Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties
Submitter: Joshua

Google heeft ondersteuning voor twaalf nieuwe bestandsformaten aan de Google Docs Viewer toegevoegd. Naast enkele nieuwe typen uit Microsofts Office-suite, worden nu ook Illustrator- en Photoshop-bestanden ondersteund.

Google Docs fpaMet de toevoeging van ondersteuning voor .xls-, .xlsx- en .pptx-bestanden kan de de Docs Viewer nu overweg met de meest gangbare formaten uit Microsofts Office-suite, zo schrijven de ontwikkelaars. Verdere nieuwe toevoegingen zijn de .svg-, .eps-, .ps-, .ttf-, en .xps-standaarden, en ook bestanden uit Apple Pages, Adobe Illustrator, Adobe Photoshop en Autodesk AutoCad kunnen nu worden bekeken in de Viewer.

De ondersteuning voor de nieuwe bestandsformaten wordt ook meteen doorgevoerd in Gmail. Gebruikers die een email ontvangen met daarbij als attachment een bestand dat herkend wordt door de Docs Viewer, krijgen al sinds tijden een 'View'-optie voorgeschoteld. Vanaf heden werkt die feature ook voor de zojuist toegevoegde bestandsformaten. Het gros van de nieuwe formaten kan alleen bekeken worden, de lijst met bestandstypen die ook geconverteerd en bewerkt kan worden is kleiner.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Hoe verdient Google eigenlijk geld aan die bestanden? Want zo'n 'gratis' service is leuk, maar 't moet toch terugverdiend worden.


Scannen ze de content van die bestanden om dan reclame op maat aan te bieden of zo?
Data mining en advertenties, en contenthosting zoals youtube. Inderdaad is reclame op enige maat daar het gevolg van, maar vast ook wel andere dingen die in hun businessmodel passen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 21 februari 2011 03:27]

Aan de ene kant bieden ze de betaalde Google Apps aan, aan de andere kant is het een beetje achterhaald om te denken dat ze overal direct winst op hoeven te maken. Voor Google is klantbinding erg belangrijk en willen ze dat je zoveel mogelijk van hun diensten gebruikt. Als dit ervoor zorgt dat mensen bijvoorbeeld liever Gmail gebruiken dan een andere mailsite, dan is het al een succes. Dat maakt het dat Google zo lastig is om mee te concurreren: ze bieden zoveel diensten aan, maar zijn nergens echt afhankelijk van en kunnen veel gratis aanbieden. Daarnaast is Google praktisch onmogelijk om te ontwijken op het internet, dus die ads krijg je vroeg of laat toch wel voorgeschoteld ;)
Google is wel degelijk afhankelijk van één dienst, en dat is hun advertentie dienst(en). Dat maakt oa gmail & gsearch winstgevend. De rest is idd 'means-to-an-end'.
Je observatie dat google uit is op klantbinding is dus juist.

Alles draait bij google om men in contact te brengen met die (juiste) advertenties.

Pas recentelijk is google bezig andere business modellen aan te boren, hun android marketplace betalingsysteem is een voorbeeld wat niet op advertenties gebaseerd is.
Das trouwens helemaal niet vreemd want google weet ook wel dat de advertentiemarkt niet veel rek meer heeft. (hetzelfde met tv-zenders, die merken ook dat men niet graag naar die eeuwige commercials kijkt en het zaakje 'doorspoelt')

Die beweging zie je ook in online-kranten, er zijn genoeg mensen die graag betalen voor kranten waar hoogwaardig redactioneel materiaal in staat zonder 70% van het 'oppervlakte' aan reclame te zien.
En bedrijven zoals Apple en Google willen daar dus faciliterend zijn, en zo meer geld binnenhalen.
Waar Apple de hardware (iPad/iPhone) & locale apps focus heeft, kijkt Google naar webapps. Dus google zal er dus alles aan doen om webapps te promoten. Dat betekent dus investeren in Google Apps.

Google is trouwens Apple aan het proberen af te troeven door slechts 10% te vragen in de marketplace, waar Apple 20%-30% vraagt. Maar das een ander tweakers nieuwsbericht.
De advertentiemarkt heeft nog rek, sterker, ik denk dat er nog behoorlijk wat rek in zit. Er is een ander gevaar voor Google. De internet eilanden die beginnen te ontstaan (dus wel internet maar geen World Wide Web). Voorbeelden: I-Tunes, Facebook, Appstores enz. Uitgewerkt: Apple is al redelijk ver met de Appelaars een semi gesloten systeem aan te bieden. De Appstore wordt steeds uitgebreider, bereikt steeds meer markten terwijl er nog steeds legio mogelijkheden zijn om uit te breiden. Facebook (of een variant) idem.

Deze ontwikkelingen staan nog in de kinderschoenen maar zijn een bedreigen voor het verdienmodel van Google. De eilanden zijn namelijk semi-gesloten en daarom niet toegankelijk voor adwords. Adwords zal niet verdwijnen maar zal wel andere advertentienetwerken op internet (geen WWW dus) naast zich moeten gaan dulden.

[Reactie gewijzigd door Floor op 19 februari 2011 22:25]

Daarnaast is het natuurlijk oorlog tussen MS en Google.
MS pompt miljarden in directe concurrentie voor Google (WP7, Bing) terwijl Google gebruikers naar een cloud/sandbox omgeving probeert te trekken waar de cashcows van MS (Windows, Office, Exchange) er niet toe doen.

Een goede gratis viewer voor onder andere MS bestands-formaten ontwikkelen past helemaal in dit plaatje.
Microsoft heeft BPOS, wat volgens mij nog niet een doorslaand succes omdat de integratie niet zo goed is met andere gebruikers buiten het bedrijf als de "on premises" software. Dat maak ik op uit de MPN Group op LinkedIn.

Daarnaast is er nog Office Online.

http://www.microsoft.com/netherlands/online/
http://technet.microsoft.com/nl-NL/office/ee815687.aspx
http://office.microsoft.com/nl-nl/web-apps/
http://office.microsoft.com/nl-nl/mobile/
Je mag helemaal geen winst op 1 onderdeel draaien, en daarmee een ander onderdeel financieren. Daarmee verpest je namelijk de markt. De mededingingsauthoriteit moet hier op ingrijpen. Jammer maar waar.

[Reactie gewijzigd door twattix op 20 februari 2011 02:16]

Tot nu toe doen ze nog niet iets wat niet mag volgens mij. Het wordt anders als ze gratis office gaan aanbieden. Nu wordt er een conversie gedaan, waar ik me afvraag of het omgekeerd ook werkt van Docs naar Office?
Je mag helemaal geen winst op 1 onderdeel draaien, en daarmee een ander onderdeel financieren.
Natuurlijk mag dat, waar haal je dat in vredesnaam vandaan? Da's het hele idee achter het conglomeraat model van Hyundai/Samsung/Sony/GE/Cisco etc etc etc. Diversificatie als buffer tegen cashflow volatiliteit.
Ze willen idd zoveel mogelijk informatie van je hebben om gerichte reclame aan te bieden.

google translate -> welke talen je beheerst
gmail -> scannen al de content
google maps -> welke bedrijven, plaatsen je geintresseerd bent enzo
google chat -> met wie je regelmatig contact hebt
youtube -> 'waar je interesses liggen, wat je leuk vind om te kijken. en youtube is een mooie plek om reclame aan te bieden, want daar blijven mensen lange tijd'
android -> zodat je meer diensten van google gaat gebruiken

elke 'gratis' app is er puur om meer informatie van je te weten te komen.

Informatie hebben ze ook nodig om page ranking beter voor je te regelen overigens. En die page ranking is er weer zodat je niet de alternatieven gaat gebruiken.

[Reactie gewijzigd door mokkol op 19 februari 2011 14:28]

Ze kunnen inderdaad een heel profiel van hun gebruikers opbouwen over wat je allemaal leuk vind enzo, maar de diensten die google aanbied zijn naar mijn menig veel beter dan de concurrenten.
I couldn't agree more.

En ja, natuurlijk bouwen ze een heel profiel van hun gebruikers op. Aan de andere kant: Ik heb nog nooit, maar dan ook nooit ook maar enig nadeel ondervonden van die so called "alleswetendheid" van Google.

Misschien ben ik naief maar ik kan ook echt geen reden bedenken waarom men ook maar 1 moment geinteresseerd zou moeten zijn in die info (behalve om er gerichte reclame mee aan te bieden, wat ik prima vind zolang het door Google zelf gedaan wordt).
De angst ligt natuurlijk in de mogelijkheid dat die profielen een keer verkeerd worden gebruikt, bijv. voor een valse identiteit of het te weten komen van je passwords. Interessant is dus om te weten hoe Google al deze informatie opslaat, ik weet zowiezo dat het scannen e.d. volledig automatisch en anoniem gebeurt. Wat ik dus hoop is dat men allerlei informatie de-centraal opslaat waarbij het zeer lastig is voor een hacker om iemand met al deze informatie te "pin-pointen".

Persoonlijk denk ik dat je overal wel bang voor kan zijn en zodoende stil blijft staan. Zolang men mijn pincode, medische gegevens (die ik dus nooit online zal invullen), bankgegevens, paspoort-gegevens, etc. niet weet, gebruik ik het met plezier. Ik maak de afweging tussen het gemak van jaren aan goede dienstverlening van Google tov die ene mogelijkheid die ooit zou kunnen plaatsvinden. Zodra Google ook maar 1x een groot probleem veroorzaakt of de informatie duidelijk misbruikt, kunnen ze hun boeltje pakken en met zo'n groot imperium neem ik aan dat ze daar wel 100x over na zullen denken.
Zodra Google ook maar 1x een groot probleem veroorzaakt of de informatie duidelijk misbruikt, kunnen ze hun boeltje pakken en met zo'n groot imperium neem ik aan dat ze daar wel 100x over na zullen denken
Dat denk ik niet. Ik weet geen enkel bedrijf dat zichzelf heeft moeten opdoeken omdat het ergens zo de fout in ging. Tenzij het door dwangsommen/boetes faillissement moest aanvragen, maar dat zie ik niet gebeuren, en zeker niet zo'n groot bedrijf. Het economisch belang is te groot, en laat de westerse wereld daar net op gebouwd zijn. Anders zouden bijvoorbeeld Intel en Microsoft ook al lang zijn opgedoekt, al refereer ik dan aan de antitrust zaken, niet aan privacyschandalen.
Je hebt het aardig juist, maar zit er net een beetje naast (en wel op een belangrijk detail).
Google legt een database aan met gebruikersgegevens gebaseerd op IP, niet op gebruiker. Dat heeft dus wel invloed op de verzameling van gegevens (die ze wel extensief verzamelen, daar heb je helemaal gelijk in). Bijvoorbeeld in mijn studentenhuis zijn er 7 mensen op hetzelfde IP actief, dan is het een stuk lastiger om een profiel uit op te bouwen.

Als je het interessant vind om hier meer over te lezen, dan kan ik je het boek De macht van Google aanraden ( http://www.demachtvangoogle.nl/ ). Een goede analyse die vlot wegleest en je wel op meerdere manieren aan het denken zet over Google.
Ze verdienen aan bedrijven die Google Docs gebruiken en daarvoor betalen.
Maar een beetje bedrijf doet dat soort dingen niet. O zo handig, maar onnodig risico op meerdere fronten lijkt me.

De primaire markt van Google ligt naar mijn idee toch nog steeds bij adverteren, content hosten en datamining, en dat hebben ze financieel erg slim bekeken.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 20 februari 2011 14:02]

Ze verdienen (hopelijk) aan Google Apps....
Alles hangt een beetje samen bij Google. Google docs zal Chrome OS moeten ondersteunen als online tekstverwerker, als tekstverwerker voor Android en als snelle viewer voor Gmail. Ook (zoals al gezegd) voor betalende klanten voor Google Apps.
Mooi dat ze ook photoshop bestanden ondersteunen. Autocad is ook handig want thuis heb ik het maar op sommige scholen weer niet en omdat het een betaald programma is zie ik de verbetering we zitten :)
Tenzij je 3D nodig hebt, is QCAD een prima gratis vervanger.

http://qcad.org/
Als ik op de site kijk dan staat er toch echt dat ik moet betalen?

http://www.ribbonsoft.com...651fdfd7710e787c97941bc55
Ze hebben ook een "Community Edition":

http://qcad.org/qcad_downloads.html

Die zit overigens bij de meeste grote distro's al in de repo's.

Ik heb hem zelf via Yast geïnstalleerd.

Een (voor mij) erg nuttig programma en nog gratis ook.
Alleen de ontbeert de gratis versie de scripting module en
polyline support (wat ik dus niet nodig heb).
Inderdaad knap. Wel benieuwd of het ook werkt met een tekening van b.v. 7 MB en meer dan alleen een MSPACE tab. Gaan we proberen!
Geen Open/LibreOffice?
die gebruikt toch een open formaat wat google docs sowieso al kon openen?
OpenOffice, LibreOffice, KOffice en veel andere suites gebruiken geen eigen formaat maar OpenDocument.

De OpenDocument formaten worden inderdaad al jaren ondersteund door Google diensten.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 19 februari 2011 14:20]

Ik gok dat Google de libraries die hiervoor worden gebruikt niet opensource maakt trouwens? Of gebeurt dat toch of gaat het nog gebeuren? Zou wel heel mooi zijn voor allerlei doeleinden.
Het lijkt me dat ze licentiegelden betalen voor toegang tot sommige bestandsformaten. De code hiervoor kan juridisch niet zomaar openbaar gemaakt worden.
Een aantal van die formaten is open, zoals .docx, .pptx ... Dus op zich zou daar (geloof ik) niets voor moeten worden betaald. Deze formaten zijn voor velen ook interessanter dan de Adobe-formaten.
Google breidt uit. :) Mooi om te zien, ikzelf gebruik Google Docs regelmatig en vindt het ideaal. Het enige nadeel is dat er nog niet zoveel mogelijkheden zijn als in Word (logisch op zich), maar een functie die ik wel graag wil zien is dat je kunt zien op welke pagina je werkt in Google Docs.
Mijn grootste obstructie om Google Docs te gebruiken is toch wel de beperkte opmaakmogelijkheden in de headers en footers. Je kan niet, zoals bij MS Office Word, door middel van tabs gemakkelijk links, centraal en rechts uitlijnen hierin.
Meen je dat nu? Als dat nu het onoverkomelijke is :P Voeg gewoon tabs toe op de margeregel of zet er een tabelletje in.
Idd. Of probeer eens een Word document in te lezen/converteren dat embedded Excel sheets bevat. Document gaat helemaal over z'n nek.
Dat is nou eens lekker fijn nieuws :)
Ik baalde er al van dat ik geen .xlsx kon inladen zonder te converteren.
Wel jammer dat niet alles te bewerken is, maar dat zal wel door licentiekosten en zo komen.
Zoals verwacht is het alleen nog niet perfect. Bij mijn spreadsheet maakte hij een foutje met nested ifs, waardoor het eindresultaat waardeloos was. Ik kon ook niet zo snel een knop of optie vinden om er melding van te maken.
Vind Google Docs echt geweldig, behalve dat het niet zo belachelijk duur is als M$ Office (niet dat ik niet sowieso OpenOffice.org gebruikte) worden al je bestanden in de cloud opgeslagen, dus geen gedoe meer met memory sticks.
Ik heb zelfs op mijn telefoon weleens huiswerk zitten maken.
Komop zeg, wat kost een studentenversie van Office? Maar nog altijd duurder dan 'gratis'.

Daarnaast is Microsoft Office nog steeds vele malen krachtiger dan de concurrenten. Voor zakelijk gebruik is er in ieder geval nog geen tegenhanger voor. Ik gebruik OO Google Apps en Microsoft Office en ik vind dat Google nog een hele lange weg te gaan heeft. Google apps is goed voor de wat simpele documenten.
Geweldige update. Google Docs wordt steeds rijker uitgerust. Ik gebruik docs dagelijks en het werkt gewoon erg fijn. Ben het ook eens met Barozza hierboven, je kunt er inderdaad niet omheen en dat hoeft niet perse negatief te zijn.
Dat Google veel over je weet hoeft niet zo beangstigend te zijn als het vaak voorgeschoteld word.

Hun talloze diensten zijn gewoon goed en maken alles een stuk makkelijker. Je word alleen wel steeds afhankelijker van Google en dat is voor een profit-organisatie als hen niet erg goed.
Ik zit dagelijks in Gmail, Docs, en Maps en ik kan niet zonder ;)

Microsoft kan nog heel veel leren van Google op gebied van Office-toepassingen en met name de benadering ervan.

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 19 februari 2011 14:02]

@Dat Google veel over je weet hoeft niet zo beangstigend te zijn als het vaak voorgeschoteld word

Typisch een schaap eactie waar Google veel geld mee verdient en blij mee is. Dat zij jouw privacy schenden is blijkbaar voor de meeste tweakers hier geen issue!
Je doet het toch echt allemaal zelf...
Het is niet zo dat je geforceerd wordt om die informatie op te geven. Je bent toch zelf degene die een account bij Google aanmaakt en gebruik maakt van google/android/gmail etc. Als je zo bang bent dat ze iets over je te weten komen mijdt je toch gewoon alles van Google?
Vind als leek maar een alternatief, dan kom je toch weer op Google uit omdat je geen andere zoekmachine kent.

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op 20 februari 2011 16:14]

weer een stukje extra gebruiksgemak, ook al heb ik hier nooit last van ondervonden. Wat echt fijn zou zijn als ze net als in excel filters zouden ondersteunen. :)
Heel mooi dat er meer formaten ondersteund worden.
Een .pptx is zeker handig. Dit maakt het versturen van presentaties via GMail wat makkelijker
voor mensen die geen Office hebben.

Waar ik eigenlijk op wacht bij Google Docs is de mogelijkheid om pagina's te zien. Momenteel zie je bij een document alleen een lang stuk wit wat je aan het opvullen bent.