Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

Logitech heeft bekendgemaakt vanaf september een nieuwe audioset te gaan leveren. Het volgens THX gecertificeerde 2.1-speakersysteem heeft 200W rms totaalvermogen. Tot drie audiobronnen kunnen gelijktijdig worden aangesloten.

De Logitech Z623 krijgt een adviesprijs van 170 euro mee voor het Europese continent; in de Verenigde Staten moet 150 dollar worden betaald. De boxset kan worden aangesloten met tulp- en 3,5mm-jackpluggen. Logitech richt zich met het speakersysteem naar eigen zeggen op muziek-, game- en filmliefhebbers.

Logitech Z623Een 7 inch grote driver genereert de lage tonen van de subwoofer. Hoeveel watt deze subwoofer en de satellieten individueel produceren, is niet uit de doeken gedaan. In de rechter speaker bevinden zich knoppen om het volume van de speakers en de subwoofer te regelen. Daarnaast heeft Logitech een gebruikelijke 3,5mm-hoofdtelefoonuitgang toegevoegd.

THX staat voor Tomlinson Holman's eXperiment en is geen technologiestandaard zoals DTS of Dolby Surround, maar een kwaliteitsstandaard voor audiovisuele apparatuur en bioscopen. De standaard werd oorspronkelijk gedefinieerd voor de film The Return of de Jedi van Lucasfilm. Het bedrijf van George Lucas wilde dat de film optimaal werd ervaren in de bioscopen. De tune is misschien nog herkenbaarder bij het grote publiek dan de standaard zelf. Desondanks heeft ook het logo een grote marketingwaarde, omdat het wordt geassocieerd met bioscoop- of surroundgeluid. Bedrijven die het logo op hun producten willen voeren, moeten dan ook flinke leges aan THX betalen. De waarde van certificatie van luidsprekers volgens THX is onderwerp van discussie. Er zijn immers tal van externe variabelen, zoals de grootte van de kamer waarin het systeem is opgesteld en de configuratie van de gebruiker, die de geluidskwaliteit negatief kunnen beïnvloeden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Het gaat hier overigens om "THX Multimedia", dat is een hele andere certificering als bioscopen en ook weer anders als home cinema apparatuur. THX Multimedia houdt in dat het een degelijk setje is, fatsoenlijke aansluitingen, overzichtelijke drivers etc en alles bedoeld voor een luisterafstand van 70 centimeter.
@renecl, waar baseer jij op dat dit een flutsetje zou zijn? Dit is een gloednieuwe speakerset en de kans dat jij hem überhaupt al hebt gezien, laat staan, geluisterd, lijkt mij bijzonder klein, zo niet, onmogelijk. Iets krijgt echt niet zomaar een THX certificering. Flutsetje lijkt mij op z'n zachts gezegd wat overdreven.
Waarom? Omdat het overgrote deel van de Logitech setjes inderdaad flutsetjes zijn.
Vergelijk maar eens met Altec Lansing, M-audio of dergelijke. Die produceren ten minste deftig materiaal waaruit een redelijke klank komt.
Ja en als ik een huis heb van een paar miljoen is jou huisje ook meteen een flut huisje?
Voor een "audiofiel' zullen de setjes inderdaad niet alles zijn maar om Logitech nou meteen voor flut uit te maken..

Kwa prijs en kwaliteit/verhouding zijn ze wat mij betreft zeker 1 van de beteren voor pc setjes. Voor 100 euro heb je gewoon al een lekker geluid welke meer dan genoeg is om een leuk muziekje dan wel een film op +10 af te spelen.

Waarom kunnen/willen veel mensen nooit dingen op hun waarde beoordelen.

@ beneden, noem er eens een paar? :)

[Reactie gewijzigd door jupjup op 26 augustus 2010 20:03]

Voor 100€ heb je bij de andere merken setjes die die van Logitech zonder probleem naar huis spelen.
Het gaat hier niet over de kostprijs maar over de kudde die niet verder kijkt dan de bedrijven die u een rad voor de ogen draaien met termen als THX enz.

Iemand die een beetje verder graaft zal rap zien dat er ook andere en vooral betere alternatieven zijn, zeker voor een budget van 100€.
ok maar als je alles zelf maakt (als je het kan ten minste) dan zijn die Altec Lansing en M-audio ook maar zozo.
het is wat je gewoon bent en hoeveel waarde je eraan hecht.
Alsof M-Audio zo goed klinkt...... zet ze maar eens naast een setje KrK vXT dan is M-audio ook flut.
Ik heb de Z-2300 met THX en echt onder de indruk ben ik niet. Afgezien dat ik de kabels opnieuw erop heb moeten zetten omdat ie regelmatig uitviel, heeft ie ook maar een erg matige geluidskwaliteit :( Miskoop voor mij dus. Leermoment.
prijzig..in principe is het dus een nieuwe versie van de Z2300
De Z2300 is denk ik ruim 2 jaar oud dus zo opmerkelijk is het niet dat ze zo'n setje bouwen. Heb 'em hier al bijna 2 jaar staan en ik moet zeggen dat het geluid prima is. Boxjes zien er wel ietswat cheap uit. Wat me ook opvalt is dat de knopjes nu ingebouwd zitten in de speakers ipv een losse bedieningsmodule. Vind dit wel zo handig, maar dat is persoonlijk :)

Maar THX waardig? Allemaal marketing.
De Z2300 is denk ik ruim 2 jaar oud
Bijna 6 jaar oud... ;)
Was ik ook al aant denken, heb die set toch al langer gehad dan 4 jaar, en die is nu ook al een half jaar kapot.
Dat had ik ook voor, gewoon de zekering in de subwoofer die gesprongen was. Voor 50 eurocent kan je die eenvoudig vervangen. Als ik het me goed herinner, was het eentje van 2A. (Kijk achteraan je subwoofer & zoek naar fuse, je kan het met een platte schroevendraaier openen en de zekering eruithalen).
Erg ruim zelfs. Uit de pricewatch:
Eerste prijsvermelding: maandag 4 oktober 2004
Of dit de opvolger moet worden van de z2300 is nog af te wachten, aangezien die dingen nog steeds erg goed verkopen. Het valt me op dat als je 2 dezelfde sets (z2300, Z5500, etc.) naast elkaar zet ze toch een totaal ander geluidsbeeld kunnen geven.

Ikzelf hecht dus ook niet zoveel belang aan het THX logo. Er zijn genoeg speakers die dit logo niet hebben en even goed of zelfs beter klinken. Het is inderdaad allemaal marketing.
THX? Oh, die waardeloze marketing zooi?

Zelfsa laptops hebben nu al THX certificering/
THX is niet waardeloos als iedereen zich maar aan de standaard houdt. Het is juist goed dat men geluid- en kleurechtheid standariseert. Echter moeten de contentmakers ook al hun beeld en geluid produceren naar de maatstaven van de THX standaard. En dat gebeurt dus meestal niet. In praktijk is het aantal THX-gecertificeerde albums, films en games best klein. Er zijn bijvoorbeeld maar 336 gecertificeerde DVD's (bron). Dat is natuurlijk maar een fractie van het hele filmaanbod.
Als de THX standaard ook op dergelijke 2.1 setjes van toepassing kan zijn, is het wel degelijk nietszeggend.
Ik heb een paar maanden geleden nog een Z2300 set van een medetweaker overgekocht voor €45 en ik moet zeggen dat ik die stukken mooier vind dan deze nieuwe set.
Geluidskwaliteit van de Z2300 vind ik voor een 2.1 set ook erg goed, maar kan ik natuurlijk nog niet met deze vergelijken.
En daarnaast vind ik hem persoonlijk ook nog lelijker dan de Z2300. Heb zelf de Z-560 gelukkig :P

En tjah, wat kan je zeggen van een speakerset zonder deze in real life gehoord te hebben. Naar mijn mening bar weinig. Afgezien van het uiterlijk. En over smaak valt te twisten uiteraard :+

[Reactie gewijzigd door LogiForce op 26 augustus 2010 11:43]

Het THX labeltje stamt uit 1983, voor Lucasfilms ontwikkeld. Logitech buit dat labeltje nu dus uit voor de suffe consument :D
Nee er zijn zeer recentelijk nog vele nieuwe versies van het THX certificerings systeem uitgebracht. (denk aan thx select etc) THX is trouwens één van de weinige certificeringen die wel echt ergens voor staan. Persoonlijk ga ik er van uit dat het hier om een vrij lichte vorm van een THX certificaat gaat. :)
Maar de consument ziet alleen het THX stickertje en niet om welke vorm van de certificaat het gaat, dus eigenlijk zegt zo'n certificaat nog steeds maar heel weinig.
De consument ziet twee van die vreselijke opvallende stickertjes op het anders mooi egaal strakke ontwerp. :(
De logitech Z-2300 2.1 set heeft toch ook een THX certificatie? Dit is dus gewoon een opvolger hiervan.
Dit zou inderdaad de opvolger kunnen zijn. Moet wel zeggen dat ik de Z-2300 een mooier uiterlijk vind hebben, maar goed smaken verschillen.

Wel tof dat er in het nieuwsbericht staat dat het geluid niet alleen afhangt van certificaten en specs!
Heb hier de Z-2300 staan en klink best goed op mijn kleine kamer. Maar het is telkens weer een WOW effect als ik hem in de grote kamer beneden neerzet. Echt een heel groot verschil in geluid.
wat een groot prijsverschil weer tussen EU en VS :(

150 U.S. dollar = 118.18 Euro, toch krijg ie hier een verkoop advies mee van 170

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 26 augustus 2010 11:16]

Vergeet niet dat de Z-5500 voor 250 tot 300 euro te krijgen is en ook een adviesprijs mee krijgt van 399 euro :D De G15 volgens tweakers 69 euro, voglens Logitech 99 euro :P

Logitechs adviesprijzen zeggen dus niet zo veel over de prijzen die daadwerkelijk gebruikt worden door winkels ;) Nu is het nog even duurder, wss omdat die gewoon niet te leveren is (en er maar 1 winkel is die hem in ze assortiment heeft, dus geen concurrentie, dus duur), over een maand zal je zien dat die in de PW wss rond de 120 tot 135 te koop is ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 augustus 2010 11:31]

Precies, 1ste PW prijsvermelding staat er inmiddels al in voor 181,-, maar bijv. MaxICT heeft hem ook al in zijn prijzenlijst voor 123,- ex BTW. Even wachten tot die echt beschikbaar is dan zal je zien dat het er ergens tussen in komt.

Vergelijk maar is prijzen van willekeurige producten op de Logitech website en de PW.

[Reactie gewijzigd door Yippie op 26 augustus 2010 11:41]

De z-5500 net als veel audio apparatuur is ook een stuk goedkoper in Nederland dan in de US. Vreemd maar waar, vergelijk de prijzen van b.v. newegg en de pricewatch maar eens, zou het dan ook vreemd vinden als de prijs van deze set hier duurder zou zijn.
Vast wel, maar in de VS is de 150 dollar ook gewoon een adviesprijs (ex. belasting). De winkelprijzen kunnen daar ook best op 120/130 dollar liggen. Hoe verklaar je het verschil dan nog?

Ik weet dat de prijzen in de VS vaak zonder BTW worden weergegeven, maar ik krijg wel het sterke vermoeden dat we, als we alle variabelen meenemen, in Europa vaak meer betalen voor hetzelfde product.

Je kunt mij niet wijsmaken dat de BTW en weet ik wat 170 - 118 = 52 euro is in de VS. Jammer dat importeren vaak niet loont vanwege verzendkosten ;)

[Reactie gewijzigd door marhalm op 26 augustus 2010 23:50]

Volgens mij is het zo dat die 150 US dollar niet de volledige prijs is. Lokaal verschillen de belastingen nogal, dus er komt nog wat bij.

In Europa(of iig in Nederland) dienen prijzen voor consumenten altijd inclusief alle belastingen e.d. gegeven te worden.
Zelfs dan is dit gewoon duur (lees: zelfs inclusief btw is er een significant prijsverschil)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 26 augustus 2010 11:30]

We hebben het over adviesprijzen. Dus de prijs kan met gemak tientallen euros lager liggen.
Aankopen in amerika en laten opsturen is dus de booschap
Btw adviesprijzen liggen altijd hoger dan de daadwerkelijke verkoopsprijs.
Gezien het gewicht van de Z2300 set, zal deze ook wel enkele kilo's (15?) wegen.
Denk dat dat de verzendprijs aardig zal opdrijven.
Gezien het gewicht van de Z2300 set, zal deze ook wel enkele kilo's (15?) wegen.
Denk dat dat de verzendprijs aardig zal opdrijven.
Klopt, ruim vijftien kilo voor dit setje - dat deze veel zwaarder is viel me al meteen op, ik heb een maandje of twee terug mijn ouwe I-trigue setje vervangen met de Z2300 en deze weegt stukken meer.
Vergeet niet dat sommige apparaten in de VS alleen op 110V werken en je dus ook nog een omvormer moet hebben om deze in Nederland te kunnen gebruiken. Kost ook al snel een tientje.
Vrijwel elke adapter die je tegenwoordig koopt werkt op beide spanningen. Alleen de stekker is niet compatibel en die koop je voor twee euro.
En dan komen er nog douanekosten overheen en ben je uiteindelijk net zoveel kwijt.
Nee, want het bedrag valt onder het drempelbedrag van €150. Je betaalt dus geen douanerechten. Wel BTW trouwens, dus de set zal je €140 kosten.

Of het interessant is om hem dan in de VS te kopen hangt dus af van de transportkosten; blijven die onder de €30 dan blijft het totaal onder de €170 adviesprijs die het ding hier krijgt (ik gok overigens van niet; veel transporteurs rekenen ongeveer een tientje administratiekosten om je pakketje door de douane te loodsen en ik vrees dat het transport zelf wel over de €20 gaat).

De vraag is dan alsnog of je dat wil voor een klein prijsverschil; service/garantie/retourneren gaat natuurlijk makkelijker met een shop op hetzelfde continent :+

[Reactie gewijzigd door johnwoo op 26 augustus 2010 12:09]

ik zag gisteren een poster op schiphol en daar stond dat je zonder problemen tot 430 euro kon gaan.

vaag, kom niet meer op schiphol nu dus kan ook geen foto meer maken
Ja, dat is als je goederen als reiziger meeneemt als bagage. Als je het per post doet is het vrijgestelde bedrag veel lager. Wat natuurlijk wel krom is.
Daar is niks kroms aan. Als reiziger maak je ook kosten door te reizen. Als besteller zit je gewoon thuis ;)
Die 150 dollar is exclusief belasting he, zoals wel vaker vermeld hier op de FP ;)
met belasting kom je rond de 140 euro en waarschijnlijk nog wat invoerrechten dus zal een prijs in Euro's minimaal gelijk zijn aan die USD. En ja...Advies is altijd hoger dan de winkel prijs (behalve bij sommige winkels zie ik wel eens, die willen er nog eens overheen gaan)
En ja...Advies is altijd hoger dan de winkel prijs
Doet er niet toe, want dat gaat net zo goed op voor de VS. Het zorgt dus hooguit dat het niet zo duur wordt als 170 euro hier, niet dat het relatieve verschil tussen de euro- en de VS-prijs kleiner wordt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 augustus 2010 11:34]

Ik denk dat brinkdinges doelde op de prijs in de USA.
Die prijzen zijn ook altijd zonder belasting, de salestax, die ook nog eens per staat verschilt.

Dus ook in de States betaal je niet $ 150,=, maar $ 150,00 + salestax.
zoals wel vaker vermeld hier op de FP
Maar in die situaties is de dollarprijs grofweg gelijk aan de europrijs. Hier is de europrijs zelfs nog hóger. Het gaat verdorie om een verschil van 44%! In welk land leef jij dat je zelfs zoveel belasting moet betalen?

@flippo's hieronder: ik had het over BTW/VAT, niet over inkomstenbelasting. Of ga je de inkomstenbelasting ook nog eens bij de prijs optellen? 8)7. BTW is hier gewoon 19%. Het maximale verschil moet dus ook 19% zijn, als je het belasting-argument wil gebruiken om het verschil in de prijs te verklaren. 44% is dus buiten alle proporties. Dus, voortaan even wat harder zelf nadenken aub.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 augustus 2010 14:46]

Nederland schijnt daar ster in te zijn, incasseren...
Of dacht je dat bijvoorbeeld loonkosten per werknemer in de EU vergelijkbaar zijn met die in de VS?
44% teken ik voor, zit net als een hoop mensen gewoon op 52%
Altijd dit eeuwige hersenloze gezeik over Dollar/Euro verhouding. Je vergeet dus weer de BTW over de Amerikaanse Dollar prijs. |:(
Als jij nou eerst eens wat beter zou kijken ipv meteen te blaten, dan zou je zien dat de BTW niet het verschil kan verklaren.
Beetje dubbel :P

[Reactie gewijzigd door marhalm op 26 augustus 2010 23:50]

ben nog nooit een pc-speaker setje tegen gekomen met echt goed geluid.
ik moet het dus voolopig nog maar doen met m'n verbouwde all ribbon 5 (antieke magnat)
met denon versterker(ook aangepast).
toch, als er ooit een goeie pc-set uitkomt zal ik 'n zeker beluisteren ;)
't Zijn computerboxen, 't is geen hifi-setup. Of wou je gewoon vertellen wat je zelfhad staan? :p
En waarom zouden luidsprekers die aan je pc hangen slechter moeten zijn dan elders?
niet iedereen gebruikt zijn audio pc als hoofdgeluidssysteem maar wil toch degelijk geluid zonder een fortuin uit te geven?
Probeer de Logitech Z-680 of Z-5500 eens. Voor een PC-Speaker setje zijn die bijzonder goed.

OT: Ik denk niet dat een echte filmliefhebber enthousiast kan worden van dit 2.1 setje, ondanks Logitech aangeeft dat te zien als een van de doelgroepen.
Alleen jammer dat je dus echt geen donder aan dat THX plakkertje hebt met consumenten elektronica gaat dit niet verder dan dat bepaalde componenten aan een simpel eis moeten voldoen waar eigenlijk ieder simpel setje aan voldoet. Het komt er meer op neer dat het een gekocht plaatje is om de verkoop te verbeteren.

Zo ver ik nu kan zien is dit weer een fullband speaker met subwoofer systeem ik kan er natuurlijk pas echt over oordelen als ik hem heb beluisterd. Ik had zo gehoopt dat ze nu eens tweeters in gingen bouwen dat zou echt zo'n groot verschil maken dan kunnen die fullbands vervangen worden voor degelijke midrange speakertjes dan kunnen ze de filtering van de sub ook een keertje normaal afregelen.
Hoe werkt dat me meerdere audiobronnen tegelijkertijd. Bijv. ik sluit een dvd speler en een pc aan. Kan ik dan van beide bronnen tegelijkertijd geluid horen? Of moet je iedere keer aangeven welke bron je wil luisteren?

De Z-2300 heeft deze functionaliteit niet wat ik toch wel mis.
Op je tv kan je toch ook meerdere videobronnen aansluiten? ;)
Ik ben benieuwd of er ooit een keer een opvolger komt van de Z-5500 met bv two way satellites.

Al zal deze voor de meeste mensen interessanter zijn..... Een nog grotere groep vind dit waarschijnlijk al te duur en onnodig.