeven. Waaronder de Google pagina waarbij de zoekknoppen vermikt zijn met het google logo waardoor de tekst op de knoppen niet meer te lezen is.
Zou wel mooi zijn, De huidige PS3 browser vind ik namelijk 3 keer niks, ik betrap mezelf er steeds op dat ik toch maar de laptop erbij pak als ik wil internetten

[Reactie gewijzigd door ijskonijn op 11 april 2011 10:19]