Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties

Intel heeft de verkoop van zijn Sandy Bridge-chipsets, ook wel bekend als de 6000-series, hervat. Intel levert de chipsets aan een select aantal pc-fabrikanten, maar ze mogen niet gebruikmaken van de mogelijk defecte sata-300-poorten.

Een aantal computerfabrikanten heeft Intel verzocht door te gaan met de levering van de 6000-series chipset. In overleg heeft Intel ingestemd met het verzoek, maar dan wel met de voorwaarde dat de fabrikanten geen gebruik mogen maken van de sata-300-poorten, die mogelijk problemen kunnen veroorzaken. Naast de sata-300-poorten beschikt de chipset namelijk standaard ook over twee sata-600-poorten, die geen last hebben van het euvel.

Ook zijn er genoeg moederborden die met extra sata-controllers van bijvoorbeeld Marvell zijn uitgerust, waardoor er al snel vier sata-600-poorten beschikbaar zijn. Laptops, maar ook desktops die slechts twee sata-poorten nodig hebben zouden daardoor zonder problemen gebruikmaken van de chipsets. Hierdoor is het voor fabrikanten mogelijk om op korte termijn toch desktops en laptops uit te leveren met de nieuwe Sandy Bridge-cpu's, in plaats van te moeten wachten tot april wanneer de herziene chipsets beschikbaar zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

Alternate is ook opnieuw met de verkoop gestart. Eigenlijk vind ik hetniet kunnen, ze verkopen willens en wetens een defect product wat niet goed duidelijk wordt gemaakt aan de koper. Dan staat er nog althans bij alternate, dat als je problemen hebt je het product alleen mag wisselen binnen de fabrieksgarantie.

Lekker als je na 2 jaar nietsvermoedend een extra diskje wil aansluiten... Echt ronduit slecht dit!!!! Blijkbaar gaat snel geld verdienen boven de kwaliteit van het product. Op deze manier hadden ze het net zo goed niet bekend kunnen maken...
hoezo? je koopt een moederbord waar deze chipset dan op zit, maar dat moederbord heeft in de specs GEEN sata-300 poorten staan (en zijn dus ook niet fysiek aanwezig), dus wat zeur je nu? Ik denk dat jij en vele helemaal niet doorhebben waar het werkelijk om gaat. Het is dus niet dat je een moederbord koopt waar deze poorten daadwerkelijk op zitten maar dus defect kunnen zijn (tenzij je dus al een moederbord hebt gekocht die voor deze 'deal' gemaakt was).

Zoals ik hierboven ook al gezegd heb, dit is niets nieuws in hardwareland, er wordt wel vaker chipsets uitgeleverd waarvan de 'defecte' onderdelen van zijn uitgeschakeld (en dus ook niet in de specificaties meer staan voor die betreffende chip). kijk maar dus naar de CPU markt waar het heel vaak bij gebeurd.
hoezo? je koopt een moederbord waar deze chipset dan op zit, maar dat moederbord heeft in de specs GEEN sata-300 poorten staan (en zijn dus ook niet fysiek aanwezig), dus wat zeur je nu?
Kijk anders zelf even. Dat zijn dus allemaal moederborden met het betreffende euvel. Ik zie nergens staan dat ze eigenlijk stuk zijn. Ze bevatten allemaal de 4 SATA 300 poorten die het chipset biedt.

Ik vind het op zich niet kwalijk dat ze verkocht worden - er is gewoon vraag naar, er zijn zat mensen die van het euvel weten en veel van de moederborden hebben ook nog andere SATA controllers aan boord. Wat ik wel kwalijk vind is dat er totaal NIETS bijstaat over dat de SATA 300 poorten van de chipset zelf niet gebruikt kunnen worden.

Die uitleg die je boven gegeven hebt is hier niet relevant. Jouw uitleg gaat over de levering van de chipsets van Intel aan de mobo fabrikanten. Dit gaat over de bestaande onaangepaste moederborden die geleverd worden aan consumenten.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 februari 2011 15:30]

Lees dan ook het artikel. Jij verwijst nu naar moederborden die niet onder deze deal vallen. Wat Alternate nu doet is inderdaad fout en zal ook niet mogen van Intel. Moederborden die nu nog worden geproduceerd met deze chipset zullen gewoon niet over de fysieke S-ATA300 poorten beschikken. (reeds meerdere malen vermeld) :)
(ook @ SuperDre)

Het zou handig zijn als je reageert in de context van de draad, ipv gewoon een reactie eruit te pakken en het artikel erop toe proberen te passen, want je ziet hopelijk zelf dat dat gewoon niet werkt. Terrestrial heeft het over de praktijken bij Alternate, namelijk dat zij nog de oude kapotte moederborden verkopen. SuperDre reageert daarop met een irrelevant stukje proza, waar ik weer op reageer met een uitleg waarom het irrelevant is. Dat dit alles dan weer weinig te maken heeft met het artikel zelf lijkt mij persoonlijk vrij evident.

Intel is idd niet fout bezig, de chipsets kunnen prima gebruikt worden in nieuwe moederborden waar geen fysieke SATA 300 poorten op gesoldeerd worden (of althans, geen poorten die verbonden zijn met de Intel chipset - 3rd party controller chips zijn uiteraard wel mogelijk). Maar het ging dus niet om Intel, maar om Alternate.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 februari 2011 15:32]

Inderdaad, deze mainborden met 4 SATA poorten worden aan de nietsvermoedende consument verkocht. De meeste van deze borden hebben geen extra controller wat betekend dat je maar 2 apparaten foutloos kunt aansluiten (hdd en dvd brander)
Waar het hier om draait zijn niet de reeds beschikbare moederborden, maar nieuwe moederborden die nog geproduceerd moeten gaan worden. Ik ben met je eens dat op de bestaande moederborden nu een waarschuwingssticker geplakt moet worden. Maar zoals ik al zei, het gaat hier dus om nog nieuw te produceren moederborden.
Sja, als fabrikanten ze niet mogen gebruiken is er niets aan de hand, toch ?
En het is een manier om het gigantisch verlies dat ze hieruit al geleden hebben toch een béétje te recupereren.
Behalve als je extra schijven wilt plaatsen in je desktop. De mensen die kant en klaar systemen kopen weten dit soort dingen meestal niet, en kunnen dan later voor problemen komen te staan.

Misschien kunnen ze een pci-e-controllerkaartje met een kabeltje aan de sata-300 poorten maken als lapmiddel.

[Reactie gewijzigd door 140398 op 8 februari 2011 10:15]

Mja, wat is het defect nou eigenlijk? De SATA300 poorten leveren na verloop van tijd minder performance, dat is het hele defect. Er gaat geen data verloren, er treden geen crashes op, de boel wordt alleen trager naarmate je systeem langer draait.
Verder, extra schijven plaatsen in een desktop? Neem je daarvoor een kant-en-klare OEM PC?
Waarom beantwoord je je eigen vraag? En dan nog fout ook?

De SATA300 poorten maken fouten, wat idd zorgt voor minder performance omdat de fouten gededecteerd worden en de data opnieuw moet worden verzonden. Echter als de fouten zich blijven opstapelen zou de poort er compleet mee kunnen kappen volgens Intel.

Het is ook een ontwerpfout die ervoor zorgt dat er over een bepaalde transistor te veel spanning staat en onvoorspelbaar gedrag gaat vertonen, je kunt je natuurlijk ook wel voorstellen dat het een kwestie van tijd is dat zo'n transistor helemaal het loodje legt onder die condities.

[Reactie gewijzigd door Rapier op 8 februari 2011 11:19]

Waarom beantwoord je je eigen vraag?
De vraag was retorisch bedoeld.
En dan nog fout ook?
Dat is inderdaad stom, zeker voor een retorische vraag.
Als de poort volgens Intel er compleet mee kan " kappen" ophouden te werken en de bootdisk is hier op aangesloten dan heeft My-life dus helmaal gelijk: het systeem start niet meer op ;)
Volgens mij worden de apparaten op deze poorten op een gegeven moment helemaal niet meer gedetecteerd.

Of te wel, je pc start mogelijk niet meer op. Behoorlijk defect lijkt me dus.
erder, extra schijven plaatsen in een desktop? Neem je daarvoor een kant-en-klare OEM PC?

Ja, bv voor het plaatsen van je data harde schijf/schijven in je nieuwe pc.
marvel chipje of een pci-e controllertje toevoegen, - of een interne usb (3?) poort misbruiken voor bijv de optische drive. voor bedrijven als medion lijkt me dit nog steeds een prima oplossing.
Ik vermoed dan ook dat je deze chipsets niet terug zal vinden in desktops, maar in laptops. De chipset biedt je twee sata-600 poorten en laptops met meer dan twee plekken voor een drive zijn op zijn minst 'zeldzaam' te nomen. Voor dat soort laptops maakt deze hardwarefout dan ook niets uit.
HDD - CD/DVD/BR drive - eSATA?

ik denk ook dat ieder bekent merk (HP, Dell, Fuijitsu, toshiba) laptops in hun assortiment hebben zitten met 2 hdd's. xxodd (nu helaas failliet) leverde zelfs laptops met 4 hdd's

Dit komt ook mede doordat steeds meer mensen een Laptop als een Desktop-vervanger zien, en wel hetzelfde aan opslag willen hebben.
Vraag me nog steeds af hoe je 2tb vol krijgt als normale gebruiker - maar dat ter zijde.
HDD - CD/DVD/BR drive - eSATA?
Dat is 1 uiterste, de andere is een thin and light met enkel een HDD, en verder niets :P
Netbooks met Sandy bridge? :Y)
Een thin & light is wat anders dan een netbook, een U30jc met een low-end sandy bridge quad zie ik wel zitten.
Klopt, er bestaan genoeg laptops die gebruik maken van meer dan 2 s-ata poorten.

2 zijn er sowieso al bezet voor cd/dvd/br drive en interne harddisk. Maar veel laptops hebben tegenwoordig ook een e-sata aansluiting.

De dell laptop die ik op m'n werk gebruik, gebruikt zelfs 4 s-ata aansluitingen op de chipset omat ik zowel op de laptop zelf als op het docking station onafhankelijke e-sata poorten heb.

Maar goed, iedere goed lezende Tweaker zal snappen dat intel de opnieuw geleverde chipsets hier dus NIET voor bedoeld heeft en dat deze chipsets dus alleen bedoeld zijn in systemen die maar 2 s-ata aansluitingen hoeven te hebben.
Bij sommige Dell laptops wordt de CD/DVD/BR aangestuurd via een interne USB, dus dan heb je er zelfs maar 1 nodig voor de HDD...
hahaha, behalve als je een tweaker bent of een laptop uitzoekt met dual harddisk zoals ondergetekende. 8)7
Maar ik geef toe dat dit slechts 5-10% van de markt zal zijn.
Voeg daaraan toe dat nieuwere laptops waarschijnlijk ook met usb3 worden uitgerust waardoor je geen Esata hoeft te leveren en je met twee sata600 aansluitingen best uit de voeten kunt.
Ik vermoed dan ook dat je deze chipsets niet terug zal vinden in desktops, maar in laptops
En in producten van kleinere chinese leveranciers waarvoor de prijs alles is en de reputatie niks.
Lijkt me dat ze gewoon de SATA aansluiting die aan de defecte controller zit niet op het moederbord plaasten ?

Zo heb je geen risico dat klanten later boos verhaal komen halen
als ze het wel doen is dat IMO erg dom

[Reactie gewijzigd door Sinester op 8 februari 2011 10:19]

Dit is intel die de chipset verkoopt, dus puur de chip. Zij die de chip kopen moeten er een moederbord rond bouwen. De sata-300 poorten van het ic mogen niet gebruikt worden. Maar de moederbord bouwer mag er gewoon net als vele moederborden al hebben een aparte sata controller op een vrije pci-ex lane op zetten.

Het eindproduct hoeft dus niet beperkt te zijn in sata poorten, maar het kan wel.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 8 februari 2011 11:38]

Behalve als je extra schijven wilt plaatsen in je desktop. De mensen die kant en klaar systemen kopen weten dit soort dingen meestal niet, en kunnen dan later voor problemen komen te staan.
Een moederbordfabrikant kan natuurlijk altijd nog beslissen om een extra SATA 300/600 controller aan de PCI-E bus te hangen voor 4 extra aansluitingen. Vermoedelijk zal Intel op OEM niveau wel korting geven op de betreffende chipsets, wat deels compenseert voor de aanschaf van de extra controller.
of een extra aparte S-ATA chip op je moederbord, word eigenlijk al door heel veel moederbord leveranciers word gedaan ;-) staat geloof ik ook vermeld in het artikel...
Of nog slimmer, de sata 300 poorten eraf slopen of niet erop monteren..
Zit beetje verveeld, mijn H67 van gigabyte gaat die na een tijdje mijn bluray nu niet meer herkennen? Zou ik daar nu mee naar de winkel teruggaan? Ik ben niet graag mijn nieuw workstation tijdelijk kwijt als het misschien nooit tot problemen leid
offtopic:
Misschien niet, misschien wel, nu is het in het nieuws e.d. en kun je het makkelijk laten vervangen. Ik denk niet dat ze echt mee werken als je over 3 jaar eens garantie gaat claimen over een nu bekend probleem. ;)
En wat als je later zelf als eigenaar van de PC een hdd of optical aan de SATA-300 poort wil koppelen?

Kans dat het goed gaat, kans dat het fout gaat? Vind het maar matig van Intel eigenlijk om hieraan toe te geven..

[Reactie gewijzigd door ScSi op 8 februari 2011 09:49]

Dan verlies je de garantie, toch? Sowieso zullen er genoeg laptops zijn waar dit niet mogelijk is. Of de sata-300-poorten zijn simpelweg verwijderd. Lijkt me een prima oplossing :)
Waarom zou je de garantie verliezen als je een HDD toevoegt? Dat valt toch onder vrij standaard gebruik van een PC lijkt me.
Waarom zou je de garantie verliezen als je een HDD toevoegt? Dat valt toch onder vrij standaard gebruik van een PC lijkt me.
Niet bij alle OEM's. (waranty void if seal broken geintjes). Dell vind het geen probleem, maar daar vind je zo'n sticker ook niet.
En wat als je later zelf als eigenaar van de PC een hdd of optical aan de SATA-300 poort wil koppelen?
Waarschijnlijk worden deze chips op nog te ontwerpen moederborden geplaatst en ze fabrikanten zullen dus de SATA300-pinnen van de processor ongebruikt laten.

[Reactie gewijzigd door Krentenbol op 8 februari 2011 09:57]

Als de OEMs Intel verzoeken om onmiddellijk die foute chipsets weer te gaan leveren, dan denk ik dat ze de ontwerpfase al lang en breed voorbij zijn.
Dan nog, de verwijdering van de SATA300 sockets op het moederbordontwerp is in 15 minuten gedaan. Ja, je eindigt met nutteloze traces op het moederbord, maar wie maalt daarom?
Geloof me, ze gaan echt geen seconde tijd besteden aan het verwijderen van SATA 300 sockets.

dat is onbegonnen werk, bovendien kan er dan beschadigingen optreden.
Bij al geproduceerde borden misschien, maar aangezien de chips van intel nog geleverd moeten worden denk ik dat de borden ook nog geproduceerd moeten worden... Dus, gewoon geen socket monteren, klaar. Gebeurt zo vaak, heb ook borden gehad waar duidelijk op te zien was waar nog een paar sockets zouden moeten zitten alleen die zaten er niet want daar moest je dan het duurdere model voor kopen.
De fabrikanten zullen de pinnen op de chip gewoon niet doorvoeren. Met andere woorden: je hebt gewoon geen SATA-300 poorten op het moederbord meer (tenzij via een aparte IO chip, die uiteraard dit probleem niet heeft).
De mobo's worden gratis vervangen, het kost je even wat tijd de boel te vervangen maar nu loop je iig als organisatie niet heel erg achter met het doorvoeren van de upgrade van je pc's. Hoogstens wat dagen om de mobo's te verwisselen. Lijkt me voor pc's die weinig sata schijven gebruiken geen punt toch?
Het moét gelukkig ook niet dus de keuze is gemaakt in overleg lijkt me.
In het artikel staat dat ze de poorten niet mogen gebruiken, maar in de praktijk zal dat waarschijnlijk betekenen dat er geen SATA poortjes aangesloten mogen worden. Als consument zou je dan zelf moeten gaan solderen om ze werkend te krijgen en dan nog is het hopen dat alle verbindingen nog werken. Zelf een harddisk aansluiten wordt zo praktisch onmogelijk.

De rest van de chips werkt natuurlijk gewoon goed, dus als er de garantie is dat de SATA poortjes niet gebruikt kunnen worden dan is er geen reden om deze chips weg te gooien.
Dat wordt meestal nog makkelijker gedaan, de poorten worden dan gewoon niet op het moederbord gesoldeerd, kan er ook nooit een vergissing ontstaan. Het gaat hier puur om de levering van de chipset, niet om complete borden ;)
Ten eerste neem ik aan dat in de specificaties vermeldt staat wat je kunt verwachten. Als je dan op poorten rekent die niet vermeldt staan dan lijkt het met niet meer dan normaal dat je daar geen aanspraak op kunt maken.

Ten tweede neem ik aan dat ze op de één op andere manier toch (fysiek) onbruikbaar gemaakt worden of uberhaupt niet aangesloten zijn. Als je dan vervolgens dusdanig gaat tweaken dat dit wel mogelijk is dan is het toch normaal dat dit op eigen risico is.

Al met al een prima oplossing waar de gemiddelde consument geen last van heeft. De echte tweaker misschien wel, maar die zal zich vermoedelijk toch wel verdiepen in de specificaties.
Ik ben wel van mening dat dit dan wel bekend gemaakt moet gaan worden om welk merk en type pc deze moederborden worden geplaatst.
het is en blijft een defect product en of de poorten nu wel of niet gebruikt gaan worden, doet er niet ter zaken, tevens lijkt het me ook nog fraude gevoelig. wie zegt dat jij niet zo'n defect bord in je HP DELL of wat dan ook hebt gekregen ?

[Reactie gewijzigd door Peter F op 8 februari 2011 09:50]

hoezo? de chip heeft de mogelijkheid voor sata-300, maar omdat deze defect is wordt dit gewoon uitgeschakeld (en dus ook niet vermeldt in de specificaties). Dit is niets nieuws hoor, gebeurd al jaren met CPU's en mogelijk defecte cores (ofwel een chip is eigenlijk quadcore, maar wordt als tricore verkocht omdat 1 core defect is.
Dit gebeurt zo dikwijls... Bij videokaarten zijn vaak de topmodellen en de iets lagere modellen net hetzelfde, maar de iets lagere modellen hebben kleine productie-afwijkingen/onnauwkeurigheden. De fabrikant verkoopt die dan als een lager model en sluit de niet werkende delen af dmv de bios (en dan heb je vb. minder shaders) of klokt de kaart lager. Sommige tweakers flashen hun lager model kaart met de bios van een hoger model kaart en dat kan werken (evt minder stabiel), maar hangt sterk af van kaart tot kaart.
Zolang dat lager model werkt zoals het moet, heb je geen enkel probleem van de nietwerkende delen en gaat de fabrikant niet in de fout.

Hier gaat het ook puur om chipsets. Als gezegd wordt dat de fabrikanten die poorten niet mogen gebruiken, dat betekent dit dat ze geen verbindingen ermee mogen maken. Dus als je je OEM computer opent, zul je geen SATA poorten zien die je niet mag gebruiken.
Wat betreft fraude-gevoeligheid, als intel slim is geven ze de nieuwe chipsets een nieuwe naam/nummer. Op die manier voorkom je dat verwarring bij consumenten.

Wat betreft dat ze een defect product verkopen: Je moet eens weten hoeveel ontwerpfouten/productiefouten/etc er zitten in processors, chipsets, GPU's, Flash chips, etc. Practisch alle hardware die je koopt heeft wel één of ander defect, die opgelost wordt door het defecte deel uit te schakelen of door gebruik te maken van microcode, BIOS of driver patches.

Zolang het defecte deel van de chipset uitgeschakelt wordt zodat de consument er geen last van heeft (bijvoorbeeld door de SATA300 connectoren niet te monteren) dan zie ik het probleem niet. Het is niets anders als wat intel, AMD, nVidia, etc al decennia doen. Alleen in dit geval is het wat bekender.

Tevens, voor de meeste laptops maakt het sowieso niets uit, die hebben vaak niet meer als 2 SATA poorten nodig, en eSATA wordt vaak al voorzien door een aparte controller ipv via de de chipset. Voor desktops zal er gewoon gekozen worden om de SATA300 poorten van de chipset niet uit te voeren, en een aparte SATA controller te plaatsen. Hierdoor raak je dan wel enkele PCIe kanalen kwijt, maar hoeveel mensen hebben nou echt alle kanalen nodig?

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 8 februari 2011 10:18]

HP DELL of wat dan ook
Volgens mij mag je er juist van uit gaan dat de defecte bords niet bij A merken als HP of Dell terechtkomen. Die zijn niet gek.
[...]

Volgens mij mag je er juist van uit gaan dat de defecte bords niet bij A merken als HP of Dell terechtkomen. Die zijn niet gek.
En waarom zouden ze gek moeten zijn?
Buiten die brakke SATA300 poorten is er niets mis met de chipset.
Dus ook de de grote jongens als HP, Dell of wat dan ook, kunnen die chipsets prima gebruiken.
Zolang ze maar (en dat is dus ook de voorwaarde van Intel) die SATA300 poorten niet gebruiken.

Who cares???
Als de fabrikanten in de handleiding/specificaties melden dat er 4 sata poorten in de PC niet bruikbaar zijn, niets aan het handje.

Het gros van de PC's van dell of hp worden volgens mij in hun leven toch zeer zelden geupgraded waardoor het ontbreken van deze 4 poorten niet een probleem hoeft te zijn.
Ik denk dat die poorten dan niet eens meer op de moederborden zullen zitten.
Er wordt dan gewoon een extra controller er naast geplaatst (bv van marvell) die zorgt voor wat extra poorten. Zodat je dan toch nog op 4 of 6 poorten uit kan komen.
Ze vermelden gewoon niet de sata300 poorten en sluiten ze via de bios uit, ofwel je ziet ze niet.
Ik zou dan toch wel graag willen weten welke fabrikanten dit zijn.
Als ik een PC koop en er een extra DVD / BR drive in wil stoppen kan dat niet omdat de SATA600 poorten al in gebruik zijn (1 voor de standaard geleverde DVD / BR drive en 1 voor de HD)

* ]Byte[ gaat voorlopig even die kat heel lang uit de boom kijken
ze zullen, zoals hierboven gezegd, wel geen Sata300 poorten op het moederbord plaatsen, en deze uitschakelen op de chipset. Lijkt me sterk dat jij een poort eraan gaat solderen.
Er zijn wel meer moederborden waar maar 2 sata connectors opzitten. Als jij meer wil koop je of dat moederbord niet of je haalt een extra pcie sata bordje.

En nee, die 4 extra sata poorten die wel in de chipset zitten worden echt niet aangesloten op een fysieke connector. Dat kost geld en gaat je uiteindelijk alleen maar garantieclaims opleveren als fabrikant.

Ik vraag me af wat dit gaat doen met de prijs van instap moederborden voor sandy-bridge. Dat kan nog weleens een leuke deal worden voor Asrock en consorten.

[Reactie gewijzigd door Vorlon op 8 februari 2011 10:46]

Prima oplossing!
De SATA-300 uitgangen van de chipset zal gewoon niet als poort op het moederbord aanwezig zijn (lijkt mij dat Intel dat bedoeld met 'PC-fabrikanten mogen ze niet gebruiken', is nog goedkoper ook).

Als koper is het ook duidelijk: in de specs zullen alleen de SATA600 poorten, en eventueel extra toegevoegde SATA poorten genoemd worden. Ofwel, als eindgebruiker zie en weet je niet eens dat er een 'defecte' SATA300 controller in de chipset zit.
Geloof mij, die PCB's zijn al klaar, dus met alle aansluitingen voorzien ook de defecte, tis geen probleem van de poorten he maar van de chipset.

Grote fabrikanten hebben gewoon een hoop voorraad van de 'defecte' PCB's liggen en die gaan ze nu inzetten met alleen de HDD's of opticals op de S-ATA 600 Poorten en/of de extra S-ata controller van een derde partij die al op het PCB zit.

De OEMS kunnen dus HELEMAAL NIETS veranderen behalve de kabeltjes van PCB naar HDD/optical door die op de S-ATA 600 Poorten te prikken.

En waar draait het op uit:

1. Intel hoeft niets te swappen (althans minder dan de verwachte retouren)
2. ook de OEM/reseller hoeft minder te retourneren
3. en ook de winkelier hoeft minder te retouren.
4. EIndgebruiker krijgt een halfzacht produkt wat beperkt is in het uitbreiden van hardware.

En alleen maar om dat produkten gerushed op de markt worden gebracht en iemand geen final test report wilde afwachten.

Kortom, consument is de dupe en de fabikanten/tussenpersonen verdienen gewoon weer want de produkten worden verkocht en ook niet eens tegen een gereduceerd tarief.

Alles draait om geld....

Wij als winkel hebben gewoon nog de levering stopgezet simpelweg omdat wij onze klanten dit niet willen leveren en om problemen in de toekomst te voorkomen. Ga op het moment wel met de klant in overleg over hoe en wat en ga naar een alternatief zoeken, desnoods van AMD.

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 8 februari 2011 10:38]

Fabrikanten zullen echt geen grote voorraden PCB's hebben liggen, simpelweg omdat in deze business voorraad sneller waarde verliest dan je met je ogen kan knipperen.

Hoogst waarschijnlijk zullen ze een voorraad PCB's produceren waarbij enkel de SATA-300 connector op het PCB ontbreekt (dus wel de soldeereilandjes er liggen, maar geen connector). Spaart weer een paar centen uit (en een paar cent, maal heel veel moederborden, is toch leuk geld). De 'volledige' PCB's liggen misschien zo lang in opslag tot er weer correcte chips zijn.
feit blijft wel dat de losse chips op het moederbord vaak iets slechtere performance hebben dan de in de chipset geïntegreerde poorten.. daarbij is het tijdens het opstarten ook een extra handeling die een iets langere opstarttijd oplevert... en verlies je de mogelijkheid om meer dan 2 disks in een raid array te plaatsen aangezien je maar 2 SATA 600 poorten hebt op het bord en je de raid array niet kunt spreiden over de p67 SATA en marvel SATA.

ik begrijp de motivatie van de OEM pc bouwers, maar heb niet het geloof dat dit de juist manier van zaken doen is.. het blijft een defect in het product en zoals hierboven al gezegd.. halen ze de SATA 300 connectoren helemaal van het bord? of laten ze die zitten? want garantie of niet, het blijft jouw pc dus ben je vrij er een extra schijf/optical in te steken.

Als dus de garantievoorwwarden niet goed uitweiden over het ontbreken/niet mogen gebruiken van de SATA 300 poorten zal dit nog best wel eens lastige kwesties op kunnen leveren.
Je koopt een pc met x-specificaties. Zolang er niet nadrukkelijk geadverteerd wordt met 4 extra sata-300-poorten, die er niet op zitten/defect zijn, valt de pc-fabrikanten niets te verwijten. Je bent natuurlijk vrij om er een extra hdd in te hangen, maar je hebt gewoon pech als de nodige sata-poort ontbreekt. Sterker nog, je voeding met wel net een sata-aansluiting overhebben, er moet plek zijn in je kast, etc. Moet een fabrikant daar allemaal in voorzien/aan denken. Denk het niet...

Sowieso lijkt dit me allemaal een storm in een glas water, want hoeveel mensen kopen er nou oem-pc's/laptops om deze vervolgens uit te breiden. Hier op tweakers misschien relatief veel, maar over het algemeen is het verwaarloosbaar.
Als fabrikant zou ik dit ook doen, het is goedkoper om gewoon een extra sata controller op het moederbord te plaatsen en deze te gebruiken ipv de chipset controller. Kost niet veel extra maar je houd wel je inkomen van deze moederborden.

Het zou mij ook een biet zijn of er een andere sata controller word gebruikt of niet zolang er maar ruimte is om genoeg schijven te installeren.