Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

De Indiase startup Notion Ink heeft zijn tablet voor het eerst werkend getoond in een video. Er wordt onder andere gedemonstreerd hoe de tablet omgaat met externe usb-apparaten, en ook valt te zien hoe de multitasking-interface werkt.

Notion Ink AdamNotion Ink gaf samen met de uitgave van de video een interview aan de website Android Police, die voorheen erg kritisch was geweest over de aankomende tablet. Tijdens het vraaggesprek gaat ceo Rohan Shravan in op onder andere de lancering, accessoires, de Eden-interface en het panel-concept dat gebruikt wordt voor multitasking. Deze laatste feature komt ook in de video uitgebreid aan bod.

De fabrikant ontwikkelde voor de tablet, die geleverd wordt met Android 2.3, een eigen interface genaamd Eden. Daarbij ontwierp het ook een nieuwe manier om verschillende applicaties naast elkaar te draaien, via een paneel-systeem. Elke applicatie kent daarbij drie standen: slaap, paneel of volledig. Als een applicatie in de laatstgenoemde modus draait zal deze, zoals gebruikelijk bij Android, het volledige beeld beslaan. Gebruikers kunnen daarnaast de paneel-interface oproepen waarin elke applicatie vertegenwoordigd wordt door een rechthoekig kader met daarin een uitgeklede versie van de app.

Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om tijdens het opstellen van een e-mail ook een calculator en de muziekapplicatie in beeld te hebben. Als de gebruiker bij één van de drie applicaties meer functionaliteit zoekt dan het paneel biedt, kan deze uitvergroot worden waarna deze de volledige interface zal tonen. De ontwikkelaar levert bij de tablet verschillende applicaties mee die gebruik kunnen maken van deze manier van multitasking, waaronder een mailclient, browser, office suite, file browser en e-book-lezer.

Momenteel neemt de fabrikant pre-orders aan via de eigen website, maar er zouden ook al enkele deals gemaakt zijn met retailers. Welke dat precies zijn, wil Shravan nog niet kwijt. Op de pre-order pagina wordt momenteel een levertijd vermeld van 8 tot 12 weken. Op de CES-beurs, die begin januari in Las Vegas gehouden zal worden, zal Notion Ink naar verwachting de productieversie van de Adam lanceren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Prijzen lijken best ok : LCD wifi $ 375,- / Wifi + 3g $ 425,- / Pixel Qi Wifi $ 499,- / Pixel Qi Wifi-3G $ 550,-
Is voor mij als hebben, hebben. Met name Pixel Qi (helaas niet meer te pre-orderen) versies lijken mij het ideale compromis voor e-book icm tablet. Jammer van gewicht, 0,7 kg, is wat zwaar voor een e-reader, maar door lage energieverbruik icm redelijke batterij kun je er volgens mij lekker lang mee werken. Ben zr benieuwd, en stel geplande aankoop van e-reader uit ivm deze!

[Reactie gewijzigd door knollemans op 19 december 2010 14:36]

Helemaal mee eens, wel typisch overigens dat er zo ontzettend veel argwaan is omtrent Notion Ink. Veelal gevoed door het ontbreken van een zeer dure en omvangrijke marketingmachine.
Zijn 'we' als consumenten nu zo geconditioneerd dat wanneer we geen multi-miljoenen imago / hype marketingcampagne voorgeschoteld krijgen we er niet in geloven?
Als dat zo is, dan wordt het voor nieuwe bedrijven die wel degelijk innovatief kunnen zijn, of wellicht juist innovatief zijn, wel erg moeilijk om succesvol een produkt op de markt te brengen. Iedereen zou toch moeten weten, en zeker hier op Tweakers, dat we als consument die megalomane marketingcampagne's doorberekend zien in de produktprijs en dat we vaak alleen maar lucht of een fancy logo'tje voorgeschoteld krijgen.

[Reactie gewijzigd door schelling op 19 december 2010 14:57]

Nee hoor, het gaat niet om dat zij een marketingmachine missen. De argwaan is opgewekt door hun vele beloftes en weinige substantiele materie.

PixelQI is al meer dan 3 jaar lang THE NEXT SCREENTECH. De e-readerscommunity volgden de ontwikkelingen van de OLPC-guru al sinds haar eerste blogpost. Helaas werden we aan het lijntje gehouden met de ene video na het andere, waarbij de eerste DIY-pixelqischerm niet echt voldeed aan de beloftes. Het had een slechtere kijkhoek, contrast en kleurweergave dan een cheapass klassieke TFT-scherm.

NotionInk is ook al 2 jaar bezig met de belofte van de adam. Tot nu toe waren er een paar video's van demomodellen, tig design wijzigingen en een paar honderd blogpost. Nu zijn er zelfs 2 mooie geluidsloze videodemonstratie van het finale product. Maar.... er is nog geen enkele handson geweest.

Er is geen info hoeveel er geproduceerd wordt, of kan worden. Het is zelfs niet eens duidelijk of het verkocht mag worden (nfc-kwalificatie laat nog op zich wachten)

Als je dan niet een grote naam achter je heb, dan is het helemaal niet vreemd dat mensen argwaan hebben.
Tot nu toe is er GEEN ENKELE 3rd-party video van de notion ink adam in actie!

Zelfs dat ene partij met die fruitlogo durft niet een apparaat te presentatie zonder dat er direct na afloop van die presentatie een groot aantal blogpipo's met die apparaten konden spelen.
Je hebt volledig gelijk, maar volgens mij is er nog geen presentatie geweest van de ADAM (CES?).
Ik denk dat ze wat strategische keuzen hebben gemaakt die de verwachtingen verhogen (creeeren van een buzz) of de argwaan vergroten (een term als 'vapor ware' is vaak gebruikt ls het over de ADAM ging).

Het blijft m.i. toch opvallend dat de strategische keuzen die NI heeft gemaakt bij veel mensen de argwaan vergroten. Het is dan ook, maar dit is heel persoonlijk, toch echt interessant om na te gaan wat NI uiteindelijk verkeerd heeft gedaan. Waardoor sloeg de 'buzz' om in negatieve publiciteit?

Wat mij opvalt is dat er geen rekening wordt gehouden met het feit dat we het hier over een bedrijf hebben dat nieuw en onbekend is. Hun strategie en gang naar een produktlancering is absoluut niet te vergelijken noch te meten met dat van een gerenomeerd bedrijf. Natuurlijk zal een gerenomeerd bedrijf nooit een product 'lekken' noch 'hypen' voordat de R&D zo goed als volledig achter hen ligt.
Het hele proces van de ADAM is misschien wel te transparant en werkt dat dus averechts. Zoals jij al aangeeft zijn ze al 2 jaar bezig en vind de consument dat ze te weinig 'resultaat' ziet.
We willen wel transparantie en 2.0, maar hebben daar blijkbaar geen geduld voor en reageren op fouten door 'kritisch' te zijn. Mijns inziens staat een kritische houding niet gelijk aan afkraken.
Logisch, omdat 'andere' bedrijven de boel totaal geheim houden tot 2 dagen voor marktintro. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat die een tablet van vandaag op morgen ontwikkelen, daar zijn ze vele jaren mee bezig. Maar als het ding bij de FCC ligt, en betatesten er zijn is het allemaal nog geheim. Als de boel als de nete zuigt of niet aan de beloften voldoet, of half het ontwerp overnieuw gedaan moet worden, accuutjes exploderen, het ding bagger ontvangst heeft of de verf ranzig is komt niemand dat door de geheimhouding te weten. Tenzij het na marktintro nog steeds niet opgelost is.

Zowel PixelQi als NotionInk hebben het totaal anders aangepakt: Heel het innovatie / ontwikkelingsproces is als het ware 'open' (eenrichting dan wel), zodat iedereen die wil alle ontwikkelingen kan volgen. Maar natuurlijk ook alle problemen gelijk voor heel de wereld zichtbaar zijn.

Bij beiden is het probleem dat ze geen directe ondersteuning van grote bedrijven hebben, beetje net zoals ook Linux begon.

Daar zit het verschil: Wil je de boel jarenlang geheimhouden totdat je product fatsoenlijk werkt, of deel je gelijk alle ontwikkelingen met het internet?

[Reactie gewijzigd door kidde op 20 december 2010 02:06]

Ik denk niet dat het daaraan ligt maar meer aan het feit dat er over de jaren zo vaak al de meest geweldige apparaten gehyped zijn die toch regelmatig nooit op de markt komen of hun beloftes niet waar maken. Als er een grote marketingcampagne achter zit dan zal daar minder argwaan om zijn, niet alleen vanwege die campagne maar vooral omdat zo'n campagne alleen gevoerd kan worden door een groter/kapitaalkrachtiger bedrijf, een bedijf dat dus niet zo snel over de kop zal gaan en die ook dat kapitaal er niet in zou stoppen als het zelf niet in het product zou geloven.
Helemaal mee eens, wel typisch overigens dat er zo ontzettend veel argwaan is omtrent Notion Ink. Veelal gevoed door het ontbreken van een zeer dure en omvangrijke marketingmachine.
Jaren ergens over hebben en nooit wat relevants hebben kunnen tonen krijgen mensen argwaan, want er zijn al zoveel bedrijven die veel beloven en niets waarmaken, of er nu flinke marketing achter zit of niet.
Gelukkig dat Apple zijn eigen marketing is. Anders was het nog duurder geweest XD
Vergeet dan niet om $50 verzendkosten mee te rekenen en 19% btw die je nog moet betalen. en dan wordt het ineens 700+ voor de Pixel Qi Wifi + 3G en de conclusie is dan dat ze net zo duur zijn als een iPad met meer ruimte erop ;)

Wat betreft de argwaan rond Notion Ink zoals Schelling het noemt komt meer door de hele wazige garantie en service afhandeling en ineens de andere houding die ontstaan is op de blog. Ze beweren open te zijn maar wanneer het op het gedeelte komt wat interresant is voor consumenten als schade afhandeling en garantie ed dan zijn ze wazig, draaien ze om de vragen heen of worden niet beantwoord en gaan ze zich vergelijken met grote bedrijven als Dell en HP in de VS om zogenaamde marktconforme afhandeling te hebben terwijl bv garantie afhandeling in Europa er anders aan toe gaat en je als start-up zowieso al niet moet gaan vergelijken met grote bedrijven en je juist beter dient te zijn dan hun als je in je product geloofd.

Mijn interesse is afgezwakt mede door hoe knullig men bezig is de laatste maand en ze ineens helemaal niet meer zo open zijn als dat ze beweren en hun eigen beloftes verbreken. En dat is de stemming bij veel meer mensen op de blog ondertussen.
Hij staat al sinds deze zomer op mijn verlanglijstje. Toetsenbordje erbij, en hij kan mijn laptop vervangen. Nu alleen nog in productie xD
Ik ben vooral geinteresseerd in het Pixel Qi scherm dat ervoor zorgt dat je kan switchen tussen normaal scherm en "e-ink" scherm. Perfect voor boeken lezen.

Jammer dat ze dit niet demonstreren.

Edit:
Ok volgens slashgear nu wel? in ieder geval geen flikkeren?
http://www.youtube.com/wa...w&feature=player_embedded

[Reactie gewijzigd door shadylog op 19 december 2010 14:36]

Die is volgens hun website al uitverkocht! :o
Dat scherm is echt toppie!
http://www.notionink.com/order.php
op een gewoon ips scherm gaat dat ook prima (uit eigen ervaring). e-readers werken in sommige gevallen beter daar kom je niet omheen, maar het is geen noodzaak.
Hier is de referentie, waarop meteen te zien is hoe waardeloos de iPad in de zon (onwerkbaar dus) is in vergelijking met een PixelQi scherm.

Investeringen waren een beetje het probleem bij PixelQi; schermbouwers hadden er net in geinvesteerd maar toen kwam de crisis en werden investeringen in netbooks gestopt omdat de tablets kwamen.
Ik zie wel n groot nadeel van deze tablet: de 'Market' van google wordt (in ieder geval voorlopig) niet ondersteund...

Zie http://www.androidpolice....otion-inks-rohan-shravan/
Dat is dan ook zo op elk tablet welke nu op de markt is of uitkomt. Dat is een eis van google en word pas gefixed in honeycomb. Alleen de samsung galaxy tab heeft het, aangezien dit officieel een telefoon is, om zo de regels te ontduiken.

Verder is het vaak vrij makkelijk "te fixen".
Android gebruikers kennende zal dat wel snel opgelost worden. Dit is het geval met de meeste Android Tablets, maar binnen een paar dagen hebben ze de Android Market al draaiende.
handig, koop je zo'n ding moet je eerst weer op zoek naar software die WEL werkt.
Oh jee, niet vanzelf de laatste scheten kunnen downloaden. Ja dat is killing!

Man als je zo´n ding wil gebruiken download je toch gewoon de applicaties die je wil. Ik heb geen Market knopje nodig voor tien gratis scheten. Ik google naar wat ik wil en download software. Werkt echt heel bijzonder. Is een innovatie die de app store mensen gemist hebben. iets van twintig, dertig jaar geleden uitgevonden en echt geniaal.

Moet je overigens ook nog echt geld aan uitgeven, maar dan niet 30% aan de app store beheerder, maar gewoon zo goed als alles aan het bedrijf dat de software maakt. Kost ook nog eens veel meer, maar ja niet iedereen wil tien scheten en een spelletje uit de zeventiger jaren op zijn werkmachine.

Edit: die eeuwige suggestie dat Android iets voor arme mensen is begrijp ik niet eens. Mijn post hier max3D in 'nieuws: Notion Ink laat Adam-tablet werkend zien op video' is ook al naar ongewenst gemodereerd terwijl ik nu juist kapitalen aan soft- en hardware uitgeef. Over de laatste 25 jaar iets van een paar miljoen zo ruwweg. Wat interesseert het mij nu hoeveel tien scheten kosten. Ik koop software die duizenden of tienduizenen Euro´s kost en dat doe ik niet met een market knopje.

Ik wil mijn Adam dan ook niet gebruiken voor tien varianten op een scheet en een oud spellletje zoals ik in de weggemodereerde post al stel, maar om op te werken. Het zijn consumenten die dat een kliks gedoe willen omdat ze eigenlijk niet eens weten waarom ze het willen. Zelfs een simpel pakketje als een Creative Suite koop je toch niet met een dom knopje. Dat hele market gedoe is voor het ovegrote deel voor waardeloze applicaties die vroeger shareware heetten. Dat ik daar niet met een knop bij kan boeit mij niet.
Dat er consumenten zijn die voorwaar nog 99ct uitgeven voor dingen die ze gewoon gratis kunnen downloaden is leuk voor de voormalige shareware developers. Met succesvolle acceptatie van een serieus product lijkt het me weinig te maken te hebben. Nog een jaar en iedereen is ook weer bijgekomen van deze vlaag. Er is toch ook geen puber meer die nog een betaalnummer draait om een ringfoon te downloaden. Was ook even reuze succesvol. Diezelfde mensen hebben nu ´apps´.

Als ik al ooit de neiging zou hebben een ander plaatje op mijn telefoon scherm te zetten dan maak ik zelf wel iets aardigs. Voorlopig bel ik met het ding en interesseert het me niets. Net als het ubercoole ´home screen´ van de Ipad of de Android pad. Ik heb al in jaren mijn Windows desktop niet gezien. Ik gebruik applicaties en multitask. Naar je desktop staren en een SSD kopen om sneller je pc aan te zetten is toch niet van deze tijd. De mijne staan nooit uit en zijn altijd in gebruik met werk applicaties. Als ik al een blote juf op mijn desktop zou hebben zou ik er niet eens achter komen.

[Reactie gewijzigd door max3D op 20 december 2010 03:29]

Wat jij zegt is precies de reden waarom de iPad wel succesvol is en andere tablets niet.
in 1 click wil men de apps voor de neus hebben met daarbij de garantie dat het werkt. Waarom in hemelsnaam zoeken naar al die apps.
Juist de reden voor het succes van de iPad.... de totaal oplossing.
Zolang een andere aanbieder alleen een tablet aanbied zonder een betrouwbare market is het gedoemd om te floppen en bereikt het niet het grote publiek.
jij bent een zeer slim man dat is duidelijk en je staat graag twintig, dertig jaar stil. Weet niet of je het doorhebt, maar Android heeft gewoon het stokje overgenomen van Windows Mobile; dat wat hier zo in de grond geboord word, nu heb je precies hetzelfde, nog steeds dat stotterende interfaceje.

en ondertussen zoek je dan dat software pakketje waar die developer geen 30% aan marketing, hosting wil uitgeven, want hij denkt dat dat te duur is (typische android gedachte: dubbeltje eerste rang, vooral de gebruikers), met als resultaat dat zijn fantastische software niet gevonden kan worden.

En toen kwam ie er achter (net als die 10.000-en iOS developers, die ondertussen hun zakken vullen), dat het toch niet zo duur is om dat te laten doen.

Kill je processjes ondertussen maar weer en gooi er nog een reboot tegenaan voordat je weer een rommetje van XDA gaat downloaden "om lekker te kunnen kloten" in je terminal.

Think twice, domoor.

[Reactie gewijzigd door bakman op 20 december 2010 00:44]

Nou nou dat lees ik niet in zijn post. Dat maak je erzelf van denk ik.
Ik lees dat hij heel doel gericht applicaties zoekt en deze download , zonder hiervoor naar een market te gaan en allerlei crap aangeboden te krijgen.
Je kan zeggen wat je wil maar die markets staan vol met nutteloze zooi.
eindelijk een tablet voor meer eisende gebruiker, en wat minder entertainment.

edit: kleine toevoeging

[Reactie gewijzigd door janremie op 19 december 2010 14:14]

Dat concludeer jij op basis van de nu vrijgegeven filmpjes? Ik ben zeer benieuwd naar dit tablet maar wacht de reviews af, zeker voor je het beter/slechter gaat noemen dan concurrerende apparaten...
En wat eist die gebruiker? Een onbewezen platform qua industriele toepassingen? USB sticks om je gevoelige data lekker makkelijk kwijt te raken? Een flink geanimeerde UI met allemaal store effecten?

Of is het een gebruiker dus een rugzak met usb apparaten mee neemt, en dat via een hub allemaal op z'n tablet aansluit zodat hij/zij al lopend kan printen, scannen, z'n koffie warm kan houden, een paar RAID0 arrays via externe USB schijven kan draaien (dubbelfaal), en misschien nog wat USB-ethernet en USB-serial converters links en rechts laten bungelen..
Het ontbreken van een USB-poort op een computerdevice is gewoon sowieso waardeloos.
Onzin, tegenwoordig is zo'n beetje alles draadloos, en neemt het aantal toepassingen waar je *echt* per se USB voor nodig hebt steeds verder af. Zeker voor een tablet (een *mobiel* device) boeit het vrij weinig als je er geen externe HDD's of printers aan kunt hangen, daar zijn andere apparaten voor (laptops en desktops). De enige reden dat het vaak als een enorm minpunt wordt gezien is omdat zo'n beetje elk apparaat met een stekker tegenwoordig USB poorten heeft, ook al worden ze bij veel apparaten nooit ergens voor gebruikt. Voor de niet-tweaker is een tablet of een mobieltje ook helemaal geen 'computer device' meer, maar gewoon een gebruiksvoorwerp.
Grappig, in een artikel over die nieuwe "on the fly" vertaal app voor de iphone wordt google goggles neergesabeld omdat je daarvoor online moet zijn, maar USB is nu weer onnodig omdat je altijd online bent :?

Nu zijn er inderdaad mensen die nooit een USB stick gebruiken, maar voor velen is het, in combinatie met een kaartlezer, toch een gemiste functie, of je online bent of niet...
iPhone != tablet.
Buitenshuisgebruik != binnenshuisgebruik
Draadloos en online zijn 2 verschillende dingen, er zit ook bluetooth op een iPad. En ja inderdaad, tegenwoordig is permanente connectivity bijna standaard overal.

Sowieso, wat heeft mijn opmerking met een of ander Google goggles topic te maken, heb ik daar iets neergesabeld dan, want daar kan ik me eigenlijk helemaal niks van herinneren?

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 20 december 2010 11:00]

Hmmm mijn broer zet altijd zijn muziek op usb sticks omdat hij ze dan ook in zijn auto kan afspelen. Ik (en vrienden van ons) vind het dus onwijs handig dat ik even die usb stick in mijn tablet steek en de muziek overzet. Zo kan ik nog 100 andere voorbeelden verzinnen waarom usb poorten handig kunnen zijn. Oke ik zie het ook verdwijnen maar dat is nog lang niet het geval.

Je presenteert je eigen mening alsof het een feit is. Dit is gewoon verkeerd omdat je zo niemand de ruimte geeft om zijn eigen mening te vormen. Dat het voor jou geen meerwaarde bied betekend niet dat zoiets voor iedereen geldt. Ik zou jou dan ook aanraden om een ipad te kopen terwijl ik liever een iets uitgebreidere tablet heb (alhoewel ik nu al een ipad heb)

Dat neemt trouwens niet weg dat ik dit echt n foei lelijke tablet vind en de interface me niet lekker lijkt werken!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 19 december 2010 19:36]

Hmmm mijn broer zet altijd zijn muziek op usb sticks omdat hij ze dan ook in zijn auto kan afspelen. Ik (en vrienden van ons) vind het dus onwijs handig dat ik even die usb stick in mijn tablet steek en de muziek overzet.
Tsja daar gaan we gelijk alweer met use case xyz die ten eerste praktisch nooit voorkomt en ten tweede totaal geen probleem is. Je kunt de muziek van je iPad gewoon op een USB stick krijgen, alleen moet je het dan via de computer doen, big deal. Inderdaad rechtstreeks was een ietsje pietsje makkelijker geweest, maar daar is alles wel mee gezegd. Daarbij denk ik niet dat veel mensen hun muziek library op een tablet gaan zetten, beetje onhandig niet? Ik heb mijn muziek ook gewoon nog op een computer staan omdat dat veel makkelijker is: meer ruimte, kan de muziek afspelen, beheren, backuppen, enzovoorts. Ik denk dat zo goed als iedereen zijn muziek op de PC heeft en synced naar zijn telefoon en/of tablet, dat is veruit het handigste en sluit perfect aan bij jouw broer zijn gebruik, als ie een iPhone heeft kan ie die waarschijnlijk zelfs rechtstreeks op zijn autoradio aansluiten en heeft ie gelijk ook zijn playlists, ratings, etc.

Ik zeg trouwens ook helemaal niet dat er geen enkel nut is voor een USB poort op een tablet, maar dat het gemis eraan altijd zwaar overdreven wordt als gebrek. Elke keer komt het er op neer dat iemand met een of andere zwaar specifieke use case aankomt die voor 99 van de 100 mensen totaal geen issue is. Tsja, als dat voor jou wel zo is, dan moet je gewoon geen iPad kopen. En ook geen andere tablet trouwens, want als je per se wil kan ik ook nog wel 100 use cases verzinnen die niet op een Galaxy Tab of een Notion Ink Adam of wat dan ook werken. Als dit soort functionaliteit zo belangrijk voor je is moet je gewoon een laptop gebruiken, die kan alles.
Je presenteert je eigen mening alsof het een feit is. Dit is gewoon verkeerd omdat je zo niemand de ruimte geeft om zijn eigen mening te vormen.
LOL, nergens voor nodig om zo dramatisch te doen hoor, jij mag ervan vinden wat je wilt, het is een vrij land...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 20 december 2010 11:03]

Is het niet gewoon handig om de keuze te hebben of je dat wilt gebruiken of niet? Beter dan een apparaat waar de makers allerlei keuzes voor jou hebben gemaakt. De maker kan niet voorzien hoe iedereen het wil gebruiken, dus moet ie je vrij laten om dit soort dingen zelf te beslissen. Er zijn 10tallen scenario's te bedenken waarbij het gruwelijk handig is om een usb ding aan te kunnen sluiten. Misschien zijn die geen van allen voor jou van toepassing, maar voor een ander weer wel. De Adam is niet specifiek voor jou gemaakt, last time I checked.
De makers willen juist zoveel mogelijk de gebruiker faciliteren om op zijn eigen manier met het apparaat om te gaan. Dat is sowieso het grote voordeel van het Android platform. Het is open, dus iedereen kan van alles maken. Elke leverancier heeft zijn eigen sausje eroverheen gegoten, dus je kunt het appraat kiezen dat het beste bij jou past. En ik twijfel er niet aan dat de Adam best populair gaat worden, dus ik verwacht een actieve community l XDA waarbij je 'm nog verder kunt customizen.

Voor elk wat wils dus. Geen keurslijf, geen dwang om 1 programma te moeten gebruiken om iets op je eigen apparaat te krijgen, de onmogelijkheid om bepaalde dingen te doen of te bekijken, dat is toch niet van deze tijd? Wie dat wel leuk vindt, koopt een iPad en is daar blij mee (geen probleem, it's a free country) en als je wel zelf wilt bepalen wat je wilt, neem je een Android. Het leuke is trouwens dat mijn Desire Android ding vele malen stabieler is dan mijn iPad. Tal van apps crashen te pas en te onpas, en ook dat verrotte iTunes en iOS hebben me meerdere malen met stomheid geslagen. De multitasking is waardeloos en onhandig (wie verzint zoiets?). Dus mensen die zeggen dat iOS een betere out-of-the-box ervaring is en dat het stabieler en beter van kwaliteit zou zijn, zijn waarschijnlijk ernstig gebrainwashed door Apple. Ik vind de iPad een mooi ding, en ik was er blij mee toen ik 'm kreeg, maar ik zit toch echt te wachten op een Android tablet. Apple gaat het imho niet redden.
Een usb poort is zo triviaal dat het niet gebonden is aan computer devices. Dus als het al her en der op apparaten zit , waarom dan niet op een computer device?
Daar ben ik het zeker niet mee eens. Zowel discs als USB memory sticks zijn in mijn ogen waardeloos wanneer je je data online hebt staan. En randapperatuur aansluiten klinkt, zoals johnkeates ook aangeeft, niet erg handig. Een tablet is geen desktop.
Precies! In jouw ogen. Iedereen gebruikt een apparaat anders, niemand kan zeggen wat waardeloos is of wat goed is. Het gros van de opmerking hier zijn dan ook onzinnig. Er is geen apparaat wat voor iedereen 100% werkt. Meestal schik je je naar de mogelijkheden van de oplossing die voor jou het beste werkt, ofwel de minste minpunten heeft.
Echter, deze fabrikant heeft in ieder geval wl door hoe je een apparaat maakt met zo min mogelijk ingebouwde onmogelijkheden. Als we een willekeurige andere tablet pakken, de iPad bijvoorbeeld, heb je er een die vol zit met onmogelijkheden. Onmogelijkheden die niet opgelost kunnen worden met een patch oid. Er zitten nu eenmaal geen usb poorten op, dus je kunt er niet op aansluiten wat je wilt. Ja, via een of ander verloopje kun je iets doen, maar dat zit ook weer vol beperkingen.
De user interface is op het Android platform ook iets waar je in principe niet helemaal aan vast zit. Ook zonder root toestanden kun je vaak al allerlei zaken aanpassen aan eigen wensen, zoals een eigen launcher of wat dan ook.

Uiteraard kies je een apparaat om wat ie wl kan. Als je een iPad koopt, moet je niet gaan zeiken dat ie geen flash kan, want dat is bekend. Zo ook met deze tablet. Mensen die de interface niet handig vinden, moeten gewoon een ander ding kopen en niet miepen. Een UI is altijd een compromis. De bedenker verzint iets dat naar zijn idee goed werkt. Ongetwijfeld zijn er mensen die dat weer helemaal niet handig vinden. Dat is maar net hoe je met zo'n ding omgaat en wat je ervan verwacht.
Ik heb zelf een iPad (gekregen) en een Android smartphone maar ik zit heel erg naar deze Adam te kijken. De iPad is mij gewoon t beperkt. De multitasking zuigt (mijn Desire doet het cht 10x beter) en je kunt gewoon teveel niet. En dat kan nooit de bedoeling van ICT zijn...mensen beperken in hun mogelijkheden.

Wat mij betreft kan de vlag uit met deze Notion Ink Adam. Wat mensen er ook van zeggen, het is in ieder geval gn kopie van de iPad. En dankzij Android is de gebruiker in ieder geval vrij om te doen wat ie wil.

Ik weet trouwens niet wat de opmerking 'onbewezen platform qua industriele toepassingen' betekent, maar het slaat iig nergens op. Ik zie geen tabletten in de industrie. Hooguit in de zakelijke wereld, en da's wat anders. Wat is dan wl een bewezen platform in de zakelijke wereld? De iPad? Da's meer een spelletjesmachine... ;)
Waarom vertel jij mij dat ik mijn tablet niet kan gebruiken om een VPN verbinding te maken en via terminal services (of ica) op mijn werk desktop te komen? Voor mij is het ideaal dat ik alleen een tablet mee hoef te nemen wanneer ik voor mijn werk naar het buitenland moet. Ik hoef geen rand apparatuur mee te nemen omdat die al aanwezig zijn waardoor ik puur en alleen mijn tablet mee hoef te nemen. Volgens mij ben ik een veeleisende gebruiken en jij n casual user :P Ik zou natuurlijk ook een netbook mee kunnen nemen maar voor entertainment onderweg is een tablet natuurlijk ideaal want je kan er alles mee (internetten, gamen, video's spelen enz.) Op een netbook vind ik alleen het video kijken echt lekker werken maar gamen en internetten zijn onderweg gewoon kut ivm de besturing. Ik internet onderweg liever via touch scherm dan met n klein touch padje
Vpnen kan gewoon op een iPad of ander iOS device hoor. Dankzij update 4.0 dacht ik.
Mijn autoradio heeft een usb poort , omdat dat verdomd handig is. Waarom in godsnaam zou het niet handig zijn op een tablet.
Nee, die apparaten staan gewoon op je bureau, alleen de tablet neem je mee. Gewoon een desktopvervanger die krachtig genoeg is voor office dingen en 1080p zou al mooi zijn.
Alleen ben ik niet echt onder de indruk van de Eden interface. Je kunt pas oordelen als je hem zelf geprobeerd hebt, maar ik denk dat ik een normale Android/iOS interface prettiger vind.

Het is NI visie over hoe een tablet moet werken dus daar kun je niets van zeggen. het ziet er allemaal smooth uit. Ik mis alleen een beetje samenhang qua Apps.

Qua hardware moet ik zeggen dat het er prima uit ziet. Zeker het scherm met mat effect. Geeft het wel een "more expensive" uiterlijk. Wat ik nog wel graag gezien had waren goede shots zodat je een wat beter idee krijgt over de dimensies van de hardware...

Edit:

http://www.slashgear.com/...deo-run-through-18120159/

volgens slashgear is het tweede filmpje een PQ scherm...

[Reactie gewijzigd door shakedown op 19 december 2010 14:31]

het ziet er allemaal smooth uit.
Mmm dat vond ik dus eigenlijk wel tegenvallen. Er zijn diverse momenten in het filpmje waarin de device unresponsive overkomt en ook 'hakkelt' hij vaak. Dan scrolled het wel van links naar rechts maar heel erg springerig. Nee dat vond ik er eigenlijk aan tegenvallen.

Ook meen ik te zien dat er een aantal keer 'per ongeluk' geklikt wordt. Dus dat het device een menu optie opent terwijl dit niet de bedoeling was. Er staan natuurlijk wel een heleboel apps open (volgens het filmpje), maar ik zie liever dat de UI helemaal smooth is dus graag een filmpje met maar een of twee apps open en een helemaal smooth responsive UI zou ik tegen deze makers willen zeggen.
Die interface is toch geniaal, als je tijdens je mailtje niet hoeft te switchen naar een andere app maar direct je gegevens kan zien, uitvoeren of toepassen in je mail.
Als, zoals in het fimpje de rekenmachine, andere apps ook zo kunnen worden gebruikt naast elkaar vind ik het geniaal.
hoeven je apps ook niet meer te scalen, problem solved.
Het hele Interface Concept van Eden doet me verschrikkelijk sterk denken aan het 10/Gui concept van R. Clayton Miller, of eigenlijk een deel ervan, de windowed environment Con10uum

http://10gui.com/

ik kan me zelfs nauwelijks voorstellen dat makers van de Eden Interface deze niet kenden..
alhoewel 10/Gui zelf uitgaat van andere hardware (en een ietwat andere usability-problematiek)

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 19 december 2010 15:48]

Ik vind de UI sowieso wel vernieuwend. Notion Ink heeft duidelijk wel nagedacht over de aanpak en de toepassing op een tablet, bewijst dit verhaal:

http://www.adamtablet.nl/...ender-applicatie-onthuld/
Dit ding doet wat het moet doen. No-nonsense. Geen poespas. Ik vraag me af hoeveel mensen hier voor zullen vallen. Probleem is dat een product automatisch slecht wordt bevonden als het niet "gewoon doet wat het moet doen". De consument is verwend en verwacht niet anders. Waar blijft de reden om dit ding te kopen? Waar is de verassing?
Ik denk dat er meer uit te halen is wanneer zij zich eens zouden verdiepen in branding. Buiten de tweakers vraag ik mij af wie zo'n saai filmpje echt gaat kijken. Daarmee vraag ik mij ook af welke gebruiker zich hier in gaat herkennen.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 19 december 2010 14:24]

De hardware specificaties zijn anders erg lekker hoor, niet no-nonsense maar state-of-the-art: http://www.notionink.com/techspecs.php

Ik ga zeker een aantal reviews lezen en wellicht ook n aanschaffen. Met PixelQi scherm, de ultime combo van tabled en e-reader.
Vergeet niet dat tablets meer op telefoons lijken dan op laptops. In de zin dat hij "gewoon" soepel moet werken. Specs zijn niet interessant voor iedereen, het gaat om de gebruikerservaring.
Er zijn nog niet echt killer-apps en games die "beter" werken met meer geheugen/cpu.
Probleem is alleen dat een product automatisch slecht wordt bevonden als het niet "gewoon doet wat het moet doen". De consument is verwend en verwacht dus niet anders.
Dus de consument is verwend als het verwacht dat producten gewoon doen voor wat ze dienen en dat doen op een gebruiksvriendelijke en vlotte manier !? NOU MOE !

Al die mooie poespas heeft trouwens ook zijn functie, je moet je maar eens verdiepen in zaken zoals de asthetic usability effect.

http://www.markboulton.co...esthetic-usability-effect
http://www.jnd.org/dn.mss/emotion_design_at.html
http://usabilityfriction....sthetic-usability-effect/

Trouwens zelf al die geanimeerde "poes pas" heeft zelf zijn nut.

Iets wat mij direct opvalt aan het filmpje is trouwens hoe "jerky" (maar pas op t'is nog niet uit daar ben ik mij van bewust) het scrollen eigenlijk is.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 19 december 2010 14:35]

Dat jerky gebeuren viel me ook op. Maar wat ik me afvraag: Draaid het al op Android 2.3? Er word heel speciefiek een opmerking in de video geplaatst over de Android 2.3 framework. Daar Android 2.3 nog maar een paar dagen uit is kan ik het me voorstellen dat het wel even duurt voordat je je software, dat ontwikkeld is op 2.2, perfect hebt draaien op 2.3...
Op het moment draait Eden (de UI) op 2.2, maar is (zover mogelijk) forward compatible met 2.3. Er zitten nu al functionaliteiten in die pas in 2.3 volledig worden ondersteund.

Volgens het blog worden bij de volgende updates nieuwe features "unlocked" onder andere door Android 2.3.
Maar een tablet is meer dan dat. Het is tevens een gadget met uitstraling. Ook qua interface. Een gadget houd niet op bij het uiterlijk. Om succesvol te worden moet het een totaal product zijn, dat volledig overtuigd.

Vergeet ook niet dat de echte onthulling pas op de CES 2011 gaat plaats vinden. Deze filmpjes zijn eigenlijk alleen bedoeld om de scam verhalen onderuit te halen en om de internet community tevreden te houden. De sfeer op het weblog van NI is omgeslagen. Van negatief met veel wel of niet scam verhalen naar de eerste indrukken over Eden.

[Reactie gewijzigd door shakedown op 19 december 2010 14:28]

Met de eisen die jij hebt kun je geen grote hoeveelheden omzetten. Een nieuw product lanceren. Om een product tegenwoordig met winst in de markt te zetten heeft dat alleen zin als je minimaal 10 miljoen eenheden verkoopt (uit een interview van microsoft over Kinect). Bij minder zullen investeerders gaan klagen en komt de continuteit van je bedrijf in het gedrang.

Je hebt consumenten nodig aan wie je je product kan verkopen. Die zijn niet loyaal. (Alleen de Apple kopers zijn redelijk loyaal). Kijk maar hoe snel Android markt positie heeft verovert.

Stel de de iPhone 3 cm dik was geweest en het uiterlijk van een nokia 6610. Ook al draait iOS 4.2 perfect, het zal een flop worden. Indien je een iPhone hebt met Microsoft windows 6.5. Dan kan het apparaat er nog zo mooi uit zien: je kunt er geen marktaandeel mee veroveren. Het is o zo belangrijk dat je GUI er mooi uitziet tegenwoordig en dat het functioneel is. Alleen functioneel is niet meer genoeg.

ps.

ik ben geen Apple fan. Ja, ik heb wel een iPad (aangeschaft de eerste week dat hij nederland te krijgen was en een Android telefoon) maar dat is puur omdat ik niet langer wilde wachten op een Android tablet. De tablets die de afgelopen weken op de markt zijn verschenen zijn mijn inziens het geld niet waard. Heeft niets te maken met zelf vertrouwen, puur met dat ik als ik geld uitgeef het een goed product moet zijn. Prijs maakt me dan niets uit.

200 euro voor iets wat in mijn ogen het niet waard is, is nog altijd 200 euro meer dan dat je 700 euro betaald voor iets wat, in mijn ogen, het wel waard is...
Heb je zelf al de Ipad geprobeerd? Het is jammer dat ik niet eens normaal door mijn bestanden kon browsen en echt veel te weinig aansluitingen heeft.

Maar verreweg mijn soepelste ervaring met een tablet tot nu toe.

De prijs is een flink nadeel, maar de Galaxy Tab is minstens net zo duur.

In 2011 ben ik er van overtuigd dat er wel tablets komen die qua usability die in de buurt komen van de ipad, maar voorlopig is er helaas geen serieuze concurentie.
En jij komt over als een erg kortzichtig en gefrustreerd mannetje. Heb je een mening over alles en iedereen die een bepaald iets wel of niet koopt? Grow up zeg...
Of mensen die gewoon mooie, kwaliteitsvolle spullen willen?
Dus als je graag mooie kwaliteitvolle spullen wil hebben doe je dat om te pochen? Serieus, ik denk dat je wakker moet worden i.p.v. afgeven op mensen die blijkbaar interesse hebben in spullen die bij jouw in het "zelfvetrouwen mooi" catagorie vallen.
No offence maar de gemiddelde consument die vrijwel niets van computers/gadgets afweet, zal vooral door het uiterlijk van een Apple product worden aangetrokken. Ik denk toch echt dat er genoeg mensen zijn (sterker nog, ik weet het wel zeker!) die een iPad/iPhone/Macbook Air kopen zodat andere mensen er jaloers op worden (terwijl bijna niemand het product daadwerkelijk nodig heeft).
Nou even zonder uit te gaan van je eigen theorie: buiten de demografie 'tweakers of mensen die helemaal wild worden van technologie', hoe vaak heb jij, *in de praktijk* meegemaakt dat iemand overduidelijk aan het 'pochen' was met zijn laptop of tablet?? Dat argument slaat gewoon nergens op, de mensen die graag opscheppen met hun gadgets zijn volgens mij doorgaans juist het soort gebruikers die niks van Apple moeten hebben omdat het (in hun ogen) te simpel en beperkend is, en nog niet helemaal door hebben dat de rest van de wereld een laptop of een tablet gewoon binnenshuis gebruikt waar niemand het ziet, en er geen foto's en specs van op tech websites gaat lopen posten. Hoe 'schep je op' of 'vergaar je status' met een stom stuk technologie dat nog niet eens de helft waard is van wat een gemiddeld gezin per maand al kwijt is aan huur of hypotheekrente.

Als je het nou over een fully decked BMW 6 serie, een chalet in Zwitserland of een Rolex van 20 duizend euro had...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 19 december 2010 17:27]

het erge is dat iedereen er mee pocht , gewoon de manier van vasthouden zegt al genoeg. Voor dat er ipod waren had iedereen zijn mp3 speler in zijn broekzak, omdat die persoon dan zijn handen vrijheeft.
Echter sinds de ipod heeft bijna iedereen dat ding steeds in zijn hand , omdat ze er mee gezien willen mee worden.
No offence maar de gemiddelde consument die vrijwel niets van computers/gadgets afweet, zal vooral door het uiterlijk van een Apple product worden aangetrokken.
Is zie niet dat dit negatief is. Toch een mooi selling point? Je stopt veel moeite in ontwerp van je product: mensen komen er op af omdat ze het mooi vinden. Geen zonde, ieder merk kan dit doen. De gemiddelde consument zal ook BMW's mooi vinden, vind ook mooie huizen leuk.
Ik denk toch echt dat er genoeg mensen zijn (sterker nog, ik weet het wel zeker!) die een iPad/iPhone/Macbook Air kopen zodat andere mensen er jaloers op worden (terwijl bijna niemand het product daadwerkelijk nodig heeft).
Natuurlijk zitten die ertussen. Heeft dat met Apple te maken? Natuurlijk niet. Mensen rijden ook dure auto's die ze misschien niet nodig hebben, hebben mooie horloges etc. , maar het is zo lekker Tweakers om al die mensen maar onder die groep te scharen terwijl dat gewoon onzin is.

Het is zo'n rare overtuiging van Tweakers die denken dat Apple nog een soort exclusief label heeft. Hoeveel iPhones/iPads zie je? Hoeveel MacBooks? Denk je echt dat je er tussenuit springt als je iPad gebruikt i.p.v. een Galaxy Tab?
Wat is dat toch altijd voor onzin, dat soort mensen kopen gewoon vanalles wat duur is om te pochen dat heeft niets met een Apple product te maken. Echter denk ik dat het merendeel van gewone Apple gebruikers gewoon een product kopen om er mee te werken... really, klinkt raar, maar er zijn genoeg mensen die gewoon werken.
@Quacka, jij moet eens je ogen gaan openen en wat normaler naar deze wereld kijken ipv je oogklepjes, die moeten onderhand wel pijn doen.
Om te pochen.... right... en dit soort apparaten zijn dat niet? Ik wil kwaliteit ja, omdat dat prettiger werkt. En mij gaat het idd ook gewoon om de werking en tot nu toe merk ik juist dat de meeste apparaten schokken en/of rommelig qua UI in elkaar zitten. De Adam ziet er interessant uit, maar eerst maar eens een test afwachten. Kijk, als ik iets koop van 200 Euro en het werkt dus net even niet lekker of ik koop iets van 600 en het werkt wel lekker, dan geef ik liever 1x 600 uit om er vervolgens een lange tijd prettig gebruik van te maken, dan 200 met frustratie.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 19 december 2010 16:10]

juist ja: om te pochen en daarmee hun zelfvertrouwen vergroten. (liefst door middel van het naar beneden trappen van mensen die het niet kunnen betalen - wat ik overigens wel makkelijk zou kunnen)
Bespeur ik daar een hint van jaloezie?
Wow inderdaad zeg jij hebt het helemaal door. Vandaar dat de iPad zo veel verkocht wordt, de reviews zonder uitzondering lovend zijn, de klanttevredenheid tot de hoogste in de industrie behoort (al jaren op rij), en zelfs mijn moeder (die bijna allergisch is voor computers en techniek) helemaal enthousiast wordt als ze met mijn iPad bezig is. Iedereen ziet natuurlijk meteen dat alle andere tablets op de markt veel beter zijn, maarja, al die mensen die willen pochen en status willen he..

Serieus, ik vind het persoonlijk echt een beetje sneu als je echt denkt dat de wereld zo ontzettend simpel in elkaar zit dat jouw eigen manier van producten beoordelen en waarderen voor iedereen van toepassing is. Inderdaad, mensen die willen pochen met hun spullen kopen dure en mooie spullen, en in die categorie vallen veel Apple producten, maar dat zegt helemaal niks over alle mensen die een iPad of een ander product gewoon kopen omdat ze het een mooi product vinden. Net zoals bij elk ander product dat in de winkel ligt. Als jij geld te besteden hebt ga je toch ook je kleren niet bij de Zeeman kopen, rij je niet een 25 jaar oud barrel vol met roest en kijk je niet naar een 15" CRT die je gratis van marktplaats hebt gehaald of wel soms?
"Als jij geld te besteden hebt ga je toch ook je kleren niet bij de Zeeman kopen"

waarom niet? stel ik ben multimiljonair, mag ik dan niet meer in goedkope kleding rondlopen, is dat beneden mijn stand ofzo als miljonair zijnde?

zo kan ik ook de nieuwste van de nieuwste i7 pc kopen, maar waarom zou ik als ik mij kan redden met een 4 jaar oude centrino laptop? (of een nieuw budgetmodel met evenveel functionaliteit)

niet iedereen heeft die drang om altijd bij te zijn en al zn geld aan iets wat in feite overbodig is uit te geven...


trouwens, over dat usb en overbodig cq ouderwets verhaal hierboven ergens:
nieuws: 'Apples iPad 2 krijgt vijf verbeteringen, waaronder usb' - update
de ipad 2 krijgt diezelfde overbodige en verouderde interface ook, zoals het nu staat ;)
Die 5 punten voor de iPad v2 zijn geruchten.
Tot de aankondiging van Apple zelf, weet je niet wat er gaat komen.
Een van de vijf punten is bijvoorbeeld een 7" variant.
Steve Jobs heeft meermalen gezegd dat 7" te klein is voor een tablet, dus dat geeft mij weinig vertrouwen dat deze 5 punten kloppen...