Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties
Submitter: Gohan040

Het is hackers gelukt root-toegang te krijgen op Motorola's Atrix 4G-smartphone. Het root-account geeft gebruikers meer rechten, wat de mogelijkheden tot tweaken bevordert. Het toestel ligt pas over enkele dagen in de winkels.

Motorola Atrix 4GNog voor Motorola's nieuwste Android-smartphone in de winkels ligt, is het leden van het xda-forum al gelukt om root-toegang op het toestel te verkrijgen. Een gebruiker die het toestel vroegtijdig wist te bemachtigen maakte een dump van de systeembestanden, waarna romontwikkelaar designgears het root-account wist te ontsluiten. Gebruikers kunnen met root-toegang bepaalde applicaties draaien die meer rechten vereisen dan Android standaard biedt.

De Android-toestellen van Motorola hebben de reputatie moeilijk te hacken te zijn. Dit komt omdat de fabrikant de bootloaders op veel van zijn smartphones versleutelt, waardoor het onmogelijk is om zelf kernels te compileren en deze te flashen. In het verleden zijn pogingen gedaan deze versleuteling met een brute force-methode te kraken, zonder succesvol resultaat. Of de bootloader van de Atrix 4G ook een versleuteling bevat, is nog niet bekend. Er is een kans dat Motorola met zijn nieuwe telefoons voor een andere aanpak omtrent zijn bootloaders kiest; vorige maand liet het via Facebook weten dat het op zoek is naar een oplossing om softwareontwikkelaars tegemoet te komen.

De Atrix 4G ligt in Amerika op 22 februari in de winkels, en is gekoppeld aan de provider AT&T. Het Android-toestel gooide hoge ogen op de CES en het MWC, vanwege de accessoires die Motorola aanbiedt. Het bedrijf levert een speciale laptopbehuizing waar het toestel ingeschoven kan worden, waarna de interface zich aanpast aan het 11,5"-scherm. Daarnaast is ook nog een multimedia-dock beschikbaar. Of het toestel ook naar Nederland komt is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Het is toch vreemd dat je tot je eigen toestel geen root access zou kunnen krijgen. Waarom kan ik mijn eigen pc wel volledig beheren en wordt dit voor smartphones gewoon moeilijk gemaakt. Ik heb toch betaald voor mij telefoon. Op mijn pc kan ik ook kiezen wat voor software ik wil draaien zonder dat via een of andere app center te moeten binnenhalen. Toch raar. :)
tja het punt is dat je met root acces ook illegale software kunt draaien. waar je dus niet voor betaald. als Motorola/google/andere telefoonbouwers dit zomaar toestaan heb je natuurlijk een hele grote kans dat developers dit platform links laten liggen, omdat het heel makkelijk is om aan illegale content te komen en dit ook niet wordt gestopt door de makers van de apparaten. dit is natuurlijk erg slecht voor een bedrijf.

ik snap je punt m.b.t. het "het is mijn telefoon" idee en dat gevoel heb ik zelf ook. homebrew is zeker niet verkeerd en dat vind motorola ook:
vorige maand liet het via Facebook weten dat het op zoek is naar een oplossing om softwareontwikkelaars tegemoet te komen.
illegale software piraterij vinden zij natuurlijk weer minder.
Je hebt geen root toegang nodig om illegale dingen te doen. Dat is ook net waarom ik niet snap dat iedereen alles maar dicht probeert te maken, terwijl android juist bedoeld is voor mensen die alles willen aanpassen en hun eigen dingen doen.

En dat ze nog niet doorhebben dat hoe harder ze hun toestel proberen dicht te timmeren hoe harder hackers hun best zullen doen het te kraken.
Het is een marketingtruuk om het apparaat en het OS samen als 1 produkt te kunnen verkopen. Google zou het niet leuk vinden als internet vol stond met 100% compatibele homebrew besturingssystemen, en Motorola zou het niet leuk vinden als ze alleen maar een stukje hardware kunnen verkopen waar iedereen vervolgens mee doet waar hij zin in heeft omdat ze dan minder lucratieve zaken met Google kunnen doen.
Eigenlijk is het gewoon volksverlakkerij. een Smartphone is net als een PC niet zo heel erg complex, wat inhoudt dat groeperingen op internet, die altijd een meerderheid zijn, per definitie betere software zouden kunnen maken dan welk bedrijf dan ook, mits ze daarvoor de nodige informatie ter beschikking hebben. De truuk is dat zo lang mogelijk uit te stellen door alles extra moeilijk te maken zodat er vooralsnog wat valt te verdienen aan de handel in software met reeds lang bestaande technologie.
De innovatie waar ze het allemaal over hebben is als je het mij vraagt ver te zoeken. Als de smartphone net zo vrij toegangelijke was als een PC (denk aan booten van externe media en dat soort zaken) waren we qua innovatie waarschijnlijk al een stuk verder.

[Reactie gewijzigd door blorf op 20 februari 2011 09:23]

Waarom wordt ik niet gecontroleerd door de computerwinkel waar ik alle losse onderdelen haalde voor mijn computer?
Asus, Nvidea, Microsoft, Samsung etc zijn fabrikanten in mijn pc.

En daar kn ik ook illegale dingen mee doen.
Nou, vrij simpel:

'Vrienden' BSA, MPAA & RIA zien de PC al als een verloren sttrijd. Daar kunnen ze het praktisch toch niet meer voor elkaar krijgen het mensen onmogelijk te maken 'illegale' content te downloaden, dus gaan ze achter de aanbieders aan.

Echter, de 'smartphones' is een vrij nieuwe markt waar ze de boel nog wel kunnen dichttimmeren voordat producten op de markt komen. En de hardwaremakers helpen hierbij.
hmmm dat klopt, al weten ze toch nooit waar ze naar moeten zoeken voor de doorbraak er al is en hun te laat zijn met de tegen aanval ^^
Uhhh je hebt totaal geen root toegang nodig om software die je buiten de market om download te kunnen draaien. Sterker nog, er staan zat apps in de market die root toegang vereisen om te werken!
dit kan op android sowieso al. simpelweg omdat je van buiten de market apps kan installeeren. root acces zorgt voornamelijk voor toegang tot apps die bv dingen als de boot animatie aanpassen of je toestel OCen..
Je toestel OCen... Ik zie het al voor me: "Check me Atrix 4g op 4 ghz!" "maar je moet een hele zuil mee slepen om je water gekoeld te houden, en je kan niet gebeld worden voor je dat ding hebt opgezet!" "oh..." (denkt na wat hij moet zeggen, kan geen argumenten geven) "dus, hij draait op 4 ghz..."

[Reactie gewijzigd door MissingnoThing op 19 februari 2011 22:53]

Je kan (sarcastische/)slechte opmerkingen gaan maken over OCen, maar velen die met custom roms bezig zijn OCen ook, gewoon omdat het vrij risicoloos is, het extra performance geeft waardoor je toestel weer mee kan met nieuwere toestellen (wat gewoon fijn voelt), de batterij niet perse sneller leeg hoeft te zijn (in tegendeel zelfs)...

Dat mijn CPU standaard op bijv. 1V loopt wil niet zeggen dat dat optimaal is ofso, dat is een getal wat er juist voor zorgt dat ALLE CPU's van dat type gegarandeerd stabiel draait, dat wil niet zeggen dat mijn individuele CPU misschien wel al perfect stabiel kan zijn op 0.9V of zelfs 200Mhz sneller kan lopen op 1V dan stock...

Steker ik gebruik een app waarmee ik op 100/200/400/600/800/1000/1200Mhz kan aanpassen hoeveel voltage de CPU krijgt :) Zo draai ik op elk bovenstaand niveau bijv. 25 tot 75mV lager dan standaard, en draai ik 1200Mhz op het voltage wat eigenlijk voor 1000Mhz is en 1000Mhz draait op het voltage wat stock voor 800Mhz wordt gebruikt :)

Ik heb er eigenlijk enkel profijt van, en dan niet eens van het OCen opzich maar meer eht Undervolten, IDLE gebruikt me telefoon nu iets van 10% minder, dat is dus een 10% langere accuduur :D
Bij Android zit er al illegale software in de marketplace, free mp3 downloaders, ROMs en emulators... Google controleert gewoon niet.

Daarnaast hoef je niet te rooten om third party software te draaien.
Komt dat niet doordat alles in een virtual machine draait waardoor alle apps los staan van de bovenliggende omgeving?
Dit gedoe is al decennia oud. Softwaremakers proberen een eigen platform hanteren dat als secundaire layer (of nog lager) op een hardwareplatform draait en gaan om vervolgens de rechtsstreekse toegang tot de hardware zo veel mogelijk te blokkeren.
Als ze een eenvoudige recovery methode hebben, zoals bijvoorbeeld windows heeft met een dvdtje... vind ik ook dat het moet kunnen :)
Waarom kan ik mijn eigen pc wel volledig beheren en wordt dit voor smartphones gewoon moeilijk gemaakt.
Waarom zouden ze? Als ze iets 100% open maken, moet dat ook ondersteund worden, en daar hebben ze geen zin in. Kost geld, en als ze het niet goed doen, hebben ze een slechte naam te pakken. Een gecontroleerde omgeving is makkelijker te beheersen en te patchen.

Daarnaast: door firmware in eigen beheer te houden, kunnen ze features op de phone reguleren, en door nieuwe features niet naar oudere modellen te backporten, kunnen ze je aansturen op een nieuw toestel kopen.

De markt van tweakers is zo ontzettend klein vergeleken met de mainstream markt die niets geeft om tweakbaarheid, denk niet dat het op zou wegen tegen de kosten.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 19 februari 2011 15:43]

Ik vermoed dat fabrikanten dat doen om zo de "ervaring" generiek te houden. Niet dat gebruiker X klaagt om dat software/hardware Y niet werkt (nadat deze zelf zijn telefoon aangepast heeft).

De enige manier voor een fabrikant om een bepaalde manier van functioneren te kunnen garanderen is door deze af te sluiten.
Een telefoon is een embedded device, een PC een universele machine. Op een telefoon luistert het samenspel van de geinstalleerde software en de configuratie daarvan veel nauwer, aangezien de andere functies betrouwbaar moeten blijven en de resources bovendien schaars zijn. Bij een PC maakt een wattje, megabytje, etc. meer of minder helemaal niks uit, bij een telefoon is het het verschil tussen een ding waar je mee kan bellen en een deurstop. Dus ja: logisch dat zo'n ding zo wordt gemaakt dat niet elke jan met de korte achternaam volledige controle erover heeft. Dat waren we niet gewend met simpele telefoons, en nu willen sommige gebruikers het opeens wel omdat ze denken dat een telefoon een computer is. Fout gedacht, het is nog steeds een telefoon. Nou koop ik als tweaker natuurlijk een telefoon die ik kan tweaken, daar niet van. Maar voor een normale gebruiker moet dat moeilijk tot zeer moeilijk zijn.

Vanuit gebruikersoogpunt heb je overigens nog de consequente gebruikersinterface en een apparaat als totaalconcept (zoals bijvoorbeeld Apple vermarkt).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 21 februari 2011 03:14]

ja en dan verpest je de telefoon opeens met iets, mag Motorola het weer oplossen
Als Motorola gewoon zorgt voor een vriendelijke bootloader in (mask) ROM dan is niks aan de hand. Met "vriendelijk" bedoel ik dus dat de bootloader gedocumenteerd is en de gebruiker alle vrijheid geeft. Dat het in ROM zit zorgt ervoor dat de gebruiker de bootloader niet kan overschrijven.
Hopelijk komen de fabrikanten nu eens tot de juiste conclusie, een mobiel is gewoon een kleine PC en je moet er gewoon mee kunnen doen wat je zelf wilt.

Als ze een simpele manier hebben om het apparaat in de winkel te testen met een 'kale installatie' en als er dan iets nog steeds niet werkt dat het dan gewoon onder garantie valt dan is dat toch prima.

Je moet gewoon makkelijk kunnen booten van een SD, oid. vergelijkbaar met een live-cd problem solved.
Wanneer komt de consument er eens achter dat de software net is als de hardware, als je daar zelf aan loopt te prutsen vervalt te garantie. Een telefoon is geen PC, het is een telefoon (Nokia had jaren terug als bij de N serie de slogan "look what the computer has become", en zie wat er van Nokia geworden is). Tegenwoordig kun je apps installeren, dat is al een ongekende vrijheid (en zwakte want nu voelt de fabrikant zich niet meer geroepen zelf een goede agenda, telefoonboek etc meer te maken) zelf een OS erop kunnen zetten gaat veel te ver.
Spreek voor jezelf. Ik zie mobieltjes wel degelijk meer en meer als PC's. Dat de consument dat nog niet doorheeft is wat anders. Hopelijk gaat dat heel snel veranderen.

JUIST de Atrix vind ik een prachtig voorbeeld: het ding heeft evenveel geheugen als de
PC waar ik dit nu op tik (een 6 jaar oude laptop die dienst doet als desktop). Qua CPU is die Atrix meer dan capabel genoeg om als eenvoudige laptop te dienen, waar je *GEWOON* desktopapps als LibreOffice, Thunderbird en Foobar op zou kunnen draaien.
En JUIST die Atrix biedt daar met zijn losse keyboard/display een prachtige oplossing voor. Het is werkelijk een desktop-on-the-go geworden.

Maar dat concept bots keihard met de huidige mobile OSsen die zich puur richten op kleine schermpjes of tablet-met-vingers-gebruik. De techniek biedt veel mogelijkheden, en om die te gebruiken moet het apparaat vrij zijn.

(That said, MeeGo lijkt mij een hele geschikte kandidaat hiervoor. De Atrix heeft blijkbaar 2 aparte OSsen/systemen voor gebruik als "mobiel" en als "laptop" |:()
Allicht richten die OS'sen zich op kleine schermpjes. Of zie jij jezelf met een 15" laptop aan je oor lopen? Er is zoiets als onverenigbare systeemeisen.
maar blijkbaar is het wel iets wat erg veel mensen willen. kijk maar naar t aantal gebruikers op Modaco / xda. en t aantal toppics over custom roms op GoT.
En schade veroorzaakt door overclocken dan?
Hmm, nou een normale overclock zal geen schade veroorzaken.
Mocht de proc echt vernageld zijn dan is de overclock waarschijnlijk teveel van het goede geweest. Enja, dan vervalt de garantie natuurlijk wel.
dat is met je normale Inteltje toch ook zo?
Daar ga je al, een mobiel is helemaal geen kleine PC, zelfs al zitten bijna alle functies van een kleine PC er op. Zaken die het tot een embedded device maken, waar qua software toch hele andere eisen aan gesteld worden dan aan een PC, zijn onder andere de beperkte hoeveelheid resources (ook al prop je er een terabyte flashgeheugen in, de batterij gaat alsnog maar een beperkte tijd mee, daar kom je dus niet omheen, bovendien is er ook een probleem met de koeling als je teveel zou willen en dat het scherm nou eenmaal niet groter kan), en de basisfunctionaliteit die nooit in gevaar mag komen door geinstalleerde software. Ik bedoel dan de bel- en eventueel pda- functies waar het ding uiteindelijk toch voor gemaakt is.

Behalve dat telt voor de gemiddelde consument ook de gebruikservaring. De interface van een telefoon is een stuk minder universeel en qua layout noodgedwongen beperkter dan van een PC. Gebruikservaring is een extreem marketingpunt bij bijvoorbeeld Apple die er een concept van maakt, maar elke smartphone van Symbian tot Android leunt er in zekere mate op.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 21 februari 2011 03:22]

nope; motorola lost dan niets voor je op; root acces en sleutelen aan software is vervallen van garantie. tenzij je het gesleutel ongedaan kunt maken.
Eigenlijk begrijp ik niets van de klachten dat telefoons gelocked worden.

Dan koop je het toestel toch niet? Zelfde met een tv die de functies niet heeft die ik wil. Deze ga je ook niet "hacken", maar dan koop je een andere die deze functies wel heeft.

En jij mag je toestel zo aanpassen als je wil, na aankoop, de fabrikant hoeft daar alleen niet aan mee te werken en mag het zelfs moeilijk maken. Niet mis mee.
Het vervelende is dat er zo weinig keuze is als het aankomt op telefoons die NIET gelocked zijn. Ik ken er maar n eigenlijk: de N900. En die is niet echt actueel meer. (Ja de Nexus is ook niet al te dichtgetimmerd, maar echt open als de N900 is het zeker niet)

Het rare is dat die "lock feature" extra moeite en geld kost; fabrikanten zijn goedkoper uit door het gewoon weg te laten. Best beklagenswaardig als je het mij vraagt.
Er zijn gewoon mensen die lekker willen tweaken.. Volgens mij ben jij op de verkeerde website vriend! 8)7

En natuurlijk willen mensen de nieuwste mobieltje graag lekker tweaken. Een tweaker wil ook het beste ;) We hoeven niet met die oude G1 te blijven zitten...

p.s. Komt de atrix ook naar NL ????

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 19 februari 2011 16:46]

Aanpassen is prima. Ik heb er geen problemen mee (mijn iPhone 2G was ook unlocked en jailbroken), maar wel met de personen die IEDERE keer lopen te klagen.

Dussuh, zodra iemand een andere mening heeft, dan heeft deze niets meer te zoeken op deze site? Duidelijk...
Maar, ff een vraagje.. volgens mij was er maar 1 telefoon waar mensen over zaten te klagen met een gesloten bootloader. Zoveel geklaag is dat dus toch niet?
NL is volgens mij nog niet bekend.

Alhoewel deze wel op de website van Motorola staat vermeld onder europa.

Dus lijkt me heel sterk dat deze hier in NL niet uit komt.

Hier staat hij bijvoorbeeld wel aangekondigt voor de UK.

Maar ik kwam toevallig deze website tegen waar je hem kan pre-orderen Link, alleen jammer dat er geen prijzen staan vermeld.

[Reactie gewijzigd door FEAR-NL op 20 februari 2011 00:03]

probleem is alleen dat alle toestellen op de nexus serie dus gelockt worden, en de hardware is daarvan toch net iets minder..
En de mensen die niet wisten dat motorola z'n toestellen zo gelocked had? Dan heb ik het over de early adapters - pre order milestone mensen. Met de kennis van nu had ik geen milestone gekocht.
het is nog niet uit en toch is het al gekraakt ? Dit is zegt al genoeg Puur Reclame..
Echt snel is hij niet:
Processorsnelheid 2MHz
8)7


(specs pagina)
Vind je het gek dat mensen zo'n ding willen OCen? :P

[Reactie gewijzigd door MissingnoThing op 19 februari 2011 22:57]

Ik vind het eigenlijk wel grappig, dat het elke keer een heel nieuwsitem word op het moment dat 'hackers' het weer voor elkaar krijgen om root access te krijgen.
Android ontwikkelaars hebben zelf al aangegeven dat dit volkomen normaal is en gewoon gedoogd word (Door google in elk geval, niet per se de ontwikkelaar van de telefoon).
Ik kan helaas niet zo snel de bron vinden, maar ik meen dat eerder gelezen te hebben op deze site. Hoe het hoofd security android uitlegde dat ze het helemaal niet erg vinden als je het doet, maar dat het voor je eigen risico is, en dat het af te raden is in verband met security.