Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Dell-topman Michael Dell heeft op een conferentie van Oracle een 7"-tablet van de fabrikant laten zien. Daarnaast maakte Dell bekend te overwegen om met apparaten als settop-boxen te komen, onder meer op basis van het Google TV-platform.

Michael Dell toonde de 7"-tablet en zei dat deze het Android-besturingssysteem ging draaien. Verdere details over het toestel gaf hij niet. Waarschijnlijk gaat het echter om hetzelfde apparaat als het model dat begin dit jaar onder de naam Mini 7 opdook en waarvan later onder de naam Looking Glass details verschenen. Toen werd ook de komst van een variant met 10"-scherm bekend, maar dit model werd niet getoond door de Dell-topman. Uit de demonstratie blijkt in ieder geval opnieuw dat Dell grote verwachtingen heeft van de tabletmarkt. Onlangs bracht het bedrijf de Streak uit, een mobiel internetapparaat met 5"-scherm dat smartphone-eigenschappen met tabletmogelijkheden combineert.

Verder deelde Dell donderdag volgens Networkworld mee dat het plannen heeft om apparaten uit te brengen die internetcontent naar televisies kunnen streamen. Het bedrijf onderhandelt hierover met fabrikanten van settop-boxen, vertelde Chris Camilletti, desktop-productmanager bij Dell. Hij liet weten dat het bedrijf overweegt het Google TV-platform te gebruiken voor de settop-boxen. Eerder maakten Sony en Logitech bekend apparaten op basis van Google TV te produceren.

Michael Dell met tablet

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

als ie net zo duur als die galaxy tab van samsung kunnen ze het ook wel laten :)
waarom? omdat ipad ook goedkoper is dan galaxy tab. ok apple heeft meer hype factor maar moet het allemaal nog zien. apple heeft al een gat geslagen in tablet land, nu is het ieder voor zich die nog een graantje mee pikt 6 maanden later.

[Reactie gewijzigd door 151407 op 23 september 2010 15:15]

Ja idd, als je ziet dat andere sites 7 inch schermpjes voor rond de 200 dollar aanbieden, en gratis versturen, met BT, WiFi, Webcam, Android 2.1, 1Ghz proc enz dan vraag ik me af wat dit soort apparaatjes zo bijzonder maakt dat ze 3 tot 4 keer zo duur moeten zijn.
Mwah, maar een S-AMOLED scherm (Galaxy S) vs. een TN-paneel LCD (Chinese rommel) maakt natuurlijk wel een wereld van verschil. Ook in prijs helaas.

[Reactie gewijzigd door ari3 op 23 september 2010 14:58]

Het TN-paneel LCD is waarschijnlijk het paneel dat 80% van de tweakers heeft in zijn LCD monitor / televisie.

Dus of je dan direct van rommel kan spreken...
Ook onder TN panelen zit veel kwaliteit verschil hoor...
Ja maar in die tablet zit wel een chineze rommel TN ;) Dat heeft niks met TN panelen opzich te maken!
Dus om dat een tweaker het heeft kan het geen rommel zijn? En door dat het 'veel' tweakers zijn is het opeens 'beter'?

Als je hier en daar een beetje rondkijkt wat iederen in huis heeft zie je toch snel dat vooral kwantiteit is en vooral geen kwaliteit. Natuurlijk zijn er mensen die hoge kwaliteit in huis halen, maar de meeste willen gewoon cheap ass bang for the buck, en dan hoeft de bang niet eens zo groot te zijn.
ja,zoals b.v koreaan Samsung (en alle andere A merken) lekker bv chimei panelen gebruiken ; ) verpakt in een leuk ogend plasticje.
Denk je geen chinees te hebben,is het toch een chinees.
Chinezen kunnen in veel verschillende kwaliteiten leveren. Of wil je beweren dat ieder Chinees restaurant even goed is?
Ze hebben het over de galaxy tab, de 7"minitabletpad. Die heeft ook maar LCD.
waarom dat? Beetje concurrentie in de verkoop, en dell is een naam die eerder met computers word geassocieerd als Samsung, dus denk dat zij voordeel zullen hebben..
De Streak is anders ook niet goedkoop (zeker import) en die lijkt het ook niet verkeerd te doen want ze zijn behoorlijk enthousiast bij Dell ;)

Tuurlijk heb ik liever goedkoper, sterker nog tot ze goedkoper zijn zal ik ze links laten liggen, zo nodig heb ik die dingen nou ook weer niet!
De tablets van Dealextreme en Focalprice zijn nog veel goedkoper (ik noem bijv $100) maar daarvoor krijg je wrs ook mindere kwaliteit. Waarom is een vier keer zo dure iPad dan toch populairder? Kennelijk betalen mensen toch liever wat extra als dat meer kwaliteit oplevert. Zo hier ook, want we hebben het hier over een échte tablet, met een fatsoenlijk OS. Geen dichtgetimmerd stuk glas waar je alleen mee kan wat Apple denkt dat jij wil kunnen.

Waarom koop je bijv een laptop van €1000 als er ook €400-laptops bestaan? Die vraag kun je toch ook wel beantwoorden?
Absurde prijzen voor zon apparaat!! koop liever een laptop voor die prijs.
en laten we wel zijn de meeste is het alleen te doen om de heb ook ik en daarom
verdom ik het om tussen de 5 en 700 euri voor zon ding te betalen.
Dat is de begin prijs. als het niet verkoopt dan zakt de prijs de eerste paar maanden tot een acceptable niveau.
Hangt er van af wat je wil hebben. Als je 'een apparaat' wil hebben kan je het beste een fietslicht kopen. Lekker goedkoop en je krijgt er vaak zelfs batterijen en bevestigingsmateriaal bij.

Maar als je een hoog niveau tablet wil hebben (dus GEEN tablet pc), dan heb je niet veel opties en ook niet veel van die opties hebben een hoog niveau (de meeste klonen en china-style troep vallen meteen af - oudere versies van android er standaard bij krijgen is ook geen plus (net als een klein ecosysteem qua content) en zeggen dat het kut is op het moment dat je het koopt, maar dat het later met updates wel goed genoeg zal worden maakt ook niet dat het apparaat hoogwaardig genoemd kan worden).
Er is geen eens een prijs genoemd :D Hoewel ik de door jouw genoemde prijs ook te veel vind.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 september 2010 15:45]

Geweldig, over een half jaartje kan je gewoon uit een kleine 10-tal apparaten kiezen! Dat komt de prijs wel ten goede denk/hoop ik ;)

7 inch is wat mij betreft perfect, nu maar afwachten wat de rest van de specs gaan worden en natuurlijk de prijs!

Als je een Android tablet wilt heb je binnen een paar keuze uit:
- LG
- Dell
- Samsung
- Archos
- HTC
- Motorola
- En dan vast nog meer, maar deze kan ik me zo gauw bedenken :D

Allen met hun voor en nadelen, en natuurlijk leuk geprijs om met elkaar te concurreren!
En dat logitech Harmony software voor android uitbrengt, zodat je al je IR apparaten kan besturen met een android device -> tablet met IR.


Dromen mag toch? :D
Dat zou erg vet zijn (haha zou oud en dan nog is het vet), hoewel ik het niet verwacht krijgt een tablet met IR sowieso +punten ;) Want dan zal het niet lang duren voordat er van alles en nog wat mee aan te sturen is! Dat zou ideaal zijn want dan heb ik nog maar 1 afstandsbediening :)
1 mediacenter, wifi en klaar ik kan thuis alles bedienen op die manier aangezien alles gekoppeld is. Tof hè.
Hoe kan ik met jouw oplossingen me router resetten (zonder webinterface uiteraard)? De lampen aan/uit zetten? Digitenne zappen? TV aanzetten?

Ik vind je 'oplossing' tot dusverre 'tof' dat ik hem uiteraard gebruik icm Android (om me mediacenter te besturen) maar dat geeft totaal geen oplossing voor de rest daarbij wil ik daar gewoon een native app voor, niet dat ik (via me telefoon) op me PC een app moet runnen om iets in me huist aan/uit te zetten. Dat zijn halve oplossingen die minder goed werken dan gewoon een extra afstandsbediening op de bank :)

edit en je andere ook al zo vriendelijke reactie ga ik lekker niet op in (laten we een keer niet bashen als kleine kleuters?) :) Kut hè.

edit2 (wat weggehaald): had je me bijna te pakken door me toch een kansloze discussie in te trekken :)

edit3 :X = ik

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 september 2010 16:06]

gewoon een utp to ir apparaat, stuur je gewoon via je tablet een signaal naar dat apparaat en die zet het om naar een sginaal van je TV bv.

zo kan je zelfs zappen via je tablet .

ik doe dit al via mijn htc desire. (zelfs applicatie geschreven voor android 2.2, die ik stuur naar mijn utp to ir, die is gericht naar de tv, heb nog maar enkel volume, kanaal up en neer en de 9nummer geprogrammeerd.)

Volgens mij zit hier al lang een gat in de markt, waarom ze een smartphone al niet met IR voorzien, laat mensen 1€ betalen voor zo'n applicatie en de mensen kunnen gewoon hun smartphone als afstandsbediening gebruiken :s
De moeder aller Windows Mobile smartphones, de Motorola MPX200, had IR aan boord. Veel andere toestellen toen ook nog wel. Helaas wordt IR nu als ouderwets gezien...
Alle oude Palms hadden dat ook. Ooit nog weleens een middagje bezig geweest om alle IR-codes van een afstandsbediening in te lezen. Werkte niet heel geweldig, overigens. De range van de IR op de Palm was in sommige gevallen wat beperkt, en het touchscreen reageerde ook niet altijd even goed op een vinger. Dat is met de capacitieve schermen van nu wel beter, maar helaas is de IR verdwenen.
De galaxy S heeft al een afstandsbediening applicatie dat werkt bij sommige Samsung TV's. Wel handig... maar of ik het echt zou gebruiken? Misschien als de afstandsbediening zoek is.. haha
Haha ja die app heb ik inderdaad al bekeken maar wetende dat er geen IR op me SGS zit en geen WiFI op de 6 jaar oude Samsung TV die er staat wordt dat lastig om daar tussen te communiceren! :P
Sexy! Misschien zin om die app te delen? Mag ook via PM!
Goed idee ja, ga ik ook eens aan programmeren als het al niet bestaat.
Mja, ligt dan ook wat voor randapparatuur je gebruikt. Digitenne e.d. werkt niet nee, maar interne tunercards e.d.? Gaat prima, ook voor de belichting heb je oplossingen maar die ga ik zelf maken en niet kopen (das wel erg prijzig). Router resetten kan overigens ook hoor, gewoon inloggen en herstarten (en dit doe ik middels een applicatie automatisch zonder webinterface)

Edit: nee hoor, je hebt er gewoon geen antwoord op. Ook prima. :) En ik bash toch echt nergens, dat maak jij er nu van ik hielp de discussie alvast 2 replies vooruit. ;) Een reactie uitlokken lijkt mij zonder bashen het doel van een discussie, als dat dan oneindig is dan merken we dat vanzelf wel hè, maar dat zou betekenen dat we als gelovigen met elkaar praten en dat lijkt mij wat overdreven, ook al ben jij super enthousiast over Android, zover ga je toch niet lijkt mij. Je bent er gewoon nooit op ingegaan anders dan te antwoorden met "dan koop je het toch lekker niet", dat is geen discussies nee.

edit2: ja goed hè, maar wel jammer dat je dat totaal niet wilt, daar is de fp voor en zo erg ben ik niet, ik ben het gewoon niet altijd met je eens en dat trek je dan niet blijkbaar. Toch vreemd, want ik ben toch echt heel geïnteresseerd in Android. Je laat je wel kennen in ieder geval, dat zegt mij dan voldoende over hoe goed ik je gebalanceerde mening moet zien.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 september 2010 16:37]

Dat kan al gewoon 3 jaar lang met de producten van Apple. Plex heeft ook PVR/TV functies dus zeggen dat met Apple hardware geen media center te maken is, is onzin. XBMC heeft het natuurlijk ook al vrij lang, maar dat is niet commercieel.
1 mediacenter is ook wat weinig voor 3 tv's
koop dan gewoon een logitech harmony, die zijn voor zeer weinig geld al te krijgen
Zou inderdaad niet verkeerd zijn, XBMC met Android remote werkt ook al erg netjes.
zodat je al je IR apparaten kan besturen met een android device
Of je koopt al je apparaten van 1 merk die je dan met 1 ab van dat merk bestuurt. Daar hebben ze immers CEC voor uitgevonden. Ieder merk noemt het weer anders maar o.a. Easylink van Philips werkt uitstekend. Je bedient dan je tv, bluray-speler, je satellietontvanger, je harddisk recorder, je receiver etc. allemaal met een en dezelfde remote.
Ik zie Logitech ook nog wel in deze markt stappen, een android tablet op het formaat van een Philips Pronto waar je meer mee kunt dan alleen afstand bedienen, bijvoorbeeld online TV gids kijken is iets wat precies in het straatje van Logitech past en een logische volgende stap zou zijn.
Je bedoelt een Logitech Harmony met 3g en belfunctie?
Je kan nu ook al uit een 10-tal apparaten kiezen, enkel zijn dat geen grote namen. Maar genoeg tablets nu al te vinden.
Dat is inderdaad waar, echter doelde ik meer op tablets van A-merken en officieel in NL te koop, 2 belangrijke dingen die ik na me chineze tablet heb geleerd ;)

Neemt niet weg dat die dingen leuk zijn om mee te spelen en/of als eerste kennismaking met Android, maar als je een HTC/Samsung high end telefoon gewend bent dan vallen die dingen stuk voor stuk toch wel tegen ;)
Jah die chineese troep tablets en die archos tablets bij de mediamarkt werken nooit echt lekker... De enige echte tablet met android die goed werkt is de Galaxy Tab.
Maar je wil natuurlijk wel een tablet met "with google". Die zijn namelijk echt ondersteund door google, en heb je allemaal google apps erop.

Zonder die apps is android kaal. En nog geloven mensen dat google dingen van je te weten komt als je een kale android gebruikt.. lol. Android zelf bevat geen spoor van google spul. Alleen de apps en functies gebruiken soms data die google binnenkrijgt.
Maarja die apps kun je ook allemaal op andere OSen krijgen zoals die van BB, iPhone en Symbian en windows mobile..

Wil je een echte concurrent voor de iPad van android? dan moet je niet kijken naar de galaxy Tab. Dit is namelijk een veel mobielere tablet + veel andere functies dan de iPad heeft.
Even wachten op Gingerbread. Dan komen de concurrenten wel...
Nou geweldig idd, alleen niet perse voor de consument aangezien je snel zoveel apparaten hebt dat je met apps niet snel de blits zal maken, als die al mogen van de schil van de desbetreffende fabrikant. De keuze zal voor mij heel beperkt zijn, zoals je weet, 10 inch minimaal en Android, volledig vrij van wat dan ook. Nu moet jij zeggen "je zegt dat altijd al" en dan zeg ik "ja maar jij gaat daar volledig aan voorbij iedere keer". ;)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 september 2010 15:21]

500euro voor een ipad zonder 3G sim is een goedkope laptop/netbook
prijzen zullen nog wel wat zakken voor dit segment denk ik als er meer van worden verkocht en er serieuze concurentie is. Had gehoopd voor deze kerst, maar denk dat dit echt pas volgende jaar is wanneer Apple al aan de 2de versie is.
Deze 7" vind ik zelf te klein, heb al een 4" smartphone en een 15" laptop, halfweg zou 8.5" zijn, maar als het niet in de broekzak past dan gaat het toch in de tas en of hier nu een 7 of een 10" zit dan heb ik liver een 10-12" versie.
De kans is aanzienlijk dat versie 2 van de iPad een kleinere schermdiagonaal heeft dan de huidige 10" iPad. (bron: MacRumors)

[Reactie gewijzigd door einstein op 24 september 2010 10:21]

Een tablet kan geen 7" zijn. Dat is gewoonweg te klein om lekker me te werken. Ik deel het dan ook in in de categorie "PDA".

Waarom maken ze ze allemaal zo klein? Ik zit nog te wachten op een 13" iPad!
Ik deel het dan ook in in de categorie "PDA".
Daar zitten vast (ik wel) mensen op te wachten, een niet al te groot apparaat dat je agenda, notities etc bij houdt. De grote vraag alleen is, heeft deze wel handschrift herkenning want dat is essentieel om een echte PDA te zijn?
Ik wacht op de Archos 101 alleen al omdat tie niet zo duur is en de specs zien er goed uit.

[Reactie gewijzigd door Frjessi op 23 september 2010 19:21]

Ik wacht ook al een tijdje op de archos 101, een 10.1 inch tablet met android 2.2 en capacitief touch screen voor 300 euro.
De Streak is erruug goed, ik gebruik hem als smartphone. Een tablet is dikke onzin imho, niet mobiel genoeg. Als ik 7 inch kan dubbelvouwen wil ik er wel over nadenken, nu neem ik liever de Eee mee. Zonder toetsen typen blijft toch bagger en een muis werkt fijner en preciezer dan vingeren.
koop een ds die kan je dubbel vouwen :')
maar je hebt wel een punt. naar mijn mening zou een 10" of 12 een logischere keuze zijn dan 7. zeker aangezien 7 toch al niet in je zak past kunnen ze beter het beste er uit halen.

de eee iriteerd mij persoonlijk ook redelijk aangezien die toetsjes de klein zijn voor mijn vingers maar daar kunnen zij niks aan doen(behalve grotere toetsenborden maken).
Ik vraag mij af hoe groot de vraag is om content naar je televisie te streamen? Er zijn sowieso al televisies genoeg die via Wifi beperkte internet content kunnen streamen.

En het eventueel aansluiten via DVI of D-Sub op de laptop of Home theater pc vind ik ook nog helemaal geen slecht idee, het is eerder een kwestie van logisch opstellen of het kabelwerk netjes wegwerken.
Interessanter dan die van samsung.
Eindelijk komt de tablet een beetje op gang :)
Ik vind de vergelijking met de chinese producten qua tablets niet erg logisch, je hebt te maken bij een merkproduct met de volgende aspecten:

- Advertising budget, je moet immers wel je product promoten.
- Garantieafwikkeling. Iedere consument in europa heeft op alle producten 2 jaar garantie, dus die moet je qua kwaliteit waar kunnen maken
- Merkkwaliteit. Je straalt met een merk ook kwaliteit uit, welke ook in vrijwel elk product moet terug komen
- Retailers. Ook de nederlandse verkooppunten moeten er nog wat aan kunnen verdienen (waarbij shipping , invoerrechten e.d een grote rol spelen).