Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Submitter: the_shadow

Camerafabrikant Phase One heeft drie digitale achterwanden aangekondigd, met resoluties van 80, 60 en 40 megapixels. De sensormodules zijn voorzien van een touchscreen met hoge resolutie en beschikken over usb 3.0.

Phase One IQ180 rechtsDe nieuwe digitale achterwanden met de typenummers IQ180, IQ160 en IQ140 hebben volgens CNet nieuwe ccd-beeldsensors met respectievelijk een resolutie van 80, 60 en 40 megapixels. De IQ180 en IQ140 meten 53,9 bij 43,4 millimeter, terwijl de IQ160 met 44 bij 33 millimeter flink wat kleiner is. De maximale resolutie van de huidige P-serie digitale achterwanden van Phase One topt bij 60,5 megapixels. Volgens Phase One verschilt het nieuwe 80-megapixelexemplaar van de nieuwe Aptus-II-serie van Leaf, een dochteronderneming van Phase One. De drie sensor/lcd-modules kunnen onder meer op de middenformaatbodies van Mamiya, ook onderdeel van Phase One, bevestigd worden.

De drie achterwanden hebben een dynamisch bereik van 12,5 f-stops, terwijl per kleurkanaal 16bit-kleurinformatie weggeschreven wordt. Huidige dslr's gaan niet verder dan het opslaan van raw-bestanden in 14bit. De resulterende IQ180-bestanden hebben een omvang van 80MB en via de nieuwe usb 3.0-interface zijn deze snel op een pc te laden. Daarnaast heeft Phase One de bestaande firewire 800-aansluiting behouden voor tethered shooting. Daarbij wordt beeldinformatie niet op een geheugenkaart in de camera opgeslagen, maar met de camera als tussenstation direct naar de pc verzonden.

Een grote verbetering is ook de resolutie van de lcd achterop de digitale achterwanden. Deze maakt een sprong van 230.000 subpixels bij de huidige P-serie, naar 1,15 miljoen subpixels bij de nieuwe IQ-serie. Net als bij de huidige generatie digitale achterwanden van Phase One beschikt de nieuwe serie over Sensor+ waarbij het lichtgevoeligheidsbereik van iso 50 tot en met iso 800 verhoogd kan worden naar iso 200 tot en met iso 3200 door de beeldinformatie van vier pixels te combineren. Hierdoor daalt de effectieve resolutie tot een kwart van het totale aantal pixels op de beeldsensor.

De Phase One IQ180 zal vanaf eind april leverbaar zijn, terwijl de IQ160 en IQ140 eind mei beschikbaar zullen zijn. Het is niet bekend wat de prijzen van de nieuwe achterwanden zullen zijn.

Phase One IQ180

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Camerafabrikant Phase One heeft drie digitale achterwanden aangekondigd...
"achterwanden"?????
Betekent het dat het geen gewone digitale (spiegelreflex) fototoestelen zijn?

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 24 januari 2011 12:13]

Nee, een fototoestel (body) en objectief moet je er los bijkopen. Je kunt deze achterwanden wel gebruiken op een body die oorspronkelijk bedoeld was voor filmrolletjes.

Voordeel is wel dat je enkel de achterwand vervangt als je wilt upgraden naar een hogere resolutie/gevoeligheid/...
En mocht de sluiter van de body versleten zijn (al duurt dat meestal erg lang) dan vervang je dus de body en behoud je de achterwand.

Bij de meeste consumententoestellen, ben je gedwongen de gehele body te vervangen, en soms daardoor ook nog de flitser en bij Nikon mogelijk ook nog bepaalde objectieven.

Bij deze camera kun je zelfs nog objectieven gebruiken uit de jaren '80 (zonder AF) of jaren 90 '(met AF).
Nikon heeft toch altijd dezelfde fitting gebruikt?'(F mount). Je kunt van hele oude objectieven tot de nieuwste (tot paar body's uitgesloten omdat ze geen ingebouwde motor hebben (D60?))

Zelfs F-mount met een camera uit 1959 (http://upload.wikimedia.o...ns/0/0c/Nikon_f_black.jpg)

Kan zijn dat ik verkeerd zit ;(

[Reactie gewijzigd door sjanssen15 op 25 januari 2011 08:46]

In theorie heb je gelijk, ja. Er zijn echter nog wat meer uitzonderingen (lang verhaal, te weinig on-topic).

Uiteraard is de F-mount doorontwikkeld, via Ai, Ai-S, AF, AF-D, AF-I, AF-S, G...
Ook kun je niet verwachten dat een oude body de functies van een nieuwe lens ondersteund en omgekeerd.
offtopic:
De F-mount is destijds ook veel ruimer opgezet als de andere mounts van die tijd (mischien de Leica-M mount uitgezonderd) waardoor lichtsterkere objectieven mogelijk zijn. Op zich is dat ook wel een hele prestatie geweest, dat men destijd de visie had om een bajonet te ontwikkelen waarin ruimte was voor toekomstige ontwikkelingen. De bajonet van Miranda was net als de F-mount 44mm in diameter maar moest diverse keren gewijzigd worden hetgeen funest was voor de continuïteit van het systeem. Exacta's bajonet is veel kleiner en het merk bleek daarmee iet meer levensvatbaar, en ook M42 (Pentax, Praktica) is iets kleiner en bleek niet toekomstbestendig, beide merken zijn .
De Canon FL-mount (doorontwikkeld in FD), Minolta SR-mount (doorontwikkeld naar MC en MD) en Olympus OM-mount zijn van later datum en zijn ook niet meer in productie.

Echter Nikon heeft bewust incompatibiliteiten ingebouwd.
De eerste generaties AF-camera's konden prima overweg met Ai-S, Ai en zelfs pre-Ai-lenzen. Echter op een gegeven moment heeft men dat bij de amateur-AF-bodies verwijderd, die hadden met de oude lenzen helemaal geen lichtmeet-functionaliteit meer terwijl het op de professionele bodies (F4, F90, F90X, F5, ...) wel werkte. Dat was bedoeld om de kopers te stimuleren nieuwe lenzen te kopen. In principe is dat nog steeds zo met de digitale bodies.

AF-I
Op die amateur-camera's kun je de professionele AF-I objectieven niet gebruiken, daarvoor moest je een professionele body hebben. Ook nu is dat in principe nog zo, ook al is AF-I opgevolgd door AF-S (waar jij op doelde) wat de nieuwere amateur-d-slr-bodies nu ook ondersteunen. Op die bodies zijn AF-I lenzen nog steeds niet bruikbaar.

Dat AF-S lenzen niet scherpstellen op oudere bodies die nog geen AF-S ondersteuning hebben ingebouwd (bodies voor 1992/1996) is op zich logisch, echter dat op de nieuwere bodies zoals de D40 en D40x (en alle latere amateur-bodies) lenzen met schroeverdraaier-AF-koppeling niet meer kunnen scherpstellen vind ik een klant-onvriendelijk. Uiteraard maakt dat deze bodies iets goedkoper om te maken, in die zin is het dus een ordinaire bezuiniging, anderzijds is het wederom gedaan om de commerciële reden om Nikon-bezitters aan te sporen hun oude lenzen te vervangen door nieuwe van het AF-S-type. Vanuit het argument dat de gemiddelde koper van die camera's toch zulke lenzen niet heeft, laat staan gebruiken (vanwege ontbrekend gebruiksgemak) en het de bodies goedkoper maakt, is dat echter nog te verdedigen, echter dat wederom bij die lenzen ook andere dingen niet meer werken die met het focussen weinig te maken hebben, is volgens mij puur klanten-pesten en een EPIC FAIL. Blijkbaar komt Nikon ermee weg vanwege de status die Nikon heeft onder sommige amateurs. (Kijk ik heb een Nikon, net als de pro's)

Bij Pentax heeft men sinds de introductie van de K-bajonet ook de compatibiliteit geprobeerd te behouden. Op alle huidige Pentax d-slr's zijn alle K-lenzen ook te gebruiken, met alle functies die de lens ondersteund. Middels een adapter zijn zelfs de schroefdraad-lenzen te gebruiken.
offtopic:
De eerste belangrijke beperking is echter dat sommige oude schroefdraad-lenzen (zonder automatisch diafragma, merendeels niet-Pentax) een langere schroefdraad hebben en te ver de body in gedraaid kunnen worden en de camera (m.n. de spiegel) beschadigen. Dat technisch verhinderen is nauwelijks mogelijk zonder andere ingrijpender beperkingen.
Een tweede beperking is dat de diafragma-koppelingen van de smc-takumars niet werken met de K-mount bodies. Alhoewel de diafrafma-koppelingen volgens hetzelfde principe werken, is dat technisch nauwelijks te realiseren.


Ook Pentax is echter niet heilig
Met de 3 "crippled" KAF-camera's (MZ30, 50, 60) en met de 3 FA-J lenzen (FAJ 18-35/4-5.6 AL, FAJ 28-80/3.5-5.6 AL, FAJ 75-300/4.5-5.8 AL) zijn er beperkingen. Door het ontbreken van de diafragmasimulator zijn deze drie camera's alleen bruikbaar met KA-lenzen en nieuwer (niet met K en KM-lenzen). De drie lenzen werken, vanwege het ontbreken van de diafragmasimulator, alleen goed met nieuwe bodies die het diafragma electronisch kunnen uitsturen (P-serie en nieuwer) en alleen in die modussen waarin dat dus ook gebeurt (op de MZ-3 en MZ-5(n) dus niet in M of Av, wel in Tv en P). Dit was gewoon puur om de productiekosten te drukken.

Verder is er met de AF-film-bodies (m.n. de Z-serie) en eerste digitale bodies (*istD-serie) dat in combinatie met schroefdraad-lenzen de AF-indicator niet werkt. Dat is, net als bij Nikon, bewust gedaan om mensen te stimuleren over te stappen op modernere lenzen, bij voorkeur nieuwe met autofocus. De schroefdraad-lenzen hebben een zwart gelakte vatting, door er een blank-metalen K-bajonet tussenring (bedoeld voor macro) tussen te zetten, doet de indicator het weer wel. Ook met mijn Vivitar 1,5× teleconverter, waarvan de K-bajonet eveneens zwart gelakt is, werkt de indicator niet. Dit gaat echter veel minder ver als de beperkingen die Nikon haar kopers oplegde.

Verrassenderwijze heeft Pentax de deze beperking in de huidige modellen niet meer, met de K200d en een schroefdraadlens werkt de indicator weer.

Gelukkig spelen deze issue's allemaal niet als je deze Phase One met een Mamiya-body combineert. In het hele professionele segment speelt dat niet, ongeacht of je een Nikon pro-camera hebt, een Canon, Leica, Mamiya, Hasselblad HxD, Pentax 645D of andere camera hebt en ongeacht van wie de achterwand komt. Productieaantallen zijn zo klein dat het nauwelijks besparingen oplevert en een pro wilt niet opgezadeld worden met incompatibiliteiten en verrassingen.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 25 januari 2011 12:00]

Het gaat hier om een middenformaat camera. In tijden van rolletjes gebruikten deze camera's rolfilm met een breedte van 60 mm (tegenover 35 mm voor het bekende kleinbeeld). Gebruikelijke afmetingen waren o.a. 60x45, 60x60 en 60x70 mm.
Bij deze camera's kun je de achterkant (het blok waar het scherm en de sensor en eigenlijk alles in zit) vervangen voor een beter typen.

Dus je hebt een basis camera en een achterkant die je dus kunt vervangen voor een betere.
Dit soort camera's zit wat anders in elkaar dan je dslr..
@Dark Angel
Digitale achrerwanden zijn heel gebruikelijk hoor bij middenformaat camera's.
Het is me dan ook een raadsel waarom de schrijver in dit artikel refereert aan het aantal bit van een SLR. Dit zijn echte studio camera's met een navenante prijsstelling.

Kwaliteit is daarom ook niet te vergelijken met SLR's

Leuk speelgoed voor de professionele studiofotograaf. Er zullen slechts een handjevol amateurs zijn die dergelijke camera's gebruiken.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 24 januari 2011 12:18]

Studiofotografie. Dat is wel het primaire doelgebied van Phase One.
Daarom kijk ik altijd raar op als ik er één 'buiten' tegenkom. Maar ik heb het al vaker gezien. Natuurlijk bij modeshoots op straat, maar ook een mevrouw die heel erg haar best deed om met een Mamiya met zo'n mooie achterwand een flink stuk Budapest op de foto te zetten, daarbij gebruik makend van een statief ... ... van Lidl-kwaliteit. :o
Een Pentax645D is misschien wat handiger, maar middenformaat heeft zeker een plaats in landschapsfotografie.
Volgens mij is er ten eerste niks mis met de kwaliteit van de Lidl en ten tweede wat kun je nu fout doen bij het maken bij zoiets simpels als een statief?
Goed nieuws maar zit echt met smacht te wachten op een 120mp ccd. Ik werk nu met een Hasselblad H4D-60 60mp die net geen A2 redt 300dpi 1op1. De grote formaten zoals kaarten bijv. moet ik helaas nog scannen met een Phase One FX, maar daar werk je met lampen en het scannen van een A0 duurt 4,5 minuten.

Met een 120mp camera zou ik een A0 met flitsers in 1 klik kunnen maken.
Het aantal megapixels is best indrukwekkend, maar een bereik van 12,5 stops is imo interessanter. Moderne dslr's halen iets van 8-9 stops. Als ik uit één van de twee mocht kiezen zou ik liever gewoon 8mp hebben maar dan wel een bereik van 12,5 stop.
Niet helemaal waar. De Nikon D7000 heeft volgens DxO meer DR (13,9) dan de Phase-One 64 (13,0). Dat zijn dan waarden volgens hun specifieke meting die je niet 1:1 naar de praktijk kunt vertalen, maar onderling wel vergelijkbaar.
Nadeel van deze ruggen is dat ze meestal spreken in "scan time" en niet "shutter speed", met andere woorden: enkel geschikt voor stilstaande beelden.
Ik meen me te herinneren gelezen te hebben dat je zelfs een glas cola niet kan fotograferen met zo'n rug, omdat de opstijgende gasbelletjes tijdens de belichtingstijd een wazig beeld opleveren.
edit: typo

[Reactie gewijzigd door C-sharp op 24 januari 2011 13:34]

Jij hebt het over een ouder type dat ongeveer zo werkt als een flatbedscanner, een zgn. 'scan back'. Waar het hier om gaat zijn achterwanden waar een sensor in zit vergelijkbaar met die in Nikons en Canons die in één keer het gehele beeld vastleggen.
Het nut van zo'n apparaat ontgaat me enigszins (of helemaal eigenlijk). Niet dat ik niet geloof dat er geen meerwaarde voor zo'n apparaat is, maar de directe voordelen ontgaan me. Ik was altijd in de nogal naïeve veronderstelling dat een DSLR camera het neusje van de zalm was (natuurlijk met kwaliteitsverschil) en dat je daar puike plaatjes mee kon schieten, maar dit gaat dus nog een stapje verder. Maar hoe vertaalt zich dat in de beeldkwaliteit?
De camera is vooral interessant voor zeer grote afdrukken. Als je op een print wil maken van 2 bij 6 meter, kom je er niet met de "huis-tuin-keuken" dslr
Kijk, daar heb ik wat aan :) Bedankt!
De camera is vooral interessant voor zeer grote afdrukken. Als je op een print wil maken van 2 bij 6 meter, kom je er niet met de "huis-tuin-keuken" dslr
Dat hangt helemaal af van de afstand waarop die afdruk bekeken wordt. In een foto-expositie waar je dicht op de afdrukken staat moet de resolutie vele malen hoger zijn dan bij een billboard of poster in een bushokje (waarvoor absoluut geen 80MP nodig is).
De beeldkwaliteit van de sensor is uiteraard een heel stuk beter. Goede objectieven maken die een scherpe afbeelding kunnen projecteren op zo'n groot oppervlak is aanzienlijk moeilijker dan een objectief voor een spiegelreflex. Daardoor verlies je weer wat van de winst.

Toch is dit maar het terrein voor een kleine groep professionals. Het verzekeren van zo'n set van 50.000+ euro is zo goed als onbetaalbaar. Naast de nuttige toepassingen is ook bij dit soort camera's de pats factor van belang. De CEO verwacht nou eenmaal wel een serieuze camera voor zijn portret van 2 bij 3 cm in het jaarverslag....

Grote reclame-uitingen worden meestal van zo'n afstand bekeken dat een hoge resolutie niet nodig is. Kijk maar naar een billboard van dichtbij, je kunt de pixels nog altijd tellen.

Kunstuitingen worden vaak groot afgedrukt, en nauwkeurig bekeken. Schilderijen, dans, beeldende kunst. Dat is een toepassing voor dit soort camera's, en voor technische camera's die overigens nog aanzienlijk groter zijn.
Even voor alle mensen die niet weten wat een achterwand is of wat je hier mee kunt:

"The IQ180 is a digital back, which consists of an image sensor, viewing screen, and associated electronics housed in a removable module that fits on the back of a medium-format camera body such those from Phase One-controlled Mamiya. The medium-format market, which consists largely of photographers shooting expensive subjects such as fashion models and jewelry, is a demanding one willing to pay a premium for the very detailed images made possible with medium-format gear. Phase One's digital camera backs cost tens of thousands of dollars."

(uit de bron via dit bericht...)

[Reactie gewijzigd door Struikrover op 24 januari 2011 12:17]

"The medium-format market, which consists largely of photographers shooting expensive subjects such as fashion models and jewelry, is a demanding one willing to pay a premium for the very detailed images made possible with medium-format gear. Phase One's digital camera backs cost tens of thousands of dollars."
Dit klinkt alsof het niet voor de gewone huis, tuin en keuken tweaker bedoelt of te betalen is.
Zomaar een linkje van waar ze dit soort apparatuur verkopen

Je kunt er op rekenen dat menig tweaker zoveel geld liever uitgeeft aan een auto
Misschien voelen ze nu toch wat meer druk van de 645D?
Ritz Ratz Click?
Je bedoeld waarschijnlijk de Pentax 645D. Ik denk niet dat deze te vergelijken zijn. Alhoewel de Pentax ook in een studio gebruikt zou kunnnen worden is deze toch meer gericht op reportage fotografie, als ik de specs bekijk (weather sealed)
"De hoge resolutie beelden zijn geschikt voor het grote studio werk of voor de veeleisende buitenfotograaf die zich bezig houdt met landschapfotografie".
Neemt niet wel dat het alle twee prachtige kamera's zijn (ik zou voor de Pentax gaan als ik genoeg geld had)
Het opnameformaat is hetzelfde maar het beoogde gebruiksdoel is inderdaad anders.
In de studio komt de Pentax niet bij de Phase One (max iso=800) , echter de Pentax is niet alleen weathersealed en mobieler (lichter en steviger) maar heeft ook een hogere gevoeligheid. Appels en Peren dus, ook al zijn ze beide lekker.
Ze zijn inderdaad niet een op een te vergelijken, maar waar ik op doel is dat ik denk dat de 645D de waarde perceptie in de medium formaat klasse heeft veranderen en er nu meer druk is op de andere fabrikanten om hun producten/waarde aan te passen.
80 mega pixel is voor sommige doeleinden zeer geschikt, maar er zijn maar weinig lenzen die dat zinvol kunnen vullen. In de praktijk blijkt dat 40 megapixel voor de meeste lenzen al een groot probleem is vooral met groothoek.. Zelfs Hasselblad lenzen vallen door de mand. Leica lukt dat wel.
Bovendien kan je met deze cameras nog steeds niet perfect scherpstellen... daar gaat meteen 40megapixel of meer aan nauwkeurigheid...!
LiveView zoals bij Nikon en Canon cameras kent deze achterwanden niet omdat het geen CMOS sensors zijn.Alleen hiermee ben je instaat echt scherp te stellen waar jij dat wilt. MAW scherp schieten is trail and error... wat niet erg professioneel klinkt...en is

Dit is eindelijk wel de eerste digitale achterwand is met een goede LCD display- de gemiddelde consumenten camera had vaak een betere display dan een 40.000 euro achterwand! Phase monteert een HR display op vergelijkbaar met een iphone 4 retina display.
Tenslotte is USB3 natuurlijk een goede keuze
Doe nou niet net alsof live view perfect is. Als je er ervaring mee had, wist je dat je door diafragmeren na het scherpstellen nog steeds onnauwkeurig werkt.
Doe nou niet net alsof live view perfect is. Als je er ervaring mee had, wist je dat je door diafragmeren na het scherpstellen nog steeds onnauwkeurig werkt.
Met lenzen met manueel instelbaar diagragma of een fatsoenlijke DOF preview knop is dat geen probleem (nu is die knop wel enorm irritant te bedienen op Canon DSLR's -- ik weet niet hoe het bij andere merken zit). En nee, het live view beeld wordt niet te donker als je de camera juist instelt.
Een CMOS sensor is echt niet noodzakelijk voor liveview. Met een CCD gaat dat ook uitstekend. Sterker, CCD's hadden dat al jaren voordat CMOS dat ook kon. Beetje onzin argument dus.
CCD's worden erg warm, daarom zijn ze niet echt geschikt voor live view. Compact camera's gebruiken dusdanig kleine ccd-sensoren dat dit geen probleem oplevert. Bij het soort formaten als in digitale achterwanden is de hitte nog steeds een probleem.
Cmos wordt ook warm en CCD ondersteund tegenwoordig ook subsampling, zodat je veel minder energie nodig hebt voor de live-view. (en veel minder pixels uit hoeft te lezen)
Het voordeel van CCD is wel dat je het beeld in een keer vastlegt en dan uitleest.
Het nadeel van CCD is wel dat het dynamische bereik een stuk minder is dan Cmos en dat je naburige pixels veel meer beinvloed worden door een sterk geactiveerde pixel. (lading verplaatst zich, dus inductie op de pixels ernaast)
80 mega pixel is voor sommige doeleinden zeer geschikt, maar er zijn maar weinig lenzen die dat zinvol kunnen vullen. In de praktijk blijkt dat 40 megapixel voor de meeste lenzen al een groot probleem is vooral met groothoek.. Zelfs Hasselblad lenzen vallen door de mand. Leica lukt dat wel.
Tja, de huidige Hasselblad-lenzen worden gemaakt door Fuji, niet meer door Carl Zeiss zoals in het filmtijdperk.
Bovendien kan je met deze cameras nog steeds niet perfect scherpstellen... daar gaat meteen 40megapixel of meer aan nauwkeurigheid...!
LiveView zoals bij Nikon en Canon cameras kent deze achterwanden niet omdat het geen CMOS sensors zijn.Alleen hiermee ben je instaat echt scherp te stellen waar jij dat wilt. MAW scherp schieten is trail and error... wat niet erg professioneel klinkt...en is
Dat is toch lichtelijk bullshit.
Ten eerste is is het een SLR, je hebt een matglas om op scherp te stellen, en dat is behoorlijk wat groter en duidelijk als jouw Canikon aps-c/dx-formaat zoeker.

Veel van dit soort camera's is trouwens wel in staat tot live-view, echter dan moet je ze met een kabeltje koppelen aan je PC/Mac, wat in een studio best kan.
Tenslotte is USB3 natuurlijk een goede keuze
Tja, ze gaann met de tijd mee, maar dat is meer voor de compatibiliteit, de firewire800-aansluiting zal meer gebruikt worden.
Dat Fujifilm de objectieven maakt, wil niet zeggen dat ze van slechte kwaliteit zijn. De Hasselblad X-pan camera en objectieven werden ook al door Fujifilm gemaakt en worden (werden) zeer gewaardeerd.

Het scherpstellen middels liveview, dat bij deze achterwanden in beperkte mate mogelijk moet zijn is juist van belang voor fotografen die met technische camera's werken, zij moeten nu scherp stellen op een matglas en deze na scherpstelling vervangen door de achterwand. Of ze gebruiken een rail-systeem, waarbij de achterwand ipv het matglas wordt geschoven. Al met al is scherpstellen op de sensor met live-view dan makkelijker.
Het is donut die stelt dat Hasselblad lenzen 'door de mand vallen' ik geef slechts een mogelijke verklaring. De Fuji-objectieven zijn ook niet slecht, maar de Zeiss-lenzen hebben vaak een mooiere plasticiteit. In de praktijk zal meestal niemand het verschil merken.

Fotografen die met technische camera's werken moeten inderdaad het matglas verwisselen voor de achterwand maar die camera's hebben een nog groter opnameformaat en meestal is die rechtstreeks gekoppeld met de Mac of PC. Vroeger moest men trouwens ook het matglas verwisselen voor een filmmagazijn. En live-view is inderdaad wel makkelijker, maar met zo'n camera heeft de fotograaf een andere, tragere, zorgvuldigere werkwijze. Daar speelt het veel minder.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 25 januari 2011 12:37]

[...]

Tja, de huidige Hasselblad-lenzen worden gemaakt door Fuji, niet meer door Carl Zeiss zoals in het filmtijdperk.
Dat maakt geen bal uit zolang de ontwerpen en de kwaliteitscontrole maar van het niveau is dat gedicteerd is door Zeiss. De huidige lenzen van Zeiss voor consumenten en professionals (voor video) worden door Cosina gemaakt in Japan, maar dat maakt ze echt niet slechter. Slechts enkele modellen worden nog in Duitsland gemaakt door Zeiss.

Over het scherpstellen: Live View is de enige echt nauwkeurige manier om scherp te stellen en het maximale uit een 80MP sensor te halen. Een optische zoeker moet precies gekalibreerd zijn met de sensor om betrouwbaar scherp te stellen (wat moeilijk en duur is om zo te maken en houden), maar heeft sowieso niet de 10x zoom die bij Live View meestal mogelijk is (Sony NEX heeft zelfs 17x zoom). Deze nieuwe achterwanden van Phase One schijnen echter een soort vertraagde Live View te hebben trouwens (niet helemaal "live" dus).

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 24 januari 2011 21:33]

Dat Carl Zeiss de productie van haar lenzen voor Sony (en vroeger voor Kyocera's Contax) niet meer zelf doet is geen probleem, al zijn er voorbeelden van lenzen (voor Contax) waarvan de Duitse versie net wat nauwkeuriger is gefabriceerd.

De huidige Hasselblad-lenzen worden echter niet gemaakt volgens ontwerp van Carl Zeiss hoor, Fuji gebruikt haar eigen ontwerpen en die zijn ook goed en de kwaliteitscontrole is helemaal top, wat ook niet anders kan in dit segment.

Dat het met Live View makkelijker is om scherp te stellen is een feit (al zou merkbare vertraging mij helemaal gek maken). Echter donut vergelijkt de scherpstelling voor deze sensor met die van een Canon of Nikon en daar gaat hij de mist in.

Met dat formaat matglas kun je wel fatsoenlijk scherpstellen en is het geen trial and error. En dat een optische zoeker precies met de sensor gepositioneerd moet zijn, daar heb je gelijk in, echter bij de Mamiya 645AFD's is de zoeker vast aan de camera gemonteerd en zit het 'probleem' dus eerder in een nauwkeurige bevestiging van de sensor-module aan de camera. Desnoods doe je een half stopje verder diafragmeren.

Als je echter die nauwkeurigheid nodig hebt waarvoor je het beeld nog verder in moet zoomen om de scherpte te beoordelen, dan zijn er andere camera's, technische camera's of optische bank camera's waarmee je live-view hebt op het scherm van je Mac.
Tja, ze gaann met de tijd mee, maar dat is meer voor de compatibiliteit, de firewire800-aansluiting zal meer gebruikt worden.
Nu zal de FW800 inderdaad meer gebruikt worden, maar USB3 heeft wel heel veel voordelen tov FW800 en de interface kost vrijwel niets. Insteekkaartje met PCIe aansluiting of voor in een laptop kost nog geen 30 euro.

Voordelen van FW800 tegenover de oude traditionele USB2.0 zijn:
- FW heeft minder CPU-belasting
- FW 400 was al sneller dan de 480 Mbit van USB2.0, ondanks dat USB2.0 meer bandbreedte zou moeten hebben.
- FW kan bandbreedte alloceren. (USB2 kan dat ook, maar voor dataoverdracht vrijwel onbruikbare snelheden).
- FW blijft niet alle apparaten pollen en dus de stroom met data onderbreken.

Maar nu is er USB3.0 met de volgende voordelen:
- 5 Gbps tov 800Mbps in de FW800.
- bandbreedte reserveren in maximaal 3 blokken van 128 MB/s, oftewel 384 MB/s is te garanderen.
- geen pollen meer tijdens transfer, maar devices moeten zelf melden als ze wat hebben.
- goedkopere interface
- 900 mA stroom leveren aan apparaten

Blijft over de overeenkomsten, zoals dat je redelijk lange kabels kunt gebruiken, al dan niet met repeaters en dat de aansluiting heel simpel is.

Dus met een praktisch 5x snellere interface die ook nog eens goedkoper is, lijkt mij USB3.0 een hele goede keus.
Maar nu is er USB3.0 met de volgende voordelen:
...
Dus met een praktisch 5x snellere interface die ook nog eens goedkoper is, lijkt mij USB3.0 een hele goede keus.
Klopt, en misschien dat men daarom gekozen heeft voor USB3.0 ipv een nieuwere versie van Firewire, S1600 of S3200. Ik weet het niet.
80MPixels? Whow.. dat is (16:9) 11925x6708 pixels. 4:3 = 10328x7746.
Camera's zijn typisch 2:3 of 1:1.
of 6x7 (prachtige middenformaat maat)
of 4x3 (de instap middenformaat camera maat)

[Reactie gewijzigd door JanvD op 24 januari 2011 12:49]

4x3 is beslist geen "instap" middenformaat!
Een Pentax 645 is een geweldige reportage camera die met kop en schouders boven elke kleinbeeldcamera uitsteekt.
Een prachtig stuk gereedschap om toch mobiel met middenformaat te werken en efficiënt om te gaan met kostbare middenformaat film.
In plaats van te gokken wat het formaat is, kun je natuurlijk ook gewoon de post even lezen. Daar staan de afmetingen van de sensor in...
Als de mm maten kloppen zijn de 80 en 60MP 5:4 en de 40MP 4:3
Een wat? Achterwand? :?
Phase One, the Danish maker of high-end digital camera gear, announced a new top-end product: an image sensor with a whopping 80 megapixels.
Oooh... een sensor..
Die weggestopt zit in een unit, die je vast kunt klikken op een camera. Het sensor-deel is in dit geval modulair van de andere delen van de camera :)

Deze achterwanden zijn dus, zoals ook in de tekst staat, te combineren met verschillende, uiteraard wel daarmee compatible, bodies.

[Reactie gewijzigd door Henk op 24 januari 2011 12:15]

En die sensor zit weer verwerkt op... juist ja, een achterwand.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True