Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

Nederlandse jongeren zitten relatief veel minder op sociale netwerken dan leeftijdsgenoten uit andere landen. Slechts 55 procent post op netwerksites als Facebook of Twitter. In andere Europese landen ligt dat percentage veel hoger.

Gemiddeld zit tachtig procent van de Europese jongeren die toegang heeft tot internet geregeld op een sociaal netwerk, blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van Eurostat, het statistiekenbureau van de Europese Commissie. In Polen ligt het percentage op 94 procent en in België doet 70 procent van de jongeren 'sociaal' op netwerksites. Eurostat rekent het posten op chatsites, blogs of sociale netwerken mee bij de statistieken.

Ook volwassen Nederlanders doen minder met sociale mogelijkheden van internet dan Europese leeftijdsgenoten. Slechts 26 procent van de 25-54-jarigen en 13 procent van de 55+-ers met toegang tot internet post op sociale sites. Daarmee bungelen alle leeftijdsgroepen uit Nederland onderaan in het lijstje van 27 Europese landen waarvan Eurostat de online gewoonten in kaart heeft gebracht.

Eurostat, dat onder meer ook economische cijfers als de inflatie en werkloosheid binnen de EU bijhoudt, baseert zich op vragenlijsten die zijn ingevuld door in totaal meer dan 200.000 Europeanen uit 150.000 huishoudens in 27 Europese landen. Uit die cijfers blijkt overigens wel dat Nederlanders relatief vaak toegang hebben tot breedband-internet. Ook stelt het onderzoek dat 74 procent van de internettende Nederlanders afgelopen jaar online aankopen heeft gedaan. Alleen in het Verenigd Koninkrijk en Denemarken ligt dat percentage hoger.

Update 23/12: De cijfers van Eurostat bleken niet te kloppen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Sociale netwerken vind ik zo'n overated hype. Maar dat zal wel aan my liggen. Voor wat dit onderzoek betreft is Hyves niet meegenomen en dus niet representatief voor de Nederlandse samenleving.

Bronnen vraag je? Prima!
http://www.polle.net/2008...-hyves-over-social-media/

Dateerd uit 2008 maar de cijfers waren toen alsvolgt:
A. Ruim 6,5 miljoen Nederlanders waren actieve Hyvers per maand;
B. Elke maand kwamen er 200.000 nieuwe Hyvers bij (dus zal nu wel gestagneerd zijn omdat de markt verzadigd is);
C. De gemiddelde leeftijd was 27 jaar;

Hier zal niet heel veel aan veranderd zijn behalve dat de markt voor Hyves verzadigd is geraakt (mensen die het willen, die hebben het). Maar zoals je ziet gaat het hier om een flink percentage van de Nederlandse bevolking. Dit percentage is niet terug te voeren naar het onderzoek van Eurostat.

[Reactie gewijzigd door MistrX op 14 december 2010 15:47]

De gemiddelde leeftijd op Facebook steeg in 2009 met 7 jaar. Je kunt er dus niet zomaar van uit gaan dat cijfers uit een eerder jaar (2008 uit jouw bron) nog enigszins geldig zijn in een volgend of zelfs nog later jaar.

Mijn bron: http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/18702
Het is nog altijd relatief weinig, maar voor ons is het veel. 55 procent. dat noem ik echt wel veel.
Mee eens.

Ik wil wel eens weten wat de andere percentages zijn (van andere Europese landen), en van Amerika. Heeft iemand de data daarvan? (Misschien in een mooie grafiek, zou leuk zijn).
Als ik dat zo bekijk krijg ik nogal het idee dat Nederlanders echt achterlopen op de rest van Europa.

"Relatief weinig" is nog steeds weinig. ;)

[Reactie gewijzigd door TvdW op 14 december 2010 15:06]

We zijn dan wel weer goed in mailen t.o.v. de rest. In alle drie de leeftijdscatagorien de hoogste score.
Is een hogere score beter dan?
Persoonlijk contact, dus gewoon gezicht tot gezicht, is vaak beter als email.
Dat we dat meer doen, wil nog niet zeggen dat we er beter in zijn. In tegendeel... de meeste mensen weten niet hoe ze in e-mail nuance moeten aanbrengen, en hoevelen zijn er niet die niet weten wat emoticons zijn.

Ook correcte taal zorgt dat een e-mail prettig leest. Omgekeerd, een e-mail vol spel- en taalfouten doet afgeraffeld aan, dus dan is het ook niet zo belangrijk, denk ik dan.

Attachments is ook een drama. Een word-document met daarin alleen een screenshot. Ik heb zelfs een keer zo'n word-screenshot van een ander word-screenshot gekregen. en natuurlijk klakkeloos onbewust aannemen "als ik het kan openen, dan kan hij het ook". En mensen die niet comprimeren, achter een mailtje aan bellen, reply-to-all rammen, enorme signatures...

Nee we zijn niet goed in e-mailen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 14 december 2010 19:26]

Het is maar wat je "achterlopen" noemt. volgens mij voegt Social Media weinig toe aan je leven, en is het meer zinloos tijdverdrijf die je ook nuttig kan besteden.

heb zelf wel hyves, maar heb zelf ook wel door dat het best zinloos is, en dat je beter je vrije tijd IRL kan doorbrengen met mensen
Je zal toch echt voorlopen bedoelen. ;)
Kijkend naar die tabel wat me vooral opvalt is dat Nederlanders heel veel e-mailen vergeleken met de Europese gemiddelde.

Naar mijn eigen ervaring hier in Frankrijk (ik, ouwe internet-rot tegenover jongeren die maar een paar jaar geleden internet ontdekte maar die gelijk *HEEL DE DAG* aan Facebook zitten) denk dat dat een gevolg van "early adoption" kan zijn. In de jaren negentig tot aan zo'n vijf jaar geleden was Nederland erg vooruitstrevend wat internet betreft. Toen ik hier aankwam in 2004 was het letterlijk onmogelijk om dingen te regelen via internet of e-mail... wat ontzettend frustrerend was voor mij.

Nu kijk ik al die internet-modes aan met lede ogen, want het lijkt allemaal meer hype dan inhoud - zoiets van: "toen ik nog jong was konden wij precies hetzelfde, alleen heette het newsgroups en je moest je boodschapjes heeeel langzaam heen en weer sturen via je 14k4 modem en terminal emulator" ;)

Ik vermoed dat mensen geneigd zijn om de dingen te blijven gebruiken waarmee ze "opgroeide". Voor ons is dat e-mail, voor de landen die later internet ontdekte is dat Facebook. Simpel.

[Reactie gewijzigd door MossMan op 14 december 2010 18:22]

Helemaal mee eens, hier in Frankrijk is Facebook nu denk ik zo ongeveer 2 en half jaar echt populair, emailen doet haast niemand (onder de jongeren) want bijna alles gaat via Facebook. In NL komt Facebook niet echt van de grond tot nu toe omdat zoals je al zegt er al hyves en anderen zijn, hier was eerst alleen Skyblog/Skyrock en dat was eigelijk 3 keer niks, dus is zo wat iedereen over gegaan op Facebook (in onze promo op school zijn er van de 44 mischien 4-5 die geen Facebook hebben)
Wel geinig te zien dat we wel overal (alle leeftijdsgroepen) het hoogste percentage e-mail gebruikers hebben.
Ik denk dat Nederlanders Social Media beetje zat zijn. Wij hebben CU2, PartyPeeps en Hyves al gehad voordat er ook maar iets was in een andere land. Maar met twitter doen we toch wel redelijk goed mee?
Woow 94% Polen... Die plakken hun mobieltjes gewoon vast aan hun hand. Maar idd 55% is al enorm veel, en dat groeit bovendien steeds meer. Nederlanders hebben hyves en hyvers die posten lang niet zoveel als facebook zo is hyves ook niet gemaakt. Maar het verbaasd me niks als Nederlanders ook binnenkort in de 80 % komen te zitten met al die telefoons met facebook ondersteuning ;)
Om niet te hoeven zoeken op die site naar de juiste gegevens:
Excel file Discover Digital Life *


* gebruik (rechts klikken) save target as;de site geeft geen header met Content-Disposition: attachment;

[Reactie gewijzigd door djwice op 15 december 2010 09:09]

Als je gaat zien bij jongeren, vind ik dit echt weinig. Het heeft iets weg van een hype, maar toch eentje dat enorm krachtig is en lang blijft hangen.

Als ik in mijn eigen omgeving kijk (België), dan besluit ik dat ik bijna een account moet hebben om "bij te blijven". Echt iedereen die ik ken heeft het. Vroeger vroeg je iemand zijn "msn" nu vraag je: wat is uwe "Facebook".

Misschien komt het omdat Nederland geen netwerksite heeft voor de aller jongste internet gebruikers zoals België Netlog heeft?
Waarom is eigenlijk de term "social" en daarmee samenhangend "sociaal doen" voorbehouden aan Facebook en clones daarvan zoals Hyves?

Is hier op Tweakers en Got posten niet ook sociaal bezig zijn? Is mail sturen naar een mailing list en oldskool posten op usenet en chatten in IRC niet net zo goed "sociaal doen"?
Vraag ik mij af of ze ook hyves hebben meegenomen in hun onderzoek? Of alleen facebook/twitter? Kan mij namelijk niet voorstellen dat deze cijfers zo kloppen..
Daar dacht ik ook gelijk aan.
Nu weet ik de cijfers niet zo uit mijn hoofd.
maar het is in iedergeval behoorlijk groot.

ik ken eigenlijk ook maar een paar mensen die geen hyves hebben.
Dus ik betwijfel of deze 55% wel klopt.
Zeker als je kijkt naar het aantal leden van Hyves (10.784.046 op dit moment) kan dit aantal inderdaad niet kloppen. Sinds het gros van de Hyvers toch echt Nederlands is, kan die 55% dus niet kloppen.

Aan de andere kant, het onderzoek kijkt niet naar "social networkers" onder de 16 jaar, en daar zijn er toch een boel van. Dus dan is het aantal leden van Hyves toch niet zo'n goed eikpunt, en zou het aantal nog best kunnen kloppen.

Ookal lijken de cijfers dus toch wel in de buurt te komen, zegt mijn gevoel toch dat het niet klopt, omdat echt íedereen tegenwoordig op Hyves lijkt te zitten.
Waar haal je dit getal vandaan? Als deze kleine 11 miljoen leden staan voor het aantal accounts wil dit niet zeggen dat er ook zoveel mensen actief zijn op hyves. Zoeken op spongebob bijvoorbeeld geeft je alleen al 500 resultaten (hyvers/personen, dus geen hyves/groepen). Z'n getal zou ik dus niet zo snel vertrouwen tenzij er een bron is waar duidelijk staat wat dit getal inhoudt.
Vraag ik mij af of ze ook hyves hebben meegenomen in hun onderzoek? Of alleen facebook/twitter? Kan mij namelijk niet voorstellen dat deze cijfers zo kloppen..
nee denk het niet denk dat 95% van NL wel op hyves zit is namelijk in NL veel populairder ;)
@ FSVZ, dat noemt men tegenwoordig ouderwets. "ik ga toch geen uur fietsen als ik ook ff kan twitteren ;)" persoonlijk heb ik ook hyves maar niet actief.

[Reactie gewijzigd door jim.c op 14 december 2010 14:41]

Ik hoop niet dat je vrienden hetzelfde denken. Dat zou je op een zaterdagavond of een zieke avond erg eenzaam maken ;)
het gaat toch over sociale netwerken in het algemeen waaronder oa. Facebook, Twitter en dus ook Hyves
Vraag ik mij af of ze ook hyves hebben meegenomen in hun onderzoek? Of alleen facebook/twitter? Kan mij namelijk niet voorstellen dat deze cijfers zo kloppen..
Jij gelooft niet dat 55 procent (!) van de Nederlanders (8,8 miljoen mensen, aangenomen dat er 16 miljoen Nederlanders zijn) van Nederland op sociale netwerken bezig is? Ik denk dat dit aantal wel klopt.

Vergeet niet dat de overige 45 procent uit mensen bestaan die sociale netwerken totaal niet interessant vinden of geen motivator hebben om het te gebruiken (of er zelfs op tegen zijn). Hieronder zijn zat bevolkingsgroepen te bedenken.

[edit]
Ah, jongeren! Uit de tekst:
Eurostat rekent het posten op chatsites, blogs of sociale netwerken mee bij de statistieken.
Ik denk dat inderdaad, met de gestelde scope, 55% niet in de buurt komt van het werkelijke aantal. Met zo'n brede scope zou dit naar verwachting veel hoger moeten liggen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 december 2010 16:56]

[...]


Jij gelooft niet dat 55 procent (!) van de Nederlanders (8,8 miljoen mensen, aangenomen dat er 16 miljoen Nederlanders zijn) van Nederland op sociale netwerken bezig is? Ik denk dat dit aantal wel klopt.

Vergeet niet dat de overige 45 procent uit mensen bestaan die sociale netwerken totaal niet interessant vinden of geen motivator hebben om het te gebruiken (of er zelfs op tegen zijn). Hieronder zijn zat bevolkingsgroepen te bedenken.
het gaat over jongeren, en nee dat geloof ik idd niet ^^ als de oudjes erbij moeten denk ik wel.
Als je kijkt naar onze buurlanden dan ligt ons cijfer wel grof lager. Klopt volgens mij echt van geen kant :P. Zeker als ik kijk naar mijn omgeving waar zeker 80% wel aan social networking doet
Daar zat ik dus ookal aan te denken.
Volgens mij zijn de nederlanders meer actief op hyves, dan op Facebook en Twitter,
Als hyves niet is meegenomen in dit onderzoek is het zeer onbetrouwbaar. Hyves is toch nog steeds het populairst bij jongeren al wordt facebook steeds populairder.
In het document waar naar gerefereerd wordt: http://epp.eurostat.ec.eu...P/EN/4-14122010-BP-EN.PDF
Hebben ze geen namen gebruikt voor sociale netwerk sites...
Ik vind 55% ook erg weinig voor de jongeren in nederland maar alsnog worden er geen namen genoemd van sociale netwerk sites dus het zou kunnen kloppen.
Misschien omdat de meeste een sociaal leven hebben :)
De afstanden in Nederland zijn veel kleiner, waardoor men blijkbaar toch nog vaak genoeg IRL afspreekt. Of misschien bellen/sms'en wij wel weer veel meer.
België is kleiner en dichter bevolkt toch scoren wij hoger voor sociale netwerken terwijl we lager scoren op het aantal internetverbindingen.

Volgens mij ligt het aan het feit dat Nederlanders niet echt homogeen te noemen zijn. Er zijn in Nederland bijvoorbeeld plaatsen waar de tijd lijkt stil te staan. Ik denk dan vooral aan die sterk religieuze gemeenschappen.

[Reactie gewijzigd door WTF? op 14 december 2010 15:47]

Heb jij wel eens door Wallonie gereden? Daar staat in de meeste van die dorpjes (steden niet meegeteld) de tijd echt wel stil. Ik vraag me trouwens af waarom je denkt dat Nederlanders niet homogeen zijn? Vreemde gemeenschappen hebben we hier ook hoor en dan nog al die provincietwisten, maar die hebben ze in NL ook. Volgens mij ligt het gewoon aan het feit dat hyves wss niet is meegerekend in de statistieken.
Belgie dichter bevolkt dan Nederland? Hoe kom je daar nou weer bij?

Niet dat wikipedia echt een geweldig bron is, maar goed:
http://nl.wikipedia.org/w..._naar_bevolkingsdichtheid

[Reactie gewijzigd door Top-Rob op 14 december 2010 18:13]

Je hebt van die lui in amerika die 1000 smsjes in de week ofzo versturen, ik verstuur er wellicht 20 -30 ofzo? of ik ben stuk efficienter of zij hebben tijd te veel.
En je denkt dat dat volk met de 1000 smsjes niet in nederland zit?
dat is niet echt een excuus, Belgie scoort ook erg hoog. en is ook vrij klein.
vrij klein of gewoon kleiner dan nederland?
Dat lijkt me inderdaad waarschijnlijker.
De afstanden in Nederland zijn veel kleiner, waardoor men blijkbaar toch nog vaak genoeg IRL afspreekt. Of misschien bellen/sms'en wij wel weer veel meer.
Een beetje van beiden denk ik. In Nederland is het gebruik van een GSM sowieso al niet heel duur (wat helpt) en de doordringing van email is dusdanig groot (kijk even naar dát cijfer: het hoogste in de hele tabel...) dat je er wel vanuit kunt gaan dat er wat niet gehyvet wordt wel gemaild of geSMSt wordt.
Maar toch zie je bijvoorbeeld dat Belgie weer heel goed scoort wat dat betreft. En Belgie komt toch wel aardig in de buurt van een zelfde bevolkingsdichtheid als Nederland.

Toch merk ik inderdaad wel dat in Nederland veel van mijn vrienden gewoon geen zin hebben in social networks zoals Hyves or Facebook maar ze zijn dan wel weer te vinden op Twitter zo nu en dan.

Ik zou graag eens een onderzoek willen zien waarom wij Nederlanders minder interesse hebben in online socialisering.

Bron: Zoals hierboven aangegeven: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1292334321.png

[Reactie gewijzigd door xentron op 14 december 2010 15:39]

Komt gewoon omdat wij relatief goed internet hebben, dan is de bijzonderheid eraf. Dat zie je met drugs ook, het probleem daarmee is in andere landen ook veel groter dan hier :Y)
Met die social netwerksites heb ik helemaal niks. Is volgens mij te vergelijken met zoeken naar liefde in een sexclub :+
Je word tegenwoordig toch ook helemaal dood gegooid met al die "sociale sites", facebook, hyves, twitter, MSN, LinkedIn, en ga zo maar door... Ik ben blij als ik 2x per dag mijn mail controlleer. Vrienden spreek ik persoonlijk of met de TELEFOON (kennen we die nog?) en daar bij laat ik t... Al die onzin om van minuut tot minuut te melden wat je aan t doen bent, t zal me aan mijn reet roesten! Liever een biertje doen in de kroeg dan een beetje tuinieren in je virtuele boerderij.. kom op zeg, is dat SOCIAAL?

Ik las dat het woord van vorig jaar "ontvrienden" was, lekker... laten we die trend doorzetten, en maak echte vrienden!
Dat is dan ook niet de essentie van een sociaal netwerk. Facebook afkraken omdat iedereen zogezegd om de minuut iets zou posten en spelletjes spelen, is alsof je zou zeggen dat iedereen telefoon enkel gebruikt om constant iedereen op te bellen of voor belspelletjes.

Je moet het zien als een handig medium voor bepaalde zaken. Ik vind het persoonlijk bijvoorbeeld veel handiger om via Facebook mensen uit te nodigen voor een verrassingsfeestje van een gemeenschappelijke vriend. Probeer dat maar eens te regelen via telefoon of email, tegen dat je alle telefoonnummers of emails hebt...

Niemand verplicht je om deze sites te gebruiken, maar om deze zomaar af te kraken... Mijn grootvader had dezelfde opmerking over de telefoon: "Waarom heb ik dat nu nodig, ik kan toch evengoed langs gaan als ik iets wil vertellen". Op zich een geldig argument, maar als iedereen zich zo gedroeg, dan stuurden we nog postduiven naar elkaar want "dat werkte toch ook goed genoeg"
Je hebt ook gelijk, het is de vooruitgang van nu. Echter vind ik t totaal overdreven, al die social media.. Mail en MSN vind ik persoonlijk genoeg, ben nog van de oude stempel blijkbaar. En ben daar blij mee... t lijkt wel een dagtaak om al die sites bij te houden en dat heb ik er niet voor over... Heb dus niet het idee dat ik er iets aan mis.. Maar ik mis een auto ook niet, heb met mn 32jaar niet eens een rijbewijs, dus wie ben ik om daar werkelijk iets zinnigs over te zeggen? Het is een mening die ik iets te hard ventileer wellicht... Misschien toch maar eens een blog starten... kan ik die mening wat vaker kwijt :)
Maar Nederland is ook lekker dichtbevolkt. Dat maakt het mogelijk om in veel gevallen gewoon te voet ergens langs te gaan. In minder dichtbevolkte gebieden is dit niet het geval en is internet een goedkopere oplossing dan bellen.
Ik las laatst ergens dat er 9 10 miljoen hyves accounts (ok, geen leden dus) waren. Denk dat daarmee het percentage wel hoger uitkomt dan die 55%

[Reactie gewijzigd door Dahwe op 14 december 2010 14:42]

Nederland staat ook in de top 5 meeste tweets, maar tegelijkertijd doen er dus maar een beperkt aantal mensen aan twitteren. Erg knap dan dus...
Dat is helemaal niet erg knap, er is een hele kleine, extreem fanatieke groep die daar gebruik van maakt. Ook maken heel veel bedrijven gebruik van twitter en zijn er héél veel semi-rss feeds met persberichten van bedrijven te vinden. Ook de publieke omroep denkt mee te moeten doen en als je ziet wat die allemaal plaatsen is 't allemaal zo gek nog niet. Ook is dan twitter wereldwijd veel minder populair dan men denkt (soort second life).

Kijk voor de grap eens naar het aantal volgers op een gemiddeld iets en hoeveel accounts daar zelf van posten. Het is eigenlijk één grote bende die elkaar bezig houdt.
Weinig mensen die extreem veel twitteren :P
Ik geloof er geen reet van. Maar 55% van de mensen onder de 25 op sociale netwerken, hoe komt Hyves dan aan zo'n enorm gebruikersaantal? Ik wil die vragenlijst wel eens gezien?

Zal wel zo iets zijn:
- Gebruik je Facebook?
- Gebruik je Twitter?
- Gebruik je Linkedin?

En dan 3 x nee --> geen sociale netwerken. Onzin natuurlijk.
Je vergeet dat het onderzoek uitgaat van mensen tussen de 16 en 24, en een groot deel van de Hyvers is onder de 16. Al met al is het onderzoek dus niet volledig.
Ik heb mijn twijfels bij dit onderzoek. Vind de uitslagen die bij sommige landen staan maar raar. In Bulgarije heeft 73% van mensen in de categorie 16-24 internet op z'n telefoon tegenover 27% in Nederland? In Litouwen is dat zelfs 76%. Niet erg geloofwaardig.
Nergens in het onderzoek word iets gezegd over het aantal mensen dat internet op zijn mobiel heeft, de aantallen die jij noemt zijn het aantal mensen met een internetaansluiting die (video)bellen via internet, niet hoeveel mensen internet op hun mobiel hebben.
Ik denk dat ze bedoelen of je telefoneert via internet. :)
Hoe kan je nou te weinig op sociale netwerken zitten? Zijn zat mensen die dat niet willen en het nut er niet van in zien.

#nutteloosonderzoek :+

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 14 december 2010 15:37]

Ok, voor jouw zullen we de titel veranderen naar "De meeste mensen zitten te veel op sociale netwerksites, maar gelukkig de Nederlanders niet".

Hiermee wil ik zeggen dat je je (misschien terecht) ergert aan het zogezegd nut van sociale netwerksites, maar het is toch een interessant onderzoek. Sociale netwerksites zijn nu eenmaal een (vrij groot) onderdeel geworden van onze activiteiten. Het is dan toch interessant om te weten hoeveel mensen hier nu hun tijd aan spenderen.
"Nederlanders zitten weinig op sociale netwerken": Er is meer dan alleen alleen berichten posten op Facebook/Hyves/Twitter..... Denk dat wat meer sociale interactie (iemand fysiek opzoeken) de wereld een stuk beter zou doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True