Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Er zijn meer details uitgelekt over de nieuwe 7"-tablet van Dell. De tablet, met de werknaam Looking Glass, zou van een Tegra 2-processor zijn voorzien en op Android 2.1 draaien. De breedbeeld-tablet is vanaf november beschikbaar.

Uit de slides van de presentatie, waarop Engadget de hand heeft weten te leggen, blijkt verder dat de resolutie van de 7"-touchscreen 800x480 pixels bedraagt, evenveel als bij de Mini5-tablet die deze zomer wordt uitgebracht. Ook blijkt dat de Looking Glass-tablet van een webcam met 1,3 megapixels is voorzien. Waarschijnlijk betreft het een front facing-exemplaar, maar dit is niet uit de specificaties af te leiden.

De 7"-tablet van Dell kan verder met een dvb-t-tuner worden uitgerust. Het is waarschijnlijk dat Dell voor het leveren van tv-content gaat samenwerken met AT&T, aangezien op de slides onder meer de U-Verse-interface is te zien. U-Verse is een iptv-dienst van AT&T. De tablet beschikt onder meer over 4Gb werkgeheugen, terwijl eenzelfde hoeveelheid beschikbaar is voor opslag. Via de sd-slot is de opslagcapaciteit verder uit te breiden. Naast wifi-n en bluetooth 2.1 is de tablet ook van gps-functionaliteit voorzien.

De Looking Glass-tablet is 198x130mm groot en bijna 13mm dik, terwijl het gewicht 500 gram bedraagt. Dell heeft de tablet uitgevoerd met een 2100mAh-accu, maar het is niet bekend of deze verwisselbaar is. In tegenstelling tot de iPad van Apple heeft Dell zijn tablet uitgerust met zowel een back- als een home-knop.

Dell 7inch tablet Tegra 2 Android 2.1

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

4GB RAM? Dat is wel een zeer sterk punt dan. Ik weet niet of dit nou klopt. Heeft iemand hierover een bron?
er staat 4Gb RAM dat is 512MB ;)

Helaas dus ook maar 512MB ROM das ook niet veel.

[Reactie gewijzigd door Simyager op 22 april 2010 17:12]

Is 4 GB RAM niet een beetje overdreven voor zo'n apparaatje?!
En 4 GB opslag is ook helemaal niks aangezien dit toch wel een beetje de concurrent van de iPad gaat worden.

Die prijs zal niet concurrerend zijn denk ik, denk eerder veel te duur, Dell kennende.
hoezo juist goed toch, beetje multitasken multiabben raakt zon klein apperaat als snel traag. 4gb ram prima!

van alle tablets zoveer op de martkt vind ik deze het meest belovend
Een sterk punt, ik vind het eerder ziekelijk veel :9 . Denk dat 1GB ruim voldoende is voor wat je hiermee doet: internet en multimedia? Neem misschien nog 2GB, dan heb je zeker genoeg marge, maar 4?
Het enige wat ik hierop mis is de mogelijkheid om via 3g te internetten aangezien je daarzonder toch niet echt mobiel bent. Voor de rest ziet het er een zeer mooi apparaat uit!
Heeft ie waarschijnlijk wel, als je de bron bekijkt.

3G: Modular HSPA 3G Modem (mini card type)
Ok, hopen op een goede prijs en dan zou deze wel eens van mij kunnen worden. Vind het feit dat er 3G op zit wel even belangrijk als wifi, gps enzo en zou dus ook wel in het artikel mogen vermeld worden. Beetje zonde dat je daarvoor de originele bron nog moet raadplegen.
Via Bluetooth tetheren. Of Joikuspot op je telefoon zetten.
Dan heeft ie dus zelfde resolutie als mijn HTC Desire? Terwijl scherm toch keer of 4 groter oppervlak heeft...
En nog steeds is die resolutie meer dan genoeg voor 7 inch :)
als eeepc 4g eigenaar bestrijd ik dat, 2 jaar geleden was het een aardige resolutie voor dat formaat, nu zou ik toch wel 1 stapje hoger willen zien (1024*600 bijvoorbeeld).

edit: daarmee wil ik niet zeggen dat het te weinig is om normaal mee te werken, de eee gebruik ook nog steeds elke dag naar tevredenheid.

[Reactie gewijzigd door ralph t op 22 april 2010 15:05]

Precies wat Relief dus zegt eigenlijk, het werkt prima ook voor jou. Wat zou jij nu anders doen met die hogere resolutie, wat als het de accu-tijd vermindert?
webpagina's op volledige breedte bekijken bijvoorbeeld, ok letters worden dan misschien erg klein maar in mijn 'optiek' niet te klein.

verder gewoon omdat het natuurlijk mooier is.

wat betreft de accu-tijd heb je denk ik gelijk, compromissen moeten idd gemaakt worden.
Ik maak al een tijdje gebruik van een custom driver voor mijn EeePC 4G. Hiermee zijn zowat alle resoluties mogelijk, alleen ziet je scherm er soms ongelooflijk crippled uit.
voor welk besturingssysteem is die driver, klinkt wel interessant. ik draai crunchbang (ubuntu gebaseerd)
Niet overdrijven... 1.9 x ( zeg maar afgerond 2 x groter als de desire )... met android 2.1 is straks divx ook ondersteund, dus voor de mensen die in de trein leuk dat soort media willen afspelen... of andere media die nu al goed af te spelen is.
Die 4 gb extern zal ook wel goed uitbreidbaar zijn tot 32 Gb op basis van Android 2.1 specs... als de prijs leuk is lijkt het mij een gaaf apparaat.

Totaal offtopic, maar kun je idd ook los 3G abonnement nemen ( al la eindeloos online / web n walk etc. ) of is dit altijd icm telefoon abonnement om te bellen?.
Niet onderdrijven ;) 2 inch naar 4 inch is 4x zo groot, een dubbel diagonaal betekend een verdubbeling van zowel de hoogte als de breedte dus x2 voor de hoogte en x2 voor de breedte is x4 voor de oppervlakte ;)

Dus het is 3.8x zo groot want het scherm van de Desire past dus 3.8x in een 7 inch scherm ;)
Het aantal dots per inch verandert echter gewoon met factor 2, en dat is uiteindelijk waar het om gaat.
Nee niet echt, 4x zo veel oppervlakte met hetzelfde aantal pixels komt nog steeds op 4keer zo weinig pixels per inch... Pixels per Inch is per vierkante inch he oftewel oppervlakte ;)

Oftewel een kamer van 1 bij 1 met 10 personen (lekker overdreven dat wel) is 10 personen per vierkante meter, heb je een kamer van 4 bij 4 en het aantal personen blijft gelijk dan is het nog maar 2.5 personen per vierkante meter is dat soms de helft van 10? of de helft van de helft ;) (oftewel 4x zo lage pixel per inch verhouding)

Hier kan je het heelk duidelijk zien:
Linker 2x2 patroon is desire en rechter de Dell (4x zo groot, 4x zo lage PPI) ;)
http://gekkehouse.nl/pics/troep.png

Ow als laatste het is Pixels Per Inch, niet Dots Per Inch, neem aan dat je scherm pixels heeft en geen dots ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 april 2010 16:19]

Pixels per Inch is per vierkante inch he oftewel oppervlakte
Pertinent onwaar. Dots per inch is het aantal puntjes per inch op een lijn, ééndimensionaal dus. Anders had het wel dots per square inch geheten. En DPI is net zo goed van toepassing op pixeldevices. Dat PPI wordt aangeraden omdat DPI vaan misbruikt wordt om ook subpixels te tellen wil niet zeggen dat de term DPI ineens fout is.

Dat jij ervoor kiest om oppervlakte te meten is jouw keuze. Dat maakt het niet ineens de enige juiste keuze. 2x zo groot betekent gewoon een uniform scale van 2. De oppervlakte verandert dan idd met factor 4. De inhoud met factor 8.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 april 2010 21:43]

Aha zit het zo, dacht toch te zweren bij vierkante inches ;) Maar moet je hier toch gelijk gaan geven :P

Maar inderdaad wiki geeft het volgende aan:
Nexus one: 3.7" 480×800 252 (PPI)
EEE PC 7: 7" 800×480 133 (PPI)

En aangezien de EEE PC net niet 2x zo groot is is de PPI ook net niet 2x zo laag ;) Oftewel inderdaad niet 4x zoals ik dacht!

PS a dan wint ie net aan van de iPad kwa PPI ;) die heeft 1 PPI minde (132) volgens wiki :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 april 2010 09:35]

hoeft zeker geen nadeel te zijn, de vraag is of piepkleine lettertjes en icoontjes wel zo handig zijn op zo'n soort apparaat...
Ikzelf ben bijv nu blijer met mijn 1680x1050 resolutie op mijn 22 inch scherm dan de 1920x1200 variant... Dus het gaat per smaak hoor, meer hoeft niet per definitie beter zijn, ook al wordt dat je er wel goed ingepeperd door deze maatschappij...
Het is gewoon scherper. Als jij de lettertjes te klein vindt dan moet je de DPI instellingen aanpassen zodat ze groter worden. Dan heb je op een 1920x1200 dus net zo grote letters, maar wel scherper wegens meer pixels.
Ja en toch heeft het een toegevoegde waarde en meer ruimte ;) een icoontje op je Desire is waarschijnlijk 80*80 pixels (super scherp dat wel) nu is het scherm te klein om bijv 8x8 icoontjes op te zetten, maar op een scherm van 7 inch is dat een ander verhaal, daar kan je makkelijk 8x8 (of mooier 8x6) icoontjes neerzetten, dan wel wat mindere kwaliteit want dan kan je nog max 40*40 bijv gebruiker per icoon... Zo is het icoontje waarschijnlijk even groot als op je telefoon, wat minder details, maar wel meer tegelijk ;)

Dit is een supersimpel voorbeeldje van een voordeel (uiteraard had ik liever nog hogere resolutie gezien). Simpelweg omdat het scherm groter is, kan je er meer op kwijt ook al is de resolutie niet hoger!

Edit: wat hun ook zeggen dus maar ik doe er weer het langste over }:O

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 april 2010 14:10]

Woh dit is gaaf, zieke specs ook voor 7", wel te groot om als telefoon te gebruiken maar ik zie hier meer nu in dan de apple Ipad.
Zieke specs, goede uitspraak, want... wat heb je nu precies aan zieke specs op een 7" tablet voor met name media? Ik bedoel, het klinkt niet echt logisch. 4GB geheugen en opslag? Dat is veel en te weinig tegelijk. Hoe zit het met de accu, veel belangrijker.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 april 2010 14:48]

vraag me idd ook af hoelang dit apparaatje het uithoud met 2100 mAh.

wanneer je de opslag makkelijk en goedkoop kunt vergroten door een sdkaartje er in te prikken, vind ik die 4 GB niet perse te weinig. mijn mening alleen.....
Ik kan op 3,7 inch van de HTC Desire al aardig internetten. Snelle respons, 2D scrollen in alle richtingen en pinch to zoom maken het best een aardige ervaring. Op 7" van dit apparaat moet dat dik in orde komen. Wat mij betreft een prachtige MID, mits de prijs ok is.

2010 zou het jaar van de Tablets worden, maar 4 maanden het jaar in, hebben we min of meer alleen nog maar de iPad.
Ik heb toch al enige tijd een SmartQ V7, een Full-HD capable HDMI out (al is 720P/1080i zekerder) liggen en dat voor slechts € 225,- triple boot Windows CE/Ubuntu/Android (nog wel 1.5)

Zie ook het forum voor deze apparaten:
SmartQ 5/7 (cheapo Linux/WinCE/Android MIDs)

Persoonlijk vind ik ook 800×480 meer dan genoeg, sowieso is 10" te veel van het goede om te kunnen dual-thumb bedienen, 7" is daar vele malen beter in al heb ik zelfs grote handen, dus voor mensen met kleinere handen is 5" waarschijnlijk een betere keuze!

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 22 april 2010 14:25]

Hehe heb eergister de V5 besteld, identiek aan de V7 enkel 2,x Inch minder groot scherm en MAAR 144 euro :P Dat is nog leuk speelgoed... Maarja zodra er goede 2.0 versies op de markt komen en die van de V5/V7 ligt dan nog steeds op <2.0 koop ik zeker een nieuwe eigenlijk weet ik nu al dat ik die tablet binnen een paar maanden zat ben want dat ben ik ELKE hardware, en de Dell Mini 5 moet ik zeker in handen hebben gehad!
Die is nog steeds maar net even groter dan die 3.7" en dat is juist het grote verschil met 10". Op een groter scherm kan je veel meer en ook andere dingen en daar is nog steeds geen top-alternatief voor.
Tegen wie heb je het nou hij heeft het vooral over de 7 inch versie, heel wat groter als me smartphone dus... En ja 7 en misschien 8 inch vind ik (en meerder blijkbaar) meer dan genoeg, met een beetje geluk kan je dan met je duimen nog lekker typen zonder dat je vage houding aan moet gaan nemen :) Buiten dat het o zo goede apparaat waar je het over hebt ook veel dingen niet kan die deze kleine en goedkope apparaatjes wel kunnen :) Zoals in je broekzak stoppen (de V5), USB(host/client) aansluiten, multiboot voor de tweaker, 1080P via HDMI outputten enz. ;)

En voor 144 euro zeg ik geen nee tegen een tablet die aan me eisen voldoet voor nu ;)
Tablets met dit soort afmetingen zouden ook best een leuke rol kunnen gaan spelen in de bediening van een muziekcollectie (ala Logitech Squeezebox Touch) en domotica (weerstations, temperatuurinstellingen, verbruik).

Nu ben je aangewezen op dure, niet onderling compatibele apparatuur van de fabrikanten zelf.
Dat zit er dik in, gebruik me telefoon nu ook al voor de muziek enzo op een ander apapraat (PC :P) aan/uit te zetten zodat ik niet de tv helemaal aan hoef te doen :) Over een weekje of 2/3 ligt er een tablet op de bank waar het mee kan (met Android)!
Soms vraag ik mij dan wel af... heb je dan Android omdat het geen Apple is of zijn er echt goede redenen voor die Android tablet? Want al die dingen kan je met een iPad ook prima.
Ja ja groenewold, de hele wereld is anti-Apple. :P Dat weten we langzamerhand ook wel van jou. :)

Android zorgt ervoor dat je al vanaf 100-150 euro al tablets kunt kopen. Dat zie ik niet zo snel gebeuren met Apple.

En een iPad is veels te groot voor iets als besturen van je muziekcollectie. Daar is een 7 inch schermpje veel beter geschikt voor.
Maar waarom zou ik daar voor een Ipad voor willen als een tablet van 144 euro er prima aan voldoet en ook voldoet aan mijn andere persoonlijke eisen/wensen zoals hdmi/usb/vrijheid/enz.... Daarbij ben ik een TWEAKER :D misschien verbaast het je maar ik hou er van om te kunnen kloten, nu MOET dat niet maar kan dat met Android, kan het ook met rust laten dan werkt het ook al prima ;)

Maar voor jouw kan ik die vraag omdraaien (flauw ja)?

@Relief, voor mij is een 4,3 inch schermpje zelfs al genoeg om de radio aan te zetten, ik heb geen eens muziek meer in een lijst ;) Traffic Radio & Psycho Radio FTW :D
En RDP kan gewoon met 1600*1200 zie je alleen een gedeelte van het scherm, maar werkt perfect zo op 800*480!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 april 2010 16:39]

Nee, voor dat je een normaal bedrag betaald voor wat je krijgt :)
Ziet er veelbelovend uit. hopelijk houden ze de prijs laag.
Dell heeft blijkbaar de smaak te pakken. Ze weten precies wat de doelgroep wil.
Ja, zoals ieder bedrijf dit weet en zijn eigen doelgroep heeft... zo heeft de Amiga ook nog steeds zijn doelgroep. ;)
Looking Glass kennen we ook ergens anders van. Nooit meer iets van gehoord trouwens.
dat scherm is regelrecht gekopieerd van Safari, dat geeft een dergelijke overzicht pagina.
Ach ja, beter goed gejat dan slecht bedacht.
Ik vond het ook al op de grafisch verbeterde speeddial functie van opera lijken ja, oftewel safari (die het dus van opera gejat heeft)! Beter goed gejat dan slecht bedacht inderdaad ;)