Opvolger HCC-dagen geschrapt wegens weinig animo

De opvolger van de HCC-dagen en de Gameplay, 'Home Multimedia Entertainment', wordt dit jaar niet gehouden. Er zou 'onvoldoende belangstelling' zijn voor het evenement van uitgever HUB, dat vorig jaar nog als een succes werd bestempeld.

De beurs zou van 5 tot en met 7 november in de Jaarbeurs te Utrecht worden gehouden, maar op de website van HME is te lezen dat dat niet doorgaat. Mensen die al een kaartje hebben gekocht, krijgen hun geld terug. De voornaamste reden voor het schrappen van het evenement zou 'onvoldoende belangstelling bij exposanten en de verschillende interessegebieden' zijn.

Opvallend genoeg beoordeelde de uitgever de editie van vorig jaar van het evenement nog als een 'daverend succes', met 54.000 bezoekers en tevreden exposanten. Volgens directeur Johan van Dijk van evenementorganisator MagEvents, onderdeel van HUB Uitgevers, was er echter 'geen andere keuze'. Het is volgens hem aan de 'crisis' te wijten dat exposanten geen belangstelling meer zouden hebben. Het is niet duidelijk of het evenement volgend jaar wellicht wel doorgaat.

In 2008 bundelden de organisatoren van de HCC-dagen en de Power Unlimited Gameplay hun krachten in het nieuwe evenement HME. Het is niet bekend of die beurzen nu weer afzonderlijk verder zullen gaan. De HCC broedt in ieder geval op een manier om de HCC-dagen toch te kunnen houden. In 2008 hadden veel HCC-leden overigens nog kritiek op HME.

Door Joost Schellevis

Redacteur

24-08-2010 • 19:11

145

Reacties (145)

145
144
96
2
0
23
Wijzig sortering
Iedereen heeft het over de verkoopstands... Volgens mij is (was?) de HCC een Hobby Computer Club en de HCC-dagen een evenement waar verschillende afdelingen van de HCC bij elkaar kwamen. Op een of andere manier is dat uitgegroeid naar een beurs naar een commercieel evenement waar meuk verkopen belangrijker werd als de HCC-bijeenkomst. Die verandering was al meer dan 10 jaar geleden aan de gang.

Wat betreft het HCC gathering gebeuren: dat is tegenwoordig online. De modeltreintak gaat niet meer wachten tot de HCC-dagen om hun nieuwste bouwsels te tonen. Ze zetten foto's op fora, video's op YouTube en spreken elkaar via een chatprogsel.

Bovenstaande is waarom de HCC-dagen nooit meer worden zoals ze in de begindagen waren.
Ben er 2 jaar geleden geweest, dat vergeet ik nooit meer...
Wat een slechte beurs was die HME |:(

Allemaal dezelfde stands met prullaria, enige leuke waren de casemods, en de rest.... Laten we er maar niet over beginnen.

Ik ben hier niet rouwig om iniedergeval!

[Reactie gewijzigd door Wannial op 22 juli 2024 19:34]

Ik ben 3 keer op een HCC beurs geweest, de eerste twee keer waren geweldig.

In 1996 of 1997 (weet niet precies meer) was ik er voor de eerste keer. Allemaal stands met random shareware CD-ROMS, echte computer hobby dingen (Weet het niet precies meer, was 13 jaar geleden), maar in ieder geval iets waar iedereen die rondklooide op een computer te vinden was. Kwam thuis met een racestuurtje, wat spellen, programmas en nog wat andere randapparatuur.

Ook in 2005 allemaal stands met leuke dingen, en heb er toen een Creative Zen Touch 60 gb voor 150 euro op te kop getikt , een hele fijne MP3 player die ik altijd bij me had tot zijn vervanging van mn Zen X-FI (werkt nog steeds, accu is prima, alleen in de winter heeft hij een beetje moeite mijn vinger te volgen). Daarnaast stands van de HCC met toffe dingen die niet echt mijn ding waren, maar wel interessant, zoals een kleine cursus netwerken die ik van een van de mensen daar heb gehad (hoe routing werkt etc).

De 3e keer was 2008, maar toen was er echt waar niks leuks meer aan. Allemaal stomme stands met usb-sticks of andere prullaria die je gewoon online veel goedkoper vind, en de paar HCC stands die er waren waren allemaal weggedrukt in de soort van veiling-frenzy van een aantal winkels, met daarnaast nog een aantal stands met fatboys (zitzak) en xboxen (die allemaal dingen probeerden te verkopen met gewone retail-prijzen), en nog wat stands waar ze bijvoorbeeld een LAN game aan het spelen waren, met enorme rijen.

De vader van een vriend van me was lid van de HCC dus kreeg korting of we mochten gratis of zo iets, maar ik zou er in ieder geval anno 2010 niet meer heen gaan. Teveel commercie, te weinig 'tweakers' dingen zoals rare after-market koelers, epische casemods of interessante mensen.
Jaren lang was ik er, elk jaar weer en dan 3 dagen. Ik spaarde er geld voor en nam vrij van werk.

De eerste keer moet ergens eind '80 geweest zijn, het was een enorme happening met drie grote hallen waar winkels stonden, de grote zaken in hal 1, software in hal 2 en hal drie was voor allerhande 'rommel' waar de enthousiasteling als ik urenlang konden snuffelen.

Dan was er natuurlijk de HCC themas en niche groepen zoals C64 of Atari, breimachineclubjes en dergelijke. Ook was er een enorme expositiehal voor de echt grote jongens.

Maar ja, wat veranderde er? De exposanten konden de prijzen niet meer betalen.. De laatste keer dat ik er was was 5 jaar geleden, ik sprak toen een man die oude CDs verkocht, dozen vol had hij er, leuke dingetjes voor een Euro per stuk. Hij had 2 kramen, standaard marktkraampjes zijn dat en hij betaalde daar 500 Eiro per stuk per dag voor, een parkeerkaart moest hij dan nog zelf erbij kopen! Het was de moeite niet waard zij hij. Dus je kan je voorstellen dat de kleine 'rommel' kraampjes die de boel zo leuk maakten snel uitstierven..

Ik begon er al een hekel aan te krijgen toen die eikel kwam met zijn 'real American hotdog' kraampjes waar je 3,50 betaald voor een lullig broodje met de allergoekdkoopste shit knakworst, geen zuurkool of uitjes, niks 'real'...

De prijzen van de Jaarbeurs heeft de boel verpest :(
Van al die 'rommel' was ik net iets te laat, wel jammer.

Voor mijn eerste HCC beurs was ik nog wel eens naar veel kleinere computerbeurzen met mijn vader geweest. Toen was ik 4 of 5 ofzo, en dat soort 'marktjes' heeft een enorme impact op mij gemaakt. Echt waar de meest geweldige tentjes met allemaal hardware, demo's van software etc. Ook was er een soort basic (als in, programmeer taal) standje waar je heen kon, en een persoon een game aan het schrijven was als een demo voor een software ontwikkel pakketje. Stand stond vol met allemaal kleine monitoren waar je dan een balletje op zag bewegen. Heb toen jaren later dat pakketje op een shareware CD gevonden, wat mee aangeklooid en vergeten. Nu programmeer ik games als hobby en volg ik een opleiding IT in utrecht.

Natuurlijk heb je dit niet meer met dingen als internet, iedereen maakt gewoon een webpagina waar hij z'n rommel opzet . Daarom vrees ik dat dit soort beurzen ook alleen maar erger worden, dus meer als een soort kermis voor computers, met veel te duur eten, generic stands met weinig interessants, spam van games en geen plaats meer voor koopjes van kleine handelaren of dingen waar geen mainstream interesse in is.
Klopt, in de tijd dat de HCC dagen nog een grote happening waren voor alle enthousiasten is ondertussen gewoon ingehaald door de webshops waar je voor bodemprijzen materiaal kunt bestellen.
Het enige dat dan nog leuk zou zijn, zouden inderdaad de rommelkraampjes zijn, maar die waren er al jaren niet meer.
Het product dat deze beurs eerst aandreef, heeft ervoor gezorgd dat de beurs nu overbodig is geworden.
Je kunt nu gewoon achter je computer blijven zitten, alle informatie die je zoekt vinden, de nieuwste vooruitgang bijhouden, en koopjes jagen. Geen HCC meer voor nodig.
"Vroeger" was de beurs inderdaad leuk. In de jaren 80 en 90 ben ik bijna ieder jaar geweest. Het was een beurs waar je naar uit keek. Ik zette het hele jaar geld opzij om op de beurs nieuwe spullen te kopen. Maar ja in die tijd stonden er nog allemaal verschillende stands. Je kon er van alles vinden en voor goede prijzen.

Eind 90 begon het al wat te veranderen. De variatie verdween. De kleine standjes verdwenen en werden vervangen door telecom aanbieders. De grote jongens hadden voortaan een grote stand in iedere hal. Iedere hal was een kopie van de andere.
Ik ben er toen mee gestopt. Het was al niks meer dus het is niet vreemd dat het nu echt dood is.
Ik heb hier een keer gestaan met een partij gebruikte hardware. De kosten waren inderdaad absurd hoog. Ruim 500 euro per dag per kraampje. Parkeren kon gelukkig wel gratis op het terrein zelf. Hij aanvullen was een drama. En 's nachts zijn er meermaals spullen gestoren door achtergeleven mensen / (bewakings)personeel - nooit meer.
Er is destijds ook enorm veel kritiek op geweest, ik was er ook en kan je vertellen....de kritiek was echt nog te mild, het event was echt een aanfluiting. Het diepte punt was wel de stand voor trein simulatie software (met alle respect hoor, maar het is niet mijn ding).

De casemods waren idd erg leuk.

Als er nu een beurs komt voor echte liefhebbers dan zou ik wel gaan, maar HME.....dat nooit weer.
ik vond de hcc anders ook enorm achteruit gaan de afgelopen jaren, steeds meer duitsers die je semi 2e hands troep en pelican printer cartridges aan wilde smeren, bijna geen fatsoenlijke stands met leuk spul in de aanbieding.

Het gaming gedeelte van 3 jaar terug was nog wel leuk, maar veel te klein en niet goed opgezet.

Ook zijn het dingen die een ander publiek aanspreken, de HCC was altijd voor de nerds, IT-ers en hobbyisten met een ruitjesblouse en een baard.

Het gaming gedeelte was voor de bepukkelde pubers, dit moet je niet samen doen, het mag dan wel beide met computers te maken hebben, maar het publiek is verschillend.
Een grote gamebeurs zou zeker niet gek zijn in NL, maar dan moet je het wel anders aanpakken en er voor zorgen dat grote ontwikkelaars ook nieuwe dingen laten zien enzo (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk)
inderdaad, ik heb mij echt doodgeergerd aan alle duitse rotzooi, cardriges en rc helis, kom je daarvoor nou naar een HME beurs toe ?

Ik was er in 2008 bij met school maar voor 12 uur was iedereen hem al gesmeerd.. :P maarja, wat is het geek gehalte ook van cardridges voor te veel geld en aftandse 478 mobo's ?

Ik kan er helaas geen traan om laten, ookal is het wel jammer hoe alles rondom de casemod compo is verlopen. (wat het enige was wat vet was imho.)

Ik had toen nog geld apart gezet om daar meuk te gaan kopen maar het enige wat ik daar mee genomen heb zijn pennen en flyers van allerlij telecom aanbieders met mobiel internet :+

[Reactie gewijzigd door BGB4rn op 22 juli 2024 19:34]

De computerbeurzen gaan op deze manier aan hun eigen succes ten onder. Het was ooit leuk met echt een goeie manier om goedkoop aan leuke onderdelen te komen. Maar de eenheidswordt is de doodsteek gebleken.

De meeste stands waren van het type: "Hoe bestrijd je de concurrent het beste? Door precies hetzelfde te doen en naast hem te gaan staan."

En de webwinkels zijn tegenwoordig ook zo ingeburgerd, je hoeft voor betaalbaar spul niet meer naar de HCC of andere beurs.

Het was altijd wel leuk als uitje maar steeds minder als beurs.
Graag gedaan! Haha ik had een van die casemods gemaakt (: en verkocht ondertussen...
Welke was er van jou? Ik vond de casemods echt stuk voor stuk mooie werken!
Sowieso respect voor elke casemodder die zulke kasten maakt, en ook echt afmaken!
Daar ben ik het helemaal mee eens. Vroeger ging ik altijd naar de HCC dagen, dat was tenminste gericht op de algemene computergebruiker, de HME was bijna alleen maar gaming. Het enige wat echt leuk was, was de casemodstand.
Tijd voor de Tweakers-dagen? :+
leuk idee. zoek een hal uit die niet zo veel te doen heeft, zoals de Prins Bernhard hoeve in Zuidlaren (Drenthe) en maak er een leuke showcase van.

laat eens zien hoe er getest word, hoekjes voor android, alternatieve pc-koeling en een hoekje voor die man die zijn pc in een bureau heeft ingebouwd (klasse werk!) en andere dingen.

the tweaker experience, ik ben er bij!
Hallo mag het een beetje in het midden van het land, dan blijft het voor iedereen leuk ;)
Maar het idee van tweaker dagen is heeeeeeel leuk !!!!
De eigenaar mag al geen zwarte markt organiseren in de PBH.. Laat staan een markt voor hordes koopjesjagende Tweakers :+

Maar T.net/VNU Dagen zal ik zeker wel bezoeken. Het liefst met veel goedkope stands, zodat jan-met-de-pet ook zijn oude meuk kan verkopen (en er geld aan over houden). Een soort V&A hoekje dus.

Mijn favoriete gedeelte van bijv. de PC Dumpdag was het gedeelte waar de 2dehands handelaars stonden. Bakken vol onderdelen waar iedereen gewoon in kon graaien.
leuk idee. zoek een hal uit die niet zo veel te doen heeft, zoals de Prins Bernhard hoeve in Zuidlaren (Drenthe) en maak er een leuke showcase van.
Zuidlaren ?! ? Komen daar InterCity's ? Of moet men met zijn steekwagentje vol zooi per trekschuit net als Berend Botje, en de rest te voet. ..?
Helemaal mee eens. Tweakers, organiseren jullie eens wat. Geheid succes.
Lol, daar zou ik zowaar nog misschien wel naar toe komen, itt tot een of andere andere beurs/event.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 22 juli 2024 19:34]

Laat Tweakers.net VNU Media samenwerken met HCC en Gameplay. Via alle sites en magazines van VNU Media kan dan geadverteerd worden. Doe er nog een TV commercial bij en dan wordt het wel een succes.
Campzone?
Geen stands met chineese prullen of te dure hardware,etc,Je brengt je eigen zooi mee,en maak er wat leuks van.
Op campzone stond trouwens dit jaar ook een but winkel, met hoge prijzen en alleen in het weekend open. Wel jammer vorig jaar heb ik nog spulletjes gehaalt bij die shop in de maintent toen.
Maar dit jaar wou ik gaan kijken is die doordeweeks dicht? :S vaag..

voor de HCC dagen, Ja dat is heel jammer, maar ben er vorig jaar geweest, maar vond dat toen een stuk minder dan x jaren ervoor dat ik er eens geweest was.
Maat van me heeft wel wat gekocht maar dat viel uiteindelijk ook wel mee ( 2 controllertjes voor PS3)
Als je dan hoort dat die mannetjes die x jaren terug er stonden met relatief gezien goedkoop leuk spul, maar die het simpelweg niet kunnen betalen tsjah heel jammer maar so be it.

Idee is om Tweakers.net dagen te doen.
Maar dan wel een afdeling met van alles iets specifiek op OC'n / casemod stand / en natuurlijk niet zoveel geld vragen voor een plekje op 'de tweakers.net dagen / beurs ;)'

Wat Proatjeboksem hieronder zegt idd: voor van alles wat. :P
Nodig je mobilyz, hardware.info (die stonde ook op hcc al), engadget? :P, tweakers zelf, en uiteraard wat promotie voor campzone :P

Locatie groenoordhallen in leiden (ook groot) of utrecht, meetje midden van het land houde he ;)

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 22 juli 2024 19:34]

Iedere tweaker zijn eigen overbodige hardware verkopen?

Geheid sucses als ze wat regelen om bijvoorbeeld je spullen te koop te zetten in een kraam tegen een bijdrage aan betrouwbare verkopers. Als de koper de prijs te hoog vindt kan hij je altijd even bellen op je mob om te onderhandelen. Dan krijg je weer een handeltje van leuke 2ehands spullen waar nog wat van de prijs afkan.
Iedere tweaker zijn eigen overbodige hardware verkopen?
Overbodig? Ga je mond spoelen!

Alle gekheid op een stokje, ik heb recentelijk m'n collectie Sun en SGI bakjes (en een netapp) gedoneerd aan een hackers museum. Dat vind ik dan nog leuker dan er geld aan over houden.
Zet hem op HCC maak er als van ouds weer wat goeds van !!!!!!!!
Anoniem: 111970 @Basd8224 augustus 2010 19:25
De beurshuizen willen grof geld zien voor stands, dus de kleine verkoper zoals die waarvan ik Archipelago (oud DOS spel) kocht of de Sound Galaxy kaart toen Sound Galaxy nog vrij onbekend was (ook niks meer geworden, maar was een super kaart in die tijd) op de HCC dagen in wat toen nog de Martinihal heette kunnen het wel vergeten. Dat betekent dan weer dat je de grote jongens moet zien te trekken.. maar ja, die hebben dan vaak weer betere dingen te doen dan op een klein beursje voor eigenlijk alleen maar de die-hards te gaan: eigen evenementen, demo's op locatie, etc. voor die doelgroep - en de écht grote beurzen voor het algemene publiek.

Ik denk dat je dat soort beurzen voor de IT wereld in ieder geval niet zo snel weer zal zien.. al zou ik het zelf ook best leuk vinden. Maar dan ook weer niet zo leuk dat ik een ticket van zegge €200 zou kopen :)

Ondertussen organiseert de HCC en diens regionale clubs nog prima dingen, trouwens - net even die van Groningen bekeken... cursusje Total Commander voor senioren, en Ubuntu voor beginners in het algemeen. Als het onderwerp je aanspreekt dan zijn dat best interessante dingen om naartoe te gaan aangezien de mensen die er dan zijn er vaak ook wel verstand van hebben.
"De grote jongens", Mycom en Dynabyte, waren zo rond 2004 oid nog wel aanwezig, dat is de laatste keer dat ik er geweest ben. Echter daar ook geen bijzondere prijzen, als ik 500 meter loop naar de dichtsbijzijnde Mycom/Dynabyte heb je gewoon dezelfde prijzen.
Het leuke vond ik 'vroeger' allerlei rare Chineze meuk voor heel weinig, heb er toen eens een bluetooth stick gekocht in de tijd dat bluetooth nog maar net bestond, voor echt een paar euro of gulden / whatever.
Mijn eerste PC, zoals die van wel meer mensen, kwam er ook vandaan, inclusief monitor enzo vanaf Utrecht met trein + bus naar huis gesleept. Dat was geweldig :). 17" CRT monitor wel te verstaan .

[Reactie gewijzigd door thegve op 22 juli 2024 19:34]

Anoniem: 94605 @thegve25 augustus 2010 08:49
Ik heb mijn eerste 15" monitor op de beurs gekocht in de tijd dat je overal alleen 14" kon krijgen. Dat ding heeft hier 15 jaar staan draaien. Eerst op mijn game PC en later op mijn server.

Paar jaartjes later heb ik er ook mijn eerste 17" monitor gehaald. Die dingen waren in die tijd in de winkel alleen voor grof geld te koop. Ik weet nog dat we met twee auto's waren en op de terugweg zaten ze helemaal vol. Allemaal een monitor gekocht en nog andere spullen.

Tegenwoordig lach je daar om. Een goedkope monitor bestel je gewoon via het internet. Maar ik herriner mij de HCC nog als een beurs waar je ieder jaar nieuwe spulletjes voor veel minder dan in de winkel kon kopen.
Vergeet Crazy Hans niet :) :)
Anoniem: 24417 @bonus24 augustus 2010 21:35
haha crazy hans! briljant. :)
Waarom teveel betalen, voor minder haal je het bij de kale :P
Dat van die zelfde prijzen klopt niet. Zowel de MyCom als Dynabyte hanteerden de laatste keren op de HCC prijzen, die vaak net op of net boven hun inkoopprijzen lagen, of door extra lage inkoopprijzen, die zij dan weer bij hun leveranciers regelden, om nog lekker te kunnen stunten, maar ook daar is het tegenwoordig crisis en gaat het dan teveel van de omzet van de gewone verkoop af om dit nog te kunnen blijven doen.
En daarbij komen inderdaad de stand prijzen, die de pan uitrijzen.

[Reactie gewijzigd door mr.Millenarian op 22 juli 2024 19:34]

Grote jongens ik heb 2 of 1 jaar terug er maar paar gezien de rest was allemaal van die simpele handelaartjes met goedkope rotzooi.
wat heb ik daar een hoop bestuurbare vliegtuigjes voorbij zien komen.
soms zit er nog wel eens wat goed tussen ik had er toen een guitar hero set gekocht voor 60 euro met gitaar en game.

Toen was ook net Call of duty World at War uit. en kon je daar tegen een professionele clan spelen. nou die lui bakte er toen ook niks van wij hebben toen ook tegen hun gespeeld en gewonnen. Ik had dat spel nog nooit gedaan was toen een fanatiek Soldier of Forunte 2 Gold speler. dus zo veel stelt die hele beurs ook niet meer voor
De enige reden dat het ooit "goed" was, was door de vele dumpprijzen waar hardware voor wegging. Tenminste, dumpprijzen tov winkelprijzen. Met alle webshops vanuit huiskamers bestaat die markt gewoon niet meer.
Ik kan me nog wel herinneren dat ik daar als klein knulletje rondrende tussen de hordes mensen met mijn broer en vader om overal af te dingen en te kijken naar alles wat er uitgestald stond op die stalletjes. Dat was nog in de tijd van het inbel-internet.

Ik ben daar een paar jaar terug nog eens geweest. Wat een verschil. Overal grote speakers met herrie, hogere prijzen voor alles wat er aangeboden werd, en meer events zoals races op simulatoren dan het echte dump/markt-principe van vroeger. Ik mis die goeie ouwe tijd wel eens...

Ik denk dat de goeie ouwe tijd voorgoed vervlogen is. Vroeger had je alleen de lokale computerboer en de HCCbeurs, nu gaat praktisch alles via vergelijksites en postorder...
Ik ben een paar jaar (6 jaar?) geleden eens bij een computerclub geweest, dat leek nog wel erg op de HCC beurzen waar ik als basisschool leerling nog wel eens kwam :P
Ik vond het in 1989 al niks meer :) Veel te druk, en waar het echt om ging, de hobby dingen, namen toen al (wat ik mij herinner) te weinig ruimte in. Het was merendeel een enorme groep mannen die zich gedroegen als het bekende cliche van vrouwen tijdens uitverkoop.

In Rotterdam was er een tijdje een redelijk kleinschalige computer beurs, en dat vond ik goed te doen.
De volgende stap is dat ook webshops duurder gaan worden wegens hun (dan-) marktdominantie over een handvol groot-warenhuizen zoals i.e. mediamarkt. Vervoer en dus pakketpost idem, is al gaande daar overigens.
Zolang al die webshops niet fuseren tot 1 mega online shop blijft je gewoon concurrentie houden hoor. Dus die stap komt echt niet zolang iedereen een computershop kan beginnen. De prijzen door illegaal overleg omhoog duwen krijg je niet voor elkaar wanneer er teveel deelnemers zijn.
Precies.

Een paar jaar terug ben ik er nog geweest met een papiertje van wat onderdelen maximaal zouden mogen kosten. Alles was op de HCC duurder dan bij een webwinkel. Dan heeft het natuurlijk geen zin om daar spullen te gaan kopen.

Nou zou je kunnen zeggen dat webwinkels de HCC om zeep geholpen hebben en misschien is dat ook wel zo. Aan de andere kant is het een stukje evolutie en is er voor de HCC dan simpelweg geen ruimte meer.
Voorheen ging je er niet alleen voor de nieuwe hardware heen, maar ook voor de oudere hardware tegen dumpprijzen. De HP Laserjet 2100tn die hier nog staat komt ook van de HCC dagen jaren geleden. 100 euro voor een laserprinter met nieuwe toner, dat was in die tijd geen geld. Half Utrecht afzeulen met dat ding... dat waren nog eens tijden. Later werd het alleen maar minder: veel stands met dure hardware, bakken met GSM en inktrefill stands en de paar winkels die nog 2dehands spul aanboden waren of veel te duur, of verkochten kapotte rotzooi.
Het is eigenlijk ook niet vreemd dat de HCC dagen niet kunnen concurreren... het is gewoon schrikbarend duur om daar een standje af te huren, dat verdien je niet terug als je op een kleedje gaat zitten wat oude ISA kaartjes te verkopen.
Daarnaast waren er altijd chinese crapgadgets voor weinig geld te koop. Spul dat je nooit in een winkel zag en alleen in Azie kon bestellen bij vage shops. Dit soort spul van leuk gekeurde USB sticks en kabeltjes tot rare videogames (ik herinner me nog een soort virtueel tafeltennisspel wat je zo op je tv kon aansluiten) in een groot overzicht mis ik echt. Online valt alles te bestellen, maar je bent dan wel een kapitaal aan verzendkosten kwijt en je hebt het nooit echt in je handen (foto's kunnen tegenvallen).
Dus al die webshops zijn niet altijd de oplossing, hoewel ik heel goed begrijp dat je als standhouder je blauw betaald.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 22 juli 2024 19:34]

Anoniem: 55347 @zap824 augustus 2010 20:32
Verzendkosten zijn ook bijna niet meer van deze tijd. Bestel veel uit het buitenland en daar zijn de verzendkosten vaak nihil :)
Inderdaad. Ik had geen oplader besteld bij mijn Kindle, want die had ik nog wel. Ik had echter niet gezien dat het ding micro-usb heeft, geen mini-usb. Een verloopstukje was €2,20, inclusief verzendkosten. Vanuit Hongkong. Betaling met paypal.
@bassekeNL,

LOL, heb precies hetzelfde verloopstukje besteld bij dealextreme, nog geen twee weken geleden. Vaak heb ik daar een bestelling van nog geen 1 euro, en heb je het 2 weken later gratis in huis. Echt geweldig. Daar kan geen HCC beurs tegenop.

Laatste keer dat ik op de HCC was liep ik nog met 100den 5,25" disks te zeulen voor mijn Amiga, die waren toen veel goedkoper dan 3,5". Wel even gaatjes knippen natuurlijk, om ze dubbelzijdig te maken. :) Maar dat is 15 tot 20 jaar geleden.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 22 juli 2024 19:34]

LOL ik ben de uitvinder geweest van de zogenaamde bootswitch voor de amiga waardoor je ook via 5.25 floppy kon booten. Dat scheelde een hoop geld vergeleken met de 3.5 disk.
Wij gingen ook ieder jaar naar die beurs en zoals ook door anderen gezegd het is gewoon kapot gemaakt doordat ze veel te hoge huren vroegen aan de standhouders.
Hierdoor bleef alleen de echte commercie over die weer is weggedrukt door de webshops. Echt jammer want zo'n "rommelbeurs" zou nu ook nog steeds leuk zijn.
Je bedoelt toch niet Pong met dat vage tafeltennisspel?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pong
Verzendkosten zijn ook bijna niet meer van deze tijd. Bestel veel uit het buitenland en daar zijn de verzendkosten vaak nihil :)
vandaar dat ze hier altijd die verzendkosten in rekening brengen ( kunnen ze de prijs lager neerzetten in de webshop ), en dan krijg je 't nog verzonden via rampzalige partijen als GLS oid. (als het nou TNT was, dan zou ik er met alle liefde voor bijleggen)
Alsjeblieft.......breek me de bek niet open over TNT, de door jouw gestelde kwaliteit is ook hard, heel hard achteruit gegaan. Laatst nog een bestelling, helemaal aan gruzelementen, met GLS ofzo nog nooit probs gehad. Hmm makes you wonder.

(mompelt, geen wonder dat ze naar de klote gaan) Zelfde met HCC-dagen, veel te veel $$$$$$ en geen belangstelling voor de bezoeker. Uitgangspunt is zwaar verlochend. Mensen laten zich niet meer in de zeik zetten.
Dat is zijn ervaringen die iedereen heeft, op mijn werk versturen we met TNT en GLS (afhankelijk van doos/pallet/gewicht/land van aflevering, en allebei zijn ze niet heilig. Zeer stevige dozen met systemen erin, die van binnen helemaal krom zijn door vallen zijn niet uitzonderlijk. Mijn mening is echter wel dat je betaald voor kwaliteit, bij GLS betaal je zeer weinig maar dat merk je dan af en toe ook (netheid chauffeurs, nakomen afhaal opspraken etc...)
Ik heb een tijd bij GLS gewerkt...in de ochtenden als sorteerder. Je wilt niet weten hoe er met die pakjes wordt omgesmeten. 't Zal in ieder ander postbedrijf niet anders gaan denk ik.
Juist! Ik bestel echt van alles uit china via internet. De verzend kosten zijn ook nog eens veel lager dan als ik bv. Het kabeltje naar me oma hier in NL zou sturen...

Verzend kosten is bijna niks en dan nog ben je 10x goedkoper uit dan in NL. Lekker eBay afstruinen... Is net zoiets als HCC... Hehe
Anoniem: 295700 @_JGC_24 augustus 2010 20:31
En wie knutselt er tegenwoordig nog met oude ISA kaartjes? Wie knutselt er uberhaupt nog? De laatste keer dat ik naar de HCC dagen ben geweest zal 14 jaar geleden zijn. Toen stonden er al oude wijven in strakke latex jurkjes porno CD-roms te promoten.
Ook de dump artikelen gaan mee met de tijd denk ik. Nu zou er een veelvoud aan oudere laptops staan, afgeschreven kantoor machines (P4 / C2D) , laserprinters e.d.
Leuke aanbiedingen van b.v BR spelers, NAS e.d. De standaard flood aan refill dingen voor je printers maar ook goede "namaak" inkt cardtridges.

Dankzij BREIN / BUMA zullen goedkope DVD-r's e.d. niet meer te vinden zijn zoals als toen ;)

De ISA zal je niet meer vinden denk ik, maar leuk spul is er genoeg in omloop...
Die RMA borden van Mycom, dat was altijd super. Kon je mooie snelle voor weinig op de kop tikken. Zat niks bij qua acc's en met mazzel een I/O shield. Who cared :9
Hmmm. Wel jammer dat het er niet meer is... :9
De orginele muscial uitvoering van Avenue Q is visueel een stuk aantrekkelijker.
De laatste keer dat ik naar de HCC dagen ben geweest zal 14 jaar geleden zijn. Toen stonden er al oude wijven in strakke latex jurkjes porno CD-roms te promoten.
Waarop mijn collega aan zo'n juf vroeg of ze er zelf ook opstond en jawel ze liet zich meteen even zien ter bevestiging ;)
Anoniem: 111970 @MrDrako24 augustus 2010 19:29
Mwoah.. de dumpprijzen waren inderdaad natuurlijk aantrekkelijk - zie ook m'n post hieronder waarin ik toch 2 aanschaffen aanhaal.

Maar de hoofdreden dat ik toen gegaan ben was omdat er een kleine groep was die met grafisch spul bezig was - waaronder een lucky bastard met een Tseng-Labs ET4000... 16,777,216 kleuren :9 Daar stond je dan met in je achterhoofd je eigen grafische kaartje.. een Trident die nog net 640x480x256 wist te trekken :) Veel opgestoken in dat uurtje, en nul komma nul verkooppraatjes.
Ik weet nog dat op een van die beurzen iemand was die Quake2 op 1600x1200 zat te draaien. Very impressive toen, er was nog veel hardware en software te koop en weinig mobiele telefoon spulletjes.
De HCC-dagen hebben een lange geschiedenis, maar ondertussen is de hobby-computer-wereld wel veranderd. Hadden we 10+ jaar geleden nog geen internet, nu heeft iedereen internet, en met internet kwamen de diverse webshops. Deze webshops hanteren ook redelijk scherpe prijzen, net als in het verleden de standhouders op de HCC-dagen, met het verschil dat de webshops het hele jaar door toegankelijk zijn.

Ook het hobby-gehalte van de computer (denk aan de tijd van de MSX, Acorn BBC Micro, Atari, C64/Amiga, Acorn Archimedes), is nu een stuk minder en veel mensen zijn vooral gebruiker en doen niet zo veel meer met de computer zelf.

De twee belangrijke ingrediënten van de HCC-dagen zijn er niet meer of zijn anders geworden, dus het succes van jaren geleden is gewoon niet meer te reproduceren. En als je als HCC-lid dan ook nog niet eens gratis toegang hebt, tenminste dat begreep ik van HCC-leden, dan is dat natuurlijk ook geen echte uitnodiging om te komen...
Precies mijn gedachten. In het verleden wel paar keer naar de HCC geweest, maar eigenlijk nooit echt iets gekocht. Via internet was toch goedkoper/even duur en makkelijker.

Heb verder het idee dat het 'tweaken' cq. zelf hobbyen aan je pc ook niet meer zo leeft (bij mij iig niet meer in vergelijking met 5-10 jaar geleden). De focus ligt nu meer bij smartphones, netbooks, hd-tv's, apple computers etc. Die kun je ook wel bij de mediamarkt bewonderen. Is geen beurs voor nodig.
Nah, het hobby-computer-wereldje is nog steeds hetzelfde, echter nu zit men met Arduinos en routers, e.d. te spelen. Wat mijn ervaring is met HCC is dat al heel rap het hobby gebeuren in het niet viel bij de snelle koopjes, die wat mij betreft niks met hobby meer te maken hadden. De stands met de echte hobbyisten verzopen in het niet.

En natuurlijk hadden we 10+ jaar terug wel Internet: ik kocht via Internet een 24 bits grafische kaart voor mijn SGI Indy, en de meeste boeken via computer collectief (ook omdat Donner in Rotterdam duurder was dan prijs boek + verzendkosten).

En als Acorn Archimedes bezitter in die tijd (en nog) kan ik je probleemloos vertellen dat de mensen die in hun Archie met een soldeerbout gingen heeeel erg dun gezaaid waren. Ik was er een van, en ik heb voor diverse mensen de bekende 4MB upgrade gedaan in een 310, en een RISC OS 3.10 upgrade. En in mijn eigen Archie een zelfgemaakte ARM3 upgrade.

Natuurlijk ga ik niet in mijn huidige PC met een soldeerbout aan de slag [1]; dat deed ik toendertijd omdat het de goedkoopste manier was om aan 4MB te komen, en RISC OS 3.10 te kunnen draaien (en een betere resolutie, en een beter geluid, en een betaalbare ARM3 upgrade, enz.).

Maar ik zit nu al weer hard te denken aan iets van een Arduino, of zoiets. Het hobbyen blijft op een of andere manier.

[1] OK, ik heb hier nog een eVGA videokaart met geklapte elkos, en wellicht ga ik die binnenkort maken.

[Reactie gewijzigd door J.J.J. Bokma op 22 juli 2024 19:34]

Je hebt een land zonder werkende e-commerce en pricewatch nodig. België is zo'n land. Wij, Belgen, vinden online kopen iets onbetrouwbaar en wie weet zit er een scammer erachter. Hooguit bestellen we online en we halen het in een fysieke winkel af. Iets laten opsturen heeft een te hoog baksteen-in-een-doos-risico.

In België komt er weinig e-commerce van de grond en dus moeten we wel fysiek op hardwarejacht gaan. Dan gaan de Belgen nog naar computerbeurs (dipro.be) om prijzen te vergelijken en aankopen te doen.
http://www.pcexpo.nl/

Zie daar ook, de agenda is allemaal in Belgie plus deze HME, verder helemaal niets meer in NL.
Op zo'n moment mis je het oude moderatie systeem, +1 grappig was zooo terecht geweest nu.
Het ergste nog; hij heeft ook gelijk.

Ik heb het al jaren geroepen dat Belgen vasthouden aan antiek consumentengedrag. Niet "laten we naar de pricewatch gaan en kijken welk product we willen en kijken waar we dat in de buurt kunnen vinden/goedkoop online kunnen bestellen"

In België gaan mensen naar een winkel, laten daar hun spullen aansmeren die de verkoper in huis heeft en toevallig mooie verkooppraatjes heeft.

Dan heb je nog het feit van de dorpstovenaar die de computer magisch repareert en er dan geld voor vraagt O.o. Of dat deze moet liegen om het begrijpbaar uit te kunnen leggen.
En dan heb ik het nog niet gehad over "de gezinscomputer", het is werkelijk zeldzaam in België dat er meer dan één computer in het gezin is. Nee echt, ik ben hier zo snel mogelijk weg wanneer ik ben afgestudeerd.
toendertijd nog heengeweest om een cdbrander te gaan kopen, 2x speed voor 425 gulden :D
Zo heb ik er ook nog wel het nodige gescoord in de good old nineties:
* Een 387 co-processor à 400 gulden
* Een HP Deskjet 500 voor 1025 gulden
* Een 100 mb harde schijf voor 500 gulden
* Pentium pc met cyrix processor à 1200 gulden

Naar huidige maatstaven lijken dat belachelijke bedragen, maar stuk voor stuk waren dat aankopen die 20 tot 40% goedkoper waren dan in de gebruikelijke winkels. Het enige alternatief dat je toen had was de vele kleine advertenties doorspitten in de zaterdag-telegraaf.

[Reactie gewijzigd door RRRobert op 22 juli 2024 19:34]

sh*t die vage advertenties in de krant! geweldig! was het alweer vergeten, heel wat afgekwijld toen :9
toendertijd nog heengeweest om een cdbrander te gaan kopen, 2x speed voor 425 gulden :D
Goedkoop ! Mijn Philips cd3610 had ik voor 500 gulden en een vriend van me had m eerder voor 720 gulden in de winkel gehaald. Dus ik was nog goed af.

Als de standplaatsen ook niet voor dumpprijzen verhuurd worden, wordt het voor de verkopers ondoenlijk.
Het was natuurlijk al tijden een aflopende zaak. Als je het dan in een nieuw jasje giet en het is nog niets dan ben je de mensen helemaal kwijt natuurlijk. Volgens mij heeft de crisis hier weinig mee te maken.
Precies, de oude formule was goed en heb toe bijna alle dagen bezocht. Ging soms zelf vaker omdat ik in een keer niet alles mee kon nemen :)

Maar de oude formule ging omzeep doordat je op een gegeven moment allemaal andere beursen had die hetzelfde principe volgde. En dan wordt de spoeling dun.
Kan me nog herinneren dat je echt de HCC dagen afwachte voor aankoop van nieuwe/andere spullen, maar toe kwamen de PC-Dump (RAI) en PC-Discount's erbij en die waren iedere 2 a 3 maanden wel ergens in de buurt.
Dus dan hoefde je niet meer te wachten en daar draaide de oude HCC nog veel te lang op door.

Maar ondertussen is er echt geen enkele beurs meer, ze hebben allemaal het loodje gelegd. Maar ondanks een veelvoud aan internet winkels (waarvan ook de goeie zoals b.v. cool prices verdwijnen) mis ik het toch wel. Ik zou de oude formule weer oppakken, wie weet...

Die expo dagen, games dingen, en alleen foto beursen Zoom alleen redden het niet want daar is gewoon te weinig intresse voor.
Iets als een echte dump RAI (had ze al gemaild maar ze wachten nog even af) of oude HCC graag zelfs !!!!
Makkelijk om het dan maar te wijten aan de "crisis". Dé manier om onvermogen te verbloemen.
Precies. Crisis heeft daar niets mee te maken.
Er zijn tal van evenementen die wel een succes zijn.

De HCC is jarenlang groot geweest met ieder jaar een prima georganiseerde beurs.
Toen de HCC in commerciële handen is gekomen is het snel bergafwaarts gegaan.
Vrijwilligers werden aan de kant geschoven, het moesten opeens allemaal professionals worden.
Dat is de ondergang van de HCC geworden. Daarbij komt ook dan een PC geen hobby computer is. Iedere boerenl*l kan achter een PC gaan zitten.

Echt aan de gang gaan met een hobby computer en zelf ieder bit invoeren is een heel ander verhaal. De HCC is groot geworden met hobbyisten niet met PC gebruikers.
He!?, jammer!
Had al kaarten besteld!
Er is al zo weinig meer op pc-beurs gebied.
Het is waar dat je online vaak goedkoper uit bent dan op een beurs, op het oudere spul na dan. Maar het is ook leuk om de nieuwe ontwikkelingen te zien i.p.v er alleen maar over te lezen online of in een blad.
Ook is het een leuk dagje weg ongeacht de kosten..
Het sociale aspect mis ik er inderdaad wel aan. Tot 2005 waren de HCC dagen een vaste prik aan het eind van het jaar om met een maat heen te gaan en dan vooral alles te bekijken en bespreken en na afloop wat eten en drinken in de mooie binnenstad van Utrecht.

Ik heb dat nu wel met Keltfest en Castlefest, dat leuke langs de standjes lopen en alles te bekijken bediscussieren. Maar dat doe ik niet met die ene maat waar ik altijd mee naar de HCC ging omdat hij daar niet geinteresseerd in is. Mis het sociale eraan dus wel eigenlijk.

Als ze weer HCC dagen organiseren zouden ze dat inderdaad voor hobbyisten moeten doen waarbij wel showcases van nieuwe producten bij zitten. Ik ben in '84 geweest en toen was het nog geen echt massa evenenment. In de begin jaren kwamen er maar een paar honderd man opdagen.

Goed de massa's krijg je nooit meer terug maar de HCC hobbyisten hebben nog wel een leuke dag samen. Er zijn nog zat mensen die creatieve dingen met computers doen zoals Photoshop, video montage of gebruik van computers bij hun hobbies (zoals bedienen van modelspoorwegen).

Een Tweakers dag zou ik erg leuk vinden. Kan ik die maat ook weer eens ergens mee naar toe nemen. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.